Ajax Netwerk
dinsdag 25 juli 2017 - 00:31                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Jeugd, tweede elftal en vrouwenteam » [Centraal] Functioneren jeugdopleiding [deel 2]

HR

Deze topic is gesloten en bestaat uit 123 pagina's: « 1 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 123 »

HR

Van de film
Legende

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 30 november 2003

quote:HR
chaos_14 schreef:

Stelling: Wanneer wetenschappelijk onderbouwde fysieke ontwikkeling van spelers veel (lees: meer dan nu) aandacht krijgt binnen een jeugdopleiding verlaagt men de kans spelers van het kaliber Cruijff, Pele, Maradona en Messi op te leiden.
HR
Mee eens. Looptechniek verbeteren is goed, maar de fysieke ontwikkeling van spelers bijhouden heeft geen enkele zin. Messi kwam met een groeistoornis bij barcelona binnen en daar hebben ze aandacht aan besteed. Daar kan zo'n icentre prima bij helpen. Maar buiten dat, looptechniek, zaalvoetbal en eventuele tactische dingetjes zie ik geen enkel nut in zo'n hal en is de tijd die wordt besteed aan de monitoring van fysieke ontwikkeling verspilde tijd, voor zowel trainer als speler en dus heb je inderdaad minder kans om spelers van dit kaliber op te leiden.
HR
HR

Vak119
International

Uit: Amsterdam
Droomaankoop: -
Reg.: 5 juli 2011

chaos_14 schreef:

Stelling: Wanneer wetenschappelijk onderbouwde fysieke ontwikkeling van spelers veel (lees: meer dan nu) aandacht krijgt binnen een jeugdopleiding verlaagt men de kans spelers van het kaliber Cruijff, Pele, Maradona en Messi op te leiden.
HR
Eens.

De eerste vraag die men zich moet stellen is: wat is een wetenschappelijk onderbouwde fysieke ontwikkeling van spelers? Wanneer is iets 'wetenschappelijk'? Voor elk tendentieus onderzoek en resultaten in een bepaalde hoek zijn er vaak evenveel tendentieuze onderzoeken en resultaten uit een andere hoek. Kortom, er is niet 1 wetenschap. Er is niet zoiets als 1 perfecte wetenschappelijke methode.

De tweede vraag is wat onderzoek je? Het loopvermogen, het spierstelsel, het uithoudingsvermogen? Of onderzoek je het verband tussen 200 balbehandelingen per dag (Moniz) en de kans dat iemand op zijn 20e DE fluwelen eerste balaanname in de kleine ruimte heeft of DE fluwelen pass over 30 meter op iemands stropdas kan leggen. Hoe onderzoek je bijvoorbeeld het spelinzicht van een speler aan de bal als er 4 oplossingsrichtingen zijn in het veld? Wie bepaalt wat de juiste keuze is op dat moment als de verkeerde keuze lijkt twee man uit te spelen en de speler rost de bal in de bovenhoek? Wanneer is een balaanname van goud (bergkamp tegen Newcastle) een wetenschappelijk perfecte balaanname of ongrijpbare intuïtie van een speler?

Onze wetenschappelijke onderzoeksmethodes zijn gericht op het onderzoeken van datgene wat we kunnen observeren. Dat stoppen we in wiskundige modellen en we denken dan dat we de waarheid kunnen berekenen en dat we voorspelkracht hebben. Toch worden we wereldwijd geconfronteerd met verassingen, vaak onaangenaam, die we niet zagen aankomen of die we niet hadden voorspeld (tsunami's, 9/11). Dat werd ooit door iemand benoemd als een 'black swan' (Nassim Taleb). Omdat we alleen witte zwanen kunnen observeren, zijn we geneigd om te concluderen dat er geen zwarte zwanen bestaan.

Cruijff, Van Basten, Pele, Maradona zijn zwarte zwanen. Je kunt ze opleiden wat je wilt en je kunt ze onderzoeken wat je wilt, maar het blijven onvoorspelbare, intuïtieve voetballers die door hun inzicht en surplus aan techniek ( wat kwalificeert wetenschappelijk als techniek?) in staat zijn om een wedstrijd te beslissen en naar hun hand te zetten.

