Ajax Forums
 Ajax Netwerk
Ajax Forums
 Supporterscontact
Boeken / Literatuur-topic
Reageer op deze topic
inloggen | registreer | ledenlijst | kalender | opstelling | pool | battle | vovo | mom | groepen | uploads | handleiding | regels | zoeken | mijn home | home

Deze topic is open.
Deze topic bestaat uit 27 pagina's: « 1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 »

Poster
Topic: Boeken / Literatuur-topic 
Abu
Geselecteerd voor Oranje

Vak: 404
Reg.: 6 december 2005
Gepost op 1 augustus 2006 om 02:57:32.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Als we het dan toch over voetbalboeken hebben(wellicht reeds besproken); Het nieuwe Barca van Charles en Enriwue Murillo.

Aardig boek over de overname van Barca het Nunez door Laporta. Aardige inkijk in een voetbalclub, zeker omdat je het lekker kan betrekken op ons aller AJax
 Help mods!
Pool: -, Ajax - NEC MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: 4-3-3
Kowalczyk
Veelbelovend talent

Uit: Amsterdam
Vak: 127
Reg.: 4 januari 2000
Gepost op 1 augustus 2006 om 15:08:51.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Mij komt zojuist ter ore dat De dubbele schaar van Bert Wagendorp als pocket is verschenen. Kost nog maar 9,95 euro.

Doe jezelf nou eens een lol en kóóp dat boek. Vier sportverhalen staan erin, en het was niet alleen het mooiste sportboek, maar ook één van de allermooiste boeken in general die ik de laatste tijd gelezen heb.

Absoluut prachtig. Geestig, ontroerend, doorwrocht en met een onwaarschijnlijk scherp oog voor de schoonheid van mooie sportmomenten. Het verhaal over Stanley Matthews (dat eigenlijk over vader-zoonrelaties gaat) is één van de mooiste dingen die ik in lange tijd gelezen heb.

Voor nog geen tientje. Halen dat boek. Nú!

[Dit bericht is veranderd door Kowalczyk (op 1 augustus 2006 15:09:23).]
 Help mods!
Pool: -, Ajax - NEC MotM: -Battle-rating: 1.500,0 (daag uit)VoVo: -Opstelling: incompleet
Gabrich_fan
Bankzitter

Vak: -
Reg.: 28 januari 2003
Gepost op 1 augustus 2006 om 16:09:23.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

OK ik ga al.....
Maar even serieus, lijkt me een leuke tip, hoewel ik altijd dacht dat Bert Wagendorp een beetje zuurpruimerige Volkskrant journalist was, met alle respect, niet dat daar iets mis mee is.
 Help mods!
Pool: 2801e, Ajax - NEC MotM: -Battle-rating: 1.464,6 (daag uit)VoVo: -Opstelling: 4-3-3
Kowalczyk
Veelbelovend talent

Gepost op 1 augustus 2006 om 17:04:36.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Bert Wagendorp is Volkskrant-journalist, ja, maar beslist geen zuurpruim. Absoluut niet. Hij is de geestigste sportcolumnist die de krant heeft. Heel erg tongue in cheek en met veel zelfspot.
 Help mods!
Pool: -, Ajax - NEC MotM: -Battle-rating: 1.500,0 (daag uit)VoVo: -Opstelling: incompleet
FoodForThought
Vedette

Reg.: 11 augustus 2003
Gepost op 1 augustus 2006 om 23:43:49.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Dit topic zo eens doornemend blijkt dat ik wat achter loop voor wat betreft Ajax "literatuur"

Zal er snel eens wat aan doen.

Ik heb vaak moeite met zaken die over muziek gaan. Muziek is zo ontzettend persoonlijk dat alle commentaren en overpeinzingen erover eigenlijk overbodig zijn. Het kan boeien, ligt helemaal aan de schrijver. Maar wanneer bijvoorbeeld een pop-journalist op zoek gaat naar de roots van een bepaalde muziekstroming, en die ook nog vind, blijkt steeds weer dat de muziek voor zichzelf spreekt. Je voelt het of je voelt het niet. Er is bijvoorbeeld geen geschreven tekst die bij mij bijvoorbeeld de interesse voor Jazz aan zou gaan kunnen wakkeren...Maar ik zeg het al, het is persoonlijk. Zo ook het lezen over muziek...

Recenscenten zijn in mijn optiek helemaal overbodig....

Lezen is bij mij alles of niks. Zo lees ik een jaar geen boek en zo gaan er 3 in de week doorheen. Geen literatuur hier, meer plat vermaak van de hand van Alistair Maclean, Wilbur Smith, John F le Carre, Eric von Lustbader...

Vroeger kon ik geweldig lachen om de boeken van Adriaan en Olivier van Leonard Huizinga.

De Celestijnse belofte vond ik 1 grote farce...Aan de hand van de commentaren van mensen die het boek eerder lazen dacht ik iets bijzonders te gaan lezen...dat viel zwaar tegen.

Verder vind ik lezen over het Zen-Boedhisme boeiend en inspirerend.

Momenteel zit ik weer lekker mee te drijven op de keiharde avonturen in Papillon van Henri Charriere, prachtig !

Bij tijd en wijle boeien sommige topics hier ook. Dankzij enkele figuren die er gelukkig genoegen in scheppen serieus te discussieren over bepaalde onderwerpen. Het lijkt hier op het netwerk vaak een kinderklas, maar hier en daar kom je gewoon zeer interressante commentaren en bijzondere deskundigheid tegen waar je je petje voor af neemt.

Daar heb ik, die alles wat voor zijn lelijke smoel komt vaak maar een gooi geeft, toch veel respect voor.
 Help mods!
Gabrich_fan
Bankzitter

Reg.: 28 januari 2003
Gepost op 2 augustus 2006 om 11:12:08.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
Kowalczyk schreef:

Bert Wagendorp is Volkskrant-journalist, ja, maar beslist geen zuurpruim. Absoluut niet. Hij is de geestigste sportcolumnist die de krant heeft. Heel erg tongue in cheek en met veel zelfspot.

Dan ben ik waarschijnlijk in de war met iemand anders.
In ieder geval ga ik tussen de middag even naar de dichtsbijzijnde boekhandel (in mijn geval is dat de onvolprezen boekhandel Schippers op het Bijlmerplein) om te kijken of ze het boek van Bert Wagendorp hebben. Mijn interesse is gewekt en voor 9 euro 95 durf ik de gok wel te wagen.
 Help mods!
Pool: 2801e, Ajax - NEC MotM: -Battle-rating: 1.464,6 (daag uit)VoVo: -Opstelling: 4-3-3
errant_bone
Veelbelovend talent

Uit: Wieringermeer
Vak: Teletekst Supporter
Reg.: 4 augustus 2004
Gepost op 11 augustus 2006 om 10:05:28.     MSN: ja       Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Duitsland, een auto, een verveeld persoon, een file. Vak 127 wordt tevoorschijn gehaald. De file blijft, de verveling is onmiddelijk verdwenen.
Zoals ik altijd heb na een boek dat ik goed vond, ik wil schrijven! Wetende dat ik het talent ontbeer en na twee zinnen al vastloop betekent het wel dat Vak 127 mij heeft kunnen bekoren. De humor, herinneringen, ontwikkelingen.
Zoals bij elk boek dat ik mooi vind voel ik de drang de schrijver te bedanken voor de creatie dus bij deze:
Menno Pot bedankt voor dit mooie boek! Het heeft de vele uren op de achterbank een stuk aangenamer gemaakt.
 Help mods!
Pool: 107e, Ajax - NEC MotM: -Battle-rating: 1.481,9 (daag uit)VoVo: -Opstelling: -
afca mokum
Vedette

Uit: Gorinchem
Reg.: 15 augustus 2003
Gepost op 13 augustus 2006 om 13:38:51.     MSN: pm mag altijd      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Heb vakantie 2 boeken gelezen

1. Komt een vrouw bij de dokter
2. De weduwenaar

De eerste boek gaat over de kerel die zn vrouw verliest aan ****** en alleen achter blijft met zn 3 jarige dochter.
Het tweede boek gaat over zijn verwerking.

Ik zeg er niet teveel over maar zeker aanraders.
 Help mods!
Pool: 887e, Ajax - NEC MotM: -Battle-rating: 1.487,4 (daag uit)VoVo: -Opstelling: 4-3-3
AFCA Rood
Geselecteerd voor Oranje

Uit: Westland
Vak: 429
Reg.: 11 mei 2004
Gepost op 20 augustus 2006 om 09:49:41.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Hoe zit het eigenlijk met 'Ons Boek', wanneer komt die uit? Afgelopen 2 jaar had ik hem al bij de 1e compwedstrijd gekocht. Maar nu nog steeds niks gelezen/gehoord..
 Help mods!
Pool: 3084e, Ajax - NEC MotM: -Battle-rating: 1.465,9VoVo: -Opstelling: -
Peter
Administrator

Uit: Jedi Academy Dordrecht
Vak: 119
Reg.: 5 juni 2001
Gepost op 25 augustus 2006 om 13:06:10.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
Kowalczyk schreef:

(...)

Je hebt gelijk... Zie het nu pas.

Ik zou zeggen: na je vakantie gewoon eBay en Marktplaats in de gaten houden. Daar komt élk Ajax-jaarboek eens in de zoveel tijd wel voorbij. En op Sportboek.nl duikt er ook wel eens eentje op.

Het zijn van die gekke momenten: vandaag lagen er drie (!) exemplaren van het jaarboek '92-'93 en twee van '94-95 bij de Slegte in Rotterdam. Ik ben in ieder geval compleet.
 Help mods!
Pool: 353e, Ajax - NEC 2-1 (1-0)MotM: -Battle-rating: 1.474,4VoVo: 94e / 389e / 40eOpstelling: 4-3-3
kling
Jeugdspeler

Vak: 401
Reg.: 31 maart 2003
Gepost op 27 augustus 2006 om 11:24:55.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Kowalczyk, welk stuk uit je boek heb je nu voorgelezen op lowlands? ben er wel benieuwd naar wat je hebt uitgekozen
 Help mods!
Kowalczyk
Veelbelovend talent

Gepost op 29 augustus 2006 om 15:37:58.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
kling schreef:

Kowalczyk, welk stuk uit je boek heb je nu voorgelezen op lowlands? ben er wel benieuwd naar wat je hebt uitgekozen

Ik heb gekozen voor een stuk uit het hoofdstuk Den Bosch thuis, waarin Neus zijn one night stand Wendy meeneemt naar een rampzalige thuiswedstrijd in de ArenA.

Dat stuk heb ik al eens eerder voorgelezen op een festival (Crossing Border). Werkt altijd heel erg goed: het is een grappige passage, met veel man-vrouw-gerelateerde dingen erin. Werd op Crossing Border hard om gelachen, dus op Lowlands heb ik het wegens succes (en mét succes) geprolongeerd...

Later op de dag heb ik ook nog twee korte voorleessessies gedaan in de Athenaeum-boekenkraam op het Lowlands-terrein. Toen heb ik ook nog een stuk voorgelezen uit het 1997-hoofdstuk, waarin onze mannen in Liverpool op Beatles-pelgrimage gaan. De heenreis op de veerboot leent zich ook goed voor voorlezen.
 Help mods!
Nielske
Basisspeler

Uit: -
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 25 oktober 2003
Gepost op 29 augustus 2006 om 16:33:18.       MSN: -      Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
Kowalczyk schreef:

(...)

Ik heb gekozen voor een stuk uit het hoofdstuk Den Bosch thuis, waarin Neus zijn one night stand Wendy meeneemt naar een rampzalige thuiswedstrijd in de ArenA.

Erg herkenbaar he
 Help mods!
Pool: 2982e, Ajax - NEC MotM: -Battle-rating: 1.421,5VoVo: -Opstelling: 4-3-3
Peter
Administrator

Gepost op 11 september 2006 om 15:46:15.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Bob Woodward: Veil. The secret wars of the CIA 1981-1987.

De CIA in de ambtstermijnen van Ronald Reagan. Laat je meeslepen in een wereld voor intriges, domheid, angst, moord, dood en verderf, voornamelijk in Midden Amerika. Wederom een briljant geschreven boek van Bob Woodward.

Hoe zit het eigenlijk met non-fictie die niet over voetbal of sport gaat hier? Hier mijn top-10 in willekeurige volgorde:

1) V.S. Naipaul: Het Diepe Zuiden
Naipaul reist naar het Zuiden van de Verenigde Staten om de te kijken hoe het nu zit met burgerrechten en de mentaliteit van de Zuiderlingen en de kleurlingen. Het boek bestaat uit waarnemingen en optekeningen van gesprekken met verschillende soorten mensen. Het is een tijdloos boek, in die zin dat het net zo makkelijk gisteren opgeschreven had kunnen zijn omdat referenties aan actuele gebeurtenissen achterwege blijven. Maar het is ook tijdloos vanwege de manier waarop het geschreven is. De observaties zijn vlijmscherp en kritisch jegens iedereen en de verhalen die hem verteld waren, zijn zonder opsmuk opgeschreven.

