Ajax Netwerk
zondag 25 juni 2017 - 14:18                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Supporterscontact » Voetbalboeken

HR

Deze topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4 »

HR

Milotic
Veelbelovend talent

Uit: Eindhoven.
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Luis Suarez
Reg.: 31 oktober 2009

Er is al een topic voor boeken, vooral bedoeld voor niet-voetbalgerelateerde boeken, dus leek het me interessant om hier een apart topic voor te maken.

Welke voetbalboeken heb je gelezen? Wat vond je ervan?

Ik heb deze zes gelezen, allemaal vrij snel na de eerste druk. Ik tel Ajax-jaarboeken nu even niet mee.

- Johan Derksen - Helden en Hansworsten
Ik vind Derksen een goede columnist, de meeste van deze columns waren van de periode net voordat ik VI-abonnee werd, het las lekker weg. Maar wat ik bij een aantal andere boeken wel heb had ik hierbij niet: ik vond het niet jammer dat ik het uit had. Ik las dit in 2010. Cijferbeoordeling: 6,5.

- Hugo Borst - Waarom ik zo van Sparta hou (en Aad de Mos haat)
Als Ajacied herken ik me niet in de degradatienood en het spelen in de Jupiler League zoals Hugo Borst dat met Sparta moest ondergaan, maar natuurlijk weet ik hoe k*t het voelt als het sportief slecht gaat met mijn club. Hij heeft het goed en herkenbaar beschreven, terwijl ik het ook mooi vond om zijn contact met spelers te zien, vooral Duplan en Falkenburg. Cijferbeoordeling: 9,5.

- Michel van Egmond - GIJP
Dankzij VI TV ben ik Gijpie-fan, ik vond het interessant om eens wat meer te lezen dan die grappenmaker op TV, en over zijn inzinking. Het las lekker weg, het was jammer dat ik het zo snel uit had. Cijferbeoordeling: 8.

- David Lagencrantz - Ik, Zlatan
Ik vind Zlatan een fantastische speler, maar toen hij bij Ajax speelde, volgde ik het voetbal nog niet (dat begon voor mij tijdens het seizoen 2008/2009, toen ik 14 was, vrij laat dus). Het was interessant om over het begin van zijn carriere te lezen, en over zijn streken. Er zit natuurlijk een steekje los bij hem, maar hij is een fantastische speler. Cijferbeoordeling: 7,5.

- Thijs Slegers - Geen Genade
Net als Zlatan Ibrahimovic maakte ik Andy van der Meijde niet echt bewust mee als Ajacied, het was schrijnend om te lezen hoe hij zijn carriere letterlijk verneukte. Wel vond ik het mooi dat de menselijke zijde van Van Der Meijde ook uit het boek bleek, zoals toen er bij hem werd ingebroken en hij zijn hondje belangrijker vond dan geld of spullen. Ook is het mooi dat hij zijn leven nu weer op orde heeft. Cijferbeoordeling: 8,5.

- Marcel van Roosmalen - Het is zoals het is
Het beste voetbalboek aller tijden voor mij, vooral ook omdat dit echt meer dan voetbal is. Ik weet dat dat een cliché is, maar goed. Van Roosmalen zag er echt tegenop om dit boek te schrijven, maar deed het toch voor Theo Bos, en heeft echt vakwerk afgeleverd. Ik ben atheist, maar als ik ongelijk heb en Theo vanuit de hemel meekijkt, kan hij trots zijn op Van Roosmalen. Het is knap van Van Roosmalen dat hij er in slaagde om een boek te schrijven over een dode met wie hij optrok toen diegene stervende was. Ook heb ik diep respect voor Theo's weduwe, die meewerkte aan dit boek, dat lijkt me toch wel heel moeilijk. Dit boek hakt er echt in, vooral die eerste bladzijde. "Voor Lotte, mijn jongste dochter. Zodat ze later kan lezen wie ik ben. Theo Bos." Ik zag vorige week een item over het boek in VI TV en las er woensdag een stuk over in het blad VI, daarna ging ik gelijk naar de Bruna om het te kopen, en had het de dag daarna snel uit. Cijferbeoordeling: 10+ keer ontelbaar, zeg maar gewoon perfect. En dat hij zich in dit artikel (http://sport.thepostonline.nl/2013/07/26/marcel-van-roosmalen-wij-zijn-bony-niet-vergeten-maar-hij-ons-wel/) negatief uitliet over Ajax doet daar niets aan af.

