Ajax Netwerk
woensdag 26 juli 2017 - 16:42                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Columns: Zitplaats Ajax » [Massimo] Zlajan, het is payback time ;-)

HR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

HR

Massimo
Legende

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 20 januari 2010

"Voor wie Feyenoord of PSV een warm hart toedraagt een kleine waarschuwing vooraf: lees dit niet. Je zou er - als je er goed vanaf komt - treurig van worden. Groter nog is echter de kans dat je besluit fan te worden van een club uit een andere sport. Ga lekker bij Dynamo Apeldoorn op de tribune zitten bij het volleybal, die worden de komende jaren vast wel weer eens kampioen. Het Nederlands voetbal is en blijft het domein van Ajax. Het wrange is dat veel voetbalfans in ons land denken dat het na vier kampioenschappen op rij in Amsterdam bijna afgelopen moet zijn met die hegemonie. Voor de mensen die daadwerkelijk zo denken heb ik nieuws: de afgelopen vier jaargangen betroffen tussenseizoenen, het gaat dit seizoen eindelijk écht beginnen bij Ajax."

Was getekend forumlid Zlajan vlak voor aanvang van de competitie. Evenals "Ondanks dat ik de kans dat Ajax de vijfde titel op rij pakt nog altijd bijzonder groot acht, kan het geen kwaad eens te speculeren over wat er zou gebeuren als het onverhoopt niet lukt," toen de competitie halverwege was. We hebben eerder dit seizoen op AN discussies gehad waar ik je roze brilgehalte in twijfel trok en nu het seizoen is afgelopen is het ‘payback time’ geschreven met een kleine knipoog.

Dit seizoen zou het pas echt gaan beginnen bij Ajax en dat hebben we geweten! Alleen was het een afslag waar de weg naar beneden bleek te gaan in plaats van omhoog. Er waren geen nieuwe splitsingen om van deze weg af te gaan, het zicht werd steeds troebeler en de weg was te smal om te kunnen keren. Ajax zou zich dit seizoen weer transformeren tot een droomvrouw en het Ajax gehalte van de A-selectie lag een stuk hoger dan in de voorbij jaren. Het is dat het tijdstip van posten op dit forum er altijd bijstaat met 11:04 uur, want anders had ik het gezien de gebruikte woorden het tijdstip van je column geschat op een zaterdagnacht waarbij de kleine wijzer de twee al ruimschoots gepasseerd was. De volgende ochtend kom je, een kater hebbende, erachter dat er een Dordrecht-uit naast je ligt in plaats van je droomvrouw.

Bij Ajax is het weer ouderwets onrustig en waar het een aantal jaar geleden een strijd was tussen de ‘voetballers’ en de ‘corporate mensen’ is de strijd nu veel meer verweven tussen de voetballers zelf. Het bedachte Technisch Hart blijkt toch niet zo eensgezind te zijn en blijkt toch niet zo soepel te lopen. Voetbalvisies lopen uiteen en zowel binnen als buiten het veld lijkt het toverwoord mijden. De frisheid van weleer lijkt verdwenen en bij Ajax is men er hard aan toe om tijdens de vakantie even op de resetknop diep in te drukken, want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bij Ajax de boel een beetje is vastgelopen en niet alle programma’s meer compatible met elkaar zijn.