2) A.C. 't Hart: Recht als schild van Perseus
Een verzameling epistels geschreven door strafrechtsgeleerde A.C. 't Hart over rechtsbescherming, de notie dat rechtvaardigheid aan rechtmatigheid ten grondslag ligt, rechtsbegrippen en rechtsontwikkeling. Tip: Foque/'t hart: Instrumentaliteit en rechtsbescherming.

3) Michel Foucault: The History of Madness
De studie waarin de Franse filosoof Foucault laat zien hoe er in de loop van de eeuwen over geesteszieken en geestesziekten is gedacht en welke veranderingen daarin zijn opgetreden.

4) Tacitus: Jaarboeken.

quote:
Tacitus heeft op meeslepende wijze te boek gesteld, wat hij beschouwde als Rome's geschiedenis van de keizertijd. Voor het gewone volk had hij weinig oog, economische omstandigheden interesseerden hem niet. Hij beschrijft de historie van het keizerlijke Rome vanuit het standpunt van de magistraat, die getuige is van alle grootheid en kleinheid, waartoe de mensheid kan stijgen of dalen. Soms lijkt het of de onderwereld de poorten wijd heeft geopend en de laagste, de meest onzuivere, de allerafschuwelijkste geesten op Rome heeft losgelaten. De eeuwige stad verwordt tot een nachtmerrie van Jeroen Bosch. De lezer ziet de vertrokken gelaten, de afzichtelijke grimassen, hij hoort het wrede, hetsende gekrijs. Hij ruikt het bloed, voorvoelt de marteling, hij ziet de branden... Dan verblijft hij weer op de slagvelden, in het senaatsgebouw, hij woont de veelal futiele beraadslagingen bij en betreedt de huizen der hooggeplaatsten. Hij beleeft ademloos de val van Sejanus, Tiberius' kwade geest, de moord op Agrippina, de moeder van Nero, of de zelfmoord, die maar niet wil lukken, van de hoogbejaarde wijsgeer Seneca, eens de leermeester van Nero. Het is een lange kroniek van lafheid, heldenmoed, abjecte slaafsheid en slimme konkelarij. Spannender dan de beste horrorfilm, alleen te vergelijken met wat wij in deze eeuw hebben meegemaakt, eerst onder de gesel van het hakenkruis, daarna onder het embleem van hamer en sikkel. Je verveelt je bij de lectuur van Tacitus geen ogenblik. In het boek dat ons nu in mooi verzorgde vorm door AMBO wordt aangeboden, zijn de 'Jaarboeken', Tacitus' rijpste werk, voorzover bewaard, opgenomen. De gevleugelde woorden "schitteren door afwezigheid" zijn het eerst geschreven door Tacitus en de lezer komt op elke bladzijde van de Jaarboeken passages tegen die onmiddellijk in het heden kunnen worden geplaatst. Hoe velen spreken niet, terwijl zij er tegelijk zo naar verlangen, laatdunkend over hoge onderscheidingen? Tacitus schreef: "Hoewel hij de schijn aannam dit van de hand te wijzen, had hij allervurigst gewenst dat zij als consuls werden aangewezen."

5) Bob Woodward en Scott Armstrong: The Brethren
Woodward en Armstrond beschrijven het reilen en zeilen van de hoogste rechter in de vS, het Supreme Court, in de beginjaren van de op dat moment nieuwe opperrechter: Chief Justice Warren Burger, benoemd door Richard Nixon.

6) Barbara W. Tuchman: De waanzinnige veertiende eeuw
Kunst, cultuur, oorlog, personen, alles komt aan bod in dit eopos over de veertiende eeuw, een eeuw die getekend werd door de Honderjarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland.

7) Karen Armstrong: De Grote Transformatie
Goed geschreven werk over de oorsprong van religie en de verschillen en overeenkomsten die er tussen de grote wereldgodsdiensten zijn.

8) James Boyd White: The Legal Imagination
Een omvangrijke studie over taalgebruik en verhalen in het recht.

