| Poster | | Topic: Boeken / Literatuur-topic |  |
|
Tranquillo Bankzitter
Uit: Boven het IJ Vak: 117 Posts: 450 Reg.: 9 mei 2003 | Iemand hier ooit iets van Houellebecq gelezen? Zeker de moeite waard. "Platform" is oke, maar "Elementaire deeltjes" is echt steengoed. Schandelijk herkenbaar, verschillende verhaallijnen, boeiend slot, niet erg fijn, maar zo is het leven soms.
|
|
|
Druss Regelmatige invaller
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 607 Reg.: 15 september 2003 | nee, niets van gelezen. Thriller of zo?
Prooi - Michael Crighton schijnt ook erg vet te zijn, heb em wel al maar moet nog gaan lezen. Gaat over een of andere insectenplaag waaraan mensen, juist je raad het al, ten prooi vallen.
|
|
|
AJAX-man Lid 2de elftal
Uit: Den Helder Vak: 410 Posts: 353 Reg.: 7 november 2002 | Literatuur, wat is dat :huh
Ik hou op zich niet zo van lezen, maar ik heb een keer een boek gelezen (helemaal uit zelfs :ja ) dat heette, ff dnken, Crisis Four van Andy McNab!
Prachtig boek :ja
En natuurlijk, hoe kon ik hem vergeten :nee
F-SIDE IS NIET MAKKELIJK, helemaal uitgelezen :ja
[Dit bericht is veranderd door AJAX-man (op 27 september 2003 10:41:14).]
|
|
|
MissyAjax Lid 2de elftal
Vak: - Posts: 403 Reg.: 25 april 2003 | Ik heb net het boek van Waris Dirie, Mijn Woestijn gelezen, heel erg indrukwekkend wat zij allemaal meegemaakt heeft.
Verder hou ik 't bij Het dagboek van Bridget Jones, erg fijn voor 't slapen gaan 
|
|
|
Ajax Amsterdam Kampioen Lid 2de elftal
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 332 Reg.: 17 juli 2002 | Bravo 2 Zero Andy McNAb heel erg indrukwekend gaat over de britse SAS egt heel erg heftig (waar gebeurd).
De achtste man Chis Ryan ook over de SAS ook waar gebeurd en ook heel erg heftig.
Deze 2 boeken raad ik iedereen aan dan weet je pas wat afzien is. :ajax
|
|
|
molfred Veelbelovend talent
Vak: - Posts: 231 Reg.: 29 augustus 2003 | F-side is niet makkelijk is 1 van de weinige boeken die ik heb gelezen in mijn leven. maar ook 1 van de weinige die interessant was om te leven net als het dagboek van Che Guevara
|
|
|
Thufir Hawat Internationale topspeler
Vak: - Posts: 1500 Reg.: 20 mei 2000 |
quote:
Dune, dat is toch Duin (letterlijke vertaling, is misschien logisch, maar het kan ook gewoon een heel ander boek zijn)?
Heb nl gehoord dat dat een zeer taaie heelalsaga is, waar moeilijk doorheen te komen is.
Dune = Duin, klopt. En anders kijk je naar de schrijver: Frank Herbert.
Tja, Duin taai. Op m'n twaalfde vond ik de laatste 2 boeken taai, nu vind ik ze briljant. De eerste 4 overigens zijn zeer goed leesbaar, waarvan de eerste 2 echt heel goed zijn.
En over dat taaie, als je LoTR zonder problemen doorkomt, kom je Duin ook door. T Zijn iets meer bladzijdes, maar (vind ik tenminste) i.t.t. LoTR wordt je bij Duin echt het verhaal ingezogen.
Ander puntje, ik neem aan dat je met dat boek van Andy McNabb MI6 bedoelt ipv M16?
[Dit bericht is veranderd door Thufir Hawat (op 27 september 2003 12:37:57).]
|
|
|
jellie Internationale topspeler
Posts: 1651 Reg.: 13 september 2002 | Ben helemaal een Herman Brusselmans verslaafde. Een ongekende harde humor, die gewoon de beste in zijn soort is. Absoluut een aanrader. De terugkeer van Bonanza, dVrouwen met een IQ, Guggenheimer wast witter, stuk voor stuk een genot om te lezen.
Verder vind ik de Koopman van Prato (Iris Origo) geweldig evenals Mij is de Wrake van Elizabeth George.
|
|
|
AJAX-man Lid 2de elftal
Uit: Den Helder Vak: 410 Posts: 353 Reg.: 7 november 2002 |
quote: Thufir Hawat schreef:
(...)