Ik zeg niet dat niets in voetbal niet wetenschappelijk te benaderen is, maar voorzichtigheid wat je onderzoekt en concludeert is wel geboden. Daarnaast ben ik er sterk van overtuigd dat we de verkeerde dingen momenteel onderzoeken als het gaat om voetbal. Sommige sporten zijn wetenschappelijker te benaderen dan voetbal.
HR
HR

Albinho
Legende

Vak: -
Droomaankoop: Kevin De Bruyne
Reg.: 11 mei 2003

Het gaat hier altijd om extremen; het is hier of helemaal over links of helemaal over rechts.

Het gaat er om dat je door een goede medische en fysieke begeleiding het optimale er uit haalt van goede, technische voetballers. Het is aan de medici en fysio's om hier in overleg met de technische staf voor te zorgen.

Ik vind het bij spelers als Sneijder en Van der Vaart zonde dat zij door oa fysiek malheur (of leven ze er zelf onvoldoende voor?) niet de grote spelers zijn geworden die ze hadden kunnen zijn.

Fysiek is heel breed en soms wordt hier gedaan alsof het een vies woord betreft. Het gaat er ook om welke fysieke aspecten zijn belangrijk voor jouw speelwijze. Kracht is veel minder relevant dan dynamiek voor onze speelwijze bijvoorbeeld.
HR
HR

Massimo
Idool

Reg.: 20 januari 2010

Albinho schreef:

Het gaat hier altijd om extremen; het is hier of helemaal over links of helemaal over rechts.

Het gaat er om dat je door een goede medische en fysieke begeleiding het optimale er uit haalt van goede, technische voetballers. Het is aan de medici en fysio's om hier in overleg met de technische staf voor te zorgen.

Ik vind het bij spelers als Sneijder en Van der Vaart zonde dat zij door oa fysiek malheur (of leven ze er zelf onvoldoende voor?) niet de grote spelers zijn geworden die ze hadden kunnen zijn.

Fysiek is heel breed en soms wordt hier gedaan alsof het een vies woord betreft. Het gaat er ook om welke fysieke aspecten zijn belangrijk voor jouw speelwijze. Kracht is veel minder relevant dan dynamiek voor onze speelwijze bijvoorbeeld.
HR
Sneijder is bij Mardid en Inter fysiek wel een grote jongen geworden en dat is iemand die naar mijn mening de wereldtop bereikt heeft voor zijn positie.

Dat van der Vaart het structureel fysiek lastig heeft is zonde en heeft hem dat laatste zetje gekost waar Sneijder wel die stap heeft kunnen maken.
HR
HR

champy95
Legende

Uit: Brussel
Droomaankoop: Tonny Vilhena
Reg.: 26 oktober 2002

Massimo schreef:

(...)

Sneijder is bij Mardid en Inter fysiek wel een grote jongen geworden en dat is iemand die naar mijn mening de wereldtop bereikt heeft voor zijn positie.

Dat van der Vaart het structureel fysiek lastig heeft is zonde en heeft hem dat laatste zetje gekost waar Sneijder wel die stap heeft kunnen maken.
HR
Die blessure in het seizoen 2004 heeft Van Der Vaarts carriere de doodsteek gegeven.
Daarvoor had Van Der Vaart een zeer venijnige versnelling op de eerste meters.
Nadien heb ik dat nooit meer teruggezien.

Echt jammer
HR
HR

Albinho
Legende

Massimo schreef:

(...)

HR
Man, Sneijder is de laatste 3 jaar structureel geblesseerd en speelt max 20 wedstrijden per jaar.

Maar laten we niet focussen op individuele gevallen voor deze discussie. Waar het om gaat is dat de fysieke aspecten de juiste aandacht krijgen en de juiste fysieke aspecten. Kracht is dus veel minder relevant als je de techniek en inzicht hebt om duels te vermijden.
HR
HR

chaos_14
Jeugdspeler

Vak: 408
Reg.: 11 februari 2011

Wat als Johan Cruijff in zijn opleiding dezelfde aandacht voor fysieke ontwikkeling en technische perfectie had gehad als Christiano Ronaldo?

Ik durf te beweren dat er binnen nu en 10 jaar een ras-straatvoetballer opstaat met een geperfectioneerde techniek en fysiek vergelijkbaar met Christiano Ronaldo. Deze voetballer is opgeleid in Duitsland en zal worden beschreven als een kruising tussen Lionel Messi en Christiano Ronaldo. Hij zal Messi, Cruijff, Pele en Maradonna doen vergeten.