[Dit bericht is veranderd door Milotic (op 13 oktober 2013 14:43:36).]
HRHR
HR

Lew Ashby
Idool

Uit: Amsterdam
Vak: 428
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 5 maart 2006

Ik heb een stuk van dat Andy V/D Meyde boek gelezen, maar ik had het al snel weggelegd. Ontzettend simpel geschreven en leuk voor mensen die nooit lezen of niet van echte literatuur houden.

Dat het boek van Boskamp gelijk op nummer 1 staat boven boeken van schrijvers die een jaar lang aan een boek zwoegen vind ik trouwens belachelijk. Je kan erom lachen dat die schrijvers erom gaan zeuren, maar ik zou me eerder zorgen maken hoe simpel het volk eigenlijk is. Tegenwoordig leest men dus liever een melig boek van ene Boskamp dan een boek met betekenis waarvoor je gaat zitten.
HR
HR

ElSalvador74
Legende

Vak: -
Droomaankoop: Wesley Sneijder
Reg.: 7 augustus 2004

Er is maar één voetbalboek:

forumillustratie
HR
HR

LMEZ
Idool

Vak: 405
Droomaankoop: -
Reg.: 10 juli 2003

quote:HR
Lew Ashby schreef:

Ik heb een stuk van dat Andy V/D Meyde boek gelezen, maar ik had het al snel weggelegd. Ontzettend simpel geschreven en leuk voor mensen die nooit lezen of niet van echte literatuur houden.

Dat het boek van Boskamp gelijk op nummer 1 staat boven boeken van schrijvers die een jaar lang aan een boek zwoegen vind ik trouwens belachelijk. Je kan erom lachen dat die schrijvers erom gaan zeuren, maar ik zou me eerder zorgen maken hoe simpel het volk eigenlijk is. Tegenwoordig leest men dus liever een melig boek van ene Boskamp dan een boek met betekenis waarvoor je gaat zitten.
HR

Vanaf 6:00

Edit: http://www.dailymotion.com/video/xvwf8h_de-wereld-draait-door-rene-van-der-gijp-over-het-succes-van-het-boek-gijp_sport?search_algo=2

Mocht het niet zichtbaar zijn

[Dit bericht is veranderd door LMEZ (op 13 oktober 2013 15:14:21).]
HR
HR

Lew Ashby
Idool

Reg.: 5 maart 2006

LMEZ schreef:

(...)

Vanaf 6:00

Edit: http://www.dailymotion.com/video/xvwf8h_de-wereld-draait-door-rene-van-der-gijp-over-het-succes-van-het-boek-gijp_sport?search_algo=2

Mocht het niet zichtbaar zijn
HR
Dat bedoel ik dus.
Wat te denken van voetballers die in zo'n VI rubriek allemaal 'Ik, Zlatan' antwoorden op de vraag wel boek ze als laatst hebben gelezen.
HR
HR

AFCA 428
Nummer 14

Uit: Purmerend
Vak: 127
Reg.: 6 september 2005

Ik zie het probleem niet echt hoor. Ik lees louter voetbalboeken omdat ik weinig trek heb in een zwaar boek met veelal wollige taal na een dag hard werken op kantoor.
Ligt niet aan het feit dta ik simpel ben, meer aan het fit dta ik lezen als ontspanning zie.
HR
HR

Balaclava
Lid 2de elftal

Vak: 127
Reg.: 1 februari 2011

Mario van der Ende - Gebroken doelpalen, aanrader!
HR
HR

Jimi
Basisspeler

Uit: Den Haag
Vak: 129
Reg.: 12 mei 2006

Balaclava schreef:

Mario van der Ende - Gebroken doelpalen, aanrader!
HR
De legendarische trilogie van Van Roosmalen in de bonte wereld van Vitesse is ook een aanrader. Te beginnen met deel 1: " Je hebt het niet van mij."

