Ajax Netwerk
donderdag 25 mei 2017 - 01:19                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Jeugd, tweede elftal en vrouwenteam » [Centraal] Functioneren jeugdopleiding [deel 3]

HR

Deze topic is open en bestaat uit 132 pagina's: « 1 ... 127 128 129 130 131 132

HR

geDaante
Idool

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 17 november 2005

quote:HR
Champy95 schreef:

(...)

Individuele kwaliteit bepaalt voor een belangrijk deel hoe er gespeeld wordt.

In de onderbouw ligt de focus vooral op techniek.
In de middenbouw komen teamaspecten in het spel.
In de bovenbouw (A1 en B1) drijven de beste spelers boven die er maximaal 2-3 jaar spelen.

Ik vind trouwens zo'n onzin dat we nu Vink eruit halen wat die 'nu' met de B1 doet. Het is echt zo'n baggerlichting waar weinig uit te halen is.

Winter is gewoon een passant, en die gaat uiteindelijk wel weer ergens z'n heil zoeken. Dat zou je ook gehad hebben als er op papier wordt gezet hoe er wel of niet getraind dient te worden.

Uiteindelijk bepaalt het spelersmateriaal hoe er gespeeld wordt! Daarmee bedoel ik niet het niveau, maar de manier hoe jij het wil zien. De dominante spelers horen de bal te krijgen. Die gaan ze echt niet krijgen omdat de trainer dat verbiedt of beveelt.
HR
Bij een eerste elftal misschien, en ook dan probeer je nog zo min mogelijk van het spel waar je naar toe wil af te wijken, en daar zo snel mogelijk naar toe te werken.

Bij een jeugdelftal als de B1, is het doel spelers individueel beter maken, vooral de goede, technische spelers, zoals Ajax betaamt. Ook is het doel de speelwijze van het eerste verder aan te leren en op een hoger niveau zo goed mogelijk toe te passen. Heb je die ideale spelers daar niet voor? Dat zij dan zo, dan loopt het maar stroever, maak je meer fouten, scoor je wat minder, en haal je maar minder resultaat. Resultaat zou ondergeschikt zijn aan de ontwikkeling.

Vink maakt het ook echt bont; middenvelders op de flanken, verdedigende types op het middenveld, middenveld totaal mijden, lange ballen, geen enkel combinatiespel, nooit het middenveld inspelen, alles via de flanken, etc. Frank de Boer taferelen, en misschien nog wel een tikkeltje erger. Keizer speelt ook met een uitgeholde selectie, met de sterkhouders weg en veel minder geschikte spelers hetzelfde spelletje, dat dan wel stroever en moeizamer en wat slechter wordt uitgevoerd, maar dat zij dan zo. Het is het geloof van de trainer dat je met goed aanvallend voetbal automatisch maximaal resultaat zult behalen. Vink heeft dat geloof niet, en zodoende geen Ajaxmateriaal.

Met Gravenbergh en De la Vega als halven, en Maduro of Ekkelenkamp als 6, heb je een prima technisch middenveld, dat je in kan spelen, waarop gevoetbald en gecombineerd kan worden. De verdedigers zijn ook niet bepaald slecht, met Dest als uitstekende back. Maar nee, Vink zet Ekkelenkamp op de half, De la Vega op de flank, de CV Bakker als back, vaak zat nog meer middenvelders voorin, etc.
En al acht je deze spelers niet ideaal, het doel is hen beter te maken, en hen een kans te geven te groeien in de speelwijze van de club, dus zoals het eerste en Jong speelt. Deze doelen worden niet meer nagestreefd, resultaat wordt nagestreefd, per se kampioen worden, de kansloze, visieloze mindset van pre-revolutie.

Het is funest voor de ontwikkeling van de talenten met echte potentie, zeker voor De la Vega, die meer als buitenspeler speelt dan als half, en vrijwel nooit in de klein ruimte op het middenveld aangespeeld wordt, en daar ook nooit combineert. Deze jongen leert dus niet beter ingespeeld te worden, aan te nemen, goed weg te draaien, te kaatsen, goed te positioneren voor dat korte spel. Verder wordt hij niet uitgedaagd zijn handelingssnelheid, techniek, creativiteit en combinerend vermogen te verbeteren met al dat lange ballen werk.

Er is geen enkel excuus de speelwijze van club overboord te gooien, en maar verschrikkelijk resultaatvoetbal te spelen om maar kampioen te worden. Dat is weer het ego van de trainer dat zich voorop stelt, van kijk mij eens een goede coach zijn. Waar Bosz goede voetballers linies terug haalt om zoveel mogelijk voetbal in iedere linie te hebben, doet Vink het andersom. Vind je het gek dat je dan niet tot goed voetbal kan komen?
Ik heb het vermoeden dat Vink tactisch gewoon slecht is, het spelletje van Bosz eigenlijk totaal niet snapt, en het dus maar zo aanpakt, resultaat boekt, en zo hoop te mogen blijven, van Ouaali, die er blijkbaar niet strak op zit, en het niet boeit hoe er gespeeld wordt.

Maar dit was allemaal te voorspellen, en zag ik al wel aankomen, met die weerstand tegen het rouleren, dat meteen afschaffen meteen na het vertrek van Jonk, en ook het afschaffen van methodologie, dat de rode lijn en visie bewaakte, en van iedere jeugdtrainer verlangde dat deze zou spelen en trainen naar de clubvisie. De egootjes konden zich niet ondergeschikt maken. En dan krijg je weer dit aangekloot en iedere trainer die zijn eigen kansloze visietje er op los mag laten. Daarmee is de opleiding al meteen weer vrij kansloos en middelmatig geworden. Geen algehele clubvisie van eerste elftal tot de F1, is geen visie, en is maar wat aanklooien, hopend dat er wat doorstroomt. En als je eenmaal aan je clubvisie toornt, en deze niet streng bewaakt, brokkelt deze alleen maar verder af. Tenzij er tijdig ingegrepen wordt.

Winter kan wel een passant zijn, maar daar moet je dan maar vanaf, een hele selectie/elftal een seizoen verkeerd opleiden en er niet bepaald alles uithalen voor die jongens, is schadelijk voor hun ontwikkeling. Wil je een oud-voetballer met potentie en de papieren de kans geven bij Ajax om zich te ontwikkelen, laat diegene dan een jaartje meelopen met iemand die de Cruijffvisie wel toepast in zijn elftal, en laat iemand als Winter deze zich dan eigen maken, en later toepassen in zijn eigen elftal, en verlang van hem dat hij dat spel nastreeft, de beste voetballers opstelt, en dat kampioen worden zwaar ondergeschikt is.

[Dit bericht is veranderd door geDaante (op 17 mei 2017 22:18:03).]
HRHR
HR

Bukowski
Idool

Uit: Amsterdam
Vak: 428
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 5 maart 2006

Bij AZ doen ze ook wel iets goed in de jeugd. Breken daar veel jongens door. Calvin Stengs zag er ook goed uit vandaag.
HR
HR

Champy95
Nummer 14

Uit: de Klassieke Oudheid
Droomaankoop: Luis Suarez
Reg.: 26 oktober 2002

geDaante schreef:

Bij een eerste elftal misschien, en ook dan probeer je nog zo min mogelijk van het spel waar je naar toe wil af te wijken, en daar zo snel mogelijk naar toe te werken.

HR
Daarom begon Bosz met het wegsturen van bepaalde spelers. Spelers bepalen de speelwijze dus. Bij het eerste kan je nog gemakkelijk transfers doen. Bij jeugdelftallen is dat minder evident. In de bovenbouw kan je niet meer zoveel veranderen aan spelers. Enkel spelers lichtjes verbeteren in tactisch inzicht en techniek. Van een 6 maak je geen 9 meer, maar een 9 kan wel een 6 worden. Uitzonderingen weggelaten...

