| Poster | | Topic: [GVR] Afscheid van niet zomaar een verdediger |  |
|
|
GVR Veelbelovend talent
Vak: - Posts: 234 Reg.: 15 augustus 2003 | “We hebben met een groep van ruim dertig spelers getraind. Het niveau is goed, maar we willen graag nog een verdediger erbij hebben. Een type als Jaap Stam is wenselijk,†aldus Marco van Basten na de eerste training van het seizoen. Hij moet nog veel leren.
Hij speelde slechts 31 competitiewedstrijden voor onze club, maar toch moet ik een verhaal wijden aan de beste verdediger in jaren. Aankomende zaterdag is zijn afscheidswedstrijd in Zwolle.
Een type Jaap Stam. Jaap Stam heeft het type Jaap Stam uitgevonden en is uniek in zijn soort. Het verbaasde me dan ook dat van Basten een vergelijking durft te maken met ‘The Dutch Destroyer.’ Veel fans doen nog veel gewaagdere uitspraken en noemen namen als André Ooijer, Khalid Boulahrouz en uiteindelijk Oleguer Presas als het type Jaap Stam. Oleguer is een sterke verdediger. Geen type Jaap Stam. Kent iemand anders een type Jaap Stam? Wie het weet, mag het zeggen.
"Ik heb nooit met een betere verdediger dan Jaap Stam samengewerkt," zegt Sir Alex Ferguson in het boek ‘Gewoon Jaap’ dat verschijnt ter gelegenheid van het afscheid van Stam. "Lazio Roma bood veel geld. Daar ben ik voor gezwicht en ik heb daar veel spijt van. Het was een geweldige blunder van me, die ik niet vaak maak", aldus Ferguson. "Wat ik in Jaaps spel bewonderde was zijn grote snelheid, zijn enorme kracht en een uitzonderlijk scherpe tackle. Bovendien beschikte Jaap over een geweldige mentaliteit. Altijd geconcentreerd, nooit verslapte hij op de training of in de wedstrijd. Daar kon de rest vaak een voorbeeld aan nemen. En in een-tegen-eensituaties was Jaap de beste verdediger ter wereld."
Het is meer dan afscheid van een verdediger, het is meer dan afscheid van een goede verdediger. Met het afscheid van Jaap Stam, nemen we afscheid van een tijdperk. De defensie van het Nederlands elftal is inmiddels de achilleshiel van het elftal. Terugdenkend aan alle kritiek die Kluivert en zelfs Bergkamp te verduren hebben gehad, besef ik dat dit niet lag aan hun kwaliteiten, maar aan de kwaliteiten van onze verdediging, met Jaap Stam als betrouwbare schakel.
Angst. Dat moeten velen topspitsen hebben gehad. De bijnamen die hij door de jaren heen verwierf zijn veelzeggend. Voor de wedstrijd de hand schudden en naar zijn enorme lijf en één blik in zijn ogen werpen. Ik gun Jaap Stam een hele mooie afscheidswedstrijd. Eigenlijk had hij nog heel lang door moeten gaan, want voordat we zo’n verdediger weer zullen zien, moeten we wachten totdat we slapen en kunnen dromen van The Bald Slayer, The Beast, The Dutch Destroyer, De Rots van Kampen: Jaap Stam.
Manchester United won vorig seizoen de Champions League onder leiding van een gelouterde manager. Ondanks zijn bondscoachschap is Marco van Basten nog steeds een zeer onervaren trainer. Tekenend hiervoor is dat Sir Alex Ferguson de kwaliteiten van Stam inmiddels op waarde weet te schatten. Ik hoop dat je het snel gaat beseffen, Marco: een type Jaap Stam is onhaalbaar, want hij is vorig seizoen gestopt met voetballen.
|
|
|
Woot Vedette
Vak: 107 Posts: 2208 Reg.: 26 februari 2003 | Erg mooi en leest makkelijk weg, complimenten.
|
|
|
makkkkkie Ballenjongen
Uit: Purmerend Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 8 Reg.: 28 juli 2002 | Andere type Jaap Stam?!
Rio Ferdinand...
Maar nee je hebt volkomen gelijk
|
|
|
ronfx2000 Ballenjongen
Uit: Zoetermeer Vak: 124 Posts: 9 Reg.: 23 juli 2005 | Met weemoed denk ik terug aan die te korte tijd met Jaap. Op de banken wanneer hij aan zijn rush begon. Messcherpe tackles nooit klagen. Heel mooi stuk en treffend. Mijn complimenten
|
|
|
Drifter Vedette
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2480 Reg.: 1 oktober 1999 | Kort, duidelijk en vlot. Prima column!
|
|
|
EK88 Ballenjongen
Uit: De Meer, Diemen zijde Vak: - Posts: 40 Reg.: 1 augustus 2007 | Ja, een mooi stuk! Terecht ook vanwege Jaap zijn bijdrage aan het Nederlandse voetbal.
