Ajax Netwerk
dinsdag 2 september 2014 - 11:07                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Buitenlandse en Europese competities » FC Sankt Pauli

HR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

HR

FCSP
Zonnebril
Ballenjongen

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 16 februari 2013

Wat vinden we op AN van deze legendarische cultclub uit Hamburg? Vind het toch wel een van de mooiere clubs in de wereld, jammer dat ze vaker in de 2e dan in de 1e bundesliga uitkomen.

FC St. Pauli is een sportclub uit Hamburg, die vooral bekend is als cultclub in het betaald voetbal. De aanhang van deze ploeg afficheert zich als links, grossiert in antifascisme en staat bekend om haar 'strikte' tolerantie en 'militant' gemoedelijke sfeer. Symbool van deze rebelse houding is de piratenvlag met doodshoofd, de Totenkopf.

St. Pauli heeft de grootste aanhang van vrouwelijke fans. In 2002 werden advertenties van het mannenblad Maxim verwijderd vanwege de seksistische lading van de afbeeldingen.
Voorzitter van de club is Cornelius ‘Corny’ Littmann. Hij is een van de weinigen binnen het voetbalwereldje die openlijk voor zijn homoseksuele geaardheid uitkomt. Na een korte politieke carrière bij Die Grünen werkte Littmann sinds 1982 in het theater.
Een andere opvallende naam bij deze Hamburgse club is Volker Ippig. Van 1986 tot 1992 stond hij onder de lat bij de club uit Hamburg, waar hij later terugkeerde als keeperstrainer. Voordat Ippig bij FC St. Pauli in dienst trad, woonde hij in het Hafenstrasse-complex, een van de bekendere kraakpanden in Hamburg. Daarnaast werkte hij voorafgaand aan zijn voetbalcarrière als vrijwilliger in Nicaragua in dienst van de linkse sandinisten. Mede dankzij Ippig heeft St. Pauli veel supporters in de kraak scene.

De totenkopf is het onofficiële symbool voor de club. De schedel met de twee beenderen refereren aan de piratenvlag, vanwege de rebelse en bijzondere status die de club heeft in de voetbalwereld.
Het Millerntor-Stadion is berucht vanwege zijn charmant gammele tribunes en ouderwetse vormgeving. Er zijn vergevorderde plannen het stadion om te toveren tot een gloednieuw stadion met 27 duizend plaatsen.
You'll Never Walk Alone is ook een populair lied onder fans van St. Pauli. Bij de opkomst van de spelers klinkt Hell's Bell's van AC/DC. Bij een doelpunt schalt Song 2 van Blur door de speakers.
In een van de seizoenen dat Sankt Pauli Bundesliga speelde behaalde de club één van haar grootste successen. Op 6 februari 2002 versloeg een reeds gedegradeerd Sankt Pauli wereldbekerwinnaar Bayern München. Deze wedstrijd leverde de club de naam 'Weltpokalsiegerbesieger'. Wat zoiets wil zeggen dat ze hebben gewonnen van de houder van de wereldbeker.
St. Pauli heeft vele fanclubs in Duitsland, maar ook enkele in het buitenland. In Nederland zijn dat de Braun-weisse Tulpen.

forumillustratie
HR
HR

Dansk Boldspil Union
Lid 2de elftal

Uit: Montevideo
Vak: 125
Droomaankoop: Luis Suarez
Reg.: 8 september 2006

Net wat je zegt. 'Cultclub'.

Het is bon-ton om deze club een warm hart toe te dragen en eerlijk gezegd vind ik de extreme tolerantie-cultuur bewonderenswaardig. Wel wat anders dan je op de tribunes bij Ajax hoort. Nadat Bony scoorde hoorde ik een paar rijen achter me hard schreeuwen: 'Vieze k@nker zwarte!'. En toen laatst tegen Roda hoorde ik: "Vuile k@nker Marokkaan". Niet meer de eens zo tolerante F-side van weleer.

Het is populair om St. Pauli een warm hart toe te dragen en maar naar mijn mening te populair.

Geef mij maar AS Livorno. Extreem links in een maatschappij waarbij fascisme ook op de tribune welig tiert. En niet alleen bij Lazio R.

forumillustratie
HR
HR

FCSP
Zonnebril
Ballenjongen

Livorno is inderdaad ook een mooie club! Sankt Pauli onderhoud dan ook goede banden met deze Italiaanse club evenals met het Katholieke Celtic FC.