Bij een jeugdelftal als de B1, is het doel spelers individueel beter maken, vooral de goede, technische spelers, zoals Ajax betaamt. Ook is het doel de speelwijze van het eerste verder aan te leren en op een hoger niveau zo goed mogelijk toe te passen. Heb je die ideale spelers daar niet voor? Dat zij dan zo, dan loopt het maar stroever, maak je meer fouten, scoor je wat minder, en haal je maar minder resultaat. Resultaat zou ondergeschikt zijn aan de ontwikkeling.HR
Ik kijk niet zoveel naar de speelwijze in de bovenbouw. Het is net zoals de A1 van enkele jaren geleden. Zelfs Vink kon er leuk voetbal mee spelen. Zo moeilijk is dat niet.
Het gaat er in de opleiding vooral om dat je al technisch goede spelers in de bovenbouw hebt lopen. De laatste jaren vd opleiding zijn er vooral om inhoud te kweken, en vooral te leren van de ervaring die ze hebben opgebouwd.

Vink maakt het ook echt bont; middenvelders op de flanken, verdedigende types op het middenveld, middenveld totaal mijden, lange ballen, geen enkel combinatiespel, nooit het middenveld inspelen, alles via de flanken, etc. Frank de Boer taferelen, en misschien nog wel een tikkeltje erger. Keizer speelt ook met een uitgeholde selectie, met de sterkhouders weg en veel minder geschikte spelers hetzelfde spelletje, dat dan wel stroever en moeizamer en wat slechter wordt uitgevoerd, maar dat zij dan zo. Het is het geloof van de trainer dat je met goed aanvallend voetbal automatisch maximaal resultaat zult behalen. Vink heeft dat geloof niet, en zodoende geen Ajaxmateriaal.HR
Ook ideeën van Cruijff, alleen doet Vink het in een mindere lichting.

Ook Jong Ajax heeft bedroevend slecht gespeeld zonder de sterkhouders en speelde niet des 'Jong Ajax' van dit seizoen.

Met Gravenbergh en De la Vega als halven, en Maduro of Ekkelenkamp als 6, heb je een prima technisch middenveld, dat je in kan spelen, waarop gevoetbald en gecombineerd kan worden. De verdedigers zijn ook niet bepaald slecht, met Dest als uitstekende back. Maar nee, Vink zet Ekkelenkamp op de half, De la Vega op de flank, de CV Bakker als back, vaak zat nog meer middenvelders voorin, etc. En al acht je deze spelers niet ideaal, het doel is hen beter te maken, en hen een kans te geven te groeien in de speelwijze van de club, dus zoals het eerste en Jong speelt. Deze doelen worden niet meer nagestreefd, resultaat wordt nagestreefd, per se kampioen worden, de kansloze, visieloze mindset van pre-revolutie.HR
Als het doel winnen is, ga je dat niet doen met spelers op de verkeerde plaats te zetten, Gedaante.

Het gaat er mij op de eerste plaats om dat er leuke spelers zijn, en als ik toevallig een jeugdwedstrijd zie, en ze spelen leuk als een geheel, is dat mooi meegenomen.

Het gaat mij er eerder om dat de 2000-lichting gewoon een mindere lichting is, en dat Jonk ook verantwoordelijk gesteld mag worden hiervoor. Deze lichting werd destijds genomen als het voorbeeld van hoe het moet door Ruben Jongkind, en toen dacht ik echt van: wat zegt die idioot nu?

Het is funest voor de ontwikkeling van de talenten met echte potentie, zeker voor De la Vega, die meer als buitenspeler speelt dan als half, en vrijwel nooit in de klein ruimte op het middenveld aangespeeld wordt, en daar ook nooit combineert. Deze jongen leert dus niet beter ingespeeld te worden, aan te nemen, goed weg te draaien, te kaatsen, goed te positioneren voor dat korte spel. Verder wordt hij niet uitgedaagd zijn handelingssnelheid, techniek, creativiteit en combinerend vermogen te verbeteren met al dat lange ballen werk.HR
Spelers met potentie eisen het spel op. Mentale ontwikkeling is ook belangrijk, wellicht nog de meest belangrijke van ze allemaal. Jonk en Bergkamp zijn er over eens dat spelers het zelf moeten uitzoeken, en dat niet alles in de schoot geworpen dient te worden.

Er is geen enkel excuus de speelwijze van club overboord te gooien, en maar verschrikkelijk resultaatvoetbal te spelen om maar kampioen te worden. Dat is weer het ego van de trainer dat zich voorop stelt, van kijk mij eens een goede coach zijn. Waar Bosz goede voetballers linies terug haalt om zoveel mogelijk voetbal in iedere linie te hebben, doet Vink het andersom. Vind je het gek dat je dan niet tot goed voetbal kan komen? Ik heb het vermoeden dat Vink tactisch gewoon slecht is, het spelletje van Bosz eigenlijk totaal niet snapt, en het dus maar zo aanpakt, resultaat boekt, en zo hoop te mogen blijven, van Ouaali, die er blijkbaar niet strak op zit, en het niet boeit hoe er gespeeld wordt.HR
Je mag vinden wat je wil, maar Vink is een trainer die zich niet zo bezighoudt met het kampioenschap.

Je bedoelt dat Vink spelers een linie naar voor schuiven.. Tja ik vind dat ook niet leuk om te zien, maar dat heb je als je geen aanvallers hebt. De B1 begon het seizoen met 4 aanvallers, waarvan 2 niet goed genoeg zijn en de club mogen verlaten, en 1tje zelf niet wil blijven.

Maar dit was allemaal te voorspellen, en zag ik al wel aankomen, met die weerstand tegen het rouleren, dat meteen afschaffen meteen na het vertrek van Jonk, en ook het afschaffen van methodologie, dat de rode lijn en visie bewaakte, en van iedere jeugdtrainer verlangde dat deze zou spelen en trainen naar de clubvisie. De egootjes konden zich niet ondergeschikt maken. En dan krijg je weer dit aangekloot en iedere trainer die zijn eigen kansloze visietje er op los mag laten. Daarmee is de opleiding al meteen weer vrij kansloos en middelmatig geworden. Geen algehele clubvisie van eerste elftal tot de F1, is geen visie, en is maar wat aanklooien, hopend dat er wat doorstroomt. En als je eenmaal aan je clubvisie toornt, en deze niet streng bewaakt, brokkelt deze alleen maar verder af. Tenzij er tijdig ingegrepen wordt.HR
GEdaante, word eens volwassen. Niet elke trial and errormethode bedacht door Jonk en co is heilig.
De methodologie is er ook nooit geweest en kan dus niet afgeschaft worden. Ik was zelf ook wel benieuwd naar het invoeren en toepassen van deze rode lijn, maar in de praktijk weet je toch dat deze niet gevolgd zou worden.
En ik word zo moe van die conclusie van je. De opleiding is echt niet middelmatig.
Uit eigen ogen weet ik dat de C1, C2 en D1 barsten van het talent. Wat daarachter komt moet ik op de woorden van de andere volgers vertrouwen.

Winter kan wel een passant zijn, maar daar moet je dan maar vanaf, een hele selectie/elftal een seizoen verkeerd opleiden en er niet bepaald alles uithalen voor die jongens, is schadelijk voor hun ontwikkeling. Wil je een oud-voetballer met potentie en de papieren de kans geven bij Ajax om zich te ontwikkelen, laat diegene dan een jaartje meelopen met iemand die de Cruijffvisie wel toepast in zijn elftal, en laat iemand als Winter deze zich dan eigen maken, en later toepassen in zijn eigen elftal, en verlang van hem dat hij dat spel nastreeft, de beste voetballers opstelt, en dat kampioen worden zwaar ondergeschikt is.HR
Slechte passanten hou je altijd, met of zonder een regelboekje. Ik was ook tegen de komst van Winter. Sowieso tegen z'n functie als trainer in het algemeen, maar zo groot is z'n schade niet gebleken, en ik denk dat zo een seizoen in de bovenbouw onder zijn leiding ook wordt overschat.

In de praktijk zie ik dat Kluivertje na een paar maanden zich via de A1 heeft opgewerkt naar Jong Ajax.
De rest van de spelers is niet slechter geworden, integendeel zelfs.
HR
HR

Bukowski
Idool

GeDaante, heb je Gery Vink ooit weleens zien trainen? Is gewoon een prima jeugdtrainer die spelers beter maakt. Is ook enorm populair onder de spelers. Vink speelde met de 98-lichting ook heel leuk voetbal, net zoals Jonk, Peereboom en Keizer.

