Ajax Netwerk
vrijdag 23 juni 2017 - 16:01                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Columns: Zitplaats Ajax » [EK88] De verloren zoon

HR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

HR

EK88
Veelbelovend talent

Uit: De Meer, Diemen zijde
Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 1 augustus 2007

Het zou niet de eerste keer zijn dat een oud-Ajacied ons de das omdeed. Maar deze keer was wel heel bijzonder. Siem de Jong, de meest kleurloze nummer 10 ooit die de derde ster (en de derde ster + 1 en de derde ster +2 en de derde ster +3) voor ons binnenhaalde maakte zijn opwachting in die laatste wedstrijd van 2016. Door de wat mindere resultaten leek het duel tegen PSV ineens heel belangrijk. Maar feitelijk was dat alleen zo voor buitenwacht. Ze willen ons doen geloven dat het ineens niet meer loopt na 20 ongeslagen wedstrijden. Maar bijvoorbeeld ook tegen Twente waren we de veel betere ploeg. De wat ongelukkige handsbal van Viergever deed daar niets aan af. Ik wil daarom nogmaals wijzen op de wedstrijd tegen Zwolle thuis. Vanaf die wedstrijd speelden we geheel volgens de Bosz filosofie. Wat zeg ik: de Ajax filosofie! Meer dreiging vanuit het balbezit, minder voorspelbaar en ook meer gevaar vanuit de standaardsituaties. Maar vooral de nog offensievere benadering dan die van de Boer, met weergaloze onberekenbare buitenspelers. Het is opmerkelijk dat het rendement van Younes en Traoré zo laag is, terwijl de resultaten juist prima zijn. Voor mij een aanwijzing dat het rendement van de flanken hoger ligt dan zo op het eerste gezicht lijk. En wie had gedacht dat we na vier Europa League wedstrijden al zeker zouden zijn van overwinteren?

Dus zijn we op weg naar de 34 landstitel? In mijn ogen zeker, sinds Bosz het op de rit heeft. Helaas was dat nog niet tot iedereen doorgedrongen, want een aantal spelers konden zich niet vinden in een rol als 2e keus. Het vertrek van Bazoer en Gudelj is daarmee vrijwel zeker. Het geeft echter ook weer de ruimte voor de aanstormende jeugd, maar pas aan het eind van het seizoen zal blijken waar die dan precies staan. Of het genoeg zal zijn voor de 34e landstitel zal met name dit jaar nog afhangen van de concurrentie. Maar zowel PSV als Feyenoord hebben moeite het spel te maken en dat kostte beide ploegen punten. Toch zullen we er een keer aan moeten dat onze vrienden uit Rotterdam het kampioenschap binnenslepen. De gunfactor is erg hoog en ze zijn terecht winterkampioen. En PSV mag dan op papier de beste ploeg hebben, het uitgestelde vertrek van spelers als Willems, Narsingh, Guardado en zelfs Siem zijn broer heeft wat motivatieverlies opgeleverd, waardoor ze te veel moeite hebben om makkelijke wedstrijden simpel te winnen.

Maar goed, vlak na de winterstop zal het snel duidelijk worden. De Nederlandse competitie blijft helaas te onvoorspelbaar, dus PSV zou zich zo maar kunnen herpakken en Feyenoord zou zo maar weg kunnen zakken. Dit verwacht ik overigens niet. Maar ik denk wel dat wij de meest stabiele ploeg hebben, met ook nog de potentie om met de huidige selectie beter te worden. Klaassen leek tegen PSV weer terug op zijn oude niveau en schrijf bijvoorbeeld ook Cassiera nog niet af. Sowieso hebben we niet zo veel te klagen na de afhankelijkheid van de grillige Poolse spits Milik vorig jaar. De Colombiaan stond meerdere keren op de goede plek, maar miste nét dat beetje geluk in de afronding. Een oplettend kijker heeft in de eerste seizoenshelft dus gezien dat we hier en daar wel wat meer puntjes hadden verdiend, om nog maar te zwijgen van de eigenaardige gele kaarten die we voor onze kiezen kregen. We krijgen er sowieso te veel, terwijl onze tegenstander het eigenlijk altijd moet hebben van de duels. Maar ook dat is een realiteit.

Tot slot van dit jaar bereikte ons het goede nieuws dat de Arena rood-wit zal kleuren. Ik was het bijna vergeten, maar er was ooit een idioot die de stoeltjes ontwierp in de kleuren oranje, blauw enzovoorts. Het moet dezelfde idioot zijn geweest die een wedstrijd uitschreef om een naam te verzinnen voor de betonnen kolos. En dat leverde een naam op die al in gebruik was, dus de domeinnamen waren al in gebruik, hoe dom kun je zijn. Een duidelijk geval van onthechting met het verleden. We waren vergeten dat in de oude Meer de stoeltjes gewoon de clubkleuren hadden. Ik zou het geen nostalgie willen noemen, maar meer een voortschrijdende realiteitszin dat veel dingen uit het verleden (zwarte Piet?) zo slecht nog niet waren. Je ziet het momenteel veel breder in de maatschappij. Maar voor alle duidelijkheid: de verandering van de Arena is duidelijk de opmaat naar de naamsverandering. Alhoewel voor mij de naam nooit anders is geweest dan het Johan Cruyff stadion. En de meester zelf ziet van boven dat het goed is.

Alvast een gelukkig 2017!

[Dit bericht is veranderd door EK88 (op 29 december 2016 14:21:42).]
HRHR
HR

Markiemark
Internationale topspeler

Uit: Hengelo
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Luis Suarez
Reg.: 17 mei 2011

Eindelijk een beetje realistische positiviteit, kan dit forum wel gebruiken.
HR
HR

Madridista
Icoon

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 17 januari 2008

Johan Cruijff stadion. Geen Cruyff, zo heette de man niet. En waarom Cruyff? In beide spellingen kunnen de buitenlanders het lezen noch schrijven, hou het dan authentiek.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » B - Ajax Netwerk » Columns: Zitplaats Ajax » [EK88] De verloren zoon

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR