| Poster | | Topic: Boeken / Literatuur-topic |  |
|
Kowalczyk Veelbelovend talent
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 283 Reg.: 4 januari 2000 | Voor wie erin geïnteresseerd is even een Vak 127-update...
(Aan de ene kant voel ik me altijd lichtelijk gegêneerd om iets te posten over mijn eigen boek. Ik wil niet aan schaamteloze zelfpromotie doen, maar aan de andere kant krijg ik zeer regelmatig mailtjes en PMs van Ajax Netwerkers met vragen en opmerkingen, dus kennelijk is er wel interesse...)
Ongeveer tien dagen geleden heeft Vak 127 zijn derde druk bereikt. Hoezee. De verkoop druppelde de laatste weken nog langzaam door (met de nadruk op 'langzaam'), maar de tweede druk was zo goed als uitverkocht en gelukkig had mijn uitgever het gevoel dat er nog 'rek' in zit. Dat we nog nieuwe lezers kunnen aanspreken.
Daarom hebben ze een nieuw omslag laten ontwerpen en gaat de derde druk voor de verlaagde prijs van 12,50 euro de boekwinkels in. 'Midprice', heet dat dan, en het heeft effect gehad: er werden meteen weer 1200 exemplaren ingekocht door de boekhandels. Zelfs de AKO (waar ik tot dusver nooit lag) 'doet nu mee'. Op mijn website kun je het nieuwe omslag zien.
Ik wil iedereen hier bedanken voor de vele enthousiaste reacties per mail en per PM. Ik krijg er nog steeds regelmatig een paar. Bijzonder leuk voor een debutantje als ik. Mede door jullie enthousiasme is Vak 127 een groter succes geworden dan ik had durven hopen. Erg tof.
[Dit bericht is veranderd door Kowalczyk (op 4 juli 2006 22:51:32).]
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 18860 Reg.: 5 juni 2001 | Dat is goed nieuws, Ko
Zijn er mensen hier die hem op de literatuurlijst voor school hebben gezet?
|
|
|
Patrick V Moderator
Uit: Alblasserdam Vak: 428 Posts: 1849 Reg.: 16 juni 2001 |
quote: Peter schreef:
Dat is goed nieuws, Ko
Zijn er mensen hier die hem op de literatuurlijst voor school hebben gezet?
Ja, ik zal hem nog sterker maken:
Alle Havo 5 klassen Nederlands hebben er zelfs een opdracht over moeten maken 
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 18860 Reg.: 5 juni 2001 | Landelijk of op jullie school? Wat was de opdracht? 
|
|
|
Patrick V Moderator
Uit: Alblasserdam Vak: 428 Posts: 1849 Reg.: 16 juni 2001 | Op onze school, de opdracht weet ik niet meer, maar mijn lerares Nederlands vond het in ieder geval een mooi beschreven sfeer, de scheldwoorden vond ze iets minder 
|
|
|
MijMark  International
Vak: 424 Posts: 1685 Uploads: 1 Reg.: 24 juli 2005 | Is het een beetje een leuk boek dan voor een Ajax-supporter. Mij lijkt het wel interessant om te lezen wat er op die reizen gebeurt enzo. Anders koop ik hem vanmiddag nog snel ff dan heb ik hem nog snel voordat ik op vakantie ga.
|
|
|
vandermeyde Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 3858 Reg.: 19 september 2003 | Van de week het boek van Kluivert uitgelezen. Al met al een aardig boek, maar niet echt super. Ik heb respect gekregen voor Kluivert, en zo lees je maar weer eens dat lang niet alles wat de media beweert zo hoeft te zijn.
Toch vind ik dat Kluivert wel vaak in verkeerde situaties terecht is gekomen, iets dat mede komt daar zijn grote naiviteit (geld lenen aan zgn. vrienden, vreemdgaan, verkeerde deals sluiten met vreemde mensen).
Wat het Nederlands elftal betreft vind ik dat hij ook wel gelijk heeft. Advocaat wordt werkelijk met de grond gelijk gemaakt in het boek. Chapeau Kluivert! De rest moeten jullie zelf maar lezen.
@ Kowalczyk:
Leuk dat je boek zo goed verkoopt. Zal mede komen door de goede recensies op dit forum en andere sites. Ik heb er in ieder geval van genoten! Heb je nog plannen voor een volgend boek, of hou je het hierbij?
