| Poster | | Topic: [Centraal] Middenvelders (Deel 2) |  |
|
Miquell Bankzitter
Uit: Apeldoorn Vak: 427 Posts: 509 Reg.: 30 september 2004 | Ik zou niet inzien waarom Bradley naar Ajax wil komen. Mischien als Ajax de Play-offs wint, maar anders ook niet. Straks speelt Heereveen voorronde champions league, wat met dit spel nog geen eens zo'n gekke gedachte is.
El Ahmadi zou ik wel graag bij Ajax zien, is een jonge maartoch eer complete speler. Overigens hoop ik dat PSV niet in hem geintresseerd is want daar spelen zijn vriendjes.
Defour die wilde toch al zeker naar Ajax??? Gewoon vastleggen deze zomer. We zullen ook nog wel een controlerende middenvelder nodig hebben, ik denk aan De Zeeuw en anders misschien een goedkoop buitenlands alternatief.
|
|
|
scio Basisspeler
Uit: Linne Vak: - Posts: 891 Reg.: 17 oktober 2005 |
quote: Miquell schreef:
We zullen ook nog wel een controlerende middenvelder nodig hebben, ik denk aan De Zeeuw en anders misschien een goedkoop buitenlands alternatief.
Waar heb je die voor nodig? Davids & LIndgren kunnen die rol invullen. Daarachter komt Jari vd Heijden al. Lijkt me even voldoende!
|
|
|
Miquell Bankzitter
Uit: Apeldoorn Vak: 427 Posts: 509 Reg.: 30 september 2004 | Davids voldoet niet meer volgend seizoen, Lindgren is leuk om erbij te hebben maar niet voor het niveau wat Ajax nastreeft. andaar dat er een grondige renovatie nodig is.Trouwens is het al zeker dat Davids volgend seizoen nog voetbalt???
|
|
|
Rasmussen Basisspeler
Uit: Brunssum Vak: - Posts: 932 Reg.: 25 augustus 2005 |
Ik zou niet inzien waarom Bradley naar Ajax wil komen. Mischien als Ajax de Play-offs wint, maar anders ook niet. Straks speelt Heereveen voorronde champions league, wat met dit spel nog geen eens zo'n gekke gedachte is.
El Ahmadi zou ik wel graag bij Ajax zien, is een jonge maartoch eer complete speler. Overigens hoop ik dat PSV niet in hem geintresseerd is want daar spelen zijn vriendjes.
Defour die wilde toch al zeker naar Ajax??? Gewoon vastleggen deze zomer. We zullen ook nog wel een controlerende middenvelder nodig hebben, ik denk aan De Zeeuw en anders misschien een goedkoop buitenlands alternatief.
Bradley is natuurlijk een zeer interessante optie en zou ook niet mis staan in dit ajax. En aangezien hij in de zomer nog een 1 jaar contract heeft, moet hij eventueel voor een aardige prijs te halen zijn. Alleen moet het ajax bestuur dit aandurven en met die schijtluizen van nu, gaat dat waarschijnlijk weer niet gebeuren 
|
|
|
scio Basisspeler
Davids voldoet niet meer volgend seizoen
Sorry? Waar baseer je dat op? Op 2 mindere wedstrijden? Die amn heeft een schat aan ervaring waar je met 1676786 bradley's nog niet bij in de buurt komt. Volgens mij waren het Stam en Davids die vorig jaar een professioneel en topteam waardige mentaliteit in Ajax pompten. En dat doe jij effe af nmet 'hij voldoet niet meer'? Zonder Davids is Ajax volgend jaar een slap aftreksel van een voetbalploeg....geen pit, geen sturing van ervaren spelers, een stelletje kippen zonder koppen die op het moment dat ze keuzes moeten maken verstarren en naar elkaar lopen te kijken. Zonder Davids en Huntelaar is Ajax volgend jaar net als AZ....maar dan minder leuk om naar te kijken!
