| Poster | | Topic: [Centraal] Favoriete opstelling van Oranje |  |
|
Kriss Veelbelovend talent
Vak: - Posts: 250 Reg.: 16 augustus 2004 | --------------------van der Sar--------------------
-----------Melchiot----Heitinga------Bouma---
-------van Bronckhorst---------De Zeeuw------------------
---van Persie---van der Vaart-Sneijder----Robben-------
--------------------van Nistelrooy----------------------
|
|
|
013 Vedette
Uit: 013 Vak: 413 Posts: 1839 Reg.: 15 juli 2003 |
code:
Van der Sar
Heitinga Mathijsen
Ooijer de Cler
De Zeeuw Engelaar
vanPersie VanderVaart Sneijder
Huntelaar
De verdediging blijft de achilleshiel van Oranje. Ooijer en Tim de Cler zijn in mijn ogen de meest complete backs die we kunnen opstellen. Zowel in defensief opzicht als in balbezit een krappe voldoende. Mathijsen VS Bouma voor de positie naast Heitinga, typisch een gevalletje 'lood om oud ijzer'.
Op het middenveld valt er meer te kiezen. Ik zou bovenstaand middenveld als uitgangspunt nemen en afhankelijk van de tegenstander kun je varieren.
Tegen Frankrijk lijkt het me bijv. geen gek idee om Kuyt op rechts op te stellen. In die rol was hij in de CL oa tegen Arsenal zeer overtuigend en kan zo de tandem Abidal-Malouda wat tegengas bieden. Dat zou dan ten koste gaan van Sneijder of Van Persie. Met een Robben of Babel vanaf links breng je meer diepgang en snelheid in de ploeg. Kan van pas komen wanneer een tegenstander 'alles of niets' gaat spelen en daardoor de ruimtes groter worden.
Demy de Zeeuw is voor mij een zekerheidje als één van de controleurs achter de drie aanvallende middenvelders. Knapt veel werk voor anderen op, herovert vaak de bal en speelt in balbezit snel en simpel. Naast De Zeeuw staat momenteel Engelaar. Vond ik verrassend goed spelen, lijkt op het juiste moment in vorm en de overige opties (De Jong, Bronckhorst) zijn niet bepaald briljant.
In dit systeem zou ik met Huntelaar of Kuyt als diepste spits spelen. Van Nistelrooy heeft onmiskenbaar kwaliteit, maar het met de rug naar het doel spelen en het combineren met de drie aanvallende middenvelders, daarin vind ik hem niet overtuigen. Ben bang dat we dan een herhaling van het WK 2006 te zien krijgen: Van Nistelrooy niet in staat om de bal vast te houden en komt zo uiteindelijk op een eiland te staan. Huntelaar is meer gewend om als aanspeelpunt te fungeren en is eveneens dodelijk in de zestien. Vandaar Klaas-Jan in de basis.
[Dit bericht is veranderd door 013 (op 29 mei 2008 12:36:25).]
|
|
|
Criticus Talent
Uit: Amsterdam Vak: 121 Posts: 142 Reg.: 22 oktober 2007 | Goede opstelling inderdaad. Heb alleen 1 aanmerking en dat is dat ik vind dat een verdedigend blok De Zeeuw-Engelaar niet voldoende vind. Het zijn beide voetballers en geen schoffelaar. Ik zou als ik Marco was vanavond Heitinga naast Engelaar posteren op die positie. Ook zou ik Nigel de Jong op rechtsback zetten, laat hem maar zien wat hij waard is op die positie. Ik vind dat Nigel op die positie hoort en daar ook het beste past.
Dan krijg je de volgende opstelling:
-------------------------van der Sar-----------------------
--------de Jong---Ooijer---Mathijsen---van Bronckhorst-----
---------------------Heitinga--Engelaar--------------------
-------------van Persie---van der Vaart---Sneijder---------
---------------------------Van Nistelrooy------------------
Eventueel zou je van der Vaart eruit kunnen halen, van Persie op 10 zetten en Kuijt op rechts.
Dit is denk ik de best mogelijke opstelling van Marco`s Oranje.(Bommel-Seedorf had een mooiere oplossing geweest dan Heitinga-Engelaar)
[Dit bericht is veranderd door Criticus (op 29 mei 2008 13:02:00).]
|
|
|
013 Vedette
Uit: 013 Vak: 413 Posts: 1839 Reg.: 15 juli 2003 |
quote: Criticus schreef:
Goede opstelling inderdaad. Heb alleen 1 aanmerking en dat is dat ik vind dat een verdedigend blok De Zeeuw-Engelaar niet voldoende vind. Het zijn beide voetballers en geen schoffelaar. Ik zou als ik Marco was vanavond Heitinga naast Engelaar posteren op die positie.
Het liefst zou ik Heitinga ook iets doorschuiven, maar dan nemen de zorgen in de verdediging nóg meer toe.
Ik zou De Zeeuw altijd laten staan, toch meer een speler die de gaatjes dicht of indien nodig aan de handrem trekt dan Orlando Engelaar (in mijn ogen een sierlijke spelverdeler met een fors postuur die in dienst van anderen kan spelen, maar geen killer). Van Bommel - De Zeeuw zou ik ideaal vinden als controlerend duo, maar dat is pas na het EK 2008 een optie.
|
|
|
AS Totti Jeugdspeler
Uit: Leuven Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 65 Reg.: 20 maart 2003 | Met een aanval met Van Nistelrooy, V Persie, Sneijder en VD Vaart komt Van Nisterlooy net als in 2006 alleen te staan. Niemand die een verdediger uit gaat spelen en dus staat hij altijd tegen een overmacht aan (Italiaanse en Franse) verdedigers, kansloos dus. Terwijl met buitenspelers spelen, dat zijn die Italianen niet gewend, daarom zou ik altijd met een Robben spelen (mits topfit)
En kunnen VD Vaart, Sneijder en Engelaar m.i. nooit tegelijk spelen.
|
|
|
WilboAJAX Regelmatige invaller
Uit: Krimpen a/d IJssel Vak: - Posts: 726 Reg.: 17 januari 2005 |
| Ooijer | Heitinga | Bouma | De Cler |
| Sneijer | Van der Vaart | Van Persie/Robben |
Zou zou ik het doen.
En anders Sneijder op de plaats van De Zeeuw en dan Robben erbij in de basis.
[Dit bericht is veranderd door WilboAJAX (op 29 mei 2008 15:42:43).]
|
|
|
FRANKO318 Lid 2de elftal
Uit: EDE Vak: - Posts: 314 Reg.: 2 april 2004 | --------------------van der Sar--------------------
-----------Melchiot----Heitinga------Bouma---
-------van Bronckhorst---------De Zeeuw------------------
---van Persie---van der Vaart-Sneijder----Robben-------
--------------------van Nistelrooy----------------------
tegen Roemenië!
-----------------------van der Sar-----------------------
-----Melchiot------------Bouma----------V. bronckhorst---
------------------------Heitinga-------------------------
--------De zeeuw----------------------sneijder-----------
---van Persie-----------Vd vaart--------------Robben-----
---------------------van Nistelrooy----------------------
Tegen italie en Frankrijk !
[Dit bericht is veranderd door FRANKO318 (op 29 mei 2008 15:56:42).]
|
|
|
AFCA3STERREN Internationale topspeler
Vak: 411 Posts: 2294 Reg.: 17 september 2005 |
| Melchiot | Heitinga | Mathijsen (liever Boula) | De Cler |
En zet op die beker maar vast Nederland neer 
[Dit bericht is veranderd door AFCA3STERREN (op 29 mei 2008 17:23:34).]
|
|
|
Gianni Bugno Internationale topspeler
Uit: Amsterdam Vak: 429 Posts: 1760 Reg.: 21 november 2002 | Goh, dat ik dit ooit nog eens zou doen
| Ooijer | Melchiot | Heitinga | De Cler |
| Van Persie | Sneijder | Van der Vaart |
Denk dat je hiermee een aardig team hebt, niet meer dan dat. Nederland zal derhalve met een beetje geluk misschien de halve finale halen, maar dat is dan ook het maximale. Simpelweg teveel middelmaat...
[Dit bericht is veranderd door Gianni Bugno (op 29 mei 2008 18:29:18).]
|
|
|
can-o Idool
Uit: amsterdam Vak: - Posts: 4143 Reg.: 22 juli 2002 |
| Melchiot | Heitinga | Bouma | De Cler |
De Cler is een twijfelgeval, maar Bronkhorst ook.
Babel is voetballend tot veel meer in staat dan Nistelrode en Huntelaar en biedt veel meer beweging voorin. Kan een mooie wisselwerking met Van Persie worden. Alleen ontbreekt in deze opstelling echt scorend vermogen. Maar liever mooi verliezen dan lelijk winnen.
|
|
|
AFCA3STERREN Internationale topspeler
Vak: 411 Posts: 2294 Reg.: 17 september 2005 |
quote: can-o schreef:
De Cler is een twijfelgeval, maar Bronkhorst ook.
Babel is voetballend tot veel meer in staat dan Nistelrode en Huntelaar en biedt veel meer beweging voorin. Kan een mooie wisselwerking met Van Persie worden. Alleen ontbreekt in deze opstelling echt scorend vermogen. Maar liever mooi verliezen dan lelijk winnen.
Wat een onzin vind ik dat Babel erin moet... Hij heeft 4 kansen nodig en scoort er 1. Dat er beweging in de ploeg is wel waar, maar is dat er met Sneijder, Robben, Van Persie nog niet meer dan genoeg? Juist met zulke buitenspelers komt een echte spits (goalgetter) aan zijn trekken, want voorzetten komen er genoeg, en dan heb je meer aan Van NIstelrooij/Huntelaar dan aan Babel...
|
|
|
AFCA Amy Ballenjongen
Uit: Boxtel Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 21 Reg.: 30 november 2006 |
| Ooijer | Heitinga | Matthijsen | de Cler |
Kom maar op, Italië Frankrijk en Roemenië!
|
|
|
Klasbakken Icoon
Uit: Heerhugowaard Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 7083 Reg.: 10 juli 2002 | Bouma, Melchiot, Ooijer... Wat een dramaverdedigers heeft Nederland toch. Middenveld en in minder mate de aanval is van wereldklasse. De verdediging is absoluut de zwakke plek. Belachelijk dat Bouhlarouz (een killer achterin) naar huis is gestuurd ten faveure van Melchiot!
Het kan dan ook haast niet anders dan dat Frankrijk en Italie, die in iedere linie WEL top zijn, voor Nederland in de poule eindigen.
Zou het zo doen:
Vd Sar - Ooijer, Heitinga, Mathijsen (liever dus Bouhlarouz), De Cler - De Zeeuw, Sneijder, Engelaar - Van Persie, Huntelaar, Robben
|
|
|
AFC_Orange Regelmatige invaller
Uit: Den Haag Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 749 Reg.: 20 april 2006 | Misschien is de verdediging weer opeens heel goed op het eindtoernooi omdat het er echt toe doet . Op het WK was dat ook zo , tegen alle verwachtingen in.
|
|
|
lamme rooie sok Vedette
Uit: MJ Neverland Vak: 109 Posts: 1976 Reg.: 9 augustus 2003 |
| Kuyt/van Persie | Sneijder | Robben |
Dit lijkt me de sterkste opstelling, waarbij ik wel moet vermelden dat voor mij ten alle tijden Khalid Bouhlarouz op de plaats van Heitinga terecht was gekomen.
En verder zit ik met onze aanvallende macht, ik heb gekozen tussen Kuyt of van Persie, maar naar gelang de vorm, wedstrijd en tegenstander kan het ook zijn dat ik Sneijder, van Nistelrooy of Robben zou vervangen voor Kuyt, of Kuyt zelf ernaast.
Ik zit gewoon met het feit dat Oranje de werkkracht en instelling van Kuyt nodig heeft want je komt er niet met alleen mooi weer voetballers...er zal gewerkt moeten worden, anders kunnen ze beter thuis blijven want dan zijn ze kansloos..
En ja onze onstellend zwakke verdedigers baren me natuurlijk zorgen, ik heb dan ook voorspelt dat Oranje niet verder komt als de groepsfase want met deze verdedigers komen we internationaal veel tekort, ik zelf denk dat de Cler de beste van de 4 verdedigers is, en jammergenoeg laat Marco Nederlands beste verdediger(Bouhlarouz)thuis.
Ik ben van mening dat Bouhlarouz ondanks dat hij een seizoen met blessures achter de rug heeft Nederlands beste verdediger is.
[Dit bericht is veranderd door lamme rooie sok (op 30 mei 2008 00:10:37).]
|
|
|
MrBuijs Lid 2de elftal
Vak: - Posts: 308 Reg.: 18 maart 2004 | De enige manier waarop wij het ek kunnen winnen is tactisch beter zijn dan de tegenstanders. Dus niet het standaar systeem wat we nu hebben.
VdSar
Heitinga, Bouma
Melchiot Gio
Engelaar/de Zeeuw
Sneijder VdVaart
vPersie RvN/KJH Robben
Heitinga wordt de inschuivende man, waardoor een halfspeler door kan schuiven achter RvN. Robben en vPersie spelen diep en moeten gewoon de ruimte krijgen van vdV en Sneijder, dan zijn ze in hun 1-1 het gevaarlijkst. Gaat vPersie een 1-1 aan, dan sluit vdV aan, doet Robben dit komt Sneijder. Zo krijg je komende mensen vanaf het middenveld, wat veel gevaarlijker is dan een vaste 10.
Dan verdedigend, het veld moet heel klein blijven, dus er moet heel veel druk naar voren staan vanuit de verdediging. Sneijder en vdV zijn goede voetballers, die positioneel goed kunnen verdedigen en m.n. vdV is heel sterk in de duels. Beiden zijn echter geen loopwonders, maar dat hoeft ook niet. Dus dient de verdediging zoals in de oude Ajax tijd het speelveld heel klein te houden. Dat vdV en Sneijder niet op 1 middenveld kunnen is onzin, dat ze niet kunnen verdedigen ook, vdV is tactisch briljant en Sneijder is ook goed, verdedigen is tactisch goed staan als team. Probleem is alleen dat het tegenwoordig een of/of verhaal wordt, of je bent creatief en aanvallend of verdedigend. Reden hiervoor is dat het complete team tactisch zo zwak staat dat de ruimtes veel te groot zijn en het dus niet te belopen is voor een middenvelder om en aan te sluiten bij de spits en tactisch goed te staan als team zodat het verdedigend goed staat bij de omschakeling. Daardoor wordt er gezegd dat Sneijder en vdV verdedigend slecht zijn, maar jij maakt mij niet wijs, dat als 1 van de 2 op de positie van de Zeeuw staat met exact dezelfde taak, dat ze het slechter doen dan de Zeeuw en minder ballen afpakken.
Helaas kunnen een aantal voetballers dit spel tactisch niet aan, want het is het moeilijkste systeem dat er is en het gevaar is dat een aantal mensen bij balverlies achteruit gaat lopen zoals tegenwoordig de trend wordt. Doen de middenvelders dit niet, zoals vdV en Sneijder nooit doen, die zetten druk naar voren, maar de rest doet het niet dan lijkt het inderdaad alsof die middenvelders het niet kunnen belopen of dat zij zwak zijn in de omschakeling, het probleem is echter de verdediging. Het vertrouwen in het team moet dus heel groot zijn.
|
|
|
Basinho85 Veelbelovend talent
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 285 Reg.: 25 november 2007 | 1) Van der Sar
2) Melchiot
3) Ooijer
4) Bouma
5) Van Bronckhorst/De Cler
6) Heitinga
7) Van Persie
8) Sneijder
9) Van Nistelrooij
10) Van der Vaart
11) Robben

|
|
|
mijnclub International
Vak: 420 Posts: 1370 Reg.: 7 november 2003 | Uit de Selectie EK 2008:
---------------------van der Sar---------------------
----Melchiot-----Ooijer----Bouma--------Gio---
------------Heitinga-----------Engelaar-----------
---van Persie--------Vd vaart----------Sneijder-----
-------------------van Nistelrooy----------------------
Mijn Selectie:
-------------------van der Sar---------------------
----Ooijer--------Boula-----Bouma--------Gio---
------------Heitinga-----------Van Bommel-----------
Ik blijf me verbazen,dat vele Johnny als Centrale verdediger zetten..Wij als AJACIEDEN moeten toch weten, dat johnny op die positie geen zekerheidje is.
|
|
|
Zlajan Moderator Winnaar Ajax Netwerk Battle 2006
Uit: Hoevelaken Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 3351 Reg.: 8 mei 2001 |
quote: mijnclub schreef:
Uit de Selectie EK 2008:
---------------------van der Sar---------------------
----Melchiot-----Ooijer----Bouma--------Gio---
------------Heitinga-----------Engelaar-----------
Mijn Selectie:
-------------------van der Sar---------------------
----Ooijer--------Boula-----Bouma--------Gio---
------------Heitinga-----------Van Bommel-----------
Ik blijf me verbazen,dat vele Johnny als Centrale verdediger zetten..Wij als AJACIEDEN moeten toch weten, dat johnny op die positie geen zekerheidje is.
Dat was gister ook weer te zien ja. Hij kan er best af en toe een leuke wedstrijd spelen, maar met hem centraal achterin weet je bij voorbaat zeker dat je geen Europees kampioen zal worden. Ik vind zelfs Mathijsen verdedigend beter. Het is hopen dat na dit toernooi bijvoorbeeld een Marcellis door blijft groeien, want anders winnen we ook de komende jaren geen grote toernooien met Oranje.
[Dit bericht is veranderd door Zlajan (op 30 mei 2008 11:03:32).]
|
|
|
Kenji Jeugdspeler
Uit: Utrecht Vak: - Posts: 89 Reg.: 22 augustus 2006 | ----------------------Van der sar---------------------------
------------------Ooyer---------------Bouma------------------
--Melchiot--------------------------------------De Cler-----
---------------heitinga---------Van bronckhorst-------------
-----------------------Van der vaart------------------------
------Van persie------------------------Robben/babel--------
---------------------Van Nistelrooy-------------------------
Je hebt 2 backs die kunnen opkomen en het zijn geen middenvelders, maar mensen die altijd als back hebben gespeelt. Niet de beste backs van de wereld, maar het zijn wel mensen die hun mannetje kunnen staan.
Ooyer en Bouma, zijn 2 fysiek sterke verdedigers, een goed blok niet meer en niet minder, ze doen wat ze moeten doen.
Heitinga kan op het middenveld voor gif zorgen, als verdedigende middenvelder kan hij de verdediging goed ondersteunen.
van Bronckhorst kan op het middenveld voor veel meer waarde zijn dan als back.
De aanvallende middenvelders en de spits hebben geen uitleg nodig.
Ik denk dat je zo de juiste balans hebt.
Als ik zelf een team mocht samenstellen dan zou die er zo uit hebben gezien:
----------------------Van der sar---------------------------
-------------------------ooyer------------------------------
-------Boula--------------------------------Bouma-----------
----------------Heitinga-------V.Bronckhors-----------------
----------------------V.d.Vaart-----------------------------
-------Van persie-----------------------Robben-------------
---------------------Babel/Robben--------------------------
---------------------V.Nistelrooy--------------------------
babel/robben die om V. Nistelrooy spelen en in de wedstrijd steeds van plek verwisselen. De voerhoede zo dynamisch mogelijk.
[Dit bericht is veranderd door Kenji (op 30 mei 2008 13:46:00).]
|
|
|
SuperSeven Talent
Uit: A'dam Vak: 407 Posts: 195 Reg.: 20 september 2005 | Van der Sar - duidelijk
Melchiot - Bij gebrek aan beter, had liever boula gezien.
Ooijer - Imo iets geconcentreerder en scherper dan johnny, alleen opletten dat ie geen penalties veroorzaakt
Bouma - Veel beter dan Mathijsen in alle opzichten
Van Bronckhorst - Meer ervaring dan De Cler
Heitinga - Ideale man om als balafpakker op het middenveld te spelen
Sneijder - Met Heitinga naast hem kan hij die rol aan. Bovendien heb je nu 2 echt goede passers op die posities
Van Persie - Vanaf rechts was hij toch vaak gevaarlijk in 2006
Van der Vaart - Laat de laatse tijd zien in uitstekende vorm te verkeren, al had ie gister wat beter mogen schieten.
Robben - Niet altijd even constant maar als ie goed is 100% een meerwaarde voor Oranje
Van Nistelrooij - Heeft toch al wat meer laten zien dan Huntelaar. Zekerheidje.
|
|
|
AS Totti Jeugdspeler
Uit: Leuven Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 65 Reg.: 20 maart 2003 | @ SuperSeven
Probleem is dat VD Vaart, Robben, V Persie allemaal niet meeverdedigen, en Sneijder ook nog een aanvallend ingestelde speler is, dan wordt het heel moeilijk op het middelveld. Maar als zoiets loopt dan heb je natuurlijk gewoon een wereldteam, maar het lijkt me te optimistisch
|
|
|
BuZa Lid 2de elftal
Uit: Lelystad Vak: 403 Posts: 314 Reg.: 30 november 2005 | Blessure voor De Cler, kan er dan niemand meer bij worden gehaald, Pieters bv.?
|
|
|
Gabriiii Talent
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 129 Reg.: 8 november 2006 |
quote: BuZa schreef:
Blessure voor De Cler, kan er dan niemand meer bij worden gehaald, Pieters bv.?
Bouma dan maar op links en Boulahrouz alsnog mee ? 
|
|
|
MichaelAjaxFan Veelbelovend talent
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 279 Reg.: 17 september 2004 | Van der Sar;
Ooijer, Heitinga, Bouma, Van Bronckhorst;
De Jong, Sneijder;
Kuyt, Van der Vaart, Babel;
Van Nistelrooij
Toelichting: Evenals Van Basten en vele anderen prefereer ik het 4-2-3-1 systeem. Dit omdat dit systeem balans én creativiteit waarborgt. Aan de ene kant zorgt het voor zekerheid en aan de andere kant juist voor flexibiliteit. Nu staat het systeem op zich daar niet garant voor; ook de invulling is van belang. Zoals we allemaal weten ligt de achilleshiel van het Nederlands Elftal duidelijk achterin; hopelijk kan Van der Sar, de geweldenaar en onbetwiste nummer 1, voldoende compenseren.
4-2-3-1 speel ik niet omdat we dan zoveel mogelijk frivole spelers op kunnen stellen. De drie achter de spits zijn wat mij betreft niet én Van Persie, én Van der Vaart, én Sneijder. Opvallende namen in mijn opstelling zijn wellicht Babel en Kuyt. Kuyt is het ultieme voorbeeld van een speler die zorgt voor meer balans. Het Nederlands Elftal zijnde, zeker met onze verdediging en tegenstand, kun je niet voor 90% uitgaan van eigen kracht (=aanvalluh). Kuyt stopt nooit met rennen, en het mooie is dat hij dat zowel voor- als achteruit doet. Bovendien denk ik, dat als je kijkt naar de alternatieven, je niet het optimale uit je spelersgroep haalt als je jongens als Van der Vaart/Sneijder misbruikt op die posities. Verder moeten we niet voorbij gaan aan het feit dat Kuyt echt gegroeid is bij Liverpool en vooral Europees heeft laten zien van toegevoegde waarde te zijn. Het is een jongen die bereid is zijn eigen ego totaal opzij te zetten, in dienst van het team speelt zonder daarbij niet méér dan de elfde man in het team te zijn en bovendien beslissend kan zijn.
Gezien de namen die we hebben, zal ook de keuze voor Babel wellicht een verrassende zijn. Babel heeft zich in mijn ogen stormachtig ontwikkeld bij Liverpool. Velen hebben die club voor gek verklaard voor wat betreft hun Nederlandse aankopen, maar achteraf kun je alleen maar stellen dat ze het heel goed gezien hebben daar. Er was een dosis lef nodig om in de buidel te steken voor dergelijke spelers en bovendien zijn ze echt veel beter gemaakt, ook op aspecten die ver achterbleven bij hun vorige clubs (zoals Babels aanname).
Van der Vaart is mijn 10. Een geweldige speler, die dicteert en ontzettend productief is, zowel qua goals als assists. Europa ligt nu al aan zijn voeten, laat staat als hij de aanvoer en de vorm heeft op het EK. Opmerkelijk is misschien dat Van Persie ontbreekt in mijn opstelling. Van Persie kwakkelt echter al maan-den en ik denk niet dat die jongen zijn topvorm ook maar kan benaderen op het EK. Hij kan absoluut iets extra’s en unieks brengen, daarom ben ik het ook eens met Van Basten dat hij hem – zelfs lichtgeblesseerd/niet topfit – meeneemt naar Oostenrijk en Zwitserland, maar een plekje in de basiself krijgt hij van mij niet.
Dan de twee heel belangrijke posities, zowel doordat het systeem het van deze twee spelers vergt als door de kwaliteit van de verdediging: de twee controleurs. Er zijn veel spelers die voor deze posities in aanmerking komen, uiteindelijk kies ik voor Sneijder en De Jong. Met de drie voor hen in ogenschouw nemend, denk ik dat Sneijder een heel goede verdeler is op die positie. Tweebenig, snel opendraaiend, etcetera; we kennen zijn kwaliteiten. Bovendien vind ik dat hij enige tekortkomingen op bijvoorbeeld 10 heeft; zijn schoten zijn niet altijd even hard genoeg en hij haalt te vaak de bal op (ook juist weer omdat daar een kracht van hem ligt, maar het is mooier als hij dat als een van de controleurs doet zodat er nog een 10 staat). Op de posities die ik Babel en Kuyt toegedicht heb zie ik spelers als Sneijder liever niet spelen; daar zijn zijn kwaliteiten te groots voor, bovendien haal je dan niet het optimale uit zowel Sneijder, het systeem en andere spelers.
Naast Sneijder moet dan een balafpakker staan. Net als bij de keuze voor Kuyt geldt hier dat het van groot belang is dat je de balans waarborgt; balans is de basis. Ik ben gecharmeerd van Engelaar, maar het principe van het systeem werkt niet meer als je hem én Sneijder daar neer zet. Op die positie gaat het dan tussen De Zeeuw en De Jong, waarbij ik kies voor laatstgenoemde omdat zijn ontwikkeling op die positie in Duitsland enorm is en De Zeeuw een minder seizoen achter de rug heeft.
Dan hebben we nog de spitspositie en de verdediging over. Van Gol is voor mij de onbetwiste nummer 9. Heeft zich bewezen, speelt bij de grootste club ter wereld en is een afmaker pur sang.
In de verdediging wil ik koste wat het kost vermijden dat Mathijsen speelt; Bouma is zijn logische vervanger met Heitinga ernaast, al komt die beter op zijn recht op het middenveld. In dit team kan hij daar echter niet spelen en tevens is hij simpelweg te hard nodig achterin. Rechtsachter duidelijk voor Ooijer: Melchiot schat ik wel een stukje lager in. Tot slot Gio: een speler die eigenlijk geen linksback is, maar mede omdat Sneijder en ook Babel op die kant spelen is het belangrijk op links een zekere balans te behouden. Van Bronkhorst heeft zich er maar in te schikken en hopelijk maakt hij er het beste van.
Met deze opstelling schat ik de kansen voor het Nederlands Elftal dus het hoogste in op het EK, al verwacht ik geen wonderen. Het is van groot belang dat we weinig kansen weggeven, zonder dat dat inherent is aan typisch Nederlands Elftal voetbal: de balletjes breed achterin. Daar win je de oorlog niet mee. Ik denk dat als je reëel bent, je deze poule normaal gesproken niet doorkomt. Vele factoren zullen optimaal benut moeten worden en bij de tegenstanders omgekeerd. Hoe dan ook: ik kijk er naar uit; het begint zo langzamerhand echt te kriebelen!
|
|
|
|