Nurtured nature! Waarom niet? Wat als Ajax de eerste opleiding is die het lukt om het succes van de visie van Cruijff (de Barcelona opleiding) wetenschappelijk te verklaren en vervolgens te verbeteren. De faciliteiten zijn er..

Daag Cruijff-adepten uit om het dialoog met bewegingswetenschappers en fysiologen aan te gaan en trainingsmethoden te ontwikkelen gefundeerd door de wetenschap en uitgevoerd volgens de Cruijff methode.
HR
HR

Yo
International

Droomaankoop: Adam Maher
Reg.: 18 oktober 2000

champy95 schreef:

(...)

Die blessure in het seizoen 2004 heeft Van Der Vaarts carriere de doodsteek gegeven.
Daarvoor had Van Der Vaart een zeer venijnige versnelling op de eerste meters.
Nadien heb ik dat nooit meer teruggezien.

Echt jammer
HR
Blessure? Had meer met de levensstijl van van der Vaart (McDonalds) te maken. Bij Tottenham is hij ook nooit volledig fit. Je ziet veelal hetzelfde als bij het Nederlands elftal, goed beginnen maar aan het einde van de westrijd er volledig doorheen zitten. Verschil is wel dat bij Tottenham het vuile werk wel door anderen wordt opgeknapt.

Vak119 schreef:

De hal over de kunstgrasvelden wordt bij mijn weten allang volop gebruikt. Probeer in het najaar en begin voorjaar maar eens spontaan op de trainingstijden van de verschillende teams een training te bekijken. Heb je vaak pech, want ze trainen dan in de hal. Als ik mij niet vergis vinden de meeste 'Hordijk' trainingen ook in de hal plaats. Beetje een lulverhaal dus van de journalist in kwestie.
HR
Klopt, maar het punt is dat er allerlei apparatuur ergens in een hoek liggen en niet wordt gebruikt. De hal wordt dus niet gebruikt waarvoor het bedoeld was.
Zelf vind ik het voetbaltechnische gedeelte momenteel het allerbelangrijkste. Daar zou m.i. volledig de focus op moeten liggen. Over 3 jaar moet het basisniveau van Jong, A en B spelers een stuk hoger liggen dan nu.
In mijn opinie dus eerst het voetbaltechnische niveau in de gehele opleiding naar een veel hoger niveau zien te krijgen. Als dat gelukt is kunnen we e.e.a. perfectioneren zoals wetenschappelijk onderzoek.
HR
HR

Van de film
Legende

chaos_14 schreef:

Daag Cruijff-adepten uit om het dialoog met bewegingswetenschappers en fysiologen aan te gaan en trainingsmethoden te ontwikkelen gefundeerd door de wetenschap en uitgevoerd volgens de Cruijff methode.
HR
En daar gaat het dus mis.
HR
HR

Albinho
Legende

Van de film schreef:

(...)

En daar gaat het dus mis.
HR
Nu wel ja, want is geen methode of wetenschappelijke onderbouwing om vast te stellen of iemand een goede techniek heeft etc etc. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet over na kan denken om methodes te ontwikkelen waarbij het wel mogelijk is.

Stel dat je een apparaat neemt die ballen schiet en waarbij de ontvanger op wisselende zones de bal moet plaatsen, dan kan je de passingsaccuratesse meten. Of het een goede passer is, is vraag 2. Maar je kan er wel degelijk over na denken.
HR
HR

Burzlew
Legende

Uit: Lissabon / Amsterdam
Vak: 410
Reg.: 3 augustus 2002

Albinho schreef:

(...)

Nu wel ja, want is geen methode of wetenschappelijke onderbouwing om vast te stellen of iemand een goede techniek heeft etc etc. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet over na kan denken om methodes te ontwikkelen waarbij het wel mogelijk is.

Stel dat je een apparaat neemt die ballen schiet en waarbij de ontvanger op wisselende zones de bal moet plaatsen, dan kan je de passingsaccuratesse meten. Of het een goede passer is, is vraag 2. Maar je kan er wel degelijk over na denken.
HR
Heb je daar echt zo'n apparaat voor nodig?

