Ajax Netwerk
woensdag 23 juli 2014 - 13:59                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Supporterscontact » The Movie Topic [Deel 4]

HR

Deze topic is open en bestaat uit 79 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 79 »

HR

Zlatan 4 President
Basisspeler

Uit: Groningen
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 9 september 2002

Inside Man: 7,5

Er heeft een overval op een bank plaatsgevonden, waarbij een groot aantal mensen zijn gegijzeld. De overval en de gijzeling zijn bedacht door een zeer intelligente crimineel (gespeeld door Clive Owen, een topper). Denzel Washington speelt de onderhandelaar in deze zaak en Jodie Foster heeft de rol van een slimme effectenmakelaar met belangrijke connecties. De film heeft een verrassende wending, maar is toch wel enigszins voorspelbaar. Desondanks een aardig verhaal en gelukkig niet een clich overval.
HR
HR

Drifter
Vedette

Reg.: 1 oktober 1999

World Trade Center

Oliver Stone maakte geen klauwend monster, maar daarom is zijn vrij conventionele film nog geen mislukking. De film begint al met een prachtige montage van een wakend NY, waarna een aantal van de hoofdpersonages worden gentroduceerd. De ramp zelf gebeurt direct daarna, waardoor het verhaal meteen op gang wordt getrokken. Wat ik ook opvallend vond, is dat de hoofdpersonages nauwelijks iets meemaken van de ramp. Nog terwijl ze zich voorbereiden, stort het gebouw in.

WTC is dus niet het spektakelstuk dat ik had verwacht, maar een vrij ingehouden film over reddingswerkers en hun angstige families. Ik kan me voorstellen dat meer cynische mensen steigeren bij al die emoties, maar cynische mensen hebben sowieso niks te zoeken in een film over de instorting van het WTC. Ik betwijfel nog steeds of deze film gemaakt had moeten worden, maar het had veel erger gekund. Stone redt wat er te redden valt, zou je kunnen zeggen.
HR
HR

Kenneth Perez
Legende

Uit: Oostvoorne
Vak: -
Droomaankoop: Iker Muniain
Reg.: 14 maart 2003

Ik ging vanavond met de gedachte naar Click te gaan eenmaal kaartje gekocht en toen ik in de zaal stond had ik al heel erg spijt. (Suikerfeest)
Maar goed voordeel van de twijfel ik ging zitten popcorn en de chocolade dingetjes vlogen om de oren.. en kreeg zelfs een woordenwisseling met een marokaan..
en het gooien bleef maar doorgaan en iedreen in de zaal werd bekogeld..
Het had ondanks de waarschuwing van de beveiliging geen zin om naar de film te kijken ( die nogeneens was begonnen)
de shit werd stop gezet en heb me geld teruggevraagd(wat ik ook kreeg)

Sorry mischien niet het juiste topic maar ga op deze dag nooit naar de film.. achteraf gezien had ik beter moeten weten door op zo een dag niet naar de film te gaan.
HR
HR

roemloos-einde
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 10 juli 2003

quote:HR
Kenneth Perez schreef:

Ik ging vanavond met de gedachte naar Click te gaan eenmaal kaartje gekocht en toen ik in de zaal stond had ik al heel erg spijt. (Suikerfeest)
Maar goed voordeel van de twijfel ik ging zitten popcorn en de chocolade dingetjes vlogen om de oren.. en kreeg zelfs een woordenwisseling met een marokaan..
en het gooien bleef maar doorgaan en iedreen in de zaal werd bekogeld..
Het had ondanks de waarschuwing van de beveiliging geen zin om naar de film te kijken ( die nogeneens was begonnen)
de shit werd stop gezet en heb me geld teruggevraagd(wat ik ook kreeg)

Sorry mischien niet het juiste topic maar ga op deze dag nooit naar de film.. achteraf gezien had ik beter moeten weten door op zo een dag niet naar de film te gaan.
HR
Kleine correctie, ik wist niet dat Vlaardingen zo dicht tegen rotterdam aan lag. ;)

Ik dacht "eigen schuld, had je maar niet naar de Munt moeten gaan" en toen zag ik dat je uit Vlaardingen komt.
Tjesus, is het daar ook al zo dan?? Ik dacht dat het echt meer een stads "ding" was.