9) Tony Judt: Postwar
Het beste boek dat de geschiedenis van Europa van 1945-2000 beschrijft. Er is niet alleen aandacht voor Europese ontwikkelingen, maar ook internationale ontwikkelingen die Europese ontwikkelingen hebben gemaakt en gebroken.

10) Hannah Arendt: The Origins of Totalitarianism
Arendt beschrijft de wezenskenmerken van nazisme en stalinisme en hun totalitaire wereldbeeld. Blijft actueel.

[Dit bericht is veranderd door Peter (op 11 september 2006 15:47:01).]
 Help mods!
Pool: 353e, Ajax - NEC 2-1 (1-0)MotM: -Battle-rating: 1.474,4VoVo: 94e / 389e / 40eOpstelling: 4-3-3
Peter
Administrator

Gepost op 23 september 2006 om 22:19:31.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Vandaag bewees een wekelijks bezoekje naar de Slegte zijn waarde weer eens. Voor tien euro twee boeken van de veel te jong overleden Nico Scheepmaker, een Ajaxgeneratie geleden een bekend journalist. Ik heb op de kop weten te tikken: 'Rembrandt heeft nooit gevoetbald' (algemene voetbalcolumns) en, waar ik blij mee ben, 'Ajax en de kunst van het voetballen' (Een selectie van columns over Ajax in de periode 1964 - 1990).

Voorts nog wat leestips voor middelbare scholieren die dit jaar aan de bak moeten met lezen. Als je voor Nederlands 'Kinderjaren' van Jona Oberski hebt gelezen en dat qua leestijd wel prima vond zo; er zijn twee soortgelijke boeken die je op je Engelse lijst kan zetten.

1) Michael Chabon: The Final Solution.

Een oude, 89-jarige man, die ooit een beroemd Victoriaans speurder was, krijg te maken met een Joodse jongen en zijn papegaai. De jongen heeft de Nazi-Duitlsland weten te ontsnappen, maar kan niet praten. Op een dag verdwijnt zijn papegaai terwijl er iemand vermoord wordt. De bejaarde man is vervolgens vastbesloten de jongen en zijn papegaai weer samen te brengen. (125 pagina's)

2) Eli Wiesel: Night

Dit is hét boek van Nobelprijswinnaar Eli Wiesel, overlevende van Auschwitz en Buchenwald. Dit boek zijn zijn herinneringen: een gruwelijke beschrijving van wat er in een concentratiekamp gebeurde. (106 pagina's).

[Dit bericht is veranderd door Peter (op 24 september 2006 10:13:00).]
 Help mods!
drievierdrie
Basisspeler

Vak: 430
Reg.: 24 mei 2006
Gepost op 26 september 2006 om 15:53:44.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

quote:
3) Michel Foucault: The History of Madness
vond het een verschrikkelijk boek! maar kan er ook mee te maken hebben dat ik het voor studie moest lezen wat toch andere invalshoek is.

quote:
2) Eli Wiesel: Night
als je deze sterk vond kan ik je ook survival in Auschwitz aanraden. over hoe bizar er toch een soort van 'normaal dagelijks leven' onder de bekende omstandigheden ontstond.

verder voro geintereseerden in discussie mbt WO2 Hitlers gewillige beulen van Goldhagen. directe reactie op Ordinary Man van Browning. Discussie gaat er in het kort over of de daders ahw slachtoffer waren van psychologische processen (vergelijk milgram onderzoek, en das Experiment) of zich aan de misdaden schuldig maakten uit idealisme (Goldhagen). Met name de thesse van Goldhagen (een grote groep Duitsers heeft willens en wetens meegewerkt aan de Holocaust) heeft zeer veel stof doen opwaaien in de academische wereld
 Help mods!
Pool: 1081e, Ajax - NEC 4-0 (2-0)MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: 3-4-3
Klasbakken
Idool

Uit: Heerhugowaard
Reg.: 10 juli 2002
Gepost op 28 september 2006 om 20:18:01.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Mijn leesvoer de komende tijd:

Talk, talk (T. Coraghessan Boyle)

Triptiek (Karin Slaughter)

Catch 22 (Joseph Heller)

Laatste titel op aanraden van een collega. Hij leest veel, maar dit boek staat echt met stip op 1 bij hem.

