| Poster | | Topic: [Centraal] Amerikaanse presidentsverkiezingen |  |
| Sven Moderator
Uit: ...Spijkenisse... Vak: 424 Posts: 9265 Reg.: 6 december 2000 | Zo raar is het eigenlijk niet. Er is zoveel gespreid in de Republikeinse campagne en zometeen gaan zich wat echte frontrunners presenteren en dan vallen de zwaksten af. Ik vrees voor McCain dat dat bij hem het geval zal zijn.
Als Thompson zich officieel kandidaat stelt is het snel gedaan met McCain en een aantal anderen gok ik...
|
| | ArenA Administrator Derde plek Ajax Netwerk VoVo 04/05, winnaar HCE VoVo 04/05
Uit: Amersfoort Vak: 420 Posts: 10609 Reg.: 18 april 2002 | Obama haalt meer geld op dan Hillary Clinton
Uitgegeven op maandag 02 juli 2007 om 07:37:51, bijgewerkt om 07:42:24
(Novum/AP) - Voor zijn presidentiële verkiezingscampagne heeft de Amerikaanse senator Barack Obama in de afgelopen drie maanden nog eens 32,5 miljoen dollar (24 miljoen euro) vergaard, een record voor een politicus van de Democratische partij. In de eerste drie maanden van het jaar haalde Obama al 25,7 miljoen dollar (19 miljoen euro) binnen voor zijn campagne.

Obama's grootste rivale in de strijd om de Democratische presidentsnominatie, Hillary Clinton, zamelde in het tweede kwartaal ongeveer vijf miljoen dollar minder in dan Obama. In de periode januari-maart lag zij met 26 miljoen dollar nog iets op hem voor.
Het geld voor Obama kwam tussen april en juni van 154.000 donateurs, deelde het team van de senator zondag mee. Sinds januari stortten 258.000 mensen in zijn verkiezingskas. Obama hoopt de eerste zwarte president van de Verenigde Staten te worden. Mededingers John Edwards en Bill Richardson meldden in het tweede kwartaal respectievelijk negen en zeven miljoen dollar te hebben opgehaald.
quote: Sven schreef:
Als Thompson zich officieel kandidaat stelt is het snel gedaan met McCain en een aantal anderen gok ik...
Als de geldschieters moeten wachten tot Thompson zich kandidaat gaat stellen is het geld al op naar andere kandidaten.
|
| | Sven Moderator
Uit: ...Spijkenisse... Vak: 424 Posts: 9265 Reg.: 6 december 2000 |
quote: ArenA schreef:
Als de geldschieters moeten wachten tot Thompson zich kandidaat gaat stellen is het geld al op naar andere kandidaten.
Wedje leggen? 
|
| | ArenA Administrator Derde plek Ajax Netwerk VoVo 04/05, winnaar HCE VoVo 04/05
Uit: Amersfoort Vak: 420 Posts: 10609 Reg.: 18 april 2002 |
quote: Sven schreef:
(...)
Wedje leggen? 
Heb je weer een leuk DVD'tje in de schappen zien liggen Sven?
Dat ligt eraan, als je denkt dat Thompson de Republikeinse kadidaat gaat worden dan pas ik, simpel omdat ik (ook) niet onder de indruk ben van de andere Republikeinse kandidaten.
Of je moet zover gaan dat je denkt dat hij echt President gaat worden dan zie ik wel mogelijkheden voor me. 
|
| | Druss International
Uit: Dros Delnoch Vak: 126 Posts: 1368 Reg.: 15 september 2003 | hm lijkt mij wel een keer leuk een donkere president daar. Misschein dat die het tij weer wat kan doen keren ten aanzien van oorlog, terrorisme en bemoeienissen van amerika met elk ander land
|
quote: Eerste YouTube-debat op CNN
CHARLESTON - Op de Amerikaanse nieuwszender CNN is in de nacht van maandag op dinsdag (Nederlandse tijd) een twee uur durend debat gehouden tussen de Democratische kandidaten voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2008. Het was de eerste van een aantal debatten die CNN samen met de videowebsite YouTube organiseert. Gebruikers van YouTube hadden korte filmpjes met vragen ingestuurd, die in de uitzending worden getoond en vervolgens door de deelnemers worden beantwoord.
De Democratische kandidaten, onder wie de grote kanshebbers Hillary Clinton en Barack Obama, troffen elkaar in Charleston in de staat South Carolina. Tijdens het debat werden enkele tientallen vragen gesteld over binnenlandse en buitenlandse onderwerpen. Er waren circa 2000 filmpjes binnengekomen.
Senator Clinton kreeg onder meer de vraag of zij als vrouwelijke president niet als tweederangs zal worden gezien in de door mannen gedomineerde islamitische wereld. Ze antwoordde dat in moslimlanden vrouwen ook president of premier zijn (geweest) en dat ze er niet aan twijfelde dat ze serieus zal worden genomen.
Oud-senator John Edward, in 2004 nog kandidaat als vicepresident, daagde haar uit door te zeggen dat hij meer voor vrouwen zou kunnen betekenen als president. Hij staat in de peilingen steevast derde achter Clinton en Obama.
Een jonge zwarte man vroeg Obama of er ooit een schadevergoeding voor Afro-Amerikanen komt vanwege de slavernij. Obama, die hoopt de eerste zwarte president van de VS te worden, zei dat scholen de beste manier zijn om genoegdoening te krijgen. Dennis Kucinich, een lid van het Huis van Afgevaardigden, pleitte wel voor directe schadeloosstellingen.
