18 maart 2012 Parool.nl
In een uitgebreid interview voor Radio 1 keek bondsvoorzitter Michael van Praag terug op de bestuurscrisis bij Ajax. 'Ik word aangesproken over het feit dat het kennelijk mogelijk is dat bestuursleden achter de rug om van een ander iemand aanstellen. Daar spreekt men echt overal schande van. Ik vind dat schandalig. Dat kán gewoon niet. Cruijff heeft juist zijn verantwoordelijkheid genomen door in de raad van commissarissen te gaan zitten. Maar daar is hij structureel - ik herhaal: struc-tu-reel - tegengewerkt. Met als slotapotheose dat ze Van Gaal achter zijn rug hum aanstellen.'
Ajax Netwerk
'Vijf weken zat ik aan tafel met de directieleden van Inter, AC Milan, Bayern München, Barcelona en Manchester United. De directeur van AC Milan vroeg aan de directeur van Barcelona hoe het nou komt dat ze op dit moment zo ontzettend goed zijn. Toen zei die man: 'dat hebben wij te danken aan de acht jaar dat Johan Cruijff bij ons zat en wat hij met onze jeugdopleiding gedaan heeft.' En toen zei de Barcelona-directeur daar nog eens bij: 'daarom speelden wij de laatste Champions League-finale met acht zelf opgeleide spelers en hadden we er op de bank nog eens een hele rits.' Toen vroeg ik meteen: wat zijn dan precies te kwalificaties, wát moet er veranderen om hetzelfde succes en voetbal te bereiken als Barcelona? De man vertelde precies hetzelfde wat we van Johan ook altijd horen.'
Ajax Netwerk
Van Praag hoopt dat Cruijff de ruimte krijgt zijn plannen uit te voeren. 'Dan heb ik er vertrouwen in dat Johan en zijn mensen er voor zorgen dat Ajax structureel beter zal gaan presteren.'
Ajax Netwerk
Beluister zelf het uitgebreide interview met Van Praag: radio 1
| Jaha, nou weten we het wel. Was het eindelijk rustig... | ||
| kerstkampioen | 18 maart 2012, 21:53:14 | Dit is niet ok! |
|---|---|---|
| Hij doet zijn verhaal ok. | ||
| muitter56 | 18 maart 2012, 21:55:55 | Dit is niet ok! |
| Onbegrijpelijk dat die kale nar nog steeds de boel frustreerd. En maar blijven zitten en vertragen. Geef Cruijff vrijbaan. Het nieuwe seizoen komt er moet veel gebeuren. Weg met die patjepeejers! | ||
| Opunslof | 18 maart 2012, 21:58:43 | Dit is niet ok! |
| Ha, ha, ha Inter en Milan spreken er schande van. Twee van de grootste laaielichtersclubs die er zijn wat mij betreft. Milan heeft jaren geleden half Ajax opgekocht enkel en alleen om ze maar te verzwakken. En dan dat Barcelona wat 300 milj. in het rood staat. Mijn broek zakt af van die huichelaars. Maar van Praag geilt nu eenmaal op een mooi baantje bij de UEFA en ja....dan moet je de grote jongens natuurlijk wel naar de mond praten want die kunnen later een goed woordje voor je doen. Het is allemaal zo doorzichtig als de pest. | ||
| de vries | 18 maart 2012, 22:01:16 | Dit is niet ok! |
| Kleine halfjaaromzet voor Barcelona hun schuld In hun huidige vorm en bijbehorende inkomsten vermoedelijk in 3 maanden al terug verdiend. Daarnaast heeft hun eigen jeugdopleiding deze schulden nooit veroorzaakt bij Barcelona. Maar natuurlijk zijn er hier weer zat te vinden die het beter weten dan deze topclubs. Kijk eens in de spiegel en bedenk dan dat een andere persoon zal zeggen het beter te weten dan talloze topclubs uit binnen en buitenland, en hoe jij dan zal denken over het geestelijke vermogen van deze persoon | ||
| Osdorp-Punt | 18 maart 2012, 22:08:49 | Dit is niet ok! |
| Precies. Niet te kort voor een fatsoenlijke bijdrage. | ||
| dennis4ever | 18 maart 2012, 22:24:30 | Dit is niet ok! |
| Ja hoor, de Cruijff haters laten zich weer in al hun glorie kennen.. | ||
| Suavimani | 18 maart 2012, 22:25:27 | Dit is niet ok! |
| Zóóó..........nu horen jullie het nog een keer. JC4ever !!! | ||
| Vriend van Johan | 18 maart 2012, 22:26:52 | Dit is niet ok! |
| Pijnlijk weer voor de vries zo'n confrontatie met de werkelijkheid. Een jaar lang met loze kreten partij gekozen tegen Cruijff. Zoals dat Johan alleen maar als speler wat bewezen heeft. En nu dus maar Van Praag en de directeur van Barça afkraken om z'n eigen blinde Cruijff-haat te rechtvaardigen. Ze zullen er in Barcelona echt spijt van hebben dat ze de vries niet als adviseur hebben. Had hun jeugdopleiding er een stuk beter voor gestaan en het eerste elftal niet zo'n afbraak-voetbal gespeeld... | ||
| Lingalingaling | 18 maart 2012, 22:27:00 | Dit is niet ok! |
| Hooooooooooooooooooooo Tangaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Ons wonder der Nederlandsche Taal. Bijgenaamd Klaasje. | ||
| retep1 | 18 maart 2012, 22:43:58 | Dit is niet ok! |
| Vriend van Johan: prive-bericht! | ||
| A en Jax | 18 maart 2012, 23:04:29 | Dit is niet ok! |
| Altijd grappig hoe zon complex probleem altijd zorgt voor zoveel polarisatie, terwijl het probleem duidelijk in het midden ligt. | ||
| Hazzle | 18 maart 2012, 23:13:43 | Dit is niet ok! |
| Oei, Vriend van Johan krijgt een PM van A en Jax, heeft volgens mij alles te maken met de reactie van Vriend van Johan op het domme commentaar van The Beatles op het topic "Oranje fans verkiezen Arena boven De Kuip". | ||
