| Poster | | Topic: Bestaat er een God? |  |
|
| voetballert | |
Van de film Idool
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 8333 Reg.: 30 november 2003 | En ik zeg dat die regeltjes niet eens bestaan. Er is namelijk geen regel die zegt dat je vrouwen mag verkrachten en dat vrouwen alleen maar ja en amen mogen zeggen. Of je moet een andere inhoud aan het begrip 'liefde' geven natuurlijk . Mensen die mij kennen en niet geloven zeggen vaak dat ik me ontzettend aan alle regeltjes hou, maar ik heb nog nooit de regeltjes die mensen hier in de Bijbel te schijnen lezen gelezen.
Dat die dingen gebeuren en gebeurd zijn is erg, maar is hetzelfde als zeggen dat je je vrouw mag slaan en je baseren op ghandi.
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 21849 Reg.: 5 juni 2001 | Het verschil is echter dat de Bijbel via de interpretatie van toch al dubieuze zinnen (vaak genoeg genoemd hier) wél een mogelijkheid biedt voor zieke geesten. Als je dat bij Ghandi ziet is het nu eens jouw beurt om aan te wijzen waar die openingen te vinden zijn in de leer die Gandhi volgde, anderen en ik hebben dat m.b.t. de Bijbel al genoeg gedaan.
|
|
|
Van de film Idool
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 8333 Reg.: 30 november 2003 |
quote: Peter schreef:
Het verschil is echter dat de Bijbel via de interpretatie van toch al dubieuze zinnen (vaak genoeg genoemd hier) wél een mogelijkheid biedt voor zieke geesten. Als je dat bij Ghandi ziet is het nu eens jouw beurt om aan te wijzen waar die openingen te vinden zijn in de leer die Gandhi volgde, anderen en ik hebben dat m.b.t. de Bijbel al genoeg gedaan.
Oladihee, je hebt aangetoont dat de bijbel teksten bevat die zieke geesten verkeerd kunnen interpreteren. Gefeliciteerd.
|
|
|
robinvdk Veelbelovend talent
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 275 Reg.: 2 juli 2007 |
quote: Van de film schreef:
(...)
Oladihee, je hebt aangetoont dat de bijbel teksten bevat die zieke geesten verkeerd kunnen interpreteren. Gefeliciteerd.
Volgens mij is er eerder aangetoond dat de bijbel zieke teksten bevat die een weldenkend mens niet op een andere manier kan interpreteren...
|
|
|
Van de film Idool
quote: robinvdk schreef:
(...)
Volgens mij is er eerder aangetoond dat de bijbel zieke teksten bevat die een weldenkend mens niet op een andere manier kan interpreteren...
Dan zal ik wel niet weldenkend zijn.
|
|
|
jasperdgg Talent
Vak: - Posts: 174 Reg.: 25 november 2005 |
(...)
Het punt is, dat de bijbel zulke tegenstrijdigheden bevat, dat je er vrijwel alles mee kunt rechtvaardigen. Voor een boek dat volgens velen de bron is van onze moraliteit staan er wel erg veel dingen in waar we heden ten dage grote vraagtekens bij kunnen zetten.
(...)
Dan zal ik wel niet weldenkend zijn.
Mijn interpretatie van jouw geloof is, voor zover ik dat uit dit topic kan halen, dat jij de bijbel heel selectief of helemaal niet leest. Je gaf eerder ook al aan niet bekend te zijn met een aantal teksten die hier geciteerd werden.
Ik zou zeggen, sla het boek eens open, begin bij het begin en verbaas je over de wraaklustigheid en wreedheid van god zoals die in het oude testament beschreven staat. Ik denk dat je je eigen religie amper herkent.
[Dit bericht is veranderd door jasperdgg (op 3 juli 2007 21:01:40).]
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 21849 Reg.: 5 juni 2001 |
quote: robinvdk schreef:
(...)
Juist, dan kunnen we nu stoppen met allerlei rare excuses verzinnen die niet relevant zijn. Niet alleen zieke geesten kunnen die regels heel verkeerd interpreteren hoor, dat sloeg alleen op het verkrachting in het huwelijk-voorbeeld. Maar het is inderdaad niet vol te houden dat weldenkende mensen ongenuanceerd achter de gehele Bijbel, alle teksten, kunnen staan, gezien de haatzaaiende teksten die er in staan.
[Dit bericht is veranderd door Peter (op 3 juli 2007 21:12:30).]
|
|
|
Van de film Idool
quote: jasperdgg schreef:
(...)
