Ajax Netwerk
zaterdag 25 oktober 2014 - 10:41                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Het Praathuis » Nederlandse politiek en verkiezingen

HR

Deze topic is open en bestaat uit 37 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 37 »

HR

Stelling:

Verkiezingen 2012: Ik stem op..
VVD
PvdA
PVV
CDA
SP
D66
GroenLinks
ChristenUnie
SGP
Partij voor de Dieren
Pirantenpartij
50Plus
Anders, namelijk...

HR
HR

BeeDeeVee
Icoon

Uit: Thuis
Vak: -
Droomaankoop: Christian Chivu
Reg.: 23 november 2004

quote:HR
Zlatanist schreef:
(...)
Volgens mij is de SP net zo anti-Europa ;) Zelfde minpunt. Daarnaast ben ik wel aanhanger van de boodschap van Wilders omtrent de islam, die is in principe goed. Alleen hij draaft daarin door en is te extreem, en wat ik zei omtrent het gaat alleen daarover daar bedoel ik ook mee dat men PVV alleen associeert daarmee (ook in de media). Natuurlijk heeft Wilders dat ook aan zichzelf te danken dankzij zijn uitlatingen. Wat dat betreft is het jammer dat hij wat dat betreft (europa en islam) niet nét iets gematigder is, want dan zou de PVV een perfecte partij zijn.

De SP met z'n bijstand voor migranten en ontwikkelingshulp is mij allemaal te links ;)
HR
Heb je dan niet meer raakvlakken dan met de VVD? Het is interessant om de gedachtengangen te achterhalen. :B

Keuze stelling: VVD
HR
HR

Zlatanist
Icoon

Vak: 411
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 10 juni 2009

BeeDeeVee schreef:

(...)
Heb je dan niet meer raakvlakken dan met de VVD? Het is interessant om de gedachtengangen te achterhalen. :B
HR
Studiebeurs afschaffen, versoepelen ontslagrecht, huursverhoging, marktwerking zorg, eigen risico huisarts dat is allemaal VVD-politiek waar ik niet achter sta. De VVD staat bij mij samen met D66 en Groenlínks zo'n beetje onderaan de ladder.

Geen stellingname
HR
HR

Jerry
Idool

Uit: Amsterdam
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Wesley Sneijder
Reg.: 13 november 2002

Ik merk wel zeer sterk dat mensen schamen voor hun stem op straat(Niet durven aankijken hoofddraaien etc)

Overigens ik word helemaal gek van die zwervers op straat, door het recht van de rijkste beleid van rutte kom ik in Amsterdam (geen grap) 2 zwervers per dag tegen terwijl ik van A naar B reis die om geld bedelen Het is nooit zo erg geweest als de laatste 2 jaar.

[Dit bericht is veranderd door Jerry (op 12 september 2012 17:14:00).]

Geen stellingname
HR
HR

RodyTur10
Geselecteerd voor Oranje

Uit: Hoogeveen
Droomaankoop: Adam Maher
Reg.: 29 januari 2011

Als reactie op de vraagtekens van Amsterhammer:

Ik heb niet één partij die er echt uitspringt voor mij. Op bepaalde thema's ben ik het heel erg eens met de PVV (Migratie, Veiligheid, Ontwikkelingshulp, AOW) en andere juist helemaal niet, met de SP (Zorg, Arbeidsmarkt) en PvdA (Economie, Europa, Onderwijs, Woningmarkt) net zo.

Wat betreft Europa sta ik in dubio. Uit de EU stappen is een extreme beslissing, maar als de Euro gedoemd is om te vallen dan is er wellicht geen andere keuze. Voor Nederland als handelsland is Europa ontzettend belangrijk en ook om de financiële sector te kunnen controleren is ingrijpen door Brussel noodzakelijk. Maar ik heb weinig geloof in hervormingen in de Zuid-Europese landen en dus in het terugbetalen van de leningen die zijn uitgegeven.

Meer gelden naar bijv. Griekenland vind ik onbespreekbaar. Daarnaast vind ik dat Nederland op het moment dat de EU sterk wilde uitbreiden al had moeten zeggen dat dat onacceptabel zou zijn. Nu zitten we in hetzelfde schuitje als Duitsland en Frankrijk en zijn we hen enige loyaliteit verschuldigd en is nu weglopen misschien wel het domste wat je kunt doen.