| Tangerine | 18 maart 2012, 23:18:18 | Dit is niet ok! |
| Goed verhaal van van Praag. Dit is niet afwijkend van de overheersende opinie onder Ajax supporters. | ||
| ariebr | 18 maart 2012, 23:25:04 | Dit is niet ok! |
| Ben blij dat Sturkenboom niet aan die tafel zat! laten we ophouden met het gezeik. Net komt er een berichtje dat van Duivenbode iets gaat doen.. In directie of rvc we zullen zien. Voorlopig hoop ik aankomende zondag op aller Ajax en onze A1. kan een prachtig weekend worden. | ||
| ajacied in hart en nieren | 18 maart 2012, 23:36:01 | Dit is niet ok! |
| We wisten dit al, maar het is fijn om dat bevestigt te zien door van Praag. | ||
| ruud2008 | 18 maart 2012, 23:37:22 | Dit is niet ok! |
| Ach ariebr, het is maar net hoe je het bekijkt. Van Praag schurkt tegenwoordig maar al te graag tegen de macht van de UEFA aan en is verworden tot de mooiprater van de VoetbalBobo's! Het is een Gotspe dat Van Praag een Club als Milan aanhaalt bij zijn quote "Europa sprak schande van bestuurscrisis bij Ajax". Van Praag spreekt tegenwoordig niet meer op persoonlijke titel maar namens alle Europeanen! Maar goed, laten we Milan maar even als voorbeeld nemen, in 2004 moest Berlusconi het veld ruimen wegens het gevaar voor belangenverstrengeling, op 30 november 2011 verklaarde Berlusconi dat hij zeker weer plaats zal nemen op de voorzittersstoel van de Club Milan die zijn eigendom is! We weten allemaal dat MvP ook een broertje dood heeft aan belangverstrengeling en tegenwoordig ook verklaart dat de BungaBunga Feesten van Berlusconi eigenlijk beschaafde diners waren! Volgens mij kunnen Berlusconi, MvP en JC prima door 1 deur! | ||
| Tangerine | 18 maart 2012, 23:54:44 | Dit is niet ok! |
| @Tangerine, ik mis je bruggetje Berlusconi en JC compleet, aan welke pillen zit je en slik je er wel genoeg van. En ben je ook niet een beetje moe aan het worden van alle opmerkingen en quotes die werkelijk kant nog wal op on topic slaan. Man zoek een hobby! | ||
| ajacied in hart en nieren | 19 maart 2012, 00:04:42 | Dit is niet ok! |
| @ de Vries ik ben het helemaal met je eens. Wat een huichelarij van die zgn topclubs zonder jeugdopeiding die alleen maar kopen, kopen, kopen.. met schulden waar je naar van wordt | ||
| Wayout | 19 maart 2012, 00:14:51 | Dit is niet ok! |
| Ach, ajacied in hart en nieren, ik dank Marco van Basten nog steeds, denk even terug aan het conflict Van Basten/Cruijff van enkele jaren geleden! JC wilde de opleiding reorganiseren en naar zijn hand zetten, San Marco sprak zijn veto uit en weg was Cruijff! Achteraf heeft San Marco het ongelijk van Cruijff bewezen en doet onze jeugd het internationaal weer erg goed! Voor het bruggetje JC/MvP en Berlusconi hoef je niet aan de Pillen te zitten, de enige vereiste is een beetje gezond verstand! | ||
| Tangerine | 19 maart 2012, 00:17:39 | Dit is niet ok! |
| Het is op deze manier als Cruijff iets doet is het niet goed als hij wat doet is het ook niet goed. Ik weet het niet met sommige mensen het zijn eeuwige zwartkijkers. | ||
| muitter56 | 19 maart 2012, 00:51:03 | Dit is niet ok! |
| Het is makkelijk om tegen de wereld aan te kijken als een Tangerine of een De Vries. Als er iemand is die iets anders verkondigd dan wat er in je eigen straatje te pas komt is die persoon gek, en juist het feit dat een gek iets anders verkondigd betekent dat jij degene bent die gelijk heeft. Tja... | ||
| Pimicio | 19 maart 2012, 03:32:46 | Dit is niet ok! |
| Wij zijn geen barcelona. Wij kunnen geen toptalenten weg kapen uit de jeugd zoals alle europese topclubs bij ons in NL doen. En dat gezeur over cruijff ben ik ook beu. Die vent zegt toch niks nieuws? Iedereen praat elkaar maar na maar er wordt nooit duidelijk uitgleged hoe nu verder met onze jeugdopleiding. Want oh oh oh wat is onze jeugd toch slecht he? Hou toch op zeg! Wat er wekelijks in de basis staat van Ajax 1 is meer dan de helft eigen jeugd. En dan heb ik t nog niet eens over de A1 gehad. Want wat zitten daar een paar diamantjes bij zeg. Met onze jeugd is niks mis mee. En als dat de verdienste van cruijff is... Nou ik denk t niet. | ||
| pierke | 19 maart 2012, 08:01:40 | Dit is niet ok! |
| De jeugd van Ajax is altijd al goed geweest. Met of zonder Cruyff. Alleen de concurentie van andere clubs die hun jeugdopleiding ook profesionaliseren doet lijken alsof de jeugdopleiding van Ajax de laatste jaren minder is geworden. Ik zie juist een gevaar voor de toekomst voor de jeugd bij Ajax, met Jonk aan de leiding. | ||
| EigenMening | 19 maart 2012, 08:35:22 | Dit is niet ok! |
| Beetje olie op het vuur gooien,noemen ze dit. | ||
| hubertus52 | 19 maart 2012, 08:39:44 | Dit is niet ok! |
| Over de bestuursstructuur van NV Ajax en de schuldenlast van de diverse clubs in Europa heeft hij het maar liever niet. Piet Keizer waarschuwde al voor van Praag die met zijn eigen verkiezing voor voorzitter van de UEFA bezig is. | ||
| Jopie Raaskal | 19 maart 2012, 08:54:49 | Dit is niet ok! |
