| Poster | | Topic: Boeken / Literatuur-topic |  |
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 18860 Reg.: 5 juni 2001 | Heren, op verzoek wijs ik u er graag op dat dit een literatuurtopic is, geen poker-topc. Het staat u natuurlijk vrij een dergelijke topic te openen, wilt u niet net zo eindigen als de Man zonder Eigenschappen 
|
|
|
Fanfan Idool
Uit: Den Bosch Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 3163 Reg.: 15 oktober 1999 | Peter de Überstrator beveelt en wij buigen in nederigheid!
Eigenlijk vind ik de verhalen van Douglas Adams heel erg grappig om te lezen omdat het getuigd van een enorme fantasie. Die man had een vrij unieke kijk op de wereld.
De Hitchhiker serie - de Gently serie - Starship Titanic. Erg grappig allemaal.
Voor school had ik ooit Monteyn gelezen en ik vond het een erg mooi verhaal. De hoofdpersonage heeft een boeiend leven, met foute en minder foute beslissingen. Het leest lekker weg en ergens denk ik wel dat er een goede film in zou zitten.
De romanserie De Aardkinderen van Auel is ook erg mooi. De eerste 4 delen heb ik op een regenachtige herfstvakantie in het begin van de jaren negentig gelezen en vervolgens ruim 10 jaar moeten wachten op deel 5. Toen die uitkwam heb ik hem natuurlijk in 1 ruk uitgelezen. Het verhaal gaat voornamelijk over overleven, aanpassen en zelfacceptatie. Daarnaast is het op een hele heldere manier geschreven waardoor de wereld waarin de hoofdpersonage Ayla mooi tot leven komt. Een aanrader!
Ook een aanrader is The Crusader van Michael Eisner. Dit verhaal gaat over de laatste kruistocht. Een jonge spaanse nobelman, Don Fransisco de Montcada, keert terug van deze kruistocht, gebroken en blijkbaar bezeten door demonen. Reden genoeg voor de Inquisitie om hem gevangen te nemen en te ondervragen via een oude vriend van de nobelman, de monnik Broeder Lucas. Langzaam laat de nobelman een wereld van geweld en schoonheid naar buiten. Een sterk geschreven roman met interessante plotlijnen. Drie sterren ! 
Ook ik ben een van die miljoen nederlanders die bezig is met het schrijven van een boek. Alleen is het onderwerp nogal 'all over the place' en thema's? Mmm... Nee, op dit moment ga ik voor de Seinfeld methode: It's a book about nothing!
[Dit bericht is veranderd door Fanfan (op 25 augustus 2003 18:15:51).]
|
|
|
Spicy_Meatball Jeugdspeler
Posts: 76 Reg.: 18 mei 2000 | Er wordt hier veel zware kost genoemd, ik ga daar zeker een paar titels van lezen.
Zelf wil ik wat lichtere kost aandragen:
Good Omens van Terry Pratchett en Neil Gaiman.
Een ontzettend hilarisch boek over de apocalyps die niet loopt zoals gepland....
Heerlijk om in de trein te lezen en dan beginnen te lachen. Levert een hoop vragende gezichten op... 
|
|
|
het zwarte gat Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2322 Reg.: 17 augustus 2002 |
quote: EDIT: ik ga even naar onze kleine bieb om een boekje te lenen. Ik zal straks meedelen welk boek het geworden is. ik heb nu nog geen flauw idee.
EDIT2: het wordt iets later. Bieb is pas vanavond open -> vakantieperiode.
Het is dus "Het Bureau - deel I" geworden van J.J. Voskuil. Ik ben niet van plan om de hele serie te lezen, want het zijn nogal wat bladzijdes.
|
|
|
Mr M Moderator
Uit: Amsterdam Vak: 413 Posts: 3216 Uploads: 1 Reg.: 12 mei 2001 | Ik ben op dit moment bezig met Niccoló Machiavelli - De Heerser een interessant geschiedkundig boek dat echter opvallend actueel is. Het handeld over staatsvormen en met name de dictatuur. Het boek schijnt ook een inspiratieborn geweest te zijn voor vele dictatoren zoals Saddam Hussein en ik geloof ook Pinochet.