Eens met Champy dat de kwaliteit bepalend is voor het spel. Vooral op het middenveld. Vergelijk Frenkie de Jong eens met Noa Lang: de een heeft 100% controle over de bal, de ander oogt druistig. Dan is het logisch dat het spel er anders uitziet.

Over de methodologie: volgens mij gaat het er nog steeds om dat we spelers als Bergkamp, Cruijff, VD Vaart, Seedorf, Van Basten etc etc opleiden. Dat hebben we al die jaren zonder een methodologie-afdeling gedaan. Dat je nooit van bepaalde principes moet afwijken, lijkt me duidelijk en daarom is het zo belangrijk dat er altijd oud-spelers in de jeugdopleiding lopen, zij hebben het Ajax-DNA. Nu zijn dat mensen als Witschge, Bosman, Tahamata, Bergkamp en over vijf jaar moeten VD Vaart, Sneijder en Litmanen op De Toekomst rondlopen. Over twintig jaar Nouri, De Ligt, etc.
HR
HR

geDaante
Idool

Champy95 schreef:

Daarom begon Bosz met het wegsturen van bepaalde spelers. Spelers bepalen de speelwijze dus. Bij het eerste kan je nog gemakkelijk transfers doen. Bij jeugdelftallen is dat minder evident. In de bovenbouw kan je niet meer zoveel veranderen aan spelers. Enkel spelers lichtjes verbeteren in tactisch inzicht en techniek. Van een 6 maak je geen 9 meer, maar een 9 kan wel een 6 worden. Uitzonderingen weggelaten...
HR
Maar dat is natuurlijk logisch, omdat het eerste elftal moet presteren en zo sterk mogelijk moet zijn, en die speelwijze zo goed mogelijk neergezet moet kunnen worden. Dat is heel wat anders dan in de jeugd, waarin teamresultaat niet zo moeten uitmaken, maar puur de individuele ontwikkeling van spelers, en het aanleren van de speelwijze. Zoals ik eerder al zei, met een middenveld Gravenbergh, De la Vega en Maduro of Ekkelenkamp als 6, en een prima verdediging daarachter, hoef je niet de lange bal te gaan spelen, en het voetballen totaal op te geven. En dan hoef je bij gebrek aan echte goede voorwaartsen, ook niet de middenvelders voorin te zetten. Dit soort dingen doe je alleen als je teamresultaat wil boeken, en je niet het geloof hebt dat dit met deze jongens in de speelwijze van de club mogelijk is. Dan mis je dus zowel de mentaliteit en het geloof dat bij een Ajaxtrainer hoort, plus je zet teamresultaat weer doodleuk zwaar boven de individuele ontwikkeling en het verder aanleren van de speelwijze.

Ik kijk niet zoveel naar de speelwijze in de bovenbouw. Het is net zoals de A1 van enkele jaren geleden. Zelfs Vink kon er leuk voetbal mee spelen. Zo moeilijk is dat niet.
Het gaat er in de opleiding vooral om dat je al technisch goede spelers in de bovenbouw hebt lopen. De laatste jaren vd opleiding zijn er vooral om inhoud te kweken, en vooral te leren van de ervaring die ze hebben opgebouwd.HR
Onder Jonks bewind speelden vrijwel alle jeugdteams leuk, je zag sowieso de intentie, het willen en blijven voetballen en combineren. Dat eiste Jonk ook van zijn trainers, allemaal met hetzelfde doel bezig, alles gericht op Ajax 1.
De laatste jaren vrijwel louter inhoud kweken, lijkt me niet verstandig. Je wil als Ajax 1 zijnde zoveel mogelijk heersen in de kleine ruimte, anders kan je, zeker op europees topniveau, niet dominant en dwingen spelen met balbezit en onder druk uit voetballen. Dat betekent dat je spelers over zoveel mogelijk techniek, handelingssnelheid en combinerend vermogen beschikken. Dit kan je in de laatste jaren van de opleiding nog steeds verbeteren, steeds op een hoger en niveau toepassen, steeds intenser. Dáár worden spelers beter van, en alleen op die manier stoom je spelers versneld klaar voor niveau´s hoger. Ook de speelwijze van Bosz/Cruijff er verder instampen, en steeds op een hoger niveau, maakt dat talenten het spel door en door kennen, en zo in te passen zijn. Als club met weinig financiele middelen en veel jeugd, moet je optimaal gebruik maken van deze voordelen, die je jezelf kan geven.
Door dit maar gewoon overboord te gooien, ineens heel anders te gaan spelen, met vooral lange ballen, en dus weinig spel in de kleine ruimte, nauwelijks combinaties, worden ze totaal niet beter in het spel van Bosz, en ook individueel niet genoeg, zeker niet in de gewenste aspecten techniek, handelingssnelheid en combinerend vermogen.

Ook ideeën van Cruijff, alleen doet Vink het in een mindere lichting.

Ook Jong Ajax heeft bedroevend slecht gespeeld zonder de sterkhouders en speelde niet des 'Jong Ajax' van dit seizoen.HR
Dit is totaal niet wat Cruijff bedoelde. Cruijff zou dit doen in welk team dan ook, slechter teamresultaat als gevolg daarvan zou hij graag voor lief nemen. Cruijff zou het doen met het idee een speler completer en beter te maken, en tijdelijk op een andere positie laten spelen, dus ook niet een heel seizoen lang. Vink doet het om heel andere redenen, om zekerheidjes in te bouwen, en teamresultaat te behalen. Winter doet dit ook, middenvelders op de flank, een loper/werker dan in plaats van de creatieve middenvelder op het middenveld. Bij Oranje onder 19 deed hij dit ook al. Is de visie van de coach. Meer gericht op controle en balbezit, en balletjes terug of breed.

Als het doel winnen is, ga je dat niet doen met spelers op de verkeerde plaats te zetten, Gedaante.

Het gaat er mij op de eerste plaats om dat er leuke spelers zijn, en als ik toevallig een jeugdwedstrijd zie, en ze spelen leuk als een geheel, is dat mooi meegenomen.

Het gaat mij er eerder om dat de 2000-lichting gewoon een mindere lichting is, en dat Jonk ook verantwoordelijk gesteld mag worden hiervoor. Deze lichting werd destijds genomen als het voorbeeld van hoe het moet door Ruben Jongkind, en toen dacht ik echt van: wat zegt die idioot nu?HR
Vink dacht met zijn opstellingen en speelwijze met deze groep het meeste resultaat te boeken, en teamresultaat heeft hij dan ook geboekt. Hij geloofde niet in voetballen met deze groep, achtte hij te risicovol, is dan maar zekerheidjes in gaan bouwen, lange ballen gaan spelen, en het middenveld gaan mijden. Dus vooral tegengoals voorkomen, en hopen op een goaltje. Filosofie van De Boer dus zo'n beetje.

Maar wil jij dan niet dat die leuke spelers qua potentie en vooral gericht op het spel van het eerste 'uitgemolken' worden? Dat daar het volledige potentieel aan techniek, handelingssnelheid en combinerend vermogen uit wordt gehaald? Nu is het meer van er zijn leuke spelertjes, dat is genoeg, daarmee maar een beetje aanklooien zonder idee/visie tot ze oud genoeg zijn voor het eerste.
Neem Van de Beek, die stond nooit echt bekend als een echt toptalent, heeft naar eigen zeggen enorm veel baat gehad bij het drukzetten en het naar voren denken en handelen over de grond, onder Jonk. Frenkie de Jong zei onlangs nog dat ieder goed talent naar Ajax zou moeten gaan, omdat je heel handig wordt van dat spel in de kleine ruimte. Dat zijn ontwikkelingen van jongens in de bovenbouw, door compact, aanvallend combinatiespel, niet door lange ballen en middenvelders op de flank. Als Frenkie de Jong in de B1 speelde onder Vink, in plaats voor De la Vega bijvoorbeeld, had Frenkie op rechtsbuiten gespeeld. Dat lijkt me niet bepaald bevordelijk voor een creatieve middenvelder om nog beter te worden in zijn rol als middenvelder.

