Ajax Netwerk
donderdag 31 juli 2014 - 13:29                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Het Praathuis » Nederlandse politiek en verkiezingen

HR

Deze topic is open en bestaat uit 35 pagina's: « 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 35 »

HR

Stelling:

Verkiezingen 2012: Ik stem op..
VVD
PvdA
PVV
CDA
SP
D66
GroenLinks
ChristenUnie
SGP
Partij voor de Dieren
Pirantenpartij
50Plus
Anders, namelijk...

HR
HR

Van de film
Legende

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 30 november 2003

quote:HR
de das schreef:

Daarom moet het Europees parlement ook blijven bestaan en moeten toekomstige beleidsmakers ook gekozen worden via parlementsverkiezingen of misschien wel zoals in de VS direct. Dan heb je alsnog geen garantie, maar het lijkt mij niet dat een politiek/controle systeem naar een slecht voorbeeld (Griekenland) ontworpen zal worden maar naar een goed voorbeeld (Duitsland) zodat er genoeg controle van een zittende macht is. Het is niet zo dat zodra er macht aan ";Brussel" wordt overgedragen, dat er macht wordt overgedragen aan een oncontroleerbaar orgaan. Daarvoor hebben we ministerraden en een Europees Parlement die dit dient te controleren.

Je verwijzing naar oude rijken die te groot werden en uiteen vielen, kloppen, zo zal het altijd gaan maar dat hoeft niet perse gepaard te gaan met een uiteen valling. De V.S, Japan en China zijn overigens voorbeelden van landen die eerst uit veel kleine autoriteiten bestonden en nu succesvol gevormd zijn tot eenheidsstaten, al moet je wel diep graven om het complete proces daartoe te kunnen overzien. Een 100% faal garantie van rijken die worden samengevoegd is dus niet waar.

De twee machtsblokken China en V.S. moeten juist een rede zijn waarom de EU wil doorzetten naar een politieke unie om tegenwicht te kunnen bieden aan deze twee machtsblokken. Je bereikt meer als je als EU binnenstapt, dan dat je als Nederland, Duitsland of Frankrijk binnenstapt.
HR
Amerika is inderdaad een heel goed voorbeeld. Dat is namelijk ook een groot rijk geworden net als bijvoorbeeld rome. En net als rome ging het een tijd lang vreselijk goed. Nu is amerika een van de landen met de meeste armoede. Maar ja, wij zien alleen de hollywood-films dus die cijfers doen ons niet zoveel. Dat het daar mogelijk was voor banken om de totale wereldeconomie in gevaar te brengen (en dit deels heeft gedaan) en alleen door een nood-reddingsplan met geld van de duizenden belastingbetalers die nu op straat leven omdat ze hun huis zijn kwijtgeraakt doet natuurlijk niet ter zake. Net zoals de tentenkampen (het lijken potverdorie wel vluchtelingen) die amerika nu steeds meer rijk wordt. Hoe kun je dat als succesvolle eenwording van staten zien?

En waarom moeten de machtsblokken china en de VS gezien worden als gevaar of moeten wij meedoen met dat 'wie heeft langste pik'-verhaal? Laat ze lekker. Canada doet dat ook al jaren en die heeft mijn zijn gematigde politiek gezorgd voor een stabiel land dat niet torenhoge winsten boekte zoals amerika heeft gedaan, maar waar ze nu ook geen vluchtelingenkampen hebben en het nog steeds heel aardig gaat in slechte tijden.

Maar ook in canada heb je vast d66'ers die het liefst zouden samen gaan met de VS, want wow, dán heb je een sterk blok!

Geen stellingname
HR
HR

keeskoi
Idool

Uit: lelystad
Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 23 november 2005

wat zeg je nu? schreef:

(...)

Geen enkel systeem in Nederland is bestand tegen een wereldwijde crisis. Mensen moeten eens leren te accepteren dat groei gaat met vallen en opstaan, dat zijn wij de afgelopen zestig jaar niet gewoon maar geen enkel systeem leidt ons naar absolute welvaart, het gaat altijd met vallen en opstaan.

HR
Als de banken niet zo inhalig waren geweest, als de banken die Amerikaanse leningen beter hadden bekeken, ja dan was europa de crisis bespaard gebleven.
Het is begonnen met die risico produkten bij Amerikaanse banken. Giga winstne en giga bonussen. Daar hebben deeuropese banken zich op gestort. Zonder te kijken wat voor producten of risico's ze kochten.
Het heeft zich als ene virus verspreid.
Nu mag de belasting betaler er voor opdraaien.

Leen jizelf 5 keer je salaris dan ben je zelf verantwoordleijk voor het niet terug kunnen betalen.
Als je bank dat doet wordt de rekening ook bij jou op je deurmat neergelegd.

Zelfde geldt voor het toelaten van landen binnen de EU en de Euro. Als er toen wat beter was opgelet door die Europa fetisjisten, dan hadden we nu dat noodfonds niet nodig gehad.
Het valt op dat landen die het behorlijk voor elkaar hebben, nu de motor/finacier zijn van dat noodfonds.

En maar roepen dat we alle macht aan Europa moeten overdragen.
Das hetzelfde als je geld laten beleggen door iemand anders, en daarna als die poen verdwenen is gaan schreeuwen.
Als we de macht overdragen aan Europa dan geven we in feite onze portemonnee weg, onze pincodes etc.

