| Poster | | Topic: [Centraal] Amerikaanse presidentsverkiezingen |  |
|
Warrior Basisspeler Quizmaster Ajax Netwerk
Vak: - Posts: 976 Reg.: 9 september 2003 | Nog een paar interessante nieuwsberichten:
quote: Een Clinton mag troep Bush opruimen
De voormalige First-Lady ziet geen dynastievorming in de VS nu twee families 20 jaar lang het Witte Huis hebben bezet, en dit met haar eigen verkiezing kan oplopen tot 28 jaar. Tijdens een rally zei ze simpelweg: "Er is een Clinton nodig om de troep van een Bush op te ruimen."
Volgens Hillary is er geen sprake van dynastievorming omdat "de kiezer" het nog steeds voor het zeggen heeft. "Uiteindelijk bepaalt je familie niet of je in het Witte Huis komt, maar de kiezer", aldus de Senator van New York.
Ze voegde er onmiddelijk aan toe: "Er is een Clinton nodig om de troep van een Bush op te ruimen."
Natuurlijk heeft ze gelijk, er kan nooit sprake zijn van een dynastie als de kiezer bepaalt wie er in het Witte Huis komt. Bovendien valt er - ook dit jaar weer - genoeg te kiezen.
Toch is het een rare ontwikkeling, het feit dat twee famlies - Clinton en Bush - het presidentschap bijna drie decennia in handen kunnen hebben. Nog vreemder: sinds 1980 is er geen presidentsverkiezing geweest waarbij er geen Bush of Clinton op het stembiljet stond.
1980 - 1988: Ronald Reagan (George Bush vice-president)
1988 - 1992: George Bush
1992 - 2000: Bill Clinton
2000 - 2008: George W. Bush
2008 - ???? : Hillary Clinton?
Ondemocratisch kun je het - behalve wellicht tijdens de dubieuze verkiezingen van 2000 - niet noemen. Dynastievorming dus ook niet, de kiezer bepaalt de uitslag immers. Je kunt de ontwikkelingen ook afdoen door te stelllen dat er in deze twee families simpelweg veel politieke talenten zitten.
Maar vreemd is en blijft het zeker. De echte belangrijke vraag is natuurlijk: vertegenwoordigd Hillary Clinton wel echt "verandering", zoals ze zelf stelt. Daar kunnen haar tegenstanders nog wel het een en ander op afdingen.
quote: Hoe staan de Republikeinen ervoor?
Het is weer eens tijd om te kijken naar alle peilingen die dagelijks naar buiten komen. In de Republikeinse strijd voor de nominaties is het spannend, dus hoe staan de kandididaten ervoor? Behoudt Rudy Giuliani z'n leiding, weet Mitt Romney zijn posities in New Hampshire en Iowa te behouden en zitten Ron Paul en Mike Huckabee nog steeds in de lift?
In de landelijke peilingen gaat Giuliani nog steeds aan kop, van alle peilingen kan hij gemiddeld op 24% van de stemmen rekenen. Mike Huckabee is - vanuit het niets - gestegen naar de tweede plaats en komt uit op 17%, verder volgen John McCain (13%), Fred Thompson (13%) en Mitt Romney (12%). Ron Paul sluit het rijtje af met 5%.