[Dit bericht is veranderd door Tikkie Terug (op 11 augustus 2006 10:17:21).]
|
|
|
Sander_AFCA Vedette
Vak: 409 Posts: 2292 Reg.: 14 oktober 2003 |
quote: MijMark schreef:
Is het een beetje een leuk boek dan voor een Ajax-supporter. Mij lijkt het wel interessant om te lezen wat er op die reizen gebeurt enzo. Anders koop ik hem vanmiddag nog snel ff dan heb ik hem nog snel voordat ik op vakantie ga.
Het is een heel erg leuk boek. En het is zeker de moeite waard om het boek aan te schaffen. Als ik jou was zou ik "Vak 127" vanmiddag nog kopen. Je krijgt er zeker geen spijt van.
|
|
|
UOnly International
Uit: Zevenaar Vak: 409 Posts: 1474 Reg.: 9 maart 2001 | Welk stuk ga je voorlezen kowalczyk op Lowlands?
|
|
|
kling Jeugdspeler
Vak: 401 Posts: 56 Reg.: 31 maart 2003 | Ik kom nu pas deze topic tegen. Goed boek Menno, bedankt, heb me erg vermaakt tijdens het lezen.
Door de pijngrens van Lance Armstrong vond ik ook een erg mooi boek. Hoewel ik niet heel veel met wielrennen heb, is het voor een sportfan fantastisch om te lezen. Een aanrader vind ik het 
|
|
|
NFD410 Legende
Vak: - Posts: 17015 Reg.: 26 juni 2000 | Hoe vet, die voorleessessie op Lowlands! 
|
|
|
MijMark  International
Vak: 424 Posts: 1685 Uploads: 1 Reg.: 24 juli 2005 |
quote: Sander_AFCA schreef:
(...)
Het is een heel erg leuk boek. En het is zeker de moeite waard om het boek aan te schaffen. Als ik jou was zou ik "Vak 127" vanmiddag nog kopen. Je krijgt er zeker geen spijt van.
Mooizo, bedankt
*pakt zijn fiets en peert 'm naar de bruna*
|
|
|
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 283 Reg.: 4 januari 2000 |
quote: UOnly schreef:
Welk stuk ga je voorlezen kowalczyk op Lowlands?
Jaaaaaa... Dat blijft nog even een verrassing (lees: geen idee, dat moet ik nog verzinnen).
|
|
|
|
Vogel Talent
Uit: Zaandam Vak: 430 Posts: 103 Reg.: 5 februari 2006 | Vanmiddag vak 127 gekocht..Laatste exemplaar bij de Bruna was het alweer.
Ondanks ik totaal geen leesfiguur ben zit ik nu al op de helft van het boek. En dat zegt genoeg d8 ik zo.
Erg lekker boek.
|
|
|
Lijn 3 Vedette
Uit: Amsterdam Vak: 102 Posts: 2659 Reg.: 29 juli 2001 |
quote: Vogel schreef:
Vanmiddag vak 127 gekocht..Laatste exemplaar bij de Bruna was het alweer.
Ondanks ik totaal geen leesfiguur ben zit ik nu al op de helft van het boek. En dat zegt genoeg d8 ik zo.
Erg lekker boek.
Ik ben ook niet te bestempelen als 'leesfiguur', maar dit boek dwingt me ertoe. Je wordt in het boek gezogen en wil er niet meer uit. Heb hem vanmiddag gehaald en ben in drie uur op de helft. Ik heb zin om dat boek de hele nacht door te lezen, maar het moet een pijnlijk moment zijn als je de laatste witte pagina treft. Ik ga proberen te slapen en dat moment uit te stellen naar morgenmiddag, langer kan ik het niet rekken.
J.l. januari heb ik van vele mensen met een immens Ajax-hart te horen gekregen dat ik dit boek snel moest gaan lezen. Eén van hen had mij na één of andere dramawedstrijd gezegd dit een buitengewoon boek te vinden. Wist trouwens in eerste instantie niet dat het boek door Menno Pot was geschreven. Grappig aangezien een vriend van mij 'hij lult net als jij over Ajax' tegen mij zegt als Godenzonen opstaat. Zal hem morgen meteen dat boek in zijn strot duwen, misschien dat hij het Ajaxgevoel dan eens begrijpt.
