Ajax Netwerk
vrijdag 25 april 2014 - 08:33                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Het Praathuis » Constitutionele Monarchie in Nederland

HR

Deze topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6 »

HR

Stelling:

Koningshuis
Voor
Tegen
Iets anders, namelijk.....
Geen Mening
Geen stellingname

HR
HR
Kamer wil openheid kosten koningshuis

Schimmig
Het Koninklijk Huis kost Nederland dit jaar in totaal 113 miljoen euro, aldus de officiële opgave. Maar onderzoek van RTL Nieuws toont aan dat de bestemming van dat belastinggeld erg schimmig is. De antwoorden op Kamervragen en in debatten en de begrotingen van de afgelopen 40 jaar rond het Koninklijk Huis leiden tot veel onduidelijkheid.

Nieuwe kosten
Vast staat dat de totale kosten van het Koninklijk Huis in vier jaar tijd zijn gestegen van 83 miljoen euro (in 2005) tot 113 miljoen het komende jaar. Dat is een toename met 36%. Die cijfers worden sinds 2004 door de premier verstrekt, maar hij geeft geen specificatie. Bovendien duiken er steeds nieuwe Oranje-gerelateerde kosten op. Zo blijkt het ministerie van Landbouw ruim 1 miljoen euro subsidie te geven aan kroondomein het Loo, terwijl dat niet in het overzicht van Balkenende staat.

Het Loo en beveiliging
Tegelijkertijd is het onduidelijk wat er gebeurt met de opbrengsten van Het Loo. De minister van Financien houdt de begroting van Het Loo geheim, waardoor onduidelijk is of die opbrengsten in de beurs van koningin Beatrix verdwijnen. Daarnaast is er onduidelijkheid over de beveiliging van de Oranjes. Het ministerie van Binnenlandse Zaken is daar verantwoordelijk voor, maar toch zijn er kosten gedeclareerd bij het ministerie van VROM.

79 zetels
De PvdA, de SP, de PVV, GroenLinks, D66 en de Partij voor de Dieren, samen goed voor een Kamermeerdeheid van 79 zetels, willen nu dat premier Balkenende volledige transparantie geeft over de kosten van het koningshuis. Dat is voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis.

BRON: rtl.nl

Ik irriteer me al jaren aan het Koningshuis en ik vraag me af wat de mede Ajax netwerker hiervan vindt. Ik zou graag zien dat er een referendum zou komen in Nederland of het meerendeel er nog wel voor is.

Waar ik me het ergste aan stoor bij het koningshuis is dat alles mag. Maxima trouwt met Alexander en binnen enkele dagen is ze Nederlander, terwijl er duizenden mensen in de rij staan te wachten om een paspoort te krijgen. Ze krijgt naar mijn mening een veel te royale uitkering en haar personeel wordt betaald met belastingcenten.

Die paleizen worden constant maar verbouwt met belastingcenten. Laatst werd één van die paleizen opnieuw beveiligd voor 1 miljoen euro geloof ik.

Vliegkosten van vorig jaar waren 8 miljoen euro geloof ik. Ik vind dit niet meer van deze tijd. Alleen omdat ze zo geboren worden krijgen ze al die voordelen. Ouderwets gewoon.

En dan nog iets, in Nederland lopen heel wat mensen te zeiken over Amerika dat ze zoveel oorlog voeren etc, maar het koningshuis vluchtte als een gek het land uit toen de Duitsers hier binnenvielen en Amerikanen kwamen ons bevrijden. Dus het komt er op neer dat ik nog 1000 keer meer respect heb voor een Amerikaan dan voor een lid van het koningshuis.

Een persoon kan door majesteitsschennis worden opgepakt en in de gevangenis worden gezet, terwijl sommige leden van het koningshuis een veel erger verleden hebben. Zo zat prins Bernard bij de SS en had Mabel Wisse Smit verkering met een crimineel.

Ik ben wel benieuwd naar de mening van jullie.

[Dit bericht is veranderd door Co Adriaanse (op 2 mei 2008 17:30:02).]

Keuze stelling: Tegen
HR
HR

0634
Administrator

Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 2 januari 2006

Ik blijf voor het koningshuis. Ik heb er niet veel mee, maar het hoort bij Nederland. Over dat onderhoud moet niet teveel gezeurd worden, het zijn monumentale panden die sowieso veel geld kosten om te onderhouden. Vlieggelden ed moeten aan banden worden gelegd. Maar voor de rest; gewoon houden zo.

En dat de koningin vluchtte toen de Duitsers kwamen.. vind je het gek. Als de Nazi's haar in handen hadden kunnen krijgen hadden ze dat niet nagelaten. Flauw verwijt.

[Dit bericht is veranderd door 0634 (op 2 mei 2008 17:16:42).]

Keuze stelling: Voor
HR
HR

quote:HR
Co Adriaanse schreef:

En dan nog iets, in Nederland lopen heel wat mensen te zeiken over Amerika dat ze zoveel oorlog voeren etc, maar het koningshuis vluchtte als een gek het land uit toen de Duitsers hier binnenvielen en Amerikanen kwamen ons bevrijden. Dus het komt er op neer dat ik nog 1000 keer meer respect heb voor een Amerikaan dan voor een lid van het koningshuis.