|
|
|
Castel di Sangro Geselecteerd voor Oranje
Uit: UvT Vak: - Posts: 1215 Reg.: 15 maart 2003 | Je gaat me niet vertellen dat je Davids' comeback een sterke vindt.. Ik wil hem nog wel een paar wedstrijden de tijd gunnen, hij komt immers niet in een lekker spelende ploeg terug, maar toch, hij zit heel ver van zn eigen niveau af.. Ik denk dat, wanneer hij zo doorgaat, hij rap uit het team gespeeld gaat worden door Lindgren.. En dan heb je een situatie waar Davids, met zijn eigendunk, niet mee om kan gaan.. Dezelfde frustraties die hij ook uitte tegen PSV, waar hij de gehele wedstrijden achter de feiten aanliep..
|
|
|
Miquell Bankzitter
Uit: Apeldoorn Vak: 427 Posts: 509 Reg.: 30 september 2004 |
quote: scio schreef:
(...)
Sorry? Waar baseer je dat op? Op 2 mindere wedstrijden? Die amn heeft een schat aan ervaring waar je met 1676786 bradley's nog niet bij in de buurt komt. Volgens mij waren het Stam en Davids die vorig jaar een professioneel en topteam waardige mentaliteit in Ajax pompten. En dat doe jij effe af nmet 'hij voldoet niet meer'? Zonder Davids is Ajax volgend jaar een slap aftreksel van een voetbalploeg....geen pit, geen sturing van ervaren spelers, een stelletje kippen zonder koppen die op het moment dat ze keuzes moeten maken verstarren en naar elkaar lopen te kijken. Zonder Davids en Huntelaar is Ajax volgend jaar net als AZ....maar dan minder leuk om naar te kijken!
Davids kan beter dit jaar stoppen dan volgend jaar. Je hbt zelf gezien dat Stam dit jaar ook een stuk minder was dan vorig jaar. Davids zal deze wedstrijden eerst weer wedstrijdritme moeten opdoen. Welke wedstrijden had je daarvoor in gedachten, uit tegen Heereveen???? Twente uit???? of misschien PSV. Davids is voor ons vorig seizoen heel belangrijk geweest realiseer ik me ook. Maar vind je hetzelf niet belachelijk dat je het hele lot van Ajax van Davids af laat hangen??? Want dat Huntelaar vertrekt lijkt e wel bijna zeker.
|
|
|
scio Basisspeler
(...)
Davids kan beter dit jaar stoppen dan volgend jaar. Je hbt zelf gezien dat Stam dit jaar ook een stuk minder was dan vorig jaar. Davids zal deze wedstrijden eerst weer wedstrijdritme moeten opdoen. Welke wedstrijden had je daarvoor in gedachten, uit tegen Heereveen???? Twente uit???? of misschien PSV. Davids is voor ons vorig seizoen heel belangrijk geweest realiseer ik me ook. Maar vind je hetzelf niet belachelijk dat je het hele lot van Ajax van Davids af laat hangen??? Want dat Huntelaar vertrekt lijkt e wel bijna zeker.
Heerschap Cocu kon ook nog enkele jaren mee bij PSV op z'n hoge leeftijd. Verder komt er nu de reeks Sparta, NAC en Excelsior. Tijd zat om weer in z'n ritme te komen voor we weer tegen PSV mogen. Dat Ajax momenteel afhankelijk is van Huntelaars goals is zorgelijk maar waar. Dattie volgend jaar weg is is eveneens zorgelijk mar waar. Het si niet anders. Daarom moet je topkwaliteit behouden. En Davids heeft dat m.i. mits hij weer lekker in z'n vel zit.
|
|
|
The Fisherman Bankzitter
Uit: Heerhugowaard Vak: 121 Posts: 516 Reg.: 5 mei 2007 | Haal De Zeeuw maar weg bij AZ. Dat is pas een versterking voor je elftal. Louis heeft hem helemaal uitgeknepen en volgens mij is klaar bij AZ.
|
|
|
Crap Talent
Uit: Oegstgeest Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 108 Reg.: 4 december 2006 |
quote: scio schreef:
(...)
