Ajax Netwerk
vrijdag 21 juli 2017 - 06:47                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Historie » Siem de Jong Deel 8

HR

Deze topic is open en bestaat uit 117 pagina's: 1 2 3 4 5 6 ... 117 »

HR
Vervolg topic deel 7

enkele laatste posts:

DarkChild
Moderator

Vak: -
Droomaankoop: Johnny Heitinga
Reg.: 27 juni 2002

quote:HR
thirdstarheroes schreef:

(...)

Je kan toch moeilijk stellen dat de Jong een niet functionerende speler is. Zeker als spits niet.

Lees nu net toevallig het boek Tussen godenzonen van Auke Kok, en ook daarin blijkt hoe belangrijk de Jong voor het spel van Ajax is geweest de laatste jaren. Dat juist door keuzes van hem het spel beter werd ook. Is misschien niet de meest technische speler, maar heeft ook op het middenveld (vooral met Eriksen) zijn waarde gehad. Het gaat er niet om dat je 2 goeie voetballers opstelt, het gaat erom dat je 2 voetballers opstelt die bij elkaar passen en elkaar aanvullen. Dat deden Eriksen en de Jong heel goed in ieder geval.
HR
Daar denkt het spelbeeld heel anders over, of vond je dat we vorig seizoen doorgaans zo sterk speelden?
Tegen het einde was het wel beter, iets dat je wat mij betreft kan terugzien in het spelaandeel van beide halven.

Overigens zeg ik niet dát De Jong niet functioneert, als spits vind ik hem bijvoorbeeld gewoon goed, maar áls hij niet functioneert dan zegt het niets dat hij aanvoerder, verlengstuk of welk bak vol clichés ook is.

Die zaken zijn namelijk voor een groot gedeelte juist ontstaan door prestaties. En worden er door gevoed.

Derk Johanssen schreef:

(...)

Nee, ik schets een beeld van wat De Boer op basis van zijn uitspraken, gebaseerd op zijn dagelijkse ervaringen met die jongens heeft. Althans, dat denk ik. Ik ben er inhoudelijk niet helemaal mee eens. Het is nogal arrogant om er vanuit te gaan dat jij of iemand anders hier gelijk heeft en dat als uitgangspunt te nemen. Zo van: Sigthorsson kan er niks van, dús er moet een andere reden zijn dat hij speelt.

Dat kan natuurlijk zijn dat hij hele fijne hand- en spandiensten verricht bij De Boer en consorten, of natuurlijk omdat Hoesen z'n kapper De Boer niet aanstaat. Of natuurlijk omdat Sigthorsson als een zoon is voor De Boer. Al dat soort onzin wordt aangehaald. Want het is godsonmogelijk dat jij, ik of andere poster hier van achter ons PCtje het simpelweg anders (wil niet persé zeggen: verkeerd) zien.
HR
Dit ging over het beeld dat De Boer van Sigthorsson heeft. Dat dat anders is dan wat heel veel mensen vinden lijkt me duidelijk.
Ik reageerde slechts op het stukje waarin jij leek aan te geven dat je ook vindt dat hij een dreigende, doelgerichte spits was voor zijn blessures en dat hij complementaire kwaliteiten heeft aan de andere aanvallers.
Dat bestrijd ik, maar wat De Boer denkt kan ik niet bestrijden, omdat ik dat a)niet weet en b)ik hem nog maar weinig spreek.
Desalniettemin lijkt het me wel safe to say dat hij anders over Sigthorsson denkt dan dat ik dat doe.

Je aanvoerder speelt. Punt. Je aanvoerder is de natuurlijke leider van de groep. Punt. De Jong is die figuur. Dat tonen uitspraken van de laatste jaren van oa Eriksen aan. Daarom móet je eigenlijk een plekje voor hem inruimen. Tenzij hij natuurlijk niet kan voetballen. Hij heeft natuurlijk zijn beperkingen, maar ik zou niet zeggen dat hij er niks van kan. Wel kan het wellicht beter. Alleen is hierarchie, leiderschap en dergelijk ehet meest onderschatte deel van een voetbalelftal. Dat als cliche bestempelen is voor mij een non-argument. Een non-argument omdat je simpelweg geen onderbouwing hiervan hebt. Alleen op de Xbox is dat zo... Simpelweg de spelers met de beste stats, ratings en kwaliteiten opstellen en dan ben je het beste. Helaas zijn het geen robots of computermodellen maar mensen.
HR
Je draaft een beetje door van het ene, naar het andere uiterste, terwijl ik het midden bedoel.

