Ajax Netwerk
zaterdag 25 oktober 2014 - 01:05                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Historie » Martin Jol [deel 8]

HR

Deze topic is open en bestaat uit 52 pagina's: « 1 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... 52 »

HR

Ome Michel
Idool

Uit: Lelystad
Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 11 november 1999

quote:HR
kaashater schreef:

Jol heeft een zinkend Ajax verlaten, maar na de verwijdering van zoveel kilo's kan het zomaar gebeuren dat Ajax weer drijft!
HR
Haha:B

Jol is geen slechte trainer, maar ja, ik denk dat dit voor alles en iedereen beter is. Het ging niet meer, Jol deed ook maar wat de laatste tijd, en zeker omdat het met Blind sr niet lekker liep, had dat ook zijn neerslag.

Martin, suc6 elders. Bedankt voor de tweede seizoenshelft.

Amsterhammer schreef:

(...)

Zeker een van jouw betere posts! ;)

Ook 'sad but true'. Het kon echt niet zo verder, chapeau voor hem als hij echt zelf vertrok.
HR
Toch heeft Marx hier een punt hoor;)

[Dit bericht is veranderd door Ome Michel (op 7 december 2010 19:33:35).]
HR
HR

Sigmund Freud
Internationale topspeler

Uit: Nijmegen
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 11 oktober 2009

Jack van Gelder zegt zojuist dat Jol geen ontslag heeft genomen, maar gekregen...
HR
HR

Ome Michel
Idool

Uit: Lelystad
Reg.: 11 november 1999

Jack lijkt er een draai aan te willen geven?? Nee geen slowchat, alleen meer kan ik opt moment niet zeggen;)
HR
HR

Oderint Dum Metuant
Icoon

Vak: 111
Reg.: 30 juni 2002

LeTiss schreef:

Maar Atouba was natuurlijk ook een onzinaankoop.
HR
Jij stelt dat onder Martin Jol het elftal en de spelers individueel sterker zijn geworden, ik probeer dat vervolgens uitgebreid te weerleggen en dan is dit je respons?

Typerend, ik heb sterk de indruk dat de echte LeTiss niet meer actief is en dat iemand nu een typetje opvoert. Je bent echt een karikatuur van jezelf geworden, op een uiterst meelijwekkende manier.

Je doet me in allerlei manieren ook steeds meer aan Geert Wilders denken; tunnelvisie, zwart-wit denken, oneliners, constant wijzen naar anderen en bij gebrek aan argumentatie cynisch worden. Triest.
HR
HR

LeTiss
Legende

Reg.: 29 augustus 2005

Oderint Dum Metuant schreef:

(...)

Jij stelt dat onder Martin Jol het elftal en de spelers individueel sterker zijn geworden, ik probeer dat vervolgens uitgebreid te weerleggen en dan is dit je respons? HR
Nee, dit is de respons die Skywalker ervan heeft gemaakt. Dat had ik al proberen duidelijk te maken, maar die post moest kennelijk ook verwijderd.

Typerend
HR
Niet voor mij.

Er is inderdaad iets verwijderd: een deel op de man spelende post. Als LeTiss niet wil dat er niet in zijn posts gehakt wordt, moet hij dergelijke opmerkingen maar achterwege laten. Laatste opmerking hierover. Het is geen aparte post waard.

[Dit bericht is veranderd door Skywalker (op 8 december 2010 12:59:45).]
HR
HR

David09
Talent

Reg.: 31 augustus 2009

Oderint Dum Metuant schreef:

(...)

Jij stelt dat onder Martin Jol het elftal en de spelers individueel sterker zijn geworden, ik probeer dat vervolgens uitgebreid te weerleggen en dan is dit je respons?

Typerend, ik heb sterk de indruk dat de echte LeTiss niet meer actief is en dat iemand nu een typetje opvoert. Je bent echt een karikatuur van jezelf geworden, op een uiterst meelijwekkende manier.

