Ajax Netwerk
zondag 26 oktober 2014 - 03:55                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Het Praathuis » Nederlandse politiek en verkiezingen

HR

Deze topic is open en bestaat uit 37 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 37 »

HR

Stelling:

Verkiezingen 2012: Ik stem op..
VVD
PvdA
PVV
CDA
SP
D66
GroenLinks
ChristenUnie
SGP
Partij voor de Dieren
Pirantenpartij
50Plus
Anders, namelijk...

HR
HR

Wambie4ever
Lid 2de elftal

Uit: Amsterdam
Vak: 112
Droomaankoop: -
Reg.: 3 januari 2002

AFC 19, het is inderdaad een beetje makkelijk om iedere VVD-stemmer direct egocentrisch te noemen. Verder geloof ik graag dat je solidair wilt zijn met mensen die chronisch ziek zijn, maar kennelijk weerhoudt dat je er niet van om op een partij te stemmen waarvan je weet dat die deze mensen zonder met de ogen te knipperen keihard kort.

Verder begint de zelfpijperij van zogenaamde 'hardwerkende' Nederlanders en hun geklaag over belastingen me onderhand aardig de keel uit te hangen. Volgens mij is er geen verband tussen het salaris dat iemand verdient en hoe hard diegene werkt. Anders zouden schoonmakers, leraren, verplegers en vrachtwagenchauffeurs tot de topinkomens behoren. Wat mij betreft kan dit cliché rechtstreeks de prullenmand in. In Nederland betalen mensen met een hoog inkomen inderdaad meer belasting dan mensen die weinig verdienen, waardoor er een (hele) kleine correctie plaatsvindt op het grote (en steeds groter wordende) verschil tussen rijk en arm in dit land. Lijkt me volkomen terecht.

Geen stellingname
HR
HR

AFC19
Vedette

Vak: 430
Reg.: 29 april 2011

quote:HR
Wambie4ever schreef:

AFC 19, het is inderdaad een beetje makkelijk om iedere VVD-stemmer direct egocentrisch te noemen. Verder geloof ik graag dat je solidair wilt zijn met mensen die chronisch ziek zijn, maar kennelijk weerhoudt dat je er niet van om op een partij te stemmen waarvan je weet dat die deze mensen zonder met de ogen te knipperen keihard kort.

Verder begint de zelfpijperij van zogenaamde 'hardwerkende' Nederlanders en hun geklaag over belastingen me onderhand aardig de keel uit te hangen. Volgens mij is er geen verband tussen het salaris dat iemand verdient en hoe hard diegene werkt. Anders zouden schoonmakers, leraren, verplegers en vrachtwagenchauffeurs tot de topinkomens behoren. Wat mij betreft kan dit cliché rechtstreeks de prullenmand in. In Nederland betalen mensen met een hoog inkomen inderdaad meer belasting dan mensen die weinig verdienen, waardoor er een (hele) kleine correctie plaatsvindt op het grote (en steeds groter wordende) verschil tussen rijk en arm in dit land. Lijkt me volkomen terecht.
HR
Ik vind de VVD het beste voor NL. Wat niet betekend dat ik het met alles eens ben! Kinderbijslag mag van mij inkomensafhankelijk. Hypotheekrente aftrek regel mag/moet herzien worden. 130 km/uur wegen vind ik non-issues. Daarom is het goed dat geen enkele partij in Nederland het alleen voor het zeggen krijgt!

Jou betoog over inkomens kan ik mij grotendeels in vinden. Ik erger mij ook aan de graai cultuur in deze wereld. Waarom moet een directeur die paar ton verdient nog bonussen krijgen als hij zijn doelen haalt, bijvoorbeeld? Maar in Nederland wordt je tegenwoordig bijna als een slecht mens neergezet als je veel geld verdient. Alsof iedereen die boven modaal verdient en VVD'er is asociaal en een graaier is!!