Mijn interpretatie van jouw geloof is, voor zover ik dat uit dit topic kan halen, dat jij de bijbel heel selectief of helemaal niet leest. Je gaf eerder ook al aan niet bekend te zijn met een aantal teksten die hier geciteerd werden.
Ik zou zeggen, sla het boek eens open, begin bij het begin en verbaas je over de wraaklustigheid en wreedheid van god zoals die in het oude testament beschreven staat. Ik denk dat je je eigen religie amper herkent.
Sorry maar dit brengt toch wel een grote glimlach op mn gezicht . Ik ben wel bekend met die teksten, ik heb alleen gezegd dat ik een aantal teksten van hoofdstukken die peter hier neerplante niet in een keer voor de geest kon halen. Ik ben al meerdere keren bij het begin begonnen en neem juist de hele Bijbel letterlijk. En ja, er staat geen kattepis in. Het is helaas voor velen geen religie waarbij een lieve god toch wel alles door de vingers ziet wat je doet.
Als jij aan het editen slaat doe ik dat ook peter . Blijkbaar is het dan voor mij niet vol te houden, toch doe ik het. Jij zegt dat er haatzaaiende teksten in staan, ik zeg dat dit niet het geval is.
[Dit bericht is veranderd door Van de film (op 3 juli 2007 21:12:37).]
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 21849 Reg.: 5 juni 2001 | Dan is het gewoon een kwestie van standpunt. Als je consequent in je geloof bent heb je er dus - gechargeerd - ook geen moeite mee dat een of andere religieuze fanatiekeling roept dat homo's van daken mogen worden gegooid, dat vreemdgaande vrouwen moeten worden gestenigd en nog meer van dat Middeleeuwse soort onzin. Homo's zijn toch vies en vreemdgaande vrouwen hoeren?
[Dit bericht is veranderd door Peter (op 3 juli 2007 21:22:35).]
|
|
|
(...)
Juist, dan kunnen we nu stoppen met allerlei rare excuses verzinnen die niet relevant zijn. Niet alleen zieke geesten kunnen die regels heel verkeerd interpreteren hoor, dat sloeg alleen op het verkrachting in het huwelijk-voorbeeld. Maar het is inderdaad niet vol te houden dat weldenkende mensen ongenuanceerd achter de gehele Bijbel, alle teksten, kunnen staan, gezien de haatzaaiende teksten die er in staan.
Volgens mij zijn wij het iig gewoon helemaal eens toch?
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 21849 Reg.: 5 juni 2001 | Lijkt me wel.
Kijk, er staan ook veel goede dingen in de Bijbel, die je zeker als uitgangspunt kan nemen. Maar vanwege dat goede je ogen sluiten voor de rest vind ik nogal wereldvreemd. Nu kan dat wel gepareerd worden met de opmerking dat een geloof niet 'makkelijk' is, maar er is een verschil tussen makkelijk met een geloof omgaan en het herkennen van achterhaalde, discriminerende en haatzaaiende gedachtes en je daar niet aan willen verbinden, bijvoorbeeld omdat je dat tegenstrijdig vindt aan andere boodschappen die dat geloof je brengt. Maar nogmaals: het goede van een geloof kan je niet wegdenken met de slechte elementen erin.
[Dit bericht is veranderd door Peter (op 3 juli 2007 21:28:05).]
|
|
|
(...)
Sorry maar dit brengt toch wel een grote glimlach op mn gezicht . Ik ben wel bekend met die teksten, ik heb alleen gezegd dat ik een aantal teksten van hoofdstukken die peter hier neerplante niet in een keer voor de geest kon halen. Ik ben al meerdere keren bij het begin begonnen en neem juist de hele Bijbel letterlijk. En ja, er staat geen kattepis in. Het is helaas voor velen geen religie waarbij een lieve god toch wel alles door de vingers ziet wat je doet.
Als jij aan het editen slaat doe ik dat ook peter . Blijkbaar is het dan voor mij niet vol te houden, toch doe ik het. Jij zegt dat er haatzaaiende teksten in staan, ik zeg dat dit niet het geval is.