Vind je de lichting van Winter ook zo slecht? Die speelt ook niet des Ajax.
En dat was te verwachten, want bij Oranje -19 vertoonde hij als De Boer/KNVB trekken.

Spelers met potentie eisen het spel op. Mentale ontwikkeling is ook belangrijk, wellicht nog de meest belangrijke van ze allemaal. Jonk en Bergkamp zijn er over eens dat spelers het zelf moeten uitzoeken, en dat niet alles in de schoot geworpen dient te worden.HR
Dat zelf uitzoeken is vooral voor de jongere spelertjes, om eigenheid te ontwikkelen, en plezier te behouden. In de B en A, moet er ook zat ruimte zijn voor eigen initiatief, maar ze naderen het eerste, en dan wordt het tijd de speelwijze van het eerste hen volledig eigen te maken, dat ze precies weten wat ze moeten doen, zodat ze in het eerste niet eens meer hoeven na te denken. Dit verhoogt de handelingssnelheid van een speler ook.

Je mag vinden wat je wil, maar Vink is een trainer die zich niet zo bezighoudt met het kampioenschap.

Je bedoelt dat Vink spelers een linie naar voor schuiven.. Tja ik vind dat ook niet leuk om te zien, maar dat heb je als je geen aanvallers hebt. De B1 begon het seizoen met 4 aanvallers, waarvan 2 niet goed genoeg zijn en de club mogen verlaten, en 1tje zelf niet wil blijven.HR
Dan straalt hij een heel verkeerd beeld uit, met zijn geschreeuw langs de lijn, resultaatgerichte spel met zekerheidjes, en ik hoor hem alleen maar over winnen, winnen, winnen. De B1 heeft wel aanvallers, alleen niet heel erg getalenteerd. So what? Dan ben je voorin maar niet zo effectief. Maak dan in ieder geval de talenten met potentie beter, en leer hen de juiste speelwijze verder aan, dus gewoon Gravenbergh en De la Vega op het middenveld, Ekkelenkamp als 6. Dan leren zijn in ieder geval de speelwijze aan, en kunnen ze groeien in hun rol. De la Vega moet als middenvelder zoveel mogelijk balcontacten hebben, zoveel mogelijk ingespeeld worden van achteruit, wegdraaien, kaatsen, steekpasses geven, snel de juiste oplossing die zien, etc. Daar wordt hij als middenvelder beter van, niet van langs de lijn geplakt staan, lange ballen afwachten, en dan voorgeven of balletjes terug of breed geven.

GEdaante, word eens volwassen. Niet elke trial and errormethode bedacht door Jonk en co is heilig.
De methodologie is er ook nooit geweest en kan dus niet afgeschaft worden. Ik was zelf ook wel benieuwd naar het invoeren en toepassen van deze rode lijn, maar in de praktijk weet je toch dat deze niet gevolgd zou worden.
En ik word zo moe van die conclusie van je. De opleiding is echt niet middelmatig.
Uit eigen ogen weet ik dat de C1, C2 en D1 barsten van het talent. Wat daarachter komt moet ik op de woorden van de andere volgers vertrouwen.HR
Methodologie was wel degelijk actief, werd nog op een vergadering vóór Jonks vertrek voorgesteld om af te schaffen, en sindsdien zie je dus meteen al weer dat trainers hun eigen kansloze visietje erop los mogen laten. Want trainers inperken, zorgt voor onrust, omdat ze zich met hun egootje niet ondergeschikt kunnen maken aan de clubvisie. Dat is wat Jonk vooral genekt heeft, helaas.
Ik weet ook dat er in de onderbouw en middenbouw nog prima talentjes rondlopen, ook door Jonk gehaald trouwens. En ja, daar wordt door veel teams nog prima gespeeld. En in Jong en Ajax 1 nu ook. Maar als je daar dan de B1 en A1 tussen hebt zitten, die totaal afwijken van de elftallen daaronder en daarboven, dan is dat uitermate vreemd en onlogisch, en zet je de goede lijn niet door naar het eerste, en haal je lang niet alles uit de spelers als kan, en stoom je zo lang niet zo goed klaar voor de speelwijze van het eerste. Ik denk dat je die laatste jaren onderschat, daarin kan een speler zich nog flink ontwikkelen. Als je lange halen voetbal gaat spelen, kan een speler zich niet bewijzen in de beoogde speelwijze, worden spelers daar ook niet beter in.

Slechte passanten hou je altijd, met of zonder een regelboekje. Ik was ook tegen de komst van Winter. Sowieso tegen z'n functie als trainer in het algemeen, maar zo groot is z'n schade niet gebleken, en ik denk dat zo een seizoen in de bovenbouw onder zijn leiding ook wordt overschat.

In de praktijk zie ik dat Kluivertje na een paar maanden zich via de A1 heeft opgewerkt naar Jong Ajax.
De rest van de spelers is niet slechter geworden, integendeel zelfs. HR
Ik leg de lat graag veel hoger, zie graag dat zoveel mogelijk uit het talent geperst wordt, qua techniek, handelingssnelheid, combinerend vermogen, creativiteit, en mentaal het altijd durven voetballen. Toptalenten als Kluivert redden het sowieso wel, maar kunnen ook nog beter bijgeschaafd worden. Kluivert heeft overigens de halve bovenbouw overgeslagen. Het gaat vooral om die grote groep daaronder, het basisniveau daarvan. Talenten moeten ook niet afgeschreven worden, maar de kans geboden worden alsnog stormachtig te ontwikkelen in de beoogde speelwijze. Maar dan moet je die speelwijze ook wel hanteren, anders valt er weinig te bewijzen. Nu worden de meeste opgegeven, en gaat men maar de lange bal hanteren.
HR
HR

geDaante
Idool

Bukowski schreef:

GeDaante, heb je Gery Vink ooit weleens zien trainen? Is gewoon een prima jeugdtrainer die spelers beter maakt. Is ook enorm populair onder de spelers. Vink speelde met de 98-lichting ook heel leuk voetbal, net zoals Jonk, Peereboom en Keizer.

Eens met Champy dat de kwaliteit bepalend is voor het spel. Vooral op het middenveld. Vergelijk Frenkie de Jong eens met Noa Lang: de een heeft 100% controle over de bal, de ander oogt druistig. Dan is het logisch dat het spel er anders uitziet.

Over de methodologie: volgens mij gaat het er nog steeds om dat we spelers als Bergkamp, Cruijff, VD Vaart, Seedorf, Van Basten etc etc opleiden. Dat hebben we al die jaren zonder een methodologie-afdeling gedaan. Dat je nooit van bepaalde principes moet afwijken, lijkt me duidelijk en daarom is het zo belangrijk dat er altijd oud-spelers in de jeugdopleiding lopen, zij hebben het Ajax-DNA. Nu zijn dat mensen als Witschge, Bosman, Tahamata, Bergkamp en over vijf jaar moeten VD Vaart, Sneijder en Litmanen op De Toekomst rondlopen. Over twintig jaar Nouri, De Ligt, etc.
HR
Dat een trainer enorm populair is bij spelers zegt mij helemaal niks. Het gaat om kwaliteit. Je wil de beste opleiding van de wereld zijn, en je zet Vink voor de groep? En Winter? Vergeet het dan maar met je beste opleiding van de wereld. De beste opleiding probeert ook in die laatste jaren voetballend alles uit een talent te persen, zowel technisch, tactisch, mentaal als fysiek, met de nadruk op de eerste twee.

Dat het spel er anders uit ziet met Lang, dat is logisch, maar wat is daar mis mee? Dat betekent niet dat je ineens vanuit de basis heel anders moet gaan spelen, de lange bal hanteren en dergelijke, en Lang dan maar als buitenspeler opstellen. Antonucci en Lang kunnen prima naast elkaar, waarom altijd een van de twee op de flanken? Dat deed Winter al bij Oranje -19, is de visie van Winter. Je kan Lang gewoon als half neerzetten, van achteruit in blijven spelen, ookal gaat dat eens fout, daar wordt hij als middenvelder beter van, en vanuit die positie kan hij beter leren wegdraaien, kaatsen, combineren, steekpassen geven, leren doseren, etc. En we hebben het hier niet over details in het spel, onder Vink gaat alles middels lange ballen, alles lang naar de flanken, en dan voorgeven maar, gewoon zeer triest voetbal dat niks met Ajaxvoetbal te maken heeft, en dat met een prima selectie. En ookal was die selectie slechter, dan nog probeer je gewoon zoveel mogelijk te voetballen.

Je zegt zelf dat je niet van bepaalde principes af moet wijken. Dat gebeurt nu dus juist, daar gaat mijn hele verhaal en kritiek over.
Oud-spelers hebben zeer zeker niet standaard het Ajax-DNA in zich, dat blijkt wel, met trainers als Frank de Boer, Winter, etc. Er moet een oud-Feijenoorder aan te pas komen om eindelijk eens des Ajax te spelen, en visie Cruijff na te streven.
Je vergeet verder dat het pre-revolutie helemaal nergens op sloeg in de opleiding, met trainers als allemaal eilandjes, die hun eigen dingetje deden, geen enkele rode lijn of clubvisie. Er werd geselecteerd op fysiek ten koste van voetballend vermogen, en puur om wedstrijdjes te winnen, er werd niet gewerkt aan basisaspecten en individuele ontwikkeling, gewoon een triest, visieloze bende was het, en dat zag je ook aan de doorstroom van toptalent, deze was er twintig jaar niet, afgezien van een handjevol leuke spelers, met alleen Sneijder als wereldtop.
HR
HR

Demosthenes
Idool

Uit: Rotterdam
Vak: 420
Reg.: 14 december 2000

Antonucci en Lang kunnen prima naast elkaar, waarom altijd een van de twee op de flanken? Dat deed Winter al bij Oranje -19, is de visie van Winter. HR
Ik neem aan dat je niet Antonucci bedoelt, want die speelde niet bij Oranje onder 19.

Herhaling van zetten, wat moet ik verder mee? Voor mij telt dat de jeugdelftallen die ik zie (nu onder 19, onder 17 en een enkele keer onder 16) weer aanvallend spelen, soms d.m.v. de combinatie, soms door de lange bal, maar geen grote Jonk-rondo meer.

Kijk naar Ajax-1 en geniet ervan, balbezit is niet meer heilig, je kunt nu niet meer rustig een kop koffie gaan drinken, terugkomen langs het veld en het spel oppakken bij de centrale verdediger die een back aanspeelt of de bal van een back ontvangt. Er is ondertussen wat gebeurd.
HR
HR

geDaante
Idool

Demosthenes schreef:

(...)
Ik neem aan dat je niet Antonucci bedoelt, want die speelde niet bij Oranje onder 19.

Herhaling van zetten, wat moet ik verder mee? Voor mij telt dat de jeugdelftallen die ik zie (nu onder 19, onder 17 en een enkele keer onder 16) weer aanvallend spelen, soms d.m.v. de combinatie, soms door de lange bal, maar geen grote Jonk-rondo meer.

Kijk naar Ajax-1 en geniet ervan, balbezit is niet meer heilig, je kunt nu niet meer rustig een kop koffie gaan drinken, terugkomen langs het veld en het spel oppakken bij de centrale verdediger die een back aanspeelt of de bal van een back ontvangt. Er is ondertussen wat gebeurd.
HR
De Jonk-rondo? Waar heb jij het dan over? Onder Jonk was het meteen naar voren denken en handelen, middenveld inspelen van achteruit, en al combinerend heersen op het middenveld, en van daaruit gevaarlijk worden, op velerlei manieren. Geen balbezit om het balbezit, maar balbezit om de tegenstander uit te spelen en vast te zetten, en zoveel mogelijk kansen af te dwingen, totaal naar de zin van Cruijff.

Ajax 1 gaat al richting het spel van Jonk/Cruijff, maar mist nog het echte aanvallend combinatiespel, het is nog net wat te opportunistisch, maar dat is een kwestie van tijd, van doorselecteren en verder bouwen. Het spel van De Boer, dat je aanhaalt, en het eerste verder, daar hebben we het verder ook niet over. Ik heb het over de bovenbouw van de opleiding, minus Jong Ajax, want Keizer doet het daar uitstekend, in lijn met het spel van Jonk.
HR
HR

zjaakzwart
Lid 2de elftal

Reg.: 4 april 2015

Bukowski schreef:

HR
Grappig dat je uitgerekend Noa Lang druistig noemt in een elftal met Dani de Wit en Matisuwa op het middenveld. Lang is de enige in deze ploeg met een absolute meerwaarde, en die zich ook goed doorontwikkeld heeft. Ander type speler dan de Jong maar in potentie zeker niet minder in mijn optiek, veelzijdiger en atletischer.
HR
HR

Bukowski
Idool

zjaakzwart schreef:

(...)

Grappig dat je uitgerekend Noa Lang druistig noemt in een elftal met Dani de Wit en Matisuwa op het middenveld. Lang is de enige in deze ploeg met een absolute meerwaarde, en die zich ook goed doorontwikkeld heeft. Ander type speler dan de Jong maar in potentie zeker niet minder in mijn optiek, veelzijdiger en atletischer.
HR
In wat blinkt hij uit dan? Hij heeft een matige techniek voor een goede voetballer, geen controle over de bal, geen splijtende steekpass en positioneel is het ook niet goed. Hij is snel en atletisch, maar daarna houd het wel op. De Jong is een absoluut toptalent, Lang moet blij zijn als ie het eerste van Groningen/Utrecht haalt. Absoluut geen Ajax 1 materiaal.
HR
HR

zjaakzwart
Lid 2de elftal

Bukowski schreef:

(...)

In wat blinkt hij uit dan? Hij heeft een matige techniek voor een goede voetballer, geen controle over de bal, geen splijtende steekpass en positioneel is het ook niet goed. Hij is snel en atletisch, maar daarna houd het wel op. De Jong is een absoluut toptalent, Lang moet blij zijn als ie het eerste van Groningen/Utrecht haalt. Absoluut geen Ajax 1 materiaal.
HR
Heb je het nu over Dani de Wit ? Noa Lang heeft een meer dan prima techniek,en dus controle over de bal, steekbal vind ik ook matig, verder is hij sterk in 1 op 1, beschikt hij over scorend vermogen, een prima passing, en mentaal is hij sterk. Ik zie hem Ajax 1 wel halen, ik vind trouwens De Jong ook een prima speler.
HR
HR

Bukowski
Idool

zjaakzwart schreef:

(...)

Heb je het nu over Dani de Wit ? Noa Lang heeft een meer dan prima techniek,en dus controle over de bal, steekbal vind ik ook matig, verder is hij sterk in 1 op 1, beschikt hij over scorend vermogen, een prima passing, en mentaal is hij sterk. Ik zie hem Ajax 1 wel halen, ik vind trouwens De Jong ook een prima speler.
HR
Ligt eraan wat je onder techniek beschouwt. In de kleine ruimte en onder druk is z'n balaanname echt matig. Dat tekent een matige techniek. Als je techniek en steekpass matig zijn, vind ik je eigenlijk al ongeschikt als middenvelder van Ajax.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van Ekkelenkamp volgend seizoen. Was dit seizoen eigenlijk het enige lichtpuntje van 017, samen met de doorbraak van Gravenberch.
HR
HR

zjaakzwart
Lid 2de elftal

Bukowski schreef:

(...)