| Pijnlijk voor sommigen hier om te horen dat Barcelona zo goed is nu door Cruijff. En dat Litmanen naar Ajax was gekomen door Cruijff/Bruins-Slot en Coster. Ook al heeft Barcelona schuld. Je ziet aan Manchester City en Chelsea dat succes niet te koop is. En Barcelona speelt wel een heel ander soort voetbal daar zit een systeem in. | ||
| Cruijffiaantje | 19 maart 2012, 09:16:39 | Dit is niet ok! |
| @pierke: De meest getalenteerde speler die wij hebben lopen (Fischer) hebben wij zelf ook ergens gehaald hoor. Maar dat terzijde.. Wat Cruijff wil dat jeugdspelers beter worden begeleid op individuele vlak. Dus het gaat om de persoonlijke ontwikkeling, die staat hoger dan het teambelang. Kijk hoe de A1 Barca van de mat speelde bijvoorbeeld. Prima teamprestatie, maar individueel was het Fischer die er echt met kop en schouder uitstak. Cruijff zegt niet dat de jeugd niks voorstelt, maar wel dat het beter kan. Van Rhijn zegt bijvoorbeeld veel te leren van Stam en Lukoki die zegt veel te leren van de oud-Ajacieden. Ik denk dat Ajax zich ook sterk moet maken om Jong Ajax in de Jupiler League te laten spelen, zoals dat het geval is in Spanje met de B elftallen van de topclubs. Natuurlijk is promotie niet aan de orde, want het gaat om de ontwikkeling van de spelers. | ||
| s0lidus | 19 maart 2012, 09:37:01 | Dit is niet ok! |
| @Pierke het grootste pareltje in de A1 hebben wij nog maar net als toptalent ergens weg gekaapt. | ||
| Cruijffiaantje | 19 maart 2012, 09:39:52 | Dit is niet ok! |
| @tangerine >>Achteraf heeft San Marco het ongelijk van Cruijff bewezen en doet onze jeugd het internationaal weer erg goed!<< Je begrijpt het nog steeds niet of wil het gewoon niet begrijpen. | ||
| BaddahBing | 19 maart 2012, 09:40:11 | Dit is niet ok! |
| Het Foetsjebal van Barcelona is een voortzetting van het totaal voetbal van Ajax uit de jaren \'70, dat de meesten hier slechts kennen van de video. Iedereen is het over het het opleiden van de jeugd eens. Daar gaat het niet om. Mooi dat alm die jeugdtrainers de aankomende talenten hun kennis ter beschikking stellen. Maar we kunnen daarbij niet voorbij gaan aan de organisatie die naast het voetbal ( technisch hart ) nodig is. En daar zijn van beide kampen middelen gebruikt waar de honden geen brood van lusten.Van Praag hebben we al die maande niet gehoord en gezien. En nu komt hij met een verslag van de mening van de directeuren van andere clubs in Europa, zonder daarbij het verschil van bestuursstructuur ( waar we nu eenmaal mee zitten ! ) in acht te nemen. Jammer , het was toen een goeie voorzitter , die van Gaal de mogelijkheden gaf om zijn werk te doen! | ||
| Jopie Raaskal | 19 maart 2012, 09:44:16 | Dit is niet ok! |
| Wat een schande is is dat Spanje een belastingschuld van 1.5 miljard euro kwijt gaat schelden aan de Spaanse voetbalclubs!! !! Die moeten WIJ straks ophoesten als Spanje geld moet lenen bij Europa!! Dat wanbeleid in Barca en Madrid wordt uiteindelijk door ons betaald. | ||
| klaas Jan | 19 maart 2012, 09:49:07 | Dit is niet ok! |
| Ik heb meerdere talenten zien lopen dan alleen fischer. Maar snap wat je bedoeld. Dat oud spelers de jonkies individueel begeleiden juich ik alleen maar toe. Maar die oud spelers zijn niet gekomen op advies van cruijff, op jonk en bergkamp na. Ik ben overigens blij als die hele bestuurscrisis eindelijk achter de rug is. Het is allang niet meer te volgen wat der achter de schermen speelt. | ||
| pierke | 19 maart 2012, 09:49:55 | Dit is niet ok! |
| Ik geloof best dat de verbeteringen van Cruijff c.s. de jeugdspelers goed doen, het is meer de manier waarop hij hier z'n evangelie door probeert te drukken. Zeggen dat er een bezem door de jeugdopleiding moet, dat ze er allemaal (of heel veel) uit moeten en dergelijke. Als Van Praag dat een goede manier vindt, dan mag hij me dat uit komen leggen, want dat hadden ze bij Barcelona ook nooit gepikt! Een ander verschil is dat hij als adviseur in Barcelona wel gewoon aanwezig is/was en niet schitterde door afwezigheid op cruciale momenten! | ||
| Gogme United | 19 maart 2012, 10:00:53 | Dit is niet ok! |
| Ik ben ook blij als het allemaal achter de rug is. Wat dat betreft heb ik heel veel respect voor Frank, die ondanks alle onrust de ploeg al heel lang uit de wind houdt en zich heel verstandig opstelt in de media. Met nog 8 wedstrijden te gaan doen we nog steeds mee om de titel. Laten we als supporters als 1 man achter de club staan, want het is al zo lang geleden dat we de landstitel hebben geprolongeerd. Hoewel ik een voorstander van Cruijff ben vind ik dat hij voorlopig niets via de media moet roepen. | ||
| s0lidus | 19 maart 2012, 10:07:41 | Dit is niet ok! |
| Het was eindelijk weer eens rustig moet van Praag zich er weer mee bemoeien. Als iedereen het beste met de club voor heeft (MvP is tenslotte ere-voorzitter) laat ze dan eens achter de schermen bij elkaar kruipen en eens een knoop doorhakken ipv steeds via de pers te communiceren. Daar begin ik ondertussen schijtziek van te worden. Commentaar leveren geen probleem, maar komen met een structurele oplossing ho-maar. | ||
