Deze topic is open en bestaat uit 14 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 14 »
TmZ
Ballenjongen
Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 23 juli 2005
quote:Ja ik ook vind het een onwijs mooi shirt.
litmanen20 schreef:
(...)
Toch zou ik graag weten waar je um vandaan heb...
DANIPINC
Jeugdspeler
Reg.: 23 maart 2004
Hunter_9
Basisspeler
Vak: Geen Seizoen Club Card
Uploads: 1
Reg.: 25 augustus 2005
Wesley S.
International
Reg.: 31 december 2000
vak429
Internationale topspeler
Uit: Purmerend
Vak: 429
Reg.: 16 november 2003
Beeki
Vedette
Uit: Hulst / Breda
Uploads: 2
Reg.: 30 juli 2003
quote:Waar precies op die site staat het dan? Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, wat mij uiteraard spijt
Wesley S. schreef:
Ik heb ook een ACT shirt, gewoon besteld via de site.
Hunter_9
Basisspeler
Uploads: 1
Reg.: 25 augustus 2005
quote:Ik kon het inderdaad ook niet vinden, maar volgens mij is het er momenteel af.
Beeki schreef:
(...)Waar precies op die site staat het dan? Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, wat mij uiteraard spijt, maar ik kan het echt niet vinden...
Alvast bedankt.
Gekke Gerrit
Ballenjongen
Reg.: 24 juli 2006
TAS
Lid 2de elftal
Reg.: 26 juni 2004
quote:Hoe kom je er bij dat Feyenoord daarmee is gestopt? kan het nl. nergens vinden.
Kunne we dat Supersport waar feyenoord mee genokt is niet overnemen als sattelietclub? dan hebben we straks alle talenten van Zuid Afrika!
superdiz2
Internationale topspeler
Uit: Amersfoort
Vak: 426
Reg.: 3 juli 2005
quote:wij hebben geen satellietclub nodig, wij hebben amsterdam en omstreken
TAS schreef:
(...)
Hoe kom je er bij dat Feyenoord daarmee is gestopt? kan het nl. nergens vinden.
Heb de C1 van Supersport een toptoernooi zien winnen, zaten grote talenten tussen (ze wonnen van Ajax in de finale, o.a. Barcelona, Real Madrid, Chelsea en Man United deden ook aan dat toernooi mee)
punter
Idool
Uit: Amsterdam
Reg.: 28 november 2004
w86
Basisspeler
Reg.: 29 juni 2006
quote:Je moet je niet blindstaren op talenten uit Amsterdam en omstreken. Wereldwijd lopen veel meer talenten. 1 satellietclub vind ik prima, als die voldoende talenten opleverd voor Ajax.
superdiz2 schreef:
(...)
wij hebben geen satellietclub nodig, wij hebben amsterdam en omstreken
daar komen meer dan genoeg talenten vandaan lijkt mij!!
Jesse V.
Talent
Uit: Utrecht
Vak: 426
Reg.: 12 juli 2006
Deli
International
Uit: Gent (B), Woerden (NL), Alexandroupolis (GR)
Vak: 116
Reg.: 10 september 2000
Peter
Moderator
Uit: Jedi Academy Dordrecht
Vak: 119
Reg.: 5 juni 2001
quote:
Ajax en Cruyff brengen het voetbal naar de Zuid-Afrikaanse townships
Missie in Kaapstad
AMSTERDAM, zaterdag
Als Ajax begin volgend jaar naar Zuid-Afrika vertrekt, is dat niet alleen maar ter voorbereiding op de tweede seizoenshelft. De club heeft een missie in gang gezet waarbij met onder meer Telesport de krachten worden gebundeld. Naast de aanleg van een Cruyff Court en de plannen voor een Cruyff Academy zal het fundament onder een nieuwe thuishaven van Ajax Cape Town worden gelegd. Het bijzondere van dat project is de locatie. De satellietclub gaat verhuizen naar een township, iets buiten Kaapstad, en moet een brug slaan tussen de kleine witte elite en de grote zwarte massa. Want de erfenis van het verleden is nog steeds niet eerlijk verdeeld.
