Ajax Netwerk
woensdag 26 april 2017 - 21:44                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Het Praathuis » Europa (de Euro en EU)

HR

Deze topic is open en bestaat uit 50 pagina's: 1 2 3 4 5 6 ... 50 »

HR
Ik zie dat er hierover nog geen topic actief is, terwijl dit toch eigenlijk wel het onderwerp is van de laatste maanden en ook nog wel zo zal zijn de komende tijd.

Vanavond toch groot nieuws met het definitieve vertrek van Berlusconi. Dit zou geen oplossing zijn voor de problemen, maar zou in ieder geval wel enig rust moeten brengen op de financiële markten en een halt moeten brengen aan de stijgende rente voor Italië.

quote:HR
Berlusconi nu echt weg
MAARTEN VAN AALDEREN
ROME - De Italiaanse premier Silvio Berlusconi is opgestapt. Hij heeft zojuist zijn ontslag aangeboden aan de 86-jarige president Giorgio Napolitano. De nieuwe premier van Italië is de 68-jarige ex-Europees Commissaris Mario Monti.

Als hij in zijn dienstauto wegrijdt bij het paleis van de president groet hij ietwat grimmig enkele omstanders. Als hij in zijn dienstauto wegrijdt bij het paleis van de president groet hij ietwat grimmig enkele omstanders.

Berlusconi's politieke carrière, die begon toen hij in 1993 Forza Italia oprichtte, is afgelopen. Een grote menigte heeft hem uitgejoeld. Wat hij nu gaat doen, is nog niet bekend.

Vele jaren lang hebben Berlusconi's tegenstanders op dit moment gewacht. Hij leek onoverwinnelijk. De grote verrassing is dat de veelbesproken mediatycoon is gevallen door de buitenlandse financiële markten, die zijn treuzelende bezuinigingsbeleid en vage beloftes meedogenloos hebben afgestraft. Berlusconi overleefde in eigen land processen, seksschandalen, meer dan vijftig vertrouwensstemmingen, een woedende pers, afgetapte telefoongesprekken, diplomatieke blunders, een echtscheiding, prostaat****** en een dombeeldje dat naar zijn hoofd werd geslingerd. Maar de succesvolle zakenman heeft uiteindelijk de genadeslag van de internationale financiële wereld gekregen.

De laatste tijd ging zijn populariteit flink achteruit. Berlusconi had steeds meer moeite om zijn morrende parlementariërs bijeen te houden. Vooral nadat bleek dat de markten geen enkel vertrouwen meer in hem hadden.

De eerste duidelijke politieke nederlaag van de “Cavaliere” was in mei 2011 in zijn thuisstad Milaan. Berlusconi's kandidate verloor toen de verkiezingen voor het burgemeesterschap van de linkse kandidaat. Berlusconi's partij had nooit eerder verkiezingen in Milaan verloren. Zelfs in zijn thuisbasis, waar hij zijn imperium Fininvest opzette, waren de meeste mensen hem zat. Dat was volgens veel Italiaanse waarnemers het eerste duidelijk teken van zijn politieke ondergang. HR
Een nieuwe (tijdelijke regering) voor Italië en voor Griekenland en beide bezuinigingsplannen zijn erdoor, wat nu? Rust op de markt of is het wachten tot er weer een econoom slecht nieuws de markt inbrengt of is het wachten tot de speculaten zich gaan richten op een volgend land als Portugal?

IMF-chef: Japan moet schuldenberg aanpakken
TOKIO - IMF-chef Christine Lagarde heeft zaterdag gezegd dat Japan prioriteit moet geven aan de vermindering van de gigantische staatsschuld van het land. In de hoofdstad Tokio sprak ze met regeringsfunctionarissen.

Volgens Lagarde is de Japanse regering het met haar eens dat een „sterk plan voor de middellange termijn” nodig is om de staatsschuld te verminderen. De Japanse publieke schuld is een van de grootste van de wereld. De schuld is meer dan twee keer zo hoog als het jaarlijks bruto binnenlands product (bbp)HR
Of zal het eerst overslaan naar Japan, waar de schuld met 200% bbp gigantisch is..

[Dit bericht is veranderd door ArenA (op 25 juni 2016 18:07:27).]
HRHR
HR

Stilte voor de Storm
Icoon

Uit: Oostenrijk
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 20 oktober 2005

Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.
- Winston Churchill

Infinite Growth and the Crisis Cocktail
HR
HR

Amsterhammer
Moderator

Uit: Amsterdam
Vak: -
Reg.: 31 juli 2005

Genoeg om over te praten vandag, lijkt mij.

Ik wil me tot een korte observatie beperken - ik hoop dat de Engelsen en hun 'pound sterling' nu in een sneltrein vaart richting 'the dustbin of history' verdwijnen, aangezien hoe trots ze zijn over het uitspreken van hun 'veto'. Ik ben ze ZO zat! Geen uitzonderingen meer, gewoon een simpel ultimatum stellen: in or out.

