| Poster | | Topic: [Steerpike] De punten van 2007/2008 |  |
| Steerpike Bankzitter
Vak: 120 Posts: 511 Reg.: 29 mei 2002 | De punten van 2007/2008
Mitchell Donald, Laurent Delorge, Samuel Kuffour, Leonardo, Ismael Urzaiz en Jeffrey Sarpong hebben te weinig gespeeld om goed beoordeeld te kunnen worden. De cijfers zijn individuele beoordelingen.
De trainers
Henk ten Cate: 4
In een lijstje van Voetbal International staat Henk ten Cate bovenaan het lijstje ging, als ik het me goed herinner, over de succesvolle coaches van de eredivisie in dit seizoen. Dat zou Ten Cate op basis van 7 gewonnen wedstrijden zijn. Statistieken... Henk ten Cate heeft Ajax keihard laten barsten voor het geld en de selectie van Chelsea. Opportunisme is nu eenmaal een gegeven in de voetballerij, maar het is in het geval van Henk ten Cate schrijnender dan bijvoorbeeld een Ronald Koeman of een Aad de Mos, omdat Ten Cate met Chelsea is gaan praten terwijl Ajax in een erg moeilijke en belangrijke fase was en hij enkele dagen voor zijn vetrek, dus nog in de onderhandelingsfase, tegen iedereen die het maar wilde horen riep dat hij kampioen met Ajax wilde worden. Zulke charlatans kunnen we maar beter kwijt dan rijk zijn.
Adrie Koster: 6,5
In veel interviews was er na het vertrek van Ten Cate te lezen dat zijn confronterende, harde en cynische stijl soms een averechts effect had, omdat Ten Cate het te ver doordreef en totaal geen poging deed mensen die dat nodig hadden op een andere manier te benaderen. Dat was met Koster anders geworden. Koster is een vriendelijke, eerlijke en nuchtere Zeeuw, die Ajax in het begin fris liet voetballen en niet bang was het team te laten aanvallen, ook al zou dat punten kosten. Gaandeweg het seizoen kreeg ook Koster last van het 'risicomijd en belangenvirus'. Er werd meer met de rem op gespeeld, de taktiek werd aangepast aan de tegenstander waardoor er weer, zoals onder de nadagen van Koeman, bij Blind en onder Ten Cate, van wedstrijd tot wedstrijd bekeken ging worden wat er moest gebeuren. Henk ten Cate had zijn lievelingetjes, Adrie Koster heeft kennelijk moeite met bepaalde spelers omdat hij ze geen kans geeft. Hij krijgt de credits dat hij Siem de Jong een eerlijke kans heeft gegeven, maar als je ziet dat Ajax technische vaardigheden ontbeert negeer je een Edgar Manucharyan of een Albert Luque Martos niet. Dan heb je óf geen kijk op typische Ajaxvoetballers, óf je hebt problemen met die spelers. Adrie Koster heeft als interimtrainer de boel zo goed mogelijk als het kon op de rails gehouden. Wat Ajax onder hem heeft laten zien is kennelijk het maximale wat van Koster te verwahcten is. Goeie vent, alleen ongeschikt als coach van een topclub.
De keepers
Maarten Stekelenburg: 7,5
Stekelenburg kan terugkijken op een van zijn betere seizoenen. Goede reddingen, gestopte penalties en goed meespelen met het team. We zullen af moeten wachten of dit de top van Stekelenburg is of niet, want volgend seizoen moeten die kleine foutjes die hij altijd blijft maken er toch echt een keer uit.
Dennis Gentenaar: 7
Kwalitatief doet Gentenaar niets onder voor Stekelenburg. Hij heeft alleen de pech dat Stekelenburg jonger en eigen jeugd is en dus voorrang krijgt vanwege het leerproces en de ontwikkeling. Met keepers als Gentenaar op de bank mogen we bij Ajax blij zijn. Voor Gentenaar zelf kan het vaak slikken zijn, als hij Stekelenburg fouten ziet maken die hijzelf, gezien zijn ervaring, minder snel zou maken.
De verdedigers
George Ogararu: 5
Ogararu had een goed eerste jaar bij Ajax, maar was dit seizoen toch een van de zwakste schakels in het team. Komt het nog goed met de Roemeen die door Van Geel een perfecte speler voor Ajax werd genoemd? De tijd zal het leren, hij heeft in ieder geval te maken met een erg goede concurrent voor zijn positie.
Bruno Silva: 8
Bruno Silva heeft George Ogararu definitief en terecht naar de bank verwezen. Verdedigend en opbouwend is Silva een typische Ajaxverdediger. Laten we hopen dat hij dit niveau volgend jaar ook vast zal houden en niet, zoals zijn voorganer Ogararu, in een dip zal komen.