De biografie van Winston - Lex Goudsmit - Bogarde mag niet in de kast ontbreken. Al was het alleen maar omdat "Deze neger buigt voor niemand" mogelijk de meest legendarische voetbalboekentitel ooit is.

De Nederlandse Fever Pitch, 'Vak 127' van Menno Pot, is genieten geblazen - zeker voor Ajacieden.

The Miracle of Castel di Sangro is een onwaarschijnlijk Italiaans voetbalsprookje.

Tot slot: 'Robert Enke' van Ronald Reng. Over een ongelukkige en kwetsbare ziel die ten onder gaat in een soms harde en veelal oppervlakkige voetbalwereld. Erg aangrijpend.

[Dit bericht is veranderd door Jimi (op 14 oktober 2013 11:11:00).]
HR
HR
Wilde de biografie van Dennis Bergkamp bestellen, alleen vond ik 60 euro een beetje veel geld.
Heb nu de biografie van Harry Redknapp besteld: voorpublicaties waren veelbelovend en ik heb Redknapp altijd wel een mooie kerel gevonden. Ben benieuwd.

Verder vond ik het boek 'Nooit meer zaterdag' over het overlijden van de zoontjes van Michel Boerebach erg aangrijpend.
HR
HR

Sultan
Icoon

Uit: Geldrop
Uploads: 16
Reg.: 16 maart 2001

De Godenzonen van Ajax - Tien jaar later
Niet echt een spannend boek, maar het verhaal van alle Ajacieden die de CL hadden gewonnen in 1995 tien jaar later. Iedere speler doet in een flink hoofdstuk zijn verhaal over zijn periode bij Ajax en wat hij erna ging doen. Het mooie was dat Litmanen echt wilde dat iedereen bleef omdat hij echt geloofde in de groep. 'De Kabel' vertelt over de onvrede van de regeltjes van het bestuur. En zo lees je hoe Ajax uit elkaar viel.
HR
HR

Milotic
Veelbelovend talent

Lew Ashby schreef:

HR
Ik heb het boek over VD Meijde gelezen en lees ook echte literatuur, ik zal vast niet de enige hier zijn die zowel voetbalboeken als echte literatuur leest... Ik zie het probleem van het lezen van voetbalboeken niet in, dat mensen dat lezen wil niet zeggen dat niemand echte literatuur leest. Natuurlijk zijn er mensen die normaal nauwelijks lezen en ook voetbalboeken lezen, maar zonder voetbalboeken zouden zij waarschijnlijk niets lezen.

Jimi schreef:

(...)

De legendarische trilogie van Van Roosmalen in de bonte wereld van Vitesse is ook een aanrader. Te beginnen met deel 1: " Je hebt het niet van mij."

HR
Heb jij ook "Het is zoals het is" gelezen? Zo ja, wat vond je ervan?

Na het lezen van "Het is zoals het is" ben ik ook wel benieuwd naar het boek van Van Roosmalen over het eerste seizoen met Jordania als eigenaar.
HR
HR

Jimi
Basisspeler

Uit: Den Haag
Vak: 129
Reg.: 12 mei 2006

Milotic schreef:

(...)

Heb jij ook "Het is zoals het is" gelezen? Zo ja, wat vond je ervan?

Na het lezen van "Het is zoals het is" ben ik ook wel benieuwd naar het boek van Van Roosmalen over het eerste seizoen met Jordania als eigenaar.
HR
Nog niet gelezen - maar dat komt er binnenkort vast een keer van.