Baas in eigen portemonnee, das wel zo veilig.
Banken onder nauw toezicht.
Regels opstellen waar de banken zich aan moeten houden.
De rekening bij die banken neerleggen, laat ze maar betalen.
Banken wettelijk opleggen hoeveel winst ze (max) mogen maken op produkten.

Daarna mag je pas wijzen op de burger die teveel geleend heeft.

Keuze stelling: SP
HR
HR

Amsterhammer
Idool

Uit: Amsterdam
Reg.: 31 juli 2005

Tekst sombere Troonrede uitgelekt

Leden van de Staten Generaal. Ons land maakt economisch moeilijke tijden door. Het gaat kat. Ondanks verregaande manipulaties van ons geheime genootschap B., dat de AEX weer stevig boven de driehondeurd heeft weten te krijgen én het herstel van het brede midden in de vaderlandse politiek, met dank aan de vele toegewijde en enthousiaste medewerkers van onze Staatsomroep, gaat het nog steeds ontzettend kat. Het doet deugd te constateren dat er overal in het land blijde stemmen klinken die spreken van een Nieuw Nederland. Maar eigenlijk gaat het kat. Luttele centimeters onder het Nieuwe Nederland is de veenbrand met vele hectares toegenomen. De onvrede onder de bevolking is weer ondergronds gegaan, en elke raketgeleerde kan vertellen wat dat betekent. Maar dan zullen we wel snel moeten zijn, want raketgeleerdes zijn in hoog tempo aan het emigreren naar het buitenland. Zo kat gaat het al. Het stemt tevens droevig te moeten vernemen dat de staatsschuld elk moment de psychologische grens van 25.000 EURO per persoon gaat overschrijden.

Iedere Nederlander, bejaarden, babies, alsook de zieken, de zwakken en de misselijken hebben een schuld aan de staat die met geen mogelijkheid meer terug te betalen is. En dat is kat. Met dank aan Wouter Bos, die miljarden uitgaf om de bonusbankiers te redden. Met dank aan de verprutsers van Rutte1, met dank aan Kunduz. Zes graaikabinetten in tien jaar tijd hebben dit land tot de rand van de afgrond gebracht.

De werkeloosheid in de eurozone was nog nooit zo hoog. Vooral de immense jeugdwerkeloosheid baart zorgen. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Er zijn er ook die wel hun best doen op de arbeidsmarkt. Maar dat zijn slechts enkelen.

De stille armoede in de hogere regionen van onze samenleving is schrikbarend toegenomen. Het midden- en kleinbedrijf in onze populaire winkelstraat PC Hooft heeft het zwaar. Zowel het nieuwe geld als het oude geld is op. (En - dit is ook best wel kat - bij de Volkskrant hadden ze geen geld voor een actuele foto.)

Ondernemers, de kurk waar onze VOC-natie al sinds 1600 op drijft, gaan bij bosjes failliet. In juli van dit jaar behaalde Nederland een triest record van 723 bankroets in één maand. Onze nationale trots Philips maakte vorige week bekend dat er 2200 banen verloren gaan. De BTW-verhoging, die nodig is om mijn Lemsteraak elk jaar voor ettelijke tonnen te onderhouden [deze zin beter weghalen - red. Onze Taal], jaagt consumenten in de grensstreken naar het buitenland. Met als gevolg dat ondernemers in die gebieden nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden in deze tijden van dalende koopkrachten.

De voedselprijzen stijgen wereldwijd nu met dubbele cijfers. De benzine was nog nooit zo duur. Grootgrutter Albert Heijn vraagt 1,25 voor armetierige aubergines en het premium vlees (biefstuk, entrecote, ribeye) ligt niet meer in de schappen maar achter de toonbank wegens explosief toegenomen winkeldiefstallen. En veur een grammetje Colombiaans marcheerpoeder moet ook steeds meer neergelegd worden. En dat is kat, met peren.

Het afgelopen jaar was een zwaar jaar voor ons milieu. Ons fragiele ecosysteem kreeg opnieuw te maken met enorme tegenslagen. Het was de heer Tofik Dibi van GroenLinks, die meende in een Amerikaanse schoolbus door het land te moeten rijden. Een simpele check van het kenteken van deze schoolbus (BN-GP-67) leerde ons dat het hier ging om een stokoude 8 cilinder dieselbus (zonder roetfilter) van 7000 kilo, die kilo's fijnstof door ons mooie Nederland walmde. Gevolg: spectaculaire afname van de ijskappen, tien dozijn ijsbeertjes stierven de verstikkingsdood en in de Noordzee zwemmen nog maar 100 kabeljauwen, met dank aan de heer Dibi.

De woningmarkt baart nog het meeste zorgen. Onze nationale economische aanjager staat al zo'n twee jaar stil en het aantal te koop staande woningen stijgt weer harder dan Nederland hebben kan. Gezien deze grafiek kunnen we niet anders zeggen dan: het gaat kat. Vijf procent van de woningen staat leeg. Ook vier van mijn huizen staan leeg, maar dat is dan omdat ik er zelf niet ben.