Heerschap Cocu kon ook nog enkele jaren mee bij PSV op z'n hoge leeftijd. Verder komt er nu de reeks Sparta, NAC en Excelsior. Tijd zat om weer in z'n ritme te komen voor we weer tegen PSV mogen. Dat Ajax momenteel afhankelijk is van Huntelaars goals is zorgelijk maar waar. Dattie volgend jaar weg is is eveneens zorgelijk mar waar. Het si niet anders. Daarom moet je topkwaliteit behouden. En Davids heeft dat m.i. mits hij weer lekker in z'n vel zit.
Tja Cocu was echter een fenomeen

|
|
|
robur Bankzitter
Uit: Goes Vak: - Posts: 467 Reg.: 5 augustus 2005 |
quote: The Fisherman schreef:
Haal De Zeeuw maar weg bij AZ. Dat is pas een versterking voor je elftal. Louis heeft hem helemaal uitgeknepen en volgens mij is klaar bij AZ.
Ja hij kan best klaar zijn bij AZ, maar dan is de volgende vraag, is Ajax dan de volgende stap?
Ik zie hem graag komen, maar zal hij niet verder kijken dan de Nederlandse top? Daar zit hij (buiten dit seizoen om dan) toch eigenlijk al?
|
|
|
pascal_ajaxxx Basisspeler
Uit: etten-leur Vak: 120 Posts: 851 Reg.: 16 augustus 2006 | Middenlinie 2008/2009:
_______________Defour____________
Lindgren_____________________Gabri
______________ Davids_____________
Als opvolger van Davids zie ik dan graag de Zeeuw koemn (al zal die niet haalbaar zijn vrees ik).
Back up:
______________De Jong_____________
Vertonghen/Urby_______________ElAhmadi
______________De Zeeuw____________
[Dit bericht is veranderd door pascal_ajaxxx (op 12 februari 2008 15:14:07).]
|
|
|
Miquell Bankzitter
Uit: Apeldoorn Vak: 427 Posts: 509 Reg.: 30 september 2004 |
quote: pascal_ajaxxx schreef:
Middenlinie 2008/2009:
Als opvolger van Davids zie ik dan graag de Zeeuw koemn (al zal die niet haalbaar zijn vrees ik).
Back up:
Lijkt me sterk dat Ajax Defour/el ahmadi EN De zeeuw gaat halen.
Kost een dikke 20 miljoen euro lijkt me.
|
|
|
|
pascal_ajaxxx Basisspeler
Uit: etten-leur Vak: 120 Posts: 851 Reg.: 16 augustus 2006 | hahaha.. ja dat zal wel niet gebeuren.
Maar we hebben die kwaliteitsinjectie gewoon nodig! Of ach, dat interesseert de hoge heren daar natuurlijk niet.. die willen geen CL halen.
|
|
|
ibramovic Bankzitter
Uit: winterswijk Vak: 120 Posts: 522 Reg.: 20 augustus 2003 | Als Aajx nou eens al die halve buitenspelers verkoopt en idd die 3 spelers aantrekt en dan eens een systeem gaat spelen waar ze wel de spelers voor heeft, zullen we ook weer eens succes boeken.
|
|
|
Criticus Talent
Uit: Amsterdam Vak: 121 Posts: 166 Reg.: 22 oktober 2007 |
quote: pascal_ajaxxx schreef:
Middenlinie 2008/2009:
Back up:
Slecht middenveld, tenzij je 2 kanjers van spitsen hebt.
Verdedigend staat het enorm sterk, maar er zit weinig creativiteit en scorend vermogen in.
Wie wil je dat er gaat scoren?
|
|
|
Ronnie D. Talent
Uit: Almere Vak: 402 Posts: 107 Reg.: 18 augustus 2007 | Ik zie liever een fitte Stijn Schaars komen. Die was voor zijn blessure een stuk constanter als De Zeeuw.
Die samen met Gabri als aanjagers met Bradley ervoor.
|
|
|
Mokum 95 Bankzitter
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 475 Reg.: 23 april 2004 |
quote: ibramovic schreef:
Als Aajx nou eens al die halve buitenspelers verkoopt en idd die 3 spelers aantrekt en dan eens een systeem gaat spelen waar ze wel de spelers voor heeft, zullen we ook weer eens succes boeken.