Nogmaals, ik ben graag solidair met mensen die het minder hebben dan ik, door ziekte of werkloosheid. Maar waarom hoor ik de linkse partijen nooit over maatregelen tegen de mensen die misbruik maken van het sociale stelsel?

Keuze stelling: VVD
HR
HR

Cooper
Lid 2de elftal

Vak: 419
Reg.: 19 april 2006

AFC19 schreef:

Maar waarom hoor ik de linkse partijen nooit over maatregelen tegen de mensen die misbruik maken van het sociale stelsel?
HR
Moet ik hem voor open doel inschieten of is het een retorische vraag?

HR
HR

Erik Lamela
Vedette

Uit: Nijmegen
Vak: -
Droomaankoop: Filip Kostic
Reg.: 17 oktober 2005

Wambie4ever schreef:
Verder begint de zelfpijperij van zogenaamde 'hardwerkende' Nederlanders en hun geklaag over belastingen me onderhand aardig de keel uit te hangen. HR
Dit! Volledig eens! Leuk modewoord om een tegenstelling te duiden die niet bestaat. Overigens heb ik geen flauw idee wat ik ga stemmen. Altijd GL gedaan maar Sap is een ramp.

[Dit bericht is veranderd door Erik Lamela (op 27 augustus 2012 09:59:45).]

Keuze stelling: GroenLinks
HR
HR

Wambie4ever
Lid 2de elftal

Vak: 112
Reg.: 3 januari 2002

AFC19, nette reactie! Ik denk dat het wat dat misbruik van sociale voorzieningen betreft anders ligt. Als je uitkeringsfraude bedoelt: daar is ieder weldenkend mens tegen en het lijkt me niet dat daarover verschillen bestaan tussen links en rechts. Mensen die onterecht uitkeringen ontvangen moeten gewoon worden aangepakt, dat vindt de PvdA net zo hard als de VVD. Het probleem is dat rechtse partijen dit gegeven gebruiken als argument om hard te snijden in de sociale voorzieningen als geheel. Daarom hoor je rechtse partijen er ook zo vaak over.

Iedereen die zelf eens werkloos is geweest, weet dat dit allerminst voelt als een lange vakantie. Al binnen een paar weken voelt het - onparlementair gezegd - behoorlijk kut: je zit nutteloos thuis en raakt in een isolement. Veruit de meeste werklozen hebben allerminst voor hun situatie gekozen en willen zo snel mogelijk weer aan het werk. Ik denk dat de groep werklozen (of gedeeltelijk arbeidsongeschikten) die vrijwillig thuiszitten omdat ze geen zin hebben om te gaan werken kleiner is dan veel mensen ons willen doen geloven. Natuurlijk bestaat deze groep wel. Er zijn zelfs gezinnen waar de werkloosheid zich over generaties uitstrekt. In dat geval lijkt het me ook dat alle partijen het erover eens zijn dat deze mensen als het even kan aan de slag moeten. Rechtse partijen zullen iets meer de nadruk leggen op repressie (uitkering korten) en linkse partijen op hulp bieden (ID-banen, hulp bij het betreden van de arbeidsmarkt). Ik denk dat het een beetje van alletwee moet zijn. Als je mensen alleen maar kort, heb je het risico dat ze het alsnog niet redden om op eigen houtje een baan te vinden. Dan zakken hele families ver onder de armoedegrens. En als je geen enkele financiële stok achter de deur hebt, is het voor zelfgekozen werklozen altijd makkelijker om gewoon in hun situatie te blijven hangen.