Als je niet mee doet, rot dan ook helemaal op!
HR
HR

Van de film
Nummer 14

Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 30 november 2003

Er is maar één manier om een 'verenigd' europa te krijgen, en dat is zorgen dat alle landen financieel vast zitten aan europa. Dat proces is nu mooi gaande en straks zijn we onze soeveraniteit kwijt. Want geld = macht. Straks komt er een europese regering en zijn we niets meer dan een deelstaat van europa.
Ik krijg er de kriebels van maar het meest grappige is dat de politici van tegenwoodig echt denken dat het mogelijk is om europa één te maken en dat dan ook nog in harmonie met elkaar samenleeft. Ik denk dat rome, napoleon, hitler en noem ze allemaal maar op wel genoeg hebben bewezen dat zoiets onmogelijk is. Maar goed, de geschiedenis blijft zich altijd maar weer herhalen, zo blijkt maar weer.
HR
HR

Van de film schreef:

Er is maar één manier om een 'verenigd' europa te krijgen, en dat is zorgen dat alle landen financieel vast zitten aan europa. Dat proces is nu mooi gaande en straks zijn we onze soeveraniteit kwijt. Want geld = macht. Straks komt er een europese regering en zijn we niets meer dan een deelstaat van europa.
Ik krijg er de kriebels van maar het meest grappige is dat de politici van tegenwoodig echt denken dat het mogelijk is om europa één te maken en dat dan ook nog in harmonie met elkaar samenleeft. Ik denk dat rome, napoleon, hitler en noem ze allemaal maar op wel genoeg hebben bewezen dat zoiets onmogelijk is. Maar goed, de geschiedenis blijft zich altijd maar weer herhalen, zo blijkt maar weer.
HR
Ik vind die parallel met het Europa van Rome, Napoleon en Hitler niet opgaan. Dat was toch echt een kunstmatig Europa dat alleen maar tot stand kwam omdat één 'land' veel sterker was dan de rest. Nu zit die totstandkoming heel anders in elkaar. Je hebt twee mogelijkheden, óf we integreren nog meer en gaan steeds verder in onze samenwerking óf we kappen met alle samenwerking. Ik denk dat dat laatste scenario niet echt realistisch is, dus het zal het eerste worden. Wat je dan nodig hebt is een controlerend orgaan met verregaande bevoegdheden. Dus niet meer een vrijblijvende afspraak over de 3%-regel, maar daadwerkelijk een orgaan dat maatregelen kan nemen bij schendingen van afspraken.

Natuurlijk kun je betogen dat individuele landen een groot deel van hun soevereiniteit gaan verliezen, maar tegelijkertijd kun je ook betogen dat ze sterker worden. Het is altijd een beweging die twee kanten op werkt.
HR
HR

Blindhorse
Regelmatige invaller

Reg.: 30 november 2008

Amsterhammer schreef:

Genoeg om over te praten vandag, lijkt mij.

Ik wil me tot een korte observatie beperken - ik hoop dat de Engelsen en hun 'pound sterling' nu in een sneltrein vaart richting 'the dustbin of history' verdwijnen, aangezien hoe trots ze zijn over het uitspreken van hun 'veto'. Ik ben ze ZO zat! Geen uitzonderingen meer, gewoon een simpel ultimatum stellen: in or out.

Als je niet mee doet, rot dan ook helemaal op!
HR
Maar dan wel eerlijk, open, helder en democratisch.
Dus laat de afzonderlijke volkeren van Europa zelf beslissen of ze meedoen of niet via referenda.
HR
HR

jasperdgg
Icoon

Reg.: 25 november 2005

Van de film schreef:

HR
Ha, de conservatief komt naar boven in Film. Ik ben het gedeeltelijk best met je eens, maar ik denk om andere redenen, ik heb er gewoonweg mijn twijfels over of overheid op een dergelijke schaal wel kan werken. En dat alles en iedereen steeds meer financieel afhankelijk wordt van elkaar staat me ook tegen.

Maar ben ik correct als ik concludeer dat jij ook culturele hindernissen ziet voor Europa? Persoonlijk voel ik me eigenlijk vrij Europees en zie doorgaans weinig culturele verschillen in mijn interacties met andere nationaliteiten, al blijft het natuurlijk leuk om te klagen over humorloze Duitsers en stoicijnse Scandinaviers en weet ik wat nog meer.

Wat betreft de euro kwam ik dit onlangs tegen wat ik wel een interessant afwijkende visie vond: http://theweek.com/bullpen/column/220985/pay-up-germany
HR
HR

Van de film
Nummer 14

jasperdgg schreef:

Ha, de conservatief komt naar boven in Film. Ik ben het gedeeltelijk best met je eens, maar ik denk om andere redenen, ik heb er gewoonweg mijn twijfels over of overheid op een dergelijke schaal wel kan werken. En dat alles en iedereen steeds meer financieel afhankelijk wordt van elkaar staat me ook tegen.