Helemaal mee eens. Begrijp ook helemaal niet waarom elke trainer bij Ajax toch weer blijft aankloten met 4-3-3 terwijl de buitenspeler al járen ondermaats zijn.
Ik zou graag het 4-2-3-1 van Van Basten willen zien. Het voetbal van de aanvallende middenvelders. Heerlijk toch.
|
|
|
Ares Moderator Opper Chat Operator
Uit: Rosmalen Vak: - Posts: 7628 Reg.: 14 maart 2002 |
quote: Ronnie D. schreef:
Ik zie liever een fitte Stijn Schaars komen. Die was voor zijn blessure een stuk constanter als De Zeeuw.
Die samen met Gabri als aanjagers met Bradley ervoor.
Hoe groot denk je dat de kans is dat Schaars ooit nog op z'n oude niveau komt? Hoe lang staat die jongen nu al buitenspel met één en dezelfde blessure? Heeft dat de anderhalf-jaar grens al gehaald? Nee, Schaars zal geen optie meer zijn. Het zal me niks verbazen als die binnekort 'gewoon' wordt afgekeurd voor professioneel voetbal.
Wat is trouwens het verschil tussen dat 4-2-3-1 van Van Basten en 4-3-3 met de punt naar voren?
|
|
|
Teaser Vedette
Uit: amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 7797 Reg.: 31 december 2004 |
quote: Ares schreef:
Wat is trouwens het verschil tussen dat 4-2-3-1 van Van Basten en 4-3-3 met de punt naar voren?
De namen van de poppetjes en hun specialiteiten. IPV een 3-mans middenveld met 1 aanvallende of verdedigende middenvelder heb je naargelang de namen nu een 5 mans middenveld waarvan er 2 kunnen inzakken (tussen de linies) en 3 die aanvallend kunnen spelen naast de spits. Je maakt meer linies maar die bestaan uit enkel aanvallend en verdedigend waarvan de middenvelders niet uit 1 maar 2 linies bestaat... 
|
|
|
quote: Teaser schreef:
De namen van de poppetjes en hun specialiteiten. IPV een 3-mans middenveld met 1 aanvallende of verdedigende middenvelder heb je naargelang de namen nu een 5 mans middenveld waarvan er 2 kunnen inzakken (tussen de linies) en 3 die aanvallend kunnen spelen naast de spits. Je maakt meer linies maar die bestaan uit enkel aanvallend en verdedigend waarvan de middenvelders niet uit 1 maar 2 linies bestaat...
Qua invulling verandert er natuurlijk weinig. Qua veldbezetting ook. Het enige verschil is nu alleen dat de mensen op de buitenspelerposities nu anders genoemd worden. Het is ook eindelijk tijd, omdat er 'vroeger' altijd teveel in namen werd gedacht en er minder werd gekeken naar uitvoering. Een buitenspeler moe(s)t de achterlijn halen en aan de zijlijn blijven staan. Maar je moet juist flexibel in je manier van kijken zijn.
Toch denk ik dat je beter met de punt naar achteren kan blijven spelen, omdat je anders achter je middenveld een te groot gat hebt wat je open laat. In balbezit moet dan minimaal één middenvelder naar achteren lopen, terwijl ze eigenlijk allemaal naar voren moeten lopen om druk te zetten. Daarom vind ik ook niet dat je af moet stappen van 4-3-3 met de punt naar achteren.
|
|
|
Teaser Vedette
Uit: amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 7797 Reg.: 31 december 2004 | Klopt ik ben dan ook van mening dat het 4-3-3 3-4-3 en de nu gehanteerde 4-2-3-1 in feite allemaal dezelfde posities kunnen herbergen maar afhankelijk van het materiaal gebruik je een van deze theoretische opstellingen. Naarmate het meer ingespeeld raakt en de specifieke buitenspeler erbij komt zal het steeds meer een 4-3-3 worden... het ligt er alleen maar aan welke poppetjes er staan en de mogelijkheden daarmee. In principe heeft de papieren 4-3-3 ook een verschuiving als het een aanvallende, verdedigende middenvelder of ruit op het middenveld heeft... theorie dus het enige voordeel is meer linies...