Het zijn clichés, maar daarmee zeg ik niet dat ze onwaar zijn.
Het gaat alleen om de oorzaak en gevolg.
Door je prestaties en je karakter word je verlengstuk en een geschikte aanvoerder, dat moet in je zitten.
Niet iedereen is daarmee een geschikte aanvoerder, dat zijn processen die plaatsvinden in een groep mensen.
Daarmee zeg ik niet dat De Jong dat niet is of kan zijn (al vind ik hem geen leiderschap uitstralen, cq het voortouw nemen als het tegenzit of anders loopt in een wedstrijd), maar ik zeg ook niet dat hij het automatisch is of blijft.

Het is vrij simpel, áls De Jong ergens niet zou presteren, dan gelden voor hem dezelfde principes als voor ieder ander, juist omdat hij aanvoerder en verlengstuk is. Hij is het voorbeeld.
Daarmee zeg ik niet dat je om de week een andere aanvoerder moet hebben, maar ook niet dat hij untouchable is. Wederom, het midden.

Voor de duidelijkheid, en voor de zoveelste keer, ik zeg niet dat De Jong er niets van kan he.

(btw, die uitspraak van Eriksen over De Jong is toch niet de illustere 'Siem is een baas' kreet? ;))

[Dit bericht is veranderd door DarkChild (op 7 januari 2014 11:12:10).]

[Dit bericht is veranderd door T-Bag (op 8 januari 2014 13:59:03).]
HRHR
HR

Johan1973 Rode kaart: waarschuwing
Basisspeler

Uit: z-holland
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 15 december 2011

thirdstarheroes schreef:

(...)

Ga er eens inhoudelijk op in dan?
Je bent overal Hoesen en de Jong aan het afkraken en aan het zeuren om een nieuwe spits (of dat Sigthorsson zijn 3 (!) jaar oude "belofte" gaat inlossen.).

Iedereen weet door je lofzang voor Sigthorsson dat jij fan bent van de scorende spits. Waarom Sigthorsson beter zou zijn dan de Jong of Hoesen is een andere discussie, maar inhoudelijk zien we je daar nooit worden. Alleen maar verontwaardigd reageren als mensen een andere mening hebben of een lol maken om je postings. Maakt voor nu even niks uit, maar ook op deze best wel goede vraag ga je weer niet in.

Ga nu voor 1x eens inhoudelijk graag?

Wie zou jij als spits in het Ajaxvoetbal zien? Die nu beschikbaar (en ook haalbaar voor Ajax) is? Dank je alvast!
HR
ik ben altijd inhoudelijk. maar mensen die je voor troll uitmaken...achterlijk volk. jij verwacht dat ik dat prima vind? nou mooi niet.
dat ik dan verontwaardigd reageer? logisch lijkt me. ik post een LOL en krijg geel... als het dan bij mij gedaan wordt zeg ik er wat van.niet meer dan logisch.

En nu je vraag... Lees hem even goed door en vraag je af of hier überhaupt wel antwoord op te geven is. 'Oprecht', met of zonder domme smileys.

Wie zou jij als spits in het Ajaxvoetbal zien?
Op zich een redelijke vraag. Ik zoek iemand die snel, technisch, kopsterk, tweebenig en doelgericht is. Positioneel goed met een echt neusje voor de goal.
Carlos Bacca bijvoorbeeld had ik wel wat gevonden. (1,5 miljoen naar club brugge, toen was hij haalbaar, nu kost hij 30 miljoen)

Die nu beschikbaar (en ook haalbaar voor Ajax) is?
Dit maakt dat de vraag gelijk veel lastiger, zo niet onmogelijk. Haalbaar is eigenlijk alleen dat wat we zelf opleiden, of die over het hoofd gezien wordt door de topscouts. Als ik dat wist, was ik scout voor Ajax!
Ik wacht maar tot we hem zelf opleiden, maar tot die tijd is het gewoon zwaaaaaar behelpen.....
De Jong is ontzettend behelpen, Hoesen niet serieus te nemen en bij Sig komt het er maar niet of mondjesmaat uit.
Niks mis mee dat ik dat constateer, het is gewoon niet goed genoeg.

[Dit bericht is veranderd door T-Bag (op 8 januari 2014 16:09:14).]
HR
HR
niet op de man aub
HR
HR

Derk Johanssen
Icoon

Uit: Enschede
Reg.: 3 mei 2004

Johan1973 schreef:

(...)

Wie zou jij als spits in het Ajaxvoetbal zien?
Op zich een redelijke vraag. Ik zoek iemand die snel, technisch, kopsterk, tweebenig en doelgericht is. Positioneel goed met een echt neusje voor de goal.
Carlos Bacca bijvoorbeeld had ik wel wat gevonden. (1,5 miljoen naar club brugge, toen was hij haalbaar, nu kost hij 30 miljoen)

HR
Waarom? Moet hij snel zijn? Waarom moet hij tweebenig zijn? Uiteraard is dat een pré maar in mijn ogen geen eis. Hij moet een hoge handelingssnelheid hebben, extreem goede aanname, kopsterk, combinatie maar vooral zijn rol snappen. Ik vind Hoesen voldoen qua specificaties. Alleen vind ik het een mooiweerspits.
Met de naam die je noemt kan ik persoonlijk niks. Buiten dan opmerken dat het altijd makkelijk is om iemand te droppen. Zoals een aantal jaren met zo'n Traoré. Een spits die buiten 2.80 lang zijn en de 100 meter in 11 seconden doen geen enkele kwaliteit heeft. Je krijgt vanzelf van die heiligverklaringen. We zullen het nooit kunnen controleren.

