Ajax Netwerk
zondag 21 december 2014 - 10:55                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Het Praathuis » Nederlandse politiek en verkiezingen

HR

Deze topic is open en bestaat uit 38 pagina's: « 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 38 »

HR

Stelling:

Verkiezingen 2012: Ik stem op..
VVD
PvdA
PVV
CDA
SP
D66
GroenLinks
ChristenUnie
SGP
Partij voor de Dieren
Pirantenpartij
50Plus
Anders, namelijk...

HR
HR

Van de film
Legende

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 30 november 2003

quote:HR
Zlatanist schreef:

Ik bepaal helemaal niks, volgens mij zeg ik dat die ouders de vrijheid hebben om hun kinderen zo op te voeden. Alleen dan wel buiten school. Ik vind religie gewoon geen functie hebben op een basisschool, maar goed zoals jij al zei volgens mij gaan het daar niet over eens worden ;)
HR
Dat hoeft ook niet en is prima, maar jij wilt ouders wel dwingen om hun kind naar een andere school te sturen dan ze eigenlijk willen. En dan wordt er van religie gezegd dat ze mensen onderdrukken...

Geen stellingname
HR
HR
Ik heb Partij voor de Dieren gestemd. Zo te zien de enige hierzo. Jammer dat de partij tot nu toe het over dierenwelzijn heeft. Ik hoop dat ze het in de toekomst meer over diversiteit en natuur in het algemeen gaan hebben. Dan kunnen ze uitgroeien tot een serieus grote partij. We hadden Groenlinks daar eerder voor, maar die zijn zo lachwekkend slecht, die neemt niemand serieus meer. Wat een schande dat je zo zwaar verlies hebt en daarna Wilders uitlacht. Om vervolgens zelf te vertrekken terwijl de avond nog lang niet afgelopen was! Wat een vieze decadente semi elitaire partij is dat geworden zeg. Bah bah bah.

De discussie tussen PvdA en VVD vind ik nergens over gaan. Economie hebben wij als export land toch weinig vat op. Ook zijn beiden machtspartijen. Als ze maar kunnen regeren en een beetje mee blaten/belangrijk doen dan vinden zij het al weer best.

Ik heb weinig van de campagnes gevolgd maar het leek me niet best. Kinderachtig geleuter, op tv altijd maar economie geneuzel zonder dat iemand daar maar ook verstand van had. Andere standpunten telden niet tot nauwelijks mee. Het was weer eens op kleuterschool niveau. Alleen Wilders heeft de humor om het allemaal nog een beetje draaglijk te maken, waar overigens Samson en Rutte prima mee omgingen. Die verzuurde koppen van Pechtold en Sap mogen van mij verdwijnen, verpest heel me eetlust.

Keuze stelling: Partij voor de Dieren
HR
HR

keeskoi
Idool

Uit: lelystad
Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 23 november 2005

Groen slinks is terecht blij met het verlies van de pvv. Nik smis mee toch??
Als wij verliezen en onze directe concurrenten ook, zijn we toch ook blij???
Maar goed, ik ben geen groens slinks fan.
Sap is ingedikt zeg maar :).
Ik ben wel benieuwd of het grote rode gevaar nu ineens de grote rode vriend gaat worden.
Dan komt nog de kwestie meerderheid 1e kamer, wat ik overigens een lul argument vind van Rutte, want die meerderheid had ie de afgelopen 2 jaar ook niet.
Moet je nu, om die meerderheid in die 1e kamer te hebben dan maar een gladjanus als pechtold erbij nemen?? Of dat trieste zooitje van het cda??
Dat laatste lijkt mij zeker geen optie, immers die maakten deel uit van dat mislukkelingen zooitje dat de afgelopen 2 jaar dit land afgebroken hebben.

Dan maar vadertje pechtold erbij?? Puur om die meerderheid 1e kamer??
Of zou pechtold wat toe voegen??
Wat voor linkse steun mag je als pvda verwachten van die kleurloze d'66???
Een partij die alleen maar meer bevoegdheden naar Europa wil overhevelen en van ons land een Europese provincie wil maken.
Een partij die mede oorzaak is van het binnenhalen van zwkakke landen als griekenland, spanje, portugal etc.
Dus eigenlijk medeoorzaak is van die euro crisis.

Dan maar alleen de pvda met de vvd.
Helaas. Ik had liever een puur links kabinet gehad, maar dat kan dus niet.

[Dit bericht is veranderd door keeskoi (op 13 september 2012 12:03:50).]

Keuze stelling: SP
HR
HR

Zlatanist
Icoon

Vak: 411
Reg.: 10 juni 2009

retuow schreef:

(...)

(Ik dacht dat de PVV wel voor bijzondere scholen was; maar niet voor Islamitische?)
[Mijn mening is dat, indien wordt voldaan aan door de overheid opgelegde criteria, bijzonder onderwijs gewoon mag blijven bestaan.)
HR
Omdat ik PVV stem betekent het niet dat ik overal achter sta ;) Islamitische scholen vormen het grootste probleem, aangezien kinderen worden opgevoed met een religie en een cultuur die heel anders zijn dan de Nederlandse. Dat levert gewoon problemen op. Je creert vrijwel automatisch een 'zwarte' school en voor de integratie van die kinderen in de samenleving lijkt het me ook niet bevordelijk. We zijn zogezegd een multiculturele samenleving, maar die kinderen worden afgescheiden in hun eigen cultuur (die dus ook nog een heel andere is dan de Nederlandse).

