| Poster | | Topic: [Centraal] Amerikaanse presidentsverkiezingen |  |
|
Warrior Basisspeler Quizmaster Ajax Netwerk
Vak: - Posts: 976 Reg.: 9 september 2003 |
quote: ArenA schreef:
Moet zeggen dat ik mijn vraagtekens zet bij deze peiling met toch een opmerkelijk beeld.
Favoriet bij de Democraten is (ruim) Clinton neemt zij het op tegen Giuliani dan verliest zij ruim. Echter als de nummer 2e van de Democraten Obama het op neemt tegen Giuliani dan is het verschil er nauwelijks.
Conclusie? De donkere republikeinen stemmen dan op de donkere Democratische kandidaat?
Moeilijk te zeggen, Giuliani is ook heel liberaal. Maar ik heb de peiling van http://www.cnn.com <--- En dan bij filmpjes.
|
|
|
GandalfWizard Lid 2de elftal
Uit: Leiden Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 398 Reg.: 18 april 2006 |
Moet zeggen dat ik mijn vraagtekens zet bij deze peiling met toch een opmerkelijk beeld.
Favoriet bij de Democraten is (ruim) Clinton neemt zij het op tegen Giuliani dan verliest zij ruim. Echter als de nummer 2e van de Democraten Obama het op neemt tegen Giuliani dan is het verschil er nauwelijks.
Conclusie? De donkere republikeinen stemmen dan op de donkere Democratische kandidaat?
Ik denk eerder dat Hillary, omdater een duidelijk beeld van haar is, een veel sterkere tegenreactie oproept en kiezers daardoor sneller kiezen voor de kandidaat van de tegenstander, met het idee van "ABC" (Anything But Clinton).
Obama is veel minder bekend (hij is veel minder lang actief) en dus ook veel minder weerstand tegen hem bestaat.
Iets van 93% van de zwarten die stemmen, stemmen al Democratisch, dus dat zou nooit een gat van een paar procent verklaren.
Verder
|
|
|
doleva Regelmatige invaller
Vak: - Posts: 644 Reg.: 19 november 2004 | Obama kan er natuurlijk wel voor zorgen dat de opkomst onder de zwarte bevolking veel hoger is.
|
|
|
Lewerissa Vedette
Uit: Koog aan de Zaan Vak: 425 Posts: 2076 Reg.: 3 augustus 2002 |
quote: doleva schreef:
Obama kan er natuurlijk wel voor zorgen dat de opkomst onder de zwarte bevolking veel hoger is.
Inderdaad. Ik denk ook wel dat dat best wel eens de doorslag zou kunnen geven. In de polls wordt volgens mij niet in dezelfde verhouding als de bevolking ondervraagt... Ach ja, ik kan me toch niet voorstellen dat Amerika deze hele ramp in Irak wilt voortzetten... Alles liever dan een Republikein...
|
|
|
can-o Idool
Uit: amsterdam Vak: - Posts: 4251 Reg.: 22 juli 2002 | Conclusie op basis van de peiling:
De democraten gaan het niet redden...het is haast niet te geloven dat met Bush als president de Republikeinen alsnog fluitend het Witte Huis binnen wandelen.
Alle alarmbellen zullen nu wel rinkelen bij de democraten. Als ze Clinton nomineren, zijn ze kansloos. En Obama, weliswaar a new kid on the block a la Kennedy, is en blijft een dark horse.
|
|
|
ArenA Administrator Derde plek Ajax Netwerk VoVo 04/05, winnaar HCE VoVo 04/05
Uit: Amersfoort Vak: 420 Posts: 10609 Reg.: 18 april 2002 |
quote: can-o schreef:
Conclusie op basis van de peiling:
De democraten gaan het niet redden...het is haast niet te geloven dat met Bush als president de Republikeinen alsnog fluitend het Witte Huis binnen wandelen.
Het zou een wonder zijn als er na Bush weer een republikein in het Witte Huis komt te zitten..
