Ajax Netwerk
zaterdag 29 november 2014 - 08:15                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Historie » Martin Jol [deel 8]

HR

Deze topic is open en bestaat uit 52 pagina's: « 1 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 ... 52 »

HR

Van de film
Legende

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 30 november 2003

quote:HR
Johan Nahoj schreef:

Dan hebben we het er toch nog redelijk vanaf gebracht tot de winterstop!
HR
Moet je nagaan hoe goed onze selectie wel niet is ;).
HR
HR

Drie Kruizen
Legende

Uit: Amsterdam
Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 28 november 2004

Jol: 'Bij Ajax heb je als trainer olifantenhuid nodig'
14/01/2011 23:01

Martin Jol maakte begin december uit eigen beweging plaats bij Ajax. De Hagenaar verwijt zichzelf weinig, en deelt en passant ook nog een sneer uit aan Ronald de Boer en Henk Kesler.

Jol zoekt de oorzaak van de breuk met Ajax niet zozeer bij zichzelf. 'Kijk ik terug, dan denk ik dat ik niet veel verkeerd gedaan heb', zei de Hagenaar bij Sport1. 'Zonder de benodigde middelen zijn de mogelijkheden alleen beperkt.'

De kritiek van onder anderen Johan Cruijff bracht spanningen. 'Bij een club als Ajax heb je als trainer wél een olifantenhuid nodig. Zeker als er op een gegeven moment stemming wordt gemaakt met als doel de club te beschadigen.'

Met zijn opstappen nam hij de druk weg bij anderen binnen de Amsterdam organisatie, zo denkt Jol. 'Ik denk dat het uiteindelijk voor iedereen het beste is geweest dat ik ben opgestapt. Nu kunnen bepaalde mensen op hun plek blijven zitten, die anders zeker onder druk waren komen staan.'

Jol maakte een sneer naar Ronald de Boer, die in de Hagenaar geen Ajax-trainer zag vanwege diens kleding. 'Kijk, mensen kunnen mij een gebrek aan stijl verwijten. Stijl zit niet alleen van buiten. Ik kan me ook kort gedingen tegen de club herinneren en trainers die huilend in de keuken zaten (...) dat is ook stijlloos. Maar ja, iedereen leert daarvan.'

Ook KNVB-directeur Henk Kesler kreeg onder uit de zak. Jol zou in diens ogen ongeschikt zijn voor het vak. 'Het is een stijlloze man met een straatvechtersmentaliteit. Ik weet niet waarom het zo persoonlijk moet.'

Ajax is zeker niet de laatste klus in zijn trainerscarrière. 'Het kan kort of lang duren voor ik weer aan het werk ga, maar de contacten zijn er al. Die waren er al een dag nadat ik bij Ajax was opgestapt', aldus Jol.HR
Ongelofelijk, de pad.
HR
HR

David89
Idool

Uit: Zuidoostbeemster
Vak: 409
Droomaankoop: Vurnon Anita
Uploads: 2
Reg.: 27 januari 2008

Een ongelofelijk kenmerkend artikeltje over Jols periode bij Ajax. Wijzen naar anderen, excuusjes zoeken, zelf geen blaam treffen, zichzelf op de borst kloppen. Alleen die sneren uitdelen zijn nieuw.
HR
HR

fluwelen linker
Moderator

Uit: Antwerpen-Deurne
Droomaankoop: Kevin De Bruyne
Reg.: 1 september 2004

En als je dit dan vergelijkt met het interview van Frank De Boer vandaag in de Telegraaf. Tja, een groter contrast bestaat er bijna niet.
HR
HR

LeTiss
Legende

Reg.: 29 augustus 2005

Hij maakt zeker terechte punten. Er werd stemming gemaakt, dat beinvloedt het functioneren van het elftal en de trainer negatief. Hij heeft ook zeker gelijk als hij zegt dat er bij Ajax dingen gebeuren die van aanzienlijk minder stijl getuigen dan het dragen van een petje en een trainingspak.

