| Poster | | Topic: Boeken / Literatuur-topic |  |
|
Kowalczyk Veelbelovend talent
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 283 Reg.: 4 januari 2000 |
quote: Jose Emilio Amavisca schreef:
Wat ik mij eigenlijk nog afvroeg, en al eerder is gevraagd maar geen antwoord op gegeven is: waarom is de foto op de voorkant van het boek niet vanuit vak 127 genomen? Zat daar nog een bepaalde gedachte achter?
Je bent niet de eerste die me dat vraagt...
Nee, er zat geen gedachte achter. Dat wil zeggen: er zat geen gedachte achter dat de foto níet uit vak 127 is genomen. 
De foto op de voorkant van Vak 127 is een bestaande foto (dus niet speciaal gemaakt ofzo). Het was één van de ontwerpen waar de opmaakstudio van mijn uitgeverij mee aan kwam zetten, en we waren er vanaf het begin unaniem over: die moet 'm worden.
De foto straalt de essentie van het boek uit: de jongens op de tribune staan op de voorgrond, de kijker staat tussen hen in, terwijl het veld (met de voetballers) ver weg is, en vaag. Dat is ook het idee van het boek. Bovendien straalt de foto een mooie rauwheid uit. Zo mooi hadden we het nooit kunnen maken als we een fotograaf naar vak 127 hadden gestuurd tijdens een thuiswedstrijd van Ajax.
Dat er nu op de voorkant van Vak 127 een foto staat die niet vanuit dezelfde hoek als het echte vak 127 is genomen? Soms wijst iemand daarop, maar ik heb er niet eens bij stil gestaan. Vind het nauwelijks relevant. In het boek komen meer uit- dan thuiswedstrijden voor en bij Juventus, in Delle Alpi, stonden we wél precies in deze hoek ten opzichte van het veld... 
[Dit bericht is veranderd door Kowalczyk (op 24 januari 2006 08:11:29).]
|
|
|
Jose Emilio Amavisca Idool
Uit: Hoofddorp Vak: 127 Posts: 11727 Reg.: 1 oktober 2002 |
quote: Kowalczyk schreef:
Nee, er zat geen gedachte achter. Dat wil zeggen: er zat geen gedachte achter dat de foto níet uit vak 127 is genomen. 
De foto straalt de essentie van het boek uit: de jongens op de tribune staan op de voorgrond, de kijker staat tussen hen in, terwijl het veld (met de voetballers) ver weg is, en vaag. Dat is ook het idee van het boek. Bovendien straalt de foto een mooie rauwheid uit. Zo mooi hadden we het nooit kunnen maken als we een fotograaf naar vak 127 hadden gestuurd tijdens een thuiswedstrijd van Ajax.
Oke duidelijk. Vind de foto inderdaad ook erg goed passen bij het verhaal. Het was ook absoluut geen verwijt maar meer een vraag die blijkbaar bij meer mensen speelt
Dat er meer uitwedstrijden worden beschreven spreekt mij ook meer aan omdat daar juist de leukste verhalen van zijn te maken. Zo weet ik uit ervaring.
|
|
|
can-o Idool
Uit: amsterdam Vak: - Posts: 3893 Reg.: 22 juli 2002 | Vandaag in mn pauze liep ik even de Waterstones binnen en daar zag ik voor de helft van de prijs dit boek liggen:

Helaas was mijn salaris nog niet binnen maar morgen ga ik deze zeker aanschaffen. Daarvoor is de omslag al te grappig.
Overigens mijn excuses voor het feit dat ik de Vak 127 verafgoding onderbreek... 
|
|
|
quote: Kowalczyk schreef:
@ UOnly: je kunt stemmen tot 25 januari en de uitslag wordt bekend tijdens het feest in het Olympisch Stadion op 31 januari.
Heb je al gehoord of je een kans maakt? In ieder geval veel succes bij de uitreiking en dat we donderdag in Heerenveen maar een extra feestje kunnen vieren.
|
|
|
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 283 Reg.: 4 januari 2000 |
quote: Jose Emilio Amavisca schreef:
Heb je al gehoord of je een kans maakt?
Inmiddels zijn de winnaars bij de organisatoren bekend, en ik neem aan dat de winnaars vantevoren worden ingelicht, zodat ze in elk geval zeker aanwezig zijn. Ik heb niets gehoord, dus nee: ik win 'm niet.
Had ik ook helemaal niet op gerekend hoor. Ik ben maar een beginnertje. Ik hoop dat Bert Wagendorp wint met zijn magnifieke De Dubbele Schaar, dat ik bij deze aan iedereen aanraad. Het titelverhaal is het mooiste, ontroerendste vader-zoon-verhaal dat ik ooit gelezen heb, en (over-all) één van de mooiste dingen die ik in 2005 gelezen heb - in de sportliteratuur én daarbuiten.