De een na de andere poll komt langs waarin te zien is dat het vertrouwen in Bush per maand/week/dag zakt, het vertrouwen zou nog nooit zo laag geweest zijn. Er komen steeds meer anti-oorlog demonstraties en steeds meer mensen vragen zich af of het de goede kant opgaat. Het gaat op financieel gebied steeds slechter met Amerika, de staatsschuld zou nadat de Democraten het redelijk achter lieten weer torenhoog zijn geworden en miljoenen Amerikanen kunnen hun hypotheken niet betalen waardoor de een na de andere hypotheekverstreker omvalt. Tijdens orkaan Katrina kon iedereen zien dat de regering het compleet verkeerd heeft aangepakt door te laat en op de verkeerde manier te reageren. De oorlog in Irak gaat waarschijnlijk 1,7 biljoen euro kosten. Osama Bin Laden is nog steeds niet gevonden, ondanks dat er alles aan gedaan wordt volgens de regering Bush.
En zo zijn er nog genoeg voorbeelden te verzinnen denk ik.
Dan nog zou een republikein het gaan winnen? De wereld op zijn kop..
|
|
|
Rogier International
Uit: Vught Vak: - Posts: 1439 Reg.: 5 november 1999 | Republikein of Democraat.....het maakt werkelijk helemaal niets uit. Vorige verkiezingen hadden we Bush vs Kerry...2 neven van elkaar en allebei Bonesmen. Hoeveel meer info wil je hebben ?? Met Kerry hadden we nu dezelfde oorlog die voor de wereld een puinhoop lijkt, maar voor de juiste mensen toch echt wel zeer maar dan ook zeer succesvol was/is.
Maargoed.....hou Bilderberg in de gaten. De persoon die president gaat worden wordt een aantal dagen voor de verkiezingen uitgenodigt bij de Bilderberg ontmoetingen. Hillary is daar al lid van. Bilderberg komt dit jaar in Turkije bij elkaar van 31 mei tot 3 juni.
Hillary of Giulliani zouden beiden een ramp zijn voor de wereld. Die gaan door op de weg van Bush. Obama is wat lastiger, maar je denkt toch echt niet dat een donkere man president gaat worden ? Alhoewel hij wel voor het AIPAC zijn steun heeft betuigt aan Israel, dus die hoeft hij niet meer te lobbyen. Maargoed....dat was ook het allereerste wat Nancy Pelosi deed.
|
|
|
Sophokles Basisspeler
Uit: Schoonhoven Vak: 413 Posts: 857 Uploads: 1 Reg.: 28 oktober 2003 |
(...)
Het zou een wonder zijn als er na Bush weer een republikein in het Witte Huis komt te zitten..
De een na de andere poll komt langs waarin te zien is dat het vertrouwen in Bush per maand/week/dag zakt, het vertrouwen zou nog nooit zo laag geweest zijn. Er komen steeds meer anti-oorlog demonstraties en steeds meer mensen vragen zich af of het de goede kant opgaat. Het gaat op financieel gebied steeds slechter met Amerika, de staatsschuld zou nadat de Democraten het redelijk achter lieten weer torenhoog zijn geworden en miljoenen Amerikanen kunnen hun hypotheken niet betalen waardoor de een na de andere hypotheekverstreker omvalt. Tijdens orkaan Katrina kon iedereen zien dat de regering het compleet verkeerd heeft aangepakt door te laat en op de verkeerde manier te reageren. De oorlog in Irak gaat waarschijnlijk 1,7 biljoen euro kosten. Osama Bin Laden is nog steeds niet gevonden, ondanks dat er alles aan gedaan wordt volgens de regering Bush.
Het is de wereld op zijn kop, maar het zou zomaar kunnen gebeuren....
Het Amerikaanse kiesstelsel is zo raar ingedeeld dat degene met de meeste stemmen toch het presidentschap mis kan lopen. Het is zo onvoorspelbaar.
|
|
|
Warrior Basisspeler Quizmaster Ajax Netwerk
Vak: - Posts: 976 Reg.: 9 september 2003 | Ik ben het hier niet mee eens. Als de Democraten een goede kandidaat hebben, is het een inkoppertje. Allemaal leuk en aardig. (Eerste vrouw of neger) Maar ze moeten een kandidaat hebben waar de conservatieven ook op stemmen. En die hebben ze op dit ogenblik nog niet. Zolang maken de Republikeinen nog een kans.