Nou Zlajan nu heb ik minder goed nieuws voor je en dat is na jarenlange ellende en slecht beleid juist PSV net begonnen is met het weer presteren. Johan Cruijff heeft een aantal jaar geleden PSV meer dan terecht een containerschip genoemd en Ajax met de oud-voetballers die het voor het zeggen zouden hebben een speedboot. Anno 2015 lijkt Ajax met alle intriges en onderlinge strijd het containerschip en PSV met de korte lijnen Gerbrands-Brands-Cocu de speedboot. Financieel wordt deze zomer en komend seizoen een basis gelegd voor de komende seizoenen en zelfs de jeugdopleiding van PSV wordt sinds twee jaar serieus genomen. Met Art Langeler heeft PSV een hoofd jeugdopleiding met zowel een voetbal- als een pedagogische achtergrond. Uit je recente interview met de moeder van Bas Kuipers, waarvoor mijn complimenten, kwam al naar voren dat dit laatste nog wel eens wil ontbreken in de opleiding bij Ajax. Bij PSV zijn ze af van het Brabantse ons kent ons en is kwaliteit in plaats van je afkomst weer leidend geworden voor de posities die bekleed moeten worden in een betaald voetbal organisatie. Ook wel met een mooi woord meritocratie genoemd. PSV is weer een club dat vooruit aan het gaan is en ik zal mijn seizoenkaart van Dynamo Apeldoorn die ik op jouw advies 10 maanden geleden heb aangeschaft en waar de prijs komend seizoen niet van omhoog zal gaan naar je opsturen. ;)

[Dit bericht is veranderd door ArenA (op 18 mei 2015 15:05:00).]
HRHR
HR

Ranger
Veelbelovend talent

Vak: -
Reg.: 21 februari 2000

HR
HR
Massimo mijn complimenten, leuke column en terecht kampioenschap! Gefeliciteerd daarmee! Overigens, en dat vind ik veel spijtiger, is de gedachte van waaruit ik destijds mijn column schreef, precies het punt waarover er nu binnen Ajax strijd is ontstaan. Ik ging uit van het doorbreken van meer jeugdspelers, dit seizoen al. Jonk en enkele anderen zijn van mening dat die doorbraak inderdaad dit seizoen al had kunnen plaatsvinden, terwijl anderen kennelijk een andere mening zijn toegedaan. Ik schreef dit seizoen ook al eens dat het punt waarop die jeugd klaar is voor het grote werk, ongelooflijk lastig is aan te wijzen. Helaas heb ik het verkeerd gezien en ook nog eens op een in mijn ogen kenmerkende Ajax-manier opgeschreven - namelijk met branie en bluf - dat het dit seizoen al zou zijn. Daarvoor pak je me terecht aan.

Het is te hopen dat de verschillende kampen binnen Ajax weer bij elkaar komen deze zomer, en dat de door mij verwachte doorstroming van jeugd komend seizoen wel gaat plaatsvinden. Als dat eenmaal gebeurt, wordt het voor PSV een stuk lastiger om kampioen te worden dan dat dit seizoen het geval is geweest. Het geloof in de aanstormende jeugd blijf bij mij in ieder geval onverminderd groot.

[Dit bericht is veranderd door Zlajan (op 18 mei 2015 14:00:31).]
HR
HR

EK88
Veelbelovend talent

Uit: De Meer, Diemen zijde
Vak: -
Reg.: 1 augustus 2007

Het is maar hoe je het bekijkt. :)

De strubbelingen bij Ajax zouden wel eens de perfecte basis kunnen zijn voor wat Zlajan al aan het begin van afgelopen seizoen verwachtte. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat komend seizoen ouderwets interessant gaat worden! De traditionele top 3 kan wel eens zijn comeback gaan maken. PSV doet in ieder geval mee omdat ze dit jaar kampioen zijn geworden. Maar het wegvallen van Ph*li*s als shirtsponsor is wel een veeg teken. Feyenoord krijgt het nog lastig genoeg de komende weken, maar zal er volgend jaar zeker staan.