Ligt eraan wat je onder techniek beschouwt. In de kleine ruimte en onder druk is z'n balaanname echt matig. Dat tekent een matige techniek. Als je techniek en steekpass matig zijn, vind ik je eigenlijk al ongeschikt als middenvelder van Ajax.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van Ekkelenkamp volgend seizoen. Was dit seizoen eigenlijk het enige lichtpuntje van 017, samen met de doorbraak van Gravenberch.
HR
Wij gaan er niet uitkomen , in de kleine ruimte onder druk draait hij zich in 8 van de 10 gevallen prima vrij. Dus Noa Lang blinkt volgens jou nergens in uit maar je bent wel benieuwd naar de ontwikkeling van de natuurlijke opvolger van Dani de Wit ik weet genoeg ....
HR
HR

renemar
Idool

Vak: -
Reg.: 26 augustus 2004

Ik vind Frenkie de Jong het grootste talent dat nu aan de poort van het eerste klopt. Ben echter ook enorm fan van Noa Lang. Zie in hem zeker een potentiële eerste elftal speler.
De discussie "spelen als in een grote rondo" wordt bedoeld kan ik wel begrijpen.
Als je het spel van Jong AJAX afgelopen seizoen bekijkt zag je erg vaak dat er op een heel korte ruimte de bal naar elkaar toegespeeld werd. Door met name Nouri en De Jong. Dit terwijl elders op het veld genoeg ruimte lag voor openingen.
Leek wel het kort combineren om het kort combineren, niet om je bijvoorbeeld uit een moeilijke situatie vrij te spelen.
Tikki-takka omdat het leuk uitziet, niet om het rendement. Ik ga namelijk niet van uit dat die jongens de open ruimte elders niet zagen. Dat zou kwalijk zijn, betekent immers dat je geen overzicht hebt.
Wat Frenkie betreft wil ik nog opmerken dat hij soms nog teveel loopt met de bal aan de voet. "Postbode voetbal". Bazoer had dat ook, zij het in ergere mate.
Er is nog genoeg ruimte voor verbetering bij Frenkie, desondanks een geweldig talent.
HR
HR

geDaante
Idool

renemar schreef:

Ik vind Frenkie de Jong het grootste talent dat nu aan de poort van het eerste klopt. Ben echter ook enorm fan van Noa Lang. Zie in hem zeker een potentiële eerste elftal speler.
De discussie "spelen als in een grote rondo" wordt bedoeld kan ik wel begrijpen.
Als je het spel van Jong AJAX afgelopen seizoen bekijkt zag je erg vaak dat er op een heel korte ruimte de bal naar elkaar toegespeeld werd. Door met name Nouri en De Jong. Dit terwijl elders op het veld genoeg ruimte lag voor openingen.
Leek wel het kort combineren om het kort combineren, niet om je bijvoorbeeld uit een moeilijke situatie vrij te spelen.
Tikki-takka omdat het leuk uitziet, niet om het rendement. Ik ga namelijk niet van uit dat die jongens de open ruimte elders niet zagen. Dat zou kwalijk zijn, betekent immers dat je geen overzicht hebt.
Wat Frenkie betreft wil ik nog opmerken dat hij soms nog teveel loopt met de bal aan de voet. "Postbode voetbal". Bazoer had dat ook, zij het in ergere mate.
Er is nog genoeg ruimte voor verbetering bij Frenkie, desondanks een geweldig talent.
HR
Ik oordeel over Jonk's ziens- en speelwijze, op basis van wat ik onder hem gezien heb. Zijn A1, speelde spectaculair, zonder opportunistisch te zijn, dus puur op basis van een zeer goed en logische opbouw centraal, zeer goed positie- en combinatiespel, om vanuit het middenveld snel de juiste oplossing naar voren te zoeken. Was deze oplossing er even niet, kon men de bal op het middenveld goed verplaatsen en vasthouden, en probeerde men zo snel mogelijk een gaatje te creëren.

Wat je overigens niet moet vergeten, is dat de bal op het middenveld even in bezit houden een prima manier is om even op adem te komen, het maakt dat je het felle drukzetten even niet hoeft te doen, en ook niet het naar achteren rennen indien het drukzetten onverhoopt faalt. En vanuit die positie kan je ook ineens gevaarlijk worden.

Het moet inderdaad geen rondo worden, en dat was het onder Jonk ook geenszins, maar het spel van Bosz mag wel iets meer van dat er in krijgen, en dat komt ook wel met Nouri en De Jong die eraan komen. En dan bedoel ik niet het tikken om het tikken, maar tikken om de tegenstander uit te spelen, beter en meer combinatiespel, nog wat minder opportunistisch. Ik heb liever dat Nouri nog een keer extra met De Jong combineert, dan Ziyech meteen weer voor de zoveelste keer kansloos te zien gaan schieten. Je moet ook niet doorschieten en een tweede Red Bull Salzburg worden, dat de bal naar voren werkt, dan druk gaat zetten, en alles maar blind naar voren. Het is ook des Ajax om de tegenstander kapot te spelen, vast te zetten op eigen helft, en niet alleen maar jagend, maar ook bij vlagen tikkend.

Ik vind verder Nouri nog steeds het grootste talent. Draait en wendt het makkelijkst, is het meeste technisch, handelt het snelt, is het handigst, heeft een actie, zeer veel balgevoel, legt (steek)passes neer precies waar hij ze wil hebben, ook over wat langere afstand, met de juiste curve en effect. De Jong vind ik ook een heel groot talent, maar is toch net wat beperkter dan Nouri, en doet veel op één tempo. Maar dat is geen schande.
Noa Lang vind ik een aparte voetballer, met een wat vreemde lichaamsbouw, loopje/motoriek, en ben er nog niet uit wat ik van hem moet vinden. Hij mist in mijn ogen wel het verfijnde in de balbehandeling, maar lijkt dat vaak wel wat goed te maken met zijn energie, bravoure en frivole (druistige ;)?? spel. Ik moet hem in een meer combinerend team zien, met spel op het middenveld. Onder Winter zie je dat nauwelijks, en speelt hij vaker op de flank.

Dit is verder wat ik bedoel met mijn hele verhalen hierboven. Op het middenveld kan Lang best een bal aannemen en zijn dingetje doen, maar had hier in mijn ogen beter en verder in kunnen zijn, als hij de laatste jaren steevast op het middenveld zou staan, en zijn teams zouden spelen naar de Cruijff visie, met een opbouw van achteruit, veelvuldig Lang inspelen, waarvanuit Lang dan kan aannemen, wegdraaien, kaatsen, combineren, steekpasses geven, etc. Daar was hij beter door geworden in de juiste aspecten. Hij doet het nu heel aardig, maar lijkt meer als een (halve) buitenspeler te spelen, en het is veel op tempo en al lopend. Zeker voor middenvelders bij Ajax moet je superieur zijn in de kleine ruimte, en dat moet je dus zoveel mogelijk ontwikkelen bij met name je middenvelders. Dit is niet genoeg gebeurd bij Lang, en zoveel andere middenvelders.

[Dit bericht is veranderd door geDaante (op 19 mei 2017 12:41:25).]
HR
HR

Zimmerman
Vedette

Reg.: 22 december 2010

Ricardo Moniz is weg bij Eindhoven. Deze keer wel binnenhalen?
HR
HR

sebastiaan1973
Idool

Reg.: 29 mei 2009

Zimmerman schreef:

Ricardo Moniz is weg bij Eindhoven. Deze keer wel binnenhalen?
HR
Een trainer die zomaar opstapt. Dus nog met contract. Verdacht. Je zou zeggen er speelt iets.
HR
HR

F. Leghorn
Zonnebril
Ballenjongen

Reg.: 20 mei 2017

sebastiaan1973 schreef:

(...)

Een trainer die zomaar opstapt. Dus nog met contract. Verdacht. Je zou zeggen er speelt iets.
HR
Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar hoe vreemd zou het zijn om nu ineens wel toe te happen als Ajax zijnde, en Jonk toentertijd zo tegen te werken in zijn wens Moniz aan te trekken. Men ging het gesprek aan, maar liet het zó op zijn beloop, dat Moniz afhaakte. Jonk kreeg niet de trainers die hij wilde, deze werden hem toegewezen.

Maar mocht het toch zo zijn, en hij zou bijvoorbeeld Vink vervangen, of Winter, dan zou dat tenminste toch iets van een blijk van wat visie zijn, en dat zou dus positief zijn. Het zou dan wel het zoveelste teken zijn dat Jonk met opzet tegengewerkt is, maar dat mag geen geheim meer zijn.

