| Poster | | Topic: Is de chips bol of slof?! |  |
|
Klasbakken Idool
Uit: Heerhugowaard Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 6540 Reg.: 10 juli 2002 | Even een suf topic opstarten:
Ik ben in een felle discussie verwikkelt met mijn vriendin over de vraag hoe je 'oud geworden' chips of koek noemt.
Zij (woonachtig in Assen/Leeuwarden) is er heilig van overtuigd dat de chips dan 'slof' is. Ik, woonachtig in Alkmaar en geboren te Texel, ben van mening dat de chips dan 'bol' is.
Nu is het zo dat naar mijn weten in Noord-Holland en in delen van Friesland sowieso altijd 'bol' wordt gezegd. Op mijn werk (Alkmaar) rept ook iedereen over 'bolle chips'. Het woord slof is hier geheel onbekend. Slof heb ik in Noord-Holland zelfs nog nooit horen vallen.
Welke benaming gebruiken jullie? Ik ben met name benieuwd naar de uitspraak van posters uit bijvoorbeeld Brabant en Limburg. Zijn beide woorden correct? Zijn er nog meer benamingen of is er misschien een ABN-woord voor?
Naar mijn mening zijn beide woorden gewoon correct en is het gewoon (plaatselijke) dialect.
Ik ben razend benieuwd! 
|
|
|
NFD410 Legende
Vak: - Posts: 17015 Reg.: 26 juni 2000 | Ik ken het allebei niet. Ik gebruik gewoon het woord 'oud' 
|
|
|
Giel_no.8 Regelmatige invaller
Uit: Boxmeer Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 650 Reg.: 27 maart 2002 | Ik kom uit Brabant en ik heb van allebei de woorden nog nooit gehoord in dit verband. Volgens mij noem ik dat ook gewoon altijd 'oud'.
|
|
|
Red Vedette
Uit: Purmerend Vak: 410 Posts: 2604 Reg.: 20 juni 2002 | ik noem t ook altijd oud of 'bol'. maja, ben ook geboren in Hoorn, NH en heb gewoond in een van de omringende kleine dorpjes dus.
t is een woordje uit t dialect dat west-fries heet, wat de mensen in Noord Hollands praten boven de lijn Hoorn - Alkmaar. nix mis mee overigens, mooi taaltje 
|
|
|
Klasbakken Idool
Uit: Heerhugowaard Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 6540 Reg.: 10 juli 2002 |
quote: Red schreef:
ik noem t ook altijd oud of 'bol'. maja, ben ook geboren in Hoorn, NH en heb gewoond in een van de omringende kleine dorpjes dus.
t is een woordje uit t dialect dat west-fries heet, wat de mensen in Noord Hollands praten boven de lijn Hoorn - Alkmaar. nix mis mee overigens, mooi taaltje 
Ik krijg het idee dat 'bol' met name in NH en delen van Friesland wordt gebruikt en 'slof' in Drenthe/Groningen/Overijssel. In de overige provincies gebruiken ze dan gewoon de benaming 'oud' Wat een armoede!!
Laat maar komen die reacties, het lijkt me sterk dat half Nederland 'oud' gebruikt!
|
|
|
Sandros_Highbury Internationale topspeler
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 1540 Reg.: 24 februari 2001 |
quote: Red schreef:
Lekker lijzig, verveeld inderdaad
Maarre, ff ontopic. Ik had beide woorden nog nooit in die betekenis gehoord. Zelf gebruik inderdaad ook gewoon oud, te merken aan het feit dat ze zacht geworden zijn.
|
|
|
Christiaan Administrator
Uit: Enschede Vak: 428 Posts: 9486 Uploads: 1 Reg.: 24 mei 2000 | |
|
Baphomet International
Uit: Amsterdam Vak: 105 Posts: 1302 Reg.: 31 mei 2000 | De koek is gaar..
De chips is taai..
|
|
|
Dijkstra Ajacied Forever Moderator
Uit: Groningen Vak: - Posts: 11059 Reg.: 29 mei 2001 | Ik zeg ook gewoon 'oude chips', maar ik wil mezelf niet represantatief voor heel Groningen en omstreken noemen. Ben geen geboren Groninger.
Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik überhaupt nog nooit van beide woorden in deze betekenis heb gehoord.
|
|
|
lucifera Administrator Nr.1 klassement S.Netwerk VoVo 2005/2006
Vak: 413 Posts: 4476 Reg.: 14 augustus 2001 | In Amsterdam vroeger is het gewoon niet te kanen,vreten of overgebleven van een losbandig leven en dus gewoon oud.
|
|
|
Babel_nr_9 Bankzitter
Uit: Bergen Vak: 410 Posts: 546 Reg.: 19 maart 2003 | ik kom uit Bergen Noordholland dus en bij is de koek en chips die overdatum is gewoon oud of bol
Het is belangrijk dat je in een relatie kunt discuseren met je partner over belangrijken dingen die in de maatschapij leven.