Je doet me in allerlei manieren ook steeds meer aan Geert Wilders denken; tunnelvisie, zwart-wit denken, oneliners, constant wijzen naar anderen en bij gebrek aan argumentatie cynisch worden. Triest.
HR
Dat wil ik beamen, een discussie is gewoon niet te voeren op deze manier. Al zou je in plaats van jouw lezing Jol best iets meer krediet kunnen geven wat betreft Vertonghen's en Stekelenburg's ontwikkelingscurve's. Dat waren ook echt slechte beslissingen van van Basten om de eerste weer weg te halen uit het centrum, en de laatste niet het vertrouwen te geven. Het beste uit de hele Jol periode is misschien wel de crisis, waardoor de echte Ajax school weer een ingang heeft gekregen in de club.
HR
HR

Mijn club AFC Ajax
Administrator

Uit: Ergens op de wereld
Reg.: 29 december 2005

David09 schreef:

(...)

Dat wil ik beamen, een discussie is gewoon niet te voeren op deze manier. Al zou je in plaats van jouw lezing Jol best iets meer krediet kunnen geven wat betreft Vertonghen's en Stekelenburg's ontwikkelingscurve's. Dat waren ook echt slechte beslissingen van van Basten om de eerste weer weg te halen uit het centrum, en de laatste niet het vertrouwen te geven. Het beste uit de hele Jol periode is misschien wel de crisis, waardoor de echte Ajax school weer een ingang heeft gekregen in de club.
HR
Hoezo was dat een slechte beslissing van v. Basten. Achteraf helemaal niet, omdat Steek afgelopen seizoen een stuk scherper oogde als alle seizoenen daarvoor en dit seizoen. Vermeer keepte gewoon goed toen Steek geblesseerd was en daarbuiten keepte hij voor zijn blessure niet goed en toen hij terugkwam nog een stuk minder. Alleen wat v. Basten verkeerd heeft gedaan is om Vermeer pas eerste keeper te maken toen na meerdere grote fouten van Steek achter elkaar. Vermeer had moeten blijven staan na de blessure van Steek. Dat Vermeer achteraf de druk van eerste keeper niet aankon, kon v. Basten van tevoren niet weten, maar de beslissing om Steek op dat moment geen eerste keeper meer te laten zijn was wel volkomen terecht.
HR
HR

Skywalker
Moderator

Uit: Dagobah
Droomaankoop: Daniel Jarl
Reg.: 27 juli 2000

Woensdag gehaktdag van deze week, via http://www.afcasupportersclub.nl

Afscheid van Jol

WOENSDAG GEHAKTDAG

Woensdag Gehaktdag is de column van Menno Pot, exclusief geschreven voor de AFCA Supportersclub.

Menno schreef de supportersroman Vak 127 en het nonfictie-werk De Derby.

Over twee weken verschijnt weer een nieuwe column. Op woensdag, uiteraard.

Afscheid van Jol

Misschien zegt het iets, misschien ook niet: Ajax wil dezer dagen niet meer van zijn trainers af, maar trainers willen van Ajax af. De laatste twee trainers stapten zelf op, volgens de directie onverwachts en zonder dat er plannen waren om hen te ontslaan.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen het geval-Van Basten en het geval-Jol. Van Basten stapte op na een kritische zelfanalyse: hij vond dat hij gefaald had, hij vond zichzelf bij nader inzien gewoon niet zo′n goede trainer (wat ik helaas geheel met hem eens was).

Jol is op zichzelf wél een goede trainer, maar niettemin is het aardig om je voor te stellen hoe hij afscheid zou hebben genomen wanneer hij Van Bastens vermogen tot zelfreflectie had gehad. Vermoedelijk op een manier waar ik meer respect voor gehad.

Bomvolle perskamer in de Amsterdam ArenA. Jol heeft zelf de persbijeenkomst belegd. Hij wil uitleggen. Met matte stem houdt perschef Miel Brinkhuis een korte inleiding. Dan geeft hij het woord aan Jol, die op de microfoon tikt, de keel schraapt en van wal steekt.

";Beste aanwezigen, bedankt voor jullie komst. We hebben deze persbijeenkomst georganiseerd omdat ik jullie graag persoonlijk wil vertellen dat ik de directie mijn ontslag heb aangeboden. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om die beslissing toe te lichten. Ik vind dat ik het voorbije halfjaar tekort ben geschoten."

"In het bijzonder wil ik terugkomen op het feit dat ik de afgelopen maanden een paar keer heb gesuggereerd dat ik bij een club werkte waar geen cent beschikbaar was om het elftal te versterken. Ik heb gezegd: geef me tien miljoen en ik haal goede buitenspelers. Ik heb op verliespartijen tegen ADO Den Haag en NEC gereageerd met de opmerking dat die clubs spelers hebben lopen die ik er graag bij had gehad. Voor die uitlatingen schaam ik me, achteraf. Ze waren ook niet fair richting mijn directie."

