Deze topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2 »
Peter
Moderator
Uit: Jedi Academy Dordrecht
Vak: 119
Reg.: 5 juni 2001
quote:
Drifter schreef:
Band of Brothers (DVD)
Na Saving Private Ryan ging Spielberg verder met een tiendelige reeks over het soldatenleven tijdens de tweede wereldoorlog. Tijdens een kleine tien uur televisie volgen we een parachutistengroep, vanaf D-day tot de uiteindelijke overgave van de Duitsers. De serie is erg realistisch zodat het soms moeilijk is om te volgen wat er precies gebeurt. De karakters worden ook niet in typische Hollywoodstijl voorgesteld aan het begin van het verhaal, eigenlijk leer je ze pas kennen naar het einde toe. Daarom vond ik de eerste afleveringen ook een beetje tegenvallen: veel oorlog, weinig verhaal. Maar gaandeweg groeit de serie en tegen de tijd dat ze in Bastogne aankomen (voor de overwintering in de Ardennen), was ik helemaal mee.
Band of Brothers ziet er verder enorm goed uit, het budget moet aanzienlijk zijn geweest. Dat uit zich ondermeer in prachtige landschappen, indrukwekkende massascènes en spectaculaire actiesequenties. Afgezien van Bastogne ligt het hoogtepunt (wellicht is 'dieptepunt' hier een betere term) aan het einde van de serie, in een aflevering die je een beetje voelt aankomen, maar die je toch niet van je af kan zetten. Een absolute aanrader voor wie interesse heeft voor het genre, een bescheiden aanrader voor alle anderen.
quote:
Nihad schreef:
(...)
Daar ben ik het niet met je eens. Band of Brothers draait natuurlijk in het algemeen om E-compagny van de 101ste Airborne division, maar in het specefiek om majoor Winters en kapitein Nixon. De rest van de karakters worden door de serie heen uitgepikt en beter belicht (zoals pak-hem-beet private Webster in aflevering 8). Daarbij weten de acteurs een uitstekende invulling te geven aan hun karakters.
De eerste aflevering (Currahee) geeft een goed beeld van hoe loodzwaar de training is om parachustist te worden en hoe zwaar het wachten is op D-day. In Currahee komt sowieso geen oorlog voor. Dat is pas voor aflevering 2 en de rest.
Mijn favoriete aflevering is Why we fight. De aflevering waarin voornamelijk Nixon met zich zelf in de clinche zit, zeker door de echtscheiding van zijn vrouw en het feit dat bij de Amerikaanse troepen steeds nadrukkelijker de waarom vraag opkomt. En dan vinden ze in een klap hun reden. Ik vond de vondst van de concentratiekamp bij Landsberg een zeer emotionele scene.
Al met al is Band of Brothers een absolute aanrader. Voor iedereen.
quote:[Dit bericht is veranderd door Peter (op 27 september 2006 10:10:58).]
quote:
Drifter schreef:
quote:Winters, en in mindere mate Nixon, komen vaker in beeld dan de rest, maar daarom draait de serie nog niet om hen. En je voorbeeld verwijst naar aflevering 8: een van de laatste afleveringen, waarvan ik al zei dat ze meer aan karaktertekening deden.
Nihad schreef:
Daar ben ik het niet met je eens. Band of Brothers draait natuurlijk in het algemeen om E-compagny van de 101ste Airborne division, maar in het specefiek om majoor Winters en kapitein Nixon. De rest van de karakters worden door de serie heen uitgepikt en beter belicht (zoals pak-hem-beet private Webster in aflevering 8).
quote:Klopt, maar het verhaal van de soldaat in opleiding is wel erg standaard. Denk aan Full Metal Jacket, Biloxi Blues, An officer and a Gentleman en nog een dozijn anderen. Dan red je het niet met Ross uit Friends als gemene instructeur. Deze aflevering draait dan ook vooral rond hem, waarna hij in de volgende aflevering uit het verhaal verdwijnt. Het enige personage dat je dus leerde kennen, verdwijnt bijna direct.