Ik dacht dat het uitgesproken anti-fascisme van Sankt Pauli (als een van de weinige clubs in Duitsland) wel een overeenkomstig factor zou kunnen zijn met AFCA gezien het Joodse imago van Ajax en andersom de vaak fascistische karakter van Ajax' aartsvijand uit Rotterdam.
HR
HR

Dansk Boldspil Union
Lid 2de elftal

Uit: Montevideo
Vak: 125
Droomaankoop: Luis Suarez
Reg.: 8 september 2006

quote:HR
FCSP schreef:

Livorno is inderdaad ook een mooie club! Sankt Pauli onderhoud dan ook goede banden met deze Italiaanse club evenals met het Katholieke Celtic FC.

Ik dacht dat het uitgesproken anti-fascisme van Sankt Pauli (als een van de weinige clubs in Duitsland) wel een overeenkomstig factor zou kunnen zijn met AFCA gezien het Joodse imago van Ajax en andersom de vaak fascistische karakter van Ajax' aartsvijand uit Rotterdam.
HR
Joodse karakter valt ontzettend mee met Ajax. Al zie ik liever te veel Davidssterren dan te weinig. Ajax had voor de oorlog idd een grote Joodse achterban en in de jaren 70/80 is het van een scheldwoord een geuzennaam geworden. En that's it. k@ckerl@cken een fascistisch karakter? Valt ook mee denk ik. Zij waren de eerste harde kern die een demonstratie van neo-fascisten(nvu?) verstoordden waarna de ex-rechtsen het op een lopen zetten. Een paar jaar geleden is dit in Amsterdam door de F-side ook gedaan.

Al met al zie ik Ajax liever geassocieerd worden met St.Pauli, Livorno en Celtic dan andere clubs. Maar in tegenstelling wat wel eens door anderen wordt ontkent: A.F.C. Ajax staat alleen. (dus ook zonder Anderlecht).

P.S.: lees ook eens Hard Gras nr. 22 van Simon Kuper: Ajax, de Joden, Nederland over het joodse imago van Nederland.
HR
HR

FCSP
Zonnebril
Ballenjongen

Dansk Boldspil Union schreef:

(...)
Joodse karakter valt ontzettend mee met Ajax.HR

Niet mee eens, iedereen kent Ajax als een ''Jodenclub''. Misschien is het historisch gezien niet juist en had Ajax weinig of helemaal geen Joodse fans, dat is weer wat anders, maar feit is dat Ajax (al dan niet terecht) wel eenmaal een zeer Joodse karakter heeft en daar is naar mijn mening ook niets mis mee, ik vind het juist zeer goed dat Ajax aanhang in het verleden ''Joden'' als geuzennaam geadopteerd heeft...er zijn ontzettend veel succesvolle Joodse wetenschappers, zakenlui en andere prominenten....ik ben zelf geen Jood maar zou het absoluut niet erg hebben gevonden als ik er wel een was. :)

k@ckerl@cken een fascistisch karakter? Valt ook mee denk ik. HR
Ook hier ben ik het niet mee eens! Sympathiseren met Hamas, Hitlergroet, Sissende gasgeluiden, meest kwetsende uitingen over het Joodse volk en de holocuast, verheerlijkingen van Nazi-praktijken etc. vind ik zeker niet mee vallen.

Doet me denken aan Paolo DiCanio die zich na het brengen van de Hitlergroet verdedigde door te stellen dat hij een fascist is en geen racist, terwijl dat gewoon hetzelfde is....aangezien racisme een onmisbare element binnen het fascisme is.

[Dit bericht is veranderd door FCSP (op 17 februari 2013 02:22:09).]
HR
HR

Antario
Veelbelovend talent

Reg.: 28 augustus 2011

FCSP schreef:

Niet mee eens, iedereen kent Ajax als een ''Jodenclub''. Misschien is het historisch gezien niet juist en had Ajax weinig of helemaal geen Joodse fans, dat is weer wat anders, maar feit is dat Ajax (al dan niet terecht) wel eenmaal een zeer Joodse karakter heeft en daar is naar mijn mening ook niets mis mee, ik vind het juist zeer goed dat Ajax aanhang in het verleden ''Joden'' als geuzennaam geadopteerd heeft...er zijn ontzettend veel succesvolle Joodse wetenschappers, zakenlui en andere prominenten....ik ben zelf geen Jood maar zou het absoluut niet erg hebben gevonden als ik er wel een was. :)
HR
Ik heb mijn twijfels over het adopteren van een identiteit door voetbalsupporters. Als ik me niet vergis zijn het bestuur en Joodse organisaties zoals het CIDI er niet zo blij mee. Het lokt ook lompe reacties van supporters van rivaliserende clubs uit. Ik geloof niet dat er bij Feyenoord een sterk anti-semtisch element aanwezig is maar meer een onsmakelijke variant van de gebruikelijke provocaties en spreekkoren.