Bij Christelijke scholen heb je dat probleem minder, maar je kan niet alleen Islamitische scholen verbieden, aangezien dat in strijd met is gelijke beginselen / discriminatie. Zoals ik tegen Film al zei, ik vind religie geen functie hebben op een basisschool en ik vind het sowieso dramatisch dat scholen lesgeven op basis van een religie. Religie is helemaal niet belangrijk voor een kind, vidn je dat als ouders wel dan kan je je kind dus naar een kerk of moskee sturen (of ander gebedshuis). Als je vind dat je kinderen op muziekles moeten, moet je ze ook buitenschools daar naartoe sturen. Als je vind dat je kinderen Spaans moeten leren moet je dat ook buitenschools doen. Ik zie niet in waarom religie zo belangrijk is dat het een vast onderdeel moet zijn van de basisschool en zelfs zo'n belangrijk onderdeel dat scholen zich "Islamtisch" of "Christelijk" gaan noemen. Dat gaat veel te ver.

keeskoi schreef:

Groen slinks is terecht blij met het verlies van de pvv. Nik smis mee toch??
Als wij verliezen en onze directe concurrenten ook, zijn we toch ook blij???
Maar goed, ik ben geen groens slinks fan.
Sap is ingedikt zeg maar :).
Ik ben wel benieuwd of het grote rode gevaar nu ineens de grote rode vriend gaat worden.
Dan komt nog de kwestie meerderheid 1e kamer, wat ik overigens een lul argument vind van Rutte, want die meerderheid had ie de afgelopen 2 jaar ook niet.
Moet je nu, om die meerderheid in die 1e kamer te hebben dan maar een gladjanus als pechtold erbij nemen?? Of dat trieste zooitje van het cda??
Dat laatste lijkt mij zeker geen optie, immers die maakten deel uit van dat mislukkelingen zooitje dat de afgelopen 2 jaar dit land afgebroken hebben.

Dan maar vadertje pechtold erbij?? Puur om die meerderheid 1e kamer??
Of zou pechtold wat toe voegen??
Wat voor linkse steun mag je als pvda verwachten van die kleurloze d'66???
Een partij die alleen maar meer bevoegdheden naar Europa wil overhevelen en van ons land een Europese provincie wil maken.
Een partij die mede oorzaak is van het binnenhalen van zwkakke landen als griekenland, spanje, portugal etc.

HR
Met D66 heeft de VVD en PVDA ook geen meerderheid in de eerste kamer. Dan komen ze op 35/75. Als je uit gaat van een drie-partijenkabinet dan hebben de VVD en PVDA alleen met SP, CDA of PVV ook in de eerste kamer een meerderheid.

[Dit bericht is veranderd door Zlatanist (op 13 september 2012 12:08:34).]

Geen stellingname
HR
HR

Quattroporte Rode kaart: waarschuwing
Legende

Vak: 122
Reg.: 26 april 2002

keeskoi schreef:

HR
PvdA en VVD hebben niet meegewerkt aan het binnenhalen van de zwakkere EU landen? Die hebben geen regeringsverantwoordelijkheid gedragen in de laatste 40 jaar?

Geen stellingname
HR
HR

Zlatanist schreef:

(...)

Met D66 heeft de VVD en PVDA ook geen meerderheid in de eerste kamer. Dan komen ze op 35/75. Als je uit gaat van een drie-partijenkabinet dan hebben de VVD en PVDA alleen met SP, CDA of PVV ook in de eerste kamer een meerderheid.
HR
Of ze nemen meer risico en gaan voor alleen VVD en PVDA, maar aangezien de eerste kamer verkiezingen erg ver weg zijn, is de kans groot op VVD, PVDA en CDA lijkt mij? SP en PVV lijken mij uitgesloten. In die zin is het gelukkig wel een gemakkelijke uitslag. Voor normale mensen dan. De politieke partijen zullen wel aan hun paringsdansje gaan beginnen. Rutte die zijn haren/manen toont aan Samson om aan te tonen dat hij het alpha mannetje is. Samson die met een eenvoudig sneetje aantoont dat zijn bloed toch echt roder is dan die van Rutte. Buma die de zaakjes nog even uitgebreid moet besnuffelen.

Het worden weer mooie maanden voor de machtsgeile semi elite in Nederland. De economie zal wel licht groeien tot het nieuwe kabinet gevormd is. Dan begint het grote gegraai, gerommel en gedonder van de 'idealen' van links en rechts Nederland. Iedereen weet dat als je je vingers aflikt dat er dan meer geld aan blijft plakken tijdens het grote graaien. Tot dat er een nieuw machtsvacuum ontstaat en het zaakje weer klapt. Het zijn wel drie partijen die gevormd zijn door corruptie en macht dus ik verwacht dat ze dit keer wel de vier jaar zullen volmaken, zowaar.

Als het economisch mee zit de komende jaren, zal er niet teveel veranderd worden aan de verkiezingsuitslag. Als het tegenzit krijg je weer een boel nieuwe grote partijen en zullen de 'extremen' zoals SP en PVV gaan profiteren.
etc etc etc

Keuze stelling: Partij voor de Dieren
HR
HR

Sjaakjwt
Geselecteerd voor Oranje

Vak: 425
Reg.: 27 augustus 2006

In principe zou het helemaal geen discussie over de hoeveelheid zetels in de Eerste Kamer moeten zijn. Zij zijn er om te testen of wetvoorstellen uitvoerbaar zijn en niet botsen met bestaande wetten. Eigenlijk zouden partijstandpunten hier los van moeten staan.
Mijn voorkeur is dan ook dat VVD en PvdA het samen gaan doen.

