Ajax Netwerk
donderdag 17 mei 2012 - 23:17                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Columns: Zitplaats Ajax » [Steerpike] Stappen maken voor De Toekomst

HR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

HR

Steerpike
Basisspeler

Vak: -
Droomaankoop: Kim Källström
Reg.: 29 mei 2002

quote:HR
Stappen maken voor De Toekomst

Volgende week wordt het weer zo’n week waarin definitief over de toekomst van Ajax beslist wordt, horen we vaak. Gebeurtenissen rondom Ajax zijn net de eeuwige vergaderingen van regeringshoofden over de euro: in iedere vergadering moet de definitieve koers worden vastgesteld waarmee de euro, of Ajax, gered wordt. Quod non. Ajax begint op een Poolse landdag te lijken waarvan de chaos de club verlamt. Als er het afgelopen jaar iéts is gebleken, is het dat de ledenraad van Ajax nergens duidelijk voor gekozen heeft. Daarom is de benoeming van Hennie Henrichs als voorzitter van de bestuursraad zo symbolisch: een overlever die met de wind meedraait en zijn standpunten laat afhangen van wat de meerderheid juist acht. Sommigen zullen dat zien als een gebrek aan ruggengraat, anderen zien het als praktisch machiavellistisch denken, en dan heb ik de suggestie dat Henrichs vooral de agenda van het kamp-Coronel uitvoert niet eens besproken.

De angst van Ajax om zich helemaal over te geven aan Cruijff snap ik, ook al ben ik het er niet mee eens. Iedereen kan een utopie bedenken, maar die valt of staat met het leven en welzijn van de bedenker. Aan de andere kant is de Cruijff-filosofie ook worden toegepast door dan anderen dan Cruijff. Wat ik dan weer niet snap is dat er mensen zijn die de club helemaal over willen geven aan Louis van Gaal. Ook voor hem geldt dat hij een utopie kan bedenken en uitvoeren. Van Gaal heeft echter drie dingen tegen. In de eerste plaats heeft hij geen ervaring als algemeen directeur, waardoor ik vermoed dat hij zich nadrukkelijk met het technisch beleid van Ajax zal bemoeien. In de tweede plaats heeft Van Gaal als trainer niets achtergelaten. Wel een goede kern van het eerste, maar Morten Olsen moest vooral veel spelers kopen omdat er geen talenten in de jeugd waren waar hij een beroep op kan doen. Pas met het debuteren van Rafael van der Vaart braken er weer pareltjes door. Ten slotte vraag ik me af of Van Gaal wel een structurele oplossing is. Wat als hij ergens bondscoach kan worden? Hij kan het beloven, maar hij beloofde bij zijn vertrek bij Ajax ook dat hij geen spelers van Ajax aan zou trekken. We hebben het gezien: de handelswijze van het Barcelona van Van Gaal rondom de De Boertjes heeft Morten Olsen in diepe problemen gebracht. Als je niet voor Cruijff gaat is het niet logisch dat je meteen voor Van Gaal moet gaan.

Uiteindelijk is de revolutie van Cruijff begonnen vanwege zorg om de jeugdopleiding. Soms lees je wel eens dat Martin Jol achteraf gezien gelijk had dat hij Daley Blind niet opstelde. Dat klopt, maar tegelijkertijd ook weer niet. Daley Blind deed het goed in de jeugd, dus de verwachtingen waren terecht hooggespannen. Dat hij geen kans kreeg in het eerste – waar hij later onverbiddelijk door het ijs zou zakken – heeft echter niets te maken met de beoordeling van Jol van zijn talent, maar het onvermogen van Jol om jeugdspelers in te passen. Hij kwam nooit op de Toekomst en vroeg liever om een miljoentje of tien. Als er al jeugdspelers debuteerden was dat altijd pure noodzaak wegens schorsingen of blessures. En dan zou Jol het talent van Blind – of het gebrek eraan voor wat betreft het eerste van Ajax – goed ingeschat hebben? Laat me niet lachen. Het gaat ook veel te ver om Daley Blind als voorbeeld van de falende jeugdopleiding te gebruiken, zeker nu Lesley de Sa, Ruben Ligeon, Ricardo van Rhijn, en vooral Stefano Denswil aan de deur kloppen. Vooral Stefano Denswil. Dat er zoveel talent aan de deur klopt wil dan ook weer niet zeggen dat de zorg om de jeugdopleiding niet terecht is. Een prima reputatie als jeugdspeler wil niet zeggen dat je de vaardigheden hebt om de stap naar het eerste succesvol kunt maken. Daarvoor moet je kunnen knokken, een heldere en sterke persoonlijkheid hebben en in staat zijn om je potentieel waar te maken. Zoals Nicolai Boilesen is en doet, bijvoorbeeld.