[Dit bericht is veranderd door Teaser (op 13 februari 2008 11:48:30).]
|
|
|
Lederen Knikker Vedette
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 6427 Reg.: 28 juni 2005 |
Toch denk ik dat je beter met de punt naar achteren kan blijven spelen, omdat je anders achter je middenveld een te groot gat hebt wat je open laat. In balbezit moet dan minimaal één middenvelder naar achteren lopen, terwijl ze eigenlijk allemaal naar voren moeten lopen om druk te zetten. Daarom vind ik ook niet dat je af moet stappen van 4-3-3 met de punt naar achteren.
Met de punt naar voren won Ajax de CL, je kan wel met een tien spelen. Alleen moet die tien wel van caliber Jari Litmanen zijn. Sneijder was, vond ik, geen optimale tien, al waren zijn kwaliteiten juist wel gebaat om achter de spits te spelen.
Voor de verdere rest is het verschil tussen 4-3-3/3-4-3/4-2-3-1 vooral een verschil van positionering en looplijnen. 4-2-3-1 die van Basten laatst gebruikte is puur een gebrek aan fatsoenlijke buitenspelers, waardoor je beter met opkomende centrale middenvelders en 'overtrekkende' backs kunt spelen.
|
|
|
quote: Teaser schreef:
Klopt ik ben dan ook van mening dat het 4-3-3 3-4-3 en de nu gehanteerde 4-2-3-1 in feite allemaal dezelfde posities kunnen herbergen maar afhankelijk van het materiaal gebruik je een van deze theoretische opstellingen. Naarmate het meer ingespeeld raakt en de specifieke buitenspeler erbij komt zal het steeds meer een 4-3-3 worden... het ligt er alleen maar aan welke poppetjes er staan en de mogelijkheden daarmee. In principe heeft de papieren 4-3-3 ook een verschuiving als het een aanvallende, verdedigende middenvelder of ruit op het middenveld heeft... theorie dus het enige voordeel is meer linies...
Dan is dus eigenlijk de vraag: wat is de uitgangspositie? Van waaruit moet Ajax doorbouwen en doorgroeien?
Tactieken als 4-3-3, 3-4-3 of die 4-2-3-1 zijn geen doelen op zich; dat zijn manieren om je doel te gebruiken. Het is het pad door de wildernis, wat richting je uiteindelijke doel leidt. Je zult een paar dingen op moeten geven, een paar planten en andere dingen zullen moeten sneuvelen. Het belangrijkste is echter dat dat pad er blijft. Het is verder belangrijk dat dat pad zo recht mogelijk is; als het begint te kronkelen zul je uiteindelijk geen stenen meer hebben en dan zit je middenin de wildernis met een doodlopend pad.
Je hebt meerdere grondstoffen voor je paden. Laten we voor die metafoor de bovengenoemde spelsystemen nemen. Al deze systemen hebben hun voor- en nadelen.
Zo is het voordeel van 4-3-3 met de punt naar voren dat je spits niet geisoleerd staat, omdat er een middenvelder in de buurt is. Nog een voordeel is dat het redelijk snel uit te voeren is. Veel ingespeeldheid hoeft het team niet te hebben (relatief gezien). Nadelig is echter dat die middenvelder:
a. niet mee verdedigt om zich op z'n taak als aanvallende middenvelder te richten (dit eerste kan je ook als voordeel zien, maar daar ben ik het persoonlijk dus niet mee eens). Dit heeft tot gevolg dat je maar twee middenvelders hebt staan, waardoor je middenveld wordt overgelopen.
b. zowel aan valt als mee verdedigt. Dat is op zich geen nadeel, maar spelers die dit van een hoog genoeg niveau kunnen doen én ook nog eens bepalend genoeg zijn, zijn bijna niet voor handen.
c. eigenlijk té belangrijk wordt voor je team. Je maakt jezelf te afhankelijk van deze speler. Zodra meerdere spelers zich op moeten offeren om één andere speler optimaal te laten presteren, benadeelt dat de teamprestatie.