Als je de hele bijbel letterlijk neemt kun je toch met geen mogelijk ontkennen dat er zwart op wit instaat dat homo's dood moeten, slaven mishandeld mogen worden en vrouwen minderwaardig zijn? Dan kan je nog zoveel mooie quotes erbij halen over naastenliefde en wat al niet meer, het oude testament spreekt voor zich...
|
|
|
Van de film Idool
Dan is het gewoon een kwestie van standpunt. Als je consequent in je geloof bent heb je er dus - gechargeerd - ook geen moeite mee dat een of andere religieuze fanatiekeling roept dat homo's van daken mogen worden gegooid, dat vreemdgaande vrouwen moeten worden gestenigd en nog meer van dat Middeleeuwse soort onzin. Homo's zijn toch vies en vreemdgaande vrouwen hoeren?
Dit bewijs dat je er helemaal niets van begrepen hebt. Als ik consequent ben in mijn geloof wil dat zeggen dat ik weet dat God voor de JODEN die regels had opgesteld, weet ik dat homoseksualiteit een zonde is en weet ik dat Jezus is gekomen om ons te redden. De Bijbel is een doorlopend 'verhaal'. Je kunt niet naar genesis 3 gaan, dan naar johannes 5, vervolgens weer terug naar prediker 4 en die zinnen aan elkaar plakken en zeggen dat er haatzaaiende teksten in staan.
Jezus heeft ons geleerd om anderen níet te oordelen en je vijanden lief te hebben maar het oordelen aan God over te laten. Dat wil niet zeggen dat ik homoseksualiteit goedkeur, noch het vreemdgaan van mannen en vrouwen. Aan de andere kant is het misschien niet vreemd dat jullie dit zeggen zonder de Bijbel (en God) te kennen. Dit houdt dus nog steeds in dat er op homoseksualiteit de doodstraf staat, net zoals dat voor alle zondige mensen het geval is.
[Dit bericht is veranderd door Van de film (op 3 juli 2007 21:34:37).]
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 21849 Reg.: 5 juni 2001 | Ok, als we zo gaan beginnen: dan stel ik nu heel chargerend dat jij de woorden van Jezus niet begrepen hebt omdat je graag in oudtestamentaire gedachten wil denken. Je zegt namelijk dat de Bijbel een doorlopend verhaal is, maar toch grijp je terug op wat eerst was en later tegengesproken wordt. Dan heb je iets niet begrepen, denk ik.
[Dit bericht is veranderd door Peter (op 3 juli 2007 21:47:53).]
|
|
|
Van de film Idool
Ok, als we zo gaan beginnen: dan stel ik nu heel chargerend dat jij de woorden van Jezus niet begrepen hebt omdat je graag in oudtestamentaire gedachten wil denken. Je zegt namelijk dat de Bijbel een doorlopend verhaal is, maar toch grijp je terug op wat eerst was en later tegengesproken wordt. Dan heb je iets niet begrepen, denk ik.
Sorry, hier snap ik helemaal niets van. Er wordt helemaal niets gezegd en later tegengesproken. De 'afhandeling' van is alleen anders geworden.
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 21849 Reg.: 5 juni 2001 | Het is duidelijk zat, maar wat versta je onder 'afhandeling van' dan?
|
|
|
Van de film Idool
Het is duidelijk zat, maar wat versta je onder 'afhandeling van' dan?
In de eerste plaats hadden wij heidenen helemaal niets van doen met de God van de Joden. Ja, toen de joden nog onder de wet van Mozes leefden moesten overspelige vrouwen worden gestenigd. Na de komst van Jezus (die in eerste instantie alleen voor de Joden kwam) is dat veranderd.
|
|
|
Ambon 2 Lid 2de elftal
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 414 Reg.: 19 november 2006 |
quote: Druss schreef:
maar waarom worden die criminelen/pooiers/moordenaars enz dan naar de hel gestuurd omdat ze gezondigd hebben? Hoe kan een priester/bisschop/paus bepalen dat deze personen gezondigd hebben (als je iemand vermoordt (gij zult niet doden) heb je een grote zonde begaan volgens mij) als god van deze mensen houdt?
Maar ze vervolgens wel naar de hel laat gaan? Of ze moeten even in de kerk in een houten hutje gaan zitten en zeggen dat het ze spijt, dan komen ze weer in de hemel...
Of is dit te kort door de bocht?
