Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1
Suavimani ![]()
Geselecteerd voor Oranje
Uit: Nijmegen
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 24 november 2003
quote:Doet me weer denken aan het Ajax 2 dat tot het betaalde voetbal toe zou moeten treden. Dan heb je een team dat totaal zonder de druk van het moeten halen van een kampioenschap speelt, maar waarin jeugdspelers wel de stap naar het eerste sneller en beter kunnen maken. En als Excelsior (Feyenoord 2) het niveau van de Eredivisie aan kan, dan kan een Ajax 2 dat zeker. Misschien dat Van de Boog toch eens zou moeten onderzoeken in hoeverre een tweede licentie een mogenlijkheid is.
Spliff! schreef:
Wel ben ik het met hem eens dat er meer jeugd ingepast zou moeten worden. Denk alleen niet dat het zo simpel ligt met het inpassen van talent. Talent heeft namelijk tijd nodig om te ontwikkelen, tijd die er doorgaans niet is bij Ajax omdat men CL wil spelen of mee wil doen om een CL ticket te bemachtigen.
quote:Momenteel is het stil rondom deze optie, vandaar dat ik het even op het forum wou deponeren. Zijn er inmiddels al resultaten in deze? Is er een besluit genomen?
Ajax wil tweede elftal in betaald voetbal
Gepubliceerd op: 7 april 2009 16:36
EXCLUSIEF - Ajax wil met het eigen eerste elftal van de amateurs het betaald voetbal in. De Amsterdamse club ziet in de komst van de Topklasse de mogelijkheid om dat te bewerkstelligen. De KNVB moet dan echter wel de huidige licentieregels aanpassen.
Met de invoering van de Topklasse in het seizoen 2009/'10 wordt het gat tussen het betaald voetbal en het amateurvoetbal gedicht. Theoretisch zou het eerste zaterdagteam van Ajax, dat nu nog uitkomt in de Hoofdklasse B, over enkele jaren in de Jupiler League terecht kunnen komen. Een idee dat bij Ajax aanslaat.
Ajax’ manager technische zaken Danny Blind refereert aan de plannen die Johan Cruijff ooit had om de amateurtak (destijds een vierdeklasser) op hoog niveau te laten spelen om A-junioren mee te laten doen. "Zo is het voor spelers van Ajax wellicht goed om op het niveau van de Jupiler League te spelen", aldus Blind. "Momenteel onderzoeken we intern wat de voor- en nadelen zijn."
Volgens Blind is de Jupiler League een betere leerschool voor talenten dan de huidige beloftencompetitie. "Ongeacht of het niveau hoger is of niet; de Jupiler League is als geheel interessanter voor hun ontwikkeling. Er wordt over geschreven, de wedstrijden komen op tv en trekken over het algemeen meer publiek."
Ajax wordt momenteel tegengehouden door de reglementen van de KNVB. Die schrijven voor dat clubs slechts één licentie voor het spelen van betaald voetbal krijgen. Dat betekent dat de Amsterdammers met één team in de Eredivisie óf Eerste Divisie uit mogen komen.
Het aanpassen van de reglementen staat, ondanks de komst van de Topklasse en dus de mogelijkheid voor profclubs om een tweede team op te laten stomen naar de Jupiler League, niet hoog op de agenda bij de KNVB. "Het veranderen van het aantal licenties is wel eens aan de orde gebracht", laat KNVB-woordvoerder Rob de Leede weten. "Het is ook een zeer legitieme vraag, maar het is niet een van de eerste dingen waar we aan gaan werken. We wachten de praktijk af en kunnen ons altijd nog over deze materie buigen."
Blind vindt het nog te voorbarig contact met de KNVB hierover op te nemen. "Pas als we intern bij Ajax concluderen dat het positief voor ons kan zijn, heeft het zin de bond te raadplegen", aldus Blind.
De zaterdagamateurs van Ajax dreigen overigens dit seizoen te degraderen uit de Hoofdklasse. Promotie naar de Topklasse is dus voorlopig ver weg.
Quattroporte
Vedette
Uit: Amsterdam
Vak: 122
Reg.: 26 april 2002
Castel di Sangro
International
Uit: Tb
Vak: -
Reg.: 15 maart 2003
Klasbakken
Icoon
Uit: Heerhugowaard
Reg.: 10 juli 2002
quote:Mocht een dergelijk plan daadwerkelijk uitgevoerd worden, verwacht ik dat men ook daadwerkelijk 2 teams moet gaan inschrijven, waarbij uitwisseling tussen beide teams niet of nauwelijks mogelijk is. Ik zie een constructie voor me, waarbij alleen in de transferperiodes spelers "overgeschreven' kunnen worden.
