Ajax Netwerk
vrijdag 24 maart 2017 - 07:18                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Technische staf en bestuur » [Centraal] Het financiële topic (deel 2)

HR

Deze topic is open en bestaat uit 100 pagina's: « 1 ... 94 95 96 97 98 99 100 »

HR

Morfe0
Idool

Vak: 101
Droomaankoop: -
Reg.: 7 juni 2005

quote:HR
RogerGarcia schreef:

@Morfeo: Dat zit hem in de post debiteuren. In zijn totaliteit zijn de vlottende activa ten opzichte van vorig jaar met 22 miljoen gestegen. De post debiteuren is met 19 miljoen gestegen.

Er is op dit moment simpelweg nog meer geld te ontvangen van andere clubs dan vorig jaar het geval was. De post debiteuren is namelijk nog de te ontvangen opbrengsten. Dat kan te maken hebben met de betalingstermijnen die afgesproken zijn met andere clubs.

Jullie moeten je niet zo blindstaren op de liquide middelen. Kijk beter naar de vlottende activa.
HR
Uh.. dus 22 miljoen van de 29,5 miljoen zijn nog te ontvangen ?
Ja sorry man ik ben een leek, maar ik vind het wel raar dat er zo een groot gapend gat is.
HRHR
HR
10 miljoen verdampen aan de belasting? m
Mag ik stellen dat er echt wel kundige mensen zitten die beter weten wat ze doen als dan wij hier denken/aannemen?

Cijfers zijn heel makkelijk anders uit te leggen en toveren kunnen ze allemaal in voetballand. Ajax is beursgenoteerd, kan je iets minder toveren :P
HR
HR

doekkha
Legende

Uit: Overslag/Tilburg
Vak: 413
Reg.: 20 augustus 2002

Morfe0 schreef:

(...)

Uh.. dus 22 miljoen van de 29,5 miljoen zijn nog te ontvangen ?
Ja sorry man ik ben een leek, maar ik vind het wel raar dat er zo een groot gapend gat is.
HR
Merendeel van de ontvangen transferbedragen zijn natuurlijk in termijnen. Als je een speler voor 30 miljoen haalt zoals Bayer Leverkusen dan betaal je bijvoorbeeld 12 miljoen direct en dan dan overige miljoenen in jaarlijkse termijnen. Er staat dan dat Ajax nog x bedrag te goed heeft van een club, maar Ajax is altijd zo slim om wel om een bankgarantie te vragen (i.t.t. PSV). Dus het geld wat Ajax nog moet ontvangen is wel een zekerheidje daar hoeven we geen zorgen om te maken dat dat niet lukt. Uitzondering was Bazoer waar Ajax korting gaf omdat Wofsburg direct het hele bedrag overmaakte (dat kwam Ajax ook niet slecht uit aangezien er nog zaken gedaan moest worden met Sao Paolo).
HR
HR

Morfe0
Idool

doekkha schreef:

(...)

Merendeel van de ontvangen transferbedragen zijn natuurlijk in termijnen. Als je een speler voor 30 miljoen haalt zoals Bayer Leverkusen dan betaal je bijvoorbeeld 12 miljoen direct en dan dan overige miljoenen in jaarlijkse termijnen. Er staat dan dat Ajax nog x bedrag te goed heeft van een club, maar Ajax is altijd zo slim om wel om een bankgarantie te vragen (i.t.t. PSV). Dus het geld wat Ajax nog moet ontvangen is wel een zekerheidje daar hoeven we geen zorgen om te maken dat dat niet lukt. Uitzondering was Bazoer waar Ajax korting gaf omdat Wofsburg direct het hele bedrag overmaakte (dat kwam Ajax ook niet slecht uit aangezien er nog zaken gedaan moest worden met Sao Paolo).
HR
Dus als ik het goed begrijp hebben we dus op dit moment 116 miljoen euro aan Geldstromen (debiteuren ) en 50 miljoen Schulden (crediteuren)

En dan zitten de transfers van Gudelj,El Ghazi,Antonucci en Neres er niet in.
HR
HR

Ttkp
Geselecteerd voor Oranje

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 8 oktober 2007

Winst komt bij je eigen vermogen, niet perse bij je liquide middelen. Dat ligt maar net een beetje hoe je gelstromen gaan.

Als je naar de kasstroom kijkt in de halfjaarrekening zie je dat Ajax terecht komt na alle mutaties op 71.356 euro aan besteed baar geld (kas/bank) - de 25.102 euro die besteed is aan effecten kom je precies op 46.254.

edit: x1000 natuurlijk :)

[Dit bericht is veranderd door Ttkp (op 27 februari 2017 23:28:17).]
HR
HR

Legion of Boom
Regelmatige invaller

Uit: Amsterdam
Vak: 403
Reg.: 15 januari 2006

Gallery Play schreef:

Verder is 10 miljoen verdampt richting de belasting. Daar kon je een of meerdere hele leuke spelers voor kopen of de salarissen mee verhogen. Maar nee, lekker laten verdampen dat geld.
HR
Zo simpel werkt het natuurlijk niet. Ajax heeft een belastingdruk van 25% en had afgelopen halfjaar een resultaat voor belastingen van afgerond €40 mln. Er is dus uiteindelijk inderdaad 25% * €40 mln = €10 mln aan belasting betaald.

Uiteraard is dat zonde, maar als je geen belasting had willen betalen had je dus ook maar liefst €40 mln extra uitgaven moeten doen. Dat is nog een veel slechter idee dan €10 mln belasting betalen, want met zulk gedrag ben je op den duur niet meer financieel gezond.

Om het nog even iets complexer te maken... Omdat je