"Ik heb in anderhalf seizoen Ajax weliswaar geen 34 miljoen euro mogen spenderen, zoals mijn voorganger, maar wel 15 miljoen: ik heb De Zeeuw en Lodeiro mogen kopen, en later El Hamdaoui. Forse aankopen, ter waarde van de begroting van een bovenmodale eredivisieclub. Volstrekt onbetaalbaar voor ADO Den Haag of NEC."

"Daarnaast heb ik de gelegenheid gekregen om goedkope spelers te halen: Atouba, Pantelic, Kerlon, Tainio, Ooijer, Mido. Ze ontvingen in enkele gevallen salarissen die NEC of ADO Den Haag nooit zou kunnen ophoesten. Ajax betaalde ze omdat ík hun komst noodzakelijk achtte. Ik had nooit mogen zeggen dat ADO Den Haag Wesley Verhoek heeft, terwijl wij zo′n type moeten missen. Toen ik geld mocht uitgeven, heb ik de naam Verhoek nooit genoemd. Het was niet sterk om dat later wel te doen."

"Ik realiseer me nu dat Ajax behoorlijk de nek heeft uitgestoken door de groep van vorig jaar bijeen te houden. Ook daardoor waren de jaarcijfers zo rood. Uit mijn favoriete opstelling van vorig seizoen, ben ik alleen Pantelic kwijtgeraakt. Ter vervanging heb ik de spits mogen halen die ík wilde."

"Na die transfer was ik tevreden met mijn selectie, die bovendien niet overdreven jong of onervaren meer is, zoals ik wel eens in een zelfverdedigingsreflex heb geroepen. Het raamwerk speelt al jaren samen, maar is dit seizoen - onder mijn verantwoordelijkheid - onacceptabel veel slechter gaan functioneren."

"Ik heb vanaf dag één hoog spel gespeeld. Ik heb mijn eigen kring van assistenten mee naar Ajax genomen, ik heb het recht geëist oudere spelers te mogen halen die ik goed kende, via een zaakwaarnemer die ik goed ken."

"Ik heb het recht genomen om, soms heel bewust, het gewenste clubbeleid te doorkruisen. De club heeft me die ruimte gegeven, maar mag natuurlijk wel eisen dat mijn lijn dan ook vruchten afwerpt. Nu moeten we constateren dat de progressie na mijn eerste seizoen gestagneerd is. Sterker: we hebben ons de voorbije maanden achteruit ontwikkeld, met dezelfde selectie en zonder noemenswaardige blessures. Ik reken dat mezelf eindeloos veel zwaarder aan dan ik de afgelopen weken heb laten blijken."

"De conclusie luidt, en kán niet anders luiden, dat ik de motor niet meer aan de praat krijg. Ook ik zie dat het voetbal slecht is, en de ploeg nog altijd geen echte eenheid. Ik heb dit seizoen niet de stap kunnen maken die verwacht mocht worden, en die er ook wel degelijk in zit."

"Dit seizoen hoort voor Ajax, in elk geval op nationaal niveau, een oogstjaar te worden, maar ik vrees dat het dat niet gaat worden als ik aanblijf. Daarom stel ik mijn positie ter beschikking. Daar wilde ik het bij laten. Bedankt voor jullie aandacht."

Maar goed, Martin Jol zit niet in elkaar als Marco van Basten. En dus liet hij gewoon optekenen dat hij de verwachtingen bij Ajax te hooggespannen zijn, en dat was het dan.

Het was inderdaad buitengewoon onredelijk van ons, Ajacieden, om na een vol seizoen bouwen iets als een wezenlijk kwaliteitsverschil te verwachten tussen Ajax en ADO Den Haag, Excelsior of NEC. Bij een club waar de lat zo onredelijk hoog wordt gelegd, valt niet te werken.