Frank De Boer is dan nog wel redelijk netjes in zijn commentaar, maar Ronald is gezellig aan het bad coppen, terwijl dat niet echt een doel dient anders dan het vieren van bijltjesdag. Keslers reactie was helemaal stijlloos en achterbaks, als er iemand klappen krijgt dan heb je altijd van die figuren die dan ineens durven en iemand een schop na geven als die al op de grond ligt. Kesler is er zo een, en dat getuigt gewoon van een nare, laffe, achterbakse persoonlijkheid.
HR
HR

fluwelen linker
Moderator

Dat kan, maar wanneer lezen of horen we eens iets van Jol dat op zelfkritiek lijkt? Als we dit artikel moeten geloven dan moeten we hem nog dankbaar zijn ook dat sommige anderen op hun stoel kunnen blijven zitten dankzij Jol. :D
HR
HR

LeTiss
Legende

fluwelen linker schreef:

Dat kan, maar wanneer lezen of horen we eens iets van Jol dat op zelfkritiek lijkt? HR
Is er niet genoeg kritiek op hem geweest dan, en moet hij het zelf maar doen? Je kunt zijn aanpak bekritiseren, maar feit is dat hij met die aanpak van een kwakkelend hoopje onzekere ellende een zeer overtuigende kampioenskandidaat heeft gemaakt, in tegenwind, in vrij korte tijd. Dat moet dan wel het kader voor de kritiek zijn.

Als we dit artikel moeten geloven dan moeten we hem nog dankbaar zijn ook dat sommige anderen op hun stoel kunnen blijven zitten dankzij Jol. :D
HR
We hebben nou eenmaal de beste clubleiding sinds Michael Van Praag, als Jol had vastgehouden aan zijn ambitie om met Ajax kampioen te worden, dan had die een houdbaarheidsprobleem gehad. Dus ook dat is gewoon een terechte constatering.
HR
HR

fluwelen linker
Moderator

Daar gaat het niet om. Ik zou van Jol zelf eens willen horen hoe het komt dat het voor geen meter meer draaide en dat hij er geen voetbal meer in kreeg. Wat hij denkt hij zelf verkeerd heeft gedaan.
HR
HR

Sjoerdd
Vedette

Droomaankoop: Christian Chivu
Reg.: 1 juli 2006

fluwelen linker schreef:

Daar gaat het niet om. Ik zou van Jol zelf eens willen horen hoe het komt dat het voor geen meter meer draaide en dat hij er geen voetbal meer in kreeg. Wat hij denkt hij zelf verkeerd heeft gedaan.
HR
Precies.
Hij mag dan wel in de 2e seizoenshelft vorig jaar een geweldig winnend team hebben samengesteld, dat zelfde team, op een paar wijzigingen na, heeft hij in een aantal maanden ook weer helemaal afgebroken.
Hoe komt dit volgens hem?
Dit lag niet aan een keer een bal op de paal of een keer een onterechte penalty, nee, het spel werd aantoonbaar slechter en slechter.
En Jol kon er gewoon niks meer aan veranderen, hoe komt dit door hem?
Zoals in het interview zelf de journalist ook zei: we kennen je trackrecord nu wel, kom is met iets anders!
HR
HR

GaBrie
Vedette

Vak: 422
Reg.: 8 februari 2009

LeTiss schreef:

(...)
Is er niet genoeg kritiek op hem geweest dan, en moet hij het zelf maar doen? Je kunt zijn aanpak bekritiseren, maar feit is dat hij met die aanpak van een kwakkelend hoopje onzekere ellende een zeer overtuigende kampioenskandidaat heeft gemaakt, in tegenwind, in vrij korte tijd. Dat moet dan wel het kader voor de kritiek zijn.