Nihad schreef:
De eerste aflevering (Currahee) geeft een goed beeld van hoe loodzwaar de training is om parachustist te worden en hoe zwaar het wachten is op D-day. In Currahee komt sowieso geen oorlog voor. Dat is pas voor aflevering 2 en de rest.
quote:Dat van dat kamp had ik expres niet gezegd om geen spoilers te geven, maar goed. Ik vond het ook een hele goede aflevering. Dat verhaal van die echtscheiding deed me minder, te oppervlakkig. Overigens gaat het hier om aflevering 9, wat opnieuw aansluit bij mijn bewering dat de karakters expres pas gaandeweg worden uitgewerkt.
Nihad schreef:
Mijn favoriete aflevering is Why we fight. De aflevering waarin voornamelijk Nixon met zich zelf in de clinche zit, zeker door de echtscheiding van zijn vrouw en het feit dat bij de Amerikaanse troepen steeds nadrukkelijker de waarom vraag opkomt. En dan vinden ze in een klap hun reden. Ik vond de vondst van de concentratiekamp bij Landsberg een zeer emotionele scene.
quote:My girlfriend would disagree with you, kind sir. She was severely bored during the first three episodes. Ik sluit dus aan bij mijn eigen standpunt: zie boven.
Nihad schreef:
Al met al is Band of Brothers een absolute aanrader. Voor iedereen.
quote:Dat was maar een voorbeeld. Vanaf aflevering 3 tot en met aflevering 8 komen er één of meerdere personages aan bodt en worden ze uitgediept. Een hele mooie aflevering is die van de de dokter van Easy tijdens het Ardenne offensief. Een aflevering later gaat het om sergeant Lipton etc. Pas in aflevering 9 ontwikkelt de serie zich meer naar het einde.
Winters, en in mindere mate Nixon, komen vaker in beeld dan de rest, maar daarom draait de serie nog niet om hen. En je voorbeeld verwijst naar aflevering 8: een van de laatste afleveringen, waarvan ik al zei dat ze meer aan karaktertekening deden.
quote:Je leert ook Winters kennen en in mindere mate Nixon. Ik ben het op dit punt gewoon niet met je eens. Voor de overlevende van Easy was Sobel een bijzonder belangrijk karakter. Volgens sommigen veteranen is het dankzij zijn loodzware en bijna mensonterende training dat ze het in de oorlog hebben kunnen overleven. Daarom is dat karakter in de eerste aflevering extra belicht. Dat hij daarna verdwijnt is niet meer dan logisch gezien het verhaallijn.
Klopt, maar het verhaal van de soldaat in opleiding is wel erg standaard. Denk aan Full Metal Jacket, Biloxi Blues, An officer and a Gentleman en nog een dozijn anderen. Dan red je het niet met Ross uit Friends als gemene instructeur. Deze aflevering draait dan ook vooral rond hem, waarna hij in de volgende aflevering uit het verhaal verdwijnt. Het enige personage dat je dus leerde kennen, verdwijnt bijna direct.
quote:Die echtscheiding is wél belangrijk. Want hiermee wordt Nixon neergezet als een normaal mens, en voor even geen soldaat. Iemand die oorlogsmoe aan het raken is. Dat pas in het grotere plaatje met de vondst van de concentratiekamp en hoe bepaalde dingen in het leven betrekkelijk zijn.
Dat van dat kamp had ik expres niet gezegd om geen spoilers te geven, maar goed. Ik vond het ook een hele goede aflevering. Dat verhaal van die echtscheiding deed me minder, te oppervlakkig. Overigens gaat het hier om aflevering 9, wat opnieuw aansluit bij mijn bewering dat de karakters expres pas gaandeweg worden uitgewerkt.