Geen stellingname
HR
HR

Zlatanist
Icoon

Gallery Play schreef:

(...)

Of ze nemen meer risico en gaan voor alleen VVD en PVDA, maar aangezien de eerste kamer verkiezingen erg ver weg zijn, is de kans groot op VVD, PVDA en CDA lijkt mij? HR
Deze twee opties lijken mij ook het meest voor de hand liggend. Ik gok dat ze de optie met de CDA eerst gaan proberen, voor de zekerheid in de eerste kamer. De vraag is alleen of ze eruit komen. Ik denk dat het CDA het niet erg vind om in de oppositie te komen, dus die zullen in het geval dat ze gevraagd worden wel hard onderhandelen op bijvoorbeeld punten als hypotheekrenteaftrek, huursverhoging, WW, bezuinigen defensie en de JSF. Lopen de onderhandelingen stuk gaan ze rustig in de oppositie zitten, of het loopt goed en ze krijgen meer voor elkaar dan dat je met hun aantal zetels zou verwachten.

Ik verwacht persoonlijk dat ze het eerst met deze drie partijen gaan proberen (VVD, PVDA, CDA), maar dat ze er niet uit komen en dat vervolgens de VVD en PVDA het met z'n tweeën doen.

Geen stellingname
HR
HR

dieLange
Lid 2de elftal

Reg.: 18 december 2008

Paars zal het sowieso niet worden, waarom D66 erbij nemen als je die alleen maar tegemoet moet komen en ze je alsnog niet aan een meerderheid in de 1e kamer helpen?

Qua partijprogramma's zou een samenwerking VVD/PVDA zeer onwaarschijnlijk zijn daar ze vrijwel overal lijnrecht tegenover elkaar staan.

Verder wel erg telleurgesteld in het grote aantal VVD stemmer, 41 zetels betekent dat ook veel mensen uit de midden- en onderlaag van de samenleving VVD hebben gestemd. Schijnbaar nog steeds veel mensen die niet beseffen dat de VVD van oudsher , en nog steeds, een partij is die voornamelijk opkomt voor de ondernemers en topinkomens.

Anderzijds respect voor Rutte dat hij zn verhaal zo heeft weten te verpakken dat hij zoveel mensen heeft kunnen misleiden.

[Dit bericht is veranderd door dieLange (op 13 september 2012 13:21:15).]

Keuze stelling: PvdA
HR
HR

England Loyals
Vedette

Vak: 125
Droomaankoop: Hans Somers
Reg.: 26 februari 2004

Quattroporte schreef:

Nee, hoor, totaal niet mee eens. De stemmen van GL zijn terecht gekomen bij de PvdA en D66 en dat vinden ze daar prima. Het maakt mij, als stemmer aan die kant, ook niet zo heel veel uit welke partij nu groter wordt, als het blok maar groeit. En de oprechte vreugde dat een ramp-partij als de PVV zwaar verliest is volkomen terecht en begrijpelijk. Lees ook de buitenlandse commentaren maar. Nederland krijgt weer een beetje respect, na het desastreuze avontuur met de rechts-extreme Wilders.

(...)

HR
Kom op Q,dit slaat echt helemaal nergens op!! Dat het jou als linkse stemmer een zorg zal zijn welke van de linkse partijen de stemmen zal binnenhalen wil ik best geloven,maar als politieke partij kan en mag je natuurlijk nooit zo denken! Dan kan je jezelf als partij opheffen of lekker gaan fuseren..

En over Wilders,hoewel de PVV zeker niet mijn partij is, doe je net zo aan bangmakerij mee als je zegt dat NL in het buitenland weer een beetje respect krijgt nu Wilders verloren heeft. Wat een complete onzin! In mijn werk heb ik veel internationale contacten en geloof me,ik heb echt nog nooit een opmerking gehad over de PVV. Dat de bureuacraten in Brussel wel blij zijn,dat snap ik ook nog wel. Die zien dat Nederland weer even braaf in hun hokje zit. Blijft overigens wachten op de volgende botsing tussen Noord en Zuid Europa..maar dit terzijde..

Verder heeft de PVV natuurlijk wel flink verloren,maar we moeten niet vergeten dat het nog steeds net zo groot is als door zo velen bewierookte SP en nog steeds de 3e partij van NL is,groter dan bijvoorbeeld D'66. Sterker, ik denk dat Wilders stiekem in zijn vuistje lacht..hij kan nu met een kleinere, beter te controleren fractie vol gas in de oppositie duiken. Hoewel ik persoonlijk vurig hoop dat we eindelijk een daadkrachtig kabinet krijgen die de 4 jaren volbrengen,valt het niet uit te sluiten dat wanneer de PvdA en VVD samen gaan regeren dit min of meer kunstmatige,gedwongen huwelijk mislukt. En dan zullen de strategische stemmers wellicht weer massaal naar de flanken (SP en PVV) kunnen duiken..

Maar goed..op dit moment lijkt de positie van Sap toch te wankelen..iets wat na de desasatreuze uitslag en wanvertoning met opmerkingen over PVV niet meer dan terecht lijkt te zijn..