Maar ik vind het eigenlijk een compliment dat van Basten het heeft over een type Jaap Stam. Misschien is Jaap Stam eigenlijk helemaal niet een typische Ajax verdediger (en hij heeft ook maar een heel klein deel van zijn carriere bij Ajax gespeeld). Misschien hoort het meer bij Ajax om over een type Danny Blind, Chivu, Ronald Koeman of Ruud Krol te praten? Jaap Stam was niet betrokken bij al te grote sucessen in de Ajax historie (wie was het type Jaap Stam in 1995?).
Maar goed, zeker gezien zijn afscheidswedstrijd morgen is deze ode niet misplaatst (heb in een ver verleden wel eens een positief stukje geschreven over Japie, wat opmerkelijk is voor een speler van PSV).
|
|
| Pool: - | MotM: - | Battle-rating: 1.500,0 | VoVo: - | Opstelling: - |
|
vettehenk Ballenjongen
Vak: - Posts: 40 Reg.: 1 september 2006 | Als ik aan Jaap Stam denk, denk ik vooral aan die wedstrijd tegen Vitesse. Het moment dat hij opstoomde zorde hij gelijk voor gevaar. Het was net "De avonturen van Jaap Stam in de kinderspeeltuin". Helaas heeft hij het 2e seizoen niet kunnen brengen wat hij het eerste seizoen heeft gebracht. Jaap Stam is een echte Ajacied.
|
|
|
BillyTheKid Regelmatige invaller
Uit: Zwolle NL Vak: - Posts: 772 Reg.: 5 april 2000 | Alex is een type Jaap Stam. Heeft dezelfde kordate rust in zijn handelen. Maar of hij ooit zo goed wordt als Jaap was?
Stam was de perfecte verdediger, goede mentaliteit, sterk en hard, goeie kop. Jammer dat hij stopt met voetballen.
Maar zoals hij hier een echte Ajacied genoemd wordt, gaat me wat ver, daarvoor heeft ie toch teveel bij PSV gedaan.
Bij zijn transfer kreeg ik wel de indruk dat Stam oprecht vond dat Ajax echt wat voor hem was, dat de mentaliteit van Ajax hem aanstond, dat zijn robuuste defensie-werk gecombineerd met Ajax' mooie aanvalsvoetbal een grandioze combinatie zouden zijn. Kortom dat ie altijd al deel wilde uitmaken van mooi voetbal, maar dat er bij veel teams in zijn carriere niet van gekomen was. Inderdaad, misschien was Jaap ook bij PSV al stiekem een Ajax fan.
[Dit bericht is veranderd door BillyTheKid (op 25 juli 2008 20:16:46).]
|
|
|
GVR Veelbelovend talent
Vak: - Posts: 234 Reg.: 15 augustus 2003 |
quote: BillyTheKid schreef:
Maar zoals hij hier een echte Ajacied genoemd wordt, gaat me wat ver, daarvoor heeft ie toch teveel bij PSV gedaan.
Als je bedoelt dat ik hem echte Ajacied heb genoemd in mijn column, dan heb je het mis. Ondanks dat hij maar 31 wedstrijden heeft gespeeld, vind ik dat, ook als supporter van Oranje en liefhebber van Stam, hij een verhaaltje verdiend.
Ik beoordeel hem in mijn column niet alleen als Ajacied, dan wel als geweldige verdediger en als de enige echte Jaap Stam.
|
|
|
moscas Basisspeler
Posts: 865 Reg.: 30 juni 2000 | Inderdaad. Soms staan spelers boven de rivaliteit tussen clubs en supporters. Spelers als Cruijff, Maradona, Beckenbauer, Platini, Zidane. Spelers ook als Stam en Van der Sar.
|
|
|
JSA_428 Regelmatige invaller
Uit: Mokum Vak: 428 Posts: 606 Reg.: 17 juni 1999 |
quote: GVR schreef:
(...)
Als je bedoelt dat ik hem echte Ajacied heb genoemd in mijn column, dan heb je het mis. Ondanks dat hij maar 31 wedstrijden heeft gespeeld, vind ik dat, ook als supporter van Oranje en liefhebber van Stam, hij een verhaaltje verdiend.
Ik beoordeel hem in mijn column niet alleen als Ajacied, dan wel als geweldige verdediger en als de enige echte Jaap Stam.
Volgens mij doelde BillyTheKid niet op jou, maar op vettehenk. Hij is de enige die Stam "een echte Ajacied" noemde.
Even over de column:
Ik denk dat "een type Jaap Stam" gewoon kort en duidelijk aangeeft watvoor soort verdediger Marco zoekt. Hij zegt nergens dat die verdediger ook van het niveau Jaap Stam moet zijn, omdat ook Marco zal beseffen dat dát inderdaad onhaalbaar is, mocht die al bestaan.
|
|
|