Jammer. Als Jol iets gezegd dat íets meer op het fictieve relaas hierboven leek, had ik deze column misschien aangegrepen om de aandacht er nog eens op te vestigen dat Martin Jol in zijn eerste seizoen wel degelijk goed werk leverde. Nu doe ik dat niet en zeg ik slechts dat Ajax beter af is zo
.HR
HR
HR

Huis
Idool

Uit: Dronten
Vak: 415
Reg.: 6 maart 2003

LeTiss schreef:

(...)
Het was wat grillig dit seizoen, maar ook met hele goede beurten, alleen een week of 4 zit het in een dip. Aangezien Jol moet wijken voor De Boer, moet De Boer het beter doen, anders had Jol beter aan kunnen blijven. Ik vind het onzin om de lat nou weer op Van Bastenniveau te leggen.
HR
Welke goeie beurten? Twente uit werd er aardig gespeeld. Verder is het het hele seizoen dramatisch. Niet grillig. Gewoon diep en diep triest. Ik snap werkelijk niet dat jij als Van Gaal en Adriaanse addept, het spel van Jol dit seizoen verdedigd.

En dat je Basten er maar weer ens bijhaald is ook overbodig. Het gaat nu over De Boer. Niet over Van Basten. Van Basten heeft gefaald als trainer en als technisch verantwoordelijke. Maar laten we ons nu focussen op het nu. En niemand zegt dat we de lat op Van Bastenniveau moeten leggen.
HR
HR

fluwelen linker
Moderator

Uit: Antwerpen-Deurne
Droomaankoop: Kevin De Bruyne
Reg.: 1 september 2004

De spijker op de kop, Menno!
HR
HR

Schip ahoy
Idool

Droomaankoop: Adam Maher
Reg.: 1 november 2008

En dan is de Fulham-affaire er nog niet eens in verwerkt.
HR
HR

Drie Kruizen
Legende

Uit: Amsterdam
Reg.: 28 november 2004

Zou ie zitten kijken?
HR
HR

Schip ahoy
Idool

Drie Kruizen schreef:

Zou ie zitten kijken?
HR
Ik denk dat hij vindt dat hij de boel netjes heeft achtergelaten voor de Boer, die hem vast dankbaar zal zijn.
HRHR
HR

Drie Kruizen schreef:

Zou ie zitten kijken?
HR
Met rode oren en wangen. :D :D :D
HR
HR

Mokummacht
Bankzitter

Vak: 407
Droomaankoop: Douglas Franco Teixeira
Reg.: 11 maart 2010

En wat moet je op zo'n moment nou van Martin denken.. Had Martin ook gewonnen hier in AC Milan? Laten we is kijken. AC Milan speelde niet op 100% maar besloot ook niet voor het verlies te gaan want na de 1 - 0 van Ajax gingen ze wel al veel scherper spelen en ook meer voor tenminste een punt, met de invaller Ibrahimovic ook vooral. Ajax speelde nog niet hélémaal op de Ajax manier maar sowieso wel al een HEEL groot gedeelte. Was dit de beslissende factor? Ik zeg ja, volledig. Onder Jol was het niet goed gegaan. Jol zou niet gespeeld hebben met een echte tactiek, en daarbij ook niet met Ajax voetbal maar in een trechter met effectvoetbal, zonder ook maar enig spoor van positiespel, iets wat het spel des Ajax kenmerkt, waar we victorieus mee waren, en wat we nu dus ook terug zagen. Erg knap ook dat onze Frankie het wel zo snel op de been heeft gekregen, echt hulde en respect.

Ik vind dat je hier vol, met trots mag zeggen dat Ajax verdiend des Ajax in zowel de overwinning als in het spel, heeft gewonnen. En dat dat ook vooral te danken is aan onze held Frank.

[Dit bericht is veranderd door Mokummacht (op 8 december 2010 23:43:23).]
HR
HR

Glories
Basisspeler

Reg.: 19 september 2006

Martin Jol blijkt niet met lege handen uit de Amsterdam ArenA te zijn vertrokken. Nadat de voormalige trainer van Ajax had aangegeven geen toekomst meer te zien en de handdoek in de ring gooide, bedong hij dat zijn salaris tot het einde van het seizoen wordt doorbetaald. Zodra hij een nieuwe club vindt, hoeft Ajax (een gedeelte) niet uit te keren.