Eerste deel uit die Van Roosmalen-trilogie is overigens wel de beste. Maar volgens mij alleen nog 2ehands verkrijgbaar.
HR
HR

Sjaakjwt
Vedette

Reg.: 27 augustus 2006

Snelle Jelle?

De biografie van Dennis Bergkamp: 650 pagina's, is dat niet wat veel voor een biografie over een voetballer? Had graag zijn levensverhaal willen lezen, maar ben bang dat het teveel wordt uitgerekt en de prijs is mij ook te hoog.

Ergens op Ajax.netwerk heeft iemand eens twee Italiaanse voetbalboeken aangeraden (J. Ullrich?). Ik ben helaas vergeten welke boeken dat waren, aangezien ik ze toen graag wilde lezen. Weet iemand welke boeken dit zijn? Volgens mij gingen ze over Napoli en Hellas Verona, en waren ze van dezelfde schrijven (niet zeker). Bedankt.
HR
HR

Aias 82
Vedette

Reg.: 27 februari 2003

ElSalvador74 schreef:

Er is maar één voetbalboek:

(plaatje)
HR
Volstrekt eens.
HR
HR

Rocky85
Basisspeler

Uit: Utrecht
Reg.: 2 januari 2006

Hier in de kast staan:

Marcel Rözer - Winston Bogarde: Deze neger buigt voor niemand.
Mike Verweij - De autobiografie van Patrick Kluivert.
Jaap Stam - Hard tegen hard.
Pierluigi Collina - De regels van het spel.
David Winner - Briljant Oranje.
Simon Kuper - Football Against the Enemy (Engelstalig).
Diego Maradona - El Diego (Engelstalig).
HR
HR

Es Muss Eskalieren
Bankzitter

Droomaankoop: Jeffrey Vlug
Reg.: 29 oktober 2008

Sjaakjwt schreef:

Snelle Jelle?

De biografie van Dennis Bergkamp: 650 pagina's, is dat niet wat veel voor een biografie over een voetballer? Had graag zijn levensverhaal willen lezen, maar ben bang dat het teveel wordt uitgerekt en de prijs is mij ook te hoog.

Ergens op Ajax.netwerk heeft iemand eens twee Italiaanse voetbalboeken aangeraden (J. Ullrich?). Ik ben helaas vergeten welke boeken dat waren, aangezien ik ze toen graag wilde lezen. Weet iemand welke boeken dit zijn? Volgens mij gingen ze over Napoli en Hellas Verona, en waren ze van dezelfde schrijven (niet zeker). Bedankt.
HR
S.M.O.O.K. / La Nostra Unica Fede

en Tim Parks - Een seizoen met Hellas Verona

misschien? Of bedoel je met italiaanse voetbalboeken ook echt boeken in het Italiaans? Dan houdt het voor mij al gauw op qua kennis ;)

[Dit bericht is veranderd door Es Muss Eskalieren (op 15 oktober 2013 19:35:46).]
HR
HR

Sjaakjwt
Vedette

Es Muss Eskalieren schreef:

(...)

S.M.O.O.K. / La Nostra Unica Fede

en Tim Parks - Een seizoen met Hellas Verona

misschien? Of bedoel je met italiaanse voetbalboeken ook echt boeken in het Italiaans? Dan houdt het voor mij al gauw op qua kennis ;)
HR
Nee, ik bedoelde 't zo :B thanks!
HR
HR

Luis S.
Icoon

Droomaankoop: Moussa Dembele
Reg.: 12 juli 2003

Ik heb buiten hier al eerder genoemde boeken, ook het boek van Hans Kraay Jr. "achter de kleedkamerdeur" gelezen. Ook een erg leuk boek, die lekker weg leest.
HR
HR

Elrochus
Bankzitter

Reg.: 6 december 2012

Voetbal & Maffia van Iwan van Duren en Tom Knipping heb ik gelezen (beide delen). Wel interessante boeken over matchfixing.