HR
Wat sommige dingen betreft ben ik idd heel conservatief. Met andere weer totaal niet ;). Mijn punt was inderdaad een beetje dat een overheid op een dergelijke schaal niet kan werken, maar dat nog versterkt wordt door het feit dat er veel verschillen zijn binnen europa. Nu zijn die verschillen al een stuk minder geworden en door alle multi-culti zal dat alleen maar verder door gaan, maar toch denk ik dat het een utopie blijft.
Mij staat het ook totaal niet aan dat je financieel afhankelijk gaat zijn, want daarmee sta je macht af.

Maar ben ik correct als ik concludeer dat jij ook culturele hindernissen ziet voor Europa? Persoonlijk voel ik me eigenlijk vrij Europees en zie doorgaans weinig culturele verschillen in mijn interacties met andere nationaliteiten, al blijft het natuurlijk leuk om te klagen over humorloze Duitsers en stoicijnse Scandinaviers en weet ik wat nog meer.
HR
Zoals ik al zei zijn die culturele verschillen al een stuk minder en zijn er idd al veel mensen die zich europees of wereldburger voelen, maar ik denk dat er ook nog een hoop mensen zijn die zich wel nederlander voelen. Ik merk in mijn contacten wel dat er een hoop verschillen zijn. In mijn naaste omgeving is ook iemand die een internationaal bedrijf heeft en daarbij worden de verschillen ook heel duidelijk. Klein voorbeeldje, belgen zijn over het algemeen ontzettend beleefd (vertonghen en alderweireld moesten zich daar bijv. ook aan aanpassen), duitsers hebben nog altijd hun grundlichheid (ofzoiets :B) en fransen zijn ook nog steeds zo koppig en arrogant als een stelletje ezels.
Maar die cultuurverschillen heb je natuurlijk ook tussen zuid-holland, limburg en drenthe. Ik vind het alleen zonde om te zien dat dit steeds meer verdwijnt, want ik hou juist wel van diversiteit.

@zlajan,

Dat is dus precies het probleem. Wanneer je enigszins kans wilt maken dat het slaagt moet je gewoon één regering in brussel hebben en amerikaanse stijl gaan leiden. Maar dan ben je dus al je soevereiniteit kwijt en hoeven we geen EK voetbal meer te houden. En dat staat dan nog los van het feit dat ik zo'n centraal gezag vreselijk vindt. Ik erger me al kapot aan de nederlandse overheid, dat wordt dan alleen nog maar erger.
HR
HR

Blindhorse schreef:

(...)

Maar dan wel eerlijk, open, helder en democratisch.
Dus laat de afzonderlijke volkeren van Europa zelf beslissen of ze meedoen of niet via referenda.
HR
Dat zou wel democratisch zijn.

Echter waar het op neer komt is dat het volk te dom is om daar over te beslissen. Zo is er ook een grote groep mensen die van mening is dat Nederland geen cent moet geven aan Europa, die mensen hebben geen enkel benul van het feit dat als er landen omvallen in Europa juist Nederland als export land er enorm veel last van zal hebben en we dan zullen worden meegetrokken de afgrond in.

Waar het op neerkomt na de hele Euro top is dat Europa niet het geld heeft om zichzelf te redden, wederom is er geen definitieve oplossing. Ze willen met het geld meer bereiken dan ze nu doen, begrijpelijk want er is meer geld nodig.
Zelfs als je het geld uiteindelijk niet daadwerkelijk nodig zal hebben, maar puur om rust te brengen op de markten om te laten zien we hebben het als het nodig is moet je het wel hebben.

Zolang China na niet zal opstaan en miljarden zal lenen zal de crisis doorgaan, we zijn helemaal afhankelijk van China. Het voordeel is dat China juist ook afhankelijk is van Europa met hun export, een crisis in Europa zal juist China had raken. Het lijkt dus zo logisch.

Maar ja de beslissing om een continent miljarden te lenen is niet zo snel genomen, naast het risico wat je loopt geef ik ze gelijk als ze zeggen; jullie hebben zelf de crisis veroorzaakt los het zelf maar op wij houden veilig ons geld op zak.
HR
HR

Van de film schreef:

(...)

Zoals ik al zei zijn die culturele verschillen al een stuk minder en zijn er idd al veel mensen die zich europees of wereldburger voelen, maar ik denk dat er ook nog een hoop mensen zijn die zich wel nederlander voelen. Ik merk in mijn contacten wel dat er een hoop verschillen zijn. In mijn naaste omgeving is ook iemand die een internationaal bedrijf heeft en daarbij worden de verschillen ook heel duidelijk. Klein voorbeeldje, belgen zijn over het algemeen ontzettend beleefd (vertonghen en alderweireld moesten zich daar bijv. ook aan aanpassen), duitsers hebben nog altijd hun grundlichheid (ofzoiets :B) en fransen zijn ook nog steeds zo koppig en arrogant als een stelletje ezels.
Maar die cultuurverschillen heb je natuurlijk ook tussen zuid-holland, limburg en drenthe. Ik vind het alleen zonde om te zien dat dit steeds meer verdwijnt, want ik hou juist wel van diversiteit.