Geen stellingname
HR
HR

AFC19
Vedette

Vak: 430
Reg.: 29 april 2011

Wambie4ever schreef:

AFC19, nette reactie! Ik denk dat het wat dat misbruik van sociale voorzieningen betreft anders ligt. Als je uitkeringsfraude bedoelt: daar is ieder weldenkend mens tegen en het lijkt me niet dat daarover verschillen bestaan tussen links en rechts. Mensen die onterecht uitkeringen ontvangen moeten gewoon worden aangepakt, dat vindt de PvdA net zo hard als de VVD. Het probleem is dat rechtse partijen dit gegeven gebruiken als argument om hard te snijden in de sociale voorzieningen als geheel. Daarom hoor je rechtse partijen er ook zo vaak over.

Iedereen die zelf eens werkloos is geweest, weet dat dit allerminst voelt als een lange vakantie. Al binnen een paar weken voelt het - onparlementair gezegd - behoorlijk kut: je zit nutteloos thuis en raakt in een isolement. Veruit de meeste werklozen hebben allerminst voor hun situatie gekozen en willen zo snel mogelijk weer aan het werk. Ik denk dat de groep werklozen (of gedeeltelijk arbeidsongeschikten) die vrijwillig thuiszitten omdat ze geen zin hebben om te gaan werken kleiner is dan veel mensen ons willen doen geloven. Natuurlijk bestaat deze groep wel. Er zijn zelfs gezinnen waar de werkloosheid zich over generaties uitstrekt. In dat geval lijkt het me ook dat alle partijen het erover eens zijn dat deze mensen als het even kan aan de slag moeten. Rechtse partijen zullen iets meer de nadruk leggen op repressie (uitkering korten) en linkse partijen op hulp bieden (ID-banen, hulp bij het betreden van de arbeidsmarkt). Ik denk dat het een beetje van alletwee moet zijn. Als je mensen alleen maar kort, heb je het risico dat ze het alsnog niet redden om op eigen houtje een baan te vinden. Dan zakken hele families ver onder de armoedegrens. En als je geen enkele financiële stok achter de deur hebt, is het voor zelfgekozen werklozen altijd makkelijker om gewoon in hun situatie te blijven hangen.
HR
Dank je.

Ik begrijp dat de oplossingen niet eenvoudig zijn en dat er ook enorme problemen zijn. Helaas zijn er in mijn omgeving twee personen zonder baan. Een meer dan een jaar de ander nog net niet. Beide zijn echter erg gefocust op een baan op hun niveau. Ik begrijp dat je dat nastreeft, maar op een gegeven moment moet je eieren voor je geld kiezen en iets gaan doen onder je niveau is. Vanuit daar weer je zelf om hoog zien te werken.

Ik vind het onbegrijpelijk dat veel tuinders moeilijk aan werknemers kunnen komen terwijl er veel werkzoekende zijn in Nederland. Idem dito voor werkgevers in de schoonmaak. Ik weet niet hoe het in Scandinavië wordt geregeld, maar het valt mij op dat daar in de schoonmaak voornamelijk autochtonen werken in tegenstelling tot in Nederland.

Ik heb gelukkig nog nooit mijn baan verloren en misschien ben ik wel naïef op dit punt. Maar ik zie het voorstel van de VVD om de WW te verkorten qua duur maar wel te verhogen qua bedrag als een goed plan.

HR
HR

TheLegend
Vedette

Uit: Huizen
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Paul Pogba
Reg.: 10 april 2011

Nou wat denken we, de plannen van het CPB er maar eens door pluizen of niet? ;) In mijn ogen voegen die rapporten niets toe aangezien men uit gaat van een 1 partij regering waardoor men de complete plannen kan uitrollen. 300.000 banen er bij, volgens de VVD, gaat natuurlijk nooit lukken aangezien ze straks afhankelijk zijn van (ik vermoed) het CDA, wederom de PVV en misschien een 3de/4de partij (CU en SGP) net zoals de plannen van de SP en PVV nooit helemaal zullen doorkomen.