Naar nu blijkt, heeft ook de 'affaire-Suarez' een rol gespeeld in het vertrek van Jol. Tegen de zin van de Scheveninger, die de beet van de Uruguayaan in het sleutelbeen van PSV'er Otman Bakkal met de mantel der liefde wilde bedekken, besloot de directie de topschutter te schorsen. Jol kreeg daardoor het gevoel niet meer voldoende te worden gesteund. (telegraaf)
:denk :denk
HR
HR

mzo
Legende

Uit: Den Haag
Droomaankoop: Johnny Heitinga
Reg.: 20 augustus 2000

Glories schreef:

Martin Jol blijkt niet met lege handen uit de Amsterdam ArenA te zijn vertrokken. Nadat de voormalige trainer van Ajax had aangegeven geen toekomst meer te zien en de handdoek in de ring gooide, bedong hij dat zijn salaris tot het einde van het seizoen wordt doorbetaald. Zodra hij een nieuwe club vindt, hoeft Ajax (een gedeelte) niet uit te keren.

Naar nu blijkt, heeft ook de 'affaire-Suarez' een rol gespeeld in het vertrek van Jol. Tegen de zin van de Scheveninger, die de beet van de Uruguayaan in het sleutelbeen van PSV'er Otman Bakkal met de mantel der liefde wilde bedekken, besloot de directie de topschutter te schorsen. Jol kreeg daardoor het gevoel niet meer voldoende te worden gesteund. (telegraaf)
:denk :denk
HR
Als dit klopt zal ik dan weer een hele domme zet vinden van AJAX
HR
HR

spelbos
Legende

Reg.: 1 juli 2006

Het is normaal dat er een regeling getroffen wordt, laten we nou blij zijn dat hij niet meer verantwoordelijk is voor ons vlaggenschip.
HR
HR

jasperdgg
Vedette

Reg.: 25 november 2005

Als hij volgende week tekent bij Newcastle zijn we van dat salaris af. Ik snap eerlijk gezegd niet dat sommige mensen hier dachten dat het een nobele daad was van Jol om op te stappen, overduidelijk dat hij dit alleen zou doen met de garantie dat hij er niet slechter van zou worden.
HR
HR

Schip ahoy
Idool

Je zag al aan de reacties direct na zijn ontslag en de commentaren na de wedstrijd, om maar niet over de opgeleefde spelers te spreken, dat er niets meer was tussen Jol en de spelers. Met Real uit als symbool. Een apathische bende in het veld, een passieve, weggedoken coach in de dug out. Jol wist heel goed dat het vanaf nu in sneltreinvaart naar beneden zou gaan.
HR
HR

LeTiss
Legende

Huis schreef:

(...)

Welke goeie beurten? Twente uit werd er aardig gespeeld. Verder is het het hele seizoen dramatisch. Niet grillig. Gewoon diep en diep triest. Ik snap werkelijk niet dat jij als Van Gaal en Adriaanse addept, het spel van Jol dit seizoen verdedigd.HR
Ik ben daar een adept van omdat het zulk sterk voetbal is en het aanvallend voetbal is (het is niet eens altijd of per definitie aantrekkelijk, maar ik zie aantrekkelijk voetbal sowieso niet als een zelfstandig doel, dat is niet verenigbaar met topsport). Maar het is ook heel erg moeilijk, met name met jonge en anderzins beperkte spelers. Juist daarom ben ik een bewonderaar van die twee trainers, het is geen keuze, het is een kunde. De meeste trainers kunnen het gewoon niet, en iemand die het niet kan en het toch pretendeert is een ramp. Het gaat om de aanpak, het willen kan iedereen. Een logische consequentie daarvan is dat je het niet altijd kunt krijgen, zeker niet als je die paar trainers die het in de vingers hebben wegjaagt omdat ze niet de juiste vrienden hebben of een hork met de media zijn.

Dáárom verdedig ik Jol, niet omdat hij ideaal is, niet omdat hij nog jaren en jaren op deze voet door moest gaan, maar wel omdat hij Ajax uit de put heeft getrokken met aanvallend voetbal vanuit de slechts denkbare uitgangspositie voor een trainer in de laatste 20 jaar.

Daarnaast keer ik mij tegen het mechanisme dat er van alles meespeelt wat op zich irrelevant is, zoals vriendschap met Cruijff en diens volgelingen en petjes en geboortedorp, waardoor bekwame trainers geen dip van een maand kunnen overleven en anderen na een gruwelijke en enorm kostbare dip van een heel seizoen nog een jaar door mogen. Dat Frank De Boer dan hoogstwaarschijnlijk wel een trainer zal blijken die dat in zijn vingers heeft en die wel de moeite en de tijd heeft genomen om het vak te leren (daarom geloof ik hem ook als hij zegt dat hij er klaar voor is), maakt het mechanisme nog niet minder destructief. Als De Boer over twee jaar naar Barcelona vertrekt nadat hij net voor een fantastisch contract heeft beloofd altijd bij Ajax te blijven dan begint de ellende weer van voren af aan als een niet-populaire oudtopvoetballer niet in het zadel gehouden kan worden bij een dip en vervangen moet worden door een oudspeler van wie allemaal kunnen hopen dat hij talent heeft en de moeite wil doen het vak te leren.

En dat je Basten er maar weer ens bijhaald is ook overbodig. Het gaat nu over De Boer. Niet over Van Basten. Van Basten heeft gefaald als trainer en als technisch verantwoordelijke. Maar laten we ons nu focussen op het nu. En niemand zegt dat we de lat op Van Bastenniveau moeten leggen.
HR
Het probleem is dat Van Basten het mocht proberen en wel met een hele grote schep geld, terwijl al duidelijk was dat hij er geen reet van kon. Je hebt goede keuzes die toch fout uitpakken, je hebt verkeerde keuzes die dus verkeerd uitpakken, en je hebt idiote keuzes die rampzalig uitpakken. Het mechanisme achter die laatste twee keuzes komt weer helemaal terug en dat is niet verholpen wanneer De Boer het uitstekend doet.

@ ODM

Er is inderdaad iets verwijderd: een deel op de man spelende post. Als LeTiss niet wil dat er niet in zijn posts gehakt wordt, moet hij dergelijke opmerkingen maar achterwege laten. Laatste opmerking hierover. Het is geen aparte post waard.

[Dit bericht is veranderd door Skywalker (op 8 december 2010 12:59:45).]HR
De strekking was dat je nogal wild om je heen maaide, ipv scherp en gericht te schieten. Als je linksback geblesseerd is moet je daar wel een middenvelder posteren, want geld voor twee linksbacks was er alleen in het jaar voor Jol. Als jij hem verwijt dat hij Lodeiro negeert terwijl die geblesseerd is, dan is het kennelijk raken wat je raken kunt. Dan zeg ik, op kennelijk niet toegestane wijze ook al was het geen op de man spelen, met illustratie van die voorbeelden, dat ik daar pas op inga als je je beperkt tot de redelijke punten en de verdraaiingen achterwege laat.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen het geval-Van Basten en het geval-Jol. Van Basten stapte op na een kritische zelfanalyse: hij vond dat hij gefaald had, hij vond zichzelf bij nader inzien gewoon niet zo′n goede trainer (wat ik helaas geheel met hem eens was).

Jol is op zichzelf wél een goede trainer, maar niettemin is het aardig om je voor te stellen hoe hij afscheid zou hebben genomen wanneer hij Van Bastens vermogen tot zelfreflectie had gehad. Vermoedelijk op een manier waar ik meer respect voor gehad.
HR
Van Bastens vermogen tot zelfanalyse? Hij trapte op vrij aardige wijze een open deur in: Hij was niet geschikt. Maar bij zelfanalyse denk ik toch meer aan: Ik heb eigenlijk nooit de moeite genomen het vak te leren, ik dacht dat ik net als Cruijff was, aan wie ik mijn trainerscarriere te danken heb, alleen golf ik liever dan dat ik voetbal kijk. Ik dacht het aldoende wel eventjes te leren, en in de tussentijd lul ik me er wel uit, het was toch mijn taak om met Jansma samen het Nederlands elftal weer populair te maken en aangezien het voetbalpubliek alles slikt wat ze willen horen, was dat geen probleem. Eigenlijk wist ik niet wat ik deed, maar mijn assistenten zaten me niet in de weg en eigenwijze spelers liet ik gewoon vrezen voor hun plek en riep ik helemaal niet op. Ik probeerde maar wat en soms leek het te werken, het vak bleek best ingewikkeld, dus deed ik alles maar heel anders dan anderen, dan leek het alsof ik geniaal was. Gewoon overbluffen met mijn populariteit, en de smoesjes werden toch voor zoete koek geslikt. Alles mislukt natuurlijk, ondanks de ingreep van de spelers, maar ja, je moet daarna toch wat.