Johan Cruyff maakt van 8 tot en met 16 januari zelf ook deel uit van het reisgezelschap, evenals het bestuur en directie van Ajax. Het geeft de importantie van het bezoek aan. Ajax stootte vrijwel alle buitenlandse projecten af, maar wil Cape Town een nieuw, volks gezicht geven. „Herpositioneren”, noemt algemeen directeur Maarten Fontein het. Na een werkbezoek in januari constateerde de driekoppige directie dat er nog voldoende mogelijkheden liggen. Daarbij benadrukt Fontein dat de initiatieven niet in het bekende hokje geschoven mogen worden. „In het verleden werden clubs vaak afgeschilderd als kolonialen die even wat kwamen halen. Daar is geen sprake van. We willen het voetbal naar de townships brengen. Als springplank naar een beter leven.”
Fontein zag ter plaatse de beperkingen van Ajax Cape Town. De club wijkt voor thuiswedstrijden uit naar het Newlands Stadium, waar de huur hoog is en de commerciele mogelijkheden te kleinschalig. Ook is de plek moeilijk bereikbaar voor de achterban, zodat de specifieke voetbalsfeer achterwege blijft.
Ten behoeve van het WK over vier jaar moet in het rijke westelijke deel van Kaapstad een immens stadion verrijzen. Kosten: tussen de 400 en 500 miljoen euro. Ajax heeft nu het plan opgevat om in het arme zwarte deel, en in samenwerking met de lokale autoriteiten, een stadion te laten bouwen voor circa vijf miljoen euro. Een stadion met een capaciteit van 7000 toeschouwers voor Ajax Cape Town, een stuk dichter bij de wortels en met blote handen gemaakt door de inwoners van de townships uit de wijk Philippi. Voetbal in een volksbuurt. „Zo is Ajax zelf in 1900 ook begonnen”, aldus Fontein.
Tevens is het de bedoeling om de grond onder het trainingscomplex, Ikamva (De Toekomst), te verkopen, de boel op te pakken en nabij het Philippi Stadium te verplaatsen, inclusief medische voorzieningen. Maar dat is fase twee. Fontein: ,,De township moet de basis worden.”
De algemeen directeur is een bevlogen mens. Na de tsunami hielp hij in Sri Lanka met een groep van 200 managers een volledig verwoest dorp weer op te bouwen. Na een aarzelende kennismaking trokken ze de lokale bevolking mee in hun stuwende enthousiasme. Sindsdien weet Fontein dat het hart, de geest en de ziel een magische drie-eenheid kunnen vormen.
„Aan het eind van de week stonden er vijf nieuwe winkels en was het hún werk geworden. Het gevoel van eigenwaarde bij die mensen steeg enorm. En dat is wat we ook in Kaapstad willen bereiken. Wij willen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen; dat is een van de vijf clubwaarden in ons beleidsplan. Ajax gaat verder dan Nederland en Ajax is meer dan voetbal.”
De ex-topman van Unilever ontkent stellig dat de club vast wil inspelen op het naderende WK, dat overigens in gevaar is gekomen vanwege de organisatorische problemen. „We zijn al zes jaar bezig in Kaapstad en hebben dus een ruime voorsprong. Ook als het WK aan een ander land zou worden toegewezen, gaan wij door.”
Voetbal is voor de kansarme Zuid-Afrikaanse jeugd een enorme inspiratiebron. Daarom staat Missie Kaapstad vooral in het teken om via de sport nieuwe impulsen aan de townships te geven. Hans Vonk (inzet links), nu reeds in dienst van Ajax Cape Town, wordt één van de sleutelfiguren tijdens Ajax’ herstart in Zuid-Afrika. Johan Cruyff gaat zijn club vooral via ’zijn’ Foundation en Academy adviseren.