natuurlijk kan je ook discuseren over dingen die niet zo erg leven in de maatschapij
|
|
|
Maurito Idool
Vak: - Posts: 3684 Reg.: 19 maart 2001 | Taai is het enige goede woord voor oude chips. De rest is spreektaal en dus onzin.
|
|
|
Golden A.F.C.A. Icoon
Uit: Noord-Holland Noord Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 9628 Reg.: 20 juli 2001 | Lol. Haha
Ook hier in West-Frieslans is het gewoon "bol"
Dus dan is dat het goede antwoord 
|
|
|
AjaxArena Vedette Winnaar Ajax Netwerk VoVo Interlands 2006/2007; meer prijzen
Uit: Hengelo Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2229 Reg.: 24 september 2002 |
quote: Christiaan schreef:
Hier is 't slof.
Ow? Hier even verderop is het gewoon vies hoor 
|
|
|
ajax_FAN Ballenjongen
Uit: amsterdam Posts: 47 Reg.: 7 april 2001 | |
|
ArenA Administrator Derde plek Ajax Netwerk VoVo 04/05, winnaar HCE VoVo 04/05
Uit: Zeist Vak: 420 Posts: 8721 Reg.: 18 april 2002 | Slof of bol?
Ik heb van beide nog nooit gehoord, ik kan me er ook niet echt een voorstelling van maken hoe chips bol of slof kan zijn?..dat zijn toch geen echte woorden?
De chips is oud..
|
|
|
poppelepee Jeugdspeler
Uit: Drenthe Vak: - Posts: 73 Reg.: 24 april 2001 | Hier in Drenthe is de chips slof. Vuurwerk kan trouwens ook slof worden. Ik dacht trouwens dat het gewoon een ABN-woord was. Blijkbaar niet dus. Van bolle chips heb ik nog nooit gehoord.
|
|
|
Cosa Nostra Idool
Vak: 111 Posts: 5279 Reg.: 30 juni 2002 | Bol? Slof? Hier in de Randstad (om precies te zijn; tussen A'dam en Leiden) is de chips gewoon oud...
|
|
|
Powell International
Uit: Venlo Vak: - Posts: 1325 Reg.: 6 augustus 2000 | Ik ken beide woorden niet en vind ze maar raar
Hier is het toch echt 'taai'. Ik noem oude koekjes en chips beide taai! Bol en slof is onzin 
|
|
|
marcotica Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2322 Reg.: 17 augustus 2002 | Oud of taai...
Mijn buurman zegt lauwe chips. Mijn overbuurman zegt bitse chips en mijn neefje zegt barre chips. Mijn tante noemt dergelijke chips altijd dof, en mijn oma heeft een hekel aan stijve chips.
|
|
|
errant_bone Veelbelovend talent
Uit: Wieringermeer Vak: Teletekst Supporter Posts: 265 Reg.: 4 augustus 2004 | Ik woon in de kop van Noord-Holland maar de termen "bol"en "slof" zeggen mij helemaal niets. Bij bolle chips denk ik aan chips waar een luchtbel inzit maar ok.
Oude koek en chips noem ik zoals mij het meest logisch lijkt "oud". En een andere term zou zijn "muf" (al moet ik eerlijk zeggen dat de termen "ranzig" en "gatver" eerder zullen klinken dan "wat een muffe koek" .
Zo leer je op de maandagavond weer eens wat nieuwe termen. Waar Ajax netwerk al niet goed voor is 
|
|
|
Moky Vedette
Uit: Amsterdam Vak: 401 Posts: 1939 Reg.: 14 mei 2001 | gewoon niet te kanen zoals eerder al opgemerkt of niet te nassen.........ouwe tiefes zooi!
bol of slof hoe verzinnen ze het 
|
|
|
Teucer Vedette
Uit: Utrecht Vak: 410 Posts: 2535 Reg.: 15 augustus 2000 | Bol? Slof? Stelletje boeren.
Echt nog nooit van deze woorden gehoord. Het is gewoon oud.
|
|
|
Klasbakken Idool
Uit: Heerhugowaard Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 6540 Reg.: 10 juli 2002 | Haha! Wat een reacties!
Grappig eigenlijk hoeveel benamingen er wel niet voor zijn:
- bol
- slof
- oud
- gaar
- taai
- niet te kanen/niet te vreten/niet te nassen
- vies
- lauw
- bits
- bar
- dof
- stijve
- muf
- ranzig
WTF!! lol 
|
|
|
Sluk Idool Nr.2 Ajax Quiz Seizoen 2002/2003
Uit: Apeldoorn Vak: 116 Posts: 3558 Reg.: 3 september 2002 | Dat is gewoon chips om weg te gooien, vervolgens koop je een nieuwe zak en dan is het gewoon chips zonder extra naam...
Maarre damned dat je hier al een discussie over hebt met je vriendin Diepzinnige relatie hebben jullie 
Al lijkt het enigzins op de PATAT/friet discussie 
|
|
|
|