Heb net ook een stuk zitten lezen over een discussie tussen ID (Intelligent Design, ofwel Goddelijk Design, want dat schijnt probleemloos op elkaar aan te sluiten) en Evolutietheorie en elke keer lees ik toch dat ID een beetje teveel rammelt waar ET nog redelijk wat houvast heeft en gewoon logisch redeneerd Discussie
SOwieso, als god de schepper van al het leven is en het opperwezen is, de perfecte schepping of heo je het ook wilt noemen. Waarom worden er dan mensen geboren met een levensbedreigende ziekte. Waarom worden er mensen op de wereld gezet die toch snel weer doodgaan. Wat is het nut daarvan? Waarom waarom
Organismen zijn uitgegroeid tot dieren/planten/mensen enz. Aangezien het om een evolutie gaat, waari k bedoel zo goed mogelijk aanpassen aan omgeving om overlevingskansen zo groot mogelijk te maken, klinkt het vrij logisch dat er sterke en minder sterke organismen bestaan en zich ontwikkelen. Hieruit kan ook voortkomen dat niet alles perfect is, zoals zieke mensen, zwakke dieren enz.
Ik kan niet bevatten waarom god een wereld zou scheppen en creëeren waarin niet iedereen gelijk is. Waarom haat creëeren, waarom jaloezie, waarom oorlog? Om het leuk te houden voor daarboven?
Of heeft "hij" het niet meer in de hand? Als dat zo is, lekker god dan...
Ten eerste waarom te veel bezig met hel en hemel.
God wil dat je als mens van het leven geniet en al je talenten hier op aarde gebruikt.ja de bijbel zegt:er is een hel en er is een hemel.Maar geen mens kan het bepalen wie in de hemel of hel komt.De pastoor,de dominee die bepalen het ook niet.Alleen God kan dat.
Waarom zoveel ziekte en ellende,God weet het!
Ik weet wel dat de bijbel zegt,dat er in de toekomst een vernieuwde aarde komt waar geen ellende en ziekte meer zal zijn.
Eén van de redenen dat er zoveel ellende is,op de aarde komt,dat zegt bijbel is dat de mens gescheiden leeft van God.En het antwoord van God is de verzoening met ons als mens.En de verzoening komt door persoonlijk te geloven in Hem en in Jezus Christus.
|
|
|
jasperdgg Talent
Vak: - Posts: 174 Reg.: 25 november 2005 |
quote: Ambon 2 schreef:
(...)
God wil dat je als mens van het leven geniet en al je talenten hier op aarde gebruikt.ja de bijbel zegt:er is een hel en er is een hemel.Maar geen mens kan het bepalen wie in de hemel of hel komt.De pastoor,de dominee die bepalen het ook niet.Alleen God kan dat.
Ik weet wel dat de bijbel zegt,dat er in de toekomst een vernieuwde aarde komt waar geen ellende en ziekte meer zal zijn.
Eén van de redenen dat er zoveel ellende is,op de aarde komt,dat zegt bijbel is dat de mens gescheiden leeft van God.En het antwoord van God is de verzoening met ons als mens.En de verzoening komt door persoonlijk te geloven in Hem en in Jezus Christus.
Hoe kun je nou niet bezig zijn met de hemel en de hel als je daarin gelooft? Voor eeuwig branden, dat is nogal wat... ik zou er slapeloze nachten van hebben als ik jou was.
|
|
|
Druss International
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 1362 Reg.: 15 september 2003 |
(...)
Druss,
Niet alleen die mensen worden naar de hel gestuurd, iedereen wordt in principe naar de hel gestuurd, want mensen zijn van nature zondig. Er bestaat ook niet zoiets als een 'grote' of 'kleine' zonde. Je bent zondig, of je bent het niet. God houdt van jou, maar als jij 'nee' zegt, zal Hij je niet dwingen om in Hem te geloven.
Er staat in de Bijbel dat je niet alleen even moet zeggen dat het je allemaal spijt, maar dat je je leven aan Hem moet geven. Dat komt omdat je eigen leven zondig is (van nature) en Jezus daarvoor op de plek moet komen. Hij is gestorven en opgestaan voor jouw zonde(dus niet zonden). Accepteer je dat en wil je dat leven vernieuwt wordt en je Hem gaat volgen, dán zul je eeuwig leven. Daarom is het 'zonden vergeven' van een priester in de kerk onbijbels en daarmee onzin.
Het is dan volgens jou onzin, om vergiffenis te vragen voor je zondeN bij een priester in de kerk, maar toch doen veel mensen het (misschien tegnewoordig wat minder, maar het werd erg veel gedaan vollgens mij). Als al die mensen die al zodanig geloven dat ze überhaupt om vergeving gaan vragen zo weinig van het geloof weten dat ze dus niet schijnen te weten dat dit onzin is, waar ben je dan mee bezig denk ik dan?