Keuze stelling: CDA
HR
HR

Sjaakjwt
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 27 augustus 2006

dieLange schreef:
Verder wel erg telleurgesteld in het grote aantal VVD stemmer, 41 zetels betekent dat ook veel mensen uit de midden- en onderlaag van de samenleving VVD hebben gestemd. Schijnbaar nog steeds veel mensen die niet beseffen dat de VVD van oudsher , en nog steeds, een partij is die voornamelijk opkomt voor de ondernemers en topinkomens.
HR
Zou je een paar voorbeelden kunnen geven waaruit dit blijkt?
Bijvoorbeeld:
Een hoge belastingdruk is oneerlijk en bestraft het eigen initiatief van mensen. De VVD wil het evenwichtherstellen: werk moet weer lonen. Het is onacceptabel dat iemand die van een uitkering naar een baan gaatzijn inkomen achteruit ziet gaan.
-De inkomstenbelasting voor werkende Nederlanders gaat omlaag en er komt een hogere ouderen-korting.
De fscale vrijstelling voor de tegemoetkoming in het woonwerk-verkeer blijft. -Alle regelingen die mensen in een uitkering gevangen houden, worden aangepast of afgeschaft.
-De VVD investeert in de kinderopvang.
-Spaargeld tot 35.000 euro wordt niet belast.

en

-De WW-uitkering gaat omhoog, maar de duur wordt beperkt. Dit prikkelt mensen om snel weer aan de slag te gaan.
-De regelingen voor jonggehandicapten, sociale werkplaatsen en de bijstand worden samengevoegdmin één Participatiewet.
-Er komt een sociaal leenstelsel voor alle Nederlanders. Zo kunnen mensen zich hun hele leven lang•blijven bij- en omscholen

en

De VVD wil niveaus 1 en 2 van het VMBO en het MBO samenvoegen tot een praktische beroeps-opleiding voor vakmensen als lassers, electriciëns, en loodgieters. Bedrijven worden meer betrokkenbij het onderwijs

Ik vind het punten waar alle algen van de bevolking wat aan heeft. Natuurlijk heb je ook punten die gericht zijn op ondernemers (topinkomens eigenlijk niet specifiek), maar is dat erg? VVD heeft juist een partijprogramma wat op iedereen is afgesteld.

Graag hoor ik van jou waarom de VVD slecht is voor de midden- en onderlaag.

[Dit bericht is veranderd door Sjaakjwt (op 13 september 2012 13:58:03).]

Geen stellingname
HR
HR

Legende

England Loyals schreef:

(...)

.

En over Wilders,hoewel de PVV zeker niet mijn partij is, doe je net zo aan bangmakerij mee als je zegt dat NL in het buitenland weer een beetje respect krijgt nu Wilders verloren heeft. Wat een complete onzin! In mijn werk heb ik veel internationale contacten en geloof me,ik heb echt nog nooit een opmerking gehad over de PVV. Dat de bureuacraten in Brussel wel blij zijn,dat snap ik ook nog wel. Die zien dat Nederland weer even braaf in hun hokje zit. Blijft overigens wachten op de volgende botsing tussen Noord en Zuid Europa..maar dit terzijde..
.
HR
Nooit iets gehoord in het buiteland over Wilders ? Echt niet? Ik ben heel vaak in het buitenland en heb daar meer dan regelmatig met mensen over moeten spreken. Met name in Duitsland, maar ook in Polen natuurlijk. Men was daar zeer zeer negatief. Echt, lees de Duitse kranten eens vandaag (SZ en FAZ)

Nederland werd door die gek het zwarte schaap van Europa, en nu doen we weer gewoon rustig mee.

Ik begrijp de grote vreugde over het stoppen van de opmars van Wilders (maar ook van de SP) geheel.

dieLange schreef:

Paars zal het sowieso niet worden, waarom D66 erbij nemen als je die alleen maar tegemoet moet komen en ze je alsnog niet aan een meerderheid in de 1e kamer helpen?

HR
PvdA en VVD samen is al paars hoor. Echt. Rood en blauw.

PS Een voorbeeldje van een kop in de krant in Duitsland vandaag : (SZ)

Geert Wilders' Niederlage
Niederländer wählen den populistischen Spuk ab
13.09.2012, 12:38
Ein Kommentar von Thomas Kirchner
Die Wahl in den Niederlanden war eine Massenflucht in die Mitte - ein klares Votum für die Demokratie und Europa, gegen Populismus und unberechenbare Scharfmacher wie Geert Wilders. Der dürfte nun endgültig entzaubert sein, denn sein eiskaltes Kalkül haben ihm weder Wähler noch Politiker verziehen.

[Dit bericht is veranderd door Quattroporte (op 13 september 2012 14:10:46).]

Geen stellingname
HR
HR

het allerlaatste schaap
Icoon

Reg.: 3 november 2002

Nooit iets gehoord in het buiteland over Wilders ? Echt niet? Ik ben heel vaak in het buitenland en heb daar meer dan regelmatig met mensen over moeten spreken. Met name in Duitsland, maar ook in Polen natuurlijk. Men was daar zeer zeer negatief. Echt, lees de Duitse kranten eens vandaag (SZ en FAZ)

Nederland werd door die gek het zwarte schaap van Europa, en nu doen we weer gewoon rustig mee.

Ik begrijp de grote vreugde over het stoppen van de opmars van Wilders (maar ook van de SP) geheel.
HR
Zijn opmars is niet gestopt. De pvv is de derde grote partij van Nederland, ondanks de vele schandalen die ze hebben gehad, ondanks het ietwat op de achtergrond geraakte immigratiedebat. In hun lowpoint hebben ze dus al 15 zetels.

Geen stellingname
HRHR
HR

wat zeg je nu? Rode kaart: waarschuwing
Legende

Reg.: 19 april 2006

het allerlaatste schaap schreef:

(...)