| SYTYCD | 19 maart 2012, 10:30:14 | Dit is niet ok! |
| Lingaling, ik heb het niet over Cruyff. Die staat hier helemaal buiten. Het gaat mij over de hypocrisie van het internationale voetbal. Al die topclubs die zogenaamd hun zorgen uitspreken over de situatie bij Ajax dat zijn krokodillentranen. Ze zijn maar wat blij, dat "concurrent" Ajax voorlopig even van de markt is als directe concurrent. Milan heeft jarenlang Rijkaard, van Basten, Gullit zwart betaald via Zwitserland. De Spaanse topclubs hebben een gezamenlijke schuld van liefst 3,5 miljard euro. Als dan juist dat soort clubs hun schande uitspreken over de situatie bij Ajax dan zeg ik tegen die clubs dat ze eerst eens de hand in eigen boezem moeten steken. Het zijn juist deze clubs die het internationale voetbal kapot hebben gemaakt. Terwijl een Nederlandse club, terecht overigens, is onderworpen is aan srakke regelgeving van de KNVB m.b.t. hun begroting, hebben deze clubs overal maling aan en kunnen maar aanrommelen. De Spaanse fiscus wil nu zelfs de clubs enkele honderden miljoenen aan belasting schuld kwijt schelden. Over fairplay gesproken. Deze clubs zijn, met medewerking van de UEFA, de grote verziekers van het voetbal. En Michael van Praag dat is gewoon een griezelige, ordinaire baantjesjager die enkel en alleen die grote clubs naar de bek zit te praten om straks een leuk baantje bij de UEFA toebedeeld te krijgen. Het zegt al genoeg dat van Praag achter de herverkezing van de maffiose-achtige voorzitter Blater stond. | ||
| de vries | 19 maart 2012, 10:44:23 | Dit is niet ok! |
| @gogme united Jij vooral rekend Cruijff af op wat er gebeurd bij Ajax, en Cruijff wil die verantwoordelijkheid best nemen maar wel met wie hij denkt dat zijn gedachtes over voetbal delen in de opleiding. Verschil Barcelona-Ajax is niet dat Cruijff nu uurtje in de vliegtuig moet zitten maar vooral dat in Nederland en dat bewees de afgelopen tijd, velen denken het beter te weten en dus tegenwerken. In Barcelona is geen jeugtrainer te vinden die denkt dat hij het beter weet en dan niet doet wat Cruijff wilt. bij Ajax dacht zelfs een RVC met zogoed als geen enkele voetbal achtergrond het beter te weten | ||
| Osdorp-Punt | 19 maart 2012, 10:45:35 | Dit is niet ok! |
| Inderdaad had Van Praag kunnen weten dat dit weer koren op de molen is van journalistiek Nederland. Derksen zal er vanavond wel weer helemaal los op gaan, hoewel hij ook altijd negatief over Van Praag was... En als die Van Praag nou echt zo goed bezig is, waarom lees ik dan dat de rechtse premier van Spanje de 1,3 miljard schuld aan belasting en sociale premies van Barca en Real samen wil kwijt schelden? Hoezo Financial Fair Play? Doe daar eens wat aan Michael! En loop je eigen nest niet te bevuilen! | ||
| Gogme United | 19 maart 2012, 10:47:50 | Dit is niet ok! |
| Wat anderen denken of vinden, is geen maatstaf. Als je dat gaat aantrekken, dan heb je gene leven. AFC Ajax is AFC Ajax en moet alleen op zoek naar de eigen 'corporate identity'.. baas in eigen huis. | ||
| De Ajax Ziel | 19 maart 2012, 10:54:56 | Dit is niet ok! |
| Dus O O K internationaal heeft Ten Have het naar nu blijkt verkloot...een drenkeling klampt zich aan de dunste strohalm vast om maar niet te verdrinken...Maarre....beste meneer te Have je bent dus al verzopen hoor, al lang....Met het verhaal van v Praag (ooit een hele goeie voorzitter van Ajax)is alles dus gezegd, en hoop ik dat de anti Cruijff lobby nou eindelijk eens opsodemietert en ergens anders hun azijnzeik gaan deponeren. | ||
| Stratus | 19 maart 2012, 11:09:25 | Dit is niet ok! |
| De kwijtschelding zal juist zijn omdat de Financial Fair Play volgend jaar in werking treden. Van Praag heeft al recent erop gereageerd en gezegd dat ze gaten die er nog zijn in de regels worden dichtgetimmerd. Maar is het echt nu ineens enkel Spanje die dit doen? Diverse clubs in Nederland "recent nog psv" kregen steun vanuit de overheid(lokale). Financial Fair Play gaat ook niet zozeer over de aanwezige schulden. Maar wat vooral moet zorgen voor fair play is dat je begroting per jaar niet meer mag bestaan uit giften zoals onderandere de overheid en prive eigenaren. Dus ook dit soort kwijtscheldingen zijn volgend jaar niet meer in deze vorm mogenlijk | ||
| Osdorp-Punt | 19 maart 2012, 11:10:52 | Dit is niet ok! |
| Het getuigt gewoon van onbehoorlijk gedrag om zo openlijk partij te kiezen, dat had Van Praag niet moeten doen, want hij valt nu bij een hoop mensen door de mand. Deed ie al eerder toen bleek dat hij hele foute sms-jes had verstuurd ten nadelen van andere bestuurders waar hij zelf zo goed mee ging. Als hij zich zo partijdig opstelt en gemakshalve even alle schimpscheuten en wangedrag van Cruijff c.s. negeert of onder de mat veegt, dan vraag ik me af of zo'n man de titel ere-voorzitter nog wel verdient. | ||
| Gogme United | 19 maart 2012, 11:25:30 | Dit is niet ok! |