Ik weet echt niet waar ik op moet en ga stemmen 12 september. Misschien een partij die het minste kwaad kan maar in ieder geval niet op een Christelijke partij, de VVD of de PVV. Blijft er niet veel over ;)

Keuze stelling: Anders, namelijk...
HR
HR

Morfe0
Vedette

Vak: 101
Reg.: 7 juni 2005

De SP komt op voor de armere mensen die net rond kunnen geraken , en zijn Sociaal naar de laagste klasse in de maatschappij

VVD daarentegen is heel egoistisch , is goed voor de Grootverdieners , die al bulken van geld , en makkelijk wat centen kwijt kunnen , maar omdat ze in hun dikke Ferraris willen rijden , willen ze geen Cent uit willen geven aan de armere...

Als de VVD wint worden de Armere nog Armer en de Rijkere blijven hetzelfde , dus de Gat tussen Arm en Rijk word nog groter .

Welcome To America , in The USA . Dat is VVD , gewoonweg Belachelijk!...

Daarom zeg ik al , VVD is een Egoistische Partij , die voor Rijkere opkomt , maar de Armen mensen verwaarlozen , onder de motto van Uitkeringstrekkers..???....

Sorry hoor , maar ik word zo moe van die VVDers , bah .. stel je is sociaal op , Nederland is Nederland niet meer , vroeger waren we samen 1 als Nederlanders tegenwoordig is het ieder voor zich..

Bah..

Geen stellingname
HR
HR

David Villa Sanchez
Regelmatige invaller

Uit: 070
Droomaankoop: Vurnon Anita
Reg.: 21 september 2003

Morfe0 schreef:

Bah..
HR
Stel je niet zo aan man, het valt allemaal best mee en zover zal het nooit komen omdat de VVD nooit alleen zal gaan regeren en waarschijnlijk ook niet alleen met D66 samen. Ik ga waarschijnlijk (weer) op de VVD stemmen, en ik ben absoluut geen grootverdiener. Kan me gewoon in de meeste punten vinden, en een grote SP zit ik niet op te wachten.

SP volgens de laatste peilingen 4 zetels gedaald, zat er aan te komen na het debat van zondag en de cijfers van gisteren.

Geen stellingname
HR
HR

DAMSCO
Regelmatige invaller

Vak: 428
Reg.: 7 oktober 2008

Morfe0 schreef:

De SP komt op voor de armere mensen die net rond kunnen geraken , en zijn Sociaal naar de laagste klasse in de maatschappij

VVD daarentegen is heel egoistisch , is goed voor de Grootverdieners , die al bulken van geld , en makkelijk wat centen kwijt kunnen , maar omdat ze in hun dikke Ferraris willen rijden , willen ze geen Cent uit willen geven aan de armere...

Als de VVD wint worden de Armere nog Armer en de Rijkere blijven hetzelfde , dus de Gat tussen Arm en Rijk word nog groter .

Welcome To America , in The USA . Dat is VVD , gewoonweg Belachelijk!...

Daarom zeg ik al , VVD is een Egoistische Partij , die voor Rijkere opkomt , maar de Armen mensen verwaarlozen , onder de motto van Uitkeringstrekkers..???....

Sorry hoor , maar ik word zo moe van die VVDers , bah .. stel je is sociaal op , Nederland is Nederland niet meer , vroeger waren we samen 1 als Nederlanders tegenwoordig is het ieder voor zich..

Bah..
HR
Waarom komen die sp'ers de heletijd met die kansloze opmerkingen dat vvd'ers egoistisch zijn?

HR
HR

adeb Rode kaart: waarschuwing
International

Reg.: 12 augustus 2012

Al die partijen zijn een wasseneus. Gaat helemaal nergens meer over, men is meer met onderlinge vetes bezig dan met het volk.

Daarom stem ik al jaren niet meer.