St. Pauli vind ik ook wel een sympathieke club gezien hun verleden maar heeft zoals andere posters opmerkten een hoog mode gehalte. Toch ben ik ook niet ongevoelig voor de cultclubs. Union Berlin raakt bij mij een snaar met hun kruistocht tegen het grote geld en een relatie tussen club en lokale gemeenschap die we ook in Nederland aan het kwijtraken zijn.
HRHR
HR

jasperdgg
Vedette

Vak: -
Reg.: 25 november 2005

Ik voel natuurlijk wel sympathie voor hun tolerantie en anti-fascistische houding, maar ik associeer de club toch te veel met al die kansloze figuren die je in Duitsland op straat en in metrostations bier en goedkope vodka ziet comasaufen, met hun honden en St. Pauli-shirts, om ze daadwerkelijk een warm hart toe te dragen.

Daarnaast, bruin is echt de meest verschrikkelijke kleur voor een voetbalshirt. Daar hebben ze sowieso een handje van in Duitsland, lelijke shirts. Het groen van Werden Bremen en Wolfsburg, het lelijke blauw van Schalke en Hertha en ga zo maar door.
HR
HR

FCSP
Zonnebril
Ballenjongen

jasperdgg schreef:

Daarnaast, bruin is echt de meest verschrikkelijke kleur voor een voetbalshirt.
HR
Ik vind het tenue van Sankt Pauli juist het mooist en vooral ontzettend origineel en uniek. Waarom zou overigens het blauw van Schalke lelijk zijn en dat van Everton of Chelsea niet? :denk Groen vind ik ook mooier dan blauw of rood. Veel clubs hebben rood (in combinatie met een ander kleur.) Liverpool, ManU, Arsenal, Ajax, Feyenoord en ga zo maar door.

forumillustratie

Het lokt ook lompe reacties van supporters van rivaliserende clubs uit. HR
Hier ben ik het al helemaal niet mee eens, dit is de omgekeerde wereld. Wat nou als Israel een sterker competitie had en Israelische clubs vaak Europees moesten voetballen...was dat dan ook ''uitlokken'' van anti-semitische reacties?

[Dit bericht is veranderd door FCSP (op 17 februari 2013 19:39:03).]
HR
HR

Antario
Veelbelovend talent

FCSP schreef:

(...)
Hier ben ik het al helemaal niet mee eens, dit is de omgekeerde wereld. Wat nou als Israel een sterker competitie had en Israelische clubs vaak Europees moesten voetballen...was dat dan ook ''uitlokken'' van anti-semitische reacties?
HR
Tuurlijk niet. Er is een groot verschil tussen foute reacties op 'wannabees' en echte discriminatie/racisme.
HR
HR

FCSP
Zonnebril
Ballenjongen

Antario schreef:

(...)

Tuurlijk niet. Er is een groot verschil tussen foute reacties op 'wannabees' en echte discriminatie/racisme.
HR
Dus Ajacieden zijn ''wannabees'' volgens jou? Antisemitisme tegen Ajax of Hapoel Tel Aviv of Tottenham Hotspur is voor mij gewoon hetzelfde hoor...het is niet zo dat het tegen Hapoel opeens echt is omdat zij uit Israel komen en tegen Ajax en Tottenham niet omdat zij niet in Israel zijn opgericht.
HR
HR

Antario
Veelbelovend talent

FCSP schreef:

(...)
Dus Ajacieden zijn ''wannabees'' volgens jou? Antisemitisme tegen Ajax of Hapoel Tel Aviv of Tottenham Hotspur is voor mij gewoon hetzelfde hoor...het is niet zo dat het tegen Hapoel opeens echt is omdat zij uit Israel komen en tegen Ajax en Tottenham niet omdat zij niet in Israel zijn opgericht.
HR
Het deel van de supporters die koketteren met Joods/Isrealische symbolen zeker. De spreekkoren, hoe onsmakelijk ook, zijn tegen de club Ajax en haar succes gericht en niet tegen de mensen wiens identiteit of afkomst door de supporters is aangenomen. Het maakt wel degelijk uit of het 'slachtoffer' ook daadwerkelijk door de uitspraken te raken is.

Een vanuit de geschiedenis gevoelige geuzennaam aannemen is vragen om problemen. Zeker omdat voetbal stadia al sinds oudsher een plaats waar mensen zich kunnen afreageren. Scheidsrechters krijgen al zolang als het spelletje bestaat de meest nare verwensingen naar hun hoofd geslingerd.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 1 pagina: 1

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » D - Overig » Buitenlandse en Europese competities » FC Sankt Pauli

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Had Ajax Vermeer naar Feyenoord moeten laten gaan?

Ja, hij verdient een transfer naar zijn keuze
Nee, allesbehalve Feyenoord
Geen mening

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 24,6% dat PEC Zwolle wint van PSV. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.