Wij zijn eigenlijk de "outsider" volgend jaar. :) Al heel snel zal er geoogst moeten gaan worden (voorronde CL) en is dus al heel snel duidelijk wat het gaat worden. VDV zou leuk zijn als ie komt, maar ik ben er zeker niet van overtuigd dat een eventuele comeback succesvol zal zijn. Maar de lat zal voor heel Ajax nu hoger liggen en dat valt dan mooi samen met de vruchten uit het beleid ingezet door Cruyff. Een beetje onenigheid binnen het TH is dus juist goed (stel je voor dat we weer kampioen waren geworden, dan was het huidige spel niet eens aanleiding geweest om het om te gooien). Iedereen zal het nu moeten laten zien, dus ook de Boer, Overmars en Jonk! :B
HR
HR
Naar nu blijkt ben jij toch echt degene die mij gelijk moet geven Massimo. Ik was iets te vroeg, maar dit Europese succes is wel volledig een gevolg van de kwaliteitsstijging die ik eerder beschreef.
HR
HR

Massimo
Legende

quote:HR
Zlajan schreef:

Naar nu blijkt ben jij toch echt degene die mij gelijk moet geven Massimo. Ik was iets te vroeg, maar dit Europese succes is wel volledig een gevolg van de kwaliteitsstijging die ik eerder beschreef.
HR
Ik begrijp je euforie en Ajax speelt onder Bosz dit seizoen met regelmaat goed voetbal, maar ik vind het niet dat je in je column het helemaal bij het juiste eind had. Ik haal er wat passages tussenuit.

Langzaam maar zeer zeker transformeert Ajax echter weer in een droomvrouw. De entree van Ricardo Kishna was vorig seizoen al hoopgevend, maar dit seizoen voorspel ik de ware renaissance van een echte Ajax-voorhoede. Samen met Kishna hebben Robert Muric en Anwar El-Ghazi alles waarvoor een echte Ajax-fan naar het stadion komt. Ze combineren een onbegrensd zelfvertrouwen aan een groot technisch voetbalvermogen. Dit zijn jongens die hun tegenstander op de vierkante centimeter kunnen passeren. Zij gaan niet op goed geluk één man voorbij, maar op ware klasse twee of drie. Zij gaan het grijze schilderij dat Ajax al jaren is kleur geven. Frank de Boer gaat eindelijk kunnen werken met klassespelers, al staan ze nog aan het begin van hun carrières en zullen daarom dus ook nog de nodige fouten maken. Frank jongen, je gaat Pocchetino ooit nog op je blote knieën danken, want je had het bijna niet meegemaakt.

Spelers die nooit hun belofte hebben kunnen inlossen en alle drie door Ajax naar de uitgang zijn gedirigeerd. Alweer vervangen door andere voorhoede spelers die voor Ajax begrippen niet beter zijn dan wat er bij Ajax doorgaans rondloopt op een paar De Boer jaren als uitzondering na.

De Boer ging volgens jou werken met klasse spelers, maar die maakte er steeds meer een potje van. Als De Boer niet weg had willen gaan had hij er nu nog gezeten. Ajax barst van het talent en heeft een paar goede aankopen gedaan, maar de manier van spelen is er omdat een behoorlijk incapabele selectie toch iets goeds heeft gedaan, wat met regelmaat meer geluk dan wijsheid is. Dit zat er dit seizoen niet aan te komen, maar dit heeft te maken met het feit dat ze Bosz trainer hebben gemaakt waar in het beginsel nog niet eens ontzettend veel draagvlak voor was.

Gelukkig wordt er in onze jeugdfabriek gewerkt aan nieuwe klasbakken, en dat proces lijkt vooralsnog uitstekend te verlopen. Feyenoorders en PSV'ers, voor jullie rest de komende seizoenen een somber perspectief: in de schaduw van Ajacieden die terecht arrogant zullen zijn. Ricardo Kishna, Robert Muric, Anwar El-Ghazi... Ooit zullen we niet kunnen geloven dat we deze jongens tegelijkertijd in de selectie hadden. Mag het seizoen alsjeblieft beginnen?

Ajax heeft op dit moment een surplus aan talent, maar niet degene waar jij het over had. De groep die er aan zat te komen op het moment je dit schreef zit op de bank of spelen vrijwel vast in Jong Ajax. Van de geroemde A1 van een paar jaar terug valt alleen Van Beek met regelmaat in. De rest zit nog flink ver van een basisplaats af.