Ik ben wel benieuwd naar de mening van jullie.
HR
Wat is jouw mening omtrent de indianen in Amerika? Je begon aardig, maar om het koningshuis af te branden op het feit dat ze in de oorlog zijn gevlucht en dit te vergelijken met de oorlogen die Amerika nu voert... :denk

Misschien dat ik later nog terugkom met een mening over het echte punt dat je hier aanstipt.

Geen stellingname
HR
HR

0634 schreef:

Ik blijf voor het koningshuis. Ik heb er niet veel mee, maar het hoort bij Nederland. Over dat onderhoud moet niet teveel gezeurd worden, het zijn monumentale panden die sowieso veel geld kosten om te onderhouden. Vlieggelden ed moeten aan banden worden gelegd. Maar voor de rest; gewoon houden zo.

En dat de koningin vluchtte toen de Duitsers kwamen.. vind je het gek. Als de Nazi's haar in handen hadden kunnen krijgen hadden ze dat niet nagelaten. Flauw verwijt.
HR
Als je een echte koning/koningin bent blijf je in je land tot de laatste snik. Dan dwing je respect af.

Maar je zegt houden zo, op basis waarvan?

En je zegt het hoort bij Nederland dus daarom maar houden zo. Dus in het Irak in de tijd van Saddam zou je ook zeggen van; het hoort bij Irak dus houden zo. Dat zijn geen sterke argumenten. Kom nou eens met echte argumenten, ik hoor altijd hetzelfde. Ik ben benieuwd naar het waarom.

Wat is jouw mening omtrent de indianen in Amerika? Je begon aardig, maar om het koningshuis af te branden op het feit dat ze in de oorlog zijn gevlucht en dit te vergelijken met de oorlogen die Amerika nu voert... HR
Ja, ik snap niet waarom zoveel mensen het koningshuis heilig vinden en Amerikanen afbranden terwijl Amerika ons bevrijdde en het koningshuis als een stel angsthazen in Canada en Engeland zaten. Ik vind dat walgelijk. Als je niet met de negatieve kanten kan omgaan, zoals in een oorlog moet je afstand doen van de troon. Ze willen alleen gebruik maken van de mooie en goede dingen, maar als het slecht gaat zijn ze even koningin in een lekker luxe onderkomen in het buitenland terwijl er hier dagelijks joden werden opgepakt.

Maar ik heb nog meer punten, daar kan je ook op reageren.

[Dit bericht is veranderd door Co Adriaanse (op 2 mei 2008 17:28:29).]

HR
HR

Jordanees met Mentalita U Rode kaart: waarschuwing
Lid 2de elftal

Uit: JORDAAN
Vak: 127
Reg.: 17 mei 2000

Niet zo veel zin om me in deze discussie te mengen (lees het wel graag), maar een opmerking over de poll: die is niet duidelijk.

Op de titel van het topic 'Constitutionele Monarchie in Nederland afschaffen?' zou ik VOOR stemmen (wat ik dus ook deed), maar de pollvraag luidt: 'Koningshuis'. Dus heb het vertanderd in TEGEN.

Daarom, pas een van twee aan.

HR
HR

Jordanees met Mentalita U schreef:

Niet zo veel zin om me in deze discussie te mengen (lees het wel graag), maar een opmerking over de poll: die is niet duidelijk.

Op de titel van het topic 'Constitutionele Monarchie in Nederland afschaffen?' zou ik VOOR stemmen (wat ik dus ook deed), maar de pollvraag luidt: 'Koningshuis'. Dus heb het vertanderd in TEGEN.

Daarom, pas een van twee aan.
HR
Ik heb het aangepast. Zo goed?

[Dit bericht is veranderd door Co Adriaanse (op 2 mei 2008 17:31:13).]

HR
HR

Jordanees met Mentalita U Rode kaart: waarschuwing
Lid 2de elftal

Uit: JORDAAN
Vak: 127
Reg.: 17 mei 2000

Co Adriaanse schreef:

(...)

Ik heb het aan gepast. Zo goed?
HR
Topperrr. Veel plezier verder ;B

HR
HR

0634
Administrator

Co Adriaanse schreef:
Als je een echte koning/koningin bent blijf je in je land tot de laatste snik. Dan dwing je respect af.
HR
Nee, dan dwing je je eigen dood af. De Duitsers zouden als eerste op zoek zijn gegaan naar haar. En er ou niemand zijn geweest om haar te beschermen. Binnen 3 dagen zou haar doodvonnis zijn getekend. Ze heeft van afstand nog de regering geleid en hield door radio berichten, waar Hitler razend over was, contact met haar volk. Zo erg dat Hitler haar de vijand van de mensheid noemde. Respect is voor haar nu ook op haar plaats. Dit lijkt mij nuttiger dan jezelf naar de slachtbank laten leiden.

Maar je zegt houden zo, op basis waarvan?HR
Omdat het een deel van onze Nederlandse cultuur is. Zoals gezegd, ik heb er niet veel mee. Maar ik heb ook niets met molens of klompen. Maar het is wel onze cultuur en dat dient in stand te worden gehouden. De financien kunnen aan banden worden gelegd, daarin ben ik het met je eens. Voor de rest gaat het prima zo. De symbolische en ceremoniele functie van het Koningshuis is ook een belangrijk aspect. Goed voor de internationale contacten. En kijk eens hoeveel mensen met koninginnedag genieten van de komst van Beatrix naar Friesland. Blijkbaar leeft het nog steeds enorm. Ik zie echt geen enkele reden om een president aan te stellen.