Zijn opmars is niet gestopt. De pvv is de derde grote partij van Nederland, ondanks de vele schandalen die ze hebben gehad, ondanks het ietwat op de achtergrond geraakte immigratiedebat. In hun lowpoint hebben ze dus al 15 zetels.
HR
Net zomin als dat de zogenaamde opmars van de SP gestopt is.

De uitslag is een gevolg van een slim vooropgezet spel van de VVD en PvdA (samen?), weg van het nadenken over standpunten en terug naar een super simpel punt als "wie heeft de grootste". "Wie wordt de grootste" is veel makkelijker te begrijpen voor de gemiddelde Nederlander dan inhoudelijke argumenten, en naar nu blijkt ook makkelijker/beter dan de oneliners die vanaf de zijkanten (SP/PVV/GL) kwamen. Europa is geen issue voor Nederlanders als ze ook kunnen bepalen wie de grootste partij van Nederland wordt.

Maar laten ze in het buitenland vooral niet vergeten dat dit een momentopname is en geen structurele gedachte ommezwaai bij het Nederlandse volk. Die kunnen over een maand ineens weer massaal op SP of PVV willen stemmen.

VVD en vooral PvdA hebben een briljante campagne gevoerd, niet meer niet minder.

Geen stellingname
HR
HR

keeskoi
Idool

Quattroporte schreef:

(...)

PvdA en VVD hebben niet meegewerkt aan het binnenhalen van de zwakkere EU landen? Die hebben geen regeringsverantwoordelijkheid gedragen in de laatste 40 jaar?
HR
Welke partijen op het moment aan de macht waren toen die problemlanden van nu toetraden weet ik zo 1,2,3 niet
Maar ik heb tot nu toe alleen die vadertje pechtold horen roepen over overdragen van bevoegdheden naar Europa, een Europese regering etc.
Vadertje pechtold liep voorop in de polonaise toen Griekenland en spanje (om er maar 2 te noemen) toetraden tot de euro. Zalm was toen minister.

We zitten nu eenmaal met die ellende maar ik pas ervoor om nog meer bevoegdheden over te dragen en straks Europa de baas te laten zijn in dit land.
Ik ben niet tegen Europa, ook niet tegen de euro, maar zaken die wel zelf kunnen beslissen wil ik gewoon hier houden.
Het is al te zot voor woorden dat Europa bepaalt welke wipkip of wie er allemaal anti slipzolen moeten dragen.
Vrij verkeer van personen engoederen ok, open marktok, 1 munt ok, maar je draagt geen soevereiniteit af.
Nog ff dan gaat Europa de hoogte van je pensioen vaatatellen dat dan aanzienlijk lager zal zijn, immers wordt aangepast aan het totaal gemiddelde in heel Europa.
Wij hebben het beste pensioen voorziening van de wereld hiero, hebben we ook zat aan betaald.
Snappie??

[Dit bericht is veranderd door keeskoi (op 13 september 2012 14:51:09).]

HR
HR

Legende

het allerlaatste schaap schreef:

(...)

HR
Een opmars is voortgaande groei, lijkt mij. Hij verliest zwaar en krijgt geen regeringsverantwoordelijkheid (meer). Links of rechtsom. Als de grote partijen het goed en slim spelen, dan is het gewoon einde verhaal Wilders. Hij houdt dat persoonlijk ook niet lang vol.

Gewoon nu een keer de rit uitzingen van vier jaar, dan is de crisis voorbij en hebben we een heel ander situatie. Wilders zelf zit dan al lang in de VS.

keeskoi schreef:

(...)
Vadertje pechtold liep voorop in de polonaise toen Griekenland en spanje (om er maar 2 te noemen) toetraden tot de euro. Zalm was toen minister.

I
HR
Dat bedoel ik. Zalm was toen minister. Need I say more?

Ik ben overigens een zeer overtuigd pro-europeean, met alles er op en aan. Afschaffing nationale staten. Versterking regio. Wat heeft een Fries met een Limburger of een Hollander? Niets toch. Hij heeft meer met zijn Duitse Oostfriese buurman en de Limburger meer met de Belg. Maak die regios sterk en geef ze meer autonomie binnen een Verenigd Europa, a la Duitse Deelstaten,

[Dit bericht is veranderd door Quattroporte (op 13 september 2012 14:59:18).]

Geen stellingname
HR
HR

wat zeg je nu? Rode kaart: waarschuwing
Legende

Reg.: 19 april 2006

Quattroporte schreef:
Een opmars is voortgaande groei, lijkt mij. Hij verliest zwaar en krijgt geen regeringsverantwoordelijkheid (meer). Links of rechtsom. Als de grote partijen het goed en slim spelen, dan is het gewoon einde verhaal Wilders. Hij houdt dat persoonlijk ook niet lang vol.

Gewoon nu een keer de rit uitzingen van vier jaar, dan is de crisis voorbij en hebben we een heel ander situatie. Wilders zelf zit dan al lang in de VS.HR
Dan moeten die partijen het wel weer net zo slim spelen als ze nu gedaan hebben. Want reken er maar op dat Nederland nog lang niet uit de crisis is. En mindere tijden betekent dat mensen zich aangetrokken voelen tot radicale opvattingen, dat is een soort basisbehoefte bij mensen. Niks niet rustig bouwen in een tijden van crisis maar juist nu en gelijk. Mensen willen directe compensatie voor het idee dat ze het minder hebben, dus nemen ze radicale beslissingen die op termijn natuurlijk veel slechter zijn.