CDA en VVD zijn voor mij echt totaal geen optie, dus hier spreekt geen voormalig CDA'er :B .

Ik merk wel zeer sterk dat mensen schamen voor hun stem op straat(Niet durven aankijken hoofddraaien etc)

Er heerst inderdaad een soort spanning bij verkiezingen, best grappig. Je hebt net het idee dat je stem er heel erg toe doet en dan blijkt morgen dat dat helemaal niet het geval is :D .

[Dit bericht is veranderd door RodyTur10 (op 12 september 2012 17:14:14).]

Keuze stelling: PvdA
HR
HR

Mijn Mokums Paradijs
Legende

Uit: Amstelveen
Vak: 422
Droomaankoop: Hakim Ziyech
Reg.: 9 september 2002

RodyTur10 schreef:

Je hebt net het idee dat je stem er heel erg toe doet en dan blijkt morgen dat dat helemaal niet het geval is :D .
HR
Dat gevoel heb ik al een tijdje niet meer. Het maakt ook geen fuck uit op wie je stemt :P

Geen stellingname
HR
HR
Nou als de prognose uitkomt;

VVD 41 zetels
PvdA 40 zetels

Er waren mensen bang dat het een lang en moeizaam proces zou worden om een kabinet te vormen, maar het kan binnen enkele dagen rond zijn. De enigste mogelijkheid is hierdoor een kabinet met VVD en PvdA er is geen andere mogelijkheid.

HR
HR

Vaart erin
Vedette

Reg.: 8 februari 2009

ArenA schreef:

VVD 41 zetels
PvdA 40 zetels

Er waren mensen bang dat het een lang en moeizaam proces zou worden om een kabinet te vormen, maar het kan binnen enkele dagen rond zijn. De enigste mogelijkheid is hierdoor een kabinet met VVD en PvdA er is geen andere mogelijkheid.
HR
Exact. Prima uitslag. Pechtold en Buma zullen wel balen dat ze niet nodig zijn.

Kunnen die politici nou niet eens toegeven dat ze verloren hebben trouwens?

Ik heb zelf overigens Klijnsma gestemd, maar het is nu niet meer relevant welke partij de grootste wordt. Rutte of Samsom als premier die hetzelfde beleid uitvoeren; es ist mir egal.

[Dit bericht is veranderd door Vaart erin (op 12 september 2012 21:21:30).]

Geen stellingname
HR
HR

Quattroporte Rode kaart: waarschuwing
Legende

Vak: 122
Droomaankoop: -
Reg.: 26 april 2002

ArenA schreef:

VVD 41 zetels
PvdA 40 zetels

HR
Dunne meerderheid. D66 erbij en je hebt een geweldig stabiel sterk links liberaal kabinet. Zeer pro europees. Mooi !

Geen stellingname
HR
HR

Ninja
International

Droomaankoop: Me Zelf
Reg.: 20 september 2005

Quattroporte schreef:

(...)

Dunne meerderheid. D66 erbij en je hebt een geweldig stabiel sterk links liberaal kabinet. Zeer pro europees. Mooi !
HR
Doet Rutte niet, zeker niet als hij de grootste wordt

HR
HR

BeeDeeVee
Icoon

ArenA schreef:

VVD 41 zetels
PvdA 40 zetels

HR
1 klein issue: geen meerderheid in de eerste kamer. VVD en PvdA hebben in de eerste kamer alleen een meerderheid met óf D66 + GroenLinks (die straks in de 1e kamer nog meer zetels dan in de 2e hebben!) óf CDA.

HR
HR

het allerlaatste schaap
Icoon

Reg.: 3 november 2002

Jerry schreef:

Overigens ik word helemaal gek van die zwervers op straat, door het recht van de rijkste beleid van rutte kom ik in Amsterdam (geen grap) 2 zwervers per dag tegen terwijl ik van A naar B reis die om geld bedelen Het is nooit zo erg geweest als de laatste 2 jaar.
HR
De zwervers zijn de afgelopen twee jaar als paddenstoelen uit de grond gekomen. Hier in Hilversum barst het plots van de zwervers. Komt door het striktere beleid bij de UWV en omdat opvanghuizen geld vragen voor de opvang. En nog meer toestanden.