@zlajan,

Dat is dus precies het probleem. Wanneer je enigszins kans wilt maken dat het slaagt moet je gewoon één regering in brussel hebben en amerikaanse stijl gaan leiden. Maar dan ben je dus al je soevereiniteit kwijt en hoeven we geen EK voetbal meer te houden. En dat staat dan nog los van het feit dat ik zo'n centraal gezag vreselijk vindt. Ik erger me al kapot aan de nederlandse overheid, dat wordt dan alleen nog maar erger.
HR
Dat hoeft niet per se, je kan ook een centraal gezag hebben met veel vrijheden voor de individuele staten. Ook in de VS heb je grote verschillen tussen staten. Maar in het geval van de economie is het denk ik alleen maar goed dat er een sterk centraal gezag komt. Nu is er niks. Eigenlijk hebben we daarom veel teveel stappen genomen met die euro dan goed voor ons was. Eerst had dat centrale gezag er moeten zijn en daarna hadden die kleine landen pas lid mogen worden. Maar doordat die volgorde verkeerd is gedaan hebben we nu problemen.

Overigens kan een EK voetbal ook nog steeds erg makkelijk binnen een sterk verenigd Europa. Ik denk dat het per definitie een schitterend podium is om je regio dan vertegenwoordigd te zien.

@ArenA: Je hebt helemaal gelijk, eigenlijk zou een censuskiesrecht daarom helemaal niet verkeerd zijn. Maar wat misschien nog wel pijnlijker is is dat er veel mensen die belangrijke economische beslissingen nemen ook weinig verstand lijken te hebben. Al die schulden overal, het is te belachelijk voor woorden. Het economische systeem mag wat mij betreft flink op de schop in het Westen. Er moeten keiharde regels komen over wat commerciële banken en centrale banken wel en niet mogen doen. Het is nu allemaal te soft.
HR
HR

jasperdgg
Icoon

Zlajan schreef:
Dat hoeft niet per se, je kan ook een centraal gezag hebben met veel vrijheden voor de individuele staten. Ook in de VS heb je grote verschillen tussen staten. Maar in het geval van de economie is het denk ik alleen maar goed dat er een sterk centraal gezag komt.
HR
Het probleem lijkt me dus dat je met een centraal gezag de kans hebt met z'n allen de boot in te gaan. Ik zie liever kleinere, robuuste onderdelen, waarbij er enkele delen kunen falen zonder dat de rest daar de dupe van wordt. Het sluit ook aan bij je volgende punt, dat er bijzonder slechte economische beslissingen genomen lijken te worden, ook door mensen die er verstand van zouden moeten hebben. Als je jezelf overlevert aan een centraal gezag, welke garantie heb je dat dat centrale gezag de juiste beslissingen neemt?

Maar wat misschien nog wel pijnlijker is is dat er veel mensen die belangrijke economische beslissingen nemen ook weinig verstand lijken te hebben.
HR
Ik denk dat de laatste jaren hebben aangetoond dat economie een pseudo-wetenschap is die volledig in handen is van charlatans die denken complexiteit te kunnen doorgronden, waar die ondoorgrondelijk is. Nog steeds publiceren allerlei instanties jaar in jaar uit hun economische voorspellingen, terwijl die jaar in jaar uit onjuist blijken te zijn. Waarom wordt er nog naar deze mensen geluisterd? Het is me werkelijk een compleet raadsel.
HR
HR

jasperdgg schreef:

(...)

Ik denk dat de laatste jaren hebben aangetoond dat economie een pseudo-wetenschap is die volledig in handen is van charlatans die denken complexiteit te kunnen doorgronden, waar die ondoorgrondelijk is. Nog steeds publiceren allerlei instanties jaar in jaar uit hun economische voorspellingen, terwijl die jaar in jaar uit onjuist blijken te zijn. Waarom wordt er nog naar deze mensen geluisterd? Het is me werkelijk een compleet raadsel.
HR
In mijn ogen is economie wel degelijk wetenschap. Echter, de data zijn niet altijd duidelijk, ook niet voor de mensen die erover gaan, waardoor het soms echt gissen is. Daarbij heb je onder economen, net zoals bij ieder beroep, mensen die dat gissen beter kunnen dan anderen. Ik zit in mijn derde jaar van mijn studie Internationale Betrekkingen en Politieke Geschiedenis en volg nu het eerste semester van dat jaar in Dublin via een uitwisseling. Daarin volg ik twee economie-vakken omdat ik denk dat het niet verkeerd is er wat van af te weten. Maar als ik een beetje goed de theorie heb meegekregen dan zitten we met Europa al een paar jaar in een liquiditeitsval. Dat betekent dat je rentepercentages wel kunt aanpassen maar dat dat geen effect zal hebben op bestedingen, simpelweg omdat de rentepercentages al te laag zijn zodat veranderingen nauwelijks meer voelbaar zijn en mensen er dus nauwelijks op reageren. Er moet dan een andere manier gevonden worden om bestedingen weer omhoog te krijgen. Tot voor kort dachten economen dat een liquiditeitsval slechts in theorie mogelijk was, daarom is er nog niet echt veel consensus over hoe je moet omgaan met het fenomeen. Wat mij echter als relatieve leek uiterst gevaarlijk lijkt is dat de kredietbeoordelaars de kredietwaardigheid van Europa landen naar beneden helpen. Dan zijn banken nog minder bereid om leningen te verstrekken. Dat terwijl er al veel mensen zijn die graag zouden lenen maar deze niet krijgen, wat dus inhoud dat de bestedingen op dit moment al lager zijn dan ze zouden hoeven zijn wanneer banken makkelijker leningen zouden verstrekken.