HR
HR

Co Adriaanse schreef:

(...)

Ja, ik snap niet waarom zoveel mensen het koningshuis heilig vinden en Amerikanen afbranden terwijl Amerika ons bevrijdde en het koningshuis als een stel angsthazen in Canada en Engeland zaten. Ik vind dat walgelijk. Als je niet met de negatieve kanten kan omgaan, zoals in een oorlog moet je afstand doen van de troon. Ze willen alleen gebruik maken van de mooie en goede dingen, maar als het slecht gaat zijn ze even koningin in een lekker luxe onderkomen in het buitenland terwijl er hier dagelijks joden werden opgepakt.

Maar ik heb nog meer punten, daar kan je ook op reageren.
HR
Ik wou alleen ff aangeven dat ik het een zeer vreemde vergelijking vond. Dit vind ik verre van een goed argument om daarom maar het koningshuis af te schaffen. Daarbij is er niets vreemd aan het ontvluchten van het land. De Koningin is nog altijd ons staatshoofd en daarom neem je geen risico en zorg je dat zij (en haar familie veilig is). Anders is ze wel een heeel makkelijk doelwit. Daarbij is het heel naief om te denken dat bij een aanval op Amerika Bush nog gewoon in zijn eigen Oval Office blijft zitten. Dit vlucht net zo hard; aangezien Amerika groot genoeg is, hoeft hij het land niet uit, maar het is toch echt geen kwestie van lef...

Maar goed, ontopic.

[Dit bericht is veranderd door AjaxArena (op 2 mei 2008 23:51:04).]

Geen stellingname
HR
HR

Micheltje
Idool

Uit: Lelystad
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 11 november 1999

Vliegkosten, reiskosten en zo moeten aangepakt worden. Ze doen het maar een keer met wat minder luxe...

Geen stellingname
HR
HR

Van de film
Legende

Reg.: 30 november 2003

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 4 mei 2008 om 09:26:55.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: weugeniajax@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

0634 schreef:

Omdat het een deel van onze Nederlandse cultuur is. Zoals gezegd, ik heb er niet veel mee. Maar ik heb ook niets met molens of klompen. Maar het is wel onze cultuur en dat dient in stand te worden gehouden. De financien kunnen aan banden worden gelegd, daarin ben ik het met je eens. Voor de rest gaat het prima zo. De symbolische en ceremoniele functie van het Koningshuis is ook een belangrijk aspect. Goed voor de internationale contacten. En kijk eens hoeveel mensen met koninginnedag genieten van de komst van Beatrix naar Friesland. Blijkbaar leeft het nog steeds enorm. Ik zie echt geen enkele reden om een president aan te stellen.
HR
Je bovendien wil je niet weten hoeveel geld het nederland oplevert doordat de koningin in het buitenland allerlei relaties onderhoudt. Als we toch alleen op de materialistische tour gaan. Misschien levert ze nog wel meer op dan dat ze kost.

Geen stellingname
HR
HR

ZionXXX
Vedette

Uit: Het schone Huizen
Reg.: 14 maart 2006

Ik ben tegen het koningshuis, om de volgende redenen.

Ten eerste is het niet democratisch; eerder het tegenovergestelde, al is de invloed nog zo klein (wat niet zo is) elke niet-democratische invloed moet uit de regering verbannen worden waar mogelijk, wat is anders het nut van de democratie.

Ten tweede is het qua cultuur vanzelfsprekender republiek te zijn. In Nederland zijn hoogtijdagen heette nederland neit voor niets de REPUBLIEK der zeven verenigde Nederlanden. Dit argument vind ik persoonlijk niet erg belangrijk maar het haalt het onzinnige cultuurargument onderuit.

Ten derde is het onzin om iemand een leven in een gespreid bedje te geven omdat iemand bij geboorte tussen de knietjes van WIlhelmina/Juliana/Beatrix uitkroop in plaats van iemand anders. De mensen hebben een aantal werkdagen per jaar maar zijn verder voornamelijk op vakantie, en wat Alex heeft gedaan om die lintjes op zn borst te krijgen is mij ook een raadsel.

Ten vierde hebben ze de kluit meermaals bedrogen (vooral Bernard), zoals met de kosten, zoals Bernard die wel stadhouder van Nederland wilde zijn voor Hitler, maar toch niet, die bij de SS, de NSDAP en de SA zat, of toch weer neit, maar dan toch wel maar neit actief. Die cadeautjes kreeg van Lockheed. Die vloog zonder ooit zn vliegbrevet gehaald te hebben, maar niemand durfde hem dat te vragen.

En ten vijfde de onzinnige diplomatieke onschendbaarheid om geboorte; ik mag niet zeggen dat de koningin een (vul willekeurig scheldwoord in) is, terwijl wanneer zij iets veel ergers zou zeggen dat onder de ministrieele verantwoordelijkheid voelt. Dat is neit echt eerlijk (ik mag zelfs geen foto van Maxima met bril publiceren, over ijdelheid gesproken...)