[Dit bericht is veranderd door roemloos-einde (op 24 oktober 2006 13:43:46).]
HR
HR

Kenneth Perez
Legende

roemloos-einde schreef:

(...)

Kleine correctie, ik wist niet dat Vlaardingen zo dicht tegen rotterdam aan lag. ;)

Ik dacht "eigen schuld, had je maar niet naar de Munt moeten gaan" en toen zag ik dat je uit Vlaardingen komt.
Tjesus, is het daar ook al zo dan?? Ik dacht dat het echt meer een stads "ding" was.
HR
Ja sorry ik ben naar Schouwburgplein geweest en natuurlijk echt dom dat ik er niet aan dacht maar grappig nieuws feitje..

Bioscoopzalen ontruimd na overlast
De politie heeft maandagavond twee zalen van bioscoop Path aan het Schouwburgplein in Rotterdam ontruimd. Zo'n vijftig jongeren veroorzaakten zoveel overlast, dat de directie besloot om in te grijpen.

Tientallen agenten en een aantal honden werden ingezet om de twee zalen te ontruimen. Tijdens de voorstellingen van 'Click' en 'The Grudge two' werd veel geschreeuwd en met allerlei etenswaren gegooid, waaronder frisdrankflesjes en popcorn, voornamelijk door jongeren van Turkse en Marokkaanse afkomst.

Agenten hielden een persoon aan. De 41-jarige Rotterdammer werkte niet mee bij de ontruimingsactie. In totaal werden zo'n driehonderd personen naar buiten gedirigeerd. De directie van Pathe voert eerst overleg en komt daarna pas met een reactie.
HR

zeer waarschijnlijk de zaal waarin ik zat

[Dit bericht is veranderd door Kenneth Perez (op 24 oktober 2006 14:59:30).]
HR
HR

roemloos-einde
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 10 juli 2003

Kenneth Perez schreef:

(...)

zeer waarschijnlijk de zaal waarin ik zat
HR
Nee, maar effe alle gekheid op een stokje.

Het is inderdaad een treurig gegeven, dat je niet meer zo makkelijk naar de bioscoop kunt op veel plekken. Het heeft ook heel veel met een persoonlijke inslag te maken; wanneer ik een film kijk, zit ik er meestal helemaal in, en kan ik er niet tegen als er ook maar iets om me heen gebeurt. Dat feit maakt het voor veel ettertjes een heel makkelijke oefening om mensen te zieken. Hetgeen voor mij weer een mooie aanzet is tot het verlengen van mijn krediet bij de videoland.
HR
HR

Sven
Administrator

Uit: ...Barendrecht...
Vak: 424
Reg.: 6 december 2000

Weer eventjes wat mooi/leuk uitziende trailers:

Helaas zit Beyonc erin, maar Eddie Murphy wordt getipt voor een Oscar (beste bijrol). Mooie trailer:
Dreamgirls

George Clooney - Cate Blanchett - Tobey Maguire
een film van Steven Soderbergh
The Good German

Eddie Murphy als
Norbit

Clint Eastwood's nieuwste:
Flags Of Our Fathers

De nieuwe Tony Scott:
Dej-Vu

De nieuwste film van Zhang Yimou, met Gong Li en Chow Yun Fat.
Curse Of The Golden Flower

[Dit bericht is veranderd door Sven (op 24 oktober 2006 20:44:41).]
HR
HR
Helaas zit Beyonc erin, maar Eddie Murphy wordt getipt voor een Oscar (beste bijrol). Mooie trailer:
Dreamgirls

Eddie Muprhy en een Oscar?..
De woorden Eddie Murphy en Oscar in 1 zin is al iets wat moeilijk te geloven is. :P

George Clooney - Cate Blanchett - Tobey Maguire
een film van Steven Soderbergh
The Good German

Ziet er heel goed uit.
Echter hoewel het zwart wit wel een speciaal effect geeft aan de film ben ik persoonlijk daar niet zo gek op.

Eddie Murphy als
Norbit

Don't Ya.. :B
Dit lijkt wel heel erg op...maar ziet er leuk uit.
HR
HR

Sven
Administrator

Oh ye of little faith... ;)

Het hele web staat er vol mee, maar hier een lijstje met Oscarnominatievoorspellingen...