Overigens, als er afgestudeerde economen zijn hier die mijn verhaal kunnen bevestigen of verwerpen, schroom vooral niet dit te doen.

[Dit bericht is veranderd door Zlajan (op 10 december 2011 12:18:35).]
HR
HR

jasperdgg
Icoon

Zlajan schreef:

Tot voor kort dachten economen dat een liquiditeitsval slechts in theorie mogelijk was, daarom is er nog niet echt veel consensus over hoe je moet omgaan met het fenomeen.
HR
Ik moet mijn opmerking zeker enigzins nuanceren, maar dit stukje illustreert mijn punt wel: zodra economen zich met het voorspellen van de toekomst gaan bezig houden bedrijven ze pseudo-wetenschap.
HR
HR

jasperdgg schreef:

(...)

HR
Hetzelfde gaat toch op voor beursanalisten?

Niet zo gek dat een gorilla het soms een stuk beter doet dan menig analist met een hele economische achtergrond;

Beursgorilla verslaat voor 11e keer de AEX
maandag 3 januari 2011

Beursgorilla Jacko heeft wederom de AEX index weten te verslaan met zijn aandelenportefeuille. Hiermee presteert de behaarde vermogensbeheerder van de financiële website http://www.beursgorilla.nl voor de elfde keer op rij beter dan de AEX. Met een rendement van ruim 10 procent leveren zijn willekeurig geselecteerde aandelen wederom een beter resultaat op dan de Nederlandse hoofdindex welke in 2010 een resultaat van bijna 6 procent behaalde.

Jacko begon het turbulente jaar 2010 met een vermogen van € 216.718,99 euro. Ondanks de onrust op de beurzen door de eurocrisis en speculaties afgelopen zomer over een dubbele dip, is het de beleggende gorilla weer gelukt het jaar af te sluiten met een positief rendement en de AEX voor de 11e keer op rij te verslaan.

BeursGorilla Jacko startte in 2000 zijn beleggingsavontuur en weet sindsdien ieder jaar de AEX te verslaan door maandelijkse willekeurig wissels uit te voeren in zijn aandelen portefeuille. In het nu elfjarige bestaan heeft Jacko een positief rendement behaald van 138,55 procent over zijn belegde vermogen. Hiermee weet hij de AEX behoorlijk naar de kroon steken. Deze index moest het de afgelopen elf jaar doen met een negatief rendement van -47,55 procent.

Beursgorilla Jacko is de behaarde vermogensbeheerder van de website BeursGorilla.nl. In januari 2000 kreeg Jacko bij wijze van experiment 75 bananen. Elk van deze bananen correspondeerde met een in Nederland beursgenoteerd fonds. Met de eerste tien bananen (met corresponderende aandelen) die Jacko selecteerde, is zijn portefeuille samengesteld. Sindsdien wisselt Jacko elke maand: één fonds eruit en een nieuw fonds erin, allemaal geselecteerd middels het trekken van bananen door BeursGorilla Jacko. Centraal hierbij staat de totale willekeurige keuze van aandelen. Dit omdat er geen informatie van het onderliggende aandeel in de banaan tot uitdrukking komt. Het gehele experiment met BeursGorilla Jacko is bedoeld als knipoog naar de financiële wereld. Echter, BeursGorilla.nl wil met dit experiment mensen ook laten nadenken over beleggen, met name aangaande beloofde en gerealiseerde rendementen die geen garantie betekenen voor de toekomst.HR
En zo is het met de hele economie op dit moment, het is totaal niet te voorspellen.
HR
HR

Ryan Guno Babel
Bankzitter

Uit: 030
Vak: 413
Reg.: 29 juli 2006

@Zlajan, wel interessant dat je in Ierland studeert. Hoe is de sfeer in het land zelf ? Is het zo erg als wij allen denken ? Overal huizen te koop etc. of is dat slechts buiten Dublin het geval?

Studeer economie en besteed er ook wel wat aandacht aan buiten de universiteit. Vroeg me af welke oplossing iedereen ziet op lange termijn. Op dit moment modderen we door van eurotop naar eurotop en afgelopen donderdag/vrijdag is er ook weinig concreets besloten. Zouden jullie afscheid nemen van het hele euro project of denken jullie dat verdere integratie het probleem zou oplossen.