Laten we het vervolgens eens per staat gaan bekijken, te beginnen met Iowa, waar de voorverkiezingen als eerst plaatsvinden. Ook hier is de populariteit van de komeet Huckabee sinds deze week enorm gestegen, hij gaat zelfs aan de leiding:
Huckabee (30%)
Romney (23%)
Thompson (11%)
Giuliani (10%)
McCain (6%)
Paul (5%)
Dan door naar de invloedrijke staat New Hampshire, hier heeft Romney zijn zwaarbevochten koppositie weten te behouden. Verder valt op dat zowel McCain en Paul erg populair zijn. De verwachting is dat Huckabee ook in deze staat zijn opmars - die hier iets langzamer gaaat - verder zal voortzetten:
Romney (32%)
McCain (17%)
Giuliani (16%)
Huckabee (11%)
Paul (7%)
Thompson (4%)
Dan South Carolina, ook hier is Huckabee - sinds vorige week - koploper. Mochten Huckabee en Romney in de vorige staten beiden een overwinning gescoord hebben, zal de uitkomst van deze staat erg belangrijk zijn. Vooralsnog is die dus in het voordeel van Mike Huckabee:
Huckabee (22%)
Giuliani (17%)
Romney (17%)
Thompson (16%)
McCain (10%)
Paul (4%)
En als laatst nog even Michigan, waar Giuliani de leiding heeft, al volgt Romney hem op de voet:
Giuliani (23%)
Romney (20%)
Thompson (13%)
McCain (11%)
Huckabee (10%)
Paul (5%)
Kortom, de verschillende staten verschillen veelal als dag en nacht van elkaar. Maar ze geven wel aan dat Romney en Huckabee, die goed scoren in veel staten, wel eens de leiding van Giuliani kunnen overnemen. Mocht de voormalige burgemeester van New York in zowel Iowa als New Hampshire teleurstellen, kan het wel eens snel gedaan zijn met zijn landelijke koppositie.
Bron: http://amerika.blog.nl/
[Dit bericht is veranderd door Warrior (op 10 december 2007 16:59:48).]
|
|
|
GandalfWizard Lid 2de elftal
Uit: Leiden Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 398 Reg.: 18 april 2006 | |
|
Amsterhammer Vedette
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 1804 Reg.: 31 juli 2005 | De laatste peilingen - Obama komt steeds dichter bij Hillary.
Latest Polls
Registered Democrats' choice for nominee for 2008*
Clinton
40%
Obama
30%
Edwards
14%
Richardson
4%
Biden
4%
Dodd
2%
Kucinich
2%
Registered Republicans' choice for nominee for 2008*
Giuliani
24%
Huckabee
22%
Romney
16%
McCain
13%
Thompson
10%
Paul
6%
Hunter
2%
Tancredo
1%
|
|
|
GandalfWizard Lid 2de elftal
Uit: Leiden Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 398 Reg.: 18 april 2006 | Zo, de eerste voorverkiezing staat voor de deur.
Tja, Iowa....
Hoewel ik Amerikanist ben, snap ik nog steeds die gigantische hype rondom de voorverkiezingen in Iowa en New Hampshire niet. Verlies je in allebei de staten, of val je zelfs een beetje tegen, dan wordt je meteen afgeschreven door de media. Vervolgens gaan mensen dat geloven, waarna ze kiezen voor een 'kansrijker' kandidaat. Tja. Zeker omdat je je af kunt vragen hoe representatief Iowa of New Hampshire zijn voor de hele VS blijf ik het een aparte cultus vinden. Ik zou het hoogstens aanduiden als de eerste voorzichtige test van de kandidaten, maar ja, in een druk medialandschap als in de VS moet je scoren in plaats van nuanceren.
Democraten
Hillary Clinton zal het helaas wel winnen bij de Democraten; ze heeft een stukken onsympatiekere uitstraling dan Obama of Edwards en een gebrek aan visie, maar uitstekende connecties en die tellen ook. Obama maakt op mij de meeste indruk, hij lijkt charismatisch en intelligent, maar is misschien nog wat te onervaren en hij heeft helaas zijn huidskleur tegen.
Republikeinen
Bij de Republikeinen vind ik het wat lastiger te bepalen; ik denk nog steeds dat Guiliani de nominatie (en het presidentschap) gaat winnen; Romney is mormoon en Huckabee als kandidaat onverkiesbaar (want iets té conservatief). Thompson deelt de conservatieve stem met Huckabee, wat hen beiden schaadt, en McCain is een echte staatsman die boven de partijen kan staan, maar te oud en te arm.
En de president wordt...