Het moet ook los worden gezien van andere ideeën die ondertussen worden aangemaakt op de afdeling marketing, meent Fontein. Zo vertrekt hij maandag met technisch directeur Van Geel naar China, waar Ajax zijn voelhoorns heeft uitgestoken. „China moet je puur zien als commercieel concept. In Kaapstad komt er veel meer bij kijken. Educatieve ontwikkeling, zelfwerkzaamheid, karaktervorming. Ik heb bedrijven opgezet in China en Turkije. Daar moet je dan ook Turken en Chinezen neerzetten. Op een gegeven moment was ik nog maar de enige buitenlander. Dan heb je de ideale situatie gecreëerd.”
De kloof dichten tussen de witte elite en de zwarte massa; het is een idealistische doelstelling waar vele wereldverbeteraars al over gestruikeld zijn.
Fontein stelt een wedervraag: „Maar moet je het dan laten?”
„Wij willen graag vernieuwend zijn, een voortrekkersrol vervullen. Niemand durfde zijn handen te branden aan de township. Daar ligt een enorme uitdaging. Niet door snel geld te verdienen, maar door de mensen zelf iets te laten opbouwen en structuur aan te brengen. Ik ben blij dat ook Telesport daarin op een bijzondere wijze gaat participeren.”
Dan tot slot: „De lach op het gezicht als Ajax wint is toch anders dan de lach van mensen die straks samen iets hebben gerealiseerd. We hebben enkele deelnemingen gehad in andere landen, met voetbalscholen. Die waren niet allemaal even succesvol. Waarom? Omdat de ziel ontbrak.”
Skoft_69
Lid 2de elftal
Uit: Amsterdam
Reg.: 27 oktober 2003
AFCA 428
Idool
Uit: Amstelveen
Vak: 428
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 6 september 2005
quote:Wie heeft er zitten slapen
Mikel John Obi (born April 22, 1987) is a Nigerian footballer. He is a central midfielder who currently plays for Chelsea.
He was born John Michael Nchekube Obi, the son of a former civil servant. Mikel was playing top-flight football for Plateau United aged 15 and, by 2003, was gaining headlines for his country at the FIFA Under-17 World Championships held in Finland. After a brief spell in South Africa with Ajax Cape Town, Mikel gained global recognition in 2005 by starring at the FIFA World Youth Championship where Nigeria were beaten 2-1 in the final by Argentina.[1]
During the 2003 FIFA Under-17 World Championships, commentators continually misspelled his middle name of "Michael" as "Mikel". He decided to keep the new name, saying that it had a special ring to it.
Almdudler
Geselecteerd voor Oranje
Uit: Westland
Vak: 424
Reg.: 12 juni 2003
Clarence Seedorf -10
Vedette
Uit: Amstelveen
Vak: 428
Reg.: 25 september 2005
Klasbakken
Legende
Uit: Heerhugowaard
Reg.: 10 juli 2002
DidiAjax
Lid 2de elftal
Uit: Spanje
Reg.: 27 augustus 2006
Revo
Legende
Uit: Overslag/Tilburg
Vak: 413
Reg.: 20 augustus 2002
Jobo
Internationale topspeler
Reg.: 16 juli 2003
Jaap Stam
Bankzitter
Uit: mercato saraceno
Reg.: 21 april 2003
DidiAjax
Lid 2de elftal
Uit: Spanje
Reg.: 27 augustus 2006
Deze topic is open en bestaat uit 14 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 »
Ajax Forums » A - Ajax » Satellietclubs en huurlingen » Ajax Cape Town - the topic

Op dit moment zitten er 10 bezoekers in de chatbox. Het onderwerp is "Zondag 1230 uur RKC Waalwijk - AFC Ajax".
Wordt Ajax nog kampioen?
Van de Ajax-fans denkt 60,9% dat PSV wint van FC Twente. Wat denk jij?
We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.
De posters op deze pagina verwachten van RKC Waalwijk-Ajax:
Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!