Een boek dat ik enkele jaren geleden gelezen heb is De Ruimte Van Sokolov van Leon de Winter. Het boek heeft als hoofdthema vriendschap maar is allerminst een optimistisch boek. Het is echter wel een aanrader mede omdat Leon de Winter weer eens laat blijken veel kennis te hebben van de Joodse cultuur en ook de rol van de Joden in Rusland.
Een ander boek dat ik ook hier graag wil noemen is Siegfried van Harry Müllisch. Een intrigerend boek over Adolf Hitler. Het boek barst van de symboliek en het verschaft genoeg stof tot nadenken. Wat mij vooral opviel was dat het bijna autobiografisch overkwam. Zo is de hoofdpersoon net als Müllisch al op leeftijd en een vermaard schrijver en erg opvallend is de naam van deze schrijver, namelijk Rudol Herter. Men legt al snel de link tussen de naam Rudolf Herter en Adolf Hitler en je kan je dus afvragen of Müllisch een link heeft willen leggen tussen hem en Hitler?
Zoals vaker bij Müllisch kan men ook in dit boek kleine verwijzingen naar ander boeken van hem lezen. Het boek is een echte aanrader en het is zeer knap gedaan hoe Müllisch het kwaad, Hitler, probeert te definiëren. Al met al een absolute aanrader.
Verder heb ik ook een aantal Engelse boeken gelezen zoals A Brave New World van Aldus Huxley en ook The Lord Of The Flies William Colding. Dit zijn beide goede boeken. Beiden tonen de slechte kant van de mens, Huxley doet dat in zijn toekomstwereld en Colding doet dat aan de hand van een groep kinderen die alleen komen te staan op een eiland en vervolgens vervallen in barbaars gedrag. Ook deze boeken zijn het lezen meer dan waard, het is echter wel een stuk mooier om de boeken ook daadwerkelijk in het Engels te lezen.
[Dit bericht is veranderd door Mr M (op 25 augustus 2003 20:53:46).]
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 18860 Reg.: 5 juni 2001 | Ik lees een boek, als het mogelijk is, het liefst in de taal waarin het geschreven is: dan voel je de ziel van het boek en het verhaal beter aan, denk ik. Lees bijvoorbeeld 'The Catcher in the Rye' maar eens in het Nederlands, dat is een afknapper.
|
|
|
jornk Vedette
Uit: Rotterdam Vak: - Posts: 1861 Reg.: 18 december 2001 |
quote: Dijkstra Ajacied Forever schreef:
Aantal van mijn favoriete boeken:
- 1984 (George Orwell)
- The Boys From Brazil (Ira Levin)
- Verborgen Gebreken (Renate Dorrestein)
- Een Hart van Steen (Renate Dorrestein)
- Animal Farm (George Orwell)
Laatste jaren eigenlijk geen goede boeken meer gelezen, moet even weer nadenken over andere boeken die ik gelezen heb.. 
DAF, mag ik vragen wat jij in Verborgen gebreken zag?
|
|
|
Drifter Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2329 Reg.: 1 oktober 1999 | De Ruimte van Sokolov heb ik ook gelezen. Het is wel al een tijdje geleden, maar ik herinner me dat ik het een spannend verhaal vond met inderdaad veel aandacht voor de achtergronden van de hoofdpersonages. Ik had alleen niet de indruk dat je echt veel dieper moest gaan zoeken om nog een onderliggend thema te vinden.
Ik ben het met Peter eens dat je een boek, als het even kan, het best in de originele taal leest. Ik merk ook dat ik me bij een vertaling heel vaak afvraag wat nu de originele frasering van een zin zou zijn. Het zijn juist dat soort details die soms erg mooi zijn.
|
|
|
The Blue Meanie Veelbelovend talent
Vak: - Posts: 239 Reg.: 5 juli 2003 | Aangezien niemand anders het doet, zal ik het hierbij maar doen. Leonard Huizinga : de Olivier en Adriaan-cyclus. De beroemde tweeling in een eindeloze en bittere broederstrijd over geld en vrouwen. Ik heb de boeken gelezen toen ik een heel stuk jonger was, dus ik kan niet garanderen dat ik ze nu nog goed zou vinden, maar ik heb er toen enorm veel plezier aan beleefd: zeker aan de eerste die ik onlangs nog met plezier heb herlezen. Adriaan en Olivier; Olivier en Adriaan; Adriaan contra Olivier; Prins Adriaan en Prins Olivier; Hasjadriaan en Hasjolivier; Adriaan met Olivier, natuurlijk; Adriaan, Olivier en Tarzan; Adriaan en Olivier met oorkonde.
|
|
|
jornk Vedette
Uit: Rotterdam Vak: - Posts: 1861 Reg.: 18 december 2001 | Een van mijn favoriete boeken is: 'De donkere kamer van Damocles', van Willem Frederik Hermans.
quote: The Blue Meanie schreef:
Aangezien niemand anders het doet, zal ik het hierbij maar doen. Leonard Huizinga : de Olivier en Adriaan-cyclus.