We hebben nou eenmaal de beste clubleiding sinds Michael Van Praag, als Jol had vastgehouden aan zijn ambitie om met Ajax kampioen te worden, dan had die een houdbaarheidsprobleem gehad. Dus ook dat is gewoon een terechte constatering.
HR
Ten eerste betwijfel ik of Jol verantwoordelijk was voor de goede resultaten in de 2e seizoenshelft vorig jaar, maar wie ben ik om daar over te oordelen. Het kader moet ook zijn dat hij met slechts 1 verandering in de basis 4 maanden lang mij haast huilend naar het veld heeft laten kijken. Dus in dat licht vind ik niet dat ie het nou zo werelds heeft gedaan. Hij heeft inderdaad CL gehaald, daarvoor dank. Maar al die andere onzin, met Cock, El Hamdaoui, Mido(waar ik overigens nog best het idee achter zag), Tainio, Ooijer, Graafland, het verkrachten van Eriksen, Alderweireld, de zak met 10 miljoen, het bedroevende, bedroevende spel tegen NEC en ADO thuis, het balverlies, het middenveld met Lindgren, Enoh en de Zeeuw, het was allemaal belachelijk en te gek voor woorden.

En LeTiss, de beste clubleiding sinds van Praag, is dat per definitie een goed clubleiding?
HR
HR

spelbos
Legende

fluwelen linker schreef:

HR
Is dat niet de taak van de reporter dan?
Als hij alleen maar qoutes aanhaalt van anderen waar Jol dan weer op moet reageren dan komen we het nooit te weten.
Jol heeft weinig verkeerds gezegd in dit artikel.

Jol heeft gelijk als hij zegt dat als Cruijff kritiek geeft de club op haar grondvesten schudt.
Zijn repliek op Kesler en R. de Boer is gewoon terecht.
HR
HR

Sjoerdd
Vedette

Droomaankoop: Christian Chivu

spelbos schreef:

(...)

Als hij alleen maar qoutes aanhaalt van anderen waar Jol dan weer op moet reageren dan komen we het nooit te weten.

Jol heeft gelijk als hij zegt dat als Cruijff kritiek geeft de club op haar grondvesten schudt.
Zijn repliek op Kesler en R. de Boer is gewoon terecht.
HR
Volgens mij zegt hij in dat interview ook dat hij het niet beter had kunnen doen en er het maximale uit heeft gehaald.
Dat ongelijk bewees Frank de Boer 3 dagen na het ontslag van Jol door met fris, aanvallend voetbal van AC Milan te winnen.
HR
HR

marx
Icoon

Uit: nijmegen
Droomaankoop: Vadocz Kristian
Reg.: 4 mei 2004

fluwelen linker schreef:

HR
De reden voor de terugval in prestaties? Het WK. Vrij simpel. Waarom denk je dat Liverpool, Chelsea, Internazionale en Bayern München het zo slecht doen in de competitie? Ik zou willen weten hoe Jol van het kwakkelende Ajax van de afgelopen 15 jaar een hecht team heeft gemaakt zodat Ajax swingde als vanouds in een groot deel van het jaar 2010.
HRHR
HR

Sheik Yerbouti
Vedette

Uit: Groningen
Reg.: 16 augustus 2007

marx schreef:

(...)

De reden voor de terugval in prestaties? Het WK. Vrij simpel. Waarom denk je dat Liverpool, Chelsea, Internazionale en Bayern München het zo slecht doen in de competitie? HR
Natuurlijk speelt vermoeidheid een rol, al is het opvallend dat spelers als Xavi, Iniesta en Özil hier minder onder gebukt lijken te gaan.
Het geflirt van Jol met Fulham, zijn chantagepraktijken om zeer dubieuze "aanwinsten" erdoor te drukken en zijn aanhoudend slappe praatjes en goedkope excuses spelen natuurlijk geen enkele rol.