Leden van de Staten-Generaal, met deze katbegroting wil de regering tegemoetkomen aan de onzekerheden, problemen en ambities in de maatschappij, in het besef dat niet alle oplossingen op korte termijn bereikbaar zijn. De regering wil samen met u haar doelstellingen realiseren en ziet daartoe uit naar vruchtbaar overleg. Maar het heeft allemaal maar weinig zin. Jullie gaan gigantisch naar de kloten, ik niet, want ik ga met pensioen. De groeten en Gods zegen.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/09/tekst_sombere_troonrede_uitgel.html

Geen stellingname
HR
HR

de das
Basisspeler

Uit: leiden
Vak: 410
Reg.: 20 september 2003

Van de film schreef:

(...)

Amerika is inderdaad een heel goed voorbeeld. Dat is namelijk ook een groot rijk geworden net als bijvoorbeeld rome. En net als rome ging het een tijd lang vreselijk goed. Nu is amerika een van de landen met de meeste armoede. Maar ja, wij zien alleen de hollywood-films dus die cijfers doen ons niet zoveel. Dat het daar mogelijk was voor banken om de totale wereldeconomie in gevaar te brengen (en dit deels heeft gedaan) en alleen door een nood-reddingsplan met geld van de duizenden belastingbetalers die nu op straat leven omdat ze hun huis zijn kwijtgeraakt doet natuurlijk niet ter zake. Net zoals de tentenkampen (het lijken potverdorie wel vluchtelingen) die amerika nu steeds meer rijk wordt. Hoe kun je dat als succesvolle eenwording van staten zien?

En waarom moeten de machtsblokken china en de VS gezien worden als gevaar of moeten wij meedoen met dat 'wie heeft langste pik'-verhaal? Laat ze lekker. Canada doet dat ook al jaren en die heeft mijn zijn gematigde politiek gezorgd voor een stabiel land dat niet torenhoge winsten boekte zoals amerika heeft gedaan, maar waar ze nu ook geen vluchtelingenkampen hebben en het nog steeds heel aardig gaat in slechte tijden.

Maar ook in canada heb je vast d66'ers die het liefst zouden samen gaan met de VS, want wow, dán heb je een sterk blok!
HR
Jup en dat heet NAFTA, die langzaam aan steeds meer aan invloed wint. In de staat van de EU 30 jaar terug. Amerika is de afgelopen 60 jaar een soort van beschermheer van West Europa geweest in de strijd tegen het communisme, waardoor West Europa niet perse op eigen benen hoefde te staan, want onze belangen werden mede door de VS verdedigt. Dit gaat veranderen de komende decennia en samen sta je sterker dan als individueel niets voorstellend landje met onze 16 miljoen inwoners. Je hebt simpelweg geen invloed op het wereldtoneel als je zo klein bent en zal je eerder beïnvloed worden door grotere machten om bepaalde wensen uit te voeren omdat je als klein land afhankelijk van ze bent.

Dan kunnen we onze premier weer schoothondje van de VS en dergelijke noemen. Dat komt indirect voort uit onze afhankelijkheid van dat machtsblok. Ik werk liever samen met 15 andere landen waar in we zelf invloed kunnen uitoefenen op de richting die we als land nemen dan dat we naar de pijpen van China en de VS moeten dansen. Want dat is het alternatief.

Keuze stelling: D66
HR
HR

Van de film
Legende

Maar wij hebben als landje nu al niets te vertellen in europa, dus dat wij klein zijn gaat nog steeds op, of je nu in de EU zit of niet. Zul je vast zeggen:' dan moet de EU ons land maar worden' maar dan ben je dus burger van de EU en hebben we alsnog maar 16 miljoen stemmen voor de nieuwe president van de EU terwijl de oorspronkelijke inwoners van duitsland daarom lachen. Dan ben je dus álle macht kwijt, terwijl je nu nog íets kunt doen. Want we zitten nou eenmaal op een goudmijn in nederland qua doorvoer.

Ik hoop voor canada dat de samenwerking vooral zo blijft zoals die nu is en niet de richting op gaat van de EU van tegenwoordig, anders gaat canada op een dag ook beginnen met vluchtelingenkampen.

Geen stellingname
HR
HR

wat zeg je nu? Rode kaart: waarschuwing
Legende

Reg.: 19 april 2006

keeskoi schreef:

Als de banken niet zo inhalig waren geweest, als de banken die Amerikaanse leningen beter hadden bekeken, ja dan was europa de crisis bespaard gebleven.
Het is begonnen met die risico produkten bij Amerikaanse banken. Giga winstne en giga bonussen. Daar hebben deeuropese banken zich op gestort. Zonder te kijken wat voor producten of risico's ze kochten.
Het heeft zich als ene virus verspreid.
Nu mag de belasting betaler er voor opdraaien.HR
Zo dan, krijg ik even wat PVV/SP standpunten op me afgevuurd.

Je hebt op zich gelijk hoor, de financiele instellingen hebben zich onbehoorlijk gedragen. Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die dat anders zien. Maar dan...

Hoe dwing je banken om zich weer netjes te gedragen? Of beter gezegd, hoe dwing je mensen om eens een keer niet hebberig te worden? Hoe zorg je ervoor dat er wel goede mensen blijven werken en dat het niet een soort van overheidsorgaan wordt waarbij de bureaucratie toeslaat. Waar ligt het gewenste evenwicht?

Het is prima dat jij heel boos bent op de banken, maar vanaf het moment dat je constateert dat het fout zit gaat het altijd ten koste van de belastingbetaler, want ook het vallen van een bank kost heel veel geld.

Leen jizelf 5 keer je salaris dan ben je zelf verantwoordleijk voor het niet terug kunnen betalen.
Als je bank dat doet wordt de rekening ook bij jou op je deurmat neergelegd.HR
En terecht, maar zo werkt het niet. Want je kunt moeilijk tegen een bank zeggen "ga maar failliet" als juist het geld in de banken van Jan Modaal is.

Als ik jou zo beluister neem ik aan dat jij voor die 3% regeling bent, dat je die tekorten maar wat graag zo snel mogelijk de wereld uit wil hebben. Als we het van de consument en de banken mogen verwachten, dan toch helemaal van de overheid.

Zelfde geldt voor het toelaten van landen binnen de EU en de Euro. Als er toen wat beter was opgelet door die Europa fetisjisten, dan hadden we nu dat noodfonds niet nodig gehad.
Het valt op dat landen die het behorlijk voor elkaar hebben, nu de motor/finacier zijn van dat noodfonds.HR
Helemaal mee eens. Dan hadden we als kleiner groepje minder last gehad van dat andere groepje. Maar daar hebben we nu niks meer aan. We moeten nu dealen met de huidige situatie, roepen dat het verkeerd is gegaan heeft nu geen zin meer.

En hoe kun je spreken van echte solidariteit als je alleen met andere sterke landen wil samenwerken. Ligt er bij ons ook niet een beetje verantwoordelijkheid om het die andere landen te leren?

En maar roepen dat we alle macht aan Europa moeten overdragen.
Das hetzelfde als je geld laten beleggen door iemand anders, en daarna als die poen verdwenen is gaan schreeuwen.
Als we de macht overdragen aan Europa dan geven we in feite onze portemonnee weg, onze pincodes etc.HR
Ik begrijp je punt, dat doemscenario spookte ook door mijn hoofd toen de SP het in de peilingen goed deed.

Maar je moet zaken wel kunnen scheiden, een goed georganiseerd Europa heeft namelijk wel degelijk voordelen. Alleen moet het goed georganiseerd zijn.

Fout bestuur is fout bestuur, zowel in Nederland, bij een gezin als bij Europa.

Baas in eigen portemonnee, das wel zo veilig.
Banken onder nauw toezicht.
Regels opstellen waar de banken zich aan moeten houden.
De rekening bij die banken neerleggen, laat ze maar betalen.
Banken wettelijk opleggen hoeveel winst ze (max) mogen maken op produkten.

Daarna mag je pas wijzen op de burger die teveel geleend heeft.
HR
Dat klinkt leuk, maar de vraag is hoe goed banken kunnen werken als je ze geen speelveld meer geeft. En wat gebeurt er als een bank zich niet aan de regels houdt? Dondert dan de aandelenkoers in elkaar, gaan mensen dan in paniek geld pinnen. Wie betaalt de rekening als een bank omvalt?

Geen stellingname
HR
HR

keeskoi
Idool

wat zeg je nu? schreef:

(...)

Dat klinkt leuk, maar de vraag is hoe goed banken kunnen werken als je ze geen speelveld meer geeft. En wat gebeurt er als een bank zich niet aan de regels houdt? Dondert dan de aandelenkoers in elkaar, gaan mensen dan in paniek geld pinnen. Wie betaalt de rekening als een bank omvalt?
HR
Ach jij bent zo'n angsthaas wat de SP betreft.
Dat we nu met die landne opgescheept zitten die de zaak belazerd hebben is helaas een feit. Betekent dus drie dubbel oppassen met de volgende nieuwe landen.

Je vraagt me hoe je de banken dwingt zich netjes te gedragen. Maak van mijn part een wet waarmee je de verantwoordelijken een tijd lang kan opsuiten, alles wat z ebezitten kan confisceren.
Geef banken een speelruimte van zeg ff max 3%. Kunnen ze zat verdienen. Het is toch bezopen dat de schatkist eerst banken moet redden en ze in no time dat kunnen aflossen. Dat betekent in mijn ogen dat ze torenhoge winsten halen. Anders kunnen ze zo veel geld nooit zo snel aflossen.

Ik pleit niet voor het leeghalen van de rekeningen, maar het zou een perfect dwangmiddel zijn van de burger.

Ik pleit helemaal niet voor een bondje van alleen sterke landen. Ik pleit voor verantwoordelijke politci die met een vergrootglas nieuwe landen met een stofkan doorlichten voor ze mee mogen doen.
Zo voorkomen we dat we weer mee mogen gana betalen om die landen op de been t ehouden. Elastiekje breekt een keer he.

Het gegeven dat we mee mochten beslissen over de europese grondwet en we massaal nee zeiden was niet genoeg voor de eurofielen in den haag.
Nee, ze noemden het ineens anders en zonder ons weer te vragen werd het door onze strot geduwd. Onde rhet mom jullie hebben ons 4 jaar mandaat gegeven.
Een nee is een nee. Maar goed dat is ook achter onze rug om gerealiseerd.
We moeten schijnbaar heel snel opgenomen wordne in dat grote europa.

Wat bedoel jij met een goed georganiseerd europa?? Een europese regering die het allemaal gaat bepalen??

Toen de bankenzich niet aan de regels hielden, (oorzaak crisis) zijn de aandeelkoersen ook in mekaar gelazerd.
MOcht een bank omvallen dan staat de schatkist garant tot een ton toch???
Maar dat is niet mijn bedoeling. Als ene bank zich misdraagt moet je als land de keus heben die bank aan te pakken. Desnoods nationaliseren of zoiets.
ABN is nu van "ons".
Laat de staat eenvoorbeeld stellen en de max. winst op financiele producten op een percentage stellen. Wedden dat je dan en hoop extra klantne krijgt? Moeten andere banken ook mee, ergo het wordt voor ons allemaal goedkoper.

Helaas ziet het er naar uit dat de vvd gaat regeren. Jammer genoeg heben veel mensen op het laatste moment besloten hun stem toch maar op de vvd of de pvda te geven.
Ik had toch graag eens een uitslag gezien zoals de peilingen 2 weken voor de verkiezingen aangaven.
Nu maa rhopen dat de pvda zo sterk in de schoenen staat dat in ieder geval de SP mee gaat doen. Kan de vvd, de light factor meenemen, d'66.

Dit land vraagt om een sociaal beleid en dus ene regering met een rode kleur.
Met de rem op europa en een uiterst voorzichtig nieuwe landen beleid.

HR
HR

Van de film
Legende

wat zeg je nu? schreef:

HR
In amerika zijn nu gewoon regels opgesteld waardoor banken zich niet meer in mogen laten met bepaalde risicovolle zaken, waar ze eerst vrij spel hadden. Hebberigheid kun je niet uit de mens weren, dus moeten er regels zijn. In amerika gaat het nu volgens mij weer de goede kant op. Regels helpen dus wel degelijk.

Geen stellingname
HR
HR

de das
Basisspeler

Van de film schreef:

(...)

In amerika zijn nu gewoon regels opgesteld waardoor banken zich niet meer in mogen laten met bepaalde risicovolle zaken, waar ze eerst vrij spel hadden. Hebberigheid kun je niet uit de mens weren, dus moeten er regels zijn. In amerika gaat het nu volgens mij weer de goede kant op. Regels helpen dus wel degelijk.
HR
Er is juist felle kritiek vanuit het "linkse kamp" in de VS dat de maatregelen daar lang niet zo toereikend zijn als in Europa. In de VS is heel weinig veranderd. Overigens is de aflevering van Tegenlicht van afgelopen zondag interessant en betereft de bancaire sector en het functioneren ervan. Beetje een romantische voorstelling van zaken door Tegenlicht, maar wel heel interessant.

Om nog even in te gaan aangaande je reply op mijn laatste post, ik ben het oneens dat wij als land niets te vertellen hebben in Europa. Het is niet veel, maar het is een stuk meer dan dat we individueel het wereldtoneel op zouden gaan. Kijk maar naar de rol van Jan Kees de Jager samen met Finland en Duitsland aangaande de crisis, als er bondgenoten gevonden kunnen worden betreft bepaalde standpunten kan je zeker wat los onderhandelen. Daarnaast stond Balkenende in de EU als een keiharde onderhandelaar bekend die eigenlijk veel te veel geregeld kreeg voor een "landje" als Nederland.

Ik denk juist vanwege onze economische positie, dat we binnen de EU aardig wat te vertellen hebben. De centralisering van de toezicht van overheidsfinancieeen is mede door Nederland tot stand gekomen en dat vind ik een goede ontwikkeling. Juist door deze centralisering, voorkom je in de toekomst dat landen als Griekenland de boel kunnen oplichten.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat op sommige vlakken qua regelgeving de EU doorschiet en dat dat het meer een nationale aangelegenheid is. Een structuur zoals in de VS, een Federale overheid en staten die bevoegdheden hebben om zaken in de staat te regelen is ideaal naar mijn idee. Daarnaast is de toespraak van Schulz gister schandalig, en het vervolgens gek vinden dat er zoveel Eurosceptici is.

HR
HR

Van de film
Legende

de das schreef:

Ik denk juist vanwege onze economische positie, dat we binnen de EU aardig wat te vertellen hebben. De centralisering van de toezicht van overheidsfinancieeen is mede door Nederland tot stand gekomen en dat vind ik een goede ontwikkeling. Juist door deze centralisering, voorkom je in de toekomst dat landen als Griekenland de boel kunnen oplichten.
HR
De aflevering van tegenlicht ga ik nog bekijken als ik de tijd vind. Bedankt voor de tip.

Als we vanwege onze economische positie wat te zeggen hebben binnen de EU, waarom moeten we er dan in zitten?
Met de centralisering voorkom je griekenland toestanden, maar je krijgt er amerikaanse toestanden voor terug. Want ik blijf maar niet begrijpen waarom jij en andere mensen toch denken dat wanneer het groot is het niet mis kan gaan. Als alles gecentraliseerd is en het gaat dán mis, zit je dieper in de shit dan je ooit voor mogelijk kunt houden. Als het gescheiden is en griekenland had bijvoorbeeld voor een andere richting gekozen, dan hadden we als zakenpartners kunnen zeggen:'kom, wij als duitsland, frankrijk en nederland pompen wat geld in griekenladn zodat ze er weer bovenop komen'. Als we straks 'de EU' zijn, wie gaat ons dan helpen wanneer het verkloot wordt aan de top? Zijn we niet eens meer als landje afhankelijk van amerika en china, maar zelfs als heel werelddeel.