Ik heb er een paar gelezen, en moet toegeven dat het wel overloopt van de humor.
'Hoe hard rijden we nou, vroeg A aan O, terwijl hij het stuur 3 maal in de rondte draaide'. 76 antwoordde O. We komen zometeen in .... dat bekend is om zijn monumentale gevel, wás bekend om zijn monumentale gevel zei A, terwijl hij de brokstukken van zijn auto veegde.' 
[Dit bericht is veranderd door jornk (op 26 augustus 2003 11:28:24).]
|
|
|
The Blue Meanie Veelbelovend talent
Vak: - Posts: 239 Reg.: 5 juli 2003 | Rittenburg. Een 'monumentaal' begin, die eerste vijf pagina's vergeet je nooit meer...
De Donkere Kamer vond ik ook schitterend: het beste boek van good ol' WFH.
|
|
|
het zwarte gat Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2322 Reg.: 17 augustus 2002 | * Nieuwsflash *
quote:
Gepubliceerd: 20 maart 2003
Studenten lezen klassieke romans
Van de UvT-studenten leest 70 procent minstens elk half jaar een roman. Eenderde neemt maandelijks een boek ter hand, eenderde eens per half jaar en 10 procent leest zelfs elke week een roman. Dat blijkt uit een enquête waarin Univers honderd studenten van vijf verschillende faculteiten vroeg naar hun leesgedrag.
In tijden van ontlezing is dit een positief signaal. Opvallend is dat met name eerstejaars relatief veel lezen. Zo'n 45 procent leest zeker elke maand of vaker een roman. Bij de ouderejaars daalt dit percentage. Slechts 13 procent leest nooit een boek, van hen studeert de helft economie. Klassiekers uit de Nederlandse letterkunde zijn populair: de helft van de studenten leest die boeken. Maar ook schrijvers als Kafka, Tolstoi, Dostojevski en Eco staan op de literatuurlijst van studenten. [IS]
----------
quote:
Gepubliceerd: 20 maart 2003
French, Mulisch en Giphart het meest gelezen
Het Engelse schrijversduo Nicci French en de Nederlands auteurs Harry Mulisch en Ronald Giphart zijn de meest gelezen schrijvers onder studenten van de Universiteit van Tilburg. Dat blijkt uit een enquête verricht door Univers naar aanleiding van de Boekenweek.
De helft van alle ondervraagde studenten geeft een of meerdere Nederlandse klassiekers als favoriet aan. Daaronder vallen verhalen zoals De Donkere kamer van Damocles van W.F. Hermans en De Avonden van Gerard Reve. Maar ook auteurs zoals Bernlef, Wolkers en Bordewijk zijn onder studenten geliefd. Daarnaast noemen zij een aantal eigentijdse schrijvers zoals Karel Glastra-van Loon, Anna Enquist en Tessa de Loo.
Twee auteurs springen eruit. Zo blijkt Harry Mulisch de favoriet van maar liefst 18 procent van de studenten. Dan gaat het niet alleen om de klassieker De Aanslag maar ook om recenter werk zoals De ontdekking van de hemel. "Dit verhaal is veelomvattend en indrukwekkend", motiveert een student zijn keuze. Een andere student is vooral aangetrokken door de 'verrassende wendingen' in het boek.
Een tweede populaire auteur van Nederlandse bodem is Ronald Giphart. Volgens de studenten schrijft Giphart in studententaal over drank, seks, literatuur en filosofie. "Heerlijk!" Daarmee is het boekenweekgeschenk Gala van Giphart een voltreffer voor de studenten. Het Gianotten-filiaal op de campus is ongeveer de helft van de vijfhonderd boekjes al kwijt.