Beetje zoals de voetbalkenners die gewoon nu deze wedstrijd willen winnen, maakt niet uit hoe. De huidige situatie rechtvaardigt al heel snel andere oplossingen dan verstandige lange termijn beslissingen.

Dat is overigens wat Wilders ook zei, "Als Europa zo slecht blijft gaan etc etc dan komen wij als overwinnaar terug". En daar heeft hij helemaal gelijk in. Maar het probleem Europa heb je echt niet in een paar maanden opgelost. En natuurlijk helemaal niet door eruit te stappen.

[Dit bericht is veranderd door wat zeg je nu? (op 13 september 2012 15:14:53).]

Geen stellingname
HR
HR

the farmer
Idool

Reg.: 26 november 2006

Van de film schreef:
@sjaak,

Hoe weet je dat een moeder een baby geen leven kan bieden? En als dat al zo is, dan is het wel ok om het te aborteren? We kunnen toch die baby dan in een opvangtehuis of opvanggezin onder brengen? We zijn toch verplicht om leven een zo goed mogelijk leven te geven? Waarom bestaat er anders überhaupt een wet die tegen de beeindiging van leven is?
HR
Hier is iedereen het natuurlijk mee eens, mijn standpunt over abortus is op dit moment open. Het is precies wat je zegt na vrij korte tijd zit alles er al op en aan in de buik, ook ik vind dat je dan niet zomaar mag aborteren.

Als een verkrachte vrouw niet meer mag aborteren en daardoor iedere keer als ze haar kind ziet in haar kind fysieke overeenkomsten ziet met haar dader, lijkt me dat ook erg confronterend (hoe cru/sadistisch het ook klinkt, misschien ook een goede manier voor verwerking; hoewel daar tegenwoordig ook simulatieprogramma's op de computer voor kunnen worden gebruikt).

Omdat ik het zowel met punten van voorstanders als met tegenstanders van abortus eens ben, kom ik toch uit op keuzevrijheid. Een gelovige kan dan ervoor kiezen niet te aborteren en een ongelovige om dit wel te doen (en omgekeerd natuurlijk). Ik kom bij keuzevrijheid uit omdat jijzelf al schrijft:

Van de film schreef:
Dat hoeft ook niet en is prima, maar jij wilt ouders wel dwingen om hun kind naar een andere school te sturen dan ze eigenlijk willen. En dan wordt er van religie gezegd dat ze mensen onderdrukken...
HR
[Dit bericht is veranderd door the farmer (op 13 september 2012 15:14:07).]

HR
HR

dieLange
Lid 2de elftal

Reg.: 18 december 2008

Uiteraard kan ik dat, allereerst de punten die jij citeerd uit het partijprogramma, al geven die niet allemaal mijn punt weer:

Sjaakjwt schreef:

(...)

Zou je een paar voorbeelden kunnen geven waaruit dit blijkt?
Bijvoorbeeld:
Een hoge belastingdruk is oneerlijk en bestraft het eigen initiatief van mensen. De VVD wil het evenwichtherstellen: werk moet weer lonen. Het is onacceptabel dat iemand die van een uitkering naar een baan gaatzijn inkomen achteruit ziet gaan.
-De inkomstenbelasting voor werkende Nederlanders gaat omlaag en er komt een hogere ouderen-korting.

Inkomstenbelasting omlaag, hiermee heeft Rutte als ik me niet vergis aangegeven dat ze bedoelen: de limieten voor bij welk bedrag je in welke belastingschijf valt worden naar boven bijgesteld. Een maatregel die voor hogere inkomens het beste uitpakt daar het deel van hun inkomen wat in de lagere schijven valt groter wordt terwijl een gemiddeld inkomen standaard onder schijf 1 zal blijven vallen.

De fscale vrijstelling voor de tegemoetkoming in het woonwerk-verkeer blijft. -Alle regelingen die mensen in een uitkering gevangen houden, worden aangepast of afgeschaft.

Goed punt

-De VVD investeert in de kinderopvang.

Onder de VVD is juist het belastingvoordeel voor kinderopvang komen te vervallen.

-Spaargeld tot 35.000 euro wordt niet belast.

Wie heeft er in godsnaam een vermogen van boven de €35.000? juist ja, de bovenlaag.

en

-De WW-uitkering gaat omhoog, maar de duur wordt beperkt. Dit prikkelt mensen om snel weer aan de slag te gaan.

Mensen die in de WW zitten zitten daar niet voor hun plezier, en zullen zelf het liefst zo snel mogelijk weer. Deze mensen hebben begeleiding bij reïntegratie nodig en geen schop onder hun reet.

Uberhaupt zijn de regels voor het verkrijgen van een uitkering momenteel veel strenger dan de VVD mensen wil doen geloven.

-De regelingen voor jonggehandicapten, sociale werkplaatsen en de bijstand worden samengevoegdmin één Participatiewet.

Goed punt, zorgt echter alleen voor administratieve lastenverlichting voor gemeenten.

-Er komt een sociaal leenstelsel voor alle Nederlanders. Zo kunnen mensen zich hun hele leven lang•blijven bij- en omscholen

Wat inhoud dat de stufi zoals we die nu kennen komt te vervallen waardoor iedere student wiens ouders krap bij kas zitten automatisch hun werkend leven met een studieschuld beginnen: Kinderen die toch al ui een rijk gezin komen mogen schuldenvrij beginnen, terwijl kinderen die uit een minder bedeeld millieu komen hun leven nog eens mogen beginnen met een extra schuld.