Dune = Duin, klopt. En anders kijk je naar de schrijver: Frank Herbert.
Tja, Duin taai. Op m'n twaalfde vond ik de laatste 2 boeken taai, nu vind ik ze briljant. De eerste 4 overigens zijn zeer goed leesbaar, waarvan de eerste 2 echt heel goed zijn.
Gaat Dune over dat spel?
|
|
|
Thufir Hawat Internationale topspeler
Vak: - Posts: 1500 Reg.: 20 mei 2000 |
quote: AJAX-man schreef:
(...)
Gaat Dune over dat spel?
Ligt eraan. Als er al een Dune spel was voor 1963, dan gaan de boeken over het spel. 
|
|
|
Drifter Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2329 Reg.: 1 oktober 1999 | Thufir Hawat, is dat niet die oude man met die weelderige wenkbrauwen? Film net vorige week gezien, op zich wel leuk maar het werkte niet echt als film. Geen leven in de personages, geen flow in het verhaal. Boeken heb ik nooit gelezen.
|
|
|
Dragon Vedette Zlatanist
Uit: Den Haag Posts: 2746 Reg.: 4 februari 2000 | Thufir Hawat is idd die ouwe mentat die een kat moet melken (iig in de film) omdat ie anders sterft 
Ik heb de film gezien naar aanleiding van het Computerspel (Dune> niet die warcraft look-a-likes) (waar ik maar niet verder in kwam , toen bleek er dus een film van te zijn die mijn oom in zijn collectie had. Film gekeken en toen bijna het spel uitgespeeld. Alleen te lang gewacht met saven en ik kon opnieuw beginnen (en ik wist niet meer precies hoe ik alles gedaan had). Uit nijd het spel van de pc geflikkerd. Later weer gekocht en uitgespeeld met cheat 
(Dit was zo rond mijn 11/12 jaar)Maar goed. Daarna begonnen aan het (eerste) boek. En tot een bepaald punt las het makkelijk, maar daarna werd het voor mij een warboel. Met name omdat Paul zichzelf ook af gaat lopen vragen wat nou wel en niet gebeurd was. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet of ik het boek heb uitgelezen, het enige dat ik weet is dat ik het boek nu kwijt ben.
Over taaiheid, ik vond het taaier dan L.O.T.R. maar misschien ligt dat meer aan het aanspreken van het boek. Ik kon me weer meer inleven in LOTR dan in Dune en dan leest het makkelijker weg. Aangezien ik L.O.T.R. meestal non-stop in mijn vakantie lees doe ik er dan zo'n 2/3 weken over.Zelfs de eerste keer ging het vrij snel.
Als je L.O.T.R taai vindt wordt de echte prequel op het verhaal een veldslag "The Silmarillion" het komt vooral traag op gang en vanwege de vertelwijze is dat moeilijk om doorheen te komen. Het is wat dat betreft een stuk droger (L.O.T.R. vind ik overigens niet droog, evenmin als The Hobbit; kwestie van smaak waarschijnlijk) dan The Hobbit en L.O.T.R. Maar het geeft wel antwoord op vragen die naar aanleiding van de andere boeken gesteld worden (zoals "Waarom haten Elfen en Dwergen elkaar?" en "Waarom is het voor de Elfen tijd om te gaan"
Om kort samen te vatten, gaat "The Silmarillion" over de periode van de creatie van Middle-Earth door de goden, tot de veldslag op Dagorlad (proloog in het eerste deel van de film). Het beschrijft met name de belangrijkste gebeurtenissen in de levens van de Elfen en een beetje over de voorvaderen van de mensen. Mocht je dan nog niet uitgelezen zijn dan kan er begonnen worden aan "The Book of Lost Tales (1 en 2)" en "Unfinished Tales"(Die ik overigens nog niet heb gelezen).
Overigens is de reden van "taaiheid" van "The Silmarillion" eerder tragisch dan doelbewust. Het is nooit afgemaakt door Tolkien zelf (ondanks dat het zijn levenswerk was) maar door zijn zoon. Tolkien stierf voor hij het af heeft kunnen maken. Zijn zoon heeft eigenlijk alle paperassen bij elkaar proberen te zoeken en geprobeerd in een verhaal te gieten zover mogelijk.
"The Book of Lost Tales" is bijvoorbeeld een uitwijding van zaken die verteld zijn in The Silmarillion, maar veel authentieker. verhaallijnen kloppen nog niet helemaal, bepaalde personages komen voor die er waarschijnlijk later uitgehaald zuden zijn. Deze boeken staan ook vol van noten, waarin Cristopher Tolkien beschrijft hoe hij het in The Silmarillion heeft verwerkt, en wat hij dacht dat zijn vader wilde vertellen. Dat maakt die boeken weer een stuk droger, maar goed "where there's a will.....