| Ach gogme jij wil het liefste dat Cruijff geen erelid meer is en dat Van Praag zijn ere voorzittersschap moet inleveren. Want jij weet het beter. Dat de club Ajax(ledenraad) en supporters in grote meerderheid anders denken en diverse feiten waaronder dat we al jarenlang niet meer de beste jeugdopleiding van Nederland bezitten past niet in je straatje. En dan zet je het doodleuk opzij alsof het geen waarde heeft. Tunnelblindheid ??? Maar wel eisen dat Cruijff afgerekend word op de resultaten zonder dat Cruijff dat mag doen met wie hij vertrouwd. Nee Cruijff moet het doen met wie gogme wel aardig vindt, als die nu achter het beleid Cruijff staan of niet is niet belangrijk want gogme heeft een zwak voor deze personen | ||
| Osdorp-Punt | 19 maart 2012, 11:42:35 | Dit is niet ok! |
| Jammer dat je het weer persoonlijk maakt Osdorp. En vooral dat je dingen omdraait. Wat mij betreft zet Cruijff overal z'n vazallen neer en zullen we zien of we binnen een jaar of wat weer structureel aanhaken bij de top 12 van Europa. Maar ik geef je op een presenteerblaadje dat tegen die tijd er allerhande smoesjes komen waardoor blijkt dat Ajax vooral een opleidingsinstituut blijkt en blijft en spelers voor hun 25e (als ze in de kracht van hun leven komen, zowel lichamelijk als geestelijk) al ruim en breed bij de grotere Europese competities spelen. Dat zal nooit meer veranderen! | ||
| Gogme United | 19 maart 2012, 11:52:11 | Dit is niet ok! |
| Jammer dat ik het persoonelijk maakt? doe jij dan iets anders dan persoonelijk Cruijff aan te vallen? Maar dat doet de weledele voetbalgrootheid gogme en dan mag het natuurlijk. Wat is je alternatief dan? ik hoor steeds dat de beste talenten uiteindelijk weggekocht zullen worden en ben het daar mee eens, geeft Ajax extra inkomsten en dat gebeurde altijd al. We kunnen paar jaar genieten van de beste talenten die doorbreken en ja dan zijn ze weg voor veel geld. Welkom in de voetbalwereld waar een 2 klasse clubje uit Engeland bv al meer tv gelden krijgt dan Ajax. Dat kan van gaal niet veranderen of wie dan ook. We moeten als Ajax eerst weer zorgen dat we de beste jeugdopleiding bezitten van Nederland. Bij Ajax is altijd de jeugopleiding de basis geweest waar de club op draaide. Je moet dus eerst de basis weer neerzetten op het niveau van voorouds voor je verder kan denken. En laat nu Cruijff de beste zijn die dat kan doen, als daarom wat koppen moeten rollen op de toekomst dan is dat maar zo, beter dan dat er koppenrollen omdat sturkenboom het wilde. Ja ik geloof meer in Cruijff dan bv in sturkenboom/vangaal/terhave om de opleiding op Ajax niveau te brengen. In een perfecte wereld had iedereen Cruijff de vrije hand op de toekomst gegeven en had De Boer samen met van gaal puur het eerste gedaan. maar zowel vangaal als Cruijff zijn geen personen die werken op een wijze dat het kan werken. Er moest dus een keuze gemaakt worden en zowel de club Ajax(ledenraad) als de supporters kozen voor lijn Cruijff. Sterker nog er is geen weg terug, dus snel vol voor deze lijn gaan en vertrouwen hebben dat Cruijff weet wat hij doet op de toekomst en wat De Boer doet bij het eerste. Richt je pijlen op de huidige RVC die het beleid waar we voor kozen frustreren en zo schade toebrengen aan Ajax en de toekomst. Dat is wat erger dan dat Cruijff probeerd Ajax weer terug te brengen waar ze horen, als dat nu lukt of niet. | ||
| Osdorp-Punt | 19 maart 2012, 12:28:18 | Dit is niet ok! |
| Osdorp-punt, welke jeugdopleiding is dan beter? Alleen Feyenoord heeft een inhaalslag gemaakt op dat gebied. Op zijn minst mag je kanttekeningen plaatsen bij de visie van Cruyff dat het allemaal rampzalig was wat er op dit gebied gebeurde. De resultaten van de huidige A1 in Europa ten opzichte van clubs als Liverpool en Barcelna bewijzen het tegendeel. Uiteraard kunnen er in elke organisatie verbeteringen en/of aanpassingen doorgevoerd worden in het jeugdbeleid. Maar zo dramatisch als Cruyf en de Telegraaf het willen doen voorkomen is gewoon pure lariekoek en demagogie van de bovenste plank. Uiteraard hoor je Cruyff momenteel niet in de media over de resultaten van de A1 èn de huidige doorstroom van de jeugd naar het eerste. Dat past momenteel niet in zijn straatje. Cruyff heeft zichzelf op dit gebied volkomen belachelijk gemaakt. De feiten wijzen het gewoon uit. Daar kan niemand omheen. Zelfs Cruyff en de Telegraaf niet. | ||
| de vries | 19 maart 2012, 12:35:20 | Dit is niet ok! |
| Inderdaad, het is natuurlijk niet zo dat er geen verbeteringen aangebracht kunnen worden, maar zo rigoureus als Cruijff wilde, zeker een paar jaar terug, is belachelijk. Toen moest er een grote bezem doorheen en later, ten tijden van de technische stuurgroep, werden er nog steeds mensen zonder pardon genomineerd om weg te sturen terwijl dit nergens, of slechts op een enkele persoonlijke mening, op gebaseerd was. Blind is zo'n voorbeeld, die heeft wat mensen tegen zich, Roy bijvoorbeeld, en wordt als onbetrouwbaar afgeschilderd en moet op grond daarvan weg? De man heeft de beste resultaten achter zijn naam staan als voetballer, maar moet weg omdat de voetballers het voor het zeggen moeten hebben. Wat een onzin. Het riekt, wat mij betreft, vooral naar rancune en vriendjespolitiek. En dan nog iets, als Cruijff zich nou alleen met de Toekomst had bemoeit en niet met het hele beleid van de club, lees; een Algemeen Directeur, dan waren we allang op de goede weg geweest. Tenslotte dit, weet je waarom die jeugd van Feyenoord het zo goed doet? Omdat die jongens inzien dat ze grote kans hebben het eerste te halen, dat heeft niets met beleid te maken, maar alles met het financiële plaatje. Dat motiveert die jongens. | ||