Verder ben ik nog bezig in Knielen op een bed violen (Jan Siebelink). Ben al een tijdje geleden begonnen met lezen, maar is niet echt een boek wat je zo uitleest (misschien de Peters van dit forum daargelaten).
 Help mods!
Pool: 883e, Ajax - NEC 3-0 (1-0)MotM: -Battle-rating: 1.295,1VoVo: 1985e / 1887e / 1437eOpstelling: 3-4-3
Peter
Administrator

Gepost op 29 september 2006 om 04:56:44.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Dat viel me tegen. Ik heb het af en toe neer moeten leggen omdat het gewoon té mooi was en ik het niet in één ruk uit wilde lezen. Eerder in deze topic (pagina 14) staat wat ik ervan denk.
 Help mods!
drievierdrie
Basisspeler

Vak: 430
Reg.: 24 mei 2006
Gepost op 1 oktober 2006 om 13:03:07.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

ik heb laatst 'Oceaan van een zee' van Alessandro Baricco gelezen.

quote:
In een mysterieuze herberg aan zee verzamelt zich een aantal eigenaardige personen. Een man die liefdesbrieven schrijft aan zijn toekomstige liefde, een vrouw die door een verblijf aan zee haar overspel moet vergeten. Alle individuen hebben een bijzondere relatie met de zee, die daar vanuit de oneindigheid aanspoelt.
Ik vond het een schitterend meesterwerk maar je moet wel van de stijl en het soort boek houden. Dit zijn tevens de momenten dat ik zou willen dat ik Italiaans kon lezen om het in het orgineel te lezen
 Help mods!
Pool: 1081e, Ajax - NEC 4-0 (2-0)MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: 3-4-3
litost
Vedette

Reg.: 17 augustus 2002
Gepost op 5 oktober 2006 om 11:31:19.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Na een lovende recensie van Peter heb ik besloten 'Knielen op een bed violen' te lezen van Siebelink. Wat een afknapper!

Schitterend geschreven, je komt echt in het boek te zitten. Maar nog voordat ik halverwege was, heb ik het boek weggelegd. Het is een pessimistisch, naargeestig en somber boek. Het ontbreekt aan een optimistische boodschap. Hoe kun je nou begrip opbrengen voor deze hoofdpersoon? Een gelukkig leventje wordt door hem verpest en het werd me niet duidelijk waarom.

Ik heb totaal geen zin om de geschiedenis van deze romanfiguur te moeten lezen. Het staat te ver van mijn wereld. Hetzelfde had ik bij Lolita van Nabokov. Aardig geschreven, maar inhoudelijk ongeschikt voor literatuur.
Onbegrijpelijk dat dit boek een bestseller is geworden.
 Help mods!
Pool: -, Ajax - NEC MotM: -Battle-rating: 1.500,0VoVo: -Opstelling: incompleet
Peter
Administrator

Gepost op 5 oktober 2006 om 13:44:50.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Geweldig

Maar waarom moet het zo zijn dat een verhaal dicht bij jouw leefwereld moet staan om een bestseller te worden? Kennelijk spreken de boodschap en de thema's van het boek meer mensen aan en is het zeer herkenbaar. De grote thema's van het boek zijn vervreemding, de klappen die het leven uitdeelt, onzekerheid en verval. Herkenbaar voor veel mensen dus.

Waarom zou literatuur een optimistische boodschap moeten hebben? Disney is een valse profeet
 Help mods!
litost
Vedette

Gepost op 5 oktober 2006 om 14:35:03.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

De Donald Duck benadert de waarheid beter, ja.

Twee generaties Nederlanders hebben zich proberen te ontdoen van geloofsfundamentalisme, en dan komt meneer Siebelink hier eventjes begrip tonen voor mensen die in zo'n dwaalleer verstrikt raken. En wij, de lezers, zijn zo gek dat we die gedachtelijn volgen.

Siebelinkje heeft er namelijk geen snars van gesnopen. Wat weet hij er nou van hoe je fundamentalist wordt?
De romanfiguur was nou net het prototype van iemand die het nooit zou worden.
Eerst onttrekt de hoofdpersoon zich aan de misére van zijn jeugd, wordt als het ware gelukkig en vervolgens zou hij zich op rijpe leeftijd door een mafkees laten beïnvloeden tot een vorm van geloof dat hij altijd verafschuwde. Yeah, right!
Dan is het verhaal van Sneeuwwitje toch een stuk geloofwaardiger.