Een ander nadeel is dat je een groot gat hebt tussen je middenveld en je verdediging, die ingevuld dient te worden door één van de twee centrale verdedigers. Het nadeel hieraan is dat je op zoek bent naar verdedigers die verdedigend sterk genoeg zijn om centraal achterin te spelen, snel genoeg zijn om ver van de goal te spelen én opbouwend sterk genoeg zijn om voor hun verdediging te spelen. Eén zo'n speler is eigenlijk niet genoeg, omdat de verdediging die natuurlijk niet vrij laat om de opbouw te doen.
Het voordeel van het 4-2-3-1 is dat ook hier je spits niet geisoleerd staat. Hij krijgt versterking van meerdere spelers, die steeds van positie wisselen en het voor de tegenstanders zo lastiger maken ze af te dekken. De nadelen van 4-3-3 met de punt naar voren blijven staan, behalve het nadeel van de afhankelijkheid. Nu heb je weer een paar spelers meer die alle vrijheid hebben om te doen en laten wat ze willen. Verder blijven de meeste nadelen staan.
Dan 4-3-3 met de punt naar achteren. Een voordeel hiervan, ten opzichte van systemen met de punt naar voren, is dat er een speler tussen het middenveld en de verdediging loopt. Dat betekent dus dat er bij balverlies niet meteen naar achteren gelopen hoeft te worden om die positie in te vullen. In andere woorden: bij balverlies kan er naar voren gelopen worden om druk te zetten op de tegenstander. Een voordeel van 4-3-3 met de punt naar voren was dat de positie achter de spits is ingevuld door een speler. Dat kan echter ook met dit systeem. Belangrijk is dan echter wel dat het team goed is ingespeeld; de automatismen moeten er goed in zitten. Dat is echter een nadeel aan dit systeem: het duurt langer dan bovenstaande systemen om erin te slijpen. Als het er echter eenmaal in zit, is het erg lastig te bestrijden. Het volgt het principe van lopende mensen, in plaats van mensen die er al staan.
Bij al deze systemen kan je meerdere linies creeëren. Wat zeg ik, dat moet eigenlijk. Het zou niet voor mogen komen dat twee spelers op dezelfde hoogte staan van elkaar. Dan zouden deze twee spelers namelijk met één bal allebei uitgespeeld kunnen worden. Het feit dat één systeem 4-2-3-1 wordt genoemd terwijl de andere 4-3-3 wordt genoemd, wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat er in het eerste daadwerkelijk meer linies zitten omdat het 4 getalletjes zijn tegenover 3 getalletjes .
Het verschil tussen 4-3-3 (punt naar voren) en 4-2-3-1 is eigenlijk helemaal niks. Waar het werkelijke verschil zit, is de benadering en uitvoering van het systeem. Je kan van 4-3-3 het aanvallendste systeem maken van allemaal, terwijl je er net zo goed het verdedigendste systeem van kan maken van allemaal. Het zit hem er maar net in welke spelers je op de plaatsen neerzet.
De naam buitenspeler is een term die eigenlijk een onduidelijke betekenis heeft. Wanneer ben je een buitenspeler? Als je langs de zijlijn blijft staan en een voorzet geeft? Of ben je ook een buitenspeler wanneer je als rechteraanvaller staat geposteerd en van daaruit dreiging naar de goal hebt? Het probleem met dit soort dingen is de bekrompenheid van de meeste Ajacieden, die puur op sentimenten kiezen voor de eerste definitie. Dat is een benadering die ertoe heeft geleid dat Ajax een tijd lang in de puinhopen heeft gezeten. 4-3-3 gaat niet om buitenspelers, het gaat om druk naar voren zetten en 12 posities met 11 man invullen. Dáár gaat het om.