Rudy Giuliani. De Republikeinen zijn meesters in de vuile (campagne)oorlogvoering en hij heeft minder uitgesproken vijanden dan Clinton. Succesvol burgemeester, 9/11, hard tegen misdaad maar liberaal op andere punten: deze man komt in het Witte Huis. De beste kans voor de Democraten lijkt me dat de Republikeinen een rechtse hardliner nomineren die landelijk gezien kansloos is. (Dit is door de steeds conservatiever wordende Republikeinse achterban geen onmogelijk scenario).
[Dit bericht is veranderd door GandalfWizard (op 2 januari 2008 23:48:38).]
|
|
|
Amsterhammer Vedette
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 1804 Reg.: 31 juli 2005 | Vanavond gaat de circus eindelijk beginnen. Het zal nog een tijd duren voor dat we weten wie de kandidaten zullen zijn, maar binnen enkele weken zullen de eerste afvallers al bekennd zijn.
Hier een aantaal informatieve sites -
http://www.nos.nl/nosjournaal/amerikakiest2008/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_depth/629/629/7155746.stm
http://edition.cnn.com/ELECTION/2008/
http://www.guardian.co.uk/flash/page/0,,2224057,00.html
http://www.politicalcompass.org/usprimaries2008
Edit -
quote: GandalfWizard schreef:
Zo, de eerste voorverkiezing staat voor de deur.
Tja, Iowa....
Hoewel ik Amerikanist ben, snap ik nog steeds die gigantische hype rondom de voorverkiezingen in Iowa en New Hampshire niet.
Nou, als 'Amerikanist' hoor je toch te weten dat alles, maar echt ook alles, in Amerika op hype (en traditionele hype) draait. 
[Dit bericht is veranderd door Amsterhammer (op 3 januari 2008 13:14:26).]
|
|
|
Druss International
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 1368 Reg.: 15 september 2003 |
Zo, de eerste voorverkiezing staat voor de deur.
Democraten
Hillary Clinton zal het helaas wel winnen bij de Democraten; ze heeft een stukken onsympatiekere uitstraling dan Obama of Edwards en een gebrek aan visie, maar uitstekende connecties en die tellen ook. Obama maakt op mij de meeste indruk, hij lijkt charismatisch en intelligent, maar is misschien nog wat te onervaren en hij heeft helaas zijn huidskleur tegen.
vond je bush een vreselijk sympathieke uitstraling hebben dan? OF Reagan? Die wonnen ook. Alsof dat hele para Amerika ene fucking iets geeft om uitstraling. Het gaat ze er alleen maar om hoe oorlogszuchtig de kandidaten zijn. Wel steeds minder, maar nog steeds teveel.
Obama zal volgens veel amerikanen misschien te lief zijn. War, that's what they want 
|
|
|
Oderint Dum Metuant Icoon
Vak: 111 Posts: 5851 Reg.: 30 juni 2002 | Op de site van Een Vandaag kun je een Stemwijzer doen om te zien welke kandidaat het beste bij jou zou passen.
Resultaat
U heeft de meeste overeenstemming met:
John Edwards (D)
John Edwards (D)
Hillary Clinton (D)
Barack Obama (D)
Rudy Giuliani (R)
John McCain (R)
Mitt Romney (R)
Fred Thompson (R)
Mike Huckabee (R)
Gevoelsmatig ging mijn voorkeur uit naar Obama, ach... laten we het erop houden dat ik voor een Democraat zou kiezen!
|
|
|
Amsterhammer Vedette
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 1804 Reg.: 31 juli 2005 | Resultaat
John Edwards (D)
John Edwards (D)
Hillary Clinton (D)
Barack Obama (D)
Rudy Giuliani (R)
Mitt Romney (R)
John McCain (R)
Fred Thompson (R)
Mike Huckabee (R)
Volgens mij, ODM, is dit 'the kiss of death'.