Overigens denk ik niet dat de feestdag koninginnedag gezien wordt als een ode aan dat mens onder die hoed. Ik denk dat de meeste mensen het zien als een feestje, even samenkomen of een concert bekijken, en ik denk dat wanneer de feestdag vervangen zou worden door eentje waar precies hetzelfde gebeurde, maar dan met een andere achterliggende gedachte, Amsterdam net zo vol is.

LEVE DE REPUBLIEK

HR
HR
Het koningshuis kost ons (de burgers) handenvol geld. Zo verdient prinses Maxima alleen al een slordige 2,1 miljoen euro uit de schatkist voor haar werk. Ook reizen Willem-Alexander en Maxima op onze kosten de hele wereld af. Een gekozen staatshoofd kan dat veel beter doen, want hij laat zien dat hij gekozen is door het volk. Het koningshuis heeft trouwens al 3,5 miljard euro in eigen huis en ze hoeven niet eens vermogingsbelasting te betalen! Het is sowieoso belachelijk dat het koningshuis vrijgesteld is van belastinggeld en dat wij weer voor de kosten (22 miljoen euro) van het huwelijk van 'onze Willem' en zijn Maxima konden opdraaien. Als burgers trouwen wordt dat toch ook niet door de schatkist gespekt?!

HRHR
HR

0634
Administrator

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Dat het koningshuis duur is?

Dat weten we ja, nou dan moeten we die kosten aan banden leggen. Helemaal mee eens. Afschaffing is daarvoor niet nodig.

En trouwens; door ons gekozen mensen doen niet altijd wat het volk wil, zoals we dagelijks lezen in kranten.

HR
HR

0634 schreef:

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Dat het koningshuis duur is?

Dat weten we ja, nou dan moeten we die kosten aan banden leggen. Helemaal mee eens. Afschaffing is daarvoor niet nodig.

En trouwens; door ons gekozen mensen doen niet altijd wat het volk wil, zoals we dagelijks lezen in kranten.
HR
Tuurlijk wel, afschaffen heeft wel zin. Het is of of. Als je die kosten aan banden legt krijg je een hele andere situatie. Ik weet niet of Alexandertje al zijn vliegreizen zelf gaat lappen samen met Maxima met haar veel te hoge uitkering terwijl dat mens via slinkse wegen een paspoort heeft gekregen waar geen haan naar heeft gekraaid, omdat het toch het koningshuis is. Ineens mag alles dan he.

En op ministers heb je veel meer controle als bevolking dan op de koningin, want je kan gewoon stemmen. Dat mensen die PVDA hebben gestemd hebben zijn voorgelogen over bijvoorbeeld het referendum voor de EU had ik ze op voorhand al kunnen zeggen, dat is hun eigen domme schuld. Het is onzin wat je zegt.

HR
HR

Van de film
Legende

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 11 mei 2008 om 12:05:35.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: weugeniajax@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

Co Adriaanse schreef:

Tuurlijk wel, afschaffen heeft wel zin. Het is of of. Als je die kosten aan banden legt krijg je een hele andere situatie. Ik weet niet of Alexandertje al zijn vliegreizen zelf gaat lappen samen met Maxima met haar veel te hoge uitkering terwijl dat mens via slinkse wegen een paspoort heeft gekregen waar geen haan naar heeft gekraaid, omdat het toch het koningshuis is. Ineens mag alles dan he.

En op ministers heb je veel meer controle als bevolking dan op de koningin, want je kan gewoon stemmen. Dat mensen die PVDA hebben gestemd hebben zijn voorgelogen over bijvoorbeeld het referendum voor de EU had ik ze op voorhand al kunnen zeggen, dat is hun eigen domme schuld. Het is onzin wat je zegt.
HR
De koningin doet helemaal niet aan (machts)politiek dus waar zou zij op gecontroleerd moeten worden?
Mensen negeren nog steeds de ontzettende positieve invloeden (ook financieel gezien) die al die dure vliegreizen voor ons hebben.

Geen stellingname
HR
HR

Dani Ventola
Veelbelovend talent

Uit: Oud-Beijerland
Reg.: 18 juli 2005

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 11 mei 2008 om 12:29:58.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  MSN: dvantoluitzijnbol@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

Co Adriaanse schreef:

(...)

HR
Ik geloof dat Alexander met zijn vliegreizen heel wat meer voor elkaar heeft gekregen dan jij (of ik) ooit in ons leven zal bereiken. Hij wordt alom gerespecteerd, zowel in binnen als in buitenland. Hij is voorzitter van invloedrijke comités en haalt in zijn eentje alleen al meer geld binnen dan dat het hele Koningshuis kost.

Inderdaad, het onderhoud van zeiljacht De Groene Draeck is niet goedkoop. De gouden koets kost meer dan een Fiat Panda en er zijn maar weinig Nederlanders die een nettoloon van bijna acht ton per jaar verdienen. Toch moet het maar eens afgelopen zijn met het geklaag over de kosten van ons koningshuis. De 114 miljoen euro die we dit jaar kwijt zijn aan de monarchie – van het onderhoud van de paleizen tot de beveiliging bij staatsbezoeken – is een schijntje vergeleken met het voordeel dat koningin Beatrix ons oplevert.