Dat betekent dus dat het juist goed is dat we inschuivende backs hebben, omdat die de posities van de inschuivende middenspelers overnemen. Dat betekent dat het goed is dat er positiewisselingen zijn, waar dan ook op het veld.
Wat dat dus ook betekent is dat je veelzijdige middenvelders moet hebben, om het weer terug te brengen naar het onderwerp. We moeten spelers hebben met de dynamiek om van rechtshalf naar de plek achter de spits. We moeten spelers hebben die hun momenten weten te kiezen: wanneer is het hun buurt om te gaan? Wanneer gaat juist een teamgenoot, waardoor jij in positie moet blijven? We moeten spelers hebben die bij kunnen dragen aan een soepel lopend middenveld. We hebben spelers nodig die hun tegenstander de baas zijn met (in eerste instantie) goed positiespel. Fysiek en ervaring zouden ondergeschikt moeten zijn aan voetbalintelligentie en technische kwaliteiten.
Maar zelfs als je je middenvelders al deze kwaliteiten hebben, is het belangrijk dat ze zich aan elkaar aanpassen en dat het een team wordt. Pas dan kunnen we het pad afmaken, wat ons door de wildernis leidt.
|
|
|
fluwelen linker Vedette
Uit: Antwerpen-Deurne Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 5976 Reg.: 1 september 2004 |
...
Wat dat dus ook betekent is dat je veelzijdige middenvelders moet hebben, om het weer terug te brengen naar het onderwerp. We moeten spelers hebben met de dynamiek om van rechtshalf naar de plek achter de spits. We moeten spelers hebben die hun momenten weten te kiezen: wanneer is het hun buurt om te gaan? Wanneer gaat juist een teamgenoot, waardoor jij in positie moet blijven? We moeten spelers hebben die bij kunnen dragen aan een soepel lopend middenveld. We hebben spelers nodig die hun tegenstander de baas zijn met (in eerste instantie) goed positiespel. Fysiek en ervaring zouden ondergeschikt moeten zijn aan voetbalintelligentie en technische kwaliteiten.
Maar zelfs als je je middenvelders al deze kwaliteiten hebben, is het belangrijk dat ze zich aan elkaar aanpassen en dat het een team wordt. Pas dan kunnen we het pad afmaken, wat ons door de wildernis leidt.
Dat zijn inderdaad de belangrijkste zaken. Ook ik ben voorstander van een 4-3-3 met de punt naar achter omdat je dan flexibele/dynamische middenvelders hebt die het in zich hebben om makkelijker om te schakelen. Als jet met een "10" speelt, beperk je jezelf teveel tot statisch en puur taakgericht voetbal dat misschien sneller is aan te leren maar door de tegenstander ook sneller bestreden kan worden.
Het is dan ook daarom dat ik blijf hameren/hopen op het aantrekken van spelers zoals Defour, Bradley. Daarom niet persé die spelers maar wél zulke types. Een middenveld als volgt met de punt naar achter heeft geweldig veel mogelijkheden :
---------------------------Gabri---------------------------
--------Bradley------------------------------Defour--------
Het zijn allemaal dynamische spelers waarbij Gabri niet te beroerd is om een gaatje dicht te lopen en waarbij Defour en Bradley bij balbezit beschikken over de creatieve vista en het vermogen om de juiste momenten te kiezen om dichter bij de spits te spelen.
Het ideale zou zijn om een meevoetballende spits te hebben zoals Dembélé die het combinatiespel vanaf het middenveld makkelijker maakt waardoor spelers als Suarez of Leonardo vanaf de buitenkanten de ruimte in kunnen duiken die de spits laat vallen. Ik denk dat we daar momenteel met Lindgren, De Jong, VD Heijden en Sarpong ook de nodige talenten voor in huis hebben waardoor de breedte van de selectie in dit systeem ruimschoots voldoende zou moeten zijn.
Door zo te spelen, kan je de vele doelpunten die we zullen missen van Huntelaar vrij goed opvangen omdat je nu 5 spelers hebt die vanuit hun positie gevaarlijk kunnen worden.
|
|
|