Geen stellingname
HR
HR

retuow
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 11 oktober 2004

Van de film schreef:

(...)

HR
Nu moeten we niet te vervelend doen over het fenomeen 'hebberig'. Hebberigheid heeft ook positieve kanten.. 'Greed is good'.
http://www.youtube.com/watch?v=ONXpaBQnBvE

Keuze stelling: CDA
HR
HR

de das
Basisspeler

Van de film schreef:

(...)

De aflevering van tegenlicht ga ik nog bekijken als ik de tijd vind. Bedankt voor de tip.

Als we vanwege onze economische positie wat te zeggen hebben binnen de EU, waarom moeten we er dan in zitten?
Met de centralisering voorkom je griekenland toestanden, maar je krijgt er amerikaanse toestanden voor terug. Want ik blijf maar niet begrijpen waarom jij en andere mensen toch denken dat wanneer het groot is het niet mis kan gaan. Als alles gecentraliseerd is en het gaat dán mis, zit je dieper in de shit dan je ooit voor mogelijk kunt houden. Als het gescheiden is en griekenland had bijvoorbeeld voor een andere richting gekozen, dan hadden we als zakenpartners kunnen zeggen:'kom, wij als duitsland, frankrijk en nederland pompen wat geld in griekenladn zodat ze er weer bovenop komen'. Als we straks 'de EU' zijn, wie gaat ons dan helpen wanneer het verkloot wordt aan de top? Zijn we niet eens meer als landje afhankelijk van amerika en china, maar zelfs als heel werelddeel.
HR
Amerikaanse toestanden zijn totaal niet aan de orde bij de vorming van een Unie. Een crisis van deze omvang is niet afhankelijk of het massaal in een land gebeurd of niet, regelgeving en toezichthouding is van veel grotere invloed. In de VS wordt er door de linkse vleugel vaak met jaloezie gekeken hoe in Europa de inkomsten worden verdeelt en aan welke regelgeving ondernemingen, waaronder banken, worden onderworpen. De situaties zijn totaal niet vergelijkbaar. Qua toezicht kan je stellen dat de toezichthouders in de VS er Griekse trekjes op na hielden, maar dat is juist wat er in de EU in de toekomst voorkomen gaat worden met centralisering van de toezicht. Of in ieder geval, de speelruimtes voor dit soort praktijken worden sterk verkleind.

Als je dit niet bedoelt met Amerikaanse toestanden, dan moet je even verduidelijken wat dan wel.

Als wij 15 (?) onafhankelijke landjes blijven met onze eigen wetten en toezichthouders, maar wel de EU als vrijhandelzone blijven gebruiken, dan lopen wij keer op keer in dezelfde vallen. Doordat de EU landen economisch nu zo sterk geintegreerd zijn met elkaar is het essentieel voor alle landen in de EU dat toezichthouding en regelgeving gecentraliseerd wordt. Hierdoor is er een echt onafhankelijke toezichthouder die niet de nationale belangen van een land laat meetellen (zie Griekenland).

Als we allemaal van elkaar afhankelijk zijn economisch (waardoor het veel besproken domino effect kan ontstaan) en elk land zijn eigen regelgeving en toezichthouding er op na kan houden is dat het wat juist een crisis als dit veroorzaakt. Wel of geen Euro doet hier niets aan af.

HR
HR

Van de film
Legende

de das schreef:

Een crisis van deze omvang is niet afhankelijk of het massaal in een land gebeurd of niet, regelgeving en toezichthouding is van veel grotere invloed. In de VS wordt er door de linkse vleugel vaak met jaloezie gekeken hoe in Europa de inkomsten worden verdeelt en aan welke regelgeving ondernemingen, waaronder banken, worden onderworpen. De situaties zijn totaal niet vergelijkbaar.Als je dit niet bedoelt met Amerikaanse toestanden, dan moet je even verduidelijken wat dan wel.
HR
Een crisis is niet afhankelijk van de massa. De omvang van de crisis wel. Dat lijkt me niet zo'n moeilijk abc'tje. De situaties zijn totaal niet vergelijkbaar omdat we nu nog individuele landen zijn. Als we straks één land zijn is de situatie heel goed vergelijkbaar. Ik snap niet hoe je niet kunt zien dat als het toezicht gecentraliseerd wordt en dat mis gaat het in heel europa mis gaat, terwijl wanneer het toezicht in nederland mis gaat het alleen in nederland mis gaat. Zo moeilijk is dat toch niet?

Als wij 15 (?) onafhankelijke landjes blijven met onze eigen wetten en toezichthouders, maar wel de EU als vrijhandelzone blijven gebruiken, dan lopen wij keer op keer in dezelfde vallen.
HR
Welke precies?

Doordat de EU landen economisch nu zo sterk geintegreerd zijn met elkaar is het essentieel voor alle landen in de EU dat toezichthouding en regelgeving gecentraliseerd wordt.
HR
Waarom?

Hierdoor is er een echt onafhankelijke toezichthouder die niet de nationale belangen van een land laat meetellen (zie Griekenland).
HR
Dat klinkt mooi, maar dat lijkt me nogal logisch. Alsof de toezichthouders van amerika een voorkeur voor canada hebben...