Ik zou willen weten hoe Jol van het kwakkelende Ajax van de afgelopen 15 jaar een hecht team heeft gemaakt zodat Ajax swingde als vanouds in een groot deel van het jaar 2010.HR
Wellicht buiten het veld in de disco, maar ondanks de goede resultaten vond ik het voetbal vrij matig. Jol zette in op de korte termijn, haalde daarmee goede resultaten, maar vergat in zijn ijl een stevige basis neer te zetten en daarop voort te borduren. Bij het eerste de beste zuchtje tegenwind zakte zijn zandkasteel in, bleek het team toch niet zo hecht als gedacht en nam hij de benen als een dief in de nacht.
HR
HR

Lederen Knikker
Legende

Reg.: 28 juni 2005

LeTiss schreef:

HR
Suarez was in vorm, dat was de enige reden. Ook dit bleek achteraf.

Suarez scoorde zoveel en altijd kwam het doelpunt op het juiste moment. En als hij niet scoorde, dan was er in ieder geval een dreigende situatie, en soms een assist.

Als Ajax voorkomt dan speelt het hele team een stuk rustiger. Dit is overigens niet iets van het Ajax onder Jol, dit is zo sinds de vorige eeuw. Bovendien opent de tegenstander zijn defensie, waardoor Jol's speelstijl optimaal tot rendament komt: zo snel mogelijk de lange bal op Suarez. Die toevallig in vorm was en uit alle rangen en standen scoorde.

Pantelic en Rommedahl waren hier ook uiterst geschikt voor. Individueel zijn ze niet bepaald top te noemen, maar in combinatie met Jol's speelstijl uiterst effectief.

Begin dit seizoen waren veel spelers (zoals marx aangeeft) vermoeid teruggekomen uit het wk, en moesten en passant nog even top wedstrijden spelen om een lullig plekkie in de CL, wat door iedereen werd bestempeld als win-or-die voor Ajax op dat moment (financiele redenen). Vooral Suarez kon het (achteraf gezien) vooral mentaal niet meer bolwerken. Pantelic en Rommendahl vertrokken, waardoor er minder mensen overbleven voor Jol's spel. El Hamdaoui leek een waardig vervanger, maar hij ontbeerde de balvastheid van Pantelic en de snelheid op de flanken van Rommedahl. Je kunt stellen dat El Hamdaoui de grootste miskoop is geweest van Jol gezien de tactiek wat op dat moment werd gespeeld. Daarnaast droeg Jol's openlijke geflirt met geld (Fulham) niet bij aan de rust. Cruijff dropte de atoombom na een beschamend potje tegen Real en daarna was het aftellen totdat Jol zou vertrekken.

Jol's 'legacy' had een stuk positiever kunnen zijn als hij kampioen was geworden vorig seizoen, en meteen daarna naar Engeland vertrok. Helaas had hij de pech dat Twente Ruiz in vorm had, die al hun baggerpotjes eigenhandig besliste. Nu herinneren we hem als een zakkenvullende trainer zonder voetbalvisie. Hij bleeft net te lang plakken, opdat iedereen kon zien dat hij vrij weinig begrijpt van veldspel, laat staan het Ajax spelletje.

Hij is een soort Frans Korver of Frits Korbach voor ons geweest. Leuke aanpak, maar na 1 seizoen heb je het wel gezien met die vent.
HR
HR

fluwelen linker
Moderator

spelbos schreef:
HR
Wat is dit dan?

Jol zoekt de oorzaak van de breuk met Ajax niet zozeer bij zichzelf. 'Kijk ik terug, dan denk ik dat ik niet veel verkeerd gedaan heb', zei de Hagenaar bij Sport1. 'Zonder de benodigde middelen zijn de mogelijkheden alleen beperkt.'
HR
Maar goed, het verschil met Frank De Boer is zo ontzettend groot getuige de uitspraak van De Boer...