Het is allemaal meten, meten, meten en meten, maar met al die metingen wordt zo'n jongen geen steek beter. Zoals ik al zei, mbt tot het opleiden zie ik gewoon zeer weinig nut voor al die apparatuur. Looptechniek en kleine tactiek (voor bijvoorbeeld de B en A jeugd) zijn eigenlijk de enige waar ik op kom.

Voor het eerste elftal is het allemaal prima. Al die spierblessures door overbelasting dit jaar had je echt kunnen voorkomen, maar voor de jeugd? Laat alles maar lekker zitten en laten we gewoon focussen op voetballen. Je hebt beperkt de tijd om met die kinderen bezig te zijn en laten we nu eindelijk eens dat invullen met techniek en inzicht. Waar het al jaren aan schort. Sterk word je maar bij het eerste, zoals Alderweireld en Vertonghen.
HR
HR

Van de film
Legende

Albinho schreef:

HR
En als je twee spelers tegenover elkaar zet en je zegt dat ze bij elkaar in de voeten moeten spelen kun je de accuratesse niet meten?

En het bijkomende probleem van dit apparaat (en dat geldt voor elk apparaat in de voetbalsport) is dat je niet kunt meten of die accuratesse er ook is als iemand onder druk wordt gezet. Of de accuratesse er ook als hij dribbelt en dan moet passen? Is de accuratesse er wanneer hij een bal uitgekaatst krijgt van een spits/middenvelder?

Je hebt er niets aan om het te meten, je hebt er wat aan om in een parkje een pylon neer te zetten en dan tegen je speler te zeggen dat hij die pylon moet raken. Zo heeft beckham geleerd om te passen. Wat heb ik er nou aan om te weten hoe accuraat die pass precies was? Ik zie in de wedstrijd wel of iemand die pass kan gebruiken en of die pass wel goed aan komt. Dan heb je óók nog eens te maken met in- en overzicht, want iemand kan wel een fantastisch accurate pass geven maar als die niet ziet waar of wanneer die die bal moet spelen heb je er weinig aan.

Voordat er een apparaat dat al die facetten mee kan laten tellen heb je er helemaal geen kloten aan.
HR
HR

JohnDylan
Idool

Uit: Leiden
Reg.: 13 mei 2007

chaos_14 schreef:

HR
Er zit één grote fout in jouw stelling en dat is dat spelers van het kaliber Cruijff en Maradona niet op te leiden zijn. Dit soort spelers komen ééns per generatie langs en dan kan een jeugdopleiding ze helpen in hun ontwikkeling maar ze zijn geboren topvoetballer te worden en zouden dat ook worden als ze zonder trainer een beetje hun eigen gang mochten gaan.
HRHR
HR

Albinho
Legende

Van de film schreef:

(...)

En als je twee spelers tegenover elkaar zet en je zegt dat ze bij elkaar in de voeten moeten spelen kun je de accuratesse niet meten?

En het bijkomende probleem van dit apparaat (en dat geldt voor elk apparaat in de voetbalsport) is dat je niet kunt meten of die accuratesse er ook is als iemand onder druk wordt gezet. Of de accuratesse er ook als hij dribbelt en dan moet passen? Is de accuratesse er wanneer hij een bal uitgekaatst krijgt van een spits/middenvelder?

Je hebt er niets aan om het te meten, je hebt er wat aan om in een parkje een pylon neer te zetten en dan tegen je speler te zeggen dat hij die pylon moet raken. Zo heeft beckham geleerd om te passen. Wat heb ik er nou aan om te weten hoe accuraat die pass precies was? Ik zie in de wedstrijd wel of iemand die pass kan gebruiken en of die pass wel goed aan komt. Dan heb je óók nog eens te maken met in- en overzicht, want iemand kan wel een fantastisch accurate pass geven maar als die niet ziet waar of wanneer die die bal moet spelen heb je er weinig aan.

Voordat er een apparaat dat al die facetten mee kan laten tellen heb je er helemaal geen kloten aan.
HR
Het gaat er om dat je er over na kan denken om iets te ontwikkelen wat de ontwikkeling van een voetballer faciliteert en kan meten.

Stel dat je zoiets bedenkt, heb je dus een voorsprong op anderen. Dat is nogal een andere instelling als "het is niet mogelijk".

Dmv apparatuur kan je instellen hoe hard een speler de bal ontvangt, hoe ver hij moet opendraaien om de gewenste pass te kunnen geven, op welk been hij hem ontvangt. Train je dit met andere spelers, ben je altijd afhankelijk van hun.