Leading Contenders

So Far (not final predictions)

Best Picture

Dreamgirls
Flags of our Fathers
The Departed
The Queen
Little Miss Sunshine
United 93
Little Children
Babel
World Trade Center

Lead Actor
Forest Whitaker
Last King of Scotland
Jack Nicholson
The Departed
Leonardo DiCaprio
The Departed
Ryan Gosling
Half Nelson
Matt Damon
The Departed
James McAvoy
Last King of Scotland
Nic Cage
World Trade Center
Ryan Phillippe
Flags of Our Fathers

Lead Actress

Helen Mirren
The Queen
Kate Winslet
Little Children
Penelope Cruz
Volver
Meryl Streep
The Devil Wears Prada
Annette Bening
Running with Scissors
Gretchen Mol
The Notorious Bettie Page
Keke Palmer
Akeelah and the Bee

Supporting Actor

Jack Nicholson
The Departed
Adam Beach
Flags of Our Fathers
Alan Arkin
Little Miss Sunshine
Michael Sheen
The Queen
Mark Wahlberg
The Departed
Eddie Murphy
Dreamgirls
Ben Affleck
Hollywoodland
Steve Carell
Little Miss Sunshine
James Cromwell
The Queen
Jackie Earle Haley
Little Children

Supporting Actress

Jennifer Hudson
Dreamgirls
Abigail Breslin
Little Miss Sunshine
Jill Clayburgh
Running with Scissors
Vera Farmiga
The Departed
Sylvia Syms
The Queen
Shareeka Epps
Half Nelson

Director

Martin Scorsese
The Departed
Bill Condon,
Dreamgirls
Stephen Frears
The Queen
Clint Eastwood
Flags of Our Fathers
Paul Greengrass
United 93
Alejandro Gonzlez Irritu
Babel
Pedro Almodovar
Volver

Screenplay, Original

Peter Morgan
The Queen
Paul Greengrass
United 93
Richard Glatzman, Wash Westmoreland
Quinceanera

Screenplay, Adapted

William Broyles, Jr., Paul Haggis
Flags of Our Fathers
William Monahan
The Departed
Todd Field, Tom Perrotta
Little Children
Jeremy Brock
Last King of Scotland
Jason Reitman
Thank You for Smoking

Animated Feature
Monster House
Cars
Ice Age: The Meltdown
Over the Hedge

Documentary Feature
Deliver Us From Evil
51 Birch Street
An Inconvenient Truth
War Tapes
Jesus Camp
This Film is Not Yet Rated

Foreign Language Film

Cinematography

Flags of Our Fathers
The Queen
The Departed
The Black Dahlia
Dreamgirls
Marie Antoinette
United 93
World Trade Center
The Da Vinci Code

Art Direction

Marie Antoinette
Flags of Our Fathers
Dreamgirls
The Black Dahlia
The Da Vinci Code
Superman Returns

Editing

The Departed
Flags of Our Fathers
United 93
The Queen
World Trade Center
Dreamgirls

Visual Effects

Flags of Our Fathers
United 93
World Trade Center
Pirates of the Caribbean
Superman Returns

Costume Design

Hollywoodland
Pirates of the Carribean
The Devil Wears Prada

Makeup

Pirates of the Caribbean

Sound Mixing

Flags of Our Fathers
United 93
The Queen
The Departed
Dreamgirls
The Da Vinci Code
Superman Returns
Pirates of the Caribbean
Cars

Original Score
Clint Eastwood
Flags of Our Fathers
John Powell
United 93
Howard Shore
The Departed
Alexandre Desplat
The Queen
Mark Isham,
The Black Dahlia
HR
HR

Drifter
Vedette

Met V for Vendetta in het achterhoofd, stapte ik hoopvol de zaal van Children of Men in. Weer een politieke sci-fi over de strijd tegen een dicatuur en opnieuw goede besprekingen in de kranten. Michael Caine, Clive Owen en Julianne Moore in de hoofdrollen, Alfonso Cuarn (Y Tu Mama Tambien) als regisseur. Laat maar komen!