Holland-promotie

Ze is onze troef bij handelsmissies en diplomatieke aangelegenheden. Met haar kwart eeuw ervaring is ze niet alleen een stabiliteitsfactor van belang, maar ook het collectief geweten van onze democratie. En in termen van Holland-promotie, zowel buiten de landsgrenzen als daarbinnen, benadert het ‘merk Beatrix’ miljardenmerken als Heineken en Phillips. ‘De waarde die haar persoon – inclusief kapsel – vertegenwoordigt, is ongekend. Dat is nauwelijks in geld uit te drukken’, verzucht merkendeskundige Bas Kist.

En toch kom je een eind als je gaat rekenen. Econoom Harry van Dalen becijferde dat het koningshuis ons jaarlijks vier tot vijf miljard euro oplevert. Hij vergeleek monarchieën met andere staatsvormen en kwam tot de conclusie dat koninkrijken het structureel beter doen. Hun nationale inkomen groeide de afgelopen decennia jaarlijks met gemiddeld een procentpunt meer. Voor de bijna 28 jaar dat Beatrix staatshoofd is, komt die monarchiebonus, gecorrigeerd voor inflatie, neer op ruim 86 miljard euro. Als CEO van de BV Nederland doet Beatrix het dus fantastisch. Zij is haar salaris van tweehonderd euro per gewerkt uur ruimschoots waard. Maar wát doet ze zo goed?

Ook in de internationale diplomatie blijkt Beatrix soms een handige troef. Zo zou zij er tijdens een staatsbezoek aan de Thaise koning Bhumibol persoonlijk voor gezorgd hebben dat de tot levenslang veroordeelde Machiel Kuijt vrijkwam. ‘Bij zulke zaken doet zij tussen de soep en het hoofdgerecht een goed woordje bij haar tafelgenoten’, zegt historicus en koningshuisdeskundige Jan Kikkert. Vooral in niet-westerse landen zijn staatsbezoeken de gelegenheid bij uitstek om zonder diplomatieke rompslomp iets voor elkaar te krijgen. En als iemand weet hoe dat moet, is het onze koningin, zegt staatsrechtdeskundige Peter Rehwinkel, tevens burgemeester van Naarden. ‘Beatrix is een perfect visitekaartje; ze vertegenwoordigt Nederland vlekkeloos. Zij spreekt haar talen en heeft haar contacten goed op orde. Als ze iets te vieren heeft, is iedereen erbij. Van Nelson Mandela tot Kofi Annan.’

Door de wekelijkse gesprekken met de minister-president is Beatrix ons collectieve geheugen geworden van 28 jaar van opeenvolgende regeringen, zegt econoom Harry van Dalen. ‘Met haar bemoeienis verbetert ze het functioneren van onze democratie. Zo zorgt ze voor stabiliteit, vertrouwen en economische groei.’ En dat levert jaarlijks ruim vier miljard euro op.HR
Bron: De Pers

So far de misvatting dat het geld kost. Welk punten had je nou nog meer?

[Dit bericht is veranderd door Dani Ventola (op 11 mei 2008 12:32:30).]

HR
HR

Dani Ventola schreef:

(...)

Bron: De Pers

So far de misvatting dat het geld kost. Welk punten had je nou nog meer?
HR

Econoom Harry van Dalen becijferde dat het koningshuis ons jaarlijks vier tot vijf miljard euro oplevert.HR
De grote vraag is dan. Wie is ons. Welke mensen profiteren hier nou van. Want je betaald wel belasting aan die familie en de grote bedrijven profiteren hiervan. Tuurlijk kan er meer werkgelegenheid komen. Maar ik vind dat soort verhalen altijd een beetje moeilijk. De gewone middenklasser merkt er geen reet van, daar ben ik van overtuigd.

Verder staan mijn andere punten boven, lees even heel de topic ik ga niet alles constant herhalen.

HR
HR

Van de film
Legende

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 11 mei 2008 om 14:00:32.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: weugeniajax@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

Co Adriaanse schreef:

De grote vraag is dan. Wie is ons. Welke mensen profiteren hier nou van. Want je betaald wel belasting aan die familie en de grote bedrijven profiteren hiervan. Tuurlijk kan er meer werkgelegenheid komen. Maar ik vind dat soort verhalen altijd een beetje moeilijk. De gewone middenklasser merkt er geen reet van, daar ben ik van overtuigd.

Verder staan mijn andere punten boven, lees even heel de topic ik ga niet alles constant herhalen.
HR
Als middenstander merk je daar natuurlijk niet direct iets van. Je betaalt belasting, dat zie je van je rekening verdwijnen en je ziet niet dat die miljarden die beatrix oplevert op jouw conto verschijnen dus merkt de middenstander er niks van. Die redenatie is natuurlijk van de simpelste klasse en erg makkelijk scoren. De gewone middenklasser gaat er wel degelijk op vooruit.

En wat voor andere punten? Ik heb even teruggelezen en het enige wat ik tegenkom is dat het koningshuis laf is omdat ze in WOII naar engeland zijn gevlucht, dat maxima een paspoort heeft gekregen en dat je dat niet eerlijk vind en dat het makkelijk is om een minister te controleren dan een koningin.
Het geldpunt is dus nu opgelost, het vluchten van het koningshuis was strategisch een magistrale zet. Het blijven in je land totdat je dood wordt geschoten slaat helemaal nergens op. Dat maxima wel een paspoort heeft gekregen via een slinkse weg, tja, dat kan zo zijn en daar hebben ze natuurlijk de connecties voor, maar om daarom nou het hele koningshuis af te schaffen gaat ook wat ver. En de koningin is heel goed te controleren, daar hebben we de roddelbladen voor. Bovendien zien we elke centimeter die ze loopt in het buitenland op tv dus het lijkt me niet dat ze iets kan doen wat tegen ons is.