@ArenA, vind eigenlijk wel dat je verschil dient te maken over economen en analisten. Er zijn verschillende soorten economen en het denken en de theorie die ze aanhangt zal er eerder voor zorgen dat ze wel of niet deze crisis hebben zien aankomen.
Bij beursanalisten is er maar een manier mogelijk en dat is dat alle aandelen onder elke conditie aantrekkelijk zijn. Al die analisten zijn gebaat bij een hogere beurs, hogere omzetten en goed sentiment. Wiens brood men eet diens woord men spreekt zeg maar..
HR
HR

Ares
Administrator
Opper Chat Operator

Reg.: 14 maart 2002

Dat laatste is niet helemaal waar. Niet elke analist is gebaat bij een hogere koers. Er zijn er juist een hoop gebaat bij het dalen van koersen. Dat houdt het principe van vraag en aanbod in stand.
HR
HR

Blindhorse
Regelmatige invaller

Wanneer de (nog) vrij volkeren van Europa niet mogen kiezen via referenda dan heeft de democratie effectief ophouden te bestaan. Zonder legitimatie wordt de soevereiniteit overgedragen aan de EUSSR moloch in Brussel.
De democratie is dan morsdood.

[Dit bericht is veranderd door Blindhorse (op 10 december 2011 16:34:39).]
HR
HR

het allerlaatste schaap Gele kaart: waarschuwing
Legende

Reg.: 3 november 2002

De oplossing is heel simpel: terug naar de armoede.

De arrogantie van het Westen was de afgelopen jaren stuitend, zeker in Nederland,en duurt nu nog steeds voort.

Men vindt zichzelf beter,slimmer,intelligenter, hardwerkender dan wie dan ook op de wereld. Dit terwijl de landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika allang niet meer stilstaan. De arbeidsproductiviteit in Nederland is één van de laagste van Europa. Men is een lui, verwend, arrogant, cultuurminnend volk geworden. Constant met de vinger zwaaien naar Griekenland, terwijl de drek mede in eigen land begonnen is, met gestoorde speculaties en torenhoge leningen. Griekse burgers zijn het slachtoffer van Nederlandse banken.

En bovenop deze reële feiten komt nog de massahysterie. Je hoeft geen krant open te slaan of tv aan te doen of je hoort dat we in de drek zitten. Mensen lopen doodongelukkig over straat. Er worden draconische maatregelen genomen, terwijl de oplossing heel simpel is: accepteren dat het de komende tien jaar minder zal gaan. Als deze drek wegwaait komen er ongetwijfeld weer betere tijden.

Maar het zal nooit meer zoals vroeger worden. Over twintig jaar zijn we ingehaald door China, India, Brazilië en wellicht zelfs landen in het Midden-Oosten. En dat is maar goed ook. Dan kan eindelijk die stuitende arrogantie de mond gesnoerd worden.
HR
HR

Van de film
Nummer 14

Zlajan schreef:

In mijn ogen is economie wel degelijk wetenschap. Echter, de data zijn niet altijd duidelijk, ook niet voor de mensen die erover gaan, waardoor het soms echt gissen is. Daarbij heb je onder economen, net zoals bij ieder beroep, mensen die dat gissen beter kunnen dan anderen. Ik zit in mijn derde jaar van mijn studie Internationale Betrekkingen en Politieke Geschiedenis en volg nu het eerste semester van dat jaar in Dublin via een uitwisseling. Daarin volg ik twee economie-vakken omdat ik denk dat het niet verkeerd is er wat van af te weten. Maar als ik een beetje goed de theorie heb meegekregen dan zitten we met Europa al een paar jaar in een liquiditeitsval. Dat betekent dat je rentepercentages wel kunt aanpassen maar dat dat geen effect zal hebben op bestedingen, simpelweg omdat de rentepercentages al te laag zijn zodat veranderingen nauwelijks meer voelbaar zijn en mensen er dus nauwelijks op reageren. Er moet dan een andere manier gevonden worden om bestedingen weer omhoog te krijgen. Tot voor kort dachten economen dat een liquiditeitsval slechts in theorie mogelijk was, daarom is er nog niet echt veel consensus over hoe je moet omgaan met het fenomeen. Wat mij echter als relatieve leek uiterst gevaarlijk lijkt is dat de kredietbeoordelaars de kredietwaardigheid van Europa landen naar beneden helpen. Dan zijn banken nog minder bereid om leningen te verstrekken. Dat terwijl er al veel mensen zijn die graag zouden lenen maar deze niet krijgen, wat dus inhoud dat de bestedingen op dit moment al lager zijn dan ze zouden hoeven zijn wanneer banken makkelijker leningen zouden verstrekken.

Overigens, als er afgestudeerde economen zijn hier die mijn verhaal kunnen bevestigen of verwerpen, schroom vooral niet dit te doen.
HR
Dit is altijd het mooie sprookje van economen die ik altijd weer aan moet horen. Als de bestedingen van de mensen maar omhoog gaan dan komt het wel goed met de economie. De euro zou ook fantastisch zijn voor de economie want dan werden er een heleboel grenzen opgeheven. Toch zijn ook wij in een crisis terecht gekomen. Maar dat ligt dan weer aan een dozijn andere feiten. Kredietwaardigheid bouw je volgens mij op. Dat gaat altijd ten koste van anderen. Want waar jij kredietwaardig bent moet een ander dat niet zijn. Daar komt het verschil armoede-rijkdom vandaan. Hoe verkrijg je kredietwaardigheid? Door een goed product te maken dat verkoopt. Dat heeft dus niets te maken met grenzen opheffen of weet ik veel wat.