Helaas ging het al in de eerste vijf minuten verkeerd. Het idee dat de mensheid onvruchtbaar is geworden, komt ter sprake op een vreselijk knullige manier. De dood van het jongste kind ter wereld (18 ofzo) zorgt voor snotterende mensenmenigten en wat direct opvalt, is dat ze slecht staan te snotteren. Dit blijkt een rode draad in de film: de hoofdpersonages zijn aan allerlei extreme stemmingwisselingen onderhevig en brengen dit op weinig geloofwaardige manieren in beeld. Emotieloze Owen lijkt weg te zijn gelopen uit "Snatch" of iets dergelijks, Michael Caine doet een hippie op de wijze van "That 70-ies Show" en Julianne Moore braakt dialogen uit waarbij zelfs George Lucas vreemd zou opkijken. Maar dit valt allemaal nog in het niks bij "Kee" en haar beschermer. Wat zij laten zien, zou het schaamrood laten verschijnen op de kaken van menig liefhebber van amateurtoneel. Acteur doet boos! Acteur doet droevig!

Cuarn dan. In Y Tu Mama vermengde hij op een sublieme manier humor met tragedie. Zijn pogingen in Children of Men zijn tegelijk belachelijk en tragisch. Personages hanteren one-liners van het genre van "pull my finger" of verstuiken hun enkel slapstickgewijs bij het vluchten. Haha! Direct daarna komt dan de tragedie als ze een gebouw inlopen vol uit elkaar geschoten mensen en een paar overlevenden, die onder het knallen met machinegeweren hun jeugdtrauma's ter berde brengen. Iemand had Cuarn moeten uitleggen dat je in concentratiekampen geen grappige one-liners moet gebruiken, dat werkt niet.

Er werkt overigens maar weinig in de film: zo wordt de truc met de niet-startende auto drie keer herhaald, sterven twee hoofdpersonages terwijl een derde zomaar verdwijnt, en besluit de film met een tragisch slot dat mij volledig koud liet. Het enige dat ietwat indruk maakt zijn de beelden, wellicht dat daarmee dus nog een fotoboek gemaakt kan worden.

Om het kort samen te vatten: K for Klote.

[Dit bericht is veranderd door Drifter (op 26 oktober 2006 11:53:52).]
HR
HR
Ik weet dat er al eens eerder gesproken is over Transformers the movie.

Stond deze trailer al ook in een voorgaande movie topic en kwam toen ook de naam van Spielberg al langs?

Ik kwam hem toevallig tegen al is het niet veel.

http://www.transformersmovie.com/

7.4.7. dat is nog wel even ver weg.
HR
HR

van Reenen
Basisspeler

Uit: Utrecht
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 23 juni 2002

Little Miss Sunshine

Roadtrip comedy over een niet al te best functionerende familie, die hun 6jarige dochter naar een beautycontest wil brengen.

Bovenstaande klinkt uitermate kut, film was uitermate leuk :) 8

[Dit bericht is veranderd door van Reenen (op 28 oktober 2006 21:02:44).]
HR
HR

Sven
Administrator

ArenA schreef:

Ik weet dat er al eens eerder gesproken is over Transformers the movie.

Stond deze trailer al ook in een voorgaande movie topic en kwam toen ook de naam van Spielberg al langs?

Ik kwam hem toevallig tegen al is het niet veel.

http://www.transformersmovie.com/

7.4.7. dat is nog wel even ver weg.
HR
Spielberg is inderdaad betrokken, maar alleen op afstand. Michael 'more explosions please' Bay is de regisseur. Niet per se een slechte keuze voor zo'n soort film. Weet niet wat ervan te verwachten qua film, en al helemaal niet wie dat moet gaan kijken. Maar ik kan er naast zitten, de teaser ziet er in ieder geval gelikt uit, maar dat mag ook wel natuurlijk.
HRHR
HR

Patrick V
Moderator

Uit: Alblasserdam
Vak: 428
Reg.: 16 juni 2001

The Devil wears Prada

Van het weekend deze film gezien in Antwerpen op aanraden van Peter.
Ik vond het een oppervlakkige film met een zeer voorspelbare verhaallijn. Een erg goedkoop concept is weer eens uit de hoed getoverd. Het is leuke tijdopvulling, maar ook niet meer. Mijn vriendin vond hem overigens wel erg leuk :B

Cijfer: 6
HR
HR

Cosmo II
Talent

Uit: feyandelijk gebied
Vak: 429
Reg.: 14 augustus 2006

Jammer dat Children of Men tegen schijnt te vallen, want ik ben namelijk dol op, wie sagt man das mal, postapocalyptische/orwelliaanse films.