Mijn favoriete boeken? Hmmm.....
|
|
|
het zwarte gat Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2322 Reg.: 17 augustus 2002 | Ik snap die voorliefde voor fantasy boeken niet goed. Ze zijn ontzettend populair, maar persoonlijk heb ik er niks mee. Ze worden door mij dan ook totaal genegeerd en heb er zelfs nog nóóit eentje gelezen. Ik vind het veel mooier als er gespeeld wordt met de realiteit dan dat je in zo'n onzinverhaaltje terechtkomt.
Boeken als 1984, Boys from Brazil en Brave New World vind ik wel kunnen, maar gekker moet het niet worden.
Al die hypes als Harry Potter en LOTR zijn gênant. Net of je geen eigen mening hebt en met de massa meeloopt. Er zijn vroeger ook goede boeken geschreven, hoor!
|
|
|
|
Dragon Vedette Zlatanist
Uit: Den Haag Posts: 2746 Reg.: 4 februari 2000 | Alles leuk en aardig maar ik denk dat The Hobbit en The Lord Of The Rings niet zo nieuwe zijn als jij wilt doen voorkomen. The Hobbit is in 1937 uitgebracht en daarmee was begonnen in het begin van de jaren 30. Vrijwel direct na de The Hobbit is LOTR geschreven, welke (alle boeken uiteindelijk) in 1955 uitgebracht zijn. 1984 is rond dezelfde tijd uitgebracht (1945/46 tussen The Hobbit en LOTR), Boys From Brazil in 1976 (toen was Tolkien al 3 jaar lawaaie) en Brave New World uit 1932, iets voor The Hobbit dus. The Silmarillion vindt zijn oorsprong nog voor de Hobbit en lang na de LOTR.
Dus als dit "dezelfde soort"boeken zijn van "vroeger" die wel goed zijn, sla je de plank wel mis. Ze zijn immers rond dezelfde tijd geschreven.
Dat het genre niet aanspreekt kan natuurlijk best.
Maar "vroegâh" was echt niet alles beter 
|
|
|
Koosie Vedette
Uit: Assen Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2542 Reg.: 11 augustus 2000 |
quote: het zwarte gat schreef:
Ik snap die voorliefde voor fantasy boeken niet goed. Ze zijn ontzettend populair, maar persoonlijk heb ik er niks mee. Ze worden door mij dan ook totaal genegeerd en heb er zelfs nog nóóit eentje gelezen. Ik vind het veel mooier als er gespeeld wordt met de realiteit dan dat je in zo'n onzinverhaaltje terechtkomt.
Boeken als 1984, Boys from Brazil en Brave New World vind ik wel kunnen, maar gekker moet het niet worden.
Al die hypes als Harry Potter en LOTR zijn gênant. Net of je geen eigen mening hebt en met de massa meeloopt. Er zijn vroeger ook goede boeken geschreven, hoor!
LOTR was in de jaren '60 ook al een hype.. Wel eens van de 'hippie-bijbel' gehoord? Dit boek werd ook wel LOTR genoemd Ik vind harry potter trouwens weer niet iets wat ik als boek zou lezen. De films zijn best te pruimen trouwens, er gebeurd lekker veel in.
mzzls
|
|
|
Dragon Vedette Zlatanist
Uit: Den Haag Posts: 2746 Reg.: 4 februari 2000 | Dat klopt Koosie Overigens was Tolkien zelf minder blij dat ie door die groepering zo bewietrookt werd 
[Dit bericht is veranderd door Dragon (op 28 september 2003 17:13:22).]
|
|
|
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 607 Reg.: 15 september 2003 |
quote: Thufir Hawat schreef:
(...)
Ander puntje, ik neem aan dat je met dat boek van Andy McNabb MI6 bedoelt ipv M16?
eeh ja je hebt gelijk
Ik had met het eerste deel van LOTR(ik heb alle delen in 1), en eigenlijk het tweede deel ook, beste wel moeite om erdoorheen te komen, omdat ik beide films al had gezien. Dat leest toch heel anders. Deel 3 was echter super om te lezen. Dus een tip van mij: lees eerst het boek voor er een film over uitkomt, want meestal is het boek veel beter (logisch misschien omdat het boek veel uitgebreider is beschreven).
|
|
|
AJAX-man Lid 2de elftal
Uit: Den Helder Vak: 410 Posts: 353 Reg.: 7 november 2002 | Ik vind aan LoTR echt helemaal niks, ik was letterlijk in slaap gevallen toen ik hem las(oke, het was wel al 3 uur 's nachts, maar het gaat om het principe )
Die films vind ik ook niks aan, ik snap er nooit wat van :dood
|
|
|
het zwarte gat Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2322 Reg.: 17 augustus 2002 | Dat die boeken al vrij oud waren wist ik niet, maar dat klopt inderdaad. Ik heb me er nu iets meer in verdiept en mijn afkeer wordt alleen maar groter.