De armoede is weer zichtbaar geworden. Vanaf ongeveer 2000 werden de straten opgeschoond van zwervers. Je zag ze nauwelijks nog, behalve in behoorlijke kleren bij de supermarkt met de daklozenkrant. Nu zijn ze weer terug, en ze zijn het eerste zichtbare teken dat de armoede aan het toenemen is.

Geen stellingname
HR
HR

Quattroporte Rode kaart: waarschuwing
Legende

Vak: 122
Reg.: 26 april 2002

Ninja schreef:

(...)

Doet Rutte niet, zeker niet als hij de grootste wordt
HR
Denk het wel.

Geen stellingname
HR
HR

TheLegend
Vedette

Uit: Huizen
Droomaankoop: Paul Pogba
Reg.: 10 april 2011

BeeDeeVee schreef:

(...)
1 klein issue: geen meerderheid in de eerste kamer. VVD en PvdA hebben in de eerste kamer alleen een meerderheid met óf D66 + GroenLinks (die straks in de 1e kamer nog meer zetels dan in de 2e hebben!) óf CDA.
HR
Hoe werkt dat met de 1ste kamer dan? Alleen als je het kort kan uitleggen hoor anders hoef je er van mij niet aan te beginnen, ik houd niet zo van lange stukken ;)

Ik weet dat ik niet zoveel recht van spreken heb maar ik ben blij dat de uitslag zo duidelijk is. De PVV lijkt voorlopig in te storten en, nog even de strubbelingen in de 1ste kamer afwachtende, er lijkt een duidelijk blok te ontstaan. Geen gedoe met gedoogsteun et cetera, nee gewoon om en nabij de 80 zetels + (misschien) die van D66.

Wat voor gevolgen gaat de uitslag bijvoorbeeld hebben voor Roemer? Die heeft het toch aardig laten liggen, of moeten we zeggen dat Rutte en Samsom het meer dan uitstekend hebben gedaan? Wat uiteraard sowieso waar is natuurlijk. Gefeliciteerd heren. Wat voor gevolgen gaat het hebben voor de ruzie tussen Dibi en Sap? Rakelt deze uitslag de boel weer op?

Keuze stelling: Anders, namelijk...
HRHR
HR

Cruijfje
Basisspeler

Reg.: 8 oktober 2007

TheLegend schreef:

(...)

Hoe werkt dat met de 1ste kamer dan? Alleen als je het kort kan uitleggen hoor anders hoef je er van mij niet aan te beginnen, ik houd niet zo van lange stukken ;)
HR
1e kamer controleert de 2de kamer, dat wil zeggen dat alle plannen die door de 2de kamer (=kabinet en evt. wat coalitie plannetjes) worden gemaakt en doorkomen ook bij de 1e kamer door een stemming moeten komen. in het kort :)

Keuze stelling: D66
HR
HR

TheLegend
Vedette

Cruijfje schreef:

(...)

1e kamer controleert de 2de kamer, dat wil zeggen dat alle plannen die door de 2de kamer (=kabinet en evt. wat coalitie plannetjes) worden gemaakt en doorkomen ook bij de 1e kamer door een stemming moeten komen. in het kort :)
HR
Ja zover was ik ook al een paar jaar ;) Ik bedoelde: wat voor effect hebben zij dan precies op de vorming van een kabinet en waarom vormen zij een struikelblok wat betreft een coalitie tussen de VVD en de PvdA?

HR
HR

Cruijfje
Basisspeler

Reg.: 8 oktober 2007

Dat is dan toch duidelijk, als je in de 1e kamer als kabinet geen meerderheid hebt word het een stuk lastiger om alles erdoorheen te krijgen. Aangezien je de 2de kamer wel doorkomt door je meerderheid maar het vastloopt in de 1e kamer door een minderheid.

Pvda en vvd hebben tot de 1e kamer verkiezing (geen idee wanneer dat is?) Geen meerderheid daar.

HR
HR

Robehr
Idool

Uit: Breda
Reg.: 18 september 2004

Cruijfje schreef:

Dat is dan toch duidelijk, als je in de 1e kamer als kabinet geen meerderheid hebt word het een stuk lastiger om alles erdoorheen te krijgen. Aangezien je de 2de kamer wel doorkomt door je meerderheid maar het vastloopt in de 1e kamer door een minderheid.

