Ajax Netwerk
zondag 25 juni 2017 - 14:17                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Columns: Zitplaats Ajax » [Derk Johanssen] Niet verdiend.

HR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

HR

Derk Johanssen
Legende

Uit: Enschede
Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 3 mei 2004

Nu, een kleine week na de finale zit ik op het werk en word ik toch weer geconfronteerd met zulke rare gedachtekronkels over het spelletje voetbal, dat ik de behoefte voel om er wat over uit te tikken. Voetballiefhebbers, of moet ik zeggen, supporters, zijn namelijk de minst logische figuren die je maar vinden kunt en dat irriteert en verbaast me.

Voetbal is een spel van vermaak. Daar kun je het moeilijk mee oneens zijn. Het is een sport, die je als supporter in diverse mate van passie over hartstocht volgen kan. De een kijkt alleen op teletekst, tot ergens halverwege april, de ander zit elke zondag in een stadion. Anderen vechten voor hun club. Anderen slopen zonder historisch besef halve steden, tijdens een extern bezoekjes. Fans zijn er in alle soorten en maten. Een bijzondere club fans zijn, 'fans van andere clubs', of 'fans die zomaar bepaalde mensen met een snor of aanstekelijke/irritante lach napraten. Die 'voetbalfans' begrijp ik niet.

Uiteraard gaat het, nu net na het Hemelvaart weekend over de finale. Ik als Ajacied word door mijn Twentse collega's aangesproken bij de koffieautomaat. 'Het was wel verdiend he, van United...', krijg ik van menig Twente-fan te horen. Ik vraag 'waarom dan?' Een lach is mijn deel. Lachen, want ik ben de zure Ajacied die niet tegen zijn verlies kan. 'Ik verlies ook niet zo vaak', is normaliter mijn reactie op dat soort opmerkingen, maar nu wil ik het echt weten. Waarom had Man United het meer verdiend te winnen dan Ajax? Op basis waarvan dan?

Als Quintana of Nibali elke etappe geen reet uitvoert in de kopgroep en een Dumoulin fietst voor zijn leven, aanvalt, tempo bepaalt, sleurt en trekt, maar het in een eindsprint aflegt tegen die Colombiaan. Verdient die het dan om te winnen? Omdat je net niet af kan maken? Of toch net tekort komt? Of verdient degene die het probeert, maar er niet in slaagt?

Zo was het ook woensdag. We hebben geen kans gehad. We waren te slordig, zenuwachtig, noem het maar zoals je het noemen wil. Er waren er te veel met hun dag niet. Teveel hadden de stress in de benen. Maar wij kwamen wel op het veld om te voetballen. Om vooruit te spelen. Om daadwerkelijk te voetballen. Het heeft niet zo mogen zijn en dat vind ik jammer, maar het betekent niet, omdat het je doodgewoon niet lukt, dat je het niet verdient.

Manchester United kwam het veld op met een elftal ter waarde van een bijna een half miljard. Met een wedstrijdinstelling die de finale totaal om zeep hielp. Manchester United, een van de grootste clubs ter wereld, kwam tegen een Nederlandse ploeg met een gemiddelde leeftijd van onder de 21 het veld op, om lange peren naar voren te spelen en met 7 of 8 man achter de bal te blijven. Ze maakten twee oerlelijke goals en dan achteraf je schouders op te halen over de manier waarop. Totale minachting of zelfs schoffering van je eigen fans en de voetbalwereld.

Voetbal is een sport voor liefhebbers. Dacht ik. Maar kennelijk gaat het alleen om winst van de wedstrijd. Dat is ook wat je dan hoort in de analyses. Waar ja, ze winnen wel. Als je dat zegt over dammen verklaar je me voor gek (ga maar eens lekker zo'n dampot kijken, lekker juichen voor winnaar. Het gaat toch om het winnen?!). Het gaat niet om het winnen, het gaat om hoe je die winst bereikt en bij een sport/spel als dammen is dat dodelijk saai. Precies wat United kwam doen. United was in Stockholm om te winnen. Niet om de liefhebbers of fans te vermaken.