Tuurlijk gaat het hier om een oefenvormen, ik brainstorm hier nu 10sec om elementen te verzinnen die je zou kunnen optimaliseren. Het kleine beetje voordeel tov anderen.

Er hoeft geen apparaat te zijn die alle facetten vervangt, wetenschap kan nooit alles overnemen in de voetballerij en dat is het doel ook helemaal niet. Je kan echter best zoeken naar elementen die je dmv apparatuur en een stukje techniek kan verbeteren.
HR
HR

geDaante
Vedette

Reg.: 17 november 2005

Wetenschap draagt niets bij aan het verder uitontwikkelen van voetbaltalent. voetballen doe je met een bal en daar moet je een mee zien te worden. Dit doe je door zoveel mogelijk met de bal bezig te zijn; techniektrainingen, alle trainingsvormen mét bal, spelletjes (voetvolley bijv.) met de bal, en veel partijtjes op een klein veld, om maar wat te noemen. Tijdens laatstgenoemde activiteit kan datgene wat aangeleerd en bijgeschaafd wordt, getoetst worden middels visuele waarneming, daar heb je geen apparaat voor nodig. Spelertjes leren in een partijtje meer dan 100 uur gekoppeld aan/geoberserveerd door apparaten. Ze leren sneller te handelen, slimmer te zijn, steekpassjes te geven en te combineren, acties te verfijnen, aannames te verbeteren. Ze maken fouten, en zullen deze trachten te voorkomen in de toekomst.

Waarom alles van buiten observeren en dat die spelertjes wijs maken als je ze dit zelf kan laten ondervinden en hier hun eigen stijl/weg in kan laten vinden? Deze stijl zal perfect bij het betreffende spelertje passen, daar deze vanuit de speler zelf naar voren komt. Het zal passen bij zijn denken en bij zijn motoriek.
Het bovenstaande brengt ook veel meer plezier mee dan al die wetenschap, en plezier is de basis voor een goede ontwikkeling als topsporter, dat moet niet onderschat worden. Het zorgt voor die extra drive en het er alles uit willen halen. Ik wil geen robots zien, ik wil persoonlijkheidjes zien met een eigen manier van spelen.

We moeten ook niet half/half willen zijn, dus technisch goed, en fysiek goed.
Fysiek leg je het altijd af tegen de toplanden, dus valt dat weg. Dan blijft technisch goed over, en dat is niet genoeg, dan moet je technisch superieur zijn. Daar dient, samen met het positiespel, de volledige focus op te liggen en op niets anders. Al dat wetenschappelijke gedoe is tijdverspilling en bij Ajax geïntroduceerd door lieden die niet weten waar Ajax voor staat en zogenaamd 'vooruitstrevend' willen zijn, niet in de gaten hebbend dat ze zo juist meer op de concurrentie gaan lijken en een grijze muis worden.

Men wilde waarschijnlijk aanhaken bij het 'moderne voetbal'. Niks aanhaken, Ajax is altijd zijn eigen weg gegaan, met een eigen stijl en spelopvatting, waar andere teams zich geen raad mee wisten. Laat dit zo blijven, of eerder, weer zo worden.

[Dit bericht is veranderd door geDaante (op 21 juni 2012 17:57:37).]
HR
HR

Van de film
Legende

Albinho schreef:

Het gaat er om dat je er over na kan denken om iets te ontwikkelen wat de ontwikkeling van een voetballer faciliteert en kan meten.

Stel dat je zoiets bedenkt, heb je dus een voorsprong op anderen. Dat is nogal een andere instelling als "het is niet mogelijk".
HR
Waarom zou je de ontwikkeling van een voetballer willen meten of faciliteren? Welke voorsprong heb je daarmee?