Als er niemand weggaat, hoef ik er geen spelers bij. Maar als er jongens vertrekken, heb ik de garantie dat ik een deel mag herinvesteren. Hoeveel? Dat hangt van de afschrijvingen af. Als een Ajacied nog voor zes miljoen euro in de boeken staat en hij voor vijftien miljoen wordt verkocht, heb ik een groot deel van deze negen miljoen euro te besteden. Wat niet wil zeggen dat ik dit ook doe. Liever minder natuurlijk, want ik kijk eerst wat we zelf in de jeugd in huis hebben.”
HR
Hoor je Jol dit al verkondigen? :B
Jol had al een zak met geld uitgegeven in de zomer en vroeg er nog eens eentje van 10 miljoen bij. Want buitenspelers liepen er niet rond in de opleiding, net zoals hij de beste '10' (Eriksen) ook nauwelijks kansen gaf op die positie. En Tainio, Mido, Ooijer vond hij ook nodig.

Maar goed, Jol heeft niks verkeerd gedaan. Het is allemaal de schuld van anderen en van het ontbreken van geld.
HR
HR

Van de film
Legende

Reg.: 30 november 2003

Asteblieft, gaan we nou nog serieus op letiss in die weer precies dezelfde discussie wil aanzwengelen als nog niet zo lang geleden?

'Het verschil met zijn aantreden, is al enorm. "De jongens hadden nauwelijks vertrouwen in hun eigen spel. Ze waren apathisch, gelaten, kozen eigenlijk altijd voor veiligheid en dat was on-Ajax. '

Steek die maar in je broek.
HR
HR

marx
Icoon

Lederen Knikker schreef:

(...)
Leuke aanpak, maar na 1 seizoen heb je het wel gezien met die vent.
HR
Probleem bij Ajax is dat elke succesvolle trainer zo'n reactie oproept bij de club. De periode-Jol is bijzonder geslaagd te noemen. Meer dan 100 competitiegoals voor, de minste goals tegen, de succesvolste Nederlandse club in het jaar 2010, aanvallend voetbal, doelgericht voetbal, jeugd ingepast.
HR
HR

BillyTheKid
Geselecteerd voor Oranje

Uit: Zwolle NL
Reg.: 5 april 2000

Jol heeft gelijk over de dingen die hij aandraagt in dat filmpje.

Kesler: stijlloos!
De Boer: onnodig!

Maar dit zijn randzaken. Jol vergeet het belangrijkste, onder zijn leiding speelde Ajax onherkenbaar en slecht, stond de ontwikkeling van de jeugd stil. Als trainer van kwaliteitsvoetbal is hij gewoon door het ijs gezakt. Hij is hooguit een resultaat-trainer gebleken.
HR
HR

marx
Icoon

BillyTheKid schreef:

Maar dit zijn randzaken. Jol vergeet het belangrijkste, onder zijn leiding speelde Ajax onherkenbaar en slecht, stond de ontwikkeling van de jeugd stil. Als trainer van kwaliteitsvoetbal is hij gewoon door het ijs gezakt. Hij is hooguit een resultaat-trainer gebleken.
HR
Ajax speelde afgelopen seizoen het beste en attractiefste voetbal. Ajax scoorde meer dan honderd goals en verdedigend stond het goed. Afgelopen seizoen werden een Vurnon Anita en een Toby Alderweireld ingebracht en basisspeler. Onmiskenbaar zijn zij dankzij Jol als voetballer groot geworden. Jol is de man die de Ajax-filosofie tot wasdom bracht. Niet voor niets zei Koning Co dat hij zich herkende in het Ajax van Martin Jol.

De fout van Jol was zijn avances naar een Fulham van de zomer. Dat heeft zijn autoriteit aangetast. Dat jij vindt dat Ajax slecht voetbalde onder Jol komt omdat jij alleen maar terugkijkt naar de maand november van 2010. Kenners daarentegen beschikken ook over een langetermijngeheugen.
HR
HR

spelbos
Legende

marx schreef:

(...)