Jurgen Colin: 6
Colin heeft, net als Boukhari, de keiharde kant van de Ajacieden op de tribune leren kennen, de kant die je eigenlijk geen sporter toewenst. Het is niet zo dat Colin niet kan voetballen, dat kan hij. Hij heeft een aantal keren redelijk gespeeld, maar dat was het dan wel. Toch jammer van dat ene interview, een tijdje terug. Hij kent zijn grens niet, dat heeft hij al eerder laten zien. Maar goed, in de voetballerij is een ego al snel gemaakt. En afgebroken, door de juiste trainer.
John Heitinga: 7,5
In het jaar dat in het teken staat van zijn vertrek heeft Heitinga keihard gewerkt en alles gegeven wat hij had. Maar het is niet zo dat er geen kritiek op Heitinga mogelijk is. De foutjes blijven; John is nu eenmaal beter voor de verdediging dan in de verdediging. Wat dat betrreft is het wel veelzeggend dat er in de filmpjes die voor hem bij wijze van eerbetoon zijn gemaakt de goede verdedigende acties zeer zeldzaam zijn. Misschien gaat Heitinga zich bij Atletico Madrid net zo goed ontwikkelen als Sneijder bij Real Madrid. We zien wel.
Thomas Vermaelen: 8
Vermaelen heeft dit jaar twee vervelende blessures gehad; een langdurige met zijn enkel, waarvoor jhij zelfs naar een externe fysiotherapeut is gegaan tijdens zijn recuperatie en de liesblessure die hem nu een paar weken aan de kant houdt. Als de mening van supporters een graadmeter voor de waardering is, dan wordt Thomas Vermaelen volop gewaardeerd. Voor zijn liesblessure stevende hij af op een plekje in de top drie van de Ajax Netwerk Man of the Season competitie. Vermaelen heeft nog wel iets te leren, vermaelen moet nog wat harder worden, ook fysiek, maar los daarvan is Vermaelen een van de beste verdedigers van Ajax.
Jan Vertonghen: 7
Is dit het jaar van zijn definitieve doorbraak? Als linksachter doet Vertongen het goed, in ieder geval een stuk beter dan degene die voorheen op die plaats stond, Urby Emanuelson. Hij heeft zijn geniepigheidjes, maar dat is voor vederdigers alleen maar goed. Op linksachter staat nu een persoonlijkheid met humor en zelfrelativering. Houden zo.
Urby Emanuelson: 6
'We zullen eens zien of we in de winterstop al naar het buitenland moeten gaan'. Deze in het begin van het seizoen uitgesproken woorden doen nu belachelijk aan, gezien wat Emanuelson nu al zo'n anderhalf seizoen laat zien. We weten allemaal dat Emanuelson heel goed kan voetballen, maar het komt er niet goed meer uit wegens concentratiegrebrek, dromerigheid en wat dan ook. Ik hoop voor Emanuelson dat Marco van Basten hem weet te raken, waardoor hij op zijn goede niveau terechtkomt. Zo niet, dan dreigt een loopbaan in de marge van de Premier League. De onderste marge.
Jaap Stam: 8
Een moment van zelfkennis was genoeg. Hij had zich laten ompraten toen hij de twijfels kenbaar maakte. In plaats van makkelijk te cashen koos Stam voor zijn geweten en de persoon die hij is. Het ging allemaal niet zo best meer, dat hebben we allemaal kunnen zien. Het kenmerkt de sterke persoonlijkheid van de mens Jaap Stam dat hij dat ook zag en de beslisisng maakte die hij heeft gemaakt.
Gregory van der Wiel: 8
Tot dat fatale momentje bij Feyenoord-uit was Van der Wiel prima bezig. Dit had zijn jaar moeten worden, want verdedigend is hij beter dan Heitinga, Kuffour of Colin. Volgend jaar dan maar.
De middenvelders
Siem de Jong: 7
In zijn debuutjaar heeft Siem de Jong ten minste laten zien dat hij een belofte is. In de wedstrijden waarin hij inviel voor Perez was la te zien dat het met Siem beter gaat. Volgend seizoen zal hij wat meer moeten laten zien en zich verder ontwikkelen. Het is in ieder geval een spelers waar je vertrouwen in mag hebben.
Kenneth Perez: 6
Aan Perez heb je vooral iets als het loopt. Zo lang als Perez bij Ajax speelt zijn de lastige wedstrijden waarin hij het voortouw nam eerder uitzondering dan regel. Dat is een tegenvaller, gezien de status en ervaring van Kenneth Perez. Ik weet niet of er toekomst voor Perez bij Ajax is.