Die nu beschikbaar (en ook haalbaar voor Ajax) is?
Dit maakt dat de vraag gelijk veel lastiger, zo niet onmogelijk. Haalbaar is eigenlijk alleen dat wat we zelf opleiden, of die over het hoofd gezien wordt door de topscouts. Als ik dat wist, was ik scout voor Ajax!
Ik wacht maar tot we hem zelf opleiden, maar tot die tijd is het gewoon zwaaaaaar behelpen.....
De Jong is ontzettend behelpen, Hoesen niet serieus te nemen en bij Sig komt het er maar niet of mondjesmaat uit.
Niks mis mee dat ik dat constateer, het is gewoon niet goed genoeg.
HR
Ik begrijp dit echt niet. Hoesen is snel, is technisch, doelgericht, niet echt tweebenig, kopsterk weet ik eigenlijk niet. Maar hij is wel iemand die qua specificaties beter bij Ajax past dan een sigthorsson die wel sterk groot en kopsterk is, maar qua aanname zwaar tekort komt.

De Jong is het meest allround van allemaal, maar levert overal een 6,5je.
HR
HR

Basisspeler

Derk Johanssen schreef:

(...)

Ik begrijp dit echt niet. Hoesen is snel, is technisch, doelgericht, niet echt tweebenig, kopsterk weet ik eigenlijk niet. Maar hij is wel iemand die qua specificaties beter bij Ajax past dan een sigthorsson die wel sterk groot en kopsterk is, maar qua aanname zwaar tekort komt.

De Jong is het meest allround van allemaal, maar levert overal een 6,5je.
HR
Al zijn 'specificaties' vallen in het niet bij zijn angst om te scoren. Dealbreaker. Maar over Hoesen wil ik het niet meer hebben.
Sig is ook niet zaligmakend, maar heeft naast kopkracht en doelgerichtheid ook een goed schot in beide benen.
Maar ook over hem gaat het hier niet, dan krijg je dat overspannen gedoe weer.

Kijk dat die naam Bacca jou niks zegt maakt me niet uit. Is ook niet zo gek belangrijk-
ik reageer alleen maar op een posting van iemand anders die vraagt of ik er inhoudelijk op in kan gaan, met het noemen van een naam. Dus noem ik een naam, maar zeg er gelijk bij dat heel de vraag eigenlijk nergens op slaat.
Het is allemaal hypothetisch hoe iemand het bij Ajax zou doen, en ik ben ook geen scout die de velden in Latijns-Amerika afstruint...
Ik mag hopen dat er over een paar jaar weer een zelf opgeleide spits van niveau uit de opleiding komt. Want het is gewoon niet zo geweldig. Ook de Jong niet.
HR
HR

Champy95
Nummer 14

Uit: de Klassieke Oudheid
Droomaankoop: Luis Suarez
Reg.: 26 oktober 2002

Johan1973 schreef:

(...)

Al zijn 'specificaties' vallen in het niet bij zijn angst om te scoren. Dealbreaker. Maar over Hoesen wil ik het niet meer hebben.
Sig is ook niet zaligmakend, maar heeft naast kopkracht en doelgerichtheid ook een goed schot in beide benen.
Maar ook over hem gaat het hier niet, dan krijg je dat overspannen gedoe weer.

Kijk dat die naam Bacca jou niks zegt maakt me niet uit. Is ook niet zo gek belangrijk-
ik reageer alleen maar op een posting van iemand anders die vraagt of ik er inhoudelijk op in kan gaan, met het noemen van een naam. Dus noem ik een naam, maar zeg er gelijk bij dat heel de vraag eigenlijk nergens op slaat.
Het is allemaal hypothetisch hoe iemand het bij Ajax zou doen, en ik ben ook geen scout die de velden in Latijns-Amerika afstruint...
Ik mag hopen dat er over een paar jaar weer een zelf opgeleide spits van niveau uit de opleiding komt. Want het is gewoon niet zo geweldig. Ook de Jong niet.
HR
Ik heb eigenlijk niet zoveel moeite dat je De Jong en Hoesen niet voldoende vindt. Dat klopt, voor de spitspositie zijn ze allebei voorlopig te licht voor de Europese (sub)top en beheersen niet alle facetten voor die positie.
En het zit ook wel in de Ajaxsupporter om altijd betere spelers te willen hebben.

Ik en waarschijnlijk meerdere mensen hier op dit forum hebben gewoon moeite met jouw beoordeling van Sigthorsson.
In de punten waarin hij volgens jou excelleert, doen de 2 anderen zeker niet minder. Daar is al voldoende over gediscussieerd en over gesproken.

Hoe meer je die twee anderen omschrijft als onvoldoende, hoe slechter Sigthorsson eigenlijk zou moeten zijn. Je zou hier dus wat meer consequenter in moeten zijn.
HR
HR

Basisspeler

Champy95 schreef:

(...)

Ik heb eigenlijk niet zoveel moeite dat je De Jong en Hoesen niet voldoende vindt. Dat klopt, voor de spitspositie zijn ze allebei voorlopig te licht voor de Europese (sub)top en beheersen niet alle facetten voor die positie.
En het zit ook wel in de Ajaxsupporter om altijd betere spelers te willen hebben.

Ik en waarschijnlijk meerdere mensen hier op dit forum hebben gewoon moeite met jouw beoordeling van Sigthorsson.
In de punten waarin hij volgens jou excelleert, doen de 2 anderen zeker niet minder. Daar is al voldoende over gediscussieerd en over gesproken.

Hoe meer je die twee anderen omschrijft als onvoldoende, hoe slechter Sigthorsson eigenlijk zou moeten zijn. Je zou hier dus wat meer consequenter in moeten zijn.
HR
Ik heb er geen moeite mee, dat jij er moeite mee hebt.
Het verschil zit m wat mij betreft meer in de potentie die ik in Sigthorsson zie, mits hij goed gebruikt gaat worden. Bij wijze van spreken een 5 die een 8 zou kunnen worden. Dat hij me momenteel geen gelijk geeft is overigens een feit.

Die potentie zie ik niet in die anderen. De Jong scoort een 7-, blijft een 7-.
Hoesen blijft te licht, altijd.
Of het eruit komt met Sig is voor mij nog eventjes afwachten (laten we zeggen in eerste instantie tot het einde van het seizoen), sowieso moet er volgend seizoen een goede spits bij (doorstroming of aankoop/huur), want het is een te grote gok om op de nu aanwezige spitsen te blijven vertrouwen, om meerdere redenen.

Dat ieder zijn (soms blinde) voorkeur heeft in wat hij ziet en denkt te zien is op zich niet iets om moeite mee te hebben toch? Daar hoef je ook niet per se geheel consequent in te zijn.
Het is ook een deel smaak en wishful thinking....soms uit halsstarrigheid, soms tegen beter weten in. Kijk naar mij, kijk bijv naar Kluivert nr 9 met zijn Hoesen-lijkt-net-op-Patrick-Kluivert-fixatie.
Het hoort er allemaal een beetje bij.
De mening over en het hypen van Hoesen heb ik geen moeite mee, ik kan me er wel vrolijk om maken,omdat ik dat totaal anders zie. Idem met de Jong.
HR
HR

Kluivert_beste_9_ooit
Icoon

Uit: Antwerpen-Borgerhout
Reg.: 28 november 2010

Benieuwd of De Jong, nu hij weer beschikbaar is voor wedstrijden, terugkeert op het middenveld of in de aanval.
Ikzelf zie een back-up plaatsje voor op de '9' wel zitten, maar aangezien Siem aanvoerder is zal hij zowiezo voetballen. Daarnaast ziet Frank hem als verlengstuk van hemzelf.
Ik sluit niet uit dat De Jong opnieuw terug naar het middenveld keert. Dat heeft te maken met dat ik denk dat De Boer De Jong en Klaassen op de halfposities wilt zien en Serero wellicht als '2e speler' in wil zetten voor de halfpositie.
Maar ja, wie weet wordt Klaassen wel het slachtoffer van de terugkeer van Siem.
Of het middenveld beter wordt met een terugkerende De Jong? Denk dat het prima is om het huidige middenveld intact te laten.
Als er al een verandering moet komen, dan Bojan een linie terugzetten, Klaassen op het bankje en dan De Sa rechtsbuiten.

[Dit bericht is veranderd door Kluivert_beste_9_ooit (op 8 januari 2014 19:38:47).]
HR
HR

RogerGarcia
Vedette

Uit: Winterswijk
Reg.: 4 oktober 2009

Waarom back-up in de spits? Siem de Jong is de spits die in ons systeem het team het best laat renderen. Is het meest compleet vanuit de spits. Dreiging in de diepte heb je enkel niet met hem, maar dat heb je met Sigthorsson en Hoesen ook niet echt, en dat is ook niet wat ons systeem van hem vraagt.
HR
HR

Kluivert_beste_9_ooit
Icoon

RogerGarcia schreef:

Waarom back-up in de spits? Siem de Jong is de spits die in ons systeem het team het best laat renderen. Is het meest compleet vanuit de spits. Dreiging in de diepte heb je enkel niet met hem, maar dat heb je met Sigthorsson en Hoesen ook niet echt, en dat is ook niet wat ons systeem van hem vraagt.
HR
Omdat ik De Jong minder compleet vind in de punt dan bv. een Danny Hoesen. De Jong is een statische spits, welke helpt om het middenveld te 'laten' voetballen. Dat is natuurlijk positief.
Maar ik kies liever voor een '9' welke ook wérkelijk als combinatie- en verbindingsspeler kan fungeren. Iemand die bv. ook 'meedenkt' met het middenveld en niet alleen als 'aanspeel9' dient.
De Jong vult de puntpositie niet eens zo slecht in, zeker redelijk. Persoonlijk kies ik er liever voor om iemand de spits te laten 'bewonen' met een bepaalde extra klasse en onverwachtsheid. Dit maakt dat je moeilijker te verdedigen bent.
Verder denk ik dat De Jong technisch tekort komt om op deze ultrabelangrijke positie te ballen en er te veel gemiste kansen in diverse situaties zullen optreden, waar we als Ajax-zijnde veel beter op hadden kunnen ingespeeld.

[Dit bericht is veranderd door Kluivert_beste_9_ooit (op 8 januari 2014 20:17:20).]
HR
HR

DarkChild
Moderator

Kluivert_beste_9_ooit schreef:

(...)

Omdat ik De Jong minder compleet vind in de punt dan bv. een Danny Hoesen. De Jong is een statische spits, welke helpt om het middenveld te 'laten' voetballen. Dat is natuurlijk positief.
Maar ik kies liever voor een '9' welke ook wérkelijk als combinatie- en verbindingsspeler kan fungeren. Iemand die bv. ook 'meedenkt' met het middenveld en niet alleen als 'aanspeel9' dient.
De Jong vult de puntpositie niet eens zo slecht in, zeker redelijk. Persoonlijk kies ik er liever voor om iemand de spits te laten 'bewonen' met een bepaalde extra klasse en onverwachtsheid. Dit maakt dat je moeilijker te verdedigen bent.
Verder denk ik dat De Jong technisch tekort komt om op deze ultrabelangrijke positie te ballen en er te veel gemiste kansen in diverse situaties zullen optreden, waar we als Ajax-zijnde veel beter op hadden kunnen ingespeeld.
HR
Er stond vorig jaar een analyse in VI over de manier waarop De Jong de spitspositie invult en hoe dat een wapen is voor Ajax.

Allesbehalve statisch.
HR
HR

Siem de goalmachien
Idool

Droomaankoop: Albin Ekdal
Reg.: 11 november 2008

Als er al een verandering moet komen, dan Bojan een linie terugzetten, Klaassen op het bankje en dan De Sa rechtsbuiten.
HR
Bizar idee. Maar ja, je kunt straks in ieder geval weer lekker losgaan op De Boer omdat die dit niet in praktijk brengt.
HR
HR

Kluivert_beste_9_ooit
Icoon

DarkChild schreef:

(...)

Er stond vorig jaar een analyse in VI over de manier waarop De Jong de spitspositie invult en hoe dat een wapen is voor Ajax.

Allesbehalve statisch.
HR
Dus De Jong IS geen statische spits? Nou, ik ben het er niét mee eens.

Siem de goalmachien schreef:

(...)

Bizar idee. Maar ja, je kunt straks in ieder geval weer lekker losgaan op De Boer omdat die dit niet in praktijk brengt.
HR
Niet echt om eerlijk te zijn. Ik heb zelf wel een idee over hoe er het beste gevoetbald kan worden. Maar ja, De Boer ook en wat hij wilt strookt niet met hetgeen ik wil. Frank is hoofdcoach van Ajax en die beslist dus. Even goeie vrienden, maar blijf hopen dat De Boer het ook gaat inzien. Zo niet, dan kan ik er weinig aan veranderen en blijft er de hoop.

Afijn, terug naar De Jong, waar dit topic dacht ik om gaat.
Tegen Gala zal wel al duidelijk zijn waar De Jong terecht gaat komen: middenveld of aanval. Dat hij basisspeler wordt, twijfel ik bij Frank geen moment aan.

[Dit bericht is veranderd door Kluivert_beste_9_ooit (op 8 januari 2014 20:45:22).]
HR
HR

DarkChild
Moderator

(...)

Dus De Jong IS geen statische spits? Nou, ik ben het er niét mee eens.
HR
Dat zal afhangen van je definitie van statisch. Hij rent niet naar de flanken, maar blijft ook niet tegen een centrale verdediger 'aanhanger'.

Ik kan het niet helpen dat hij, wat ook naar voren kwam in die analyse, zich laat inzakken naar het middenveld om daar aanspeelbaar te zijn en ik kan het ook niet helpen dat één van de kritiekpunten, die dan weer hier leesbaar waren, was dat hij daardoor niet altijd in de zestien te vinden was.