Ajax speelde afgelopen seizoen het beste en attractiefste voetbal. Ajax scoorde meer dan honderd goals en verdedigend stond het goed. Afgelopen seizoen werden een Vurnon Anita en een Toby Alderweireld ingebracht en basisspeler. Onmiskenbaar zijn zij dankzij Jol als voetballer groot geworden. Jol is de man die de Ajax-filosofie tot wasdom bracht. Niet voor niets zei Koning Co dat hij zich herkende in het Ajax van Martin Jol.

De fout van Jol was zijn avances naar een Fulham van de zomer. Dat heeft zijn autoriteit aangetast. Dat jij vindt dat Ajax slecht voetbalde onder Jol komt omdat jij alleen maar terugkijkt naar de maand november van 2010. Kenners daarentegen beschikken ook over een langetermijngeheugen.
HR
Mee eens...weinig aan toe te voegen.
HR
HR

LeTiss
Legende

Lederen Knikker schreef:

(...)
Suarez was in vorm, dat was de enige reden. Ook dit bleek achteraf.HR
Nee, in het begin van vorig Seizoen was Suarez in vorm, in de tweede seizoenshelft was het de ene keer fantastisch, de andere keer ergerlijk. Als je dan een keer of 14 (?) achter elkaar wint, dan komt dat doordat je ook met een zwakke Suarez weet te winnen.

Suarez scoorde zoveel en altijd kwam het doelpunt op het juiste moment. En als hij niet scoorde, dan was er in ieder geval een dreigende situatie, en soms een assist.HR
Of hij had een keer zijn dag niet, bij hoge uitzondering, telkens weer bij hoge uitzondering.

Als Ajax voorkomt dan speelt het hele team een stuk rustiger. Dit is overigens niet iets van het Ajax onder Jol, dit is zo sinds de vorige eeuw. Bovendien opent de tegenstander zijn defensie, waardoor Jol's speelstijl optimaal tot rendament komt: zo snel mogelijk de lange bal op Suarez. Die toevallig in vorm was en uit alle rangen en standen scoorde.HR
Er waren ook leuke combinaties, er was ook een slecht spelende Suarez en de lange bal was maar één van de opties.

Pantelic en Rommedahl waren hier ook uiterst geschikt voor. Individueel zijn ze niet bepaald top te noemen, maar in combinatie met Jol's speelstijl uiterst effectief.HR
Maar dat pleit dus voor een trainer, spelers die individueel niet top zijn goed laten functioneren.

Begin dit seizoen waren veel spelers (zoals marx aangeeft) vermoeid teruggekomen uit het wk, en moesten en passant nog even top wedstrijden spelen om een lullig plekkie in de CL, wat door iedereen werd bestempeld als win-or-die voor Ajax op dat moment (financiele redenen). Vooral Suarez kon het (achteraf gezien) vooral mentaal niet meer bolwerken. Pantelic en Rommendahl vertrokken, waardoor er minder mensen overbleven voor Jol's spel.HR
De voorbereiding was natuurlijk een puinhoop door de internationale kalender, vertrekkende spelers en hoe de transferperiode na de CL-kwalificatie valt. Daar heb je mee te werken, maar het maakt het niet makkelijker.

El Hamdaoui leek een waardig vervanger, maar hij ontbeerde de balvastheid van Pantelic en de snelheid op de flanken van Rommedahl.HR
Pantelic balvast? Ik was er vroeg bij met het opnemen voor Pantelic, maar balvast was hij niet. Hij leed in één week meer onnodig balverlies dan El Hamdaoui in zijn hele Ajaxperiode.

Je kunt stellen dat El Hamdaoui de grootste miskoop is geweest van Jol gezien de tactiek wat op dat moment werd gespeeld.HR
Nee, het ging in eerste instantie heel aardig. Alleen toen de klad erin kwam was het makkelijk geweest om met een statisch aanspeelpunt te spelen. Dat is namelijk altijd makkelijk. Het is een manier van spelen die weinig vorm en automatismen vereist.