Het onconventionele format was onder meer bedacht om de kandidaten van hun ingestudeerde antwoorden af te brengen. Dat lukte maar ten dele. Toch was gespreksleider Anderson Cooper na afloop heel tevreden. „Het is toch heel iets anders als twee lesbiennes in een filmpje een vraag over het homohuwelijk stellen dan als een presentator dat doet.”. Vragen waren er ook onder meer van een moeder van een militair die in Irak dient, hulpverleners in de Sudanese crisisregio Darfur en een kankerpatiënt die geen ziektekostenverzekering heeft.
Aan het debat namen ook Joseph Biden, Bill Richardson, Mike Gravel en Chris Dodd deel. Bij het begin van het debat toonde discussieleider Cooper fragmenten van kijkersvragen die het niet hadden gehaald. Onder meer was een man in een Vikingoutfit te zien en een jongetje van vijf jaar die waarschijnlijk door zijn ouders ingefluisterde vragen stelde over de sociale zekerheid.
Na afloop bleek dat de meerderheid van een panel van Democratische kiezers die hun keuze voor een kandidaat nog niet hebben bepaald, Obama het beste uit de verf zagen komen in het debat. In andere peilingen riepen kijkers onder meer Clinton tot winnaar uit.
Op 17 september is het de beurt aan de kandidaten van de Republikeinen
|
| | Nikki Veelbelovend talent Opper Chat Operator
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 207 Reg.: 6 oktober 2005 |
quote: Thompson's 'virtual' campaign experiencing real bumps
* Story Highlights
* Fred Thompson's not expected to officially announce campaign until September
* Tennessee Republican moving up in the polls and is in second place
* Politico reports that Thompson only raised $3 million in June
* "Law & Order" star is an attractive candidate to conservatives
By Bill Schneider
CNN Senior Political Analyst
WASHINGTON (CNN) -- Have we been hearing good news or bad news about Fred Thompson's campaign? The answer is yes.
Or make that the "virtual campaign." Fred Thompson is not in the Republican race yet. He's still building an organization and raising money -- and hitting some bumps.
He keeps delaying his official announcement, now expected in September. Some staff members have quit.
Controversy has already arisen over the fact that Thompson once accepted a lobbying assignment for an abortion rights group. But his views and his Senate record are strongly anti-abortion, and has come out strongly against the "activist" judges that social conservatives rile against.
In June, Thompson called for "federal courts doing what they are suppose to do, not somebody else's job; not as social arbitrators of this nation."
The Politico is reporting that Thompson raised a little over $3 million in June, a figure that will disappoint his supporters.
Could Thompson be losing momentum before he even gets into the race? Maybe it's not him. Maybe it's us.
"We're paying so much more attention to these campaigns, so much earlier; to some degree, we may just never [have] really have followed [it like] this in prior years," said Republican strategist David Winston.
Thompson's not the only candidate who's hit some bumps. So has Sen. John McCain, R-Arizona.
But McCain's been falling in the polls while Thompson is rising. Thompson has moved into second place, just behind former New York mayor Rudy Giuliani -- whose frontrunner standing is not very secure.
Winston said it is "unclear who is leading," and that candidate standings in the polls could remain "very fluid.''
Where's Thompson's support coming from?
Well, the "Law & Order" star is an entertainment celebrity with high name recognition.
But he also fills a need. A lot of Republicans who are supporting Thompson -- and they are heavily southern, male and conservative -- are looking for a conservative who's also a winner. And they don't see one, even though they already have nine candidate choices.
Like a good virtual candidate, Thompson has been spending a lot of time blogging and burnishing his conservative credentials online.
In May, he had this to say about immigration reform: "No matter how much lipstick Washington tries to slap onto this legislative pig, it's not going to win any beauty contests."
Many Republicans see the virtual candidate as a winner, but sooner or later he's going to have to become a real candidate.
"The one thing that I think he has done by the way he is ... putting it off until September, is that he is putting a lot of pressure in terms of that announcement speech -- What's the content? What's going to be in it?"
Thompson is holding his first Washington fundraiser Monday where he has to raise real, not virtual, dollars.
Bron: CNN.com
Het gaat dus nog iets langer duren met Thompson. Weer een acteur in het Witte Huis. Amerikanen blijven toch wel uniek.
Ik vind het nog steeds lastig om te bepalen wie de meeste kans heeft als Republikein om de verkiezingen te winnen. In eerste instantie dacht ik McCain of Guiliani, maar die blijven beiden nogal achter. Voor de Democraten gaat het verdomde lastig worden om de verkiezingen te winnen met Clinton of Obama. Neem een kijkje naar het zuiden waar ze nog steeds niet over de afschaffing van de slavernij zijn, armoede floreert, en het grootste gedeelte van de zwarte bevolking niet stemgerechtigd is, en ik heb zo mijn twijfels of de Democraten zullen winnen, zelfs na twee termijnen Bush.
|
| | Aad te Laat Geselecteerd voor Oranje
Uit: Wageningen Vak: 102 Posts: 1242 Reg.: 5 augustus 2002 | Ik krijg steeds meer het idee dat de twee top-kandidaten Clinton en Obama zijn, van dezelfde partij dus. En dat is toch opmerkelijk te noemen.
Ik weet niet in hoeverre alleen nieuwsberichten de Atlantische oceaan komen overwaaien waarin de Republieken maar wat aan blijken te rommelen, maar tot dusver kan ik het niet anders benoemen.
En om dit nou tactisch slim te noemen? Het zou natuurlijk kunnen dat ze wachten totdat bij de Democraten echt duidelijk is wie nummer één gaat worden zodat ze daar een goede tegenpool tegenover kunnen zetten. Maar dan loop je achter de feiten aan en dat zou de (Republikeinse) kiezer wel eens te slap kunnen vinden.
|
| | GandalfWizard Lid 2de elftal
Uit: Leiden Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 398 Reg.: 18 april 2006 |
quote: Nikki schreef:
(...)
