| Poster | | Topic: Bestaat er een God? |  |
|
| voetballert | |
Ronnie D. Talent
Uit: Almere Vak: 402 Posts: 127 Reg.: 18 augustus 2007 |
quote: Ambon 2 schreef:
(...)
Wat ik jou nu duidelijk wil maken is dat God zich allereerst ook in Israel zich heeft gemanifesteerd dat wat in de bijbel staat de geschiedenis van Israel en Jezus het in grote lijnen klopt ook de wonderen die daar zijn gebeurd
Het is dus geen fictie.
Je kunt niet stellen dat het bestaan van God geen fictie is door simpelweg te stellen dat de geologische plaatsing van steden / landen historisch correct is.
Het bestaan van een god is niet aantoonbaar, niet voor mij, niet voor mijn buurman en ook niet voor jou.
Jij hebt voor jezelf besloten dat het wel zo is, maar met geen mogelijkheid in de wereld kun je jouw God aan mij tonen. Mijn mening is dat als er een God was dan hoefde je je er niet voor open te stellen, dan was hij er gewoon. Ook als je er niet om vraagt. En op dat punt loopt het dus spaak.
|
|
|
Van de film Idool
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 8333 Reg.: 30 november 2003 |
quote: Druss schreef:
dat kan ook wel kloppen Van de Film. Want plaatsen zijn op zich redelijk gedetailleerd te beschrijven, ook 2000 a 3000 jaar geleden. Maar idd, dit bewijst niet dat de hele bijbel waarheid is.
Alleen de plaatsen die erin staan zijn echt (veel misschien dan).
Maar dat wordt ook niet ontkend ;-)
Nou ja, als de bijbel als sprookjesboek wordt gezien wordt dat blijkbaar wel ontkent.
|
|
|
M Idool
Uit: Leiden Vak: - Posts: 3180 Reg.: 23 juli 2002 |
quote: Van de film schreef:
(...)
Nou ja, als de bijbel als sprookjesboek wordt gezien wordt dat blijkbaar wel ontkent.
Dus omdat Bremen bestaat is de Brehmer stadsmuzikanten ook waar gebeurd? Zelfs wanneer jezus rond gelopen heeft wil dat nog niet zeggen dat hij de zoon van god was.. er zijn er nogal wat geweest die hetzelfde beweerd hebben door de jaren heen.
|
|
|
Van de film Idool
quote: M schreef:
Dus omdat Bremen bestaat is de Brehmer stadsmuzikanten ook waar gebeurd? Zelfs wanneer jezus rond gelopen heeft wil dat nog niet zeggen dat hij de zoon van god was.. er zijn er nogal wat geweest die hetzelfde beweerd hebben door de jaren heen.
Dat zeg ik ook niet, i kzeg dat het allemaal wat aannemelijker maakt. In de griekse mythologie worden er plaatsen genoemd die niet bestaan. In de bijbel worden er plaatsen geneomd die tot voor kort nog niet ontdekt waren (en dus ook fantasie genoemd zouden kunnen wroden) maar die dus wél echt bestaan hebben. Het bewijst nog steeds niet dat Jezus de Zoon van God is, dat ben ik met je eens, maar het disqualificeert de stelling dat de bijbel zomaar een sprookjesboek is.
|
|
|
Ronnie D. Talent
Uit: Almere Vak: 402 Posts: 127 Reg.: 18 augustus 2007 |
(...)
Dat zeg ik ook niet, i kzeg dat het allemaal wat aannemelijker maakt. In de griekse mythologie worden er plaatsen genoemd die niet bestaan. In de bijbel worden er plaatsen geneomd die tot voor kort nog niet ontdekt waren (en dus ook fantasie genoemd zouden kunnen wroden) maar die dus wél echt bestaan hebben. Het bewijst nog steeds niet dat Jezus de Zoon van God is, dat ben ik met je eens, maar het disqualificeert de stelling dat de bijbel zomaar een sprookjesboek is.
Dat het geen "sprookjesboek" (ik zeg liever fictie) is kun je ook niet stellen. Ook fictie kan geschreven zijn binnen een herkenbaar (geologisch) kader. En die plaatsen geven enkel maar aan waar het verhaal zich afspeelt.
En zeker het oude testament is voor een verhaal over een almachtige god zelfs nogal plaatsgebonden.
[Dit bericht is veranderd door Ronnie D. (op 5 juli 2008 19:14:22).]
|
|
|
Oderint Dum Metuant Icoon
Vak: 111 Posts: 5850 Reg.: 30 juni 2002 | Kom ik vannacht uit de HMH, staat er een zogenoemde bijbelbus voor de deur om zieltjes te winnen voor het geloof. Nu hadden ze gratis koffie, thee, cake en relaxte banken, dus ben ik maar even een kijkje gaan nemen. Aldaar kwam er direct een meisje naar me toe om me te vragen naar mijn relatie met God en Jezus. Ik deed vervolgens mijn verhaal op een redelijke en onderbouwde manier. Krijg ik als respons: "maar het staat geschreven in de bijbel." Leuk je ontmoet te hebben Ambon, nooit geweten dat je een meisje bent...
|
|
|
robinvdk Veelbelovend talent
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 275 Reg.: 2 juli 2007 |
quote: Oderint Dum Metuant schreef:
Kom ik vannacht uit de HMH, staat er een zogenoemde bijbelbus voor de deur om zieltjes te winnen voor het geloof. Nu hadden ze gratis koffie, thee, cake en relaxte banken, dus ben ik maar even een kijkje gaan nemen. Aldaar kwam er direct een meisje naar me toe om me te vragen naar mijn relatie met God en Jezus. Ik deed vervolgens mijn verhaal op een redelijke en onderbouwde manier. Krijg ik als respons: "maar het staat geschreven in de bijbel." Leuk je ontmoet te hebben Ambon, nooit geweten dat je een meisje bent...
Tsja, niet zo gek toch bij een avond waar Justice speelt, met zo'n bandlogo .
|
|
|
Oderint Dum Metuant Icoon
Vak: 111 Posts: 5850 Reg.: 30 juni 2002 |
quote: robinvdk schreef:
Tsja, niet zo gek toch bij een avond waar Justice speelt, met zo'n bandlogo .
True, ik denk echter dat het te maken had met al die mensen in het maagdelijk wit bij Sensation... 
|
|
|
afca mokum Vedette
Uit: Gorinchem Vak: - Posts: 2445 Reg.: 15 augustus 2003 | Voor de liefhebbers, vanavond 2300 uur een docu over Darwin op NGC.
|
|
|
jasperdgg Talent
Vak: - Posts: 174 Reg.: 25 november 2005 | |
|
odyseus.problind Vedette
Uit: Harlingen Vak: 414 Posts: 1931 Reg.: 16 juli 2001 | Ach iedereen weet dat lord of the rings maar verzonnen is net zo als god en de bijbel.Alleen ik geloof nog eerder in Lord of the ring dan de bijbel.
Mensen leef je lekker uit en deze eeuwige discusie komt men nooit uit.Terwijl de darwin theorie de enige en echte feit is.Of je gelooft in god en bij je dood kom je er achter de waarheid of nu..
Have a prosperus life.
|
|
|
Paters23 Ballenjongen
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 1 Reg.: 25 augustus 2007 | Is het niet zo dat de katholieke kerk recentelijk van standpunt is veranderd en de evolutietheorie omarmd heeft. Onder het mom van Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en het is best mogelijk dat er sprake is geweest van evolutie maar dan met behulp van god.
Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als met het rond zijn van de aarde. Dit werd ook jaren ontkend omdat in de bijbel stond dat de aarde plat was. Op een gegeven moment is er gewoon teveel bewijs om te blijven ontkennen dat het niet zo is.
Of god al dan niet bestaat is moeilijk te zeggen.
Persoonlijk ben ik van mening dat de Joden net zoals de Grieken en andere volkeren uit die tijd alles wat ze niet begrepen uitlegden als iets goddelijks.
Tegenwoordig hebben we voor de meeste dingen waar zij geen verklaringen voor konden vinden zoals overstromingen, vulkaanuitbarstingen en aardbevingen wetenschappelijke verklaringen.
Aan de andere kant wil ik iemand die wel gelooft in een god niet tekort doen omdat als jij jezelf daar gelukkig en gesterkt bij voelt je vooral je geloof moet belijden.
Ik heb nog ff gegoogeld en kwam dit tegen met betrekking tot de Paus en acceptatie van de evolutie theorie.
http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=article&newsid=4118
[Dit bericht is veranderd door Paters23 (op 3 augustus 2008 21:52:16).]
|
|
|
een schaap - 2 jaar later Vedette
Vak: - Posts: 1884 Reg.: 3 november 2002 | Ik kwam dit artikel tegen en ben het eigenlijk weleens met de dikgedrukte citaten. Nu ben ik zelf niet gelovig en ben het ook totaal niet eens met de theorie van het creationisme, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat christenen in dit land constant worden beschimpt, gekleineerd, neergezet als een stel achterlijken, uitgelachen worden etc. Sommige kennissen en vrienden van me durven niet eens meer openlijk te zeggen dat ze christen zijn. Het is echt te gek voor woorden.
Ik stoor me ook mateloos aan het hyperrationalisme van sommige personen, die met een religieuze bezetenheid de triomf van de wetenschap verkondigen en vanuit het wetenschapsdogma geen ruimte meer laten voor verschillende belevingen en overtuigingen van mensen.
quote: „Christenen vaak voorwerp van negatieve publiciteitâ€
26-09-2008 11:16 | Kerkredactie
Christenen komen vaak negatief in de publiciteit, stelt dr. Hofman.
AMSTERDAM - Er is veel negatieve publiciteit over christenen. De dominante groep in de samenleving hangt het verlichtingsdenken aan. Andersdenkenden wordt het zwijgen opgelegd.
Dat stelde dr. H. A. Hofman donderdag in Amsterdam tijdens de presentatie van zijn boek â€Verlicht of Verblind? Het contrast tussen het traditionele christendom en het verlichtingsdenken. Een apologie†(uitg. Aspekt, Amersfoort). Plaats van bijeenkomst was het gebouw van de openbare bibliotheek in het centrum van de hoofdstad.
De auteur signaleert in zijn boek het tekort schieten van het verlichtingsdenken in onze tijd. De waarden van de verlichting, die op zichzelf voor de westerse wereld veel goeds hebben betekend, worden in deze tijd verabsoluteerd, waardoor ze omslaan in hun tegendeel. De auteur stelt dat het tot maatschappelijke ontwrichting leidt als het vaste kompas van de Bijbel wordt genegeerd en slechts wordt vertrouwd op eigen inzichten.
Dr. Hofman, werkzaam als rector in algemene dienst in de Cedergroep (voortgezet onderwijs op christelijke grondslag in de regio Amsterdam), stelt dat de verlichting maximaal inzet op de vrijheidsbeleving van het individu. „De verlichting zet in op totale gelijkheid en wist daarmee het Bijbelse onderscheid tussen man en vrouw, hetero- en homoseksualiteit. De verlichting zet in op wetenschap en heerschappij over de natuur om tegemoet te komen aan de niet te vervullen behoeften van mensen. De Bijbel legt de nadruk op rentmeesterschap, zelfbeheersing en matigheid.â€
Er is een aanhoudende stroom negatieve publiciteit over christenen, constateerde dr. Hofman gisteren tijdens een publiek afgenomen interview tijdens de boekpresentatie door een Amsterdamse radiozender. De aanhangers van de verlichting willen hun ideologie aan de gehele samenleving opleggen. „Zij eisen het publieke terrein voor zichzelf op. Mensen met een afwijkende mening worden buiten het publieke debat geplaatst. In het bijzonder christenen hebben te zwijgen. Christenen hebben echter vele eeuwen een positieve bijdrage geleverd aan de westerse cultuur.â€
Dr. Hofman ziet de negatieve symptomen van deze tijd vooral op het punt van de teloorgang van huwelijk en gezin. „Een groot gedeelte van de jeugdproblematiek is terug te voeren op gezinnen die niet goed functionerenâ€, zo is zijn ervaring van vele jaren rectorschap in Amsterdam. De Bijbel prijst de vrouw die voor haar eigen gezin zorgt en samen met haar man zelf haar kinderen opvoedt en dat niet uitbesteedt. Het is volgens Hofman ondoenlijk dat de vrouw op een bevredigende manier participeert in het arbeidsproces én tegelijk de energie vindt om haar kinderen thuis op te voeden
|
|
|
Thufir Hawat Internationale topspeler
Vak: - Posts: 1523 Reg.: 20 mei 2000 |
quote: een schaap - 2 jaar later schreef:
Ik kwam dit artikel tegen en ben het eigenlijk weleens met de dikgedrukte citaten. Nu ben ik zelf niet gelovig en ben het ook totaal niet eens met de theorie van het creationisme, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat christenen in dit land constant worden beschimpt, gekleineerd, neergezet als een stel achterlijken, uitgelachen worden etc. Sommige kennissen en vrienden van me durven niet eens meer openlijk te zeggen dat ze christen zijn. Het is echt te gek voor woorden.
Ik stoor me ook mateloos aan het hyperrationalisme van sommige personen, die met een religieuze bezetenheid de triomf van de wetenschap verkondigen en vanuit het wetenschapsdogma geen ruimte meer laten voor verschillende belevingen en overtuigingen van mensen.
(...)
Leuk stukje wat je quote. Maar het laat ook zien dat er bepaalde mensen in onze samenleving liever terugkeren naar de middeleeuwen - het hoogtepunt van de kerkelijke/christelijke macht.
quote:
De auteur stelt dat het tot maatschappelijke ontwrichting leidt als het vaste kompas van de Bijbel wordt genegeerd en slechts wordt vertrouwd op eigen inzichten.
...
„De verlichting zet in op totale gelijkheid en wist daarmee het Bijbelse onderscheid tussen man en vrouw, hetero- en homoseksualiteit.
...
Het is volgens Hofman ondoenlijk dat de vrouw op een bevredigende manier participeert in het arbeidsproces én tegelijk de energie vindt om haar kinderen thuis op te voeden
Als je met zulke achterhaalde ideeën blijft komen kun je wel wat hoon verwachten ja.
|
|
|
Van de film Idool
quote: Thufir Hawat schreef:
Als je met zulke achterhaalde ideeën blijft komen kun je wel wat hoon verwachten ja.
Nou ja, tis maar wat je achterhaalt noemt natuurlijk. Ik werk veel met kinderen en merk dat kinderen nou niet echt gelukkig zijn. En dat komt mede doordat ze opgevoed moeten worden door 60 verschillende mensen. Eerst heb je de voorschoolse opvang, daarna school zelf, dan de naschoolse opvang, daarna moet er naar pianoles gegaan worden. Als ze thuiskomen worden ze opgewacht door een oppas die met ze eet en vervolgens komen de ouders savonds thuis van werk om ook nog een uurtje of 2 de kinderen hun waarden mee te geven. Gevolg? De kinderen waarbij het ouderwetse, achterhaalde, belachelijke idee nog zichtbaar is waar een moeder nog thuis is om voor de kinderen te zorgen zijn, over het algemeen, veel gelukkiger, evenwichtiger en leveren betere prestaties (met name op gebieden als concentratievermogen enz).
|
|
|
Thufir Hawat Internationale topspeler
Vak: - Posts: 1523 Reg.: 20 mei 2000 |
(...)
Nou ja, tis maar wat je achterhaalt noemt natuurlijk. Ik werk veel met kinderen en merk dat kinderen nou niet echt gelukkig zijn. En dat komt mede doordat ze opgevoed moeten worden door 60 verschillende mensen. Eerst heb je de voorschoolse opvang, daarna school zelf, dan de naschoolse opvang, daarna moet er naar pianoles gegaan worden. Als ze thuiskomen worden ze opgewacht door een oppas die met ze eet en vervolgens komen de ouders savonds thuis van werk om ook nog een uurtje of 2 de kinderen hun waarden mee te geven. Gevolg? De kinderen waarbij het ouderwetse, achterhaalde, belachelijke idee nog zichtbaar is waar een moeder nog thuis is om voor de kinderen te zorgen zijn, over het algemeen, veel gelukkiger, evenwichtiger en leveren betere prestaties (met name op gebieden als concentratievermogen enz).
Dat er iemand thuis blijft om voor de kinderen te zorgen lijkt me niet meer dan normaal. Wat ik achterhaald vind is dat de moeder maar thuis moet blijven en voor de kinderen moet zorgen. Waarom zou de vader dat niet kunnen?
|
|
|
cameleon127 Talent
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 180 Reg.: 6 juli 2008 | |
|
JOHAN Internationale topspeler
Vak: 414 Posts: 1765 Reg.: 13 april 2000 | Volgens mij is die wel ontkracht, heb daar nog wat van op mijn pc staan. Aantal jaren geleden heb ik me daar eens in verdiept. Zal het van de week ff opzoeken als je het echt wilt weten.
|
|
|
Van de film Idool
quote: Thufir Hawat schreef:
Dat er iemand thuis blijft om voor de kinderen te zorgen lijkt me niet meer dan normaal. Wat ik achterhaald vind is dat de moeder maar thuis moet blijven en voor de kinderen moet zorgen. Waarom zou de vader dat niet kunnen?
Opzich kan dat, er zijn voorbeelden dat vaders dat uitstekend kunnen. Over het algemeen hebben vrouwen daar alleen meer kwaliteiten voor, van nature.
|
|
|
cameleon127 Talent
Uit: Amsterdam Vak: 127 Posts: 180 Reg.: 6 juli 2008 |
quote: JOHAN schreef:
Volgens mij is die wel ontkracht, heb daar nog wat van op mijn pc staan. Aantal jaren geleden heb ik me daar eens in verdiept. Zal het van de week ff opzoeken als je het echt wilt weten.
graag. pm me maar.
|
|
|
robbertb Talent
Uit: amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 153 Reg.: 3 september 2007 | Ben laatst in Israel geweest en wat me daar op viel is dat al die plaatsnamen toch niet zo heel erg vast liggen. Twee heuvels in jerusalem, die beiden Zion worden genoemd, maar door twee religies worden geclaimd als je juiste.
Nog mooier: Bethlehem, waar Jesus geboren zou zijn. Er ligt een plaats met die naam ten oosten van Jerusalem en een ten zuiden van Nazareth. De beide bethlehems liggen een paar honderd km bij elkaar vandaan. De trip van Nazareth naar Jerusalem en via Bethlehem terug is veel logischer via het tweede genoemde dan via de eerst. Ligt niet op de route, is gewoon idioot ver om. Vandaar de vermoedens dat men zich heeft vergist in de lokatie van Bethelem. MAAR: De christelijke kerken kunnen dit niet gebruiken en negeren deze suggestie voor het gemak. Geografie en historie lijken dus samen te komen daar waar het uit komt. Hoe zeker kun je dan van die andere plaatsen zijn? Lijkt me niet.
Voor mij is er geen goed, maar hebben mensen het geloof in iets groters nodig als houvast. Jammer is dat de mensheid keer op keer bewijst niet met religie om te kunnen gaan en het misbruikt om macht en rijkdom te vergaren, of anderen het leven onmogelijk te maken. Het verhaal van Darwin doet mij veel aannemelijker aan.
|
|
|
Teucer 410 Vedette
Uit: Utrecht Vak: 425 Posts: 2613 Reg.: 15 augustus 2000 |
(...)
Troje Knossos Mycene 
|
|
|
Rogue Ballenjongen
Uit: Uithoorn Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 45 Reg.: 11 september 2008 | Sparta, Ithaca, enz enz. Zoals je zegt zijn veel plaatsnamen uit de griekse mythologie idd wel bestaande plaatsen. Zelf lees ik veel mythologie, heb er enorm veel boeken over thuis. De griekse vind ik het meest aantrekkelijk hoewel alle mytholgische verhalen wel wat hebben. De Kelten en de Germanen vind ik ook erg boeiend en ook de Egyptische verhalen zijn leuk ( toen ik in Egypte was ook in Karnak en Luxor geweest bij de tempels, zeker een aanrader voor elke geschiedenis fan ), maar alle verhalen lijken wel een beetje op elkaar. Ze hebben bijna altijd wel iets te maken met tragische liefdes, oorlogen, zelfmoord, verdriet en drama. Kortom alle info die mensen graag lezen. Een mens wil graag vermaakt worden, het is niet voor niks dat we sneller een tragisch verhaal onthouden dat verteld word dan een gewoon verhaal over hoe leuk het op mijn werk was. Zelf geloof ik niet in god, en ik geloof niet in de hel en de hemel. Waarom niet? omdat ik geen "verhalen" geloof die 2000 jaar geleden opgeschreven zijn ( correctie toen gebeurd zijn en verteld zijn van mens op mens ). Pas na 1200 jaar ( dacht ik ) konden mensen schrijven, dat betekent dat het verhaal van Jezus 1200 jaar lang van persoon naar persoon gegaan is. Daarom geloof ik er niks van, vertel jij een verhaal aan een hele klas vol mensen, zal het aan het einde van de dag een totaal ander verhaal zijn.
Jezus heeft vast en zeker wel bestaan maar alle poespas erom heen is denk ik gewoon erbij bedacht door omstanders.
Dan kan ik net zo goed geloven in alle griekse mythologie verhalen, die zijn misschien wat ouders maar ach, dat kan dan toch ook echt gebeurd zijn?
[Dit bericht is veranderd door Rogue (op 30 september 2008 17:09:54).]
|
|
|
Van de film Idool
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 8333 Reg.: 30 november 2003 | Ik zie dat ik gecorrigeerd ben . Omdat ik het spel age of mythologies had dacht ik er wat vanaf te weten, maar dat valt dus tegen .
Alle gekheid op een stokje, rogue, 'ze' konden al een paar duizend jaar vóór Jezus schrijven, als echte geschiedenisfreak zou je dat toch moeten weten.
|
|
|
robbertb Talent
Uit: amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 153 Reg.: 3 september 2007 | Dat ze konden schrijven vormt geen enkele ondersteuning voor de mogelijkheid dat hetgeen in de bijbel staat waar is. Het enige wat we kunnen vast stellen is dat er in die tijd veel verhalen zijn geschreven die zelfs tot nu hebben overleefd en dat deze verhalen de basis vorm(d)en voor wat we de bijbel noemen.
|
|
|
|