Pvda en vvd hebben tot de 1e kamer verkiezing (geen idee wanneer dat is?) Geen meerderheid daar.
HR
2015, provinciale staten.

HR
HR

BeeDeeVee
Icoon

Cruijfje schreef:

HR
De eerste kamer wordt altijd opnieuw verdeeld na de provinciale verkiezingen en die zijn vorig jaar nog geweest. Over drie jaar dus pas nieuwe verkiezingen. De eerste kamer toetst de rechtmatigheid van besluiten van de tweede kamer wat doorgaans een formaliteit is, maar bij ingrijpende veranderingen (en die staan op stapel) kunnen er ook vanuit politiek oogpunt besluiten geblokkeerd worden, zoals bijvoorbeeld bij "de nacht van Wiegel" gebeurd is.

HR
HR

Keuze stelling: Pirantenpartij
HR
HR

de man van glas
Bankzitter

Reg.: 4 februari 2012

De Eerste Kamer moet afgeschaft worden.

HR
HR

BeeDeeVee
Icoon

de man van glas schreef:

De Eerste Kamer moet afgeschaft worden.
HR
Gezien het fiasco destijds kan ik me die mening bij je voorstellen. ;B

Persoonlijk vind ik het een uitstekend instrument dat een integraal onderdeel is van de uitgebalanceerde en genuanceerde besluitvorming die de Nederlandse politiek kenmerkt. Doordat de kamers op verschillende momenten samengesteld worden, wordt de waan van de dag die op een verkiezingsmoment invloed heeft deels verminderd en dat is wat mij betreft zeer positief.

HR
HR

TheLegend
Vedette

BeeDeeVee schreef:

(...)
De eerste kamer wordt altijd opnieuw verdeeld na de provinciale verkiezingen en die zijn vorig jaar nog geweest. Over drie jaar dus pas nieuwe verkiezingen. De eerste kamer toetst de rechtmatigheid van besluiten van de tweede kamer wat doorgaans een formaliteit is, maar bij ingrijpende veranderingen (en die staan op stapel) kunnen er ook vanuit politiek oogpunt besluiten geblokkeerd worden, zoals bijvoorbeeld bij "de nacht van Wiegel" gebeurd is.
HR
Dus concreet: wat nu een formaliteit lijkt kan een onoverkomelijke beslissing worden? Met andere woorden, een kabinet VVD/PvdA is dus lang niet zo zeker als het nu lijkt en met een beetje geluk vormt de VVD straks toch weer op de één of andere manier een kabinet met bijvoorbeeld het CDA? Als dat überhaupt mogelijk is.

Goed tijd om te gaan slapen haha, morgen weer om 7:30 het kantoor betrekken...

HR
HR

Pancake
Idool

Reg.: 3 juni 2001

Er is dus massaal strategisch gestemd.
De partij die pal staat voor de onbetaalbare HRA lijkt te gaan winnen. Ik hoop het niet. Nog een paar van die mooi weer voorstellen als 130 km/u en elke hardwerkende NLer een sigaar uit eigen doos van 1000,- in crisistijd geven, heb ik weinig trek in.

Geen stellingname
HR
HR

AFCA1010
Veelbelovend talent

Vak: 411
Reg.: 23 augustus 2008

En dan blijer zijn met het verlies van de PVV dan van je eigen Groen Links :denk

Geen stellingname
HR
HR

Kluivert_beste_9_ooit Rode kaart: waarschuwing
Vedette

Uit: Antwerpen-Borgerhout
Droomaankoop: Clarence Seedorf
Reg.: 28 november 2010

AFCA1010 schreef:

En dan blijer zijn met het verlies van de PVV dan van je eigen Groen Links :denk
HR
Dat is idd treurig en bedenkelijk.

Geen stellingname
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 37 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » C - Supporters » Het Praathuis » Nederlandse politiek en verkiezingen

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Wie moet er in de spits?

Sigthorsson
Milik
Klaassen
Kishna
Zivkovic
Een ander

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 50,0% dat PEC Zwolle wint van SC Heerenveen. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van Ajax-Go Ahead Eagles:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!