Voor de Democraten gaat het verdomde lastig worden om de verkiezingen te winnen met Clinton of Obama. Neem een kijkje naar het zuiden waar ze nog steeds niet over de afschaffing van de slavernij zijn, armoede floreert, en het grootste gedeelte van de zwarte bevolking niet stemgerechtigd is, en ik heb zo mijn twijfels of de Democraten zullen winnen, zelfs na twee termijnen Bush.
Met het grootste deel van je analyse ben ik het eens: ook ik zet mijn geld blind op een Republikeinse Mister X dan op een Democraat. Vrouwen en zwarten winen niet in genadeloze verkiezingen als de Amerikaanse, waar elke eigenschap onder het vergrootglas wordt gelegd. Alleen een blanke, protestantse man kan winnen. Punt.
Slavernijverleden
De door mij vetgemaakte zin vind ik, met alle respect, eerder iets voor 1950 dan voor 2007. Okee, de Burgeroorglog is in het Zuiden nog steeds een issue. Ik denk alleen dat het eerder de gelijke berechting van zwarten is die onverwerkt is, laat staan affirmative action. Helaas is men er daar nog wat bekrompen in, al vind je dit soort racisme ook in Noordelijke staten.
Armoede floreert
Hier heb ik toch ook mijn twijfels bij. Ik dacht juist dat sinds WO II het er econische best goed ging, al is deze rijkdom wel ongelijk verdeeld, dat is zo. Toch, het Zuiden is niet meer het economisch zorgenkindje van de VS, zoals voor WO II. Als je kijkt van hoe ver de Zuidelijke staten komen, gaat het er niet zo gek.
Stemrecht zwarte bevolking
Sinds de Voting Rights Act kunnen de meeste zwarte Amerikanen gewoon stemmen, hoor. Er worden wel vuile spelletjes gespeeld om zwarten niet te laten stemmen (zie Florida 2000) maar dit zijn de uitonderingen. Een probleem is wel dat zwarten relatief vaak politiek apatisch zijn, en geloven dat stemmen toch geen zin heeft. Als alle zwarten Democratisch zouden stemmen (de Republikeinen kijken hen met de nek aan), zouden deze een deel van het Zuiden verliezen en zou de politieke toekomst van de VS flink veranderen...
[Dit bericht is veranderd door GandalfWizard (op 27 augustus 2007 00:42:54).]
|
| | Amsterhammer Vedette
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 1804 Reg.: 31 juli 2005 | "Ik zie de "dream-ticket" al voor me: Clinton - Obama
Onverslaanbaar volgens mij! Dit ticket krijgt de stemmen van alle Democraten plus bijna alle vrouwen en alle Afro-americans. Kan niet missen."
Gezien dat mijn mening hier boven op 21 januari gepost was, ben ik vandag ontzettend blij dat Fidel Castro het nu met mij eens is. 
|
| | Aad te Laat Geselecteerd voor Oranje
Uit: Wageningen Vak: 102 Posts: 1242 Reg.: 5 augustus 2002 |
quote: Amsterhammer schreef:
"Ik zie de "dream-ticket" al voor me: Clinton - Obama
Onverslaanbaar volgens mij! Dit ticket krijgt de stemmen van alle Democraten plus bijna alle vrouwen en alle Afro-americans. Kan niet missen."
Gezien dat mijn mening hier boven op 21 januari gepost was, ben ik vandag ontzettend blij dat Fidel Castro het nu met mij eens is. 
Wat heeft hij gezegd dan??
|
quote: GandalfWizard schreef:
(...)
Met het grootste deel van je analyse ben ik het eens: ook ik zet mijn geld blind op een Republikeinse Mister X dan op een Democraat. Vrouwen en zwarten winen niet in genadeloze verkiezingen als de Amerikaanse, waar elke eigenschap onder het vergrootglas wordt gelegd. Alleen een blanke, protestantse man kan winnen. Punt.
Slavernijverleden
De door mij vetgemaakte zin vind ik, met alle respect, eerder iets voor 1950 dan voor 2007. Okee, de Burgeroorglog is in het Zuiden nog steeds een issue. Ik denk alleen dat het eerder de gelijke berechting van zwarten is die onverwerkt is, laat staan affirmative action. Helaas is men er daar nog wat bekrompen in, al vind je dit soort racisme ook in Noordelijke staten.gescheiden
Armoede floreert
Hier heb ik toch ook mijn twijfels bij. Ik dacht juist dat sinds WO II het er econische best goed ging, al is deze rijkdom wel ongelijk verdeeld, dat is zo. Toch, het Zuiden is niet meer het economisch zorgenkindje van de VS, zoals voor WO II. Als je kijkt van hoe ver de Zuidelijke staten komen, gaat het er niet zo gek.
Stemrecht zwarte bevolking
Sinds de Voting Rights Act kunnen de meeste zwarte Amerikanen gewoon stemmen, hoor. Er worden wel vuile spelletjes gespeeld om zwarten niet te laten stemmen (zie Florida 2000) maar dit zijn de uitonderingen. Een probleem is wel dat zwarten relatief vaak politiek apatisch zijn, en geloven dat stemmen toch geen zin heeft. Als alle zwarten Democratisch zouden stemmen (de Republikeinen kijken hen met de nek aan), zouden deze een deel van het Zuiden verliezen en zou de politieke toekomst van de VS flink veranderen...
Ah, ok. Ik had wel iets duidelijker kunnen zijn in sommigen van mijn punten. Goed, daar gaan we .