Verder ga jij ook niet in op het punt dat óók in dat stuk staat, en dat is dat de koningin bijvoorbeeld connecties heeft met kofi en al die andere mensen waardoor ze politieke druk kan zetten om bijvoorbeeld nederlandse gevangenen in het buitenland los te krijgen. Ik zou beatrix eeuwig dankbaar zijn als zij een familielid van mij uit een een of andere vieze cel in verweggistan kan krijgen.

Geen stellingname
HR
HR

Dani Ventola
Veelbelovend talent

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 11 mei 2008 om 14:09:03.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  MSN: dvantoluitzijnbol@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

Co Adriaanse schreef:

(...)

HR
Je betaalt geen belasting aan 'die' familie. Je betaalt belasting. Wat is de link tussen grote bedrijven en het Koningshuis? Overtuigingen zie ik trouwens graag onderbouwd, anders krijgen we een welles/nietes discussie.
Waarom moet de 'gewone middenklasser' wat van merken? Moet alles altijd maar direct een (overigens zeer gering) voordeel opleveren? Ik ben er overigens van overtuigd dat de gewone middenklasser er niets van merkt dat het koningshuis betaald wordt door belastingen. Het gaat om nog geen 7 euro p.p. per jaar. Het is sowieso vreemd dat je de kosten als reden geeft om afschaffing te overwegen. Hoe veel denk je dat het afschaffen van de monarchie kost? En het nieuwe systeem invoeren? Wat natuurlijk ook draaiende gehouden moet worden? Misschien had ik ook nog het stukje waarin stond dat de economie van landen die een (constitutionele) monarchie voeren beter lopen dan andere systemen?

[Dit bericht is veranderd door Dani Ventola (op 11 mei 2008 14:13:56).]

HR
HR

Van de film schreef:

(...)

Als middenstander merk je daar natuurlijk niet direct iets van. Je betaalt belasting, dat zie je van je rekening verdwijnen en je ziet niet dat die miljarden die beatrix oplevert op jouw conto verschijnen dus merkt de middenstander er niks van. Die redenatie is natuurlijk van de simpelste klasse en erg makkelijk scoren. De gewone middenklasser gaat er wel degelijk op vooruit.

En wat voor andere punten? Ik heb even teruggelezen en het enige wat ik tegenkom is dat het koningshuis laf is omdat ze in WOII naar engeland zijn gevlucht, dat maxima een paspoort heeft gekregen en dat je dat niet eerlijk vind en dat het makkelijk is om een minister te controleren dan een koningin.
Het geldpunt is dus nu opgelost, het vluchten van het koningshuis was strategisch een magistrale zet. Het blijven in je land totdat je dood wordt geschoten slaat helemaal nergens op. Dat maxima wel een paspoort heeft gekregen via een slinkse weg, tja, dat kan zo zijn en daar hebben ze natuurlijk de connecties voor, maar om daarom nou het hele koningshuis af te schaffen gaat ook wat ver. En de koningin is heel goed te controleren, daar hebben we de roddelbladen voor. Bovendien zien we elke centimeter die ze loopt in het buitenland op tv dus het lijkt me niet dat ze iets kan doen wat tegen ons is.

Verder ga jij ook niet in op het punt dat óók in dat stuk staat, en dat is dat de koningin bijvoorbeeld connecties heeft met kofi en al die andere mensen waardoor ze politieke druk kan zetten om bijvoorbeeld nederlandse gevangenen in het buitenland los te krijgen. Ik zou beatrix eeuwig dankbaar zijn als zij een familielid van mij uit een een of andere vieze cel in verweggistan kan krijgen.
HR
Mij gaat het gewoon om het principe en niets anders. Mensen die alles toegeworpen krijgen enkel en alleen omdat ze uit de *** van mevrouw Juliana, Beatrix of Wilhelmina komen is gewoon van de zotte. De uitkeringen zijn veel te hoog. Het interesseert mij geen reet of dat 7 euro pp per jaar is. Wat interesseert mij dat nou. Ik gun zulke mensen geen uitkering van 900.000 euro of hoger. Dat is te ziek voor worden. Ze hebben zelf geld zat, laat ze lekker die personeelskosten uit hun eigen zak betalen. We leven niet meer in de middeleeuwen.

En nog wat, je president kan ook nauwe banden overhouden met Kofi of wie dan ook. Alsof wij alleen mensen uit gevangenissen kunnen krijgen door Beatrix. Als je een goede president hebt kan hij ook nauwe banden krijgen met wereldleiders.

En nog wat, als ik vind dat Beatrix een hoer is dan vind ik dat ik dat mag zeggen. Het is te gek voor worden dat je daar 5 jaar celstraf voor kan krijgen. Beatrix is niets meer dan bijvoorbeeld een zwerver, zij kwam alleen tussen de knieën van Juliana vandaan en die zwerver komt uit een "normaal" mens.