Dmv apparatuur kan je instellen hoe hard een speler de bal ontvangt, hoe ver hij moet opendraaien om de gewenste pass te kunnen geven, op welk been hij hem ontvangt. Train je dit met andere spelers, ben je altijd afhankelijk van hun.
HR
Ten eerste ben je in de wedstrijd ook afhankelijk van je medespelers, maar laten we dit gemakshalve buiten beschouwing laten.
De gedachte die hierachter zit is fundamenteel fout. Jeugdspelers moeten in de jeugd leren om met elke situatie om te leren gaan. Daarom laat barcelona spelers op gravelveldjes spelen, want dan doet die bal allerlei onverwachte dingen. Daar moet je als speler mee om kunnen gaan. Als je op de manier traint zoals jij hier zegt heb je straks een speler die geweldig kan passen als hij op zijn manier kan open draaien. Maar wat nu als dat straks niet kan omdat: de ruimte te klein is, de tegenstander het na 2x door heeft dus die kant afdekt, er een hobbel in het veld zit of dat je de bal niet perfect over de grond krijgt aangespeeld waardoor de wind er mee gaat spelen. Dan heb je uren en uren getraind op je open draaien en pass maar dan heb je er niets aan.

Om jeugdspelers te leren anticiperen op elke situatie moet je ze laten voetballen, want dan komen alle situaties voorbij. Alleen de echte natuurtalenten die snel om kunnen gaan met verschillende situaties blijven dan over en dát is het moment waarop we weer pareltjes gaan afleveren in plaats van het volgende 6'je.

Tuurlijk gaat het hier om een oefenvormen, ik brainstorm hier nu 10sec om elementen te verzinnen die je zou kunnen optimaliseren. Het kleine beetje voordeel tov anderen.
HR
Ik sta er echt voor open hoor, maar ik wil graag een concreet voorbeeld waar langer dan 10 seconden over na is gedacht waaruit blijkt dat zulke wetenschap de spelers beter maakt.

Je kan echter best zoeken naar elementen die je dmv apparatuur en een stukje techniek kan verbeteren.
HR
Prima, laat mij zien hoe je iets kunt verbeteren wat alleen kan of beter kan met een bepaalde techniek/apparatuur en ik ben om.
HR
HR

chaos_14
Jeugdspeler

JohnDylan schreef:

(...)
Er zit één grote fout in jouw stelling en dat is dat spelers van het kaliber Cruijff en Maradona niet op te leiden zijn. Dit soort spelers komen ééns per generatie langs en dan kan een jeugdopleiding ze helpen in hun ontwikkeling maar ze zijn geboren topvoetballer te worden en zouden dat ook worden als ze zonder trainer een beetje hun eigen gang mochten gaan.
HR
Als dat zo is waarom gooien we het bij toptalenten dan niet 100% op hun fysiek? Als het talent al aangeboren is en trainers daar verder geen invloed op hebben kun je beter trainen op aspecten van de voetballer waar je wel invloed op hebt, toch?
HR
HR

chaos_14
Jeugdspeler

Stelletje conservatieven.

:D
HR
HR

JohnDylan
Idool

Uit: Leiden
Reg.: 13 mei 2007

chaos_14 schreef:

(...)Als dat zo is waarom gooien we het bij toptalenten dan niet 100% op hun fysiek? Als het talent al aangeboren is en trainers daar verder geen invloed op hebben kun je beter trainen op aspecten van de voetballer waar je wel invloed op hebt, toch?
HR
Omdat je hun kan helpen in het technisch beter worden zodat ze zich optimaal ontwikkelen.
HR
HR