Het is de afgelopen maanden al zo vaak gezegd en geschreven: Ajax moet een duidelijke keus maken en zijn toekomst veilig stellen. Ik hoop dat Ajax en de aandeelhouders de juiste keuze maken, de keuze die op de lange termijn oplevert waar Ajax voor staat. Dat is niet die vierde ster en dat is niet de aansluiting bij de Europese (sub)top. Dat is een prima functionerende jeugdopleiding - zoals we eigenlijk al hebben - op basis waarvan het eerste elftal dwingend, aanvallend en attractief voetbal speelt. Dan komt de rest vanzelf.

SteerpikeHR
[Dit bericht is veranderd door Steerpike (op 10 februari 2012 12:05:50).]
HR
HR

witchmaster
Icoon

Uit: Heaven on earth
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 6 augustus 2000

Zeer duidelijk ;)
HR
HR

Derby Star
Veelbelovend talent

Reg.: 13 juli 2010

Je begrijpt er geen zak van steerpike. Blind kan er geen zak van en in de jeugd werd hij gehyped en dat zag de kenner gelijk. Gewoon een schande!!
HR
HR

Jeroen.
Vedette

Uit: Bergen op Zoom
Vak: -
Reg.: 1 februari 2004

Een kenner kan zoiets ook op een normale manier verwoorden, Derby Star. Bovendien kun je nooit met zekerheid stellen dat een speler tekort komt voor het hoogste niveau als hij daar zelden actief is geweest. Het gaat om de insteek waarmee je jeugdspelers laat doorstromen en dat je niet bij het eerste spoortje twijfel met een zak geld gaat zwaaien.
HR
HR

Derby Star
Veelbelovend talent

Reg.: 13 juli 2010

Jeroen. schreef:

Een kenner kan zoiets ook op een normale manier verwoorden, Derby Star. Bovendien kun je nooit met zekerheid stellen dat een speler tekort komt voor het hoogste niveau als hij daar zelden actief is geweest. Het gaat om de insteek waarmee je jeugdspelers laat doorstromen en dat je niet bij het eerste spoortje twijfel met een zak geld gaat zwaaien.
HR
Je hebt gelijk, maar ik ben al tijden niet meer mezelf omdat deze clown nog steeds in een ajax shirt mag lopen. Ik kom uit een andere generatie, misschien verklaart dat het. Ik kan er gewoon totaal niet meer tegen, wat een schande is dit, die familie Blind
HR
HR

han
Veelbelovend talent

Uit: Amsterdam
Vak: 413
Reg.: 8 maart 2002

Volgens AJAX zelf is het de bedoeling dat er ongeveer één à twee talenten (ze gebruiken altijd 1 1/2, maar daar krijg ik altijd een raar gevoel bij) per lichting doorbreken. Doorbreken en echt doorbreken zijn het verschil tussen bijvoorbeeld Donald en van der Vaart. Daar waar de ene goed genoeg is om in de premier league te schitteren moet de andere het doen met de ambiance van Limburg. Toch waren ze allebei een talent. Net als Blind dat was. Waar ik op hoop is net zo'n lichting als begin 70, eind 80 en midden 90. Een talentvol team waarin alles klopt en uiteraard uit de eigen jeugd. Een talent moet niet meer kiezen tussen Utrecht, AZ of een andere club, maar bij AJAX willen blijven om de mogelijkheden die in Amsterdam geboden wordt. En dat begint op de Toekomst. Wil je resultaat, zul je dat goed moeten opzetten. Maar da's logiesj.