Ik doelde op het feit dat voor de blanke Zuideling het ondenkbaar is om op een donkere kandidaat te stemmen, omdat de Burgeroorlog en de daarop volgende afschaffing van de slavernij, de mislukte Reconstruction en de daarop volgende Jim Crow een grote impact heeft gehad op het Zuiden. Waardoor was het Zuiden in eerste instantie zo rijk? Door de vele plantages waar slaven gratis werkten en de plantagehouders grote rijkdom vergaarden. Nadat de slavernij afgeschaft werd donderde dit als een plumpudding in elkaar. Daar is het Zuiden echt nog steeds niet overheen, ook volgens de Amerikanen die ik spreek die uit het Zuiden komen. Zie het maar voor je. Opeens krijg je een enorme economische tegenslag. Daar ben je echt niet zomaar overheen, dat duurt jaren, en in dit geval decennia. Natuurlijk zijn er wel verbeteringen gekomen na WOII zoals jij ook aangeeft. Echter, ze hebben nog steeds een grote afstand. Staten als Texas gaan vooruit, staten als Kansas of Oklahoma blijven arm. In mijn mening zou het Zuiden nog steeds een zorgenkindje moeten zijn, ook al heb ik twijfels dat de Bush Administration het daar met mij eens is. Kijk alleen al eens naar de ravage die Katrina heeft aangericht. De staten hebben zelf geen geld om de boel op te knappen, en de Federale overheid weigert bijna om mee te helpen. Daar was laatst nog een artikel over, ik zal eens kijken of ik dat nog voor je kan vinden. Als je het Zuiden afzet tegen het Noorden komt het Zuiden er bekaaid vanaf. Dat de donkere bevolking het armst is moge duidelijk zijn. African-Americans zijn in het Zuiden vaker een target van geweld en agressie dan ergens anders. African-Americans worden gezien als minderwaardig, en helaas zijn er altijd 'helden' die ze dat zullen laten weten ook.
Met je laatste punt (Stemrecht zwarte bevolking) heb je gelijk. Je vergeet echter even dat men zich dient te registreren om te mogen stemmen. Niet alleen wordt dat vergeten door velen African Americans, die het of niet weten, of hun registratiebiljet nooit ontvangen, of omdat ze dusdanig ontmoedigt worden dat ze nooit zullen stemmen. Ik geloof dat het voor een donkere intelligente man nog moeilijker is om te gaan stemmen dan voor een, laten we zeggen, minder intelligente blanke man. Feit is dat er minder donkeren dan blanken stemmen, ook al hebben ze beiden evenveel recht.
Overigens kwam ik nog een interessant artikel tegen in de NYT:
quote: So Far, Obama Can’t Take Black Vote for Granted
By RACHEL L. SWARNS
WASHINGTON, Feb. 1 — He is hailed by his supporters as the hope of an increasingly multicultural nation, a political phenomenon who can wow white voters while carrying the aspirations of African-Americans all the way to the White House.
So why are some black voters so uneasy about Senator Barack Obama?
The black author and essayist Debra J. Dickerson recently declared that “Obama isn’t black” in an American racial context. Some polls suggest that Mr. Obama trails one of his rivals for the Democratic nomination, Senator Hillary Rodham Clinton, in the battle for African-American support.
And at the Shepherd Park Barber Shop here, where the hair clippers hummed and the television blared, Calvin Lanier summed up the simmering ambivalence. Mr. Lanier pointed to Mr. Obama’s heritage — he is the American-born son of a black father from Kenya and a white mother from Kansas — and the fact that he did not embody the experiences of most African-Americans whose ancestors endured slavery, segregation and the bitter struggle for civil rights.
“When you think of a president, you think of an American,” said Mr. Lanier, a 58-year-old barber who is still considering whether to support Mr. Obama. “We’ve been taught that a president should come from right here, born, raised, bred, fed in America. To go outside and bring somebody in from another nationality, now that doesn’t feel right to some people.”
On Wednesday, the question of race took center stage in the presidential campaign because of remarks that Senator Joseph R. Biden Jr., Democrat of Delaware, made about Mr. Obama. Mr. Biden characterized Mr. Obama as “the first mainstream African-American who is articulate and bright and clean and a nice-looking guy” and then spent the day — his first as an official presidential candidate, explaining and apologizing for his remarks.
But among many blacks, the awkward and painful debate about race, immigrant heritage and the presidency has been bubbling for months.
Mr. Obama certainly has prominent black supporters and many shake their heads with exasperation at such talk about a man they see as the first African-American with a real shot at the presidency.
His supporters say his background only enhances his appeal as someone who has addressed the concerns of black Americans as a community organizer in Chicago, a state legislator in Illinois and a senator in Washington.
“He has a track record for being concerned about people who are poor, and it seems to be genuine,” said Carol M. Swain, a black professor of political science at Vanderbilt University who has written about black politics. “Not only do I think that black Americans will embrace Barack Obama, but I think they will do it with enthusiasm.”
Indeed, many pollsters and analysts believe Mr. Obama’s life story of growing up in Hawaii and Indonesia with his mother and his maternal grandparents and of his struggle to define his own racial identity will resonate with voters across ethnic and color lines.
But while many whites embrace Mr. Obama’s melting pot background, it remains profoundly unsettling for some blacks who argue that he is distant from the struggles and cultural identities of most black Americans. The black columnist Stanley Crouch has said, “When black Americans refer to Obama as ‘one of us,’ I do not know what they are talking about.”
Ms. Dickerson echoed that sentiment.
“I’ve got nothing but love for the brother, but we don’t have anything in common,” said Ms. Dickerson, who wrote recently about Mr. Obama in Salon, the online magazine. “His father was African. His mother was a white woman. He grew up with white grandparents.
“Now, I’m willing to adopt him,” Ms. Dickerson continued. “He married black. He acts black. But there’s a lot of distance between black Africans and African-Americans.”
Mr. Obama’s strategists are keenly aware of the gap and are trying to address it. On Martin Luther King’s Birthday, he spoke at a scholarship breakfast alongside the Rev. Jesse Jackson. Mr. Jackson introduced him by saying, a “new president is in the house.”
Mr. Obama and his wife, Michelle, who is an African-American, were also on the February cover of Ebony.