Geen stellingname
HR
HR

BeeDeeVee
Icoon

Uit: Thuis
Droomaankoop: Christian Chivu
Reg.: 23 november 2004

DAMSCO schreef:
(...)
Waarom komen die sp'ers de heletijd met die kansloze opmerkingen dat vvd'ers egoistisch zijn?
HR
Net zoals het mij ontgaat waarom nu niet ingrijpen en de toekomstige generaties voor een onbetaalbaar zorgstelsel en een matige economie op laten draaien sociaal zou zijn.

Als er iets egoïstisch is met het oog op de toekomst, is het wel SP of PVV stemmen.

HR
HR

El Ernesto
Bankzitter

Reg.: 5 oktober 2006

Er is natuurlijk geen enkele serieuze partij die niet wil ingrijpen. Integendeel ze moeten gelet op de huidige situatie (aan wie hebben we die ook al weer te danken?) wel. De verkiezingsprogramma's van alle partijen nemen dit ook tot uitgangspunt. Het gaat juist om de manier waarop je bezuinigingen en hervormingen doorvoert. De VVD meent dit vooral over de rug van de zwakkeren in de samenleving te moeten doen. Symptomatisch voor de door de VVD gekozen oplossingen is dan ook dat chronisch zieken worden opgezadeld met een eigen risico van in totaal 500 euro (hoe triest/laf, ze durven dat nog geeneens toe te geven ook), maar de veelverdiener laat je wel z’n HRA behouden. Hoe je het ook wendt of keert dat is gewoon asociaal.

Geen stellingname
HRHR
HR

Betelgeuze
Regelmatige invaller

Uit: Leiden
Reg.: 18 april 2006

DAMSCO
Waarom komen die sp'ers de heletijd met die kansloze opmerkingen dat vvd'ers egoistisch zijn?HR
VVD'ers zijn niet asociaal, maar de partij waar ze op stemmen wel. De neoliberale ideologie van die partij (helaas zijn CDA en PvdA ook geinfecteerd) heeft ervoor gezorgd dat alles in Nederland geprivatiseerd is en het sociale stelsel flink afgebroken.

Ten tweede heeft het neoliberalisme voor de fantastische economische puinhoop gezorgd waar we nu inzitten.

Tenslotte is de privacy afgebroken en worden er voortdurend maatregelen genomen die bewezen niet werken (hogere straffen, iedereen in Nederland bang voor elkaar maken) vanwege een nooit bewezen dreiging voor terrorisme.

BeeDeeVee

Net zoals het mij ontgaat waarom nu niet ingrijpen en de toekomstige generaties voor een onbetaalbaar zorgstelsel en een matige economie op laten draaien sociaal zou zijn.

Als er iets egoïstisch is met het oog op de toekomst, is het wel SP of PVV stemmen.HR
Ehm, de huidige economische ellende en egoïsme in de maatschappij zijn een direct gevolg van 30 jaar neoliberalisme. Is dat dan een goeie keuze voor de toekomst?

De plannen van de SP met het pensioenstelsel zijn waarschijnlijk niet haalbaar nee, maar een groter sociaal stelsel wel. In de jaren '70, in een veel armer Nederland dan nu, hadden we sociale voorzieningen die vergelijkbaar waren met Scandinavie. Nu lijkt het steeds meer op de VS. Allemaal het gevolg van politieke keuzes.

P.S. De VVD is helemaal niet liberaal meer, eerder repressief: respecteert geen vrijheid van godsdienst, en iemand als Fred Teeven zou de burgerrechten het liefst afschaffen. De enige liberale partij in Nederland is momenteel D66.

Keuze stelling: SP
HR
HR

BeeDeeVee
Icoon

Betelgeuze schreef:
Ehm, de huidige economische ellende en egoïsme in de maatschappij zijn een direct gevolg van 30 jaar neoliberalisme. Is dat dan een goeie keuze voor de toekomst?
HR
De grote SP-leugen. In die kringen net zovaak herhaalt dat de neo-Maoïsten er in zijn gaan geloven.