Peter noemt al 28 days later, hier zijn er nog een paar goeie/vermakelijke voorbeelden:
Dawn of the Dead
Blade Runner
Escape From New York
Cherry 2000
Rollerball
Death Race 2000
12 Monkeys
Brazil
Total Recall
The Stand

Meer voorbeelden zijn welkom.
HR
HR

Cosmo II
Talent

Uit: feyandelijk gebied
Vak: 429
Reg.: 14 augustus 2006

Klinkt goed!
Ik heb The Quiet Earth gelijk maar even besteld.

Was trouwens nog vergeten Mad Max 1 en 2 te vermelden.
HR
HR

Drifter
Vedette

Flags of our Fathers is een goede maar warrige film die aanvankelijk bezwijkt onder de gevreesde MPS-ziekte. Multiple Plotline Syndrome wordt normaal gebruikt om gigantische verhalen te vertellen (zoals ook Peter Jackson onlangs nog deed), of om de uitkomst van een verhaal zo lang mogelijk verborgen te houden en een spelletje met de kijker te spelen (Pulp Fiction). Helaas werd MPS tijdens de jaren 90 zo populair dat het tegenwoordig bijna een standaardstructuur is, ook in films die veel beter zouden varen bij een eenvoudigere plot (denk bv. aan de kaderstructuur van Saving Private Ryan).

Clint Eastwood vertelt in Flags of our Fathers een stuk of drie verhalen tegelijk: de slag om Iwo Jima, het publicitair gebruik van de slag om geld in te zamelen voor oorlogsaandelen en de afwikkeling van de levens van de betrokkenen. Deze verhalen zijn allemaal boeiend wanneer ze apart verteld worden, maar het blijkt lastig ze door elkaar mengen zonder de kijker te frustreren. Eastwood slaagt daar aanvankelijk ook niet in: net wanneer de aanval losbarst, cut Eastwood weer naar een of ander erebetoon aan de soldaten. Zo gaat het in het begin stroef heen en weer.

Pas in de tweede helft van de film begint het te lopen: Eastwoods aanval op Iwo Jima is even spectaculair als Spielbergs D-Day, alleen zijn de backdrops nog indrukwekkender. Het eiland is een rokende berg van as en gebroken rotsen, bestormd door massa's Amerikaanse soldaten die overboord worden gespuugd uit de honderden schepen die voor het eiland liggen. Cut. Enkele overlevenden worden eindeloos rondgezeuld worden door de VS om het moraal (en de oorlogskas op te krikken). Eigenlijk leren we pas hier de personages echt kennen, wat aan de ene kant een beetje tegenvalt aangezien de acteurs wat tegenvallen. Aan de andere kant is het ook hier dat Adam Beach schittert in zijn rol als verwarde, dronken, boze, verdrietige, gediscrimineerde Native American (indiaan). Cut. Terug naar Iwo Jima, waar uiteindelijk de centrale gebeurtenis van de film plaatsvindt: het nemen van een foto die de geschiedenis in zou gaan en van de betrokkenen helden maakte, ook al was tegen wil en dank.

Het is ook juist het heldendom dat Eastwood op de korrel neemt. Hij redeneert dat er in de oorlog geen helden bestaan, alleen mensen die proberen te overleven. Degenen die niet alleen hun eigen leven beschermen, maar ook dat van hun kameraden, zijn de enige helden. Een eerlijke maar weinig revolutionaire boodschap. Gelukkig is de boodschap prima verpakt, zeker in de latere scenes, waar de plotlijnen elkaar steeds sneller afwisselen. Dan rest nog het slot: prachtige beelden en een mooie en eenvoudige noot om op te eindigen. Fade to Black.

[Dit bericht is veranderd door Drifter (op 30 oktober 2006 10:32:46).]
HR
HR

Peter
Moderator

Uit: Jedi Academy Dordrecht
Vak: 119
Reg.: 5 juni 2001

Babel

In de afgelegen Marokkaanse woestijn waken twee jongens gewapend met een geweer over hun kudde geiten. Bevangen door verveling besluiten ze het geweer te testen. Een enkel geweerschot veroorzaakt echter een kettingreactie die de levens van een aantal mensen op drie verschillende continenten niet alleen met elkaar verbindt, maar ook voorgoed verandert. Een Amerikaans stel (Brad Pitt en Cate Blanchett), een rebelse dove Japanse tiener met haar vader en een Mexicaanse au pair die zonder toestemming twee Amerikaanse kinderen over de grens meeneemt, hebben een onwaarschijnlijke connectie. Zij zullen elkaar echter nooit ontmoeten, omdat ze niet in staat zijn om met elkaar te communiceren. HR
Ik kan dit in n worod afdoen: meesterwerk.