Verder ook GIJP en Geen Genade, lazen allebei makkelijk weg, maar vond ze wel wat tegenvallen.
HR
HR

Milotic
Veelbelovend talent

Elrochus schreef: Verder ook GIJP en Geen Genade, lazen allebei makkelijk weg, maar vond ze wel wat tegenvallen.
HR
Daar ben ik het mee eens. Het was interessant en las makkelijk weg, maar ze missen wat mij betreft toch iets "speciaals", zoals ik dat wel voelde bij "Waarom ik zo van Sparta houd (en Aad de Mos haat)" van Hugo Borst en "Het is zoals het is" van Marcel van Roosmalen.

Over GIJP gesproken, wat vinden jullie ervan dat GIJP de NS Publieksprijs gewonnen heeft?

Ik vind het eigenlijk wel leuk. Sommigen zeggen dat GIJP minderwaardig is ten opzichte van "echte" literatuur. Ik vind dat onzin, het is gewoon een ander soort boek, niet beter of slechter. De manier waarop Johan Derksen neerkeek op gewone literatuur in VI TV vind ik net zo belachelijk, niet iedere literatuurliefhebber is elitair en/of arrogant en niet iedere literatuurliefhebber kijkt neer op boeken als GIJP. De een heeft liever voetbalboeken, de ander heeft liever gewone literatuur, en nog een ander leest weer iets anders. En ik lees toevallig zowel voetbalboeken als gewone literatuur. Natuurlijk zijn sommige boeken complexer dan andere en zit er meer werk in sommige boeken dan in andere, maar dan nog, dat maakt ze niet minderwaardig of superieur ten opzichte van andere boeken. "Anders" is niet direct beter of slechter.

[Dit bericht is veranderd door Milotic (op 16 oktober 2013 11:00:34).]
HR
HR

Sjaakjwt
Vedette

Milotic schreef:

(...)

Daar ben ik het mee eens. Het was interessant en las makkelijk weg, maar ze missen wat mij betreft toch iets "speciaals", zoals ik dat wel voelde bij "Waarom ik zo van Sparta houd (en Aad de Mos haat)" van Hugo Borst en "Het is zoals het is" van Marcel van Roosmalen.

Over GIJP gesproken, wat vinden jullie ervan dat GIJP de NS Publieksprijs gewonnen heeft?

Ik vind het eigenlijk wel leuk. Sommigen zeggen dat GIJP minderwaardig is ten opzichte van "echte" literatuur. Ik vind dat onzin, het is gewoon een ander soort boek, niet beter of slechter. De manier waarop Johan Derksen neerkeek op gewone literatuur in VI TV vind ik net zo belachelijk, niet iedere literatuurliefhebber is elitair en/of arrogant en niet iedere literatuurliefhebber kijkt neer op boeken als GIJP. De een heeft liever voetbalboeken, de ander heeft liever gewone literatuur, en nog een ander leest weer iets anders. En ik lees toevallig zowel voetbalboeken als gewone literatuur. Natuurlijk zijn sommige boeken complexer dan andere en zit er meer werk in sommige boeken dan in andere, maar dan nog, dat maakt ze niet minderwaardig of superieur ten opzichte van andere boeken. "Anders" is niet direct beter of slechter.
HR
Agh, een publieksprijs wordt meestal gekozen door de massa (joh!). Dus de elite die de 'echte' vorm van (in dit geval) litatuur aanhangt, zal zich bij voorbaat al afzetten tegen de winnaar.
En Derksen zet zich overal tegen af waar die mee kan scoren bij de massa, met als belangrijkste voorwaarde dat ie dat niet recht in iemands gezicht doet.

Maar je hebt natuurlijk gelijk, gewoon doen wat je zelf leuk vindt.
HR
HR

Vermeers
Idool

Reg.: 2 februari 2008

Sjaakjwt schreef:

(...)