Mr. Jackson and the Rev. Al Sharpton, both former black presidential candidates, have declined to formally endorse Mr. Obama so far.
But Julian Bond, the chairman of the National Association for the Advancement of Colored People, has described him as “tremendously appealing.” Several black Democrats in Congress, including Representatives John Lewis, the civil rights pioneer from Georgia; Jesse L. Jackson Jr. of Illinois, the son of Jesse Jackson, and Artur Davis of Alabama, have supported his presidential bid.
His supporters, who note that he carried the black vote in his Senate race, say they are unperturbed by a recent Washington Post-ABC News poll that found that 20 percent of black voters surveyed supported Mr. Obama while 60 percent supported Mrs. Clinton. The survey had a margin of sampling error of plus or minus nine percentage points.
Emil Jones Jr., the president of the Illinois state senate and one of Mr. Obama’s early mentors, says he is frustrated by black voters who question Mr. Obama’s Kenyan heritage. As a state legislator, Mr. Obama had the support of voters in his district, which is 67 percent black.
“He doesn’t share the same kind of background as most African-Americans, but he’s addressed those issues that related to underprivileged communities throughout Illinois,” said Mr. Jones, who is black.
Mr. Obama describes himself as an African-American, and as a young man, he has said, he yearned to be accepted by black Americans.
Mr. Obama declined to be interviewed, but in his memoir, published in 1995, he acknowledged being dogged by “the constant, crippling fear that I didn’t belong somehow, that unless I dodged and hid and pretended to be something I wasn’t, I would forever remain an outsider, with the rest of the world, black and white, always standing in judgment.”
Still, Mr. Biden’s remarks this week only heightened concerns among some blacks who believe that Mr. Obama, as the son of a black Kenyan, is more politically palatable to white voters because he is viewed as less confrontational and less focused on redress for past racial injustices than many black Americans descended from slaves. In that context, he resembles the last black man deemed to be a powerful presidential contender, Colin L. Powell, who flirted with a White House bid in 1995.
Discussing his appeal to white voters at the time, Mr. Powell, the light-skinned son of Jamaican parents, noted that he spoke English well and was not confrontational. He concluded by saying, “I ain’t that black.”
Philip Kasinitz, a sociologist at the City University Graduate Center, said such a description might as easily apply to Mr. Obama. “He’s identifiably black, but in many ways he’s outside of normal race relations,” said Mr. Kasinitz, who has studied black immigrants in New York City politics. “He’s a black politician for whom whites don’t have to feel guilty.”
Ronald Walters, who advised Mr. Jackson’s presidential campaigns, said Mr. Obama’s campaign “evokes something which is very much in vogue, this notion of diversity that is not rooted in a compensatory concept.”
“He’s going to have to win over some African-Americans,” said Mr. Walters, who is black and heads the African-American Leadership Institute at the University of Maryland. “They have a right to be somewhat suspicious of people who come into the country and don’t share their experience.”
In the 1990s, the number of blacks with recent roots in sub-Saharan Africa nearly tripled while the number of blacks with origins in the Caribbean grew by more than 60 percent, according to the State University of New York at Albany. By 2000, foreign-born blacks constituted 30 percent of the blacks in New York City and 28 percent of the blacks in Boston, according to demographers at Queens College.
Several leaders of the civil rights era had immigrant roots, including Stokely Carmichael, who was born in Trinidad; and Shirley Chisholm, the former presidential candidate and the first black woman to be elected to Congress. Her father was born in Guyana and her mother in Barbados.
Donna Brazile, who ran Al Gore’s presidential campaign, said she believed that Mr. Obama could woo black voters.
“Barack will tell us that we don’t have to go back to being just a white America or a black America, that we can now become something else, together,” said Ms. Brazile, who is unaffiliated with any presidential candidate.
“That’s the promise of his campaign,” she said, “and his challenge.”
Blijkt dat African Americans liever op Hillary stemmen dan Obama. Af en toe snap ik er ook niks meer van. 
|
| | Amsterhammer Vedette
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 1804 Reg.: 31 juli 2005 |
quote: Aad te Laat schreef:
(...)
Wat heeft hij gezegd dan??
Hij zij dat volgens hem een ticket van Clinton/Obama onverslaanbaar zou zijn.
De vandag officiel bekend gemaakte kandidatuur van Thompson is echter niet zo lachwekend als je op het eerste gezicht zou denken, want de domheid van de gemiddelde Amerikaanse kiezer moet nooit onderschat worden.
Ronnie Reagan? 
|
| | | MagDitWeg Veelbelovend talent
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 201 Reg.: 6 november 2004 | Thompson is al senator geweest en is in zijn standpunten een stuk conservatiever dan Rudy Giuliani, die op dit moment de Republikeinse "front-runner" is.
Het goede nieuws hiervan is dat als Thompson Giuliani verslaat er een conservatieve(re) kandidaat komt aan de republikeinse kant. Dat betekent dat Obama/Clinton een meer centrale positie kunnen innemen dan zij zouden kunnen met Giuliani als tegenkandidaat. En dat betekent dat de kans dat zij winnen toeneemt.
Aan de andere kant is het grootste deel van Amerikaanse volk conservatief genoeg om te weigeren op een vrouw/donkere man gaan stemmen - maar tegelijkertijd hypocriet genoeg om wel te zéggen dat ze het gaan doen.
|
quote: Amsterhammer schreef:
(...)
Hij zij dat volgens hem een ticket van Clinton/Obama onverslaanbaar zou zijn.
De vandag officiel bekend gemaakte kandidatuur van Thompson is echter niet zo lachwekend als je op het eerste gezicht zou denken, want de domheid van de gemiddelde Amerikaanse kiezer moet nooit onderschat worden.
Ronnie Reagan? 
En vergeet Arnie "I'll Be Back" Schwarzenegger niet.