Minpunten:
- in de Jupiler League wordt op vrijdag gespeeld. Als Ajax op zaterdag of zondag speelt (wat zo goed als altijd het geval is), kun je geen spelers van Jong Ajax mee laten spelen.
Maduroman
Basisspeler
Winnaar Europees Klassement Ajax Netwerk VoVo 2007/2008
Vak: 430
Reg.: 30 september 2005
quote:Messi niet hoor
Abu2 schreef:
Ik denk wel degelijk dat als de spelers in vertouwde omgeving kunnen trainen en spelen, dat jongens zoals jij die noemt voor het 2e van Ajax gaan spelen. Kijk naar Barca, alle grote jongens uit de jeugd hebben in Barcelona B gespeeld. Het wordt dan echt een verlengstuk van je opleiding.
quote:Ja, weet iemand hoe dit in Spanje werkt?
Abu2 schreef:
(...)
Mocht een dergelijk plan daadwerkelijk uitgevoerd worden, verwacht ik dat men ook daadwerkelijk 2 teams moet gaan inschrijven, waarbij uitwisseling tussen beide teams niet of nauwelijks mogelijk is. Ik zie een constructie voor me, waarbij alleen in de transferperiodes spelers "overgeschreven' kunnen worden.
Jimmy Amsterdam
Regelmatige invaller
Uit: Langst ingeschreven actieve poster
Vak: 413
Reg.: 17 juni 1999
quote:Iedere club registreert voor elk team 25 spelers. Alleen bij transferperiodes mogen er aanpassingen bij die 25 spelers komen, maar er mag niet boven de maximum van 25 spelers per team gekomen worden.
mattiekan schreef:
Ja, weet iemand hoe dit in Spanje werkt?
Maduroman
Basisspeler
Winnaar Europees Klassement Ajax Netwerk VoVo 2007/2008
Vak: 430
Reg.: 30 september 2005
quote:Ajax heeft Sarpong beschikbaar gemaakt voor verhuur, dat heb ik niet verzonnen, alleen wilde Sarpong zelf niet. Ik denk dat de vergelijking met Barca, door enkele van jullie gemaakt, mank gaat. De spits van Barca A1 weet dat het bijna onmogelijk is om Messi, Henry, Eto'o,Gudjohnsson etc. uit het team te spelen en zal daardoor sneller geneigd zijn om door verhuur toch aan speelminuten te komen.Kijk maar eens hoeveel moeite een groot talent als Krikic heeft om aan speelminuten te komen.
Ares schreef:
(...)
Iedere club registreert voor elk team 25 spelers. Alleen bij transferperiodes mogen er aanpassingen bij die 25 spelers komen, maar er mag niet boven de maximum van 25 spelers per team gekomen worden.
Als dat bij Ajax dus doorgevoerd gaat worden, kunnen spelers in Jong Ajax niet meer uitkomen voor het eerste elftal, behalve als ze tijdens transferperiodes worden overgeschreven. Je grootste talenten, die tijdens een seizoen in kunnen vallen, zou je dus eigenlijk ook bij je eerste selectie-lijst moeten hebben.
Ajax zou dus alleen z'n mindere talenten in zo'n elftal kunnen stoppen, omdat de grotere talenten eigenlijk bij het eerste moet blijven. Dat zie je ook terug in het verhuurbeleid van de club, want het zijn toch vaak de spelers waarvan eigenlijk niet wordt verwacht dat ze op korte termijn in het eerste elftal komen die worden verhuurd. Dat ze dan erg sterk terugkomen is in mijn ogen dan eerder een onverwacht voordeel dan een vooropgezet plan. Daarom vind ik het ook vreemd dat de meeste Ajacieden spelers als Sarpong of De Jong willen verhuren, omdat ik denk dat die op korte termijn wel degelijk iets toe kunnen voegen aan het eerste elftal.
poskrit
Ballenjongen
Reg.: 28 april 2009
daslogisch
pjoosten ![]()
Talent
Reg.: 28 december 2008
Helikopter
Veelbelovend talent
Reg.: 15 april 2008
Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1
Ajax Forums » A - Ajax » Jeugd en tweede elftal » Ajax 2 in het Betaalde Voetbal

Op dit moment zitten er 4 bezoekers in de chatbox. Het onderwerp is "Zondag 1230 uur RKC Waalwijk - AFC Ajax".
Wordt Ajax nog kampioen?
Van de Ajax-fans denkt 76,7% dat Heracles Almelo wint van NAC. Wat denk jij?
We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.
De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor RKC Waalwijk-Ajax.
Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!