| Gogme United | 19 maart 2012, 12:44:37 | Dit is niet ok! |
| Laten we ons nou maar niet te druk maken met wat er buiten t veld gebeurd. Kunt zeggen wat je wil maar naar ons wordt toch nooit geluisterd. Van de ene kant maar goed ook anders was ajax helemaal stuurloos. Laten we volgende week zondag ajax maar naar de overwinning schreeuwen. De landstitel boeit mij meer dan die hele bestuurscrisis. | ||
| pierke | 19 maart 2012, 13:02:01 | Dit is niet ok! |
| @Gogme Waarom kom je met Blind aan als je een punt wil maken ? Dat getuigd m.i. van weinig gogme Want als er over Blind een ding bevestigd is, is het dat de mensen die hem als onbetrouwbaar bestempelden dit terecht gedaan hebben. Gezien zijn samenspannen, uit eigen belang, met LvG tegen het staande beleid nl. Plan Cruijff. Jij schijnt maar steeds te vergeten of niet te willen accepteren dat Plan Cruijff als uit te voeren beleid is verkozen door de ledenraad. Jij kan daar anders over denken, maar achterbaks en dus onbetrouwbaar blijft het. | ||
| BaddahBing | 19 maart 2012, 13:15:45 | Dit is niet ok! |
| @de vries Feyenoord (2011)Feyenoord (2010)Sparta Rotterdam (2009)FC Twente (2008)PSV (2007)gekozen door de nederlandse trainers als beste jeugdopleiding. hoe bedoel je enkel feyenoord? Uit eigen ervaring/kennis weet ik dat er diverse jeugdspelers ook uit Amsterdam kozen voor de Utrecht opleiding of die van AZ boven die van Ajax. Je hoef geen kenner te zijn om te zien dat de jeugdopleiding gewoon niet meer constant de toppers afleverd dat het jaren achtereen wel deed. iedereen verwijst nu naar een team dat het goed doet de A1 maar de jeugdopleiding draait niet om 1 team dat ook nog eens deels draait op een Deen dat niet uit de eigen opleiding komt. Alle respect voor de A1 maar dat verbloemt niet me eerdere genoemde problemen bij de jeugdopleiding. @gogme onzin toen nog spelers bij 010 waren als Makaay Fer Mols er speelden waren ze uitgeroepen tot beste opleiding. Over blind worden we het nooit eens, blind bewees wat mijn betreft dat hij zijn bijnaam en reputatie ook verdiende door mee te doen met de vangaal truc, blind was aardig tegen supporters (ook tegen jouw op de toekomst?) is dat dan reden omdat hij zo aardig is richting supporters om maar alle functies te geven binnen Ajax? Blind had kunnen blijven tot hij koos voor de vangaal truc. Gegokt en mis gegokt voor blind. Simpele feit is dat de meeste supporters en de club Ajax kozen voor beleid Cruijff en dat de huidige RVC nog het frustreren maar dat beleid Cruijff uitgevoerd gaat worden is geen vraag meer. Dus nu dan ook met iedereen gaan voor deze richting en niet constant puur omdat Cruijff iets zegt het afkraken. Ik mis bv de erkenning bij velen over Cruijff zijn rol bij Barcelona, Nee dan is het omdat Barcelona zoveel schuld heeft dat Barcelona met zoveel eigen jeugd speelt, onzin ter top | ||
| Osdorp-Punt | 19 maart 2012, 13:22:51 | Dit is niet ok! |
| @BaddahBing: ik denk niet dat Blind uit eigen belang heeft gehandeld in dat geval, meer in het belang van Ajax, want er ging/gaat van alles mis. Maar ik snap dat juist dit voorbeeld deze reactie uitlokt. Dat plan Cruijff, daar kom ik binnenkort op terug. Want wat dit plan nu precies is en inhoudt, daar is een hoop onduidelijkheid over. | ||
| Gogme United | 19 maart 2012, 13:24:06 | Dit is niet ok! |
| Jammer dat we van Praag niet hoorde toen de UEFA Ajax naaide met 2 afgekeurde doelpunten, en het debacle van Dinamo Zagreb. zijn vader was zeker voor onze club. | ||
| dadag07 | 19 maart 2012, 13:27:12 | Dit is niet ok! |
| @Gogme zoals duidelijk is willen ze niet dat inhoudelijk alles op straat komt dat kon je lezen in de Ajax life. Net als dat je kon lezen dat Litmanen dankzij Cruijff/Bruins Slot en Coster bij Ajax terecht is gekomen. Cruijff wou een technisch hart en nu loopt er al een technisch hart bij Psv. Daarom is het belangrijk dat het niet allemaal open en bloot komt. | ||
| Cruijffiaantje | 19 maart 2012, 13:48:21 | Dit is niet ok! |
| @Cruijffiaantje, heel goed, jij kent je feiten. Maar heel veel anderen hier niet. En als iedereen het 'plan Cruijff' moet volgen, dan is het misschien wel handig als iedereen het plan ook kent. Of gaan we een plan volgen dat alleen insiders mogen kennen? Vind je voorbeeld van Litmanen overigens wel lachwekkend, is weer typisch zo'n verhaal dat de wereld wordt ingeholpen om Cruijff credits te geven. Laten we dat wegstrepen tegen Erikssen en Fischer, die weer door anderen ontdekt en binnengehaald zijn... | ||