Overigens ben ik het niet eens dat een ticket Obama/Clinton (ook al vind ik het om van te kwijlen ) onverslaanbaar is. Helemaal niet juist. Dat kan alleen maar betekenen dat de Democraten niet winnen. Je moet de Amerikaanse bevolking dat niet alleen overhalen om op een vrouw te stemmen; tegelijkertijd moeten ze ook op een donkere man stemmen! En laten de meeste Amerikanen nou conservatief genoeg te zijn om dat te weigeren. Nee, als of Obama, of Clinton de Democratische presidentskandidaat wordt, kunnen ze het beste een blanke, protestantse kandidaat - vice-president nemen, bijvoorbeeld een Edwards (ook al ben ik niet zo heel dol op hem, ik ken genoeg Amerikanen die, mocht Edwards de Democratische presidentskandidaad worden, serieus overwegen op hem te stemmen). Dat vergroot de kans aanzienlijk dat de Democraten de verkiezingen winnen.
[Dit bericht is veranderd door Nikki (op 12 september 2007 14:14:32).]
|
| | Sven Moderator
Uit: ...Spijkenisse... Vak: 424 Posts: 9265 Reg.: 6 december 2000 | Hier in de US wint Thompson aanzienlijk terrein op Rudy Giuliani. In sommige staten heeft hij zelfs een voorsprong. De polls wijken her en der van elkaar af, maar ik denk dat het tussen Giuliani en Thompson zal gaan en Thompson zal het dan tegen Clinton opnemen. Zoals al gezegd, als ze Obama erbij zetten wint Thompson, zoniet dan wordt spannend.
|
Uit: Amsterdam Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 207 Reg.: 6 oktober 2005 | Dat zat er natuurlijk aan te komen. Thompson kreeg al aanzienelijk veel stemmen in de onofficiele polls zelfs voordat hij zichzelf maar kandidaat had gesteld. Bovendien schijnen de NY Firefighters nu toch wel serieus achter Guiliani aan te gaan zoals de swiftboaters achter Kerry aangingen.
quote: Poll: Thompson catches Giuliani in GOP race
* Story Highlights
* Giuliani leads Thompson 28 percent to 27 percent, within the margin of error
* Thompson has lead among evangelical Republicans, fellow southerners
* Democrats Sens. Clinton, Obama would beat Thompson in head-to-head race
* Clinton would also beat Giuliani in general election contest, poll suggests
WASHINGTON (CNN) -- Days after he officially jumped into the Republican race for the White House, former Tennessee Sen. Fred Thompson finds himself in a statistical dead heat with Rudy Giuliani, according to a CNN/Opinion Research Corp. poll released Tuesday.
The former New York mayor garners 28 percent nationally among registered Republicans, while Thompson is one point behind at 27 percent -- well within the poll's 5 percentage point margin of error.
In a similar poll taken in August, Giuliani registered 29 percent, while Thompson, then not an official candidate, was at 22 percent.
CNN senior political analyst Bill Schneider said, "Thompson has the edge among evangelical Republicans and especially among his fellow southerners; that's where Thompson has made the biggest gains."
Specifically, Thompson leads among men, southerners, voters age 50 and older and ideological conservatives. Conversely, Giuliani leads among women, voters in the Northeast and Midwest, voters under 50 and self-described GOP moderates.
While the CNN/Opinion Research Corp. Poll shows a statistical dead heat, other recent national polls indicate Giuliani continues to hold a lead over Thompson. A CBS/New York Times poll released Monday showed Giuliani with a 5 point lead over Thompson, 27 percent to 22 percent. Meanwhile, a USAToday/Gallup poll out Monday had Giuliani with a 12 point lead, 34 percent to 22 percent.
Arizona Sen. John McCain comes in third at 15 percent, with former Massachusetts Gov. Mitt Romney close behind at 11 percent. McCain was at 16 percent in the August poll, while Romney registered 12 percent. Former Arkansas Gov. Mike Huckabee is at 5 percent, while no other Republican candidate pulls more than 2 percent.
The poll surveyed 318 registered Republicans from September 7-9.
Despite Thompson's entry into the race Wednesday night, 25 percent of registered Republicans polled said they are not satisfied with the GOP candidates -- virtually the same percentage (26 percent) who were not satisfied in May.
The poll also suggests Democratic front-runner Sen. Hillary Clinton would beat Thompson in a general election by 13 percentage points, 55 percent to 42 percent.
When CNN and the Opinion Research Corp. asked the same question in June, the New York senator edged out Thompson by 4 percentage points, 50 percent to 46 percent.
When paired with Giuliani, Clinton comes out on top by four percentage points, 50 percent to 46 percent. Clinton was ahead by 1 percent in the same matchup in June, 49 percent to 48 percent.
Meanwhile, Sen. Barack Obama also beats Thompson head to head, 53 percent to 41 percent. In June, the Illinois Democrat led Thompson by the same margin, 52 percent to 40 percent.
When Obama faces Giuliani head to head, Giuliani wins by 4 percentage points, 49 to 45. In June, Giuliani topped Obama by 2 points, 48 percent to 46 percent.
According to Schneider, "The main reason Giuliani does better than Thompson [in head-to-head matchups] is that he's better known. Forty-seven percent of the public say they have never heard of Fred Thompson or have an opinion of him. Only 14 percent have no opinion of Rudy Giuliani."
For the questions on hypothetical matchups 1,017 adults were surveyed on September 7-9. Those questions carry a margin of error of 3 percentage points.