Gabri: 8,5
Constant een van de meest betrouwbare Ajacieden die er is. Meer woorden heb je niet nodig om Gabri te omschrijven. Hij doet zijn werk en erg vaak meer dan dat, als hij namelijk weer eens de troep van anderen op moet ruimen. Het maakt hem de perfecte teamspeler en de meest betrouwbare teamspeler van dit Ajax.
Edgar Davids: 7,5
Puur op de mentaliteit van de topsporter weet Davids zich te handhaven bij Ajax. Fysiek loopt het allemaal niet zo goed meer, zoals we vaak hebben kunnen zien. Hij heeft al aangegeven dat hij weggaat. het is beter zo, maar toch mogen we dankbaar zijn dat we Davids nog even bij Ajax hebben kunnen zien spelen. Het was niet teleurstellend.
Rasmus Lindgren: 7
Ajax / FC Groningen / Ajax, Rasmus Lindgren heeft zich bij Groningen dusdanig goed ontwikkeld dat hij teruggehaald werd. Een speler zonder opsmuk, theater en frivoliteiten. Een echte waterdrager die net zo belangrijk voor het team is als de vedette.
De aanvallers
Luis Suarez: 8,5
Hoe je het ook wendt of keert, Suarez is een fenomeen. Zijn buitelingen heeft hij afgeleerd, hij is nu alleen nog maar het slachtoffer van zijn opgebouwde reputatie. Het leek er even op dat Suarez zich ten opzichte van zijn periode bij FC Groningen niet ontwikkelde, maar de afgelopen maanden heeft de Zuidamerikaanse aanvaller laten zien dat hij zichzelf nog kan verbeteren. Kan hij nog beter? We gaan het volgend jaar zien.
Albert Luque: 7
Hoeveel minuten heeft Luque voor Ajax gespeeld dit seizoen? 786, dacht ik. In die 786 minuten maakte Luque indruk. Een speler moet in zijn eerste jaar mild bekeken worden, zeker een speler met de voorgeschiedenis zoals Luque die heeft. Twee verloren jaren in Engeland ben je niet zomaar kwijt. Onder Ten Cate speelde Luque regelmatig en had hij de pech van een blessure. Koster negeerde de Spaanse virtuoos consequent. Het waarom is niet duidelijk.
Dennis Rommedahl: 6,5
Ideale bankzitter, maar als basispeler stukken minder geschikt. Speelt naar zijn kunnen, maar of zijn kunnen ook het kunnen is waar Ajax naar moet streven, dat zal wellicht volgend seizoen blijken.
Kennedy: 5
In een interview met Het Parool eerder dit seizoen liet Kennedy doorschemeren dat Ajax zijn plafond niet zou zijn. We kunnen ons afvragen waar die uitspraak op gebaseerd is, want zoveel heeft Kennedy niet laten zien bij Ajax. Volgend seizoen zal het een stuk beter moet. Misschien weet de nieuwe trainer wel de juiste snaar te raken?
Klaas Jan Huntelaar: 8
Ondanks de minputen ook dit jaar vaak redder in nood en we zullen af moeten wachten of we onze goalgetter ook volgend seizoen nog bij Ajax hebben. Er komt nog één wedstrijd in waarin Huntelaar zijn waarde voor Ajax moet bewijzen. Eén wedstrijd om de toon voor volgend seizoen te zetten. Mag je die druk opleggen en kan hij het aan? We zien het volgende week.
|
| | Jack Army Administrator
Uit: Ouderkerk Vak: - Posts: 1923 Reg.: 14 augustus 2003 | Onbegrijpelijk dat je na zo'n dramatisch seizoen slechts twee spelers een krappe onvoldoende durft te geven.
Een 4 voor deze column, Steerpike.
|
| | Steerpike Bankzitter
Vak: 120 Posts: 511 Reg.: 29 mei 2002 | Het is niet het eerste dramatische seizoen. Kennelijk werkt ellende louterend. Ik ben het met je eens dat ik wat mild ben, maar desalniettemin blijf ik naar mogelijkheden kijken.
|
| | Jack Army Administrator
Uit: Ouderkerk Vak: - Posts: 1923 Reg.: 14 augustus 2003 | We hebben een, voor Ajax-begrippen, zeer middelmatige selectie. Er zitten veel zessen tussen, een paar zevens en misschien een acht. Voor de rest veel vieren en vijven.