Drifter
Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 1 oktober 1999
quote:Het uitgangspunt is één personage per aflevering. Na drie afleveringen, dus drie uur kijken, "ken" je zo drie personages, waaronder Sobel, die alweer uit het verhaal is verdwenen. Het is natuurlijk ook bewust gedaan: Spielberg wil helemaal niet dat je als kijker meer weet dan de personages. Je moet verloren lopen in het lawaai, twijfelend over wie wie is. Net als met die soldaten gebeurde. Dat is zijn opzet, dat zal voor sommige kijkers een probleem zijn, én dat is het ultieme bewijs dat je argumentatie minder klopt dan de mijne.
Dat was maar een voorbeeld. Vanaf aflevering 3 tot en met aflevering 8 komen er één of meerdere personages aan bodt en worden ze uitgediept. Een hele mooie aflevering is die van de de dokter van Easy tijdens het Ardenne offensief. Een aflevering later gaat het om sergeant Lipton etc.
quote:En het was voor jou een openbaring dat een soldaat ook een mens is? Is een beetje makkelijke plotlijn, he. Maar goed, ik zal hier verder ophouden met deze kakelverse thread te duopoliseren met Nihad. Ik vond het een prima serie, ben het alleen niet eens met het gebrek aan nuance in Nihad's enthousiasme.
Die echtscheiding is wél belangrijk. Want hiermee wordt Nixon neergezet als een normaal mens, en voor even geen soldaat.
Drifter
Vedette
Peter
Moderator
quote:Ik vind de professionaliteit waar jij het over hebt juist heel erg tegen vallen. Overduidelijk in een studio gemaakt, ik je vrij makkelijk aanwijzen waar de lampen staan.
Drifter schreef:
Lost, seizoen 1
Deze glossy serie beschrijft de eindeloze soap opera van een 40-tal overlevenden van een vliegtuigramp. Niemand weet hoe ze het overleefd hebben, niemand weet op welk onbewoond eiland ze zijn, niemand weet wat daar aan de hand is.
Eigenlijk is het dus een immense hoop onzin, afgewisseld met tragische pseudo-psychologische schetsen over het verleden van onze hoofdpersonages. Dat het toch boeiend blijft, heel veel te maken met de professionaliteit waarmee het geheel is gemaakt, maar na 24 afleveringen begon er bij mij stevige metaalmoeheid in te zetten. Cliffhanger na cliffhanger wordt steeds duidelijker dat niemand weet waar het eigenlijk over gaat, of hoe het moet eindigen. Beetje Twin Peaks, maar dan met een aanzienlijke scheut Melrose Place erdoorheen.
Sven
Administrator
Uit: ...Barendrecht...
Vak: 424
Reg.: 6 december 2000
Peter
Moderator
Sven
Administrator
Drifter
Vedette
Sven
Administrator
Peter
Moderator
quote:Probeer het vervolg, The Evening Star ook te zien. Iets minder sobben, maar zeker met een paar goeie momenten. Ook een érg symbolische.
Sven schreef:
Terms Of Endearment (1983)
Drifter
Vedette
Sven
Administrator
quote:Thanks voor de tip, ik dacht dat die juist helemaal de grond in was geschreven, maar ik zal hem wel een keer gaan kijken.
Peter schreef:
(...)
Probeer het vervolg, The Evening Star ook te zien. Iets minder sobben, maar zeker met een paar goeie momenten. Ook een érg symbolische.
Drifter
Vedette
Drifter
Vedette
Market Garden
Lid 2de elftal
Uit: Enschede
Reg.: 26 november 2004
Sven
Administrator

Christiaan
Administrator
Uit: Enschede
Vak: -
Uploads: 1
Reg.: 24 mei 2000
Drifter
Vedette
Drifter
Vedette
Drifter
Vedette
Peter
Moderator
Deze topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2 »
Ajax Forums » C - Supporters » Supporterscontact » De DVD-review topic

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!
Wat vind jij van het nieuwe uitshirt (foto's)?
Van de Ajax-fans denkt 85,5% dat Roda JC wint van Sparta Rotterdam. Wat denk jij?
We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.