Volgens de omschrijving die jij gaf is Hoesen zelfs nog eerder een statisch aanspeelpunt dan De Jong.
Ik vind het ook geen 'vieze' benaming, het meevoetballen is immers een belangrijk onderdeel in onze speelwijze.
HR
HR

Kluivert_beste_9_ooit
Icoon

DarkChild schreef:

(...)

Dat zal afhangen van je definitie van statisch. Hij rent niet naar de flanken, maar blijft ook niet tegen een centrale verdediger 'aanhanger'.

Ik kan het niet helpen dat hij, wat ook naar voren kwam in die analyse, zich laat inzakken naar het middenveld om daar aanspeelbaar te zijn en ik kan het ook niet helpen dat één van de kritiekpunten, die dan weer hier leesbaar waren, was dat hij daardoor niet altijd in de zestien te vinden was.

Volgens de omschrijving die jij gaf is Hoesen zelfs nog eerder een statisch aanspeelpunt dan De Jong.
Ik vind het ook geen 'vieze' benaming, het meevoetballen is immers een belangrijk onderdeel in onze speelwijze.
HR
Zowel De Jong als Hoesen blijven niet tegen de centrale verdediger 'aanhangen'. De Jong heeft daarbij het nadeel dat hij 'té veel' in het centrum blijft hangen en als de ruimtes dan klein zijn dan gaat het vaak mis. Danny weet wel raad in de kleine ruimte. Hoesen wijkt soms uit naar de flanken, maar alleen als het kan en/of verstandig is voor de verdere voortzetting van het spel.
Daarbij zijn 'kapstokfunctie' niét verwaarlozend. Hoesen brengt meer verrassing en variatie in het spel dan De Jong.

Siem zakt soms wel in en komt dan net een tikkie eerder dan één van de CV's van de tegenstander, wat zeker mooi is om te zien. Hoesen heeft dit ook en doet het in een hogere versnelling. Dit terwijl zijn techniek en balaanname soepeler is.

Siem als back-up dus wat mij betreft.
HR
HR

Dion Odinot
Geselecteerd voor Oranje

Uit: Moordrecht
Droomaankoop: Florinel Coman
Reg.: 3 juli 2006

Tijdens het partijspel op de training (die op het filmpje op Ajax TV te zien is) speelt De Jong als spits, en dat was ook gelijk de vermoedelijke opstelling tegen Galatasaray.

Middenveld: Klaassen, Blind, Serero
Aanval: Bojan, De Jong, Fischer

Keeper en verdediging kon ik niet zien op het filmpje.
HR
HR

Champy95
Nummer 14

Dion Odinot schreef:

Tijdens het partijspel op de training (die op het filmpje op Ajax TV te zien is) speelt De Jong als spits, en dat was ook gelijk de vermoedelijke opstelling tegen Galatasaray.

Middenveld: Klaassen, Blind, Serero
Aanval: Bojan, De Jong, Fischer

Keeper en verdediging kon ik niet zien op het filmpje.
HR
Door schrappen van de verdedigers van team zwart, kon je duidelijk afleiden wie de verdedigers/keeper van team rood was.

Riedewald - Moisander - Veltman - Van Rhijn

------------- Cillessen
HR
HR

Massimo
Icoon

Reg.: 20 januari 2010

Lijkt me ook de meest logische opstelling.
HR
HR

ibramovic
Idool

Uit: Amsterdam
Droomaankoop: Cristian Pavon
Reg.: 20 augustus 2003

Afgaande op de doelpunten in het filmpje kun je zien dat de 5 voorsten het wel met elkaar gaan vinden. De Jong die inzakt in de wisselwerking met Klaassen, Bojan in een vrije rol die combinaties aangaat met Serero. Ik zie het wel zitten zo.
HR
HR

Burzlew
Nummer 14

Uit: Lissabon / Amsterdam
Vak: 410
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 3 augustus 2002

Prima kaatsje op Fischer, maar de ruimte die hij heeft komt juist omdat vanwege dat truucje wat hij in de spits heel goed doet. Doorlopen, wegtrekken en meteen doorpassen of draaien en schieten. Poulsen neemt hem in eerste instantie over, maar laat hem los, VdHoorn heeft het niet door en is te laat en vervolgens ook te laat voor Fischer.

Ik denk dat de kwaliteiten van Hoesen wat meer allround zijn. Hij is wat sneller, is een betere dribbelaar, wat behendiger en heeft een actie. Maar Siem is gewoon heel erg betrouwbaar en constant als hij in de spits speelt en juist van zo'n speler in de as wil je iemand die constant presteert. Hoesen kan er echt wel overheen gaan denk ik, maar tot die tijd heb je met Siem een ontzettend betrouwbare speler in de spits.
HR
HR

Champy95
Nummer 14

Wel een wijze les daar voor Bazoer.