[Dit bericht is veranderd door Warrior (op 12 april 2007 08:50:04).]
|
|
|
Sven Moderator
Uit: ...Spijkenisse... Vak: 424 Posts: 9265 Reg.: 6 december 2000 | Thompson meets with more than 50 'friends'
WASHINGTON (CNN) -- Former Tennessee senator and possible Republican presidential contender Fred Thompson met with over 50 members of the U.S. House of Representatives on Wednesday.
The meeting was hosted by Reps. John Duncan, R-Tennessee, and Zach Wamp, R-Tennessee.
Thompson said he wanted to see what his friends were thinking.
"I wanted to come over and see some of my old friends, make some new friends and tell them what was on my mind and listen and to see what was on their minds," said Thompson. "And we had a good talk, enjoyed it, and we'll be seeing more of each other, I'm sure."
Several members expressed excitement about a possible presidential bid by the former senator turned "Law and Order" actor.
Rep. Jeff Miller, R-Florida, was ready support Sen. Thompson saying, "if Fred Thompson runs for president, I'll endorse his candidacy."
cnn.com
|
|
|
(...)
Voor Europeanen is zoiets moeilijk te begrijpen inderdaad, na een president die het land een stuk beroerder heeft achtergelaten dan hij het aantrof.
Hoe kan dat?
Het is een realiteit dat er in de VS nog steeds een enorme reactie gaande is tegen alles wat maar naar de maatschappelijke revoluties van de jaren '60 ruikt. Het aantal conservatieven is simpelweg veel groter dan het aantal linksere Amerikanen, waardoor de politiek naar rechts leunt.
Door slim in te spelen op zaken als abortus, vrij wapenbezit, homohuwelijk, gebed op school, etc. hebben de conservatieve ideologen een deel van de lagere middenklasse (fanatiek) voor zich weten te mobiliseren.
Twee (over het algemeen) aan de Republikeinen gelinkte groepen verdienen extra aandacht: zuiderlingen en evangelische christenen). Zuiderlingen werden gepaaid met (deels stilzwijgend) protest tegen het geven van meer rechten van zwarten; het daarvoor Democratische Zuiden werd vanaf 1968 hoofdzakelijk Republikeins. Getalsmatig konden de gewonnen stemmen van zwarten het enorme stemmenverlies in het Zuiden niet opvangen.
De tweede groep, Evangelicals, werd binnengehaald met zaken als abortus, gebed, verzet tegen de evolutietheorie en het verzwakken van de scheiding tussen kerk en staat. Ze leveren erg veel vrijwilligers en geld aan de Republikeinen, nog afgezien van de miljoenen stemmen, die in een land waar 50% van de kiesgerechtigden op komen dagen doorslaggevend kunnen zijn.
Europeanen begrijpen dit over het algemeen niet omdat ze vaak alleen California en het noordoosten bezoeken, waar de conservatieven nu net níét geconcentreerd zijn. Ze komen daardoor weinig conservatieven tegen en denken ten onrechte dat een meerderheid van de stemmende Amerikanen net zo zijn als zijzelf. (Dit is geen kritiek ofzo, maar een algemene constatering)
Op het moment hebben de Republikeinen meer geld, een ideologie die meer mensen tevreden stelt, betere organisatoren en meer toegewijde vrijwilligers, zodat een Republikeinse kandidaat sowieso meer kans maakt dan een Democraat (nog afgezien van wíé het zijn).
Omdat de belangrijkste kandidaten zwart en een vrouw zijn, zet ik mijn geld op een Republikein. Zoals iemand al opmerkte moeten de Democraten om te winnen een kandidaat hebben die de stem van (zuiderlijke) conservatieven wint, en daar lijken Clinton noch Obama me toe in staat. Alleen een sterke zuidelijke kandidaat lijkt me in staat de Republikeinse hegemonie te breken, ongeveer ongeacht hoe de Republikeinse president het doet.
In ieder geval moeten de Democraten nu eens niet een charismaloze liberal nemen, die redden het namelijk nooit (McGovern? Mondale? Dukakis? Gore? Kerry?)
[Dit bericht is veranderd door GandalfWizard (op 21 april 2007 21:56:25).]
|
|
|
Oderint Dum Metuant Icoon
Vak: 111 Posts: 5851 Reg.: 30 juni 2002 | Maar is het dan niet zo dat zo'n Obama veel meer 'zwarten' naar de stembus zal lokken? Dit zou zomaar eens het verschil kunnen betekenen...