Wil Moniz ook wel jeugd gaan trainen? We gaan het zien.
HR
HR

Demosthenes
Idool

Uit: Rotterdam
Vak: 420
Reg.: 14 december 2000

De verering van Jonk neemt wel enorme proporties aan. Hij werkt daar zelf aan mee, vandaag weer twee pagina's in de NRC, met zijn standaardopmerking als hem gevraagd wordt of het succes van het huidige Ajax zijn succes is:'Dat laat ik aan anderen over". Een soort valse bescheidenheid, want met het huidige Ajax-1 heeft hij natuurlijks niets te maken. Opmerken dat je dat aan anderen overlaat is een vorm van smeken om erkenning.

Onana, Sanchez, Sinkgraven, Viergever, Schöne, Zyech, Traore en Younes hebben nooit (geen seconde) in de jeugd van Ajax gespeeld, dat zijn er al acht, die, mits fit, een basisplaats hadden/hebben (Dat laatste kan ik moeilijk beoordelen, Sinkgraven is al een tijdje geblesseerd, maar speelde daarvoor altijd, evenals Viergever)

Klaasen en Veltman hebben wel de jeugdopleiding van Ajax doorlopen, maar speelden daar niet meer in toen Jonk aan de touwtjes ging trekken.

Blijft over: Dolberg en laat dat nou een speler zijn die Jonk niet wilde hebben (Hij had immers als spitsen Bulut, Karlsson, Van Kessel, Hendriks(?), Höner, El I. El A en Walian), net als Onana trouwens, die had hij ook niet nodig, hij had al een aantal keepers ((aangetrokken), als Vermolen (kwam van Twente), L'Ami (zoon van), Van der Sar (zoon van) en keepers als Alblas, Groothuizen en Van Bladeren, want als Jonk ergens in uitblonk, was het het aantrekken van middelmaat, daar zit Ajax nu mee, met "de gebakken peren".

Jonk beoordelen op het spel van de A1 in het vorige seizoen is iets als "nepnieuws". Die A1 speelde goed, vooral dankzij Appie, zoals daarvoor de B1 goed speelde, dankzij Appie, daarvoor de C1 en het laatste jaar Jong Ajax. Deed Appie niet mee, dan was het spel direct minder. Jonk heeft niets te maken met wat Appie brengt, die blonk al uit voor Jonk en ik hoop dat hij volgend jaar in Ajax-1 zal uitblinken.
HR
HR

renemar
Idool

Vak: -
Reg.: 26 augustus 2004

Demosthenes schreef:

De verering van Jonk neemt wel enorme proporties aan. Hij werkt daar zelf aan mee, vandaag weer twee pagina's in de NRC, met zijn standaardopmerking als hem gevraagd wordt of het succes van het huidige Ajax zijn succes is:'Dat laat ik aan anderen over". Een soort valse bescheidenheid, want met het huidige Ajax-1 heeft hij natuurlijks niets te maken. Opmerken dat je dat aan anderen overlaat is een vorm van smeken om erkenning.

Onana, Sanchez, Sinkgraven, Viergever, Schöne, Zyech, Traore en Younes hebben nooit (geen seconde) in de jeugd van Ajax gespeeld, dat zijn er al acht, die, mits fit, een basisplaats hadden/hebben (Dat laatste kan ik moeilijk beoordelen, Sinkgraven is al een tijdje geblesseerd, maar speelde daarvoor altijd, evenals Viergever)

Klaasen en Veltman hebben wel de jeugdopleiding van Ajax doorlopen, maar speelden daar niet meer in toen Jonk aan de touwtjes ging trekken.

Blijft over: Dolberg en laat dat nou een speler zijn die Jonk niet wilde hebben (Hij had immers als spitsen Bulut, Karlsson, Van Kessel, Hendriks(?), Höner, El I. El A en Walian), net als Onana trouwens, die had hij ook niet nodig, hij had al een aantal keepers ((aangetrokken), als Vermolen (kwam van Twente), L'Ami (zoon van), Van der Sar (zoon van) en keepers als Alblas, Groothuizen en Van Bladeren, want als Jonk ergens in uitblonk, was het het aantrekken van middelmaat, daar zit Ajax nu mee, met "de gebakken peren".

Jonk beoordelen op het spel van de A1 in het vorige seizoen is iets als "nepnieuws". Die A1 speelde goed, vooral dankzij Appie, zoals daarvoor de B1 goed speelde, dankzij Appie, daarvoor de C1 en het laatste jaar Jong Ajax. Deed Appie niet mee, dan was het spel direct minder. Jonk heeft niets te maken met wat Appie brengt, die blonk al uit voor Jonk en ik hoop dat hij volgend jaar in Ajax-1 zal uitblinken.
HR
Vind het jammer dat Jonk weg is maar ben het voor de rest met je eens.
HR
HR

Champy95
Nummer 14

Uit: de Klassieke Oudheid
Droomaankoop: Luis Suarez
Reg.: 26 oktober 2002

geDaante schreef:

Maar dat is natuurlijk logisch, omdat het eerste elftal moet presteren en zo sterk mogelijk moet zijn, en die speelwijze zo goed mogelijk neergezet moet kunnen worden. Dat is heel wat anders dan in de jeugd, waarin teamresultaat niet zo moeten uitmaken, maar puur de individuele ontwikkeling van spelers, en het aanleren van de speelwijze. Zoals ik eerder al zei, met een middenveld Gravenbergh, De la Vega en Maduro of Ekkelenkamp als 6, en een prima verdediging daarachter, hoef je niet de lange bal te gaan spelen, en het voetballen totaal op te geven. En dan hoef je bij gebrek aan echte goede voorwaartsen, ook niet de middenvelders voorin te zetten. Dit soort dingen doe je alleen als je teamresultaat wil boeken, en je niet het geloof hebt dat dit met deze jongens in de speelwijze van de club mogelijk is. Dan mis je dus zowel de mentaliteit en het geloof dat bij een Ajaxtrainer hoort, plus je zet teamresultaat weer doodleuk zwaar boven de individuele ontwikkeling en het verder aanleren van de speelwijze.

HR
Als je spelers hebt die het niet kunnen uitvoeren, ben je helemaal niet aan het opleiden. Vandaar het woordje 'talent'.

Onder Jonks bewind speelden vrijwel alle jeugdteams leuk, je zag sowieso de intentie, het willen en blijven voetballen en combineren. Dat eiste Jonk ook van zijn trainers, allemaal met hetzelfde doel bezig, alles gericht op Ajax 1. De laatste jaren vrijwel louter inhoud kweken, lijkt me niet verstandig. Je wil als Ajax 1 zijnde zoveel mogelijk heersen in de kleine ruimte, anders kan je, zeker op europees topniveau, niet dominant en dwingen spelen met balbezit en onder druk uit voetballen. Dat betekent dat je spelers over zoveel mogelijk techniek, handelingssnelheid en combinerend vermogen beschikken. Dit kan je in de laatste jaren van de opleiding nog steeds verbeteren, steeds op een hoger en niveau toepassen, steeds intenser. Dáár worden spelers beter van, en alleen op die manier stoom je spelers versneld klaar voor niveau´s hoger. Ook de speelwijze van Bosz/Cruijff er verder instampen, en steeds op een hoger niveau, maakt dat talenten het spel door en door kennen, en zo in te passen zijn. Als club met weinig financiele middelen en veel jeugd, moet je optimaal gebruik maken van deze voordelen, die je jezelf kan geven. Door dit maar gewoon overboord te gooien, ineens heel anders te gaan spelen, met vooral lange ballen, en dus weinig spel in de kleine ruimte, nauwelijks combinaties, worden ze totaal niet beter in het spel van Bosz, en ook individueel niet genoeg, zeker niet in de gewenste aspecten techniek, handelingssnelheid en combinerend vermogen.HR
Jonk had in de laatste jaren niet zo vaak een ploeg onder z'n hoede gehad. 2 x 6 weken de A1 en 1 x de A2 in het laatste jaar van Nouri als ik me niet vergis. Dit is je uitgangspunt....
FYI, de A2 speelde baggervoetbal...