dieptrode
Veelbelovend talent

Reg.: 2 mei 2011

Jammer dat het een beetje stil is op dit forum. De discussie over het trainen van toptalenten vind ik leerzaam. Maar waarvan ik echt smulde waren de eerste postings van Sjakie Zwart, die verwijderd zijn door de moderator. Daarvan ging ik pas op het puntje van mijn stoel zitten, forumleden die in de bres sprongen voor Vanilla Ice, heel jammer dat het escaleerde. Mmmm!
Vorige week werd er wel op andere plekken geschreven over het functioneren van de jeugdopleiding. Zo was er de Stalinistische propaganda van Pieter Zwart (een alias voor het staflid Jongkind dat het plan Cruijff schreef?) op Catenaccio over de RvC en hun zoektocht naar een verbindingsman tussen het Technisch Hart en de directie. Er wordt in vermeld dat mijn jeugdheld Jonk het zo druk heeft en toch wel 25 (jeugd)contracten heeft afgesloten. Terwijl ondertussen een van de beste jeugdspelers, Kenny Tete, vanwege een handgemeen tijdens een wedstrijd in zijn sportieve ontwikkeling wordt geblokkeerd, onder het motto dat hij mentaal niet goed in zijn vel zit... en daarvoor hebben wij op de Toekomst tegenwoordig dan Raspoetin De Kloet. Tete mocht niet meer mee met de onder 17 en de onderhandelingen over zijn jeugdcontract zijn op de lange baan geschoven. Is het niet duidelijk dat je in de topsport jongens als Kenny Tete heel streng moet toespreken, maar ook moet omarmen? En dat je geen sta-in-de-weg moet worden voor zo'n jongen zijn ontwikkeling, onder het mom van mentale lessen? De houding van de huidige stafleden lijkt op die van Koeman die van de week zei dat hij Balotelli zou hebben gewisseld, nadat die zijn shirt had uitgetrokken na zijn tweede goal tegen onze buren. Koeman had zelf op zijn 25e jaar nog een eruptie van emotie -net als Balotelli en net als Tete: hij veegde zijn reet af met het shirt van Thon, die het met Koeman had geruild als een blijk van wederzijds respect. Koeman werd niet gestraft, kreeg geen mentale lessen, en is toch echt heel goed terechtgekomen. Kenny heeft een droom, en zijn droom is groot. Zijn droom reikt ver en brengt, als het goed uitpakt, uiteindelijk velen in vervoering. De stafleden, die nooit iets in de voetballerij hebben gepresteerd en die heel hard aan het werk zouden moeten gaan om het technisch hart met praktische zaken te ondersteunen, willen met hun opvoedkundige ideeën veel te graag in de schijnwerpers van het voetbal staan. Hopelijk slaat Frank de Boer, die Tete in de D1 getraind heeft en zijn kwaliteiten kent, met zijn vuist op tafel alhoewel hij niet over de jeugd gaat, en leggen ze die jongen gewoon vast voor drie jaar, waardoor zijn positie in de groep niet verder wordt ondermijnd.

forumillustratie

Zo vierde Koeman de zege op Duitsland: http://vorige.nrc.nl/sport/article1892032.ece/Zo_vierde_Koeman_de_zege_op_Duitsland
HR
HR

Hschop
Jeugdspeler

Vak: 402
Reg.: 2 juni 2011

dieptrode schreef:

Jammer dat het een beetje stil is op dit forum. De discussie over het trainen van toptalenten vind ik leerzaam. Maar waarvan ik echt smulde waren de eerste postings van Sjakie Zwart, die verwijderd zijn door de moderator. Daarvan ging ik pas op het puntje van mijn stoel zitten, forumleden die in de bres sprongen voor Vanilla Ice, heel jammer dat het escaleerde. Mmmm!
Vorige week werd er wel op andere plekken geschreven over het functioneren van de jeugdopleiding. Zo was er de Stalinistische propaganda van Pieter Zwart (een alias voor het staflid Jongkind dat het plan Cruijff schreef?) op Catenaccio over de RvC en hun zoektocht naar een verbindingsman tussen het Technisch Hart en de directie. Er wordt in vermeld dat mijn jeugdheld Jonk het zo druk heeft en toch wel 25 (jeugd)contracten heeft afgesloten. Terwijl ondertussen een van de beste jeugdspelers, Kenny Tete, vanwege een handgemeen tijdens een wedstrijd in zijn sportieve ontwikkeling wordt geblokkeerd, onder het motto dat hij mentaal niet goed in zijn vel zit... en daarvoor hebben wij op de Toekomst tegenwoordig dan Raspoetin De Kloet. Tete mocht niet meer mee met de onder 17 en de onderhandelingen over zijn jeugdcontract zijn op de lange baan geschoven. Is het niet duidelijk dat je in de topsport jongens als Kenny Tete heel streng moet toespreken, maar ook moet omarmen? En dat je geen sta-in-de-weg moet worden voor zo'n jongen zijn ontwikkeling, onder het mom van mentale lessen? De houding van de huidige stafleden lijkt op die van Koeman die van de week zei dat hij Balotelli zou hebben gewisseld, nadat die zijn shirt had uitgetrokken na zijn tweede goal tegen onze buren. Koeman had zelf op zijn 25e jaar nog een eruptie van emotie -net als Balotelli en net als Tete: hij veegde zijn reet af met het shirt van Thon, die het met Koeman had geruild als een blijk van wederzijds respect. Koeman werd niet gestraft, kreeg geen mentale lessen, en is toch echt heel goed terechtgekomen. Kenny heeft een droom, en zijn droom is groot. Zijn droom reikt ver en brengt, als het goed uitpakt, uiteindelijk velen in vervoering. De stafleden, die nooit iets in de voetballerij hebben gepresteerd en die heel hard aan het werk zouden moeten gaan om het technisch hart met praktische zaken te ondersteunen, willen met hun opvoedkundige ideeën veel te graag in de schijnwerpers van het voetbal staan. Hopelijk slaat Frank de Boer, die Tete in de D1 getraind heeft en zijn kwaliteiten kent, met zijn vuist op tafel alhoewel hij niet over de jeugd gaat, en leggen ze die jongen gewoon vast voor drie jaar, waardoor zijn positie in de groep niet verder wordt ondermijnd.

