Ajax Netwerk
donderdag 27 november 2014 - 17:01                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Historie » Martin Jol [deel 8]

HR

Deze topic is open en bestaat uit 52 pagina's: « 1 ... 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 »

HR

marx
Icoon

Uit: nijmegen
Vak: -
Droomaankoop: Vadocz Kristian
Reg.: 4 mei 2004

quote:HR
AFCA 428 schreef:

Het idee vond ik niet eens zo slecht hoor. Een middenveld met Janssen, de Jong en Eriksen. Daar spreekt de intentie tot (zeer) aanvallend voetbal uit denk ik.

Helaas werkte dit middenveld niet (Frank hield te lang vol helaas).

Jopl speelde met het middenveld: De Zeeuw, enoh en de Jong. Een stuk verdedigender ingesteld.
HR
Het grote verschil is dat Jol koos voor iemand achter de spits en De Boer kiest voor 1 controlerende centrale middenvelder. Iedereen weet dat 1 controlerende middenvelder niet kan in het topvoetbal anno 2012. Met als gevolg dat het zgn. creatieve middenveld geen enkele aanvallende impuls meer kan verzorgen omdat het zijn uiterste best doet niet te verzuipen. Jol is een onafhankelijke geest, De Boer niet. Die weet dat ie op de Cruijff-golf mee moet drijven.
HR
HR

Kampioentjeh
Basisspeler

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 12 december 2010

marx schreef:

(...)

Iedereen weet dat 1 controlerende middenvelder niet kan in het topvoetbal anno 2012.
HR
Wat een onzin. Barcelona haalt er al jaren goede resultaten mee. ADO haalde er vorig jaar goede resultaten mee. Vitesse haalt er goede resultaten mee.
HR
HR

Middenweg 401
Vedette

Reg.: 14 april 2005

Quido schreef:

(...) Omdat iedereen dit gelijk als een aanval op De Boer ziet. Zoals ik al vaker heb gezegd doet het Ajax onder De Boer er in deze discussie helemaal niet toe. Mijn punt is dat het Ajax van Jol (nogmaals: in de tweede seizoenshelft van zijn eerste seizoen) erg fijn was om te zien, en ik verzet me fel tegen het beeld dat men toen volgens het principe 'alle ballen op Luis' speelde. En omdat de vergelijking met De Boer toch steeds getrokken wordt: ja, het was stukken malen verzorgder, dynamischer en meer een eenheid dan nu.
HR
Nou, niet iedereen dus. Het voetbal onder de dikke vette pad was niet om aan te zien, alle ballen op Luis en ok, om jou te plezieren, El Ham. Dat ze dat goed deden is wat anders en op Jols manier was het misschien ook wel verzorgd. Met positiespel, of iets wat uberhaupt op Ajax voetbal moest lijken had het echter niets te maken. En de kooplust van Jol afdoen met "er stonden zoveel jeugdspelers in zijn elftal" is natuurlijk een gotspe.

[Dit bericht is veranderd door Middenweg 401 (op 7 januari 2012 11:46:12).]
HR
HR

Hendrix
Icoon

Vak: 129
Reg.: 9 december 2005

Middenweg 401 schreef:

(...)

Nou, niet iedereen dus. Het voetbal onder de dikke vette pad was niet om aan te zien, alle ballen op Luis en ok, om jou te plezieren, El Ham. Dat ze dat goed deden is wat anders en op Jols manier was het misschien ook wel verzorgd. Met positiespel, of iets wat uberhaupt op Ajax voetbal moest lijken had het echter niets te maken. En de kooplust van Jol afdoen met "er stonden zoveel jeugdspelers in zijn elftal" is natuurlijk een gotspe.
HR
De bewering dat er "constant beweging was" onder het voetbal van Jol is al helemaal lachwekkend. Zelden zo'n statisch Ajax gezien als onder Jol (vooral zonder bal!). Het was echt schrikbarend om te zien uit tegen Milan, dat die jongens opeens meer konden met hun benen dan alleen hun gewicht dragen. Echt pijnlijk.
HR
HR

marx
Icoon

Kampioentjeh schreef:

(...)

Wat een onzin. Barcelona haalt er al jaren goede resultaten mee. ADO haalde er vorig jaar goede resultaten mee. HR
Tja, als je het meeste geld hebt en ook nog eens Messi, kun je zelfs met het stopperspilsysteem succes boeken. En ADO werd uitgeschakeld door Ommonia Nicosia. Met 1 controlerende middenvelder spelen was in de jaren tachtig al kansloos. Getuige het gebrek aan succes van Ajax onder trainer Cruijff. Het is anno 2012 complete zelfmoord.