Niet alleen Nederlandstalige auteurs zijn in trek. Studenten roemen ook buitenlandse klassiekers zoals Het Proces van Franz Kafka en Anna Karenina van Tolstoi. Mede door de film staat In de ban van de Ring van Tolkien meerdere malen bij de favoriete boeken. "Daar blijf je in doorlezen", weet een studente. Ook vielen de namen van Donna Tartt (vooral door vrouwelijke studentes gelezen), Stephen King en Ira Levin.
Opvallend is dat vooral de juristen kiezen voor boeken die zich begeven op het terrein van de misdaad. Het meest populair zijn het Britse schrijversduo Nicci Gerrard en Sean French en thrillers van John Grisham. Onder het pseudoniem Nicci French schreven Gerrard en French populaire boeken als Onderhuids en Bezeten van mij. [IS]
[Dit bericht is veranderd door het zwarte gat (op 26 augustus 2003 12:52:11).]
|
|
|
Koosie Vedette
Uit: Assen Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2542 Reg.: 11 augustus 2000 | Mijn boekenkeus blijkt over het algemeen beperkt tot Fantasy en Science Fiction. Het woord 'literatuur' heeft me nooit wat gedaan, het kan me gestolen worden. Gewoon een gigantisch uitgebreid verhaal, een wereld die om me heen geweven en gecreëerd wordt, vind ik voldoende. De laatste serie - echte fantasy/SF bestaat uit een volledige serie - die ik uit heb gelezen is Anderland (Otherland geloof ik in het engels..) van Tad Williams. Fantastisch boek die gaat over de wereld over een jaar of 50 (er wordt expres geen datum in genoemd). De personages zijn meeslepend, het verhaal is ongelooflijk. Één van de betere series die ik heb gelezen.
Een ander favoriete serie boeken van mij is de serie 'heugenis, smart en het sterrenzwaard'(hoe het in het engels heet weet ik eigenlijk niet, maar het zal wel gewoon een letterlijke vertaling ervan zijn). Ook geschreven door Tad Williams. Eigenlijk simpele fantasy, maar vooral met een fantastisch einde, die al je voorstellingen omgooit.
Verder wil ik nog noemen 'de poort des doods' van Weis & Hickman('t heeft vast ook weer een engelse naam, maar dat boeit me eigenlijk niet zo). Ik vond het een prachtige serie, maar ik moet het zeker nog een keer gaan lezen, want ik weet niet echt duidelijk meer waar het nou allemaal over ging, ik kan het verhaal niet meer terug vertellen zeg maar..
Dune van Frank Herbert heb ik ook gelezen, in een behoorlijk ver verleden. Ook deze serie moet ik nog maar eens opnieuw in gaan beginnen, want ik kan het niet echt goed terug vertellen. Misschien ben ik er zelfs op een te jonge leeftijd in begonnen, en heb ik het daarom nooit helemaal begrepen...
Mijn favoriete boek is natuurlijk 'Lord of the Rings', maar dat zou jullie niet verbazen. Ik heb na Lord of the Rings nooit meer op kunnen houden met het lezen van Fantasy..
mzzls
|
|
|
|
Drifter Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2329 Reg.: 1 oktober 1999 | Ach, wat is het verschil tussen lectuur en literatuur? Ik persoonlijk vind dat het meer heeft te maken met hoe goed een verhaal opgeschreven is dan waar het over gaat. Lord of the Rings is voor mij literatuur. Het heeft misschien een spannend verhaal, maar dat heeft Lord of the Flies (vliegtuig vol kinderen stort neer op onbewoond eiland). Het is misschien totaal onrealistisch maar dat is Animal Farm (boerderijdieren willen nieuwe maatschappij stichten) ook. En je maakt mij niet wijs dat Tolkien geen mens/maatschappijvisie heeft die hij tussen de regels door laat sijpelen wanneer hij het heeft over de honger naar macht die mensen corrumpeert en over boze krachten die de natuur vernietigen.
[Dit bericht is veranderd door Drifter (op 26 augustus 2003 15:32:51).]
|
|
|
Thufir Hawat Internationale topspeler
Vak: - Posts: 1500 Reg.: 20 mei 2000 |
quote:
Mijn favoriete boek is natuurlijk 'Lord of the Rings', maar dat zou jullie niet verbazen. Ik heb na Lord of the Rings nooit meer op kunnen houden met het lezen van Fantasy..
Je zegt het zelf, je moet Dune nog een keertje lezen. 