Als dat je argument moet zijn om het egoïsme van de SP-stemmers goed te praten... Ik kan SP'ers wel vaker niet volgen, maar deze 'redenatie' is wel erg krom.

HR
HR

Pancake
Idool

Reg.: 3 juni 2001

De ikke ikke ikke en de rest kan stikken cultuur is de mens eigen. Net als het mekaar helpen en sociaal doen. Dat zijn menselijke eigenschappen.

Maar je kan niet ontkennen dat deze economische en ecologische crisis met name voortkomt door: marktwerking, privatisering, zo klein mogelijke overheid, eigen verantwoordelijkheid, competitie, geld bezit en materialisme boven alles. Dat heeft in eerste instantie geleid tot een enorme welvaartsgroei (wat nou een bubble blijkt te zijn, een fata morgana van een paar jaar lang). Maar daarnaast ook tot een economisch systeem wat gebaseerd is op ongeremde groei. Dat is simpelweg niet houdbaar.

Niet alleen vvd is daar schuldig aan, pvda net zo goed. Maar de vvd draagt het wel heel erg uit zeg maar. Pvda heeft er vooral mee ingestemd. En dat is hun erg kwalijk te nemen. Maar goed, in die tijd was iedereen er voor want iedereen (tenminste in je eigen omgeving) kreeg elk jaar meer luxe. Met de kennis van nu, kan je het eigenlijk niet maken om op een partij te stemmen die voor een kleinere overheid is.

Die Amarantis scholengemeenschap ook al zo een toppertje. Sowieso, het hele onderwijs draait opeens om geld verdienen (klassen vullen door popi opleidingen die leerlingen easy halen) Lekker die marktwerking. Dat valt toch niet goed te praten?

Geen stellingname
HR
HR

Vaart erin
Vedette

Vak: 422
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 8 februari 2009

Nederland een zo klein mogelijke overheid? Lol.

Geen stellingname
HR
HR

Betelgeuze
Regelmatige invaller

BeeDeeVee schreef:

(...)
De grote SP-leugen. In die kringen net zovaak herhaalt dat de neo-Maoïsten er in zijn gaan geloven.

Als dat je argument moet zijn om het egoïsme van de SP-stemmers goed te praten... Ik kan SP'ers wel vaker niet volgen, maar deze 'redenatie' is wel erg krom.
HR
1) De SP zijn geen neo-Maoisten (dat is, om in jouw woorden te spreken, de grote VVD-leugen om de achterban bang te maken). De Maoistische veren zijn allang afgeschud. De standpunten vande SP nu lijken meer op de PvdA in de jaren '70. Linkser dan de PvdA ja, maar Maoisten :denk

2) Pancake hierboven zegt het helder:

"Maar je kan niet ontkennen dat deze economische en ecologische crisis met name voortkomt door: marktwerking, privatisering, zo klein mogelijke overheid, eigen verantwoordelijkheid, competitie, geld bezit en materialisme boven alles. Dat heeft in eerste instantie geleid tot een enorme welvaartsgroei (wat nou een bubble blijkt te zijn, een fata morgana van een paar jaar lang). Maar daarnaast ook tot een economisch systeem wat gebaseerd is op ongeremde groei. Dat is simpelweg niet houdbaar."

[Dit bericht is veranderd door Betelgeuze (op 29 augustus 2012 10:11:07).]

HR
HR

de man van glas
Bankzitter

Reg.: 4 februari 2012

Betelgeuze schreef:

VVD'ers zijn niet asociaal, maar de partij waar ze op stemmen wel. De neoliberale ideologie van die partij (helaas zijn CDA en PvdA ook geinfecteerd) heeft ervoor gezorgd dat alles in Nederland geprivatiseerd is en het sociale stelsel flink afgebroken.

Ten tweede heeft het neoliberalisme voor de fantastische economische puinhoop gezorgd waar we nu inzitten.