Er is een reden waarom voetbal zovelen aanspreekt, waarom mensen daarvoor historische steden aan puin slaan. Waarom liefde overslaat in passie of hooliganisme. Dat is niet, omdat het einde van de rit een beker is. De weg er naartoe is minstens zo belangrijk. Vermaak, passie op het veld, de wil om te winnen, het vertoonde spel en de wedstrijdintentie is zo ontzettend belangrijk. Zonder de schoonheid van het spel, gaat je sport uiteindelijk vast een keer kapot.

Maar pas op het moment dat fans stoppen met die achterlijke clichées uitbraken. Clichées, die nergens op slaan. De ploeg die niet komt om te voetballen, wint niet terecht van de club die dat wel wil, maar er niet in slaagt. Dat slaat nergens op. Echt op geen enkele manier kun je dat beargumenteren. Deze finale verdiende eigenlijk maar een winnaar en dat was Ajax. Ajax kwam niet uit de verf, maar Manchester wilde niet eens uit de verf komen. De wil om te winnen moet altijd prevaleren boven anti-voetbal.

Bij mij overheerst nog altijd de teleurstelling, meer nog dan de trots. Ik hou er niet van, verliezen of trots zijn op een tweede plek. Het past ons niet en het hoort ook niet. Niet op deze manier. Als je zulke spelers hebt moet je Ajax weg kunnen spelen. Zeker in zo'n slechte vorm. Dan verdien je het gewoon. Als je zou spelen tegen bijvoorbeeld een club als Lyon of Schalke, die met overgave de aanval zoeken, en je verliest inde 80e minuut van ze, dan zou ik daar makkelijker mee kunnen leven. Het is spannend, het is leuk om naar te kijken en uiteindelijk wint de gelukkigste of de beste, een van de twee. Maar dit kan niet de bedoeling van voetbal zijn, en al helemaal geen reden om te zeggen dat 'ze het ook niet verdiend hadden'.

Als Manchester nou gewoon 50% van hun capaciteiten hadden getoond, de intentie hadden gehad om te laten zien hoe mooi voetbal is, dan was dat voldoende geweest om dit Ajax weg te spelen. Met fenomenen als Pogba en Mata op het veld. De fysieke kracht van Smalling, Valencia en Fellaini. Daarmee moet je toch heerlijk kunnen voetballen. Maar daarvoor kwamen ze niet. Ze kwamen voor de beker. Namen die mee. En de hele wereld vond het verdiend. Ik begrijp er niets van.
HRHR
HR

Zombywoof
Internationale topspeler

Uit: Zwolle NL
Reg.: 5 april 2000

Manutd kon de wedstrijd niet maken. Koos een speelwijze (driedubbele dekking voor de ajax vleugels) waarbij het geen kans weg zou geven en geen kans zou creëren. In principe hoor je voor die spelopvatting te worden gestraft door pech. Maar ze hadden geluk met de klutsgoal en het feit dat Mkhitaryan niet 2x geel krijgt.

De volgende dag schrijven experts dat Ajax een les voetbalrealisme van de grote jongens heeft gekregen. Maar Manutd heeft gewoon gegokt door het spel aan Ajax te laten. Iedereen gooit wel eens een 6 met een dobbelsteen, zelfs Manutd.
HR
HR

Madridista
Icoon

Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 17 januari 2008

quote:HR
Derk Johanssen schreef:

Als Manchester nou gewoon 50% van hun capaciteiten hadden getoond, de intentie hadden gehad om te laten zien hoe mooi voetbal is, dan was dat voldoende geweest om dit Ajax weg te spelen. Met fenomenen als Pogba en Mata op het veld. De fysieke kracht van Smalling, Valencia en Fellaini. Daarmee moet je toch heerlijk kunnen voetballen. Maar daarvoor kwamen ze niet. Ze kwamen voor de beker. Namen die mee. En de hele wereld vond het verdiend. Ik begrijp er niets van.
HR
Ik ben bang dat de hyperrealist Mourinho heel goed doorhad dat als Manchester lekker zou gaan voetballen dat Ajax er dan doorheen gevoetbald zou hebben en dat Ajax dan ook een grote kans op de winst zou hebben gehad. Dus wat doet Mournho, parkeer de bus en lange halen naar voren. Want jij en ik kunnen wel vinden dat het gaat om het spel, Mourinho weet dat het om de knikkers gaat.
HR
HR

Eens Te Meer
Idool

Reg.: 2 juli 2013

Derk, volslagen met je eens. Een team dat kiest voor counter-voetbal, prima. Ik heb geen probleem met teams die willen voetballen vanuit de verdediging. Had United Ajax opgerold met vlijmscherpe counters, dan had ik ze de hand geschud.
Maar ik heb werkelijk met open mond gekeken naar wat United kwam doen. Niet te geloven. Bij mij overheerste dan ook vooral verbazing daarover.

En dan de waardering die United krijgt. Ik begrijp daar ook niets van. Tactisch geweldig? Wat een onzin. Met al het stomme geluk op voorsprong, en daarna idd bewijzen dat als een 10tal superatleten alleen speelt om een tegendoelpunt te voorkomen, dat het dan ook algauw ook lukt.

En dan vinden sommigen het nog nodig om vooral het jonge piepkleine Ajax belachelijk te maken. En te doen alsof het om 1 of ander meesterlijk tactisch plan ging, een plan dat Ajax de pet te boven ging. Wat een onzin. Ajax had net zo makkelijk tegen een doelpunt aan kunnen lopen als United, en wat dan?
Tuurlijk kwamen er allemaal gebreken bij Ajax aan bod, en er ging duidelijk een hoop mis- trechter voetbal etc. Maar dat was ook helemaal planA niet, het gezeur over planB komt me dan ook de neus uit. Even als het gezeik over de keuze voor Schone. Dat was namelijk totaal geen heikel punt. De acherste linie had misschien vaker over het midden heen gemoeten, maar het is niet voor niets dat Ajax maar 1 keer geklopt werd op een counter, toen de wedstrijd al gespeeld was. In mijn ogen was de wedstrijd ook pas gespeeld toen die 2-0 viel. Zoals Ajax het gros van de eerste helft voetbalde zouden er echt wel kansjes komen. Daar was ik heilig van overuigd. Na de 2-0, werd het geheel gewoon moedeloos en gepiel. Het was een wedstrijd om op details te winnen of verliezen. Dat laatste gebeurde. Maar wat vooral blijft hangen was de spelopvatting van het eens zo grootse United. Ondanks Mourinho hield ik het niet voor mogelijk dat een club van dat formaat zo weinig aanvallende klasse liet zien, tegen een elftal van tieners aan het begin van hun carrière, met een paar ere-divisie routiniers...
Zoals Derk, denk ik, ook wil zeggen; de overwinning van United stond symbool voor de macht van het grote geld. Waarbij het niet meer om de eer gaat, en wat is zo'n trophee dan zelf nog waard?

[Dit bericht is veranderd door Eens Te Meer (op 1 juni 2017 06:37:21).]
HR
HR

Sonny-for-president
Talent

Uit: tilburg,holland
Reg.: 11 april 2000

beetje naief, wij weten toch dat in andere landen of bij andere clubs resultaat heilig is? Daarom zijn de meesten hier fan van Ajax, omdat bij ons geldt : eerst mooi attractief voetbal, en dan komen de resultaten vanzelf wel!