Wagendorp schreef eerder de prachtige wielerroman De Proloog, maar in De Dubbele Schaar overtreft hij zichzelf in vier schitterende fictieve verhalen, die heel zorgvuldig zijn gedrapeerd rond waargebeurde, beroemde sportmomenten.
Laat het gezegd zijn: dat is míjn favoriet.
[Dit bericht is veranderd door Kowalczyk (op 31 januari 2006 07:48:43).]
|
|
|
WeespLovesAjax Ballenjongen
Uit: Weesp Vak: 413 Posts: 37 Reg.: 23 juli 2005 | Als ik mocht kiezen had je zeker gewonnen hoor Kowalczyk. Fantastisch lekker leesbaar boek. Ik hoop, ondanks dat je het zelf niet meer verwacht, dat je toch wint (soort verrassing zeg maar )
|
|
|
Pancake Vedette
Vak: - Posts: 2801 Reg.: 3 juni 2001 | Ok dan peter ik dig dat soort shit wel.
is het ook in het nederlands dan? Als ik jarig ben en ik krijg weer boekenbonnen van me tante kan zal ik eraan denken
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 18860 Reg.: 5 juni 2001 | Ja, is in het Nederlands. Ik heb ze gekocht bij Scheltema 
|
|
|
Pancake Vedette
Vak: - Posts: 2801 Reg.: 3 juni 2001 | Ja het zijn historische romans toch. Net als die van Eco. Ik heb de slingr van baudolino het verlaten eiland (eiland van de vorige dag natuurlijk ) en de naam van de roos natuurlijk gelezen van hem.
[Dit bericht is veranderd door Pancake (op 1 februari 2006 13:22:45).]
|
|
|
Sven Moderator
Uit: ...Spijkenisse... Vak: 424 Posts: 7512 Reg.: 6 december 2000 |
quote: Joop Holthausen is winnaar van de Nico Scheepmaker Beker voor het beste sportboek van het jaar. Namens de Nederlandse sportjournalisten ontving hij de prijs voor zijn boek Het Geheim van Raleigh. Menno Pot won de Publieksprijs voor Vak 127.
Dit jaar was er geen duidelijke favoriet, zoals vorig jaar Auke Kok. In de Top Drie van sportjournalisten eindigde het wielrenboek van Holthausen voor Hugo Borst met Over Vaders En Zonen en De Dubbele Schaar van Bert Wagendorp, die respectievelijk op plaats twee en drie eindigden.
www.sportgeschiedenis.nl
Gefeliciteerd he! 
[Dit bericht is veranderd door Sven (op 31 januari 2006 22:06:01).]
|
|
|
NFD410 Legende
Vak: - Posts: 17015 Reg.: 26 juni 2000 | Gefeliciteerd 
|
|
|
quote: NFD410 schreef:
Gefeliciteerd 
Gefeliciteerd Dik verdient. Ik wil de beker donderdag wel zien 
|
|
|
arte et labore Internationale topspeler
Uit: Nijmegen Vak: - Posts: 1667 Reg.: 9 juli 2003 | Ook namens mij gefeliciteerd
Terecht!
|
|
|
|
UOnly International
Uit: Zevenaar Vak: 409 Posts: 1474 Reg.: 9 maart 2001 | Terecht!
Gefeliciteerd 
|
|
|
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 283 Reg.: 4 januari 2000 | Goedemorgen allemaal! Hier ben ik dan, met slechts een lichte kater, en wegens drukte om 6:30 uur alweer uit de veren.
De Nico Scheepmaker Publieksprijs staat hier te blinken voor mijn neus. Ik had er totáál, maar dan ook totáál niet op gerekend. Dat zeggen winnaars natuurlijk altijd, maar in dit geval leek het een praktische kwestie: ik was niet gebeld en de organisatie wist niet eens dat ik er zou zijn. Dacht ik. Maar dat bleken ze dus wel degelijk uitgevogeld te hebben (geen idee via wie; mijn uitgever ontkent).
Ik kreeg ongeveer een hartverzakking toen mijn naam uit de envelop kwam, waarna ik de prijs kreeg uitgereikt van Tom van 't Hek. Mijn eerste reactie was (niet voorbereid): "Toch nog een prijs voor een Ajacied," zei ik. Die ging er wel in. Toen mensen me kwamen feliciteren, zei iedereen dat ik zo ongelooflijk verbaasd stond te kijken.
Echt hartstikke leuk, dit. En het lijkt me duidelijk dat ik de Ajax Netwerkers een bedankje verschuldigd ben: allemaal superbedankt voor jullie stemmen. Ik was afgetekend winnaar (10% van de stemmen op een lijst van 150 titels), uiteraard mede dankzij jullie. Bedankt, bedankt, bedankt. Hilarisch, dit.