[Dit bericht is veranderd door Oderint Dum Metuant (op 25 april 2007 20:22:48).]
|
|
|
quote: Oderint Dum Metuant schreef:
Maar is het dan niet zo dat zo'n Obama veel meer 'zwarten' naar de stembus zal lokken? Dit zou zomaar eens het verschil kunnen betekenen...
Misschien lokt Obama wel meer zwarte kiezers naar de stembus, dat zou uit kunnen maken. Punt is dat zwarten minder dan 10% van de totale bevolking uitmaken; niet echt een solide basis voor een overwinning. Sinds de jaren '60 proberen de Democraten al te winnen op een coalitie van jongeren, liberals (linksere Amerikanen) en minderheden, met als gevolg dat alleen Carter (na Watergate) en Clinton wonnen.
Het zou kunnen dat Obama misschien, als hij een deel van de blanke kiezers weet te winnen en zwarte kiezers massaal op komen dagen, hij een paar zuidelijke staten kan pakken en zo bij een spannende verkiezingsstrijd winnen, maar het lijkt me niet waarschijnlijk.
Verder moet Obama eerst maar eens die nominatie binnenslepen en zelfs als hem dat lukt, staat er waarschijnlijk een landelijk bekendere Republikein (McCain? Giuliani?) tegenover hem.
Mocht Obama het worden, dan ben ik bang dat de Republikeinen zijn zwart-zijn tot een negatief punt weten om te buigen door een genadeloze lastercampagne (een walgelijke spot van het soort: je ziet een stel zwarte criminelen terwijl een stem vraagt: "wilt ú dat een zwarte president het land leidt?!" ), zodat hij veel meer stemmen van blanke Amerikanen verliest dan hij aan zwarte kiezers terugkrijgt.
[Dit bericht is veranderd door GandalfWizard (op 22 april 2007 11:43:31).]
|
|
|
|
paulschoptkont Regelmatige invaller
Vak: 427 Posts: 634 Reg.: 9 december 2005 |
quote: GandalfWizard schreef:
Mocht Obama het worden, dan ben ik bang dat de Republikeinen zijn zwart-zijn tot een negatief punt weten om te buigen door een genadeloze lastercampagne (een walgelijke spot van het soort: je ziet een stel zwarte criminelen terwijl een stem vraagt: "wilt ú dat een zwarte president het land leidt?!" ), zodat hij veel meer stemmen van blanke Amerikanen verliest dan hij aan zwarte kiezers terugkrijgt.
Amerikanen zijn misschien conservatief, maar niet zwakzinnig. Een Republikeinse lastercampagne als jij die voorstelt zou Obama eerder blanke kiezers opleveren dan doen verliezen.
|
|
|
Rogier International
Uit: Vught Vak: - Posts: 1439 Reg.: 5 november 1999 | |
|
Rogier International
Uit: Vught Vak: - Posts: 1439 Reg.: 5 november 1999 | Nou jongens....we kunnen stoppen.....het moet een republikein worden want als het een Democraat wordt komt er een nieuwe 9/11:
quote: Giuliani warns of 'new 9/11' if Dems win
Roger Simon
The Politico
Wednesday April 25, 2007
MANCHESTER, N.H. —- Rudy Giuliani said if a Democrat is elected president in 2008, America will be at risk for another terrorist attack on the scale of Sept. 11, 2001.
But if a Republican is elected, he said, especially if it is him, terrorist attacks can be anticipated and stopped.
“If any Republican is elected president —- and I think obviously I would be the best at this —- we will remain on offense and will anticipate what [the terrorists] will do and try to stop them before they do it,” Giuliani said.
[Dit bericht is veranderd door Rogier (op 25 april 2007 18:05:31).]
|
|
|
Van de film Idool
Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 8333 Reg.: 30 november 2003 | Duidelijk, want zolang 'we' ergens ander met onze tanks rondrijden is er natuurlijk in amerika zelf geen gevaar meer . Heerlijk toch, die amerikanen.
|
|
|
can-o Idool
Uit: amsterdam Vak: - Posts: 4251 Reg.: 22 juli 2002 | Goedkoop staaltje retoriek a la Dick Cheney en Rumsfeld, valt me tegen van Giuliani.
|
|
|
ArenA Administrator Derde plek Ajax Netwerk VoVo 04/05, winnaar HCE VoVo 04/05
Uit: Amersfoort Vak: 420 Posts: 10609 Reg.: 18 april 2002 |
quote: can-o schreef:
, valt me tegen van Giuliani.