Dat begin van Twente - Ajax met 'het is midden in de nacht, man!', komt regelmatig uit mijn mond zeilen. Zelfs als ik om 11u de metro vlakbij huis neem om naar zo'n 12u30-wedstrijd te gaan. En ik ben nog niet bij het hoofdstuk Ajax - PSV, maar dat was echt het schoolvoorbeeld van een 'gifbeker-wedstrijd'. Zei toen tegen mijn vader 'de gifbeker gaat nu helemaal leeg' en op een gegeven moment vonden we zelfs dat dat 'lijden' ook wel iets heeft. Dit is een fase die komt ná woede en ná verdriet en ná starheid. Ik dacht meteen aan deze wedstrijd na het lezen van de gifbeker-passage van Ajax - H'veen.
O zo herkenbaar en daardoor voor mij een waar meesterwerk.
[Dit bericht is veranderd door Lijn 3 (op 10 juli 2006 02:47:46).]
|
|
|
Lijn 3 Vedette
Uit: Amsterdam Vak: 102 Posts: 2659 Reg.: 29 juli 2001 |
quote: Lijn 3 schreef:
(...)
En ik ben nog niet bij het hoofdstuk Ajax - PSV, maar dat was echt het schoolvoorbeeld van een 'gifbeker-wedstrijd'. Zei toen tegen mijn vader 'de gifbeker gaat nu helemaal leeg' en op een gegeven moment vonden we zelfs dat dat 'lijden' ook wel iets heeft. Dit is een fase die komt ná woede en ná verdriet en ná starheid. Ik dacht meteen aan deze wedstrijd na het lezen van de gifbeker-passage van Ajax - H'veen.
Verdomme zeg... in het hoofdstuk van Ajax - Den Bosch kom ik gvd die fasen tegen die ik gisternacht hier heb gepost. Ongelofelijk! Wat een meesterwerk is dit!
[Dit bericht is veranderd door Lijn 3 (op 10 juli 2006 18:12:38).]
|
|
|
Vogel Talent
Uit: Zaandam Vak: 430 Posts: 103 Reg.: 5 februari 2006 |
quote: Lijn 3 schreef:
(...)
Verdomme zeg... in het hoofdstuk van Ajax - Den Bosch kom ik gvd die fasen tegen die ik gisternacht hier heb gepost. Ongelofelijk! Wat een meesterwerk is dit!
Ik vind het ook erg jammer dat ik het boek inmiddels al uit heb 
|
|
|
Klasbakken Idool
Uit: Heerhugowaard Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 6540 Reg.: 10 juli 2002 | Komt een vrouw bij de dokter.
Tering jongens wat een f*cking goed boek. In een adem uitgelezen. Meesterlijk. Hoe je leven zo f*cking overhoop gehaald kan worden door zo'n tyfusziekte. Iemand het vervolg 'De weduwnaar' al gelezen?
Van zo'n boek wordt je stil en je koestert je onbezorgde leventje meer dan ooit tevoren. Ik raad het iedereen aan om te lezen.
|
|
|
Stanley Menzo Idool
Uit: Hoofddorp Vak: 127 Posts: 11727 Reg.: 1 oktober 2002 |
quote: Klasbakken schreef:
Komt een vrouw bij de dokter.
Tering jongens wat een f*cking goed boek. In een adem uitgelezen. Meesterlijk. Hoe je leven zo f*cking overhoop gehaald kan worden door zo'n tyfusziekte. Iemand het vervolg 'De weduwnaar' al gelezen?
Van zo'n boek wordt je stil en je koestert je onbezorgde leventje meer dan ooit tevoren. Ik raad het iedereen aan om te lezen.
De moeder van mijn vriendin had het in eerste instantie gelezen omdat het verhaal zich gedeeltelijk afspeelt in het ziekenhuis waar zij werkt. Doordat de schrijver steeds Ajax feiten aanhaalt dacht ze dat het ook een mooie boek voor mij zou zijn.
Inderdaad een prachtig mooi boek dat je echt raakt en waarbij je het onmogelijk droog houdt.
|
|
|
Record Bankzitter
Uit: Amstelveen Vak: - Posts: 581 Reg.: 27 november 2005 | Van de week vak 127 gelezen, was een leuk, nadat ik hem had gekocht, meteen uitgelezen na een uur of 5 volgens mij. Kowalczyk, ga je nog meer voetbalboeken schrijven?
