Ajax Netwerk
vrijdag 21 juli 2017 - 06:46                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Buitenlandse en Europese competities » Hoe corrupt is de FIFA?

HR

Deze topic is open en bestaat uit 26 pagina's: 1 2 3 4 5 6 ... 26 »

HR

Amsterhammer
Moderator

Uit: Amsterdam
Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 31 juli 2005

Ik hoop dat er nog iemand hier de BBC Panorama uitzending van gisterenavond zag, waar een aantaal verbijsterende feiten over smeergeld betalingen en andere corrupte praktijken toegelicht werden. Bijzonder verontrustend waren de onthullingen omtrennt Jack Warner, FIFA vize-president en voorzitter van de CONCACAF uit Trinidad en Tobago, en hoe zijn blok-stemmen Blatter aan de macht hielpen. Als dank heeft FIFA ervoor gezorgt dat hij miljonair werd.

Het is maar te hopen dat de zwitserse onderzoek die nu gaande is die walgelijke Blatter zijn kop zal kosten, en dat Havelange wat miljoenen terug zal moeten betalen, but don't hold your breath. :\(

Hoewel 'gewoone' Panorama uitzendingen allemaal op de website te bekijken zijn (a la 'uitzending gemist') is deze uit "legal reasons" helaas niet te zien. De desbetreffende disclaimer stond gisteren onderaan deze pagina, maar is vandag verdwenen!

Fifa president in bribery probe

By Andrew Jennings
Panorama reporter
Fifa President Sepp Blatter is being investigated by Swiss police over his role in a secret deal to repay more than 1m worth of bribes pocketed by football officials, BBC Panorama revealed in a programme screened on Sunday 11 June 2006.

Panorama interviewed employees of the bankrupt ISL marketing company who confirmed the company had paid bribes to Fifa officials over a period of nearly 20 years.

Fifa headquarters were raided by Investigating Magistrate Thomas Hildbrand last November and documents seized from the offices of President Blatter and his General Secretary, Urs Linsi.

Mr Blatter refused to be interviewed by Panorama - but has denied all the allegations.

The Swiss authorities will not discuss Hildbrand's investigation but Panorama has discovered he was in court in mid-April obtaining an order to acquire documents to further his inquiries.

'Evidence of bribery'

The ISL company was set up in 1982 and soon acquired the marketing and television rights to the Olympic Games, the World athletics championships and the football World Cup.

Rumours have circulated for years that senior sports officials took bribes in return for these lucrative contracts.

ISL collapsed in 2001 and when the liquidator took over the company's bank records he found evidence of bribes.

Some officials repaid the money but when others declined, the liquidator went to court. The result was a secret deal in early 2004 to repay more.

Magistrate Hildbrand is investigating the possibility that Fifa repaid the bribes - not the officials who took them in the first place.

'Vote-rigging'

ISL insiders tell Panorama that the bribes were paid systematically - 'like salaries' said one, through a secretive Liechtenstein foundation and an offshore bank account in the Caribbean

Panorama was banned from Fifa press conferences for asking questions about corruption.

And things got a little rough when we went to the Caribbean to investigate World Cup ticket rackets and tried to interview Fifa vice-president Jack Warner.

The programme also reveals how vote-rigging helped put president Sepp Blatter in power.

Even as Fifa officials secure the best seats in German stadiums, they know that Swiss investigator Hildbrand may soon be asking some of them to help him further with his inquiries.
HRHR
HR

Ares
Winnaar Gouden Bal
Opper Chat Operator

Reg.: 14 maart 2002

Tsja, alle machtige instituten zijn door leugens en bedrog aan hun macht gekomen, dus waarom de FIFA niet?
HR
HR
Als je er dieper op in wil gaan Amsterhammer dan moet je het volgende boek gaan lezen;

Een boek van David Yallop met de titel; De voetbal maffia.

Gaat over een Britse research journalist en over zijn jarenlange onderzoek naar de excessieve macht van de media en commercie in het voetbal.

Gaat voornamelijk over Havelange en hoe hij aan de macht gekomen is door stemmen te winnen en hoe hij met het geld is omgegaan om daar te komen, de werking van de politiek etc.
Daarna dacht ik ook nog een stukje over Blatter.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot de helft gekomen en hem niet heb uitgelezen.
Voor mij ging het boek te veel over Havenlage, politiek in Brazilie, stemmen winnen, geld en te weinig over het voetbal.