Mij ook, een beetje dom eigenlijk om te zeggen dat er een nieuwe 911 zou komen met een Democraat aan de macht terwijl 911 juist onder Republikein gebeurde..
Dit zou eerder een argument zijn voor een Democratische kandidaat.
|
|
|
GangstaRiB  Legende
Uit: Purmerend Vak: Geen Seizoen Club Card Posts: 7554 Reg.: 8 maart 2001 | Maar ja.. die Amerikanen zijn volledig door Bush gehersenspoeld. Ondanks dat de CIA ontiegelijk hard gefaald heeft, heeft Bush het toch in zijn straatje weten te lullen. Bush is de held geworden tijdens 9-11. Iedere Republikein zal wel gek zijn om dat niet aan te halen.
Pure bangmakerij. En dat is het niet alleen, het is indirect ook weer de oorlog verklaren aan andere Islamitische staten die zich 'zogenaamd' niet aan de regels houden.
Ik bedoel.. een inval in Iran is toch ook een kwestie van tijd geworden?
|
|
|
Amsterhammer Vedette
Uit: Amsterdam Vak: - Posts: 1804 Reg.: 31 juli 2005 |
quote: GangstaRiB schreef:
Ik bedoel.. een inval in Iran is toch ook een kwestie van tijd geworden?
Absoluut niet, althans niet tot lang nadat ze uit Irak vertrokken zijn, en da hebben we het nog over jaren - want ze zijn gewoon niet in staat een inval te lanceren. Een anval is natuurlijk iets anders, een kruisraket is makelijk afgeschoten.
Bovendien is de interne situatie in Iran totaal anders dan in Irak het geval was, de maffe mullahs en hun fanatieke achterban hebben de touwtjes stevig in handen. Het te verwachten aantal amerikanse slachtoffers zou onaanvaardbaar hoog zijn.
Nee, Iran zullen ze niet met troepen te lijf gaan.
|
|
|
platus Regelmatige invaller
Vak: - Posts: 628 Reg.: 5 mei 2003 | |
|
pjerkus Veelbelovend talent
Vak: - Posts: 298 Reg.: 11 juni 2005 | http://www.politico.com/news/stories/0407/3684.html Dit is de link naar het hele artikel. Required reading voordat je het hier verder over wilt hebben. Het kopje "Giuliani warns of new 9/11)" is, zoals we dat van de pers gewend zijn, sensatiebelust. In zijn daadwerkelijke verhaal welke in dat stukje goed uiteengezet wordt kan ik me wel degelijk vinden. Het is een kwestie van de "oorlog" ontkennen of niet.
|
|
|
paulschoptkont Regelmatige invaller
Vak: 427 Posts: 634 Reg.: 9 december 2005 |
quote: Amsterhammer schreef:
(...)
Bovendien is de interne situatie in Iran totaal anders dan in Irak het geval was, de maffe mullahs en hun fanatieke achterban hebben de touwtjes stevig in handen. Het te verwachten aantal amerikanse slachtoffers zou onaanvaardbaar hoog zijn.
Nee, Iran zullen ze niet met troepen te lijf gaan.
Dit is pertinent onwaar. Met 70% van de bevolking onder de 30 jaar, heeft Iran een enorm revolutionair potentieel.
|
|
|
Sven Moderator
Uit: ...Spijkenisse... Vak: 424 Posts: 9265 Reg.: 6 december 2000 |
quote: Many signs point to Fred Thompson '08 run
WASHINGTON (AP) -- There was a time when Fred Thompson suggested that he couldn't see himself running for office again.
"For me, the George Washington example of serving eight years and riding out of town on a horse and never returning has great appeal," the Tennessee Republican said in 2002, the twilight of his eight-year Senate career.
Now, five years later, he is a well-known TV actor who finds himself on the verge of a real-life presidential bid, seemingly recruited by activists hungry for someone to fill what they see as a conservative void among the top-tier GOP hopefuls. (Watch why some Republicans want Thompson to run )
Numerous signs point to a Thompson candidacy, and a summertime announcement is widely expected, although people close to him caution that he has not made a final decision about running.