Dit is totaal niet wat Cruijff bedoelde. Cruijff zou dit doen in welk team dan ook, slechter teamresultaat als gevolg daarvan zou hij graag voor lief nemen. Cruijff zou het doen met het idee een speler completer en beter te maken, en tijdelijk op een andere positie laten spelen, dus ook niet een heel seizoen lang. Vink doet het om heel andere redenen, om zekerheidjes in te bouwen, en teamresultaat te behalen. Winter doet dit ook, middenvelders op de flank, een loper/werker dan in plaats van de creatieve middenvelder op het middenveld. Bij Oranje onder 19 deed hij dit ook al. Is de visie van de coach. Meer gericht op controle en balbezit, en balletjes terug of breed.HR
't is maar hoe je het ziet.. Het zijn namelijk mensen die je niet zinnen.. Ze passen het principe wel toe.

Vink dacht met zijn opstellingen en speelwijze met deze groep het meeste resultaat te boeken, en teamresultaat heeft hij dan ook geboekt. Hij geloofde niet in voetballen met deze groep, achtte hij te risicovol, is dan maar zekerheidjes in gaan bouwen, lange ballen gaan spelen, en het middenveld gaan mijden. Dus vooral tegengoals voorkomen, en hopen op een goaltje. Filosofie van De Boer dus zo'n beetje. Maar wil jij dan niet dat die leuke spelers qua potentie en vooral gericht op het spel van het eerste 'uitgemolken' worden? Dat daar het volledige potentieel aan techniek, handelingssnelheid en combinerend vermogen uit wordt gehaald? Nu is het meer van er zijn leuke spelertjes, dat is genoeg, daarmee maar een beetje aanklooien zonder idee/visie tot ze oud genoeg zijn voor het eerste. Neem Van de Beek, die stond nooit echt bekend als een echt toptalent, heeft naar eigen zeggen enorm veel baat gehad bij het drukzetten en het naar voren denken en handelen over de grond, onder Jonk. Frenkie de Jong zei onlangs nog dat ieder goed talent naar Ajax zou moeten gaan, omdat je heel handig wordt van dat spel in de kleine ruimte. Dat zijn ontwikkelingen van jongens in de bovenbouw, door compact, aanvallend combinatiespel, niet door lange ballen en middenvelders op de flank. Als Frenkie de Jong in de B1 speelde onder Vink, in plaats voor De la Vega bijvoorbeeld, had Frenkie op rechtsbuiten gespeeld. Dat lijkt me niet bepaald bevordelijk voor een creatieve middenvelder om nog beter te worden in zijn rol als middenvelder. Vind je de lichting van Winter ook zo slecht? Die speelt ook niet des Ajax. En dat was te verwachten, want bij Oranje -19 vertoonde hij als De Boer/KNVB trekken.HR
Het zag er lang niet naar uit dat de B1 resultaten zou pakken gezien de eerste seizoenshelft.
Van De Beek had zich spectaculair ontwikkeld in de B2, en die stond destijds onder leiding van die assistent van de A1 van nu, en later had die zich weer verder ontwikkeld onder Ouaali in de B1.

Die groep van Winter vind ik inderdaad zwak. Velen kwamen niet goed over vanuit het vorige seizoen, maar enkelen hebben zich toch goed verder ontwikkeld. Of ze Ajax 1 halen of niet, die ontwikkeling is zichtbaar aanwezig en dat was niet zo in de tijd voor de revolutie.

Dat zelf uitzoeken is vooral voor de jongere spelertjes, om eigenheid te ontwikkelen, en plezier te behouden. In de B en A, moet er ook zat ruimte zijn voor eigen initiatief, maar ze naderen het eerste, en dan wordt het tijd de speelwijze van het eerste hen volledig eigen te maken, dat ze precies weten wat ze moeten doen, zodat ze in het eerste niet eens meer hoeven na te denken. Dit verhoogt de handelingssnelheid van een speler ook.HR
Geldt gewoon voor de hele jeugd (in Nederland) in het algemeen. Er werden enkel voorbeelden aangehaald bij de jongste jeugd.

Methodologie was wel degelijk actief, werd nog op een vergadering vóór Jonks vertrek voorgesteld om af te schaffen, en sindsdien zie je dus meteen al weer dat trainers hun eigen kansloze visietje erop los mogen laten. Want trainers inperken, zorgt voor onrust, omdat ze zich met hun egootje niet ondergeschikt kunnen maken aan de clubvisie. Dat is wat Jonk vooral genekt heeft, helaas. Ik weet ook dat er in de onderbouw en middenbouw nog prima talentjes rondlopen, ook door Jonk gehaald trouwens. En ja, daar wordt door veel teams nog prima gespeeld. En in Jong en Ajax 1 nu ook. Maar als je daar dan de B1 en A1 tussen hebt zitten, die totaal afwijken van de elftallen daaronder en daarboven, dan is dat uitermate vreemd en onlogisch, en zet je de goede lijn niet door naar het eerste, en haal je lang niet alles uit de spelers als kan, en stoom je zo lang niet zo goed klaar voor de speelwijze van het eerste. Ik denk dat je die laatste jaren onderschat, daarin kan een speler zich nog flink ontwikkelen. Als je lange halen voetbal gaat spelen, kan een speler zich niet bewijzen in de beoogde speelwijze, worden spelers daar ook niet beter in.HR
Het is nooit op papier gezet. Die DUitser die dat zou moeten opschrijven, had z'n werk nooit afgemaakt.

Ik leg de lat graag veel hoger, zie graag dat zoveel mogelijk uit het talent geperst wordt, qua techniek, handelingssnelheid, combinerend vermogen, creativiteit, en mentaal het altijd durven voetballen. Toptalenten als Kluivert redden het sowieso wel, maar kunnen ook nog beter bijgeschaafd worden. Kluivert heeft overigens de halve bovenbouw overgeslagen. Het gaat vooral om die grote groep daaronder, het basisniveau daarvan. Talenten moeten ook niet afgeschreven worden, maar de kans geboden worden alsnog stormachtig te ontwikkelen in de beoogde speelwijze. Maar dan moet je die speelwijze ook wel hanteren, anders valt er weinig te bewijzen. Nu worden de meeste opgegeven, en gaat men maar de lange bal hanteren.HR
Een hogere basisniveau verkrijg je door het werk in de onder- en middenbouw. De Bovenbouw is enkel onderhouden, volwassen worden en conditie opbouwen.

Het gaat erom dat je 7s en 8tjes kweekt en ze in de bovenbouw beter laat worden, of op z'n minst niet slechter maakt.

ER zitten gewoon te veel 5jes en 6jes zoals De La Vega en Ekkelenkamp, en dat zijn de voorbeelden die je zo graag aanhaalt.
HR
HR

Solstice
Veelbelovend talent

Reg.: 29 mei 2010

Champy95 schreef:

(...)

Een hogere basisniveau verkrijg je door het werk in de onder- en middenbouw. De Bovenbouw is enkel onderhouden, volwassen worden en conditie opbouwen.

Het gaat erom dat je 7s en 8tjes kweekt en ze in de bovenbouw beter laat worden, of op z'n minst niet slechter maakt.

ER zitten gewoon te veel 5jes en 6jes zoals De La Vega en Ekkelenkamp, en dat zijn de voorbeelden die je zo graag aanhaalt.
HR
Je kunt in de bovenbouw nog zo verschrikkelijk veel verbeteren en veranderen dat het echt doodzonde zou zijn om zaken als techniektraining en fysieke training vanaf dan ineens los te laten. Zelfs op vrij late leeftijd kun je met de juiste wil nog dingen prima veranderen. Zie de evolutie van v. Nistelrooij bij Real Madrid naar een meevoetballende spits.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 132 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » A - Ajax » Jeugd, tweede elftal en vrouwenteam » [Centraal] Functioneren jeugdopleiding [deel 3]

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Hoe beoordeel jij dit seizoen?

Goed
Meer dan voldoende
Voldoende
Anders

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 76,3% dat NEC wint van NAC. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.