Wel interessant: Clinton zou winnen van Guiliani, Obama niet. For what it's worth natuurlijk. Een poll op dit moment zegt weinig. De verkiezingen zijn nog ver weg. 
|
| | Rooibos Lid 2de elftal
Vak: 410 Posts: 381 Reg.: 10 mei 2005 | Was vandaag niet dat tweede youtube debat?
|
| | contract of the century Idool Chat Operator
Uit: Amsterdam Vak: 411 Posts: 4357 Reg.: 17 maart 2003 | Je zou, puur theoretisch gezien, toch zeggen dat Hillary Clinton de grootste presidentskandidate is omdat elke zichzelf respecterende vrouw op de 'pionier van en voor het eigen geslacht' zou stemmen - dan heb je dus de halve Amerikaanse bevolking; voeg daar haar man Bill bij en je hebt een meederheid. Negeer vervolgens de opzet die ervoor zorgt dat je zelfs met een minderheid president kan worden a la Sjorse Dabbeljoew, en je hebt een Misses President. Hetzelfde kan je voor Obama op laten gaan maar dan toegepast op huidskleur. In zijn geval speelt echter (met tegenwerkende kracht) mee dat veel Afro Amerikanen helemaal niet stemmen omdat ze het zinloos achten. Ongetwijfeld, 'lang leve dom Amerika', zal hij ook minder stemmen krijgen vanwege de naamsgelijkenis met Osama...
En wat betreft Clinton, die straalt wel duidelijk uit dat ze Democratisch is en dat maakt veel Republikeinse vrouwen bang omdat dat wel eens zou kunnen betekenen dat zij schande over hun geslacht brengt door misschien eventueel wellicht mogelijkerwijs iets te veranderen in de politiek. En dan stemmen ze dus toch maar op een Republikeinse boer met de grootste ranch en zwaarste shotgun; dat doet immers Echtgenoot de Man ook en het is natuurlijk Gods Will.
[Dit bericht is veranderd door contract of the century (op 13 november 2007 14:25:26).]
|
quote: In zijn geval speelt echter (met tegenwerkende kracht) mee dat veel Afro Amerikanen helemaal niet stemmen omdat ze het zinloos achten.
In principe is dat natuurlijk zo hypocriet als wat, nu hebben ze de "kans" en dan stemmen ze niet of niet op hem. Dan kun je nooit meer het argument gebruiken dat Afro Amerikanen niet gelijke kansen krijgen. Hetzelfde gaat overigens op voor vrouwen, tuurlijk er zijn veel mensen die iets tegen de persoonlijkheid van Hillary Clinton hebben maar zeg dan nooit meer dat het een mannenwereld is waar vrouwen niet tussen kunnen komen.
Overigens zal er bij de verkiezingen van 2012 misschien wel weer een nieuwe Afro Amerikaanse kandidaat opstaan, voor een vrouwelijke kandidaat is dit denk ik echter een zeer zeldzame kans. Zonder Bill had Hillary natuurlijk nooit een kans of mogelijkheid gehad om mee te doen aan de verkiezingen.
[Dit bericht is veranderd door ArenA (op 17 september 2007 18:27:37).]
|
| | Amsterhammer Vedette
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 1804 Reg.: 31 juli 2005 |

Helemaal niet zo ver van de waarheid, als maar voldoende kiezers zich dit zouden realiseren - wat ik helaas niet verwacht.
|
| | Siempre Real Legende
Uit: Vlissingen de stad van Michiel de Ruyter Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 8070 Reg.: 14 augustus 2001 | Zwart Amerika loopt weer te hoop
WASHINGTON - Demico Booth (34) zat twaalf jaar achter tralies, in negen verschillende gevangenissen. "Overal waren Afro-Amerikanen in de meerderheid", zegt Boothe.

Een activiste zwaait met een vlag voor het gerechtsgebouw in Jena tijdens een protestbijeenkomst voor de ‘Jena 6’. foto Alex Brandon/ AP
"In geen enkele gevangenis was meer dan 30 procent blank." In het plaatsje Jena in de staat Louisiana protesteerden donderdag tienduizend mensen. Aanleiding waren de extreem zware strafeisen tegen zes zwarte scholieren die een blanke scholier in elkaar hadden geslagen. De aanklager wilde de jongeren, die waren geprovoceerd door racistische uitingen, vanwege de knokpartij voor meer dan twintig jaar de cel in sturen.
"Jena is geen uitzondering: het gebeurt iedere dag in Amerika", zegt Booth, die dit jaar zijn boek publiceerde Why are so many black men in prison? ('Waarom zitten zoveel zwarte mannen in de gevangenis?') "Ik zelf kreeg tien jaar gevangenisstraf voor het bezit van een paar gram drugs. Ik was nog geen zestig dagen vrij toen kreeg ik weer twee jaar, omdat ik in de auto zat bij een vriend die iets had misdaan. Samenzwering, vond de rechter."
Dominee Jesse Jackson haalde de ongelijkheid in het juridische systeem donderdag aan tijdens de demonstratie in Jena: iemand met vijf gram crack, dé drug in arme zwarte wijken, moet minimaal vijf jaar zitten. Iemand met vierhonderd gram cocaïne, de drug van yuppen en welgestelden, kan er met een jaar afkomen.
Booth: "Crack is een goedkope afgeleide van cocaïne. Het is alsof iemand met een gestolen autoband zwaarder wordt gestraft dan iemand met een gestolen auto. Voor mij is er maar één verklaring: racisme. Het is een manier om zoveel mogelijk zwarten naar de gevangenis te sturen. Het geldt niet alleen voor drugsdelicten, maar voor delicten. Het voorval in Jena is daar een voorbeeld van." De statistieken liegen niet. Afro-Amerikanen zijn goed voor 12,3 procent van de bevolking, maar maken ongeveer de helft uit van de gevangenispopulatie. Een Afro-Amerikaan heeft zeven keer zoveel kans om in de gevangenis te belanden. Van de zwarte jongeren die hun middelbare school niet afmaken, komt 60 procent voor hun dertigste levensjaar achter tralies. Van bijna 10 procent van alle zwarte kinderen zit de vader in de gevangenis. Een zwarte man met een strafblad is in veel gevallen gedoemd. Hij heeft amper nog uitzicht op een baan. Uit sociologisch onderzoek blijkt dat een zwarte ex-gevangene 75 procent minder kans maakt bij een sollicitatie. Bij een blanke man is dat 50 procent.