Never mind that he basically already is.
Thompson is hiring staff, speaking to conservative groups, writing online columns on topics of the day and staking out positions on issues like the Senate immigration overhaul. He also is testing his pitch on the Internet.
"It's important to the future of this country that (Republicans) have somebody that can win in November," Thompson said in a recent online interview. "People are looking for somebody who can talk straight to them. That's what I hope I bring to bear."
Thompson could shake up wide-open race
His expected entrance into the already crowded GOP field could dramatically shake up the wide-open race but it's unclear who among the strongest contenders, Rudy Giuliani, John McCain and Mitt Romney, would be affected the most.
Not yet a full-fledged candidate, Thompson has found himself competitive with them in national popularity polls. That's likely due in part to his acting role as district attorney Arthur Branch on NBC's popular drama "Law & Order."
Conservatives who make up a big part of the GOP base have found fault with Giuliani, McCain and Romney for varying reasons and for months now have been searching for a candidate to embrace.
Thompson's backers bill him as the perfect person -- the one truly conservative candidate in the mold of Ronald Reagan who can beat the Democratic nominee in November 2008. Rep. Zach Wamp of Tennessee called Thompson "naturally conservative with a down-home sense of humor and a confidence about who he is."
In the Senate, Thompson was considered a reliably conservative vote. The American Conservative Union gave him a lifetime rating of 86 out of 100. He fiercely backed the Iraq war, worked to limit the federal government's role, supported banning a late-term abortion procedure, and voted for President Bush's tax cuts.
But he sometimes took paths that didn't necessarily sit well with conservatives, including advocating for campaign finance reform. He also was one of four senators who backed underdog McCain in 2000 over George W. Bush, the establishment candidate. Social issues, important to the party's right-flank, also typically weren't at the top of his agenda.
Yet, some may be willing to look past those issues.
"There are plenty of people standing on the sidelines waiting for Thompson to get in the race, and if he doesn't, they're going to stay on the sidelines," said Greg Carson, the GOP chairman in New Hampshire's Rockingham County.
Added Robin Malmberg, his counterpart in Henry County, Iowa: "Personally, I'm still waiting for the one that just tells it like it is. So my curiosity is piqued with Thompson."
The Thompson presidential talk started early this year with a Tennessee-based draft effort. His initial flirtation with the idea quickly became a calculated march. First, he announced he is in remission from non-Hodgkin's lymphoma, a form of cancer. Then, he met with lawmakers on Capitol Hill and gave speeches to conservative organizations. Now, he's building a campaign organization, tapping former Reagan and Bush aides for senior posts.
Late to the game by months, Thompson faces several challenges, not the least of which would be turning strong buzz on the Internet and some support in Washington into actual votes in GOP primary contests.
"Fred has the most spontaneous support than anyone in the last 40 years," said an undeterred Sen. Lamar Alexander, R-Tennessee.
Perhaps.
But he still lags the declared candidates in fundraising by multimillions and he also will have to counter the perception, in Washington at least, that he doesn't have the passion to run for president. His backers dispute that notion and say money won't be a problem given Thompson's Hollywood ties and Tennessee network.
Then there are Iowa, New Hampshire, South Carolina and other early primary voting states, where Thompson's rivals have spent months building campaign organizations and courting grass-roots supporters.
Given that disparity, Thompson has indicated that he would not run a traditional campaign. Already, much of his recent activity has been on the Internet, an indication of the direction he may be headed.
Last week, he went online to put the smack down on lefty Michael Moore after the two sparred over the producer's movie "Sicko," which depicts September 11 survivors seeking medical care in Cuba.
In an online video, Thompson puffed on a cigar as he sat in a leather desk chair and reminded Moore that the Cuban government once put a documentary filmmaker in a mental institution.
"Mental institution, Michael. Might be something you ought to think about," Thompson says -- in what could be called the first ad of his would-be campaign.
cnn.com/POLITICS
Die laatste alinea over Michael Moore is wel kostelijk hoor... 
Dankzij het wonder dat Youtube heet nu ook online te zien: Hier dus
[Dit bericht is veranderd door Sven (op 23 mei 2007 20:15:56).]
|
|
|