Kampioentjeh schreef:
Vitesse haalt er goede resultaten mee.
HR
Vitesse speelt afzichtelijk voetbal.
HR
HR

DarkChild
Moderator

Droomaankoop: Johnny Heitinga
Reg.: 27 juni 2002

marx schreef:

(...)

Het grote verschil is dat Jol koos voor iemand achter de spits en De Boer kiest voor 1 controlerende centrale middenvelder. Iedereen weet dat 1 controlerende middenvelder niet kan in het topvoetbal anno 2012. Met als gevolg dat het zgn. creatieve middenveld geen enkele aanvallende impuls meer kan verzorgen omdat het zijn uiterste best doet niet te verzuipen. Jol is een onafhankelijke geest, De Boer niet. Die weet dat ie op de Cruijff-golf mee moet drijven.
HR
Nog los van de haalbaarheid, maakt het ook uit wie je die enige verdedigende middenvelder laat zijn.
Op basis van intrinsieke kwaliteiten is de keuze voor Janssen dan een lachertje (al hopen de 17 andere teams in de Eredivisie dat De Boer er lekker mee door gaat)
HR
HR

Middenweg 401
Vedette

DarkChild schreef:

(...)

Nog los van de haalbaarheid, maakt het ook uit wie je die enige verdedigende middenvelder laat zijn.
Op basis van intrinsieke kwaliteiten is de keuze voor Janssen dan een lachertje (al hopen de 17 andere teams in de Eredivisie dat De Boer er lekker mee door gaat)
HR
Janssen speelde toch bij Twente toen Jol hier nog zat?
Waarom dan hier ook weer het oeverloze gezeik op Frank de Boer omdat hij je lievelingetjes niet opstelt? Bewaar dat voor het De Boer of Lodeiro-topic, joh, dan kan ik die overslaan als ik er geen zin in heb.
HR
HR

Maxwell Cabelino Andrade
Idool

Uit: Haarlem
Vak: 412
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 18 juli 2010

marx schreef:

Tja, als je het meeste geld hebt en ook nog eens Messi, kun je zelfs met het stopperspilsysteem succes boeken. En ADO werd uitgeschakeld door Ommonia Nicosia. Met 1 controlerende middenvelder spelen was in de jaren tachtig al kansloos. Getuige het gebrek aan succes van Ajax onder trainer Cruijff. Het is anno 2012 complete zelfmoord.

Vitesse speelt afzichtelijk voetbal.
HR
Wat een redenatie van lik me vestje Dus Ado haalt Europees voetbal maar heeft gefaald ( en zonder V.d Brom) :D
HR
HR

Quido
Idool

Reg.: 10 juli 2003

Middenweg 401 schreef:

(...)

Nou, niet iedereen dus. Het voetbal onder de dikke vette pad was niet om aan te zien, alle ballen op Luis en ok, om jou te plezieren, El Ham.HR
Kul, maar die discussie heb ik hier de afgelopen dagen al lang genoeg gevoerd. Met Pantelic (dat tweede half jaar dus) speelde Ajax prima positiespel.

En de kooplust van Jol afdoen met "er stonden zoveel jeugdspelers in zijn elftal" is natuurlijk een gotspe.
HR
Staat in principe los van elkaar, maar het gezever dat Jol de jeugd geen kans gaf en alleen maar spelers uit eigen stal opstelde is door deze statistiek volledig uit de lucht gegrepen.

Daarnaast betwijfel ik of De Boer inmiddels niet al meer geld heeft uitgegeven dan Jol, maar dat geheel terzijde.
HR
HR

El?Magicooo
Bankzitter

Uit: A'dam
Vak: 424
Reg.: 28 augustus 2011

Quido schreef:

(...)

Daarnaast betwijfel ik of De Boer inmiddels niet al meer geld heeft uitgegeven dan Jol, maar dat geheel terzijde.
HR
Qua transfersommen denk ik dat Jol meer heeft uitgegeven maar daar gaat het niet om. De echte schade komt later pas door de contracten die worden afgesloten. Denk dat De Boer/Blind hier realistischer in is dan Jol / Raiola en dat de salarissen van Boerigter, Serero, Kolbeinn en Theo, overeenkomen met Mounir, Demy, Tainio en Mido
HR
HR

Quido
Idool

Geen idee. Maar reken maar dat Mido en Tainio nooit waren gekomen als Pantelic en Rommedahl ´gewoon´ een contractverlenging hadden gekregen (beide hadden hun waarde wel al bewezen). Vreemd genoeg gebeurde dat niet, om niet veel later wel groen licht te geven voor D-spelers als Mido en Tainio.
HR
HR

DarkChild
Moderator

Droomaankoop: Johnny Heitinga
Reg.: 27 juni 2002

El?Magicooo schreef:

(...)