Nee, ik bedoelde 't zo :B thanks!
HR
Ik heb ze beide gelezen maar die over Napoli (S.M.O.O.K. / La Nostra Unica Fede) vond ik heel plat gezegd echt 'geen flikker aan'.

Die van Tim Parks is wel echt goed. Leest lekker en is veel uitgebreider/gedetailleerder dan die van S.M.O.O.K. . Dus mijn tip is dat je sowieso met die van Tim Parks begint, anders stop je misschien wel na die van S.M.O.O.K. En dat is zonde ;) .
HR
HR

Milotic
Veelbelovend talent

Sjaakjwt schreef:

(...)

Agh, een publieksprijs wordt meestal gekozen door de massa (joh!). Dus de elite die de 'echte' vorm van (in dit geval) litatuur aanhangt, zal zich bij voorbaat al afzetten tegen de winnaar.
En Derksen zet zich overal tegen af waar die mee kan scoren bij de massa, met als belangrijkste voorwaarde dat ie dat niet recht in iemands gezicht doet.

Maar je hebt natuurlijk gelijk, gewoon doen wat je zelf leuk vindt.
HR
Ja, de een vindt het ene boek beter, de ander vindt het andere boek beter, dat zijn allemaal meningen. Het ene boek is niet feitelijk beter dan het andere. Mensen hebben een eigen voorkeur en daar is niks mis mee, als ze die van anderen maar accepteren.

Natuurlijk heeft GIJP die prijs te danken aan het feit dat men steeds minder echte literatuur leest en dat GIJP vooral mensen die normaal nauwelijks lezen aansprak, maar dat vind ik geen reden om neer te kijken op GIJP. Michel van Egmond heeft niet-lezers aan het lezen gekregen met GIJP, dan moet je toch wel iets goed doen.

Waarom noem je de liefhebbers van echte literatuur "elite"? Niet iedere liefhebber van echte literatuur is elitair en ziet zijn/haar boekenvoorkeur als "beter" dan die van niet-lezers die alleen boeken als GIJP lezen...

[Dit bericht is veranderd door Milotic (op 16 oktober 2013 13:02:06).]
HR
HR

Sjaakjwt
Vedette

Milotic schreef:

(...)

Ja, de een vindt het ene boek beter, de ander vindt het andere boek beter, dat zijn allemaal meningen. Het ene boek is niet feitelijk beter dan het andere. Mensen hebben een eigen voorkeur en daar is niks mis mee, als ze die van anderen maar accepteren.

Natuurlijk heeft GIJP die prijs te danken aan het feit dat men steeds minder echte literatuur leest en dat GIJP vooral mensen die normaal nauwelijks lezen aansprak, maar dat vind ik geen reden om neer te kijken op GIJP.

Waarom noem je de liefhebbers van echte literatuur "elite"? Niet iedere liefhebber van echte literatuur is elitair en ziet zijn/haar boekenvoorkeur als "beter" dan die van niet-lezers die alleen boeken als GIJP lezen...
HR
Vandaar 'echte' tussen haakjes.
HR
HR

Leonie
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 27 juli 2003

Bij 'Ik,Zlatan' en Geen Genade vond ik inderdaad het ook tegenvallen. Veel te simpel geschreven en echt veel kom je alsnog niet te weten. Qua biografie vind ik die van Chivu, Cristi, wel interessant.
Ook 'Tussen hemel en hok' over Bobby Haarms en Ajax vind ik een aanrader, sowieso alleen al omdat t over Bobby gaat ;)

En natuurlijk idd Vak 127 en Fever Pitch.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » C - Supporters » Supporterscontact » Voetbalboeken

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Wie moet de nieuwe aanvoerder worden na het vertrek van Klaassen?

Schöne
Ziyech
Viergever
Huntelaar
Veltman
Een ander

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 9,1% dat Zweden wint van Frankrijk. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.