Tenslotte is de privacy afgebroken en worden er voortdurend maatregelen genomen die bewezen niet werken (hogere straffen, iedereen in Nederland bang voor elkaar maken) vanwege een nooit bewezen dreiging voor terrorisme.

P.S. De VVD is helemaal niet liberaal meer, eerder repressief: respecteert geen vrijheid van godsdienst, en iemand als Fred Teeven zou de burgerrechten het liefst afschaffen. De enige liberale partij in Nederland is momenteel D66.
HR
Verklaar je nader ;)

[Dit bericht is veranderd door de man van glas (op 29 augustus 2012 13:10:32).]

Keuze stelling: D66
HR
HR

TheLegend
Vedette

Uit: Huizen
Droomaankoop: Paul Pogba
Reg.: 10 april 2011

BeeDeeVee schreef:

(...)

HR
Wat ik de laatste jaren steeds meer begin te hekelen: het gebruiken of misschien wel misbruiken van allerlei onzinnige bijnamen, of het nou typeringen als extremisten zijn of wat jij nu zegt, wat voegt het toe? Ik heb altijd SP gestemd maar ik moet helemaal niks van Mao's China hebben of erger nog, het Noord-Korea van de Kim Jong's. Waarom altijd maar die typeringen en het denken in hokjes? Het voegt echt helemaal niets toe aan de discussie. Wat dat betreft wordt Nederland steeds asocialer, niet dat ik jouw nu als asociaal wil bestempelen maar het gaat wel rap achteruit.

De SP is geen communistische Chinees/Noord-Koreaanse/USSR partij. Net zo min als dat de VVD een typisch rijke partij is. Ook andere lagen van de bevolking stemmen op de VVD. Het is aan de andere kant ook weer niet zo dat heel Blaricum en Laren op de VVD stemmen, simpelweg omdat er ook gewoon mensen met een modaal inkomen wonen.

Er bestaat geen typische VVD'er, SP'er of PVV'er et cetera et cetera.

Maar wat is nou het beste, blanco stemmen of helemaal niet stemmen?

[Dit bericht is veranderd door TheLegend (op 29 augustus 2012 19:37:38).]

Keuze stelling: Anders, namelijk...
HR
HR

het allerlaatste schaap
Icoon

Reg.: 3 november 2002

Helemaal eens met Betelgeuze. De VVD is een zeer gevaarlijke partij geworden, een anti-liberale partij zelfs.

Zoals eerder gezegd als het gaat om het afbreken van individuele vrijheden, maar ook als het gaat om de economie. De grondslag van een liberale markt zou altijd moeten zijn dat de consument de prijs bepaalt van producten en diensten. Echter wordt dat nu bepaalt door een kleine maffiakliek van oligarchen of door de VVD geprivatiseerde monopolisten, die prijzen afspreken en de consument hun prijs opdringen. De VVD is al jaren de partij die deze maffiakliek in het zadel houdt, die de vrije markt niet beschermt, maar juist uitzuigers, bandieten en charlatans beschermt die de vrije markt kapot hebben gemaakt. Ze tasten daarmee de welvaart van het land aan, want wanneer de consument de prijs zou bepalen, zou het land veel rijker worden; ondernemers, de overheid en de burgers.

De VVD heeft het land verkwanseld, aan bandieten en economische criminelen verkocht, waaronder bankdirecteuren die de burgers hebben uitgezogen, die geld van de samenleving hebben gestolen, en monopolisten en zorgverzekeraars die hun zakken hebben gevuld over de ruggengraat van noeste arbeiders. Ze hebben het vrije-markt principe kapot gemaakt, vernietigd. De VVD en hun bandieten zijn een monsterlijk gezwel geworden, die de hardwerkende burgers hebben uitgekleed, tot op het bot hebben kaalgevreten. Het geld wordt door de VVD en hun criminele organisaties van het land afgeroomd, verdwijnt in een zwart gapend gat ergens in een kluis van een belastingparadijs en zo verdwijnt dagelijks de welvaart uit de samenleving.