Ik zie die mogelijkheden niet, die jij wel ziet.
|
| | contract of the century Idool Chat Operator
Uit: Amsterdam Vak: 411 Posts: 4019 Reg.: 17 maart 2003 | Niets mis met de column, als je alle cijfers min twee doet. Ik vind de onderlinge verhouding van de punten voor de spelers wel kloppen, het is alleen veel te hoog. En al ben ik ook een fanboy van Luque, eigenlijk is een zeven natuurlijk niet logisch, want hij heeft te weinig gepresteerd. Je beoordeelt spelers toch niet op wat ze zouden hebben kunnen laten zien? Hetzelfde geldt voor Van der Wiel. Maar goed, hopelijk volgend seizoen nog hogere cijfers. 
|
| | mrmonkeyman Jeugdspeler
Uit: Leiden Vak: - Posts: 50 Reg.: 13 april 2003 | Opzich ben ik het best wel eens met de cijfers. Bij vele cijfers denk ik echter wel dat er meer naar potentie en soms getoonde klasse, dan naar de werkelijkheid is gekeken.
Belangrijk punt is misschien ook wel dat de spelers voldoen, en dus een aardig cijfer verdienen, maar dat het TEAM niet goed genoeg is. Als de cijfers zo hoog liggen en de resultaten zijn zo mager dan is de enige conclusie (cijfermatig) dat de spelers het samen dus niet tot een mooi cijfer kunnen brengen.
Misschien kan Marco er wel meer een groep van maken?
ps. zeker wat betreft Perez ben ik 't met de column eens!
[Dit bericht is veranderd door mrmonkeyman (op 11 mei 2008 14:49:25).]
|
| | Warner Moderator
Uit: Den Haag Vak: 127 Posts: 3879 Reg.: 25 juli 2002 | Cijfers kloppen inderdaad als de schaal tussen de 3 en de 12 zou zijn i.p.v. tussen de 1 en de 10...
Onderlinge verhoudingen zijn verder wel goed weergegeven...
Alleen Gentenaar en Stekenlenburg zitten te dicht bij elkaar..
|
| | Jeroen. Vedette
Uit: Bergen op Zoom Vak: 412 Posts: 2274 Reg.: 1 februari 2004 | Cijfers zijn in een column wat mij betreft nooit een graadmeter om dingen op mathematische wijze te benaderen of te berekenen, maar een uitdrukking van het gevoel en de manier waarop je je waardering wilt laten spreken. In dat kader heeft Steerpike ook nooit iets anders gepretendeerd.
Maar het zou een forum niet zijn als je je vraagtekens niet blijft zetten bij bv. de zeven van Luque (klassieke miskoop). Indruk gemaakt? Als hij in de wedstrijd net zoveel inzet toonde als op de training had hij moeiteloos een nuttige speler kunnen worden. De tand des tijds heeft namelijk geen invloed gehad op zijn kwaliteiten.
Er wordt te zwaar getild aan het begrip 'meeverdedigen', zolang je je positioneel op de juiste manier opstelt hoeft zelfs een Emanuelson niet elke wedstrijd overlopen te worden met z'n zeventig kilo, maar deze man geeft een nieuwe lading aan het begrip van de luie Spanjaard. Een aanfluiting.
|
| | KungZlatan Vedette
Vak: 409 Posts: 2913 Reg.: 29 juni 2002 | Tsja volgens mij is er hier sprake van minstens 4 dikke roze en/of rood-witte brillen met jampotglazen. Als Urby al een 6 krijgt veriest de hele rest van de column nogal aan geloofwaardigheid. Een 6,5 voor Rommedahl, dat gaat natuurlijk helemaal nergens over. Als ik de cijfers zo zie lijkt het wel of we de CL gewonnen hebben ofzo. Wat kritischer mag best wel. Maar goed, ieder z'n eigen ding ofzo.
|
| | Steerpike Bankzitter
Vak: 120 Posts: 511 Reg.: 29 mei 2002 |
quote: mrmonkeyman schreef:
Opzich ben ik het best wel eens met de cijfers. Bij vele cijfers denk ik echter wel dat er meer naar potentie en soms getoonde klasse, dan naar de werkelijkheid is gekeken.
Belangrijk punt is misschien ook wel dat de spelers voldoen, en dus een aardig cijfer verdienen, maar dat het TEAM niet goed genoeg is. Als de cijfers zo hoog liggen en de resultaten zijn zo mager dan is de enige conclusie (cijfermatig) dat de spelers het samen dus niet tot een mooi cijfer kunnen brengen.
Exact. Het is een individuele beoordeling, ik geef het team geen cijfer. Dat kan - weer - alleen maar onvoldoende zijn.
|
| | Joaquin Sanchez  Geselecteerd voor Oranje
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 2109 Reg.: 6 augustus 2006 | Goed, in alle cijfers valt iets van begrip op te brengen? Maar een 5 voor Kennedy? Bij mij verdient Kennedy niets meer dan een 1. Klinkt misschien triest en overdreven, maar hij heeft dit seizoen niks goeds gedaan (echt helemaal niks) en gaat dan ook nog anderen de schuld geven.
|
| | dennis4ever Ballenjongen
Vak: 114 Posts: 12 Reg.: 7 mei 2007 | Mee eens, Steerspike! Fijn dat je het opneemt voor Luque. Je 6 voor Colin is erg mild. Zijn optie werd gelicht, en meteen had hij in de media een grote mond. Die had beloond moeten worden met een 4 of 5, naar mijn mening.
Ik ben blij dat je kritische kanttekeningen plaatst bij Heitinga en Stekelenburg. Heitinga maakt in de 16 te veel slippertjes. Overigens moeten we niet vergeten hoe goed Urby 2 seizoenen geleden speelde. Met een goede libero achter hem, is hij van meer waarde voor het elftal dan Vertonghen, vanwege zijn niet aflatende aanvallende impulsen. Als linkshalf of linksback vind ik hem een stuk minder.
Ik ben trouwens helemaal niet onder de indruk van Siem de Jong. Ben ik de enige?
|
| | steven-pienaar Jeugdspeler
Vak: - Posts: 54 Reg.: 11 februari 2004 | Wat een lachwekkende Column dit keer zeg.
Als je de cijfer alleen al zou analyseren, zouden we met e dubbel groot feest hebben gehad op het leidseplein en hadden we voor de komende jaren kunnen teren op de vele miljoenen die waren verdiend in de Champions League.
Hoe kan het gemiddelde cijfer van de verdediging alleen al een 7,1 zijn? deze verdediging heeft het meeste aantal tegendoelpunten gekregen van de laatste 20 jaar. Emanuelson krijgt gewoon een 6, terwijl hij nog niet een het niveau laat zien voor FC den Bosch. Stam een 8? Waarvoor, omdat hij besloot te stoppen? Hij heeft dramatisch gespeeld tot oktober en komt niet voor meer dan een krappe 5 in aanmerking. Heitinga, een hele sympatieke jongen, maar heeft ook te veel fouten gemaakt dit seizoen die ons punten en ook het kampioenschap (natuurlijk niet alleen door John) hebben gekost. Ja dan vraag ik mij zelf op basis van welke beelden jij je cijfers geeft.
Het begint natuurlijk al met een 6,5 voor Koster. De trainer die nog slechter presteerde van d meest afgruwelijke trainer Jan Wouters. Door zijn angstig gedrag, geen overtuiging op de groep en behoudende tactieken hebben we de makkelijkste titelkansen van de laatste 30 jaar laten lopen. Nog nooit was de concurrentie zo zwak. Maar achteruit lopen kreeg de voorkeur in plaats van aanvallen en ondanks we hier niet mee opgegroeit zijn we zelfs door degradanten afgestraft.
Het middenveld krijgt ook ongekend hoog, terwijl we in deze linie, met dank aan Martin van Geel, geen voetballende en creatieve kwaliteiten hadden. Siem de Jong was het lichtpuntje, maar een jong talent kan een team vol ellende niet op sleeptouw nemen. De balans ontbrak nadat Davids zijn been brak, maar een vervanger was niet nodig.. Davids zou begin Oktober wel weer terug zijn.. Geen Davids, geen CL en al lang uit het UEFA cup toernooi.. Dat was de realiteit en bij zijn terugkeer hadden we de kansen op de titel voor 80% al vergooid. Lindgren kwam, hij is voor dit AJAX een aanwinst, maar normaal gesproken een goede 13de man. Dat zegt voldoende over het (technische beleid) AJAX van het seizoen 2007 - 2008.
De aanval, het enige punt waar hoop uitgehaald kon worden. Met scorend vermogen van een Huntelaar en Suarez, die uiteindelijk voor erg veel geld werd gehaald, als smaakmaker. Ondanks dat hij van November tot en met Februari het heel zwaar had. Daarnaast stond de aanval van AJAX in het teken van het zwakke wisselbeleid van Koster. Ajax onwaardige spelers als Kennedy, Luque, Urzaiz en Rommedahl mochten om de week uitvechten wie er mocht spelen en bepalen wat de zwakte van elke AJAX opstelling. Was het Luque dan had de vleugelverdediger van de tegenpartij zijn dag door lekker mee te doen in de aanvallen en de zwakke backs van AJAX verder onder druk te zetten. Was het Kennedy of Rommedahl dan wist je dat Huntelaar nooit een fatsoenlijke bal zou krijgen die ons zou helpen om mischien net over het dooie punt heen te komen. Daarnaast is het tragisch dat deze miljoenenverslinders de kansen van jong talent beperken, die wel willen werken en schitteren in het betonblok in Amsterdam Oost. Zo had midden december allang de kans gegeven moeten worden aan Martina die sinds eind vorig seizoen zich heeft laten zien geweldig te ontwikkelen en heel belangrijk te zijn voor jong AJAX met veel doelpunten, maar nog belangrijker veel mooie en goede voorzetten vanaf de vleugel. Het punt wat ontbrak bij dit AJAX.
Daarnaast heeft het veelste lang geduurd dat spelers als Sarpong een kans kregen in het doodgebloede creatieve spel van AJAX. Vers bloed had in iedergeval de kans moeten krijgen om extra impulsen te geven. Deze impulsen kwamen uiteindelijk aan het einde van de competitie en de play offs. Om ze vervolgens in de eerste finale tegen Twente weer eruit te halen en over te stappen naar het achteruit loop systeem. En dat nog wel tegen de best voetballende ploeg van dit seizoen, die baad heeft aan ruimte op het middenveld.
Dit seizoen is nog niet afgelopen, want zondag staat de laatste vermoeide etappe op het programma. Een heel belangrijke voor de toekomst van AJAX. De playoffs winnen helpt spelers over de streep trekken in de beslissing naar AJAX te komen of in geval van belangrijke steunpilaren in Amsterdan te blijven.
Het winnen van de playoffs kan het wederom verloren seizoen een iets beter gevoel geven, maar een zeer smerige nasmaak hou ik er toch wel aan over: 4,5
[Dit bericht is veranderd door steven-pienaar (op 12 mei 2008 10:55:01).]
|
| | vettehenk Ballenjongen
Vak: - Posts: 31 Reg.: 1 september 2006 | @ Steven Pienaar.
Wat betreft Lindgren ben ik het niet met je eens. Die jongen gaat de nieuwe waterdrager voor komend seizoen worden.
|
| | jellie Internationale topspeler
Posts: 1722 Reg.: 13 september 2002 | Jaarcijfers geef je na een seizoen. Niet voordat de belangrijkste wedstrijd van het huidige jaar nog gespeeld moet worden.
|
| | J.Ullrich Bankzitter
Uit: Velserbroek Vak: 428 Posts: 917 Reg.: 31 mei 2007 | Een aantal vrij hoge beoordelingen toch. Plaats ik m'n vraagtekens bij. Wat moet Emanuelson dit seizoen nog meer hebben moeten lopen aankutten om voor een onvoldoende in aanmerking te komen? Waren de prestaties van Kennedy zelfs voor de huidige Ajax-maatstaven niet ronduit waardeloos? Waar heeft Jaap Stam die 8 aan te danken? Ik mag hopen aan het feit dat hij er mee is gekapt... Ogararu is met die 5, hoe zonde ik het ook vind want George is een van mijn favoriete Ajacieden, veel te positief beoordeeld. Voorderest moet ik zeggen dat ik het er wel mee eens ben. Misschien dat we er dan maar een cijfer aan vast moeten plakken, namelijk de allerbelangrijkste: de collectieve prestatie. Een regelrechte 5 min naar mijn idee.
|
| | EK88 Ballenjongen
Uit: De Meer, Diemen zijde Vak: - Posts: 31 Reg.: 1 augustus 2007 | Ehm, weer inhoudelijk dan maar: ben het op een paar punten niet met je eens.
Ten Cate: 4? Nee, Koeman is een schrijnender geval. Ten Cate twijfelde eraan of hij wel kampioen ging worden met Ajax. Misschien zwak, maar Chelsea werd daarmee een "ontsnappingsmogelijkheid". De resultaten waren op dat moment misschien nog wel voldoende?
Jaap Stam: 8? Zijn vroegtijdige vertrek verklaarde dat het minder ging dit jaar. Doet overigens niets af aan zijn volledige carriere en zijn tijd bij Ajax. Maar over dit seizoen lijkt me een 8 te veel.
De 8-en voor Silva, Vermaelen en van der Wiel zijn ook wel wat hoog, maar ik vind het wel terecht dat je de verdedigers "in bescherming neemt" in dit seizoen.
Tot slot mijn favoriete spelers: Heitinga verdient misschien wel een 8 in zijn laatste seizoen, (over Urby hebben we het maar even niet), van Gabri had ik meer verwacht, dus 8,5 misschien wat te hoog, Suarez mee eens (een 9 als Ãe nog net wat effectiever was geweest).
Last but not least: Huntelaar geef ik een 7 (zodat ie volgend jaar die 8 kan scoren). Of hij scoort komend weekend gewoon weer eens, waarmee we de voorronde CL halen....
|
| | T3hTommay Ballenjongen
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 32 Reg.: 6 juni 2006 |
quote: EK88 schreef:
Ehm, weer inhoudelijk dan maar: ben het op een paar punten niet met je eens.
Ten Cate: 4? Nee, Koeman is een schrijnender geval. Ten Cate twijfelde eraan of hij wel kampioen ging worden met Ajax. Misschien zwak, maar Chelsea werd daarmee een "ontsnappingsmogelijkheid". De resultaten waren op dat moment misschien nog wel voldoende?
Jaap Stam: 8? Zijn vroegtijdige vertrek verklaarde dat het minder ging dit jaar. Doet overigens niets af aan zijn volledige carriere en zijn tijd bij Ajax. Maar over dit seizoen lijkt me een 8 te veel.
De 8-en voor Silva, Vermaelen en van der Wiel zijn ook wel wat hoog, maar ik vind het wel terecht dat je de verdedigers "in bescherming neemt" in dit seizoen.
Tot slot mijn favoriete spelers: Heitinga verdient misschien wel een 8 in zijn laatste seizoen, (over Urby hebben we het maar even niet), van Gabri had ik meer verwacht, dus 8,5 misschien wat te hoog, Suarez mee eens (een 9 als Ãe nog net wat effectiever was geweest).
Last but not least: Huntelaar geef ik een 7 (zodat ie volgend jaar die 8 kan scoren). Of hij scoort komend weekend gewoon weer eens, waarmee we de voorronde CL halen....
Tsja, natuurlijk. De Champions League mislopen en eruit getrapt worden door Dinamo Zagreb in de eerste ronde van de UEFA Cup is ruim voldoende joh...
|
| | PauloNunes Talent
Uit: Den Haag Vak: 126 Posts: 131 Reg.: 18 december 2007 | Heb je je wel aan TIPS gehouden?? Deze cijfers zeggen mij niets.
|
| | AFCA 428 Internationale topspeler
Uit: Amstelveen Vak: 428 Posts: 4886 Reg.: 6 september 2005 | Getuigt nogal van weinig respect om de column "lachwekkend" etc te noemen. Je hoeft het niet eens te zijn met de cijfers, maar om Steerpike nou te veroordelen op zijn gegeven cijfers gaat nogal ver he?!
Uiteraard verschil ik ook van mening op enkele punten die ik zal toelichten.
Adrie Koster gaf jij een 6,5. Ik zou Adrie koster een 5,5 willen geven. Koster krijgt van mij een zeer krappe voldoende omdat hij met deze selectie toch nog 2e is geworden. Voor de rest was het spel niet om aan te zien, sprong hij vreemd om met enkele spleers (urzaiz had je vaker in kunnen zetten en hetzelfde geldt voor Luque). Daarnaast heeft hij Ajax te vaak in een verdedigende opstelling het veld ingestuurd. Zijn grootste blunder beging hij natuurlijk tijdens de wedstrijd psv-Ajax door af te wachten en te loeren op de counter.
Jurgen Colin. Jij gaf Jurgen een 6, ik wil hem een 4 geven. Voetballend is hij een drama, beging een hele dure fout tegen Slavia Praag (uit) en trok zijn grote mond open in de Voetbal International en in de krant. Had hij dat laatste niet gedaan had ik hem uit medelijden een 5 gegeven, maar nu dus een 4.
Thomas Vermaelen. Jij gaf hem een 8, ik geef hem een 6. Teveel fouten gemaakt dit seizoen waarbij de fout in Kerkrade tegen Roda natuurlijk de grootste was. Aanvallend wenig toegevoegd en mede verantwoordelijk voor + 40 tegengoals. Daarbij heel erg blessuregevoeleig (mist nu ook weer de playoffs). Hij krijgt van mij een 6.
Emanuelson. Jij gaf hem een 6. Ik wil hem een 3 geven. Liet soms redelijk leuke dingen zien (zoals tijdens de wedstrijd tegen Az in Alkmaar), maar een speler zonder inzet krijgt van mij sowieso geen voldoende. Daarbij was hij voetballend gewoon een drama. Een 3 dus.
Jaap Stam. Jij gaf hem een 8, ik geef hem een 6. Hij stopte 2 maanden te laat. Hij had natuurlijk in de zomer moeten stoppen maar deed dat niet. Hoewel hij verdedigend nog zeker bruikbaar was vertoonde Jaap de eerste scheurtjes. Verdedigend was hij geen zekerheid meer. Daarom een 6.
Perez. Jij gaf hem een 6, ik geef hem een 5,5. Kenneth is eigenlijk binnen zeer korte periode voorbij gestreefd door Siem de Jong. Tevens kon hij de verwachtingen niet inlossen en leek zijn inzet niet altijd 100 procent. Een krappe voldoende.
Edgar Davids. Jij gaf hem een 7,5 en ik geef hem een 6,5. De meningen op dit forum en in het stadion zijn dit seizoen verdeeld geweest m.b.t. Davids. De een vindt hem een onmisbare schakel, de andere ziet hem als 1 van de vele. Ik behoor tot de laatste groep. Ten eerste is het natuurlijk heel erg onprofessioneel om zonder scheenbeschermers aan te treden tegen GAE, waardoor je het eerste half jaar al mist. Sinds hij terug is vind ik hem veel minder dan voorheen. De passes zijn minder zuiver, de technische hoogstandjes lukken niet altijd, het lijkt of hij aan snelheidheeft ingeboet en zelfs zijn fysieke kracht lijkt minder te worden. Een 6,5 dus.
Dennis Rommedahl. Jij gaf hem een 6,5 en ik geef hem een 4,5. Een speler die het niveau dat Ajax nastreeft gewoon niet heeft. Hij moet het van ze snelheid hebben en mede daardoor heeft hij weinig tot niets laten zien. Weg ermee zou ik zeggen.
Kennedy. Jij gaf hem een 5, ik haal er nog een punt van af. Ik kom dus uit op een 4. Ook hij heeft het niveau van AJax niet. Omdat hij ze waffeltje opentrok in de media krijgt hij een half puntje lager dan Rommedahl.
Tenslotte een cijferlijst om de cijfers duidelijker weer te geven: (let op, alleen de spelers die afwijken van Steerpike)
Adrie Koster: 5,5
Jurgen Colin: 4
Thomas Vermaelen: 6
Urby Emanuelson: 3
Jaap Stam: 6
Kenneth Perez: 5,5
Edgar Davids: 6,5
Dennis Rommedahl: 4,5
Kennedy: 4
Niemand hoeft het eens te zijn met deze cijfers, maar kraak mensen niet zo af. Ga de discussie aan en geef je eigen beoordelingen!
|
| | PauloNunes Talent
Uit: Den Haag Vak: 126 Posts: 131 Reg.: 18 december 2007 | Wie noemde deze column dan lachwekkend? Kga niet alle spelers individueel beoordelen. Maar het totale seizoen geef ik een krappe voldoende, 6,5.
quote: AFCA 428 schreef:
Getuigt nogal van weinig respect om de column "lachwekkend" etc te noemen. Je hoeft het niet eens te zijn met de cijfers, maar om Steerpike nou te veroordelen op zijn gegeven cijfers gaat nogal ver he?!
[Dit bericht is veranderd door PauloNunes (op 15 mei 2008 13:42:51).]
|
| | AFCA 428 Internationale topspeler
Uit: Amstelveen Vak: 428 Posts: 4886 Reg.: 6 september 2005 |
quote: Steven-Pienaar schreef:
Wat een lachwekkende Column dit keer zeg.
|
Posts: 1722 Reg.: 13 september 2002 | Moet bekennen dat ik het ook geen sterke column vind hoor. En inderdaad vind ik ook de cijfers lachwekkend en voornamelijk prematuur. De belangrijkste wedstrijd van het jaar wordt pas morgen gespeeld. Een speler kan in die wedstrijd een hoop goed maken wat zijn puntentotaal kan doen veranderen.
quote: AFCA 428 schreef:
(...)
|
| | Steerpike Bankzitter
Vak: 120 Posts: 511 Reg.: 29 mei 2002 | De belangrijkste wedstrijd van het seizoen is al een paar keer gespeeld. De kwalificatiewedstrijden voor de Champions league, de beslissende wedstrijd in de Uefacup en de klassiekers tegen Feyenoord, bijvoorbeeld. Een heel seizoen van één laatste, hoewel belangrijke, wedstrijd af laten hangen is puur opportunisme.
|
Posts: 1722 Reg.: 13 september 2002 | Dat vind ik niet, tenslotte beoordeel je ze ook op voorgaande 'finales'. Enfin het is jouw puntenrelaas en jouw visie, ik vind het echter prematuur, thats all
quote: Steerpike schreef:
De belangrijkste wedstrijd van het seizoen is al een paar keer gespeeld. De kwalificatiewedstrijden voor de Champions league, de beslissende wedstrijd in de Uefacup en de klassiekers tegen Feyenoord, bijvoorbeeld. Een heel seizoen van één laatste, hoewel belangrijke, wedstrijd af laten hangen is puur opportunisme.
|
| | |
|