Zoals ik al zei, mensen zijn sinds de zondeval van nature zondig. Daar horen ziektes, 'verkeerde geboortes' en dus ook de dood bij. Dit leven is zo kort als je het vergelijkt met een eeuwigheid met God. Waarom die levensbedreigende ziektes enz. er dus zijn, is omdat de zonde er is.
God wil dat jij zelf voor hem kiest. Dan kan Hij wel aan alle touwtjes gaan trekken, maar wat voor zin heeft dat. Als jij een vrouw dwingt om van jou te houden, maar je tegelijkertijd weet dat ze niet echt van jou houdt, dan is dat toch om kotsmisselijk van te worden? Wat wij doen is onze eigen keus, net zoals het je eigen keus is om Jezus te volgen of niet. Dat is vrij zwart-wit. Of je bent voor, of je bent automatisch tegen. Liefde is niet zwart-wit. God houdt wel van jou, maar of dat wederzijds is is een vraag voor ons, niet voor Hem. Je zou het dus jezelf en andere mensen meoten vragne, niet God.
Het kan aan mij liggen, maar ook hier lees ik voor mij vreemde dingen. Want, waarom heeft god iedereen en alles geschapen, maar dan zodanig dat ze niet allemaal voor hem kiezen? Elk willekeurig mens zou, als ze de mogelijkheid hadden om een wereld te creëeren, iedereen zo laten zijn dat ze hem/haar zouden aanbidden en je creëert dan niet ook mensen die tegen je zijn, of beter gezegd, niet vóór je zijn.
Verder vind ik het ook een beetje makkeljik om ziektes als zonde af te doen...kijk, een ziekte als aids daar kan je nog enigszins wat aan doen zefl, maar kanker? Weinig. Zwaar rokende mensen hebben meer kans erop, maar dan nog wil het niet zeggen dat zij het ook per definitie krijgen. Mensen die heel geod en gezond leven krijgen soms ook kanker, is dat dan een zonde in de ogen van god/de bijbel??
|
|
|
Druss International
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 1362 Reg.: 15 september 2003 |
quote: Ambon 2 schreef:
(...)
Ik weet wel dat de bijbel zegt,dat er in de toekomsteen vernieuwde aarde komt waar geen ellende en ziekte meer zal zijn.
in de toekomst....dat zegt de bijbel misschein wel, maar aangezien de bijbel al zo'n 2000 jaar oud is, vraag ik me af hoe ver die toekomst weg is. Ik denk niet dat op het moment van schrijven men dacht dat het nog wel 10.000 jaar zou duren voor deze vernieuwde aarde er zou zijn of wel? "de toekomst" is een heerlijk vaag begrip voor als je iets wilt voorspellen.
quote:
Daarbij is het ook zo tekenend (voor mij dan) dat je zegt "alleen god weet het".....en al die gelovigen dan die zich inmiddels hebben proberen te verzoenen met god door tot hem te bidden en zich aan zijn levensstijl te houden en dus persoonlijk geloven in hem en jezus christus? Die zouden het dan toch ook moeten weten, als ik logisch verder redeneer op wat jij zegt....
|
|
|
Ambon 2 Lid 2de elftal
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 414 Reg.: 19 november 2006 |
quote: jasperdgg schreef:
(...)
Hoe kun je nou niet bezig zijn met de hemel en de hel als je daarin gelooft? Voor eeuwig branden, dat is nogal wat... ik zou er slapeloze nachten van hebben als ik jou was.
Je hebt gelijk,ik bedoel het niet zo als ik het zeg.
Ik ben met het geloof opgegroeit en weet niet beter,dat als je in God en Jezus Christus gelooft je gered bent voor de eeuwigheid,dus dat je naar de hemel gaat,daarom heb ik weinig slapeloze nachten.Voor jou is het wat anders,omdat jij,denk ik op zoek bent naar God.
|
|
|
Van de film Idool
quote: Druss schreef:
(...)
Het kan aan mij liggen, maar ook hier lees ik voor mij vreemde dingen. Want, waarom heeft god iedereen en alles geschapen, maar dan zodanig dat ze niet allemaal voor hem kiezen? Elk willekeurig mens zou, als ze de mogelijkheid hadden om een wereld te creëeren, iedereen zo laten zijn dat ze hem/haar zouden aanbidden en je creëert dan niet ook mensen die tegen je zijn, of beter gezegd, niet vóór je zijn.
Verder vind ik het ook een beetje makkeljik om ziektes als zonde af te doen...kijk, een ziekte als aids daar kan je nog enigszins wat aan doen zefl, maar kanker? Weinig. Zwaar rokende mensen hebben meer kans erop, maar dan nog wil het niet zeggen dat zij het ook per definitie krijgen. Mensen die heel geod en gezond leven krijgen soms ook kanker, is dat dan een zonde in de ogen van god/de bijbel??
Ik vraag me ook af waar al die mensen mee bezig zijn/waren. Ik snap het overigens wel, het is heel erg goed voor je geweten om te denken dat een priester je zonden kan vergeven, dan hoef je namelijk geen persoonlijke relatie met God te hebben en wordt het allemaal een stuk makkelijker. Helaas helpt het zo weinig.
Ik zeg niet dat als jij kanker krijgt dat komt doordat je vorige week vreemd bent gegaan. Wat ik zeg is dat deze hele wereld zondig is met alle mensen die daarin leven. NOgmaals, zonde is wat anders (het ligt wel dicht bij elkaar) dan zonden. Wij worden ziek en gaan dood doordat we zondig zijn, niet omdat we gisteren een patatje teveel hebben gegeten. Wij als mensen kunnen een beperkte invloed uitoefenen op ons leven door bijvoorbeeld ontzettend gezond te leven (hoewel daar, zoals je zelf al zegt, vaak ook geen pijl op te trekken valt).
Al ben je al 20 jaar christen, ook dan kun je kanker krijgen. Dat ligt aan deze zondige wereld waarin we in een lichaam leven wat dood gaat.
De vraag:' waarom heeft zij kanker gekregen, waarom heeft God dat toegelaten' is dus totaal irrelevant aangezien het niet zozeer om dit leven gaat. Met name 'gelovige' mensen stellen die vraag vaak.
In de Bijbel staat waar je aan kunt herkennen wanneer het het eind der tijden is. Zoek maar eens op, dan zul je zien dat het dichter bij is dan je denkt.
|
|
|
Peter Administrator
Uit: Jedi Academy Dordrecht Vak: 119 Posts: 21849 Reg.: 5 juni 2001 |
quote: Met name 'gelovige' mensen stellen die vraag vaak.
Grappig, dat is helemaal niet mijn ervaring. Ik heb protestanten, calvinisten, Joden en katholieken in mijn familie en de kankerpatiënten onder hen hebben die vraag nooit gesteld. Integendeel: het geloof helpte ze ertegen vechten of ze vonden er een soort kracht in om die ziekte te accepteren, met de gevolgen ervan te leven en te laten behandelen, al dan niet vergeefs.
Het einde der tijden. Tsja. Dat dachten ze in de Middeleeuwen ook, toen de Pest opkwam. Ik wacht maar op de zevende klaroenstoot, dan zie ik het wel...
|
|
|
Druss International
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 1362 Reg.: 15 september 2003 | Volgende vraag dan,:
Waarom schept god een wereld die al zondig is, ofwel, een zondige wereld? Om de mensen tot hem te laten komen? Om mensen het gevoel te geven dat ze om een goed leven te lijden zich met hem moeten verzoenen?
Dan zou hij toch een beetje machtsmisbruik maken, of hij heeft misbruik gemaakt van de goedgelovigheid van de mens die hij heeft geschapen...
Als god de perfecte wereld wilde scheppen, wat hij volgens mij wilde want "in de toekomst zal er een aarde zijn zonder ziekte en ellende" zei Ambon2, dan had hij dat (met zijn macht/kracht/kennis enz) toch net zo goed meteen kunnen doen. Waarom daar 2000 jaar of langer mee wachten.
Ja, misschien om de mens eerst wat dingen te leren, maar die had hij net zo goed dan meteen aan "ons" mee kunnen geven. Had ons 2000 jaar van ellende en ziekte bespaard, maar blijkbaar moeten wij die ellende en ziekte van god ervaren....
Ik ben het met je eens dat het erg makkelijk is om aan te nemen dat de priester je kan helpen met je zonden. Maar wat ik eigenlijk meer bedoelde, is dat er dan toch verrekte veel "slechte" gelovigen zijn (of zijn geweest), als ze allemaal naar de priester gaan en derhalve allemaal niet (willen) weten dat dit eigenlijk geen nut heeft of niet de juiste manier is....
|
|
|
|