En nu weer even wat mailtjes en sms'jes beantwoorden...
|
|
|
lucifera Administrator Nr.1 klassement S.Netwerk VoVo 2005/2006
Vak: 413 Posts: 4474 Reg.: 14 augustus 2001 | Gefeliciteerd Menno! Meer dan terecht!. Het was heerlijk om te lezen, zó herkenbaar, zelfs de tegenstander van je allereerste wedstrijd was ook de mijne...
Wanneer mogen we je volgende werk verwachten? 
[Dit bericht is veranderd door lucifera (op 1 februari 2006 08:53:00).]
|
|
|
vandermeyde Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 3858 Reg.: 19 september 2003 | Gefeliciteerd! Leuk dat we op deze manier iets terug hebben kunnen doen! Ben inderdaad benieuwd wanneer je volgende boek uitkomt.
|
|
|
Sander_KJH Vedette
Vak: 409 Posts: 2292 Reg.: 14 oktober 2003 | Gefeliciteerd! Ik ben blij dat ik niet voor niets gestemd heb op Vak 127. Over het boek is hier al meer dan genoeg geschreven. Maar ik wil toch nog één keer zeggen dat je de prijs zeker hebt verdiend en dat het een schitterend boek is en blijft 
|
|
|
Sar International
Vak: 426 Posts: 1425 Reg.: 16 juli 2002 | Gefeliciteerd Menno. Ook al heb ik geen enkel ander boek gelezen dit jaar, die prijs lijkt me niet meer dan terecht, want vak127 vond ik een heerlijk boek.
|
|
|
paulineajax Lid 2de elftal
Uit: Amsterdam Vak: 420 Posts: 392 Reg.: 2 december 2003 | Hehe, ja echt gefeliciteerd, en ook helemaal terecht denk ik zo! Echt supergoed! Ik zou zeggen: geniet ervan en op naar het volgende boek!
En zo'n opmerking doet het inderdaad wel goed ja...
[Dit bericht is veranderd door paulineajax (op 1 februari 2006 13:56:36).]
|
|
|
RAP Talent
Uit: Amsterdam Posts: 150 Reg.: 9 augustus 2001 | Ik ben net terug van een weekje egypte.
Drie boeken mee. Mart Smeets, Bogarde en vak 127.
Wat een fantastisch boek en heel herkenbaar.
Met name richting uitwedstrijden, vriendschap.
Vooral die wedstrijd SVV uit op kasteel.
Ikzelf ben van die generatie 31 jaar uit Watergraafsmeer en eerst vak P, H en toen G en op OS onder scorebord toen naar vak 127 totdat inderdaad er niemand meer ging. Ook naar Turijn en dergelijke
Heerlijk. Ik lachte best vaak hardop, zo erg zelfs dat de vrouw steeds vroeg waarom ik lachte en zei dat ze wil weten hoe ik vroeger was met de club en hoe vrienden ineens niet meer gingen zij het maar moest lezen. Zij begon en las het binnen 2 dagen uit! Bedankt Menno!!
Bogarde was een *** boek, wat een aso!
|
|
|
Patrick V Moderator
Uit: Alblasserdam Vak: 428 Posts: 1849 Reg.: 16 juni 2001 | Menno, van harte gozer!
Ook ik heb geen andere boeken gelezen, en ik hou ook totaal niet van lezen, maar dit was geweldig!
|
|
|
DannyB Bankzitter
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 498 Reg.: 16 november 2004 | ja ik heb ook gestemd...ik denk dat je hem ook hebt gewonnen omdat je hier vroeg of wij gingen stemmen. Anders had ik niets van die prijs geweten hoor 
|
|
|
h6 Basisspeler
Vak: 410 Posts: 810 Reg.: 11 augustus 2005 | Menno Gefliciteerd man !!
OF het door ons komt of niet ..
Het is gewoon terecht!!
Joden aan de macht ook in de literatuur/boeken wereld 
|
|
|
Zlatan 4 President Basisspeler
Uit: Groningen Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 830 Reg.: 9 september 2002 | Ik heb ook gestemd. Je boek was prachtig. In de trein heb ik vorige week flink zitten lezen en ik merkte pas na 15 minuten op dat er een bekende naast me zat. Ik zat flink geconcentreerd te lezen en lach bij tijd en wijle in een deuk. Die bekende beukte me vervolgens aan en zei: "In welke wereld ben jij? Mooi boek zeker?" Ik zei: "Ik ben even in de waarzinnige wereld van een stel ras-Ajacieden, het is een mooi en deels herkenbaar verhaal!" Menno, gefeliciteerd met je prijs!
|
|
|