| Gogme United | 19 maart 2012, 14:22:54 | Dit is niet ok! |
| Wat ik nou weer mis is dat Europa er geen schande van spreekt, dat Zagreb - Lyon een verkochte wedstrijd was. Nou weet ik ook wel dat Ajax gewoon een keer van die Fransen had moeten winnen en dan nooit in die positie was gebracht. Maar toch. Van Praag zal ook wel miet gezegd hebben dat RVC lid Cruijff te pas en te onpas gewoon wegbleef van de vergaderingen. Bijvoorbeeld omdat de hond van de over buurvrouw zes huizen verder jarig was? Dan had Europa het misschien beter begrepen? Cruijff kwam binnen met een idee van een klankbord (dinges). Is er nooit gekomen en daar heeft niemand het meer over. De visie van Cruijff op de jeugdopleiding is helemaal niet zo schokkend. Maar de visie van Cruijff om topspelers hun eigen disipline aan de jeugd bij te brengen natuurlijk wel. Hoewel Bryan Roy laten vertellen hoe je als linkerspits moet spelen? Ik dacht dat we het over topspelers hadden | ||
| Vak 119 | 19 maart 2012, 14:59:16 | Dit is niet ok! |
| @gogme nee het is geen gerucht! Het staat in de nieuwe Ajax life te lezen. Litmanen was een jaar voordat hij bij Ajax kwam op stage bij Barca waar Cruijff toen trainer was. Omdat Cruijff met Stoichkov,Koeman, Laudrup en Witschge al 4 buitenlanders had en er toen nog een buitenlander regel was konden ze hem geen contract aanbieden. Waarna hij later via Cruijff/ Bruins-Slot en Coster bij Ajax is gekomen. Van Gaal wilde hem wegdoen maar ze hebben op aandringen van ik meen Pronk nog even af gewacht. | ||
| Cruijffiaantje | 19 maart 2012, 15:05:15 | Dit is niet ok! |
| @Cruijffiaantje, zo zijn er tientallen voorbeelden te noemen en soms hadden ze het mis, en soms bleek het een gouden greep. Kluivert, Gabrich, Stapleton, Mühren, Laudrup, Laudrup, Chraristeas, Machlas, Chivu, Maxwel. Het is van alle tijden, en geloof me, ook Cruijff zat er wel eens naast. Netzoals Van Gaal en noem ze allemaal maar op. Vergeet trouwens niet dat AjaxLife gesubsidieerd wordt door Ajax, het is niet 100% neutraal. | ||
| Gogme United | 19 maart 2012, 15:21:58 | Dit is niet ok! |
| @gogme daar gaat het niet om natuurlijk zat hij ook ooit mis. Het gaat erom dat van Gaal alle credits krijgt van 95. Terwijl Cruijff de Boertjes en Litmanen heeft ontdekt en de jeugdopleiding opgezet had. Dus een heel groot aandeel had in de successen van 95 | ||
| Cruijffiaantje | 19 maart 2012, 15:35:42 | Dit is niet ok! |
| Dat opzetten van de jeugdopleiding wordt ook zwaar overdreven trouwens. Cruijff werd Technisch Directeur bij Ajax in 1986, die titel was een afleidingsmanoeuvre omdat de goede man geen trainersdiploma had en dus niet hoofdtrainer genoemd mocht/kon worden. Hij is anderhalf jaar trainer geweest bij Ajax 1 en heeft inderdaad wat adviezen gegeven met betrekking tot de jeugdopleiding, zo heeft hij een keer een straatvoetbaltoernooi georganiseerd op het parkeerterrein van de Meer. Maar om nou te zeggen dat hij de jeugdopleiding volledig opgezet heeft is totale onzin. Die opleiding was er al en functioneerde ook prima, kijk maar eens naar het team dat hij als speler nog om zich heen had, Kieft, Van Basten, Van 't Schip, Silooy etcetera... Natuurlijk was Van Gaal ook niet in z'n eentje verantwoordelijk voor het succes van 1995 en er omheen. Dat was ook te danken aan andere mensen/factoren. Maar om de successen van Van Gaal aan Cruijff toe te dichten is echt een sinecure. | ||
| Gogme United | 19 maart 2012, 18:03:11 | Dit is niet ok! |
| @Cruijffiaantje: Volgens mij lag het met Litmanen toch iets anders. Hij was destijds bij (o.a.) Barca afgetest en weer terug gegaan naar Finland. Daarna was een sponsor van Ajax daar op zakenreis en had hem zien voetballen en tipte Ajax. Die zijn gaan kijken en de rest is geschiedenis. | ||
| citha | 19 maart 2012, 19:34:30 | Dit is niet ok! |
| Van Praag zit lekker diep op de vinger van johan.. geweldig dit allemaal. Corrupt zooitje ongeregeld bobotypes die ideeen met elkaar delen onder het genot van drank en wijn om hun eeuwige derde kin te blijven voeden. Ik pleit voor johan maar niet voor eufa types.... | ||
| explorer | 19 maart 2012, 20:11:18 | Dit is niet ok! |
| Maar met zo,n praatje wordt ook Ajax weer op de kaart gezet want door een product uit onze jeugdopleiding,is tenslotte Barcalona tot zo een wereld club uitgegroeid. | ||
| ajax always top | 19 maart 2012, 20:54:49 | Dit is niet ok! |
| @devries Feyenoord heeft altijd wel goede jeugd gehad maar nu de centen op zijn moeten ze wel en zie je dat ze jeugd hebben. Ik zou het geen inhaalslag noemen eerder noodgedwongen verstandig beleid. Net zoals het goed is dat er nu een trainer zit die begrijpt waar het bij Ajax om draait eigen jeugd. Dat gedoe over de kwaliteit van de jeugdopleiding daar geloof ik niet zo in maar daar ging het natuurlijk ook niet om, het was een kapstok. | ||
| Bobo het Konijn | 19 maart 2012, 21:40:20 | Dit is niet ok! |