De sterkhouders in met name de as zijn vooral aankopen waarbij een aantal zich hebben ontwikkeld wat niemand had gedacht. Ook bij Ajax hadden ze niet gedacht dat Onana zich zo goed zou ontwikkelen. Ajax haalde niet voor niets een keeper. Dolberg idem. Stond niet bekend als dat megatalent in Denemarken zoals Eriksen en Fischer een aantal jaar eerder en was ook niet de grote uitblinker in de A1 vorig seizoen. Dat hij zich opeens zo laat zien in de voorbereiding en door omstandigheden moet spelen tegen Paok was destijds meer uit nood dan uit weelde. Ajax haalde niet voor niets 2 spitsen afgelopen zomer. Het is was mazzel dat je af en toe als club (en supporter) moet hebben, maar dit heeft wat mij betreft niks met het ingezette beleid van jaren geleden te maken. Tevens is de aankoop Ziyech nou niet de aankoop wat voorkomt uit een uitgekiend beleid. Puntverlies in de thuiswedstrijden tegen Roda en Willem 2 in combinatie met een afstraffing in Rostov zorgde dat na een lobby van vooral De Telegraaf Ziyech naar Ajax kwam.

Ajax is doordat het jaarlijks financieel de grootste club van Nederland is en al sinds jaar en dag de beste jeugdopleiding heeft waar ook het meeste geld in wordt gestoken eigenlijk normaliter jaarlijks favoriet voor de titel. Die behoren 6 tot 7 keer per 10 jaar kampioen te worden. Ook dit seizoen zit het er zeer waarschijnlijk niet in. Toen je een kleine 3 jaar geleden hier je column over schreef, is Ajax van de drie seizoenen nul keer kampioen geworden. En binnen de komende jaren worden ze het ongetwijfeld weer en waarschijnlijk ook een aantal keer. Daar ben je de grootste en rijkste club van het land voor.

Zonder met name de Europese prestaties van Ajax te willen downplayen in zowel spel als resultaat, wat Ajax Europees nog maar moet zien te continueren, want het is nu aan ze om te laten zien dat dit niet een incident is geweest, ben ik het niet met je eens dat je het in je column destijds bij het juiste eind had.

P.S. Schrijf en maak je nog steeds interviews met en van de directe omgeving van (jeugd)spelers?

[Dit bericht is veranderd door Massimo (op 4 mei 2017 21:26:35).]
HR
HR

doekkha
Legende

Uit: Overslag/Tilburg
Vak: 413
Reg.: 20 augustus 2002

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 5 mei 2017 om 22:31:47.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: coldplay_x@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

Ook bij Ajax hadden ze niet gedacht dat Onana zich zo goed zou ontwikkelen. Ajax haalde niet voor niets een keeper. Dolberg idem. HR
Oh dus daarom haalde Ajax een keeper waarvan twijfelachtig was dat hij de eerste seizoenshelft op niveau zou kunnen spelen? Als Ajax werkelijk geen vertrouwen in Onana had gehad dan had je als opvolger van Cillissen wel een keeper gehad die er meteen gestaan had en lang was vastgelegd. Het kwam wel uit dat Krul 'klaar' zou zijn als Onana opd e Africa Cup zou zitten. Hetzelfde geldt voor Dolberg, die heeft men ook al gewoon al een paar jaar aan het werk gezien in de jeugd. En verder beter gemaakt via o.a. Bergkamp. Er werd niet voor niets al in januari 2016 dit geschreven;

https://www.vi.nl/nieuws/artikel-detail?name=de-boer-enthousiast-over-van-de-beek-nouri-en-dolberg&type=nieuws&category=&
http://www.ajax1.nl/de-boer-dolberg-heel-groot-talent/
Dus suggereren alsof het helemaal uit het niets kwam m.b.t. Dolberg en dat het een Lucky shot was dat hij zich zo manifesteerde is echt je eigen waarheid creëren.