Een foutje dat onmiddellijk wordt afgestraft.
HR
HR

BeeJay
International

Uit: -
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 24 maart 2005

Burzlew schreef:

Prima kaatsje op Fischer, maar de ruimte die hij heeft komt juist omdat vanwege dat truucje wat hij in de spits heel goed doet. Doorlopen, wegtrekken en meteen doorpassen of draaien en schieten. Poulsen neemt hem in eerste instantie over, maar laat hem los, VdHoorn heeft het niet door en is te laat en vervolgens ook te laat voor Fischer.

Ik denk dat de kwaliteiten van Hoesen wat meer allround zijn. Hij is wat sneller, is een betere dribbelaar, wat behendiger en heeft een actie. Maar Siem is gewoon heel erg betrouwbaar en constant als hij in de spits speelt en juist van zo'n speler in de as wil je iemand die constant presteert. Hoesen kan er echt wel overheen gaan denk ik, maar tot die tijd heb je met Siem een ontzettend betrouwbare speler in de spits.
HR
Vind ik ook.
Daarnaast vult Siem de spitspositie het best in in vergelijking met de rest van de aanwezige spitsen.
Ik ben een van de weinige die op zich ook geen moeite heeft met Siem op het middenveld. Maar dan moet de rest van het middenveld wel in balans zijn.
Dat betekent dus met Serero en Blind op het middenveld. Ik ben ben van mening dat dat prima kan voldoen.
Ik hoop echter dat hij gewoon eerste spits wordt en het middenveld blijft staan.
HR
HR

AmanInFull
Bankzitter

Reg.: 20 mei 2011

Johan1973 schreef:

(...)

Ik heb er geen moeite mee, dat jij er moeite mee hebt.
Het verschil zit m wat mij betreft meer in de potentie die ik in Sigthorsson zie, mits hij goed gebruikt gaat worden. Bij wijze van spreken een 5 die een 8 zou kunnen worden. Dat hij me momenteel geen gelijk geeft is overigens een feit.

Die potentie zie ik niet in die anderen. De Jong scoort een 7-, blijft een 7-.
Hoesen blijft te licht, altijd.
Of het eruit komt met Sig is voor mij nog eventjes afwachten (laten we zeggen in eerste instantie tot het einde van het seizoen), sowieso moet er volgend seizoen een goede spits bij (doorstroming of aankoop/huur), want het is een te grote gok om op de nu aanwezige spitsen te blijven vertrouwen, om meerdere redenen.

Dat ieder zijn (soms blinde) voorkeur heeft in wat hij ziet en denkt te zien is op zich niet iets om moeite mee te hebben toch? Daar hoef je ook niet per se geheel consequent in te zijn.
Het is ook een deel smaak en wishful thinking....soms uit halsstarrigheid, soms tegen beter weten in. Kijk naar mij, kijk bijv naar Kluivert nr 9 met zijn Hoesen-lijkt-net-op-Patrick-Kluivert-fixatie.
Het hoort er allemaal een beetje bij.
De mening over en het hypen van Hoesen heb ik geen moeite mee, ik kan me er wel vrolijk om maken,omdat ik dat totaal anders zie. Idem met de Jong.
HR
Ik was ooit (twee jaar geleden) ook pro-sigthorsson, maar nu moet ik toch constateren dat zelfs een in de keuken staande oudere huisvrouw die af en toe een blik naar de tv werpt wanneer ajax voetbalt kan zien dat Sigthorsson dra-ma-tisch is. Dat jij herhaaldelijk impliceert dat van het trio Siggy het beste is voor ajax, grenst aan het absurde.

Ik zal het even heel simpel uitleggen aan de hand van een aantal punten

1. "Sigthorsson is doelgerichter en scoort meer dan Hoesen en De Jong". Feitelijk onjuist als je kijkt naar goals/speelminuten. Sterker nog, het constant beweren dat Hoesen geen killer is zonder statistische onderbouwing vind ik eigenlijk niet chique want daarmee draag je bij aan mythevorming die op niets gebaseerd is.
2. Sigthorsson heeft een waardeloze techniek, een belabberde aanname en een wendbaarheid van een tankwagen. Dat is en blijft zo.
3. Hij is daarbij ook niet (aanmerkelijk) sneller dan Hoesen of De Jong.
4. Het positiespel gaat overduidelijk achteruit met hem in de spits, je ziet dat het gewoon beter loopt met Hoesen (zie Barca) of De Jong.
5. "Hij heeft een beter schot." De Jong heeft een goed schot, hij schiet ze herhaaldelijk (vooral vorig seizoen) van buiten de 16 erin. Hoesen heeft ook een paar goaltjes van randje zestien gemaakt, meer plaatsing dan kracht. Sigthorsson heb ik echter nog nooit van een flinke afstand (verder dan de penaltystip) een bal in het net zien jagen.
6. "Sigthorsson is kopsterker > Hoesen, maar gelijk aan De Jong." Correct, alleen heb je daar weinig aan op het moment.
7. "Sigthorsson heeft meer 'body' en balvastheid dan De Jong en Hoesen." Lijkt misschien zo maar is onjuist. Hoesen gaf tegen barca een lesje in balvastheid en is ontzettend gegroeid qua kracht. De Jong is ook voldoende daarin.