Daarna maakte ik weer dezelfde fout, ik dacht, misschien overkomt de vakkundigheid me wel als ik maar dagelijks met spelers werk. En ach bij Ajax eten ze toch uit mijn hand vanwege mijn verleden als speler, en bovendien kan ik kopen wat ik wil. Als je maar spelers hebt die door een verdediging heen kunnen slalommen, dan komen er altijd kansen, bij Oranje mocht ik geen spelers uit een ander land opstellen, maar bij Ajax kan ik ze gewoon kopen. "Het kapitaal moet op het veld staan" gaat er vast lekker in. Autoriteit bij de spelers krijg ik wel door ze tussen bank, tribune en basis te laten bungelen, als ze je vrezen heb je ook overwicht.

Maar uiteindelijk was het niet leuk meer, mensen werden boos op me en gingen van me verwachten dat ik iets goed deed, terwijl ik gewend ben kritiekloos verafgood te worden. Dat beviel me beter. Ik had gewoon geen zin meer en het geld was ook weer niet per se nodig. Johnny en Robbie zullen me in ieder geval dankbaar zijn want ik heb hun een boel centjes bezorgd en dat loopt nog wel even door, en zij kunnen het wel goed gebruiken. Uiteindelijk heeft Ajax mij niet gebracht wat ik ervan had gehoopt, maar als ik nu eindelijk een keer zelfkritisch ben en het boetekleed aantrek, dan gaan ze daarvoor weer verafgoden en kan ik nog best als analyticus aan de slag, echte analyses hoef je daar toch niet voor te kunnen maken, ik doe het immers goed op camera. Of ik me daar schuldig over voel? Mensen willen graag in de maling genomen worden, vooral bij Ajax, ze vragen erom, dan moet je niet zeuren als ik dat dan vervolgens doe.
HR
HR

Huis
Idool

Uit: Dronten
Vak: 415
Reg.: 6 maart 2003

LeTiss schreef:

Daarnaast keer ik mij tegen het mechanisme dat er van alles meespeelt wat op zich irrelevant is, zoals vriendschap met Cruijff en diens volgelingen en petjes en geboortedorp, waardoor bekwame trainers geen dip van een maand kunnen overleven en anderen na een gruwelijke en enorm kostbare dip van een heel seizoen nog een jaar door mogen. Dat Frank De Boer dan hoogstwaarschijnlijk wel een trainer zal blijken die dat in zijn vingers heeft en die wel de moeite en de tijd heeft genomen om het vak te leren (daarom geloof ik hem ook als hij zegt dat hij er klaar voor is), maakt het mechanisme nog niet minder destructief. Als De Boer over twee jaar naar Barcelona vertrekt nadat hij net voor een fantastisch contract heeft beloofd altijd bij Ajax te blijven dan begint de ellende weer van voren af aan als een niet-populaire oudtopvoetballer niet in het zadel gehouden kan worden bij een dip en vervangen moet worden door een oudspeler van wie allemaal kunnen hopen dat hij talent heeft en de moeite wil doen het vak te leren.HR
Onzin. Wel of geen vriendje van Cruijff. Trainers horen bij Ajax gewoon te presteren en het elftal te laten functioneren zoals Ajax behoort te spelen. Dat trainers die vriendje van Cruijff zijn meer krediet zouden hebben bestrijdt ik ten zeerste. Als Jol gewoon de lijn van vorig seizoen had doorgetrokken had hij alle krediet gehad en was er geen probleem geweest. Maar Jol heeft zichzelf onmogelijk gemaakt door in de voorbereding al voor onrust te zorgen met het gezeik van een mogelijke overgang naar Fulham en Aston Villa. Daarnaast liep hij stelselmatig te zeiken dat hij niet de juiste spelers had en dat alles wel goed zou komen als hij een zak geld had gehad. Terwijl op Pantelic na hij dezelfde besisspelers had als vorig jaar. Over vriendjes gesproken! Wat deed zijn broer eigenlijk bij Ajax? Lindeman? Van der Dussen? en alles wat maar met Raiola te maken heeft. (Tainio, Atouba etc.).

Beetje tegenstrijdig toch? De ene partije veroordelen op vriendjespolitiek, en de andere partij niet.

Nogmaals, Van Basten heeft er een potje van gemaakt. Ik riep dat al toen hij van Oranje kwam. Marco moet lekker blijven golfen en gaan rentenieren. Hij heeft het gewoon niet als trainer. Maar dat zegt niks over toekomstige trainers van Ajax.