Ach we kunnen ook jouw woorden erbij halen begin dit seizoen;

http://psv.netwerk.to/forums/HTML/forum18/2047-23.php#post418473

nuff said.

[Dit bericht is veranderd door doekkha (op 5 mei 2017 23:02:06).]
HR
HR

Massimo
Legende

De Boer vond elk seizoen het halve team uit het 2e, A1 en B1 een groot talent. Het begon al in zijn beginperiode Sigthorsson een complete spits te vinden en hem te typeren als een type Kluivert.

https://www.ajaxshowtime.com/article/hoofdnieuws/52072/-sigthorsson-een-complete-spits-.html

En zo heeft De Boer wel vaker een andere kijk op spelers gehad tot en met Gudelj aan toe. Er werd niet voor niets 2 spitsen aangetrokken. Die hadden niet gedacht dat hij er dit seizoen al zo zou staan.

Wat betreft Onana ging het om een overbrugging en helemaal niet dat het er pas om ging dat Krul klaar zou staan op het moment van aanvang van de Africa Cup. De bedoeling was om begin/medio Oktober in de goal te staan voor de rest van het seizoen. (zie ook link van 18 september 2016)

https://www.ajaxlife.nl/updates/krul-hoopt-over-twee-weken-bij-de-selectie-te-zitten
HR
HR

doekkha
Legende

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 6 mei 2017 om 01:29:36.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: coldplay_x@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR
Massimo

De Boer vond elk seizoen het halve team uit het 2e, A1 en B1 een groot talent. Het begon al in zijn beginperiode Sigthorsson een complete spits te vinden en hem te typeren als een type Kluivert.
HR
Dat De Boer volsagen mesjogge uitspraken heeft omtrent talenten hoef je mij niet uit te leggen. Echter werd het gegeven dat Dolberg het prima deed ook wel binnen Ajax wat breder gedragen. Dolberg was natuurlijk niet voor niets mee op winterkamp, Dolberg maakte ook niet voor niets toen al indruk (ook op zijn ploeggenoten). De enige vraag bij Dolberg was hoe hij terug kwam van zijn blessure, daardoor heeft men bij Ajax ongetwijfeld in de zomerstop ook een slag om de arm gehouden. Opgeteld met het gegeven dat je Dolberg niet meteen in de zomerstop al direct voor relevante prestaties voor het grote publiek moet uitroepen tot je nummer 1 spits. Dan creëer je onnodige druk van media en buitenwacht. Maar dat Dolberg wat kon was bij Ajax al langer bekend dan deze zomer, iemand als Bergkamp werkte vrijwel dagelijks met hem. Die geeft natuurlijk ook het een en ander door. Het was veel meer een verrassing voor de buitenwacht die die jongen 'uit het niets' in het eerste zagen. Maar Dolberg heeft echt niet ineens in de zomer doorgekregen hoe ie een bal aanneemt etc.
De reden dat Dolberg bij Ajax verder zich bij Ajax goed ontwikkeld heeft is omdat men bij Ajax beter door had hoe hij tot zijn recht kwam. Dolberg was in Denemarken linksbuiten maar is bij Ajax in de spits gezet. Dat soort projecten zie je nog legio in het voetbal. Zoals Karsdorp geen bijzondere middenvelder was maar wel uitblinkt als rechtsback. Of zoals bij PSV intern Lammers van aanvallende middenvelder spits is gemaakt op aanraden van Luc Nilis en je ook dat project een succes kunt noemen.