Qua transfersommen denk ik dat Jol meer heeft uitgegeven maar daar gaat het niet om. De echte schade komt later pas door de contracten die worden afgesloten. Denk dat De Boer/Blind hier realistischer in is dan Jol / Raiola en dat de salarissen van Boerigter, Serero, Kolbeinn en Theo, overeenkomen met Mounir, Demy, Tainio en Mido
HR
Dat vraag ik me af, want bijvoorbeeld Serero is van buiten de EU en moet dus al minimaal 500 duizend Euro verdienen. Verder hadden Mido en Tainio kortlopende 'prestatiecontracten' met geen of een heel laag basissalaris

En prestaties hebben ze nauwelijks geleverd ;)

Ik ben er dus niet uit wat realistischer is, het aankoopbeleid van beiden is niet veel soeps
HR
HR

Vaart erin
Vedette

Uit: Amsterdam
Vak: 422
Reg.: 8 februari 2009

marx schreef:

(...)

HR
Marx, hoe verklaar je dat de eerste zes ploegen in de eredivisie met de punt naar achter spelen?
HRHR
HR

Middenweg 401
Vedette

Quido schreef:

Kul, maar die discussie heb ik hier de afgelopen dagen al lang genoeg gevoerd. Met Pantelic (dat tweede half jaar dus) speelde Ajax prima positiespel.

(...) Staat in principe los van elkaar, maar het gezever dat Jol de jeugd geen kans gaf en alleen maar spelers uit eigen stal opstelde is door deze statistiek volledig uit de lucht gegrepen.

HR
Continu iets kul noemen maakt het nog niet waar. Kijk voor de grap eens een aantal wedstrijden terug of, als dat teveel moeite is, check het Jol topic op het hoogtepunt van de periode Jol, zo rond april 2010. Deel 5, de eerste pagina's.

Wat je ziet is grote tevredenheid over Jol (o.a. de debuterende jeugd). Grote hoop op drie sterren, de enige kritiek betreft daar spelopvatting en positiespel. Dat is niet voor niks, aangezien het niks met Ajax voetbal te maken had. Ik heb het vermoeden dat je dingen mooier herinnert dan ze zijn.
HR
HR

marx
Icoon

Vaart erin schreef:

(...)

Marx, hoe verklaar je dat de eerste zes ploegen in de eredivisie met de punt naar achter spelen?
HR
PSV speelt met 4 middenvelders.
HR
HR

Quido
Idool

Middenweg 401 schreef:

(...)

Continu iets kul noemen maakt het nog niet waar. HR
Continu? Ik heb genoeg argumenten gegeven. En destijds ook gewoon alle wedstrijden gezien. Dat het zogenaamd niet volgens de Ajax-filosofie is, wil niet zeggen dat er geen verzorgd positiespel te zien was. Snap ook echt niet waarom het Ajax-spel van nu getolereerd wordt, tenzij iedereen al tevreden is als er zogenaamd een intentie is des Ajax' te spelen.

Wat je ziet is grote tevredenheid over Jol (o.a. de debuterende jeugd). Grote hoop op drie sterren, de enige kritiek betreft daar spelopvatting en positiespel. Dat is niet voor niks, aangezien het niks met Ajax voetbal te maken had. Ik heb het vermoeden dat je dingen mooier herinnert dan ze zijn.
HR
Nee, ik heb toen ook altijd al geageerd tegen de opvatting dat het enkel 'lange halen op Luis-spel was. Net zoals ik nu ageer tegen degenen die zeggen dat Ajax nu voetbalt zoals Ajax hoort te voetballen. Als dat zo is, is het namelijk bijzonder triest gesteld met onze filosofie.
HR
HR

129
Legende
Winnaar Ajax Netwerk VoVo 2010/2011; meer prijzen

Vak: 129
Reg.: 10 mei 2002

marx schreef:

(...)

PSV speelt met 4 middenvelders.
HR
De vraag was duidelijk te lastig voor je. Waarvan akte.
HR
HR

Middenweg 401
Vedette

Quido schreef:

Continu? Ik heb genoeg argumenten gegeven. En destijds ook gewoon alle wedstrijden gezien. Dat het zogenaamd niet volgens de Ajax-filosofie is, wil niet zeggen dat er geen verzorgd positiespel te zien was. HR
Genoeg argumenten? Net even teruggekeken. Ik tel sinds 2012 1 poging tot argument: dat we nu meer counterdoelpunten maken cq goals uit de omschakeling. Iets waarvan ik me ten zeerste afvraag of het zo is, maar mocht het zo zijn heeft dat natuurlijk niets te maken met argumentatie over positiespel en/of lange halen. Verder is het vooral hard roepen dat iedereen ongelijk heeft behalve Martin Jol en jij. Ik denk dat ik deze discussie maar ga staken, Cock.
HR
HR

marx
Icoon

129 schreef:

(...)