Ik vind dat als je staatshoofd wilt zijn je niet alleen de lusten moet nemen maar ook de lasten. Je hoort gewoon tot het einde in je land te blijven. Ik zal nooit respect voor zo iemand hebben. Ik had liever gehad dat in haar vliegtuig een aantal joden naar de overkant werden gebracht. Als je staatshoofd vlucht is er geen enkele hoop meer voor de bevolking. Dat haalt het hele moraal omlaag.

Ik zou trouwens niet de koningin eeuwig dankbaar zijn als ze iemand uit een vieze cel uit verweggistan haalt die drugs heeft lopen verhandelen, lekker laten zitten dat tuig. Wat heeft Nederland daar in godsnaam voor baat bij?

[Dit bericht is veranderd door Co Adriaanse (op 11 mei 2008 14:27:42).]

HR
HR

Dani Ventola
Veelbelovend talent

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 11 mei 2008 om 14:28:22.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  MSN: dvantoluitzijnbol@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

Een persoon kan door majesteitsschennis worden opgepakt en in de gevangenis worden gezet, terwijl sommige leden van het koningshuis een veel erger verleden hebben. Zo zat prins Bernard bij de SS en had Mabel Wisse Smit verkering met een crimineel.

HR
Kan ja. Gebeurd in de realiteit nooit. Prins Bernhard was trouwens een verdienstelijk vliegenier ten tijde van de tweede wereldoorlog. Aan de geallieerde zijde wel te verstaan. En verkering hebben gehad met een crimineel toen je een meisje van 20 jaar was, dat is inderdad verschrikkelijk, we vergeten voor het gemak ook maar even dat ze mede oprichtster van War Child Nederland is, dat ze gerekend wordt tot één van de toekomstige wereldleiders en dat ze directeur is van de raad van wereldleiders. Bisschop Tutu, Nelson Mandela, Kofi Annan en Jimmy Carter zullen er wel naast zitten.

Co Adriaanse schreef:

(...)

Mij gaat het gewoon om het principe en niets anders. Mensen die alles toegeworpen krijgen enkel en alleen omdat ze uit de *** van mevrouw Juliana, Beatrix of Wilhelmina komen is gewoon van de zotte. De uitkeringen zijn veel te hoog. Het interesseert mij geen reet of dat 7 euro pp per jaar is. Wat interesseert mij dat nou. Ik gun zulke mensen geen uitkering van 900.000 euro of hoger. Dat is te ziek voor worden. Ze hebben zelf geld zat, laat ze lekker die personeelskosten uit hun eigen zak betalen. We leven niet meer in de middeleeuwen.

En nog wat, je president kan ook nauwe banden overhouden met Kofi of wie dan ook. Alsof wij alleen mensen uit gevangenissen kunnen krijgen door Beatrix. Als je een goede president hebt kan hij ook nauwe banden krijgen met wereldleiders.

En nog wat, als ik vind dat Beatrix een hoer is dan vind ik dat ik dat mag zeggen. Het is te gek voor worden dat je daar 5 jaar celstraf voor kan krijgen. Beatrix is niets meer dan bijvoorbeeld een zwerver, zij kwam alleen tussen de knieën van Juliana vandaan en die zwerver komt uit een "normaal" mens.

Ik zou trouwens niet de koningin eeuwig dankbaar zijn als ze iemand uit een vieze cel uit verweggistan haalt die drugs heeft lopen verhandelen, lekker laten zitten dat tuig. Wat heeft Nederland daar in godsnaam voor baat bij?
HR
Het komt er dus eigenlijk op neer dat jij een gefrustreerd persoon bent die niet persee iets inhoudelijks tegen het Koningshuis heeft maar het niet kan hebben dat zij geld krijgen? In de laatste zin spreek je jezelf trouwens tegen. Je kan ze weg laten rotten in een buitenlandse cel maar dat is vrij middeleeuws, iets waar jij toch zo op tegen bent. Presidenten zijn er overigens maar voor een korte periode, natuurlijk kan diegene ook banden opbouwen maar die zullen nimmer zo hecht en dus zo succesvol zijn als bij een Koning(in) het geval zou zijn. Daarnaast zal je president niet veel goedkoper zijn dan een Koning(in)

Ik vind dat als je staatshoofd wilt zijn je niet alleen de lusten moet nemen maar ook de lasten. Je hoort gewoon tot het einde in je land te blijven. Ik zal nooit respect voor zo iemand hebben. Ik had liever gehad dat in haar vliegtuig een aantal joden naar de overkant werden gebracht. Als je staatshoofd vlucht is er geen enkele hoop meer voor de bevolking. Dat haalt het hele moraal omlaag.HR
Awel, is het Koningshuis dan toch wel belangrijk?

Gewoon even een vraagje, wat deed jij 30 april j.l. ?

[Dit bericht is veranderd door Dani Ventola (op 11 mei 2008 14:36:18).]

HR
HR

M
Idool

Uit: Leiden
Reg.: 23 juli 2002

Dus Co Adriaanse (what's in a name) wil het koningshuis afschaffen omdat hij Beatrix een hoer wil kunnen noemen. Het is maar waar je je druk om wilt maken.

Verder ben ik blij dat er nog altijd een meerderheid vóór het koningshuis is (als je de periodieke enquetes mag geloven) dus cootje blaat maar een end weg.

HR
HR

M schreef:

Dus Co Adriaanse (what's in a name) wil het koningshuis afschaffen omdat hij Beatrix een hoer wil kunnen noemen. Het is maar waar je je druk om wilt maken.