Wat betreft Onana ging het om een overbrugging en helemaal niet dat het er pas om ging dat Krul klaar zou staan op het moment van aanvang van de Africa Cup. De bedoeling was om begin/medio Oktober in de goal te staan voor de rest van het seizoen. (zie ook link van 18 september 2016)

https://www.ajaxlife.nl/updates/krul-hoopt-over-twee-weken-bij-de-selectie-te-zitten HR
Waar het om gaat is dat het geen zwart-wit verhaal is. Ajax trok Cassierra deze zomer aan maar dat betekende niet dat het geen vertrouwen had in Dolberg. Ook voor Onana gold dat in zekere zin. Ja Tim Krul kwam en ja voor de buitenwacht wordt natuurlijk gezegd dat hij zeker als eerste doelman kwam. En ja voor de buitenwacht werd natuurlijk gezegd dat je hoopt dat Tim Krul zo snel mogelijk fit zou zijn. De realiteit was dat Krul er een jaar uit gelegen had en je als club dus er helemaal niet vanuit kon gaan dat hij meteen op niveau zou zijn. Daar kun je misschien op hopen maar dat is geen zekerheidje wat de realiteit ook wel heeft uitgewezen. In essentie heeft Ajax keuzes gemaakt waarin zowel Dolberg als Onana de mogelijkheid hadden om een basisplaats te bemachtigen. Dat is gebaseerd op het talent dat ze beiden al twee jaar in de jeugd bij Ajax hadden laten zien. Het kwam dus niet uit de lucht vallen dat beiden in het eerste ook presteerden. Dat ze daar het talent voor hadden hebben ze beiden al meermaals laten zien.
Als er werkelijk geen vertrouwen was geweest in Onana dan had je echt niet Tim Krul gehaald. Want je had sowieso een van de meest cruciale posities in een periode waarin je hele seizoen vormgegeven werd. Start van de competitie en de cruciale voorronde duels in de CL. Dan was er simpelweg een andere speler gehaald die er direct stond.

Je kunt natuurlijk ook redeneren zoals jij doet. Dan ga je er enerzijds vanuit dat Ajax er absoluut geen rekening mee had gehouden dat de comeback van Krul wel eens langer zou kunnen duren (een redelijk realistisch scenario gezien de zware blessure die Krul had en de tijd die hij er al uit lag) en anderzijds dat Ajax er absoluut geen rekening mee had gehouden dat Onana toch al het niveau zou aankunnen en dat vervolgens de gecreëerde situatie een absolute lucky meevaller was dat dat vervolgens wel gebeurde. Dat kan ja, lijkt me wel te komen van de standaard zwartkijker naar alles wat Ajax aangaat.

[Dit bericht is veranderd door doekkha (op 6 mei 2017 01:44:51).]
HR
HR

Massimo
Legende

Sorry doekkha, maar naar mijn mening heb je echt geen idee waar je het over hebt en mis je de essentie volledig.
HR
HR

doekkha
Legende

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 13 mei 2017 om 18:11:22.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: coldplay_x@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

Massimo schreef:

Sorry doekkha, maar naar mijn mening heb je echt geen idee waar je het over hebt en mis je de essentie volledig.
HR
Naar mijn mening kies je weer voor de makkelijke weg, ook niet voor het eerst overigens. (zie je de discussie met je ophemeling van de Belgische clubs)
HR
HR

Suavimani
Legende

Uit: Nijmegen
Vak: 408
Droomaankoop: Luis Suarez
Reg.: 24 november 2003

Massimo schreef:

HR
Volgens mij zegt hij geen rare dingen. Graag als je dit soort opmerkingen maakt, ze ook onderbouwen aub. Van dit soort posts hebben we er hier al genoeg. Daarvoor hoef jij niet van het lampenforum naar hier te komen.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » B - Ajax Netwerk » Columns: Zitplaats Ajax » [Massimo] Zlajan, het is payback time ;-)

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

In welke linie heeft Ajax het dringendst nog versterking nodig?

Verdediging
Middenveld
Aanval

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 96,7% dat PSV wint van Osijek. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor OGC Nice-Ajax.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!