| Er ging zojuist op Twitter een gerucht dat Van Praag zo pro-Cruijff is, omdat hij z'n steun nodig heeft om tot Uefa voorzitter verkozen te worden. Dat zou me wat zijn! Van Praag gaf mij bevestiging dat Cruijff inderdaad z'n bezem door de Spaanse club mocht halen en dat we het resultaat iedere week op TV kunnen zien... Dus Barca speelt nu zo goed dank zij Johan Cruijff! Over blinde volgers gesproken... | ||
| Gogme United | 20 maart 2012, 00:31:02 | Dit is niet ok! |
| Jongens laat Johan zijn gang gaan ik vind het knap dat iedereen al weet hoe het is of anders hoe het gaat worden !Johan zelf zegt dat het nu tijd wordt dat hij eindelijk aan het werk moet gaan beginnen omdat hij daar nog steeds niet de kans heeft voor gehad en toch weten alle wijs neuzen wat hij gaat doen of aan het doen is extra leuk hieraan is dat Cruijff er zelf nog niet uit is omdat hij nu nog niet weet met wie hij straks moet werken nogmaals laat het aan Johan over ! | ||
| noord5711 | 20 maart 2012, 08:09:40 | Dit is niet ok! |
| @gogme. Beter Blind volgen van Iemand met voetbalverstand dan de op sensatie beluste media zoals jij. Heb je ooit Gordon Ramsey gezien? Wat gebeurt er als hij hard de waarheid zegt in het gezicht van die bazen van die restaurants. Dan worden ze boos en proberen alles goed te praten. Zelfs de Chef die er al 20 jaar werkt en geen klap uitvoert en niet weet wat hij doet omdat ze vrienden zijn. Precies hetzelfde gebeurt bij Ajax. Het heeft ook niets te maken met Blind volgen maar gewoon harde feiten. En Litmanen is zeker wel via Cor Coster en Cruijff bij Ajax terecht gekomen. Hij ging naar Barca dankzij een belofte omdat hij voor de 2e keer voetballer van het jaar was. En daar hadden ze teveel buitenlanders en daarna is Ajax verteld laat hem eens komen. | ||
| Cruijffiaantje | 20 maart 2012, 09:48:15 | Dit is niet ok! |
| @Cruijffiaantje: dus als jij Gordon Ramsey nu gaat vergelijken met Cruijff, dan kun je je serieus afvragen of het wel goed gaat met je. De overeenkomst is inderdaad treffend; alles in/via de media. Dat het allemaal slecht is/was bij Ajax de afgelopen jaren is ook redelijk gechargeerd. Probleem is/was vooral het bestuur/leiding, te veel/vaak nieuwe trainers, die vaak ook niet de jeugdopleiding kenden en te vaak spelers wilden kopen die de druk weer niet aan konden. Dat hele gelul over wie nou Litmanen gehaald/ontdekt heeft is totaal irrelevant. Dat verhaal komt nu juist naar buiten om Cruijff weer een veer in de reet te steken. Volgens mij heeft Jari ook bij PSV rondgelopen, als die hadden op zitten letten dan had ie daar gespeeld. Als Ronaldo wel naar Ajax was gekomen, dan hadden we nooit van Kluivert gehoord waarschijnlijk. Zo werkt de voetbalwereld nou eenmaal. | ||
| Gogme United | 20 maart 2012, 14:41:03 | Dit is niet ok! |
| @gogme >>Dat het allemaal slecht is/was bij Ajax de afgelopen jaren is ook redelijk gechargeerd. << Dat jij het niet slecht vind omdat jij blijkbaar toch meer van de middelmaat bent dan jezelf doorhebt, betekent niet meteen dat het gechargeerd is. Het zegt meer of beter alles over jouw AJAX normen. acceptabel ligt blijkbaar heel wat lager dan bij vele voetballiefhebbende ajacieden. Diezelfde ajacieden jij vervolgens aanmatigend blinde volgers noemt, omdat zij als roependen in het drijfzand van de middelmaat zich al 15+jaar zich lopen te verbijten hoe hun cluppie geen ziel meer heeft en zielloos voetbal speelt.Maar nu eindelijk het geovel hebben te worden gehoord. Maar ach met één kampioenschap in de laatste 7 jaar met één goede wedstrijd in de competitie rest voor de middelmaat niks anders dan de kop in het zand te steken, want een kinderhand is snel gevuld. | ||
| BaddahBing | 20 maart 2012, 18:37:13 | Dit is niet ok! |
| Ik zeg alleen dat het niet alleen maar kommer en kwel was, er zijn nu mensen die het doen voorkomen alsof we 15 jaar niets gewonnen hebben, geen enkel talent is doorgebroken en ga zo maar door... En ja, het kan altijd beter en ik heb me ook wild geërgerd aan wanbeleid, trainers die Ajax niet snappen (Jol die gewoon zegt, doe mij 10 miljoen en ik heb ook buitenspelers) en god mag weten wat nog meer. Maar geloof me, over 10 jaar, als je vriend Cruijff met z'n vriendjes de boel heeft ingericht zullen we nog steeds blij mogen zijn als we eens de laatste vier van de Europa League halen! | ||
| Gogme United | 20 maart 2012, 19:41:33 | Dit is niet ok! |
| Wij zullen altijd blij moeten zijn met een plek bij de laatste 8 zelfs Maar t gaat mij vooral om het voetbal nu is het namelijk m.i. allebei, dus ook wat er wel gewonnen is de laatste 15 jaar, is simpelweg ajax onwaardig | ||
| BaddahBing | 20 maart 2012, 20:12:28 | Dit is niet ok! |
Om te reageren op een nieuwsbericht, moet je ingelogd zijn. Gebruik daarvoor de link rechtsboven in beeld. Als je nog geen loginnaam hebt, kan je je bij deze ook aanmelden als lid van Ajax Netwerk.
alderweireld amsterdam babel barcelona blind boer boerrigter boilesen borussia christian coach contract copa cruijff daley dijks dortmund eriksen fans frank groningen heracles hoesen international jong kampioen marc moisander netwerk oranje overmars poulsen prijs programma psv rhijn siem twitter uitgeroepen uitshirt video vitesse zomer