Als we allemaal van elkaar afhankelijk zijn economisch (waardoor het veel besproken domino effect kan ontstaan) en elk land zijn eigen regelgeving en toezichthouding er op na kan houden is dat het wat juist een crisis als dit veroorzaakt.
HR
Uuh, ik weet niet, maar de crisis is niet veroorzaakt doordat alle euro-landen aparte wetgeving hadden, maar door het bankwezen dat speculeerde met hypotheekgelden van burgers. Nederland is vanwege de doorvoer behoorlijk afhankelijk van andere landen, maar dit geldt voor duitsland bijvoorbeeld veel minder. Dus ook voor nederland is het beter wanneer de EU niet één land wordt, want als duitsland om valt, hebben we altijd frankrijk nog, of zwitserland, of oostenrijk. Als we straks één land zijn gaat ten eerste ons geld naar brussel, en ten tweede, als we een stelletje oplichters aan de macht hebben gaat die hele EU over de kling in plaats van één land.

Geen stellingname
HRHR
HR

Skywalker
Icoon

Uit: Dagobah
Droomaankoop: Daniel Jarl
Reg.: 27 juli 2000

Waarom?HR
Dat is vrij simpel. Anders krijg je verschillen in toezicht en consequenties van fouten. Dan kom je in een situatie van scheve verhoudingen. dat kan de bedoeling niet zijn. of je moet willen dat, uiteindelijk een Nederland of een België strenger wordt beoordeeld dan een Griekenland of een Italië.

Keuze stelling: PvdA
HR
HR

Van de film
Legende

Skywalker schreef:

Dat is vrij simpel. Anders krijg je verschillen in toezicht en consequenties van fouten. Dan kom je in een situatie van scheve verhoudingen. dat kan de bedoeling niet zijn. of je moet willen dat, uiteindelijk een Nederland of een België strenger wordt beoordeeld dan een Griekenland of een Italië.
HR
Ja, en wat is daar het probleem van? Dat is toch het probleem van griekenland of italie? Wat boeit mij het nou dat griekenland er een zooitje van maakt of dat in italie de maffia aan de macht is? Heeft dat ooit eerder in de weg gestaan van de welvaart van nederland?

Geen stellingname
HR
HR

Skywalker
Icoon

Het probleem is dat de regels in Nederland strenger worden nageleefd dan b.v. Italië. Weet je wat rechts(on)gelijkheid is? Vind je het logisch dat Nederlandsrs of Belgen meer op moeten geven dan anderen die zich niet aan dezelfde regels hoeven te houden terwijl die regels voor iedereen gelden?

[Dit bericht is veranderd door Skywalker (op 21 september 2012 17:28:02).]

HR
HR

Pancake
Idool

Reg.: 3 juni 2001

VVD, CDA en andere conservatieven,

Wanneer gaan we Nederland weer een voortrekkersrol geven in technologie en innovatie? Vooral lekker gas blijven kopen van poetin en olie van de sheikh.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5151/Vincent-wil-zon/article/detail/3318874/2012/09/19/Schone-technologie-zorgt-voor-nieuw-Wirtschaftswunder-in-Duitsland.dhtml

Conservatyfus regeringen hebben we gehad en dreigen we ook nu weer te krijgen.

Geen stellingname
HR
HR

keeskoi
Idool

de das schreef:

(...)

Amerikaanse toestanden zijn totaal niet aan de orde bij de vorming van een Unie. Een crisis van deze omvang is niet afhankelijk of het massaal in een land gebeurd of niet, regelgeving en toezichthouding is van veel grotere invloed. In de VS wordt er door de linkse vleugel vaak met jaloezie gekeken hoe in Europa de inkomsten worden verdeelt en aan welke regelgeving ondernemingen, waaronder banken, worden onderworpen. De situaties zijn totaal niet vergelijkbaar. Qua toezicht kan je stellen dat de toezichthouders in de VS er Griekse trekjes op na hielden, maar dat is juist wat er in de EU in de toekomst voorkomen gaat worden met centralisering van de toezicht. Of in ieder geval, de speelruimtes voor dit soort praktijken worden sterk verkleind.

Als je dit niet bedoelt met Amerikaanse toestanden, dan moet je even verduidelijken wat dan wel.

Als wij 15 (?) onafhankelijke landjes blijven met onze eigen wetten en toezichthouders, maar wel de EU als vrijhandelzone blijven gebruiken, dan lopen wij keer op keer in dezelfde vallen. Doordat de EU landen economisch nu zo sterk geintegreerd zijn met elkaar is het essentieel voor alle landen in de EU dat toezichthouding en regelgeving gecentraliseerd wordt. Hierdoor is er een echt onafhankelijke toezichthouder die niet de nationale belangen van een land laat meetellen (zie Griekenland).

Als we allemaal van elkaar afhankelijk zijn economisch (waardoor het veel besproken domino effect kan ontstaan) en elk land zijn eigen regelgeving en toezichthouding er op na kan houden is dat het wat juist een crisis als dit veroorzaakt. Wel of geen Euro doet hier niets aan af.
HR
Einig idee wat voor "griekse"toestanden ze in de VS hebben?? Californië is failliet. Nog ene paar andere staten staan er ook niet zo denderend voor.
Welke toezichtjouder heeft daar op Californië gelet???