Maar als je echt over coruptie wil lezen dan moet je maar is kijken.
HR
HR

Bergkamp10
Talent

Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 6 januari 2003

Als ik het goed heb begrepen heeft Andrew Jennings, die verantwoordelijk is voor bovenstaande BBC documentaire, ook een boek geschreven getiteld Vals Spel. Ik heb het niet gelezen maar ben wel van plan het te gaan lezen. Daarom zou ik ook graag de documentaire zien.
HR
HR

Amsterhammer
Moderator

"The film will also be offered on demand shortly." - BBC

Intussen heb ik al enkele referenties naar deze film en naar de onderzoek op de nederlandse tv gezien. We kunnen maar hopen dat de aandacht hierop gevestigt zal blijven.

Ik weet van een heel ander topic (9/11) dat er genoeg posters hier zijn die in komplotten en samenzweeringen geloven, dus is mijn vraag:

is er iemand hier die kan geloven dat de FIFA arbiters onder wat dan ook voor 'druk' zet om (desnoods) in het belang van bepaalde 'groote' landen to fluiten?
HR
HR

Jean
Talent

Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 10 juli 2003

Sinds 8 juni 1998 is hij voorzitter van de FIFA, nadat hij UEFA-voorzitter Lennart Johansson in een rechtstreekse verkiezing versloeg. De verkiezing liep niet zonder problemen, aangezien er verhalen de rondte gingen over fraude en omkoperij. Er was onder andere een directe beschuldiging tegen Farra Ado, een lid van de Somalische voetbalbond die $100,000 zou hebben ontvangen door op Blatter te stemmen.

Het zal allemaal moeilijk te bewijzen zijn maar ik denk dat de FIFA en Blatter uiterst corrupt zijn. Volgens mij is het ook nooit bekend gemaakt hoeveel hij ontvangt aan salaris en andere zogenaamde vergoedingen. Daar zet je toch al je vraagtekens bij.
HR
HR

Amsterhammer
Moderator

De film is nu te zien - http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/panorama/5070224.stm

Boven rechts clicken.
HR
HR

w86
Basisspeler

Reg.: 29 juni 2006

Ik heb ook wel eens gelezen dat Blatter in allerlei derde wereld landen (fifa-)geld investeert, om daar stemmen te winnen. Hij gaat dan bijvoorbeeld voetbalvelden aanleggen in Mali, zodat de Malinese bond bij de volgende verkiezingen weer op Blatter zal stemmen.
HR
HR

BeeDeeVee
Idool

Uit: Thuis
Reg.: 23 november 2004

Ja, dat gebeurd.
Ja, dat is eigenlijk een vorm van corruptie (stemmen kopen).
Ja, dat is niet meer dan een logisch gevolg van de verdeelsleutel van de stemmen. Die geeft de stem van Tjoektjoekistan dezelfde waarde als die van Nederland of Duitsland. Dat werkt dit soort praktijken gewoon in de hand. Het zou al een stuk eerlijker zijn als bijvoorbeeld ieder land 1 stem krijgt en voor elke deelname aan een continentaal toernooi of WK in bijvoorbeeld de laatste 10 jaar, een stem erbij. Op die manier krijgen de bonden die daar vanwege hun betere prestaties meer recht op hebben ook het recht om een zwaarder wegende stem uit te brengen.
HR
HR

w86
Basisspeler

quote:HR
BeeDeeVee schreef:

Ja, dat gebeurd.
Ja, dat is eigenlijk een vorm van corruptie (stemmen kopen).
Ja, dat is niet meer dan een logisch gevolg van de verdeelsleutel van de stemmen. Die geeft de stem van Tjoektjoekistan dezelfde waarde als die van Nederland of Duitsland. Dat werkt dit soort praktijken gewoon in de hand. Het zou al een stuk eerlijker zijn als bijvoorbeeld ieder land 1 stem krijgt en voor elke deelname aan een continentaal toernooi of WK in bijvoorbeeld de laatste 10 jaar, een stem erbij. Op die manier krijgen de bonden die daar vanwege hun betere prestaties meer recht op hebben ook het recht om een zwaarder wegende stem uit te brengen.
HR
Maar je hoeft er dus niet op te rekenen dat Blatter deze verdeelsleutel aan gaat passen..
HR
HR