Verder ben ik blij dat er nog altijd een meerderheid vóór het koningshuis is (als je de periodieke enquetes mag geloven) dus cootje blaat maar een end weg.
HR
Ik zeg niet dat ik daarom het koningshuis wil afschaffen. Jij kan niet goed lezen blijkbaar. Ik accepteer geen mensen die omdat ze zo geboren zijn "meer" zijn dan de burger. Ik geef alleen aan met dat je 5 jaar celstraf krijgt voor het beledigen van Bea, terwijl sommige verkrachters ook vaak binnen 5 jaar weer op vrije voeten zijn. Dat klopt gewoon niet. En iedereen weet dat, maar al die schapen die elkaar nablaten accepteren het gewoon. Ik dus niet, net als een aantal anderen. Maar lees eerst goed voordat je reactie geeft is mijn advies voor jou.

Blaat zelf lekker weg, kansloze reactie die ik niet serieus neem. Het zal genoeg over jou zeggen. Voel je je aangevallen, omdat ik het koningshuis wil afschaffen? Er zijn wel meer mensen die dat willen.

Dani Ventola schreef:

(...)
Awel, is het Koningshuis dan toch wel belangrijk?

Gewoon even een vraagje, wat deed jij 30 april j.l. ?
HR
Ik vierde in ieder geval geen koninginnedag nee.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat jij een gefrustreerd persoon bent die niet persee iets inhoudelijks tegen het Koningshuis heeft maar het niet kan hebben dat zij geld krijgen? In de laatste zin spreek je jezelf trouwens tegen. Je kan ze weg laten rotten in een buitenlandse cel maar dat is vrij middeleeuws, iets waar jij toch zo op tegen bent. Presidenten zijn er overigens maar voor een korte periode, natuurlijk kan diegene ook banden opbouwen maar die zullen nimmer zo hecht en dus zo succesvol zijn als bij een Koning(in) het geval zou zijn. Daarnaast zal je president niet veel goedkoper zijn dan een Koning(in)HR
Nee ik ben niet gefrustreerd. Een zakenman die veel poen heeft verdiend met slim bezig te zijn geweest verdiend het allemaal. Maar iemand die het krijgt omdat ze zo geboren zijn gaat gewoon te ver. Alexander krijgt alles wat hij wilt, maar wat heeft hij er nou voor moeten doen? Maxima komt gelijk voorin de rij te staan om een Nederlands paspoort te krijgen. Wat trouwens allemaal achter de schermen gebeurde.

En een buitenlandse cel vind ik niet middeleeuws. Dat hoort ook in deze tijd. Als je verkeerde dingen doet moet je weg rotten. Iedereen weet dat je in het buitenland langere straffen kan verwachten. Ik heb dan totaal geen medelij met die mensen.

[Dit bericht is veranderd door Co Adriaanse (op 11 mei 2008 14:48:49).]

HR
HR

Dani Ventola
Veelbelovend talent

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 11 mei 2008 om 15:08:11.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  MSN: dvantoluitzijnbol@hotmail.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

Co Adriaanse schreef:

(...)

Nee ik ben niet gefrustreerd. Een zakenman die veel poen heeft verdiend met slim bezig te zijn geweest verdiend het allemaal. Maar iemand die het krijgt omdat ze zo geboren zijn gaat gewoon te ver. Alexander krijgt alles wat hij wilt, maar wat heeft hij er nou voor moeten doen? Maxima komt gelijk voorin de rij te staan om een Nederlands paspoort te krijgen. Wat trouwens allemaal achter de schermen gebeurde.

En een buitenlandse cel vind ik niet middeleeuws. Dat hoort ook in deze tijd. Als je verkeerde dingen doet moet je weg rotten. Iedereen weet dat je in het buitenland langere straffen kan verwachten. Ik heb dan totaal geen medelij met die mensen.
HR
Als jij denkt dat Willem Alexander de hele dag met zijn fluit ligt te spelen dan moet je jezelf toch eerst eens verdiepen in het Koningshuis voordat je zomaar je mening in de rondte ventileert, deze is dan namelijk niet op kennis gebaseerd, wat natuurlijk niet verboden is maar wat het wel enigzins kortzichtig maakt.

Jij vind het normaal dat er 500 man in een kleine, vieze en te hete of te koude ruimte zitten? Vervallen je rechten als mens met het begaan van een misdaad? Overigens is Maxima niet de enige die vervroegd aan een paspoort is gekomen. Het gaat er maar net om of je van toegevoegde waarde bent voor ons geliefde Koninkrijk.

Monarchien zijn welvarender en worden beter geregeerd dan andere machtsvormen. Ze kosten minder geld dan een president als hoofd van een staat en leveren ook nog eens meer op. En nogmaals: Je krijgt geen 5 jaar celstraf wegens majesteitsschennis. Op papier is het wel mogelijk maar het wordt in de praktijk nooit uitgevoerd. Als het zelfs al eens voorkomt dan wordt het afgedaan met een geldboete.

HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » C - Supporters » Het Praathuis » Constitutionele Monarchie in Nederland

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Moet Ajax Hakim Ziyech kopen?

Ja
Nee
Alleen als er een speler vertrekt
geen idee...

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 30,4% dat FC Utrecht wint van Vitesse. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor Heracles Almelo-Ajax.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!