(plaatje)

Zo vierde Koeman de zege op Duitsland: http://vorige.nrc.nl/sport/article1892032.ece/Zo_vierde_Koeman_de_zege_op_Duitsland
HR
Amen
HR
HR

Vak119
International

Reg.: 5 juli 2011

Eigenlijk is mijn punt over de jeugdopleiding van Ajax heel simpel. Alle jeugdteams zouden moeten spelen zo als Spanje in de eerste 45 minuten. In ieder geval moet er de potentie zijn bij elke jeugdspeler om zo te kunnen spelen op termijn. Kun je dat niet, dan is het exit.

Spanje is HET voorbeeld. Dat is voetbal in haar puurste vorm...

[Dit bericht is veranderd door Vak119 (op 1 juli 2012 21:38:30).]
HR
HR

JeroenE
Idool

Reg.: 17 september 2007

Welke discussie heb ik gemist?

Ik ben het wel met je eens dat ze niet zo moeilijk moeten doen wat betreft Kenny Tete. Ja wat hij heeft gedaan is fout. Maar nu moet het zand erover en hoort hij snel een contract te krijgen. Van wat ik heb gezien was hij de beste speler van de B1 afgelopen seizoen. Zo compleet als rechtsback.

Al die strooi-contracten zijn totaal onbelangrijk. De grootste talenten horen op #1 te staan!!
HR
HR

Yohan
Lid 2de elftal

Reg.: 10 maart 2011

JeroenE schreef:

Welke discussie heb ik gemist?

Ik ben het wel met je eens dat ze niet zo moeilijk moeten doen wat betreft Kenny Tete. Ja wat hij heeft gedaan is fout. Maar nu moet het zand erover en hoort hij snel een contract te krijgen. Van wat ik heb gezien was hij de beste speler van de B1 afgelopen seizoen. Zo compleet als rechtsback.

Al die strooi-contracten zijn totaal onbelangrijk. De grootste talenten horen op #1 te staan!!
HR
Eens. Dit geldt trouwens ook voor het eerst team. Waar blijven de contractverlengingen van Eriksen en vooral Anita?
HR
HR

geDaante
Vedette

Reg.: 17 november 2005

Vak119 schreef:

Eigenlijk is mijn punt over de jeugdopleiding van Ajax heel simpel. Alle jeugdteams zouden moeten spelen zo als Spanje in de eerste 45 minuten. In ieder geval moet er de potentie zijn bij elke jeugdspeler om zo te kunnen spelen op termijn. Kun je dat niet, dan is het exit.

Spanje is HET voorbeeld. Dat is voetbal in haar puurste vorm...
HR
Gewoon zoals Cruijff het wil dus. Nou spelen in de jeugdopleiding van Barca ook spelers die het nooit aan zullen kunnen op dat niveau, dus er zal altijd een beetje opvulling blijven, maar ben het verder helemaal met je eens. Het is ook van erg groot belang dat in ieder geval het juiste type speler wordt gescout; dus niet op fysiek, maar op voetballend en technisch vermogen. Laat ze in de jeugd desnoods nog maar lekker verzuipen, daar worden ze inventiever en slimmer van.
HRHR

Deze topic is gesloten en bestaat uit 123 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Omdat de topic niet open is, kan je niet reageren.

Ajax Forums » A - Ajax » Jeugd, tweede elftal en vrouwenteam » [Centraal] Functioneren jeugdopleiding [deel 2]

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

In welke linie heeft Ajax het dringendst nog versterking nodig?

Verdediging
Middenveld
Aanval

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 91,7% dat PSV wint van Osijek. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor OGC Nice-Ajax.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!