Europa moest er komen want dat was heel goed vanwege allerlei redenen, vooral economische. De praktijk, door elke mongool gezien, is weer eens anders. Maar laten we vooral weer luisteren naar al die theoretici die jarenlang in de schoolbanken hebben geleerd hoe het zou moeten lopen, dan komen we er vast wel uit.

[Dit bericht is veranderd door BoudStyle (op 13 december 2011 18:06:32).]
HR
HR

Chelsea Man
Icoon

Uit: Amsterdam
Droomaankoop: Oussama Assaidi
Reg.: 12 maart 2003

het allerlaatste schaap schreef:

De arrogantie van het Westen was de afgelopen jaren stuitend, zeker in Nederland,en duurt nu nog steeds voort.

Men vindt zichzelf beter,slimmer,intelligenter, hardwerkender dan wie dan ook op de wereld. Dit terwijl de landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika allang niet meer stilstaan. De arbeidsproductiviteit in Nederland is één van de laagste van Europa. Men is een lui, verwend, arrogant, cultuurminnend volk geworden. Constant met de vinger zwaaien naar Griekenland, terwijl de drek mede in eigen land begonnen is, met gestoorde speculaties en torenhoge leningen. Griekse burgers zijn het slachtoffer van Nederlandse banken.

En bovenop deze reële feiten komt nog de massahysterie. Je hoeft geen krant open te slaan of tv aan te doen of je hoort dat we in de drek zitten. Mensen lopen doodongelukkig over straat. Er worden draconische maatregelen genomen, terwijl de oplossing heel simpel is: accepteren dat het de komende tien jaar minder zal gaan. Als deze drek wegwaait komen er ongetwijfeld weer betere tijden.

Maar het zal nooit meer zoals vroeger worden. Over twintig jaar zijn we ingehaald door China, India, Brazilië en wellicht zelfs landen in het Midden-Oosten. En dat is maar goed ook. Dan kan eindelijk die stuitende arrogantie de mond gesnoerd worden.
HR
Wat een onzin lees ik hier allemaal. Die hele schuldencrisis is bewust gecreëerd door de FED. Het is heel simpel. THE FED RULES!!!
Zij bepalen hoeveel geld erin omloop is. Zij bepalen de rentestanden. Zij controleren de wereld. Get educated..ouwe onzin theorieën zijn achterhaald.

De westerse wereld is een grote farce. 50% van de wereldbevolking heeft niets te eten. Derde wereld landen worden systematisch uitgebuit. Mooiste van alles is dat de KUDDE het geeneens doorheeft.

Vraag jezelf af waarom je MOET werken!

Het falen van het monetair systeem is overduidelijk. Amerika is leidend...Amerika draait voor 80% op consumentenuitgaven..Amerika mag der triple A status niet verliezen. Onder het mom van democratie wordt de wereld misleidt.

Verdiep je maar eens in het Fractional Reserve sytem!
De ECB gaat binnenkort ook beginnen met geld drukken. Derde wereldoorlog ? Ondertussen vraagt het volk zich nog steeds af hoe ze toch aan die EURO zijn gekomen! Doorgedrukt..en toch blijven geloven in je DEMOCRATIE...Lachwekkend.

Armoede is nergens voor nodig...er is meer dan genoeg voor iedereen.
Wie hebben er baat bij een crisis ? Ooit afgevraagd wie dat zijn? Dezelfde mensen die de crisis hebben gestart. Vraag jezelf maar af waarom 10% van de wereldbevolking 70% van alle bezittingen bezit!

De hele bedoeling van deze crisis is dat de rijkste 10% nog rijker en machtiger wordt. Het hele plan is al tijden bekend...West Europa en de VS gaan naar beneden kwa koopkracht..Azie Afrika worden omhoog gekrikt..uiteindelijk verdienen we dan allemaal hetzelfde...alleen dan kan het plan voltooid worden!

One world government!

By the way dit wordt allemaal bevestigd door 1ste secretaris van Bush.

[Dit bericht is veranderd door Chelsea Man (op 10 december 2011 20:45:32).]
HR
HR

Eyong Enoh
Vedette

Reg.: 23 augustus 2002

het allerlaatste schaap schreef:

HR
Dan begin je toch lekker zelf! Schenk al je geld s.v.p. aan een goed doel, lever je computer in bij de kringloop en ga maar beginnen aan die armoede. Zijn we in ieder geval van onzin als hierboven af.

Jij bent echt wereldvreemd volgens mij. Zodra je een tijdje met een welvarende rus, een willekeurige chinees, een geslaagde braziliaan spreekt, kom je er wel achter dat iedereen denkt dat zijn of haar manier van leven de beste is.
HR
HR

Blindhorse
Regelmatige invaller

Vroeger had je nog van die archaïsche wijsheden als
"De tering naar de nering zetten'
en
"wie het kleine niet eert"

Die wijsheden liggen logischerwijs al decennialang op de vuilnisbelt te rotten.
HR
HR

DAMSCO
Basisspeler

Vak: 428
Reg.: 7 oktober 2008

Chelsea Man schreef:

(...)