Wlek val lopen we in als we (net zoals de situatie nu nog is) 15 aparte soevereine landen blijven???
Als we niet zo euorpa geil waren geweest en beter opgelet hadden dna was griekenland nooit in de euro geweest.
Maar partijtjes als d'66 willen maar al te graag alles overhevelen naar Brussel.

Vrij verkeer van personen en goedren ok, 1 munt ook nog ok, maar verder blijft europa aan de grens staan.
We hebben het eeuwen gered zonder bemoeienis van buiten.
De grijograge en bemoeizuchtige handjes van Europa moeten van ons land afblijven. Die cirsis is niet veroorzaakt omdat we allemaal separate landjes zijn (gebleven).

De crisis is veroorzaakt door de financiele sector en landen die met ene 6 dubbele boekhoudig al te graag zijn binnengehaald, door partijtjes als jouw d'66.

HR
HR

Van de film
Legende

Skywalker schreef:

Het probleem is dat de regels in Nederland strenger worden nageleefd dan b.v. Italië. Weet je wat rechts(on)gelijkheid is? Vind je het logisch dat Nederlandsrs of Belgen meer op moeten geven dan anderen die zich niet aan dezelfde regels hoeven te houden terwijl die regels voor iedereen gelden?
HR
Uuhm, volgens mij is italie ook zo failliet als ik weet niet wat, dus volgens mij zijn het vooral de italianen die last hebben van die rechtsongelijkheid. Niet nederland of belgie.

Geen stellingname
HR
HR

Skywalker
Icoon

Niet? Wellicht kan je een paar pensioenfondsen bellen en vragen of die investeringen hebben in de probleemlanden van de EU en zo ja, hoe hoog die zijn. Het antwoord zal je verbazen.

HR
HR

Van de film
Legende

Skywalker schreef:

Niet? Wellicht kan je een paar pensioenfondsen bellen en vragen of die investeringen hebben in de probleemlanden van de EU en zo ja, hoe hoog die zijn. Het antwoord zal je verbazen.
HR
Is dat dat verhaal waarbij (ook banken) het pensioen van burgers is geïnvesteerd in waardeloze beleggingen?

Geen stellingname
HR
HR

Skywalker
Icoon

Nee. Dit zijn investeringen die pas waardeloos worden als een land failliet gaat. En mensen keihard in hun pensioen gaat treffen.

HR
HR

Van de film
Legende

Skywalker schreef:

Nee. Dit zijn investeringen die pas waardeloos worden als een land failliet gaat. En mensen keihard in hun pensioen gaat treffen.
HR
Dan moeten ze hun pensioen maar beter beleggen. Tjah. Je weet dat je, als je gaat beleggen, alles kwijt kunt raken. Als je beloofd wordt dat dit niet gebeurd kun je het pensioenfonds verantwoordleijk stellen, maar anders is het toch allemaal niet zo moeilijk?

Geen stellingname
HR
HR

Skywalker
Icoon

Werk jij? Dat loop ook jij risico. Pensioenfondsen aansprakelijk stellen? Hoe? Dat is verdomd lastig, dus als jij een succesvolle manier kent hoor ik het graag. Maar goed, hier gaan we niet uitkomen. Succes met het aanklagen van je pensioenfonds, later. :)

[Dit bericht is veranderd door Skywalker (op 22 september 2012 22:38:51).]

HR
HR

wat zeg je nu? Rode kaart: waarschuwing
Legende

Reg.: 19 april 2006

Van de film schreef:

(...)

Dan moeten ze hun pensioen maar beter beleggen. Tjah. Je weet dat je, als je gaat beleggen, alles kwijt kunt raken. Als je beloofd wordt dat dit niet gebeurd kun je het pensioenfonds verantwoordleijk stellen, maar anders is het toch allemaal niet zo moeilijk?
HR
Vraag is alleen waar dat pensioenfonds dat geld vandaan moet halen als het er niet is.

Pensioenfondsen, banken en overheden, ze speculeren met jouw centen. Natuurlijk moeten ze dat voorzichtiger doen maar wat doe je als ze toch onverstandige besluiten nemen.

De mens wil graag op korte termijn resultaat. Een bankier wil zijn bonus, de trainer van Ajax wil punten in Dortmund. Mensen zijn bereid om dan af te stappen van hun lange termijn visie (als ze die al hebben).

Wij wilden graag dat de opbrengsten van ons aardgas direct naar de burgers zou gaan, daarom zitten we nu in een pakket wat ons veel afhankelijker maakt van Europa dan nodig. Maar die beslissingen werden genomen voordat er uberhaupt sprake was van een Euro.

Het continu afstappen van een koers is het probleem, en zolang mensen korte termijn boven duurzaamheid blijven kiezen hou je op gezette tijden problemen.

Geen stellingname
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 35 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » C - Supporters » Het Praathuis » Nederlandse politiek en verkiezingen

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Pool-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Moet Ajax, nu Van Rhijn geblesseerd is geraakt, een nieuwe rechtsback halen?

Ja, ik heb geen vertrouwen in zijn vervangers
Ja, maar dan wel omdat ik niet tevreden ben over Van Rhijn
Nee, ik heb vertrouwen in de jeugd
Nee, ik heb geen vertrouwen in aankopen

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 34,7% dat ADO Den Haag wint van Feyenoord. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor PEC Zwolle-Ajax.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!