En waarom dan wel niet? De manier van vertellen is niet nieuw, het gaat er om wt er verteld wordt en hoe het gefilmd is. Goed verhaal, mooie beelden, goed acteerwerk. Wie Amores Perros van dezelfde regisseur kent, zal niet verbaast zijn dat dit wederom een kwaliteitsfilm is. Een film over liefde, trouw, ontheemding, pijn en hoop. 9,5

Little Miss Sunshine

Niemand van de Hoovers heeft het echt voor elkaar, al doen ze nog zo hun best. Vader Richard (Greg Kinnear) probeert wanhopig zijn "9-stappen plan voor succes" te verkopen, zonder succes. Moeder Sheryl (Toni Collette) draag eerlijkheid hoog in het vaandel, maar stuit telkens weer op familiegeheimen, vooral van haar sucidale homoseksuele broer Frank (Steve Carell). De zwaarmoedige zoon Dwayne heeft gezworen niet meer te praten tot hij bij de Luchtmacht kan, en de zevenjarige, iets te dikke, brildragende Olive wil graag de Little Miss Sunshine schoonheidswedstrijd winnen. Samen met opa, een vuilgebekte hedonist die uit het bejaardentehuis is geschopt wegens drugsgebruik, stapt de familie in hun busje om de droom van Olive te verwezenlijken. HR
Bijtende satire op missverkiezingen. Neurotische personages, sarcasme, hilariteit, verrassingen. Heerlijke film om een keer goed te lachen. 8
HR
HR
Heeft iemand misschien de film nachtrit al gezien? Ben benieuwd wat mensen er hier van zeggen. Zelf wil ik hem wel zien maar hoor veel verschillende meningen.
HR
HR

afca mokum
Vedette

Reg.: 15 augustus 2003

The wild bunch

Een klassierk onder de westerns uit 1969, die over een stel desperado's gaat, die onderling zijn verbonden door een erecode. Aardig vermaakt in 2 uur en 20 minuten, had misschien wel iets meer actie ingemogen maar voor de rest zat de film goed in elkaar. Een 7.
HR
HR

Kenneth Perez
Legende

Peter schreef:

(...)
HR
Dit was volgens mij al een hele tijd bekend een jaar of 2 ik zit er eigelijk al een tijdje op te wachten.. hoop dat het er echt van komt.
HR
HR

Drifter
Vedette

Alsnog: Volver. Ik ben een enorme fan van Todo Sobre Mi Madre, volgens mij een van de beste films in de laatste tien jaar, dus ik had hoge verwachtingen kunnen hebben. Alleen was Hable Con Ella een stevige tegenvaller en kwam La Mala Educacion niet veel verder dan een ruime voldoende. Ik begon dus aan Volver met een dosis argwaan, en helaas niet onterecht. Deze vrouwenfilm komt zelden of nooit van de grond door een topzware plot die emotioneel kant noch wal raakt. De hoofdrol van Penelope Cruz is niet slecht, maar la Cruz is zo over-vrouwelijk dat ze me soms wat aan de travestieten uit Todo Sobre Mi Madre deed denken.

Het verhaal hl kort: een aantal Spaanse vrouwen draaien cirkels rond hun verleden, waarin hun moeders op mysterieuze wijze stierven/verdwenen. Wanneer een overleden dame terugkeert uit de dood, wordt de familiegeschiedenis alsnog omgewoeld. Op een enkele scne na (de zangpartij met de schuilende moeder) liet het me echter geheel koud, zowel rationeel als emotioneel. Een saaie bedoening, hoezeer andere mensen dat ook zullen betwisten.