HR
[Dit bericht is veranderd door Huis (op 9 december 2010 12:30:46).]
HR
HR

spelbos
Legende

Reg.: 1 juli 2006

Ik hoop dat zijn afscheid intern wordt gedaan en niet in het stadion, want dat heeft hij dit seizoen niet verdient.
HR
HR

nautilus
International

Reg.: 31 januari 2010

spelbos schreef:

Ik hoop dat zijn afscheid intern wordt gedaan en niet in het stadion, want dat heeft hij dit seizoen niet verdient.
HR
Neem aan dat je wens vervuld gaat worden want het lijkt me dat een afscheid in het stadion wel eens een pijnlijke affaire kan worden. Moet bij gezegd worden dat er dit keer volgens mij geen enkele keer "Martin rot op" o.i.d. is gescandeerd of ik heb het gemist?
HR
HR

LeTiss
Legende

Huis schreef:

(...)

Onzin. Wel of geen vriendje van Cruijff. Trainers horen bij Ajax gewoon te presteren en het elftal te laten functioneren zoals Ajax behoort te spelen. Dat trainers die vriendje van Cruijff zijn meer krediet zouden hebben bestrijdt ik ten zeerste.HR
Hoe kon Van Basten dan ooit trainer worden? Waarom moest Adriaanse dan wijken voor Koeman, en Van Gaal ook? Waarom moest Olsen wijken voor Wouters? Toch niet door het criterium van aanvallend en dominant voetbal, vakmanschap en de Hollandse School?

Als Jol gewoon de lijn van vorig seizoen had doorgetrokken had hij alle krediet gehad en was er geen probleem geweest. Maar Jol heeft zichzelf onmogelijk gemaakt door in de voorbereding al voor onrust te zorgen met het gezeik van een mogelijke overgang naar Fulham en Aston Villa. Daarnaast liep hij stelselmatig te zeiken dat hij niet de juiste spelers had en dat alles wel goed zou komen als hij een zak geld had gehad. Terwijl op Pantelic na hij dezelfde besisspelers had als vorig jaar.HR
En Rommedahl. In eeste instantie moest hij het doen terwijl zijn spits en zijn rechtsbuiten wegliep, en hij niks terug mocht halen. Ik vind het logisch dat hij daarmee niet akkoord was. En krediet had hij niet, het stoken begon bij de eerste de beste aanleiding en dat werkt maar een kant uit. Hij raakte de draad wel kwijt, maar daarop is actief aangestuurd.

Over vriendjes gesproken! Wat deed zijn broer eigenlijk bij Ajax?HR
Op de loonlijkst van Jol staan, niet die van Ajax.

Lindeman?HR
Die gaan we nog missen schat ik.

Van der Dussen?HR
Wat is er mis met hem?

en alles wat maar met Raiola te maken heeft. (Tainio, Atouba etc.).HR
Het is nou eenmaal gerommel in de marge met transfers, het geld was immers opgemaakt. Dan wordt er van alles geinsinueerd over die Raiola en niks hardgemaakt. Die man is zaakwaarnemer en doet wat alle zaakwaarnemers doen, geld verdienen, daar moet de directie zoals bij elke zaakwaarnemer voor op zijn hoede zijn, zo iemand werkt niet voor Ajax. Dat is een volmaakt heldere verhouding.

Beetje tegenstrijdig toch? De ene partije veroordelen op vriendjespolitiek, en de andere partij niet.
HR
Vriendjespolitiek is dat je iemand een baantje bezorgd op kosten van een ander. Jol neemt Cock gewoon weer mee, terwijl Witschge nog steeds op de loonlijst staat voor een aanzienlijk bedrag nadat Van Basten geen zin meer had.

Nogmaals, Van Basten heeft er een potje van gemaakt. Ik riep dat al toen hij van Oranje kwam. Marco moet lekker blijven golfen en gaan rentenieren. Hij heeft het gewoon niet als trainer. Maar dat zegt niks over toekomstige trainers van Ajax.
HR
Jawel, dat is juist het punt. De oorzaak van die nogal belachelijke aanstelling is niet weggenomen. Dus kan zoiets zomaar weer gebeuren.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 52 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » A - Ajax » Historie » Martin Jol [deel 8]

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Wie moet er in de spits?

Sigthorsson
Milik
Klaassen
Kishna
Zivkovic
Een ander

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 59,5% dat Heracles Almelo wint van Willem II. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van Ajax-Go Ahead Eagles:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!