Daarnaast droeg Jol's openlijke geflirt met geld (Fulham) niet bij aan de rust.HR
Achteraf is dat ook in een ander licht komen te staan, omdat het achteraf beter was geweest. De Boer was er immers al klaar voor, en Cruijf begon al te stoken. Dus als Jol dat merkte, dan was het niet meer dan logisch dat hij de aanbieding van Fulham neerlegde bij de directie ipv zelf af te wijzen.

Cruijff dropte de atoombom na een beschamend potje tegen Real en daarna was het aftellen totdat Jol zou vertrekken.HR
Klopt, en het was aftellen tot het voetbal slechter zou worden, door die atoombom.

Jol's 'legacy' had een stuk positiever kunnen zijn als hij kampioen was geworden vorig seizoen, en meteen daarna naar Engeland vertrok. Helaas had hij de pech dat Twente Ruiz in vorm had, die al hun baggerpotjes eigenhandig besliste.HR
Klopt, die had een beter seizoen dan Suarez. Daarnaast was FC Twente ook verantwoordelijk voor de scheidsrechters. Ik wijs niet snel naar de scheidsrechters, maar de ene keer zit het mee en de andere keer tegen en over een heel seizoen vlakt dat elkaar wel uit gaat niet op als de voorzitter scheidsrechters laat straffen voor een fout tegen Twente.

Nu herinneren we hem als een zakkenvullende trainer zonder voetbalvisie. Hij bleeft net te lang plakken, opdat iedereen kon zien dat hij vrij weinig begrijpt van veldspel, laat staan het Ajax spelletje.HR
En het niet de deur dicht gooien voor Fulham wordt hem ook kwalijk genomen. Dat klopt niet met elkaar. En het is inderdaad niet een van die handvol trainers die op dit niveau het Ajaxspelletje beheersen en er systematisch in krijgen. Hij heeft het geprobeerd door meer op eigen initiatief van de spelers en het onstaan van automatismen te leunen. Daar zitten ook voordelen aan, en het heeft dan ook geleid tot een sterk elftal met heel veel leuke aanvallen en heel veel goals. Clubs kwamen weer met angst en beven naar de Arena. Dat was ook belangrijk.

Hij is een soort Frans Korver of Frits Korbach voor ons geweest. Leuke aanpak, maar na 1 seizoen heb je het wel gezien met die vent.
HR
Ik denk dat 2 ook nog wel had gekund zonder stoorzender. Een ordelijke wissel, waarbij je ook nog geld krijgt van Fulham, of na 2 seizoenen had mijn voorkeur gehad omdat het voor Ajax beter was. Aangezien maar een handvol trainers het Ajaxspelletje op dat niveau beheerst, en zo'n trainer niet altijd beschikbaar is, komt Ajax wel eens voor de keus te staan om of de supporters een korstondig geluksgevoel te geven met een voormalig speler en populaire jongen die is goedgekeurd door de modepolitie, in de nergens op gebaseerde hoop dat hij een van die handvol trainers zal blijken die dat spelletje beheerst, of gewoon een goede trainer te benoemen die wat primitiever maar wel aanvallend voetbal weet te spelen. Die laatste keus was op dat moment goed, voor een beperkte periode, maar dan moet de slangenkuil die Ajax is zich wel even tamelijk rustig houden. Als de onheilsprofeten, verlossers en zeloten in heilige trance raken van het vooruitzicht op baantjes, vriendjes en museumstukken in hergebruik, dan kan geen enkele trainer meer goed werken. Ongeacht de spelopvatting, vraag maar aan Adriaanse.
HR
HR

jvinch
Jeugdspeler

Uit: Chicago, Illinois - USA
Reg.: 4 januari 2011

Jol is en was gewoon geen top trainer. Het is een trainer die met uitstekend materiaal op de korten tot middellange termijn een goede job kan doen - maar niet iemand die een elftal kan kneden, ontwikkelen en er daadwerkelijk meer uit kan halen dan er in zit. Dat is ook niet zo raar - er zijn er niet zoveel die dat kunnen. Met Cruijff en Van Gaal zijn we erg verwend - verder hebben we bij Ajax de laatste jaren vooral gasten gehad die de stoel bezet hielden.