De VVD wil niveaus 1 en 2 van het VMBO en het MBO samenvoegen tot een praktische beroeps-opleiding voor vakmensen als lassers, electriciëns, en loodgieters. Bedrijven worden meer betrokkenbij het onderwijs

Moet zeggen dat ik hier niet gek veel verstand van heb, heeft echter voor de gemiddelde burger ook weinig betekenis.

Ik vind het punten waar alle algen van de bevolking wat aan heeft. Natuurlijk heb je ook punten die gericht zijn op ondernemers (topinkomens eigenlijk niet specifiek), maar is dat erg? VVD heeft juist een partijprogramma wat op iedereen is afgesteld.

Graag hoor ik van jou waarom de VVD slecht is voor de midden- en onderlaag.
HR
Daarnaast natuurlijk de inmiddels al flink uitgekauwde discussies:

Zorg:
Eigen risico wat omhoog gaat bij de VVD (ja het is toch echt zo, al weet Rutte het mooi te verpakken) hetgeen voor een gemiddeld huishouden een flinke klap in het gezicht is. Dit terwijl de artsen nog steeds in de luxe positie verkeren dat ze betaald worden per behandeling en niet gewoon in loondienst zijn zoals dat bij alle andere beroepen wel het geval is.

Huisartsbezoeken die onder het eigen risico vallen. Als je al krap bij kas zit ga je niet 80 euro neertellen voor wat vage klachten. Dit terwijl deze klachten natuurlijk kunnen duiden om een ziekte die bijtijds aangepakt had kunnen worden.

Uberhaupt werkt markwerking in de zorg niet: het is geen markt van vraag en aanbod, het gaat om mensen die afhankelijk zijn.

Hypotheekrenteaftrek:
Er is geen enkele partij die dit af wil schaffen. In tegenstelling tot de andere partijen wil de VVD echter geen maximum percentage aftrek invoeren, wat voornamelijk voor de hogere inkomens voordeel heeft, deze kunnen momenteen namelijk 52% aftrekken. Voor de lagere inkomens maakt dit echter vrijwel niks uit daar deze momenteel uberhaupt maar 33% kunnen aftrekken, wat in het ergste geval(pvda programma) word teruggebracht tot 30%. Een standpunt waarbij dus alleen de mensen met een jaarinkomen wat dik in schijf 4 valt dus flink voordeel bij hebben.

lasten verlichtingen:
Klinkt heel leuk, zoals die €1000 euro voor elke werkende nederlander. Alleen jammer dat de VVD vrijwel alle lastenverlichtingen door wil voeren via arbeidskortingen en loonbelasting. 1000 Euro extra aftrek voor 52% is namelijk nogal iets anders als 1000 euro aftrek voor 33%.

En daarnaast natuurlijk een paar subectieve punten voor mij persoonlijk dat ik het niet normaal vindt dat mensen die met 3 ton per jaar thuiskomen, hun recht behouden op voorzieningen die in het leven zijn geroepen voor de minderbedeelde zoals kinderbijslag, stufi en ook de hypotheekrente aftrek.

Al met al kan ik echt niet anders dan de conclusie trekken dat de bezuinigingen van de VVD, al kosten ze iedereen evenveel, de midden- en onderlaag het hardst treffen, terwijl de lastenverlichtingen de bovenlaag het meest spekken.

Ik neem "traditionele" VVD stemmers in zovere niks kwalijk, het ook is goed dat de VVD er is ter bescherming van de bovenlaag, die kunnen ook niet oneindig uitgemolken blijven worden. Als ik een flink vermogen had zou het ook een moreleel punt worden om voor jezelf of voor je idealen te kiezen.

Ik vind alleen opstelling van de VVD als "volkspartij" deze verkiezingen vind ik misleidend en de kortzichtigheid en domheid van bepaalde stemmers vind ik erg verontrustend.

HR
HR

keeskoi
Idool

Quattroporte schreef:

(...)

Ik ben overigens een zeer overtuigd pro-europeean, met alles er op en aan. Afschaffing nationale staten. Versterking regio. Wat heeft een Fries met een Limburger of een Hollander? Niets toch. Hij heeft meer met zijn Duitse Oostfriese buurman en de Limburger meer met de Belg. Maak die regios sterk en geef ze meer autonomie binnen een Verenigd Europa, a la Duitse Deelstaten,
HR
JIj bent dus voor een provincie Nederland. Sterker nog jij wilt europa opdelen in regio's. Wordt het een nog groter zooitje.
Ik ben voor een europa dat wat bevoegdheden betreft stopt aan de grens. Kom niet met je poten aan mijn land politiek dus.
Wij bepalen zelf wel hoe we het regelen hier.
In jouw idee hebben Napoleon en Hitler hun zin. 1 europa. Onder leiding van Deutsland en frankrijk.
Europa bepaalt mij al veels te veel hier.

HR
HR

Zlatanist
Icoon

Quattroporte schreef:

(...)

HR
Het is dat je gezegd hebt dat je geen D66 gestemd hebt, anders zou ik denken dat je Alexander Pechtold zelf bent :denk

Verenigd Europa, alsjeblieft niet zeg! :\( :I

Geen stellingname
HR
HR

Van de film
Legende

Reg.: 30 november 2003

the farmer schreef:
Omdat ik het zowel met punten van voorstanders als met tegenstanders van abortus eens ben, kom ik toch uit op keuzevrijheid. Een gelovige kan dan ervoor kiezen niet te aborteren en een ongelovige om dit wel te doen (en omgekeerd natuurlijk). Ik kom bij keuzevrijheid uit omdat jijzelf al schrijft:
HR
Wat mij betreft gaat keuzevrijheid (keuze/vrijheid?) heel ver, maar als het gaat om moord natuurlijk niet. Ik begrijp ook wel dat je een deel van de dader in je kind kan zien en ik begrijp alle argumenten waarom het moeilijk is, maar dat rechtvaardigd toch niet het vermoorden van een kind? Wat kan dat kind er aan doen dat het op deze manier verwekt is? 'Ja jammer jongen, we zuigen je er toch uit'.