[Dit bericht is veranderd door han (op 3 februari 2012 20:08:42).]
HR
HR

Bobo het Konijn
Veelbelovend talent

Reg.: 6 oktober 2003

Ben het er mee eens dat de opleiding alle aandacht nodig heeft alleen denk ik dat dit niet gaat lukken onder leiding van Wim Jonk en Dennis Bergkamp. Deze mannen hebben zich, net als de RVC en Johan Cruijff, onmogelijk gemaakt. Als je een lijst maakt waarin je de ene helft van de trainers afserveert en op een oprot lijst zet is er geen basis meer. Mooi voorbeeld vond ik Gery Vink. Moest weg, is door Frank de Boer alsnog gebleven maar het wantrouwen is er. En daar zullen nog wel een paar voorbeelden van zijn, dat is geen basis.
HRHR
HR

big dipper
Talent

Reg.: 2 augustus 2007

Methode Cruijff is een stap terug naar de jaren 70 van de vorige eeuw. Je moet de lijn gaan volgen van de engelse topclubs en gert-jan verbeek, dus de wetenschap gebruiken om spelers beter te maken.
HR
HR

Schip ahoy
Vedette

Droomaankoop: Douglas Franco Teixeira
Reg.: 1 november 2008

big dipper schreef:

Methode Cruijff is een stap terug naar de jaren 70 van de vorige eeuw. Je moet de lijn gaan volgen van de engelse topclubs en gert-jan verbeek, dus de wetenschap gebruiken om spelers beter te maken.
HR
Er is momenteel een club die niet alleen beter is dan de rest, maar zodanig lang en veel beter is, dat het een nieuwe standaard heeft gezet qua spelopvatting en systeem en nu al door waarschijnlijk een meerderheid het beste (club)team ooit wordt genoemd. Ik neem aan dat je weet dat Barcelona de 'Methode Cruijff' hanteert, niet alleen qua spelopvatting, filosofie, maar ook qua jeugdspelers en coaching. Het huidige Barcelona is niet Messi, maar juist het product van het collectief: hoog spelen, onmiddelijk druk zetten voorin, combinatievoetbal en superieur positiespel. Messi profiteert er enkel van, maar maakt het team niet.

Maar Verbeek is natuurlijk ook niet mis met zijn 3e plaats bij AZ.
HR
HR

Buffel87
Jeugdspeler

Uit: Apeldoorn
Reg.: 25 augustus 2011

Ik twijfel of Wim Jonk en Dennis Bergkamp genoeg ervaring hebben om zoiets complex als een jeugdopleiding te kunnen leiden. Voetbalverstand zullen ze voldoende hebben, maar op organisatorisch vlak komt er ook van alles bij kijken en daar hebben ze geen ervaring mee. En juist de organisatie is belangrijk in het goed opleiden en begeleiden van spelers. Met organisatie bedoel ik niet alleen het bedenken van trainingsvormen, maar juist ook de omgang met ouders en het bieden van een rustige omgeving.

Deze rust is ver te zoeken nu de ene helft van het personeel de andere niet vertrouwt. Alleen een ervaren persoon kan deze laten terug keren. Bergkamp en Jonk zijn te controversieel om hiervoor in aanmerking te laten komen. Ik denk dat Co Adriaanse een goede benoeming zou zijn als directeur jeugdopleidingen. Hij heeft ervaring met die functie en combineert verstand van voetbal met verstand van het leiden van een organisatie zoals een jeugdopleiding.

Bergkamp en Jonk zouden dan voor de club behouden kunnen blijven als respectievelijk assistent-trainer eerste elftal en jeugdtrainer van de A1 of Jong Ajax. Wanneer deze storm is over gewaaid en allebei hebben veel geleerd van Adriaanse, kunnen ze alsnog het roer overnemen.
HR
HR

Sindelar
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 26 januari 2008

Buffel87 schreef:

Ik twijfel of Wim Jonk en Dennis Bergkamp genoeg ervaring hebben om zoiets complex als een jeugdopleiding te kunnen leiden. Voetbalverstand zullen ze voldoende hebben, maar op organisatorisch vlak komt er ook van alles bij kijken en daar hebben ze geen ervaring mee. En juist de organisatie is belangrijk in het goed opleiden en begeleiden van spelers. Met organisatie bedoel ik niet alleen het bedenken van trainingsvormen, maar juist ook de omgang met ouders en het bieden van een rustige omgeving.