Ik snapte de aantrekkingskracht van Jol ook niet zo - ten eerste had hij nooit ergens iets gewonnen en had hij ook nooit aan de top gewerkt. En hoewel HSV en Tottenham mooie clubs zijn, een keertje verliezen mag. En aan de top mag dat nooit. Daarnaast is de druk van buitenaf vele malen hoger en daar moet je ook tegen kunnen. Als speler was Jol ook middenklasse - nooit echt de top gehaald. Dan weet je dus ook niet hoe het daar werkt - en wat de dynamiek is bij een club als Ajax.

Jol is vast een goede trainer en heeft bij Ajax ook een aantal goede dingen gedaan. Maar Ajax vraagt meer - en Jol heeft daarin gefaald. En is dus net als Olsen, Wouters, Adriaanse en Ten Cate gewogen en te licht bevonden voor de Nederlandse top. Voor Koeman (heeft bij Ajax/PSV/Benfica wel wat gewonnen en zich redelijk staande gehouden) en Van Basten (te onervaren, Ajax kwam te vroeg) ben ik iets milder.

Uiteindelijk zijn we over 6 maanden Jol vergeten.
HR
HR

Oderint Dum Metuant
Icoon

Vak: 111
Reg.: 30 juni 2002

Jan Vertonghen in NUsport over oefenmeester en tactisch genie Martin Jol...

"Maar aan het begin van het seizoen werd het al onrustiger. Martin Jol dreigde naar Fulham te gaan. Slecht voorteken. Wij wilden gewoon de lijn doortrekken van de tweede seizoenshelft, maar daar zijn we eigenlijk geen moment aan toegekomen." (...) "Er werd te veel geanticipeerd op Luis Suarez en Mounir El Hamdaoui. We speelden als AC Milan; een 8-2 opstelling. We rekenden op hun flitsen, niet op het team. Dat stond uit het lood. De kwaliteit van spelers werd niet voldoende benut. Gevolg: we hadden minder balbezit dan de tegenstander. Dat kan niet bij Ajax." (...) "Als spelersgroep hamerden we erop dat er duidelijkheid en vastigheid moest komen. Wanneer zetten we druk en wanneer niet?" (...) "Alles viel weg. Onze opbouw ging niet goed, we verloren de tweede bal en het druk zetten ging de mist in omdat we eilandjes waren. We waren geen team meer." (...) "Er was totaal geen samenhang. Elk plan van aanpak ontbrak. De ruimtes waren levensgroot. Corrigeren had geen zin."

Allemaal de schuld van Marco van Basten en Johan Cruijff. Toch?
HR
HR
Vertonghen haalde zeker keihard naar Jol. Andere spelers waren kritisch, maar Vertonghen was gewoon dodelijk, vindt het alleen jammer dat hij het niet zei tegen Jol zelf en niet alles via de pers.

Maakt wel nog eens extra duidelijk dat de spelers het niet meer in Jol zagen zitten, op misschien dan El Hamdaoui - Mido - Suarez na.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 52 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » A - Ajax » Historie » Martin Jol [deel 8]

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Wat moet Ajax het eerst doen met het kapitaal?

Arena kopen
Eigen stadion bouwen
Aandelen inkopen en van de beurs gaan
Spelers aantrekken
Jeugdopleidingen in andere landen opzetten
Iets anders
Geen mening

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 75,5% dat FC Utrecht wint van Heracles Almelo. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van ADO Den Haag-Ajax:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!