Wat een onzin lees ik hier allemaal. Die hele schuldencrisis is bewust gecreëerd door de FED. Het is heel simpel. THE FED RULES!!!
Zij bepalen hoeveel geld erin omloop is. Zij bepalen de rentestanden. Zij controleren de wereld. Get educated..ouwe onzin theorieën zijn achterhaald.

De westerse wereld is een grote farce. 50% van de wereldbevolking heeft niets te eten. Derde wereld landen worden systematisch uitgebuit. Mooiste van alles is dat de KUDDE het geeneens doorheeft.

Vraag jezelf af waarom je MOET werken!

Het falen van het monetair systeem is overduidelijk. Amerika is leidend...Amerika draait voor 80% op consumentenuitgaven..Amerika mag der triple A status niet verliezen. Onder het mom van democratie wordt de wereld misleidt.

Verdiep je maar eens in het Fractional Reserve sytem!
De ECB gaat binnenkort ook beginnen met geld drukken. Derde wereldoorlog ? Ondertussen vraagt het volk zich nog steeds af hoe ze toch aan die EURO zijn gekomen! Doorgedrukt..en toch blijven geloven in je DEMOCRATIE...Lachwekkend.

Armoede is nergens voor nodig...er is meer dan genoeg voor iedereen.
Wie hebben er baat bij een crisis ? Ooit afgevraagd wie dat zijn? Dezelfde mensen die de crisis hebben gestart. Vraag jezelf maar af waarom 10% van de wereldbevolking 70% van alle bezittingen bezit!

De hele bedoeling van deze crisis is dat de rijkste 10% nog rijker en machtiger wordt. Het hele plan is al tijden bekend...West Europa en de VS gaan naar beneden kwa koopkracht..Azie Afrika worden omhoog gekrikt..uiteindelijk verdienen we dan allemaal hetzelfde...alleen dan kan het plan voltooid worden!

One world government!

By the way dit wordt allemaal bevestigd door 1ste secretaris van Bush.
HR
:D :D :D
HR
HR

Ryan Guno Babel schreef:

@Zlajan, wel interessant dat je in Ierland studeert. Hoe is de sfeer in het land zelf ? Is het zo erg als wij allen denken ? Overal huizen te koop etc. of is dat slechts buiten Dublin het geval?

HR
Het valt eigenlijk best wel mee. Er wordt genoeg gedronken, vrouwen smeren nog altijd zelfbruinende crème op alsof hun leven ervan afhangt en er staan wel huizen te koop, maar voor mijn gevoel niet meer dan in Nederland. Ierland heeft feitelijk gewoon jarenlang boven zijn capaciteiten gepresteerd economisch gezien. Dat kwam door de gunstige omstandigheden in het land. Het werd toen de 'Celtic Tiger' genoemd en zat zelfs in de top 5 van beste economieën. Het was eigenlijk wachten tot een ineenstorting. Die is er nu gekomen en ze zullen niet meer terugkomen op dat oude niveau. Er is natuurlijk veel onvrede over de regering en de verkiezingen van een paar weken terug werden daardoor wel intens beleefd hier. Het grappigste vind ik nog al die taxi's hier. Die sector is gedereguleerd een jaar of 10 geleden en daar zijn toen een aantal taxichauffeurs keihard de boot mee ingegaan. Die taxi-licenties verkocht je voor die deregulering voor misschien wel 50.000 tot 100.000 euro, terwijl ze inmiddels vrijwel niks meer waard zijn. De reden is simpel want na die deregulering zijn er onwijs veel taxi's bijgekomen waardoor chauffeurs nu echt moeten zoeken naar klanten. Dublin heeft geloof ik de meeste taxi's ter wereld. Toch saillant voor een stad in een land met slechts ruim 4 miljoen.

Overigens besef ik dat bovenstaande vrij off-topic is, maar wilde toch even reageren. Ik raad iedereen wel aan om naar Ierland te gaan. De vrouwen zijn er best mooi en je ziet er veel rondlopen met leggings aan zonder een rok eroverheen of iets dergelijks. Mijn vriendin noemt ze ook wel 'sletten', maar ik wil er geen waarde-oordeel aan ophangen.
HR
HR

Blindhorse
Regelmatige invaller

Je hoort alle eurofielen uit volle borst gillen 'die domme Cameron mist de boot !.

Maar op die vertrekkende boot vol jubelende, salto's makende, dronken, gelukszalige en feestende eurofielen staat breed op het achtersteven geschreven: de Titanic.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 50 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » C - Supporters » Het Praathuis » Europa (de Euro en EU)

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Bereikt Ajax de finale van de Europa League?

Ja
Nee
Weet niet

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 85,5% dat Feyenoord wint van Heracles Almelo. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van Ajax-Go Ahead Eagles:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!