Het boek is vooral populair onder alternatievelingen. De hippies en ook onder de huidige alto's, zoals ik dat met eigen ogen kan waarnemen. Je leest het om je af te zonderen van de alledaagse realiteit en daarbij weet je dat miljoenen mensen op de hele wereld hetzelfde doen. Dan ben je toch niet meer alternatief? Alle alternatievelingen van Nederland - of andere fantasy boeken lezers - gaat U op een andere manier vermaken. Wees origineel! Vlucht desnoods de natuur in, net als de romantici van vroeger tijden. Die hype er omheen is toch verschrikkelijk.
de alternatievelingen van Nederland zijn "fan" van het grootste massamediaproduct. Het moet niet gekker worden.
Daarbij heb ik nooit geweten dat er zo veel mensen geïnteresseerd zijn in mythes. Waarom dan ook niet de verhalen rond Vikingen en Germaanse goden uitzoeken? Of moet het allemaal hap-klaar voorgekauwd worden. Geef mij maar de 'echte' geschiedenis.
[Dit bericht is veranderd door het zwarte gat (op 28 september 2003 22:30:25).]
|
|
|
het zwarte gat Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2322 Reg.: 17 augustus 2002 | Carlogambino, dat is nog niet zo gek. Als je nou eens een boek schrijft over een man die niet zonder zijn playboy kan, of over iemand die het als uitdaging ziet om zo veel mogelijk meisjes van de playboy cover te ....
Ik weet zeker dat het net zo'n grote hit wordt als LOTR! Misschien wel groter. :ja
|
|
|
Gasselich Vedette
Uit: Amsterdam Posts: 2194 Reg.: 16 februari 2001 |
quote: Als ie van mij was had je hem mogen lenen NFD, maar ik heb hem ook geleend dusss. Van die jongen ga ik binnenkort ook de Duivelsverzen even leasen, wil nou wel eens weten waar al die ophef nou over was.
Dan kun je beter eerst de Koran nog even lezen, anders zullen je veel subtiliteiten ontgaan. The Satanic Verses is een taai boek. Rushdie heeft betere geschreven. Ik heb hem trouwens nog kort gesproken, twee jaar geleden op het Boekenbal, maar ik heb hem toen maar niet verteld dat The Satanic Verses me eigenlijk een beetje tegenviel...
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 18860 Reg.: 5 juni 2001 | Misschien had je dat juist wel moeten doen, misschien had hij zelfs gevraagd waarom niet 
|
|
|
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 607 Reg.: 15 september 2003 | heel gaaf boek ook (als je van Maffia houdt): De Jacht op John Gotti.
Wordt geloof ik door een ex-FBI-er geschreven is en er wordt helemaal verteld hoe ze de maffioso hebben afgeluisterd en binnen zijn gedrongen in hun organisatie. Erg boeiend :ja
|
|
|
F.A.N.5 Talent
Uit: Arnhem Vak: - Posts: 158 Reg.: 28 juli 2002 | Wie kent de boeken van Eric von Lustbader, zijn meest bekende werk is De Ninja. Maar de vervolgen daarop zijn ook ontzettend knap geschreven. Mensen die van Clancy en Ludlum houden zullen hem zeker waarderen.
Zelf ben ik net aan de nieuwe umberto Eco begonnen.
|
|
|
ro2743 Basisspeler
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 895 Reg.: 28 februari 2003 |
quote: Gasselich schreef:
(...)
Dan kun je beter eerst de Koran nog even lezen, anders zullen je veel subtiliteiten ontgaan. The Satanic Verses is een taai boek. Rushdie heeft betere geschreven. Ik heb hem trouwens nog kort gesproken, twee jaar geleden op het Boekenbal, maar ik heb hem toen maar niet verteld dat The Satanic Verses me eigenlijk een beetje tegenviel...
Koran staat ook nog op m'n lijstje inderdaad...maar die pik ik wel uit een hotel volgende maand...
|
|
|