Pik gelijk Voorspel tot duin - Huise Atreides, Huis Harkonnen en Huis Corrino ook mee, lezen lekker weg en het is best een aardige inleiding.
Dit Tad Williams moet ik eens achteraan gaan, zo te zien.
Kent iemand hier trouwens Erewhon (draai maar eens om) van Samuel Butler?
Ook best een aardig boek, een man komt in een maatschappij terecht waar criminaliteit beschouwd wordt als een ziekte en ziekte een criminaliteit.
Naar het schijnt heeft Frank Herbert inspiratie opgedaan met dit boek, vandaar dat ik er aan begonnen ben, heb 'm nog niet uit.
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 18860 Reg.: 5 juni 2001 | Ik was deze topic alweer vergeten. Ben momenteel 'De Blikken Trommel' van Gunther Grass aan het lezen. Het is een beetje een grotesk maar tegelijkertijd ook een humoristisch en aangrijpend boek over Oskar Matzerath, die op zijn derde verjaardag uit protest tegen de kleinburgerlijke wereld met alle wreedheden besluit niet meer te groeien. Hij vlucht en sluit zich aan bij een reizend gezelschap, waarbij het trommelen het hem in staat stelt de verschillende vormen van de werkelijkheid te begrijpen. In dit behoorlijk bizarre levensverhaal met aangrijpende gebeurtenissen kan je de opkomst en de ondergang van het Derde Rijk zien. Met dit boek werd Grass de schrijvende woordvoerder van een generatie die onder de nazi's opgroeide maar er duidelijk mee wilde afrekenen.
|
|
|
Druss Regelmatige invaller
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 607 Reg.: 15 september 2003 | alle boeken van David Gemmel (Druss de Legende, Waylander de Slachter, Schaduwprins, Winterkrijgers, Held in de Schaduw, In het Rijk van de Wolf enz.)
Baldacci met zijn complot-thrillers (gaan vaak over schandalen in het witte huis), lezen erg lekker weg en zijn spannend.
Ook meestal boven de 300 blz.
In de Ban van de Ring, de versie van alle boeken in 1 (1400 blz ongeveer)
Grisham, Het broederschap (over een president van usa die een homoseksuele brief-relatie krijgt met iemand uit de gevangenis, wat hij natuurlijk niet weet, die eropuit zijn om op zo'n manier hoge mensen te chanteren).
Clancy heeft ook leuke boeken.
Dimercurio (missie van de Devilfish, duikboot-thrillers)
|
|
|
ro2743 Basisspeler
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 895 Reg.: 28 februari 2003 | Net uit... Stupid White Men Boek vol aanklachten tegen o.a. de corrupte politiek in de VS en de staatsgreep van Bush, van Michael Moore, de maker van Bowling for Columbine. Af en toe werd ik een beetje moe van het opsommen van cijfers en feiten, maar toch lekker te lezen.
Ga nu beginnen in De zesde mei van Tomas Ross over de dood van Pim Fortuyn. Heb een tijdje geleden Omwille van de troon gelezen van dezelfde schrijver, over de Greet Hofmans affaire, Bernhards dubieuze verleden, diens buitenechtelijke relaties en nog wat duistere zaken waar de Oranjes het liever niet over hebben. Ik ben in principe geen fan van Nederlandse schrijvers, maar dit was zeer goed te doen.
Stephen Fry, bij een aantal van jullie vast wel bekend van de BBC (a bit of Fry and Laury, Blackadder) heeft ook een paar leuke boeken op z'n naam staan. Making History is een heel grappig boek over een student die de gelegenheid krijgt om de geschiedenis een beetje te manipuleren. Hij besluit ervoor te zorgen dat Hitler nooit wordt geboren, klinkt goed totdat hij wakker wordt in een compleet andere wereld, en deze niet helemaal blijkt te zijn wat hij ervan had verwacht. Andere boeken van Fry kan ik jullie ook van harte aanbevelen.
Zo, nu koffie
[Dit bericht is veranderd door ro2743 (op 25 september 2003 11:19:33).]
|
|
|
Non_Flying_Dutchman Legende
Vak: - Posts: 17015 Reg.: 26 juni 2000 |
quote: ro2743 schreef:
Net uit... Stupid White Men Boek vol aanklachten tegen o.a. de corrupte politiek in de VS en de staatsgreep van Bush, van Michael Moore, de maker van Bowling for Columbine. Af en toe werd ik een beetje moe van het opsommen van cijfers en feiten, maar toch lekker te lezen.