Voor op vakantie ook nog maar wat nieuwe boeken kopen. Heeft iemand nog voetbal aanraadders, hoeven niet persee over Ajax te gaan? Romans heb ik verder wel genoeg liggen.
|
|
|
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 283 Reg.: 4 januari 2000 |
quote: Record schreef:
Kowalczyk, ga je nog meer voetbalboeken schrijven?
Wie weet... Maar voorlopig even niet. Het jaar 2006 staat voor mij geheel in het teken van mijn werk als popjournalist voor de Volkskrant. Begin 2007 wil ik aan een nieuw boek beginnen, maar dat zal zeker niet over voetbal of Ajax gaan. Zou ik saai vinden. Nu effe wat anders.
Maar in de toekomst? Wie weet, want Ajax zit diep...
quote: Voor op vakantie ook nog maar wat nieuwe boeken kopen. Heeft iemand nog voetbal aanraadders, hoeven niet persee over Ajax te gaan? Romans heb ik verder wel genoeg liggen.
In elk geval: als je in de boekhandel in je handen staat met De trots van de wereld (Menno de Galan) en Mijn Ajax (Salo Muller), dan zou zou ik zeggen: ga voor Salo.
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 18860 Reg.: 5 juni 2001 | Twee aardig verschillende boeken, inderdaad. Het ene is een biografie van iemand die (de groei naar) het Gouden Ajax heeft meegemaakt, het ander (Trots van de wereld) is een beschrijving van die periode. Die beschrijving is overigens heel secuur gedaan. Ik zou het bijna een standaardwerk noemen. Desalniettemin: als je al veel van die periode weet, is er weinig reden om voor dit boek te kiezen, dan kan je inderdaad beter het boek van Salo Muller nemen.
|
|
|
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 283 Reg.: 4 januari 2000 | Precies. Een overbodig boek is De trots van de wereld beslist niet, want merkwaardig genoeg was er nog geen degelijk, goed uitgewerkt standaardboek over die Ajax-jaren. In Engeland zou er al een plank vol dikke pillen over bestaan, maar hier dus niet. De Galan reconstrueert heel degelijk, schrijft goed, kortom: prima boek.
Maar het blijft een boek van de buitenkant en een wezenlijk nieuwe kijk of ontdekking kom je er niet in tegen.
Wat dat betreft is het boek van Salo Muller vooral 'sappiger', al is het maar vanwege het roddelgehalte: hij geeft hier en daar wat belastende informatie prijs, wat het erg leuk maakt om te lezen.
Maar ach: ik koop élk boek over Ajax, en deze twee werken vallen eigenlijk beide in de meer substantiële categorie. Het zijn tenminste echte boeken, in plaats van geinige bundeltjes, zoals de meeste Ajax-boeken.
|
|
|
Record Bankzitter
Uit: Amstelveen Vak: - Posts: 581 Reg.: 27 november 2005 | Morgen maar even naar de boekhandel, om wat boeken te kopen voor op vakantie. De eerste wordt iniedergeval het boek, Trots van de Wereld. Ook wil ik nog een boek over wielrennen. Heeft iemand nog een aanraader voor mij in dit genre?
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 18860 Reg.: 5 juni 2001 | Deze:
quote: Jan Siebelink
Pijn is genot
Alle wielerverhalen
Prijs Euro 15.00
Indringende gesprekken waren het, die schrijver en wielerliefhebber Jan Siebelink voerde met wielrenners en oudwielrenners als Jan Siemons, Erik Dekker, Wim van Est, Jan Nolten, Jacques Anquetil, Joop Zoetemelk, Wim Breukink, Erik Breukink, Jean Nelissen, Peter Winnen, Johan van der Velde, Gert-Jan Theunisse, Adrie van der Poel, Michael Boogerd, Karsten Kroon, Peter Post, Steven Rooks en Jan Janssen. Zo intensief dat Siebelink, zich tot op de dag van vandaag de interviews nog letterlijk herinnert. Het resulteerde in Pijn is genot, een spectaculair en tegelijk intiem, literair wielerboek dat begin jaren negentig verscheen bij uitgeverij Meulenhoff. Deze vernieuwde versie van Pijn is genot is uitgebreid met alle andere wielerverhalen die Siebelink heeft geschreven.
|
|
|