De feiten spreken je simpelweg tegen.

NB: op geen enkel moment bedoel ik dat Hoesen en De Jong de ideale ajaxspitsen zijn, dit is puur relatief t.o.v. Sig.
HR
HR

TobyA
Geselecteerd voor Oranje

Vak: 428
Droomaankoop: Vurnon Anita
Reg.: 28 september 2009

Ik vind Siem de Jong een betere kopper, of hij is igg veel slimmer. Sigthorsson wint z´n kopduels meestal wel maar er zit totaal geen richting in zijn kopballen. Siem de Jong plaatst de bal nog.
HR
HR

druif
International

Reg.: 20 juni 2009

AmanInFull schreef:

(...)

Ik was ooit (twee jaar geleden) ook pro-sigthorsson, maar nu moet ik toch constateren dat zelfs een in de keuken staande oudere huisvrouw die af en toe een blik naar de tv werpt wanneer ajax voetbalt kan zien dat Sigthorsson dra-ma-tisch is. Dat jij herhaaldelijk impliceert dat van het trio Siggy het beste is voor ajax, grenst aan het absurde.

Ik zal het even heel simpel uitleggen aan de hand van een aantal punten

1. "Sigthorsson is doelgerichter en scoort meer dan Hoesen en De Jong". Feitelijk onjuist als je kijkt naar goals/speelminuten. Sterker nog, het constant beweren dat Hoesen geen killer is zonder statistische onderbouwing vind ik eigenlijk niet chique want daarmee draag je bij aan mythevorming die op niets gebaseerd is.
2. Sigthorsson heeft een waardeloze techniek, een belabberde aanname en een wendbaarheid van een tankwagen. Dat is en blijft zo.
3. Hij is daarbij ook niet (aanmerkelijk) sneller dan Hoesen of De Jong.
4. Het positiespel gaat overduidelijk achteruit met hem in de spits, je ziet dat het gewoon beter loopt met Hoesen (zie Barca) of De Jong.
5. "Hij heeft een beter schot." De Jong heeft een goed schot, hij schiet ze herhaaldelijk (vooral vorig seizoen) van buiten de 16 erin. Hoesen heeft ook een paar goaltjes van randje zestien gemaakt, meer plaatsing dan kracht. Sigthorsson heb ik echter nog nooit van een flinke afstand (verder dan de penaltystip) een bal in het net zien jagen.
6. "Sigthorsson is kopsterker > Hoesen, maar gelijk aan De Jong." Correct, alleen heb je daar weinig aan op het moment.
7. "Sigthorsson heeft meer 'body' en balvastheid dan De Jong en Hoesen." Lijkt misschien zo maar is onjuist. Hoesen gaf tegen barca een lesje in balvastheid en is ontzettend gegroeid qua kracht. De Jong is ook voldoende daarin.

De feiten spreken je simpelweg tegen.

NB: op geen enkel moment bedoel ik dat Hoesen en De Jong de ideale ajaxspitsen zijn, dit is puur relatief t.o.v. Sig.
HR
Goed verhaal. Kan er (helaas) ook niets anders van maken.

Denk gewoon niet het geschikte type spits (dat weet ik eigenlijk wel zeker). Verder geen onaardige spits maar te veel specialist (doelgericht), die in het overige (tactisch, technisch) gewoon voor ons spelletje te veel mist.

Denk wel dat dit besef er bij alle partijen beter vandaag dan morgen zou moeten komen (als dit er al niet is). Vrees dat dit op deze manier trekken aan een dood paard wordt. En daar is niemand bij gebaat: Ajax niet (spel) en Kolbeinn niet (carrière).

On: Siem oogt sterk (op beelden van training). Nieuwsgierig naar de wisselwerking met hem in de spits en het middenveld van Klaassen - Serero - Blind daarachter. Erg benieuwd naar hoe dit gaat lopen (ook met Bojan en Fischer ernaast).

[Dit bericht is veranderd door druif (op 9 januari 2014 14:37:18).]
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 117 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » A - Ajax » Historie » Siem de Jong Deel 8

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

In welke linie heeft Ajax het dringendst nog versterking nodig?

Verdediging
Middenveld
Aanval

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 85,7% dat Feyenoord wint van Vitesse. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van OGC Nice-Ajax:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!