Ik wil nog verder gaan. Dit boek is een regelrechte belediging voor de moslim- of christenfundamentalist. Het valt nog mee dat ze in Syrië de Nederlandse vlag hiervoor niet in de fik hebben gezet.
Want als een kleine vernedering van een rijkere bloemist, die overigens niet ondergaan had hoeven worden (maar dit terzijde), en een zielige praatjesmaker je al helemaal appetjoek maken. Dan relativeer je toch alle vernederingen en ellende die andere mensen hebben moeten ondergaan voordat ze zo boos op de wereld werden om zich diep in het geloof te keren. Ik denk dat zij Hans Sieves een 'salon-fundi' zouden noemen. Nu bestaan die wel degelijk, maar om nu bij ons medelijden voor hen proberen op te wekken? Nee sorry, zo'n boek kan ik echt niet uitlezen.

Maar heb jij dit echt met plezier gelezen, Peter? Andermans stupiditeit en ellende van zo dichtbij aanschouwen?

[Dit bericht is veranderd door litost (op 5 oktober 2006 14:36:38).]
 Help mods!
Peter
Administrator

Gepost op 5 oktober 2006 om 14:48:55.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Nee, ik vond het intriest en ik heb bepaald niet genoten, maar literatuur is voor mij meer dan een positief verhaaltje. En weet je waarom ik het ondanks dat ik niet genoten heb maar het toch prachtig gevonden? Omdat het goede literatuur en toch ook de realiteit is.

quote:
Siebelinkje heeft er namelijk geen snars van gesnopen. Wat weet hij er nou van hoe je fundamentalist wordt?
Kennelijk veel. Toen het boek net uit kwam was er op televisie een item over en zag je een man die vertelde uit zo'n diepchristelijke gemeenschap te zijn ontsnapt met tranen in zijn ogen en trillende handen zeggen hoe herkenbaar het allemaal was. Misschien ken jij die wereld niet, maar Siebelink heeft er dus verdomd veel van begrepen.

quote:
De romanfiguur was nou net het prototype van iemand die het nooit zou worden.
Dat zeiden ze van de meeste oorlogsmisdadigers ook. Lees 'Ze zouden nog geen vlieg kwaad doen' van Slavenka Drakulic maar eens. dat gaat over de levens van oorlogsmisdadigers die voor het Joegoslavie-Tribunaal zijn geleid. De menselijke psyche is niet te voorspellen. En dat is juist een van de 'mooie' en tegelijkertijd trieste aspecten van het boek: je ziet een goed mens verbitterd raken en afglijden, zoekend naar steun. En die steun zoekt hij in een bepaalde variant van het geloof. Ge-wel-dig beschreven.
 Help mods!
litost
Vedette

Gepost op 5 oktober 2006 om 15:48:24.         Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Dat is nu juist het probleem. Ik ben niet in 'de gordel' opgegroeid en ik heb ook geen oorlogsmisdadiger in de familie zolang er hier geen oorlog is. Het boek is dus een ver-van-mijn-bed-show. Waarschijnlijk geldt dit voor de meeste Nederlanders. Dan is het toch raar dat zoveel mensen hierin zijn geïnteresseerd?
Waarom lezen die niet allemaal een boek met een happy-ending? Of een somber boek waar wel de scherpste kantjes vanaf zijn gehaald door er wat absurdisme door te mengen of waarin de lezer in ieder geval sympathie kan voelen voor de hoofdpersoon.
 Help mods!
Peter
Administrator

Gepost op 5 oktober 2006 om 16:11:52.           Deze posting bestond nog niet tijdens je vorige bezoek aan de forums

Wat heeft dit met 'in de gordel' te maken? Daar doe je toch al die andere lezers van dit boek die hetzelfde zeggen mee tekort. Ook de mensen die veel van zichzelf en anderen in het verhaal herkenden. Daarom is dit boek ook een bestseller geworden. Herkenbaarheid, ontwikkeling. Jouw oordeel dat het raar is dat een mens zich van A naar B kan ontwikkelen staat dus redelijk op zich.

[Dit bericht is veranderd door Peter (op 5 oktober 2006 16:20:31).]
 Help mods!

Deze topic is open.
Deze topic bestaat uit 27 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 »
Alle tijden zijn CET (Amsterdam).

Reageer op deze topic

Contact Admins | Voorpagina Forums | Ajax Netwerk