BeeDeeVee
Idool

Uit: Thuis
Reg.: 23 november 2004

Inderdaad, want die oh-zo-betrouwbare Zwitser zal er alles aan doen om maar vooral zelf de touwtjes in handen te houden. Zelfverrijking staat met stip bovenaan in de agenda van deze bobo.
HR
HR

Voetbalgoden
Talent

Uit: Alphen aan den Rijn
Vak: 409
Reg.: 21 juli 2006

Eigelijk is Johansson nog steeds de baas van de Fifa, want hij is de man die Blatter naar de top heeft gebracht

Je kan deze verhouding een beetje vergelijken met de verhouding tussen Van Basten en Cruijff bij oranje.

Als je het boek voetbalmaffia hebt gelezen kom je erachter dat Blatter dezelfde ideen nastreeft als Johansson.

Overigens wil ik nog even melden dat ik een enorme hekel aan die Blatter heb, volgens mij zit die gozer nog in de pubertijd ofzo. Wat een enorm tegendraads mannetje.
HR
HR

w86
Basisspeler

Voetbalgoden schreef:

Eigelijk is Johansson nog steeds de baas van de Fifa, want hij is de man die Blatter naar de top heeft gebracht
HR
Dus als Platini gekozen zou worden tot voorzitter van de UEFA, zou er ook een kans zijn dat het daarna niet lang meer duurt met Blatter? Dat zou geweldig nieuws zijn. Vind sowieso dat een paar van die graftakken als Blatter en Johansson zulke taken niet meer moeten doen.

Of zou Blatter al weer stemmen aan het winnen zijn voor Johansson in nietszeggende voetballanden als San Marino, Andorra, Moldavie??
HR
HR

drievierdrie
International

Vak: 430
Reg.: 24 mei 2006

ik heb de uitzending niet gezien maar ga ervan uit dat ze zo corrupt als de pest zijn!
HR
HR

keeskoi
Idool

Uit: lelystad
Reg.: 23 november 2005

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 26 juli 2006 om 13:42:14.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: keeskoi@msn.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

w86 schreef:

(...)

Dus als Platini gekozen zou worden tot voorzitter van de UEFA, zou er ook een kans zijn dat het daarna niet lang meer duurt met Blatter? Dat zou geweldig nieuws zijn. Vind sowieso dat een paar van die graftakken als Blatter en Johansson zulke taken niet meer moeten doen.

Of zou Blatter al weer stemmen aan het winnen zijn voor Johansson in nietszeggende voetballanden als San Marino, Andorra, Moldavie??
HR
Als, ik zeg als Platini gekozen word zal er wel het een en ander gaan veranderen. Het probleem is dat die Blatter zoveel vrienden heeft gekocht dat Platini nooit aan een meerderheid van stemmen komt. Immers Platini kan (nog) geen geld uitdelen, geen leuke dingen regelen voor diverse kleine landjes etc.
Corrupt blijft nu eenmaal corrupt.
HR
HR

w86
Basisspeler

keeskoi schreef:

(...)

Als, ik zeg als Platini gekozen word zal er wel het een en ander gaan veranderen. Het probleem is dat die Blatter zoveel vrienden heeft gekocht dat Platini nooit aan een meerderheid van stemmen komt. Immers Platini kan (nog) geen geld uitdelen, geen leuke dingen regelen voor diverse kleine landjes etc.
Corrupt blijft nu eenmaal corrupt.
HR
Ik ben er bang voor. Als Johansson herkozen wordt is dat voor mij het bewijs dat de Fifa en Uefa zeer corrupt zijn. De keuze tussen Johansson en Platini lijkt mij niet moeilijk.

Johansson - Graftak, bejaard, band met voetbal ontgaat me?
Platini - Verjonging, grote oud-voetballer, niet geheel dom.