(...)
HR
Dat is juist een voorbeeld van wat ze goed aan het oppakken waren, ze hadden een iemand daarvoor ingehuurd die dat soort mentale processen begeleidde. Die procebegeleider was de Kloet, die is er uit gemieterd door Sturkenboom en die gaf daarbij gelijk Jonk een gele kaart.

Het is exemplarisch hoe plan wordt tegengewerkt. De essentie van het plan is om meer macht/verantwoordelijkheid op de werkvloer te krijgen zodat de speler en zijn ontwikkeling weer centraal komt staan. Dit wordt echter tegenwerkt door de directie om om hun koninkrijkjes te beschermen.

Het plan Cruijff moet gewoon onvoorwaardelijk uitgevoerd worden zodat we eindelijk weer naar een topsportcultuur toe kunnen gaan.
HR
HR

MartinK
Ballenjongen

Vak: 408
Reg.: 23 augustus 2008

<Ik twijfel of Wim Jonk en Dennis Bergkamp genoeg ervaring hebben om zoiets complex als een jeugdopleiding te kunnen leiden. >

Ooit deed de totaal onervaren John van den Brom dat. Ook Danny Blind had weinig ervaring toen hij Hoofd Jeugdopleidingen was.

Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is.
HR
HR

Schip ahoy
Vedette

Droomaankoop: Douglas Franco Teixeira
Reg.: 1 november 2008

MartinK schreef:

<Ik twijfel of Wim Jonk en Dennis Bergkamp genoeg ervaring hebben om zoiets complex als een jeugdopleiding te kunnen leiden. >

Ooit deed de totaal onervaren John van den Brom dat. Ook Danny Blind had weinig ervaring toen hij Hoofd Jeugdopleidingen was.

Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is.
HR
Punt is dat Jonk en Bergkamp veel abstracter en individualistisch denken dan Blind en vdBrom. Bovendien hebben beiden de opleiding meegemaakt, wat niet voor Blind en vdBrom geldt.

Al die indianenverhalen over een puinhoop op de Toekomst moeten niet zo snel worden aangenomen. Jonk heeft gewoon goeie ideeen over techniek en training. Beiden hebben voor en gedurende hun aanstellingen al zo ontzettend veel meer zinnige dingen gezegd over voetbal dan ik Olde Riekerink en zijn voorganger ooit heb horen roepen. Ooit. Olde Riekerink heeft louter clichematige onzin uitgewauweld. Namelijk dat ze bij Barcelona ook geen afzonderlijke techniektrainingen doen en dat hij niet in trucjes gelooft en daarom enkel traint op basistechniek. Nou, dank voor de eenheidsworsten die je daarom hebt weten te produceren Jan. Unox zou je ambassadeur moeten maken.

Jonk en Bergkamp hebben al veel eerder aangegeven dat de nadruk meer op puur voetbal moet komen te liggen en dat de spelvreugde voorop moet staan - wat overigens overeenkomt met sinds 100 jaar erkende pedagogische inzichten dat je als kind dan het snelst zaken oppikt omdat je concentratie 100% is en je in een leermodus zit. Tahamata en anderen riepen dat ook al langer.

En uit de homogeniteit van de jeugdtrainers kun je ook al een boel afleiden. Allemaal nemen ze het voortouw voor zo'n rechtszaak, terwijl de ledenraad bang en besluiteloos is, allemaal spreken ze van een echte voetbalsfeer. Zo'n Gorre gaat ook met tegenzin weg.

De opleiding gaat juist nu de juiste richting weer op. Doorpakken, die godvergeten vloek van een directie wegsturen zodat Jonk en Bergkamp niet steeds worden tegengewerkt en de scouting weer smoel geven.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » B - Ajax Netwerk » Columns: Zitplaats Ajax » [Steerpike] Stappen maken voor De Toekomst

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Wat vind jij van het nieuwe uittenue?

Mooi
Teleurstellend
Nog geen mening

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 79,4% dat Willem II wint van FC Den Bosch. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.