Geen stellingname
HR
HR

jasperdgg
Idool

Reg.: 25 november 2005

Jaaaaa... goed stukje Schaap!

Geen stellingname
HR
HR

BeeDeeVee
Icoon

jasperdgg schreef:
Jaaaaa... goed stukje Schaap!
HR
Het meest ernstige is dat ik vrees dat hij het nog meent ook. :D

HR
HR

Betelgeuze
Regelmatige invaller

de man van glas schreef:

Betelgeuze schreef: De VVD is helemaal niet liberaal meer, eerder repressief: respecteert geen vrijheid van godsdienst, en iemand als Fred Teeven zou de burgerrechten het liefst afschaffen. De enige liberale partij in Nederland is momenteel D66.HR
Verklaar je nader ;)
HR
Ja, daar kan ik natuurlijk voor jou nog wel even doorgaan, gezien je politieke voorkeur hoor je dat natuurlijk graag :B Ik leg in de zinnen erna uit waarom ik de VVD eerder zie als repressief dan liberaal.

P.S. Zie nu ik nog een keer kijk dat je "VVD is niet liberaal" ook vetgedrukt hebt in combinatie met "De VVD is neoliberaal". Neoliberalisme is liberalisme op steroiden - de tegenhanger van het net zo blinde communisme.

Liberalisme is traditioneel bereid te erkennen dat de markt beperkt mag worden, neoliberalen willen een nachtwakersstaat met een allesoverheersende markt. Aangezien de politiek en de staat het algemeen belang vertegenwoordigen en de markt slechts zichzelf (lees: voornamelijk de directie en de aandeelhouders) wordt met de belangen van de meeste burgers/consumenten onvoldoende rekening gehouden in het systeem. Bovendien wordt bij het neoliberalisme als axioma uitgegaan van het bestaan van de homo economicus, terwijl gemakzucht, gebrek aan kennis en andere psychologische factoren geheel buiten beeld gelaten worden.

D66 vind ik realistischer in het weliswaar propageren van het marktmodel, maar wel met het besef dat er aan extreem marktdenken schaduwkanten zitten.

TheLegend schreef:

Maar wat is nou het beste, blanco stemmen of helemaal niet stemmen?
HR
Stemmen op de partij die het meest overeenkomt met wat je vindt. Er doen nu weet ik hoeveel partijen mee, er zou toch iets bij moeten zitten met een raakvlak met jou ideeen. 100% lukt voor de meesten van ons niet - ik ben het bijv. oneens met 65 blijft 65 voor iedereen, dat houdt namelijk in dat er voor mij van 30 straks geen pensioen meer is, en ook het Europastandpunt van de SP is precies het tegengestelde van het mijne.

Mocht er echt niks bijzitten en zou ik eerder blanco stemmen omdat je daarmee aangeeft dat de keuzes je niet bevallen. Je loopt dan alleen alleen wel een grotere kans dat er beleid uitkomt dat je niet bevalt - je hebt dan immers geen steun gegeven aan een partij met de tegenovergestelde keuze.

[Dit bericht is veranderd door Betelgeuze (op 29 augustus 2012 23:38:14).]

HR
HR

Betelgeuze
Regelmatige invaller

BeeDeeVee schreef:

(...)
Het meest ernstige is dat ik vrees dat hij het nog meent ook. :D
HR
Ik ben toch wel benieuwd hoe:

1) de VVD niks met het neoliberalisme te maken heeft of
2) het neoliberalisme niks met de huidige crisis te maken heeft.

HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 37 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » C - Supporters » Het Praathuis » Nederlandse politiek en verkiezingen

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Wie moet er in de spits?

Sigthorsson
Milik
Klaassen
Kishna
Zivkovic
Een ander

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 96,5% dat Heracles Almelo wint van FC Emmen. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor Urk-Ajax.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!