De vraag was duidelijk te lastig voor je. Waarvan akte.
HR
TOivonen, Strootman, Wijnaldum en Labyad zijn toch echt 4 middenvelders. Of zie jij het anders? Ik kan het me niet voorstellen.
HR
HR

Vaart erin
Vedette

Uit: Amsterdam
Vak: 422
Reg.: 8 februari 2009

marx schreef:

(...)

TOivonen, Strootman, Wijnaldum en Labyad zijn toch echt 4 middenvelders. Of zie jij het anders? Ik kan het me niet voorstellen.
HR
Hoe staan ze dan? Waar staat Labyad? Speelt PSV 4-4-2? Wordt Labyad de 10? Wie bezet de rechterflank? Knijpt de linkerspits? Vertel het maar.
HR
HR

Pancake
Idool

Reg.: 3 juni 2001

marx schreef:

(...)

Voetbal is een spelletje waarin het er om gaat om de bal in het net te krijgen. Hoe dat gebeurt, is een bijzaak.
HR
Voor mij persoonlijk is die bijzaak een stukje belangrijker. Als je dat niet begrijpt, is dat verder niet erg, maar dan begrijp je de kritiek op Jol dus ook niet. Oftewel, we komen hier niet uit.
HR
HR

marx
Icoon

Vaart erin schreef:

(...)

Hoe staan ze dan? Waar staat Labyad? Speelt PSV 4-4-2? Wordt Labyad de 10? Wie bezet de rechterflank? Knijpt de linkerspits? Vertel het maar.
HR
Het is in ieder geval geen driemansmiddenveld met de punt naar achter. Een viermansmiddenveld is uiteraard veel beter. Toivonen staat centraal en achter een Matavz, een WIjnaldum zwerft, een Labyad is hangend rechtsbuiten en Strootman is slot op de deur annex spelmaker. Da's duidelijk iets anders dan het statische driemansmiddenveld van Ajax met de prutser Enoh centraal.
HR
HR

Quido
Idool

Middenweg 401 schreef:

(...)

Genoeg argumenten? Net even teruggekeken. Ik tel sinds 2012 1 poging tot argument: dat we nu meer counterdoelpunten maken cq goals uit de omschakeling.
HR
Dan heb je toch best veel gemist. Maar dat wij als dag en nacht van mening verschillen over het spel van Ajax onder Jol in de tweede seizoenshelft van zijn eerste seizoen, moge duidelijk zijn. Het hierboven aangehaalde verschil tussen een statisch en dynamisch middenveld heb ik overigens ook al vaker benadrukt. Misschien dat De Boer in theorie spreekt van een dynamisch middenveld en aanval, in de praktijk komt er - net als veel van de andere dingen die ie predikt - weinig van terecht. Maar ja, hij staat voor de 'Ajax-filosofie' he ...

[Dit bericht is veranderd door Quido (op 10 januari 2012 12:55:51).]
HR
HR

Middenweg 401
Vedette

Quido schreef:

(...) Dan heb je toch best veel gemist. Maar dat wij als dag en nacht van mening verschillen over het spel van Ajax onder Jol in de tweede seizoenshelft van zijn eerste seizoen, moge duidelijk zijn. Het hierboven aangehaalde verschil tussen een statisch en dynamisch middenveld heb ik overigens ook al vaker benadrukt. Misschien dat De Boer in theorie spreekt van een dynamisch middenveld en aanval, in de praktijk komt er - net als veel van de andere dingen die ie predikt - weinig van terecht. Maar ja, hij staat voor de 'Ajax-filosofie' he ...
HR
Toch weer aan het vergelijken met De Boer, Cockie?
HR
HR

Quido
Idool

Middenweg 401 schreef:

(...)

Toch weer aan het vergelijken met De Boer, Cockie?
HR
Tsjah, over een goede en volwassen manier van discussie voeren gesproken ...

Aangezien het hierboven steeds over De Boer gaat, lijkt me die vergelijking niet zo vreemd.

[Dit bericht is veranderd door Quido (op 11 januari 2012 10:24:10).]
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 52 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » A - Ajax » Historie » Martin Jol [deel 8]

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Wat moet Ajax het eerst doen met het kapitaal?

Arena kopen
Eigen stadion bouwen
Aandelen inkopen en van de beurs gaan
Spelers aantrekken
Jeugdopleidingen in andere landen opzetten
Iets anders
Geen mening

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 18,1% dat Feyenoord wint van Sevilla FC. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van ADO Den Haag-Ajax:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!