Normaal gesproken zou dit een grote overwinning moeten zijn voor Platini, maar je weet het natuurlijk nooit...
HR
HR

Voetbalgoden
Talent

Uit: Alphen aan den Rijn
Vak: 409
Reg.: 21 juli 2006

Nou is Platini niet geheel kansloos, want Platini zit al in verschilende commissies bij de UEFA en heeft dus wel al zo zijn aanhangers binnen de UEFA kunnen werven.
HR
HR

amsterdammertje1968
Veelbelovend talent

Vak: 125
Reg.: 1 september 2004

Voetbalgoden schreef:

Nou is Platini niet geheel kansloos, want Platini zit al in verschilende commissies bij de UEFA en heeft dus wel al zo zijn aanhangers binnen de UEFA kunnen werven.
HR
De corruptie en machtsspelletjes beperken zich niet tot Blatter en Johansson. De gehele FIFA en UEFA zijn door en door rot. Ik vrees dat ook Platini daar niets aan kan doen. De mensen die op Platini moeten stemmen zullen over het algemeen ook corrupt zijn vrees ik.
HR
HR

keeskoi
Idool

Uit: lelystad
Reg.: 23 november 2005

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 27 juli 2006 om 13:33:36.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  MSN: keeskoi@msn.com  Wijzig deze posting  Quote deze posting in je reactie
HR

amsterdammertje1968 schreef:

(...)

De corruptie en machtsspelletjes beperken zich niet tot Blatter en Johansson. De gehele FIFA en UEFA zijn door en door rot. Ik vrees dat ook Platini daar niets aan kan doen. De mensen die op Platini moeten stemmen zullen over het algemeen ook corrupt zijn vrees ik.
HR
Tot nu toe is er geen reden om aan te nemen dat Platini corrupt zou zijn.
Hij heeft wel een probleem. Die vetklep heeft al zoveel "vriendjes" in de kleine landen die financieel van hem afhankelijk zijn dat Platini bij voorbaat al zowat kansloos is.
Immers die landen krijgen elk jaar een zak geld via die dikkop. Van Platini moeten ze dat eerst maar afwachten.
HR
HR

amsterdammertje1968
Veelbelovend talent

Vak: 125
Reg.: 1 september 2004

keeskoi schreef:

(...)

Tot nu toe is er geen reden om aan te nemen dat Platini corrupt zou zijn.
Hij heeft wel een probleem. Die vetklep heeft al zoveel "vriendjes" in de kleine landen die financieel van hem afhankelijk zijn dat Platini bij voorbaat al zowat kansloos is.
Immers die landen krijgen elk jaar een zak geld via die dikkop. Van Platini moeten ze dat eerst maar afwachten.
HR
Ik ben helemaal met je eens dat van Platini nog lang niet vaststaat dat hij corrupt zou zijn. Denk zelfs dat hij een idealist is. Maar als hij niet genoeg steun krijgt, dan kan hij ook niks veranderen/verbeteren. Die kans zullen de geoliede corruptiemachines van de beide bonden hem niet geven. Niemand zal ook maar iets van zijn verworven positie willen inleveren.

Aan de andere kant blijft mijn, en ik denk ook menig, voetbalhart wel hopen dat Platini de Superman is die ons allen het voetbal weer terug kan geven.

Vive Platini, Vive le Football
HR
HR

Pancake
Idool

Reg.: 3 juni 2001

Waarom zou platini clean zijn? Omdat ie een geinige vrije trap had vroeger? Pele wilde niets met de fifa te maken hebben, platini heeft niet die bezwaren? Iedereen die zich met de fifa en uefa to pinlaat, vertrouw ik niet in principe.
HR
HR

ElSalvador74
Legende

Droomaankoop: Wesley Sneijder
Reg.: 7 augustus 2004

http://www.sport1.nl/Video/103689-afc-voetbalbobo-s-beledigen-elkaar.html

dacht ff dat het om die amateurclub in A'dam ging.. :B

maar wát een amateuristische bende is die FIFA zeg.. :denk
HR
HR

Bazza
Legende

Droomaankoop: Jean-Paul Boëtius
Reg.: 20 januari 2002

Blatter is erelid van real madrid, zo corrupt is de fifa :\(
HR
HR

blaatmaster
Idool

Reg.: 4 februari 2006

Er zit teveel geld in voetbal om niet corrupt te zijn.
HR
HR

Amsterhammer
Moderator

Gedachten van de dag? Rusland? Qatar?????? Puur en simpel gekocht, wat mij betreft

Er doen al genoeg verhalen de ronde.....
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 26 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » D - Overig » Buitenlandse en Europese competities » Hoe corrupt is de FIFA?

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

In welke linie heeft Ajax het dringendst nog versterking nodig?

Verdediging
Middenveld
Aanval

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 85,7% dat Feyenoord wint van Vitesse. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor OGC Nice-Ajax.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!