Klinkt interessant.. zal eens kijken of ik hem ergens kan vinden.
|
|
|
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 607 Reg.: 15 september 2003 | M16, van Andy McNabb, over een onbekende britse organisatie (door overheid gesteunt, schrijver heeft daarbij gezeten) die in het uiterste geheim missies uitvoert in bijv. irak, door gezochte personen op te zoeken en gevangen te nemen of te elimineren.
Zijn veel boeken van Andy McNabb over dat soort organisaties. Aangezien hij uit eigen ervaring schrijft wel interessant.
Er is ook een boek over amerika en haar corruptie. Weet niet meer precies hoe het heet, maar staat een amerikaanse vlag op de voorkant met de adelaar erop. Lijkt me zeer interessant.
|
|
|
ro2743 Basisspeler
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 895 Reg.: 28 februari 2003 | Als ie van mij was had je hem mogen lenen NFD, maar ik heb hem ook geleend dusss. Van die jongen ga ik binnenkort ook de Duivelsverzen even leasen, wil nou wel eens weten waar al die ophef nou over was.
|
|
|
vive la fête Ballenjongen
Uit: Den Haag Vak: - Posts: 7 Reg.: 7 augustus 2003 | Sandor Marai - Gloed
Paolo Coelho - De Alchemist
Goncharev - Oblomov
Bernlef - Hersenschimmen
Orwell - Animal Farm
Ionesco - La cantrice chauve
Golding - Lord of the Flies
Voltaire - Candide
Bordewijk - Karakter
Collumnisten:
Frits Abrahams (NRC)
Adriaan Jaeggi (Volkskrant Magazine)
|
|
|
Drifter Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2329 Reg.: 1 oktober 1999 | Primo Levi - Het respijt: over de overlevers van de concentratiekampen.
|
|
|
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 607 Reg.: 15 september 2003 | Anderland heeft mijn broer ook gelezen en hij had idd ook de mening dat het een enorm gave serie is. Tevens wil ik misschien binnenkort de Shannara trilogie gaan kopen.
Dune, dat is toch Duin (letterlijke vertaling, is misschien logisch, maar het kan ook gewoon een heel ander boek zijn)?
Heb nl gehoord dat dat een zeer taaie heelalsaga is, waar moeilijk doorheen te komen is.
En Koosie: als je van fantasy houdt, dan is Gemmel misschien ook wel wat voor jou.
Druss de Legende is het eerste boek, en als je dat hebt gelezen dan wil je de andere boeken ook lezen. Tenminste dat had ik wel.
Gaat over de Kronieken van de Drenai. Leest heerlijk weg, mooie beschrijving van gevechten en je kan je helemaal inleven in de personages. Tevens speelt er een groep "de Dertig" mee, 30 personen die beschikken over gaven om buiten het lichaam te treden. Je hebt hier goede en slechte van. De dertig en de Duistere Tempeliers.
Deze strijden tegen elkaar, in dienst van twee vijandige volkeren (nadir en drenai), hoog in de hemel, buiten hun lichaam. Dus eigenlijk geestelijk. Maar ze gaan wel echt dood als ze"in die buiten-lichamelijke staat gedood worden.
De 30 helpen in dit eerste boek de Drenai van de vesting Dros Delnoch om met 10.000 man het leger van de NAdir (ca 500.000 man sterk) tegen te houden. De 30 zijn allemaal uitzonderlijk goede zwaardvechters. De vesting heeft 6 enorm sterke muren, wat in het voordeel van de vesting is. Gaat deze vesting verloren dan zullen de NAadir het complete land van de Drenai veroveren en de macht grijpen. Tevens krijgen de Drenai hulp uit onverwachte hoek......Druss de legendarische bijlvechter met zijn strijdbijl Snaga.
JA, ik weet het, misschien gek dat ik het zo goed kan vertellen, maar die boeken zijn zó enorm vet om te lezen.
|
|
|
ro2743 Basisspeler
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 895 Reg.: 28 februari 2003 | Fantasy, weet ik nog een leuke Footfall van Larry Niven en Jerry Pournelle, aarde wordt ingenomen door alien-olifanten, de makers van independence day hebben hem ook gelezen volgens mij.
|
|
|