Booth gelooft niet dat de demonstratie van deze week iets zal veranderen.
"We hebben al zoveel marsen georganiseerd, waarom zou het nu wel effect hebben? De waarheid is dat racisme nog heel diep in onze maatschappij zit."
Edit: Wist niet waar ik het anders moest posten, leek me wel enig raakvlak te hebben met de verkiezingen!
[Dit bericht is veranderd door Siempre Real (op 22 september 2007 19:27:12).]
|
quote: De statistieken liegen niet. Afro-Amerikanen zijn goed voor 12,3 procent van de bevolking, maar maken ongeveer de helft uit van de gevangenispopulatie. Een Afro-Amerikaan heeft zeven keer zoveel kans om in de gevangenis te belanden.
Dan is natuurlijk de vraag wat zijn de statistieken mbt het plegen van misdaden? Pleegt een Afro-Amerikaan gemiddeld vaker een misdaad dan een blanke Amerikaan? Ik ben bang dat de statistieken in verhouding niet in het voordeel zullen spreken van de Afro-Amerikaan.
Dan is het logisch dat er meer Afro-Amerikanen in de gevangenissen zitten, dat zij onterecht zwaardere straffen zouden krijgen is dan natuurlijk een ander punt.
Met het stemmen op een Afro-Amerikaanse kandidaat als Obama zou een eerste stap om dit misschien te veranderen gezet kunnen worden.
[Dit bericht is veranderd door ArenA (op 22 september 2007 21:01:49).]
|
quote: Siempre Real schreef:
Edit: Wist niet waar ik het anders moest posten, leek me wel enig raakvlak te hebben met de verkiezingen!
Het heeft zeker een raakvlak. Je mist namelijk nog een stukje uit het artikel. Hier het vervolg:
quote:
Een zwarte man met een strafblad is in veel gevallen gedoemd. Hij heeft amper nog uitzicht op een baan. Uit sociologisch onderzoek blijkt dat een zwarte ex-gevangene 75 procent minder kans maakt bij een sollicitatie. Bij een blanke man is dat 50 procent. Iemand met een misdrijf op zijn naam wordt in Amerika ook politiek gezien een tweederangsburger: het recht om te stemmen vervalt.
Om die reden kan bijna één op de zeven zwarte mannen bij de komende verkiezingen geen stem uitbrengen. ,,Het juridische systeem verlamt onze gemeenschap", zegt Booth, die nu in Memphis met jonge delinquenten werkt. ,,Het maakt ons kreupel. Kijk naar mij: ik heb mijn leven gebeterd, maar mijn stem telt niet."
Het is volgens Booth ook de reden waarom het incident in Jena zoveel mensen op de straat bracht. ,,Iedereen beseft dat dit ons allemaal kan overkomen en in veel gevallen hebben mensen er al ervaring mee gehad. Iedereen heeft in zijn familie wel iemand die in gevangenis zit, uit de gevangenis komt of naar de gevangenis gaat.
Luister naar de moderne zwarte muziek: er is altijd wel een verwijzing naar de gevangenis."
Booth gelooft niet dat de demonstratie van deze week iets zal veranderen. ,,We hebben al zoveel marsen georganiseerd, waarom zou het nu wel effect hebben. Ik ben somber. De waarheid is dat racisme nog heel diep in onze maatschappij zit."
Tsja, zo schiet het ook niet op natuurlijk. In mijn ogen duidt dit artikel wel opnieuw aan dat het Amerikaanse rechtssysteem gruwelijk conservatief is en soms nog in de jaren '60 leeft. Ik denk dat Obama daar moeilijk wat aan kan veranderen. Natuurlijk kan hij liberalere federale rechters aanstellen, maar Bush heeft ervoor gezorgd dat het SC voorlopig nog lekker conservatief blijft.
Iemand de sneer van Edwards vandaag richting Hillary nog gezien? Op de vraag wat Edwards vond van de plannen die Hillary heeft met het hervormen van de gezondheidszorg antwoordde hij dat hij het een erg goed plan vond omdat hij hetzelfde plan zeven maanden geleden al had gepresenteerd. Die twee zouden heerlijk bij elkaar passen in de politiek. 
|
| | contract of the century Idool Chat Operator
Uit: Amsterdam Vak: 411 Posts: 4357 Reg.: 17 maart 2003 |
quote: ArenA schreef:
(...)
Dan is natuurlijk de vraag wat zijn de statistieken mbt het plegen van misdaden? Pleegt een Afro-Amerikaan gemiddeld vaker een misdaad dan een blanke Amerikaan? Ik ben bang dat de statistieken in verhouding niet in het voordeel zullen spreken van de Afro-Amerikaan.
Dan is het logisch dat er meer Afro-Amerikanen in de gevangenissen zitten, dat zij onterecht zwaardere straffen zouden krijgen is dan natuurlijk een ander punt.
Met het stemmen op een Afro-Amerikaanse kandidaat als Obama zou een eerste stap om dit misschien te veranderen gezet kunnen worden.
Statistieken moet je nooit als meer dan een indicatie -en meer niet- van een situatie zien. Waarschijnlijk plegen Afro-Amerikanen inderdaad procentueel gezien meer misdaden maar tal van niet meetbare factoren hebben daar invloed op. Als je alleen al kijkt naar de economische omstandigheden waar een Afro-Amerikaan vaak (vaker dan een blanke Amerikaan) in wordt geboren; dan is een criminele loopbaan al vanaf dag nul dichter bij.
|
| |
|