[Dit bericht is veranderd door Drifter (op 7 november 2006 21:40:10).]
HR
HR

Drifter
Vedette

Ken Loach is mij vooral bekend vanwege zijn moderne sociaalkritische films. Men neme enkele Engelse arbeiders, een kapitalistisch bedrijf, grauwe buurten, zware accenten, een half drankprobleem, een verlepte schone en een kanjer van een klassenconflict. Even mixen en men bekome: 'Riff Raff', 'My Name is Joe' of 'The Navigators'. Wat met die ingredinten niet samengesteld kan worden is 'The Wind That Shakes The Barley'. In zijn laatste vervangt Loach de arbeiders namelijk door Ieren en de kapitalisten door Britse soldaten. Wat blijft zijn de grauwe accenten en de door drankproblemen verlepte schonen.

De film speelt zich af in 1920 en stelt twee broers centraal in de strijd van de Ieren tegen de Engelse overheersers. De ene is een zwijgzame werker, de andere een vlotte prater. Aanvankelijk vinden ze elkaar in de strijd tegen een gezamelijke vijand, later worden ze uit elkaar gedreven door hun verschillen. In dit deel komen de politieke tegenstellingen namelijk ter sprake, en dat haalt helaas de vaart uit de toch twee uur durende film.

In de eerste helft is The Wind That Shakes The Barley namelijk vooral een oorlogsfilm, zij het dan op boerenvelden niveau. Er wordt vernederd, geknald, verraden, gemarteld, wraak genomen, en nog eens wraak genomen. In de tweede helft wordt er gepraat, geruzied, gepredikt, onderhandeld - en gelukkig - geknald. Maar het is dus duidelijk waar het schoentje knelt: minder woorden, meer moorden! Eigenlijk zegt iets me dat het sociaal-kritisch gedeelte deze keer een beetje aan me voorbij is gegaan.

Niettemin, knappe film.

[Dit bericht is veranderd door Drifter (op 10 november 2006 08:35:31).]
HR
HR

Peter
Moderator

Uit: Jedi Academy Dordrecht
Vak: 119
Reg.: 5 juni 2001

Thank you for smoking

Luchtige satire op het lobbywezen. De hoofdrol is het gezicht van de rookindustrie en draaft op bij campagnes en televisieprogramma's om de publieke opinie m.b.t. roken positiever te maken. Zowel de pro-rook als de anti-rook campagnes worden door de mangel gehaald. Het is een aardige film met leuke momenten en een paar zeer sterke oneliners. 7

The Departed

Je zou bijna zeggen dat Scorsese met DiCaprio een soort American Dream-trilogy heeft gemaakt. deel 1: De hoop en opbouw van de droom (Gangs of NY), deel 2: de realisering van de droom (The Aviator), deel 3: de teloorgang van de droom (The Departed).

De film vertelt het verhaal van twee rechercheurs die in Boston werken. De een fout, de ander een infiltrant. Je ziet de pogingen om een Iers maffiafiguur achter tralies te krijgen. Het is een film over verraad van waarden, verraad aan geliefden, corruptie, integriteit en broederschap, met veel symboliek en een open einde.

Los van het goede verhaal is het, zoals films van Scorsese altijd zijn, een goede acteursfilm. Matt Damon en Mark Wahlberg spelen hun rollen redelijk tot goed. Jack Nicholson is goed op dereef als de maffiafiguur, hoewel het op sommige momenten wel wat minder mocht. Leonardo DiCaprio speelt ook weer een erg goede rol als de infiltrant die worstelt met zijn identiteiten. Hij bewijst al 3 films lang dat hij een prima acteur is en zijn Titanic-image lang achter zich heeft gelaten.

9
HR
HR

van Reenen
Basisspeler

Uit: Utrecht
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 23 juni 2002

Peter, ik verheug me erg op The Departed. Als je hem met een film zou moeten vergelijken, welke zou dat dan zijn? :)
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 79 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » C - Supporters » Supporterscontact » The Movie Topic [Deel 4]

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Moet Ajax, nu Van Rhijn geblesseerd is geraakt, een nieuwe rechtsback halen?

Ja, ik heb geen vertrouwen in zijn vervangers
Ja, maar dan wel omdat ik niet tevreden ben over Van Rhijn
Nee, ik heb vertrouwen in de jeugd
Nee, ik heb geen vertrouwen in aankopen

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 80,0% dat Besiktas JK wint van Feyenoord. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van PEC Zwolle-Ajax:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!