Geen stellingname
HR
HR

Legende

keeskoi schreef:

(...)

JIj bent dus voor een provincie Nederland. Sterker nog jij wilt europa opdelen in regio's. Wordt het een nog groter zooitje.
Ik ben voor een europa dat wat bevoegdheden betreft stopt aan de grens. Kom niet met je poten aan mijn land politiek dus.
Wij bepalen zelf wel hoe we het regelen hier.
In jouw idee hebben Napoleon en Hitler hun zin. 1 europa. Onder leiding van Deutsland en frankrijk.
Europa bepaalt mij al veels te veel hier.
HR
Wat bepaalt Europa dan "te veel" dat niet naar je zin is, en dat de nationale regering anders had gedaan?

Kijk nou een serieus naar het model van Duitsland, met grote autonomie voor de Deelstaten, behalve op het gebied van buitenland, defensie en de valuta. En de VS, idem dito.

Allerlei regionale aardigheden, talen, voedsel,folklore, identiteit krijgt veel en veel meer ruimte dan binnen NL. Ben jij Nederlander? Of ben je Hollander, Limburger, Fries, Groninger en ga zo maar door? Ik heb echt meer met een Duitser uit Berlijn of een Italiaan uit Milaan dan met een of andere onverstaanbare Limbo. Dus ja, in ben voor een Verenigd Europa met sterke lokale en regionale autonomie.

Zlatanist schreef:

(...)

Het is dat je gezegd hebt dat je geen D66 gestemd hebt, anders zou ik denken dat je Alexander Pechtold zelf bent :denk

Verenigd Europa, alsjeblieft niet zeg! :( :I
HR
Waarom dan niet?

[Dit bericht is veranderd door Quattroporte (op 13 september 2012 17:10:18).]

Geen stellingname
HR
HR

het allerlaatste schaap
Icoon

Reg.: 3 november 2002

wat zeg je nu? schreef:

Gewoon nu een keer de rit uitzingen van vier jaar, dan is de crisis voorbij en hebben we een heel ander situatie. Wilders zelf zit dan al lang in de VS.
HR
Waarom zou het einde verhaal zijn als mensen toch puur op basis van emoties en hypes stemmen? De SP zakt in 2 weken tijd van 34 zetels naar 15. De pvda stijgt in 2 weken van 25 naar 39.

Als de verkiezingen over 2 maanden over zouden worden gedaan zou de PVV zomaar op 30 kunnen uitkomen bij een nieuwe hype.

En waarom zou de crisis voorbij zijn als de vorige crisis 30 jaar heeft geduurd (De grote depressie van 1929 werd pas in de jaren 60 echt vergeten).

Geen stellingname
HR
HR

Zlatanist
Icoon

Quattroporte schreef:

(...)

Waarom dan niet?
HR
Waarom niet? Omdat we Nederland zijn? We zijn niet voor niets onafhankelijk! We zijn in WOII niet voor niets bevrijd door de VS. Die onafhankelijkheid ga je toch nu niet vrijwillig weggooien? Onze eigen regels bepalen, dat vind ik wel redelijk belangrijk ja. Samenwerken oke, maar je volledig uitleveren aan Europa, alsjeblieft niet!

Ze hadden die EU gewoon niet moeten uitbreiden met al die voormalige bananenrepublieken. Een samenwerkende unie, zoals vroeger de EEG, met landen als Nederland, Belgie, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, wellicht Italië en Spanje en de Scandinavische landen. Dat zijn in principe sterke economische landen waarop je kunt bouwen. De problemen en Italië en Spanje had je dan wel kunnen oplossen. Dat zijn ook landen waarvan de inwoners gewoon lekker in hun eigen land blijven omdat de welvaart in die landen over het geheel genomen redelijk gelijkwaardig is. Door als die Oostblokkers erbij te gooien krijg je massa-emigratie hierheen, en wij zitten hier vervolgens met de werklozen en de uitkeringen die betaald moeten worden. Ik erger me er kapot aan dat de fabrieken hier vol zitten met Polen, terwijl Nederlanders werkloos thuis zitten. Natuurlijk zitten die Polen, Roemenen en Bulgaren niet de hoogopgeleide mensen in Nederland in de weg, maar juist wel de laag of niet opgeleide mensen en dat is nou juist de grootste groep die een uitkering moet hebben. Ik heb het zelf zien gebeuren toen ik in die fabrieken/magazijnen werkte, Nederlandse mensen werden naar huis gestuurd en later ontslagen / contract niet verlengd en vervolgens werden er bussen met Polen afgezet die allemaal vaste uren hebben. Schandalig is dat.

Nee, in principe is het idee van een samenwerkend 'Europa' wel goed, maar ze hadden geen open inschrijving moeten houden. Dat toelatingsbeleid had veel selectiever moeten zijn.

Geen stellingname
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 38 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » C - Supporters » Het Praathuis » Nederlandse politiek en verkiezingen

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Moet Ajax in de winter versterking halen?

Nee
Ja voor de verdediging
Ja voor het middenveld
Ja voor de aanval

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 92,0% dat Ajax wint van FC Groningen. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van Excelsior-Ajax:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!