Bovendien, Mourinho heeft een stuk of 25-30 wedstrijden in zn leven gecoacht tegen Guardiola, die wist echt wel wat voor tactiek hij moest uitvoeren (was zelfde wedstrijd als ooit Inter dat Barca klopte in de CL...) om een meer onervaren adept uit die school te bestrijden. Ik hoopte dat Bosz ook een tactisch plan of omzetting klaar had om Mourinho te verrrassen maar helaas, misschien was dat ook wel te veel gevraagd voor een selectie in het eerste jaar...

Ik had gehoopt op een aangename verrassing, maar helaas, Ajax had geen kans en de tactiek van ManU/Mourinho won...

S.
HR
HR

Derk Johanssen
Legende

Uit: Enschede
Reg.: 3 mei 2004

Sonny-for-president schreef:

beetje naief, wij weten toch dat in andere landen of bij andere clubs resultaat heilig is? Daarom zijn de meesten hier fan van Ajax, omdat bij ons geldt : eerst mooi attractief voetbal, en dan komen de resultaten vanzelf wel!

Bovendien, Mourinho heeft een stuk of 25-30 wedstrijden in zn leven gecoacht tegen Guardiola, die wist echt wel wat voor tactiek hij moest uitvoeren (was zelfde wedstrijd als ooit Inter dat Barca klopte in de CL...) om een meer onervaren adept uit die school te bestrijden. Ik hoopte dat Bosz ook een tactisch plan of omzetting klaar had om Mourinho te verrrassen maar helaas, misschien was dat ook wel te veel gevraagd voor een selectie in het eerste jaar...

Ik had gehoopt op een aangename verrassing, maar helaas, Ajax had geen kans en de tactiek van ManU/Mourinho won...

S.
HR
De vraag is of ze het hadden verdiend? Natuurlijk begrijp ik de tactiek van een trainer die alleen geeft om prijzen. Ik begrijp alleen de mainstream sportverslaggeving niet, als je dit realistisch of andere positieve beoordelingen geeft. Dan krijgen die gasten nog het gevoel dat ze gelijk hebben ook. Gedachte experiment: als elke trainer wereldwijd, zou denken als Mourinho, dan verliest voetbal binnen 10 jaar 50% van haar supporters (en dus inkomsten). Waarom? Omdat het alleen om resultaat draait. De boel dicht en dan lelijke goals maken.

Dát kan niet de bedoeling zijn. De essentie ís niet resultaat. Denk er eens overna. Dat is je influistert door de idiote sportjournalisten

[Dit bericht is veranderd door Derk Johanssen (op 6 juni 2017 13:42:46).]
HR
HR

Sonny-for-president
Talent

Uit: tilburg,holland
Reg.: 11 april 2000

Ik begrijp je punt wel, maar je maakt je punt puur door de ogen van een voetbal-liefhebber (zoals ik ook ben). Ik denk niet dat Mourinho zich hierom bekommert, en daarom is hij de anti-held en Guardiola een held :) (vind ik persoonlijk maar als je Ajax en Real supporter bent dan ben je misschien wat symphatieker tegenover Mourinho bijvoorbeeld, niemand is 100% objectief in deze...)

En de media, tsja, ook niet iedereen in de media denkt hetzelfde, sommigen zullen walgen van het reultaatvoetbal van Mourinho, anderen hebben pure bewondering voor de tactische (maar saaie) manier waarop hij Ajax bestreed.

Ik moet zeggen, ik heb ook wel bewondering voor coaches die tactisch zo onderlegd zijn dat ze na een bepaalde tijd bestuderen een perfect strijdplan klaarhebben voor een bepaalde opponent, maar grotendeels ben ik het eens met jouw insteek, dat voetbal mensen moet amuseren en ik ben niet voor niks Ajax-fan natuurlijk (en voor mij is Ajax attractief aanvallend voetballen met veel jong zelf-opgeleid talent), maar nogmaals als ik ManU supporter was dan zou ik me waarschijnlijk ook niet zo druk maken in de manier waarop de finale gewonnen werd....

Eigenlijk beantwoord ik je vraag helemaal niet lol, dus bij deze :
- Ja, ik denk dat ManU het verdiende te winnen
- Waarom? Omdat ze de wedstrijd en de tegenstander controleerden en een duidelijk (tactisch) overwicht hadden in het veld.
HR
HR

Juichtoon
International

Vak: 426
Reg.: 21 mei 2008

Derk Johanssen schreef:

(...)

De vraag is of ze het hadden verdiend? Natuurlijk begrijp ik de tactiek van een trainer die alleen geeft om prijzen. Ik begrijp alleen de mainstream sportverslaggeving niet, als je dit realistisch of andere positieve beoordelingen geeft. Dan krijgen die gasten nog het gevoel dat ze gelijk hebben ook. Gedachte experiment: als elke trainer wereldwijd, zou denken als Mourinho, dan verliest voetbal binnen 10 jaar 50% van haar supporters (en dus inkomsten). Waarom? Omdat het alleen om resultaat draait. De boel dicht en dan lelijke goals maken.

Dát kan niet de bedoeling zijn. De essentie ís niet resultaat. Denk er eens overna. Dat is je influistert door de idiote sportjournalisten
HR
Ja ik denk ook dat het verdiend is doordat ManU erin slaagde haar tactiek goed uit te voeren. Ajax kwam nooit in de buurt van haar intenties. Dat is wel jammer maar daardoor won ManU. Dan is dat ook wel verdiend.
Ik kijk dan wel sec naar ManU anno nu met deze spelers en niet naar wat het zou kunnen zijn.

Dat Ajax het antwoord schuldig bleef is ook helemaal niet erg want dat mag je eigenlijk nog niet van deze ploeg, die amper 9 maanden samenspelen, verwachten.
Ik had daarom Bosz' 2e jaar graag gezien, zou hij Ajax verder kunnen verbeteren zouden we moeiteloos het hoofdtoernooi van de CL halen en zeker niet kansloos zijn voor plek 2. Dat het TH ons deze kans ontnomen heeft en ons al eerder van Johan en Jonk beroofde is voor mij na de dood van Johan een verschrikkelijk gegeven.
Ik heb weer een scc aankomend seizoen maar diep in mijn hart weet ik dat de huidige beleidsbepalers eigenlijk mijn steun niet verdienen / hebben.

[Dit bericht is veranderd door Juichtoon (op 8 juni 2017 20:16:06).]
HR
HR

Goldmund
Jeugdspeler

Vak: 413
Reg.: 20 april 2006

Verdiend bestaat niet. De geschiedenis van het voetbal is geplaveid met teams die "onverdiend" verloren maar gewoon met lege handen stonden. Na verloop van tijd weet niemand meer wie er ook al weer verdienden te winnen.
HR
HR

BUVOVV
Vedette

Uit: Amsterdam
Reg.: 27 februari 2003

Wat mij betreft is voetbal eerst sport en daarna pas amusement. Bij sport gaat het erom te winnen, bij amusement is de manier waarop gespeeld wordt belangrijk.
Sterker nog, in mijn ogen kan er alleen maar sprake zijn van amusement (mooi voetbal) als de voorwaarde van de sport (winnen) centraal staat. Zo niet, dan krijg je gewoon een soort circus waarbij twee teams kunnen afspreken dat het erom gaat wie de mooiste aanvallen op de mat legt. Daar is wat mij betreft geen lol aan. Mooi voetbal kan alleen maar bestaan binnen de context van sport waarbij het boven alles gaat om winnen.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » B - Ajax Netwerk » Columns: Zitplaats Ajax » [Derk Johanssen] Niet verdiend.

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Wie moet de nieuwe aanvoerder worden na het vertrek van Klaassen?

Schöne
Ziyech
Viergever
Huntelaar
Veltman
Een ander

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 9,1% dat Zweden wint van Frankrijk. Wat denk jij?