Ben toch een tikje verrast, had de idee dat ik bij Obama zou uitkomen.
|
|
|
Rogier International
Uit: Vught Vak: - Posts: 1439 Reg.: 5 november 1999 | Hier kan je zelf een stem uitbrengen. Mooie site. Ron Paul staat in meer dan 90% van de landen bovenaan en heeft ongeveer 57.000 stemmen. Nr 2 Obama volgt met maar 17.000 stemmen.
http://www.whowouldtheworldelect.com/
quote: Amsterhammer schreef:
Resultaat
John Edwards (D)
John Edwards (D)
Hillary Clinton (D)
Barack Obama (D)
Rudy Giuliani (R)
Mitt Romney (R)
John McCain (R)
Fred Thompson (R)
Mike Huckabee (R)
Volgens mij, ODM, is dit 'the kiss of death'.
Ben toch een tikje verrast, had de idee dat ik bij Obama zou uitkomen.
Het is wel een schande dat hun Ron Paul niet eens in hun poll zetten. Hij heeft in een maand tijd meer geld bijeen gebracht dan alle andere kandidaten.
Ron Paul is de man ! De enige die echte veranderingen kan brengen.
[Dit bericht is veranderd door Rogier (op 3 januari 2008 20:22:31).]
|
|
|
Stefanos Regelmatige invaller
Vak: - Posts: 742 Reg.: 8 januari 2006 | Ik kwam ook het meeste overeen met Edwards, maar dat begreep ik niet. Na de antwoorden doorgenomen te hebben helemaal niet, want mijn antwoorden leken op die van Obama.
Edwards wil het homohuwelijk niet legaliseren, Clinton neutraal en Obama wel.
Dat is één van de weinige punten dat ze van mening verschillen, terwijl ik het bij die punten juist met Obama eens ben.
[Dit bericht is veranderd door Stefanos (op 3 januari 2008 20:46:32).]
|
|
|
ArenA Administrator Derde plek Ajax Netwerk VoVo 04/05, winnaar HCE VoVo 04/05
Uit: Amersfoort Vak: 420 Posts: 10609 Reg.: 18 april 2002 |
maar is misschien nog wat te onervaren en hij heeft helaas zijn huidskleur tegen.
Is dat zo? Zou hij niet gewoon 1 van de vele zijn als hij niet donker van huidskleur was geweest?
Mijn rijtje;
John Edwards (D)
Hillary Clinton (D)
Barack Obama (D)
Rudy Giuliani (R)
Mike Huckabee (R)
John McCain (R)
Fred Thompson (R)
Mitt Romney (R)
Gelukkig een Democraat was even bang dat ik na al die tijd erachter zou komen dat ik een Reblikeinse mening had.
Overigens iedereen hier Edwards? Klopt die test wel.. 
|
|
|
Amsterhammer Vedette
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 1804 Reg.: 31 juli 2005 |
quote: Rogier schreef:
Hier kan je zelf een stem uitbrengen. Mooie site. Ron Paul staat in meer dan 90% van de landen bovenaan en heeft ongeveer 57.000 stemmen. Nr 2 Obama volgt met maar 17.000 stemmen.
http://www.whowouldtheworldelect.com/
(...)
Het is wel een schande dat hun Ron Paul niet eens in hun poll zetten. Hij heeft in een maand tijd meer geld bijeen gebracht dan alle andere kandidaten.
Ron Paul is de man ! De enige die echte veranderingen kan brengen.
Die mooie site van jouw Rogier, is of gewoon helemaal nep, of een camapgne van niet Amerikanen om de hele circus in discrediet te bringen (wat het eigenlijk verdiend, maar dat ter zijde).
Ik heb zojuist dat stuk 'How the Ron Paul campaign took over...' gelezen en ik moet je vertellen dat het nooit en nimmer door een fatsoenelijk opgeleide Amerikaan is geschreven - er zitten zoveel fouten in!! Of het is door een buitenlander geschreven, of het is uit een andere taal vertaald. Als het daadwerkelijk door een Amerikaan is geschreven, is diegene een idioot en totaal niet serieus te nemen. Gezien deze constateringen kan ik ook hun 'conclusies' alleen met de grootste scepsis beschouwen.
Wat betrefft de beste man zelf - ben het eens dat hij op de lijst hoort te staan, ongeacht hoeveel geld hij in staat is te verzamelen.
Hij is niet alleen een politiek 'maverick', maar als ik het ongeloofelijke mengsel van zijn standpunten bekijk, kom ik tot de conclusie dat zijn gedachtegoed dat van een schizofreen blijkt te zijn! Hij heeft enkele standpunten in die ik me (als linkse kiezer) kan vinden (Irak, Iran, non-interventie) maar verpest alles meteen door standpunten die ik als ultra-rechts, ofwel gek-rechts zie - terug naar de goud standard, uit de VN stappen, minder macht in Washington, meer in de staaten, geen centrale bank, een volkomen vrije markt, anti-abortus enz.
Nee, ik wil wel veranderingen zien (die wil ik trouwens al 40 jaar lang zien) maar niet door een onrealistische gek als Ron Paul.
|
|
|
arte et labore Internationale topspeler
Uit: Nijmegen Vak: - Posts: 1703 Reg.: 9 juli 2003 |
quote: ArenA schreef:
Overigens iedereen hier Edwards? Klopt die test wel.. 
lijkt er wel op, dit kreeg ik er uit:
John Edwards (D)
Hillary Clinton (D)
Barack Obama (D)
Rudy Giuliani (R)
Mitt Romney (R)
Mike Huckabee (R)
John McCain (R)
Fred Thompson (R)
De volkskrant heeft overigens ook een kieswijzer, daar kwam ook naar voren dat ik het dichtst sta bij Edwards en het verst van Thompson: http://extra.volkskrant.nl/kieskompas/
|
|
|
|
Nihad Idool
Uit: Delft Vak: 412 Posts: 3230 Reg.: 31 juli 2001 | Voor de Democraten zou John Edwards de beste kandidaat zijn. Hij is blank, hij is een man, maar het allerbelangrijkste: Hij komt uit het Zuiden. De vorige 2 Democratische presidenten (Jimmy Carter en Bill Clinton) waren ook Zuiderlingen en de Democraten hebben altijd minimaal 1 Zuidelijke staat nodig om de verkiezingen te winnen.
My guess: They 'll elect John.
|
|
|
Stefanos Regelmatige invaller
Vak: - Posts: 742 Reg.: 8 januari 2006 |
quote: arte et labore schreef:
De volkskrant heeft overigens ook een kieswijzer, daar kwam ook naar voren dat ik het dichtst sta bij Edwards en het verst van Thompson: http://extra.volkskrant.nl/kieskompas/
Daar had ik het gisteren over, foutje.
Bij Eén Vandaag scoor ik hetzelfde als iedereen:
John Edwards (D)
Hillary Clinton (D)
Barack Obama (D)
De kieswijzer van de Volkskrant ziet er beter uit, al lijkt de uitslag daar niet helemaal te kloppen.
|
|
|
Amsterhammer Vedette
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 1804 Reg.: 31 juli 2005 | Barack Obama en Mike Huckabee hebben voor hun respectievelijke partij de voorverkiezingen in Iowa gewonnen. De strijd bij de Democraten was het spannendst.
Obama kwam bij de Democraten met 38 procent van de stemmen als beste uit de bus. Zijn rivalen Hillary Clinton en John Edwards op ruime afstand. De strijd tussen Clinton en Edwards is nog spannend. Hillary staat op 29 procent en Edwards op 30.
Mick Huckabee is de verrassing in het Republikeinse kamp. Hij bleef bijna tien procent voor op zijn voornaamse rivaal Mitt Romney. Volgens CNN heeft de voormalige gouverneur van Arkansas, die enkele weken geleden nog een onbetekenende kandidaat was, zijn winst vooral te danken aan conservatieve christenen in de landbouwstaat in het Midden-Westen.
Mitt Romney's tweede plaats is teleurstellend voor hem. De voormalige gouverneur van Massachusetts had veel meer geld besteed in Iowa dan Huckabee, die nauwelijks over een goed gevulde campagnekas beschikte.
Uitslag op basis van 85% van de binnengekomen uitslagen in Iowa:
Uitslag Democraten
Barack Obama 38%
John Edwards 30%
Hillary Clinton 29%
Bill Richardson 2%
Joe Biden 1%
Chris Dodd 0%
Uitslag Republikeinen
Mike Huckabee 34%
Mitt Romney 25%
John McCain 14%
Fred Thompson 13%
Ron Paul 10%
Rudy Giuliani 4%
Duncan Hunter 0%
NOS
Ik denk dat de twee belangrijkste conclusies van deze uitslag zijn -
- onderschat nooit de kracht van religie
- blanken zullen ook op Obama stemmen!
|
|
|
Sven Moderator
Uit: ...Spijkenisse... Vak: 424 Posts: 9265 Reg.: 6 december 2000 |
quote: Stefanos schreef:
(...)
Daar had ik het gisteren over, foutje.
Bij Eén Vandaag scoor ik hetzelfde als iedereen:
John Edwards (D)
Hillary Clinton (D)
Barack Obama (D)
De kieswijzer van de Volkskrant ziet er beter uit, al lijkt de uitslag daar niet helemaal te kloppen.
Hieronder ziet u alle thema's die u heeft behandeld. U kunt op een thema klikken om de antwoorden per vraag van u en van Rudy Giuliani te lezen. Eventueel aangevuld met de onderbouwing van deze partij.
67% overeenkomst Wapenwetten
75% overeenkomst Milieu
92% overeenkomst Irak
75% overeenkomst Economie
50% overeenkomst Inkomen
100% overeenkomst Nationale veiligheid
83% overeenkomst Familie
67% overeenkomst Immigratie
75% overeenkomst Gezondheidszorg
92% overeenkomst Rechtsorde
42% overeenkomst Onderwijs
67% overeenkomst Terrorisme

|
|
|
Druss International
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 1368 Reg.: 15 september 2003 | bij mij kwam er ook overtuigend Edwards uit op Een Vandaag...begint beetje raar te worden 
ook die andere van Volkskrant gedaan.
Dichtstbij Bill Richardson (D), verst verwijderd van Fred Thompson (R)
Op zich vreemd, want Thompson staat in het plaatje het meest rechts en onder, en daar ben ik het meest van verwijderd, maar Oboema ( ) staat het meest links en boven en daar sta ik niet het dichtst bij...
[Dit bericht is veranderd door Druss (op 4 januari 2008 10:42:02).]
|
|
|
Amsterhammer Vedette
quote: Sven schreef:
(...)
Rudy Giuliani
Goh, da's een verassing. 
Edit - heb net de Volkskrant test gedaan en wat denk je?
Edwards. 
[Dit bericht is veranderd door Amsterhammer (op 4 januari 2008 10:48:05).]
|
|
|
Sven Moderator
Uit: ...Spijkenisse... Vak: 424 Posts: 9265 Reg.: 6 december 2000 |
quote: Druss schreef:
bij mij kwam er ook overtuigend Edwards uit op Een Vandaag...begint beetje raar te worden 
Bij Eén Vandaag kwam hij gelijk uit. Op Giuliani en Thompson evenveel. 
|
|
|
can-o Idool
Uit: amsterdam Vak: - Posts: 4251 Reg.: 22 juli 2002 | Mooie uitslag!
De vraag is wie straks tegen Guilliani op kan van de democraten. Edwards heeft een goede uitslag gehaald, maar ik geloof niet dat hij de kandidaat wordt voor de Dems.
Hillary zal ongetwijfeld nog wat noten op haar zang hebben, en Obama zal gesterkt zijn in zijn idee dat hij nieuwe mensen aan kan spreken.
Zoveel Amerikanen hebben zich afgekeerd van de politiek, en juist daarom kan een frisse kandidaat, ook al is hij zwart, misschien toch het hoogste bereiken, als hij die mensen die nooit stemmen weet te mobiliseren, en dat lijkt in Iowa iig gelukt. Een dubbel aantal mensen is gaan stemmen.
|
|
|
mijnclub Internationale topspeler
Vak: 420 Posts: 1570 Reg.: 7 november 2003 |
quote: Oderint Dum Metuant schreef:
Op de site van Een Vandaag kun je een Stemwijzer doen om te zien welke kandidaat het beste bij jou zou passen.
Resultaat
John Edwards (D)
John Edwards (D)
Hillary Clinton (D)
Barack Obama (D)
Rudy Giuliani (R)
John McCain (R)
Mitt Romney (R)
Fred Thompson (R)
Mike Huckabee (R)
Gevoelsmatig ging mijn voorkeur uit naar Obama, ach... laten we het erop houden dat ik voor een Democraat zou kiezen!
Ik heb precies het zelfde rijtje. Ik hoop zelf dat H Clinton het gaat worden, als persoon mag ik haar niet zo,maar denk wel dat zij het beste is voor de USA en voor ons..
|
|
|
ArenA Administrator Derde plek Ajax Netwerk VoVo 04/05, winnaar HCE VoVo 04/05
Uit: Amersfoort Vak: 420 Posts: 10609 Reg.: 18 april 2002 |
quote: Uitslag Democraten
Barack Obama 38%
John Edwards 30%
Hillary Clinton 29%
Bill Richardson 2%
Joe Biden 1%
Chris Dodd 0%
Uitslag Republikeinen
Mike Huckabee 34%
Mitt Romney 25%
John McCain 14%
Fred Thompson 13%
Ron Paul 10%
Rudy Giuliani 4%
Duncan Hunter 0%
Oei 4% voor Giuliani dat is niet veel, maar laten we het erop houden dat het niet zijn staat is.
Leuk deze verkiezingen maar ze zeggen ook niet alles, Bill Clinton verloor ook in Iowa.
Ik ben vooral benieuwd als 1 van de 3 gaat afvallen (Clinton, Edwards of Obama) of 1 van de 3 voor een vice-presidentschap gaat bij een van de andere 2. Mocht Edwards het niet gaan halen, zal hij aanschuiven bij Clinton?
[Dit bericht is veranderd door ArenA (op 4 januari 2008 12:49:56).]
|
|
|
Sven Moderator
Uit: ...Spijkenisse... Vak: 424 Posts: 9265 Reg.: 6 december 2000 | Het hoeft allemaal niet zo veel te zeggen (behalve voor de eerste marginale afvallers uiteraard) aangezien in het verleden Ronald Reagan, Bill Clinton en vader Bush ook Iowa verloren en uiteindelijk 'gewoon' president werden.
|
|
|
Amsterhammer Vedette
quote: ArenA schreef:
(...)
Oei 4% voor Giuliani dat is niet veel, maar laten we het erop houden dat het niet zijn staat is.
Leuk deze verkiezingen maar ze zeggen ook niet alles, Bill Clinton verloor ook in Iowa.
Ik ben vooral benieuwd als 1 van de 3 gaat afvallen (Clinton, Edwards of Obama) of 1 van de 3 voor een vice-presidentschap gaat bij een van de andere 2. Mocht Edwards het niet gaan halen, zal hij aanschuiven bij Clinton?
Heb net teruggekeken op pagina 1 en zie dat jij ook mijn mening deelde van een Clinton-Obama dream-ticket! Misschien bestaat er nog een tweede dream-ticket: Obama-Edwards of zelfs Edwards-Obama? Stel je voor, een zuidelijke blanke en een Afro-American op een ticket!
Op een of ander manier ben ik intussen een beetje afgeknapt op Hillary, hoewel ik er met wat voor combinatie dan ook van deze drie vreden zou hebben.
Hoorde zojuist op CNN een of ander denk-tank kerel voorspelen dat Bloomberg over een paar maanden als 'independent' in de race zou stappen. Dat lijkt me nou een heel aantrekkelijk scenario voor de Democrats, aangezien dat Bloomberg echter geen kans op de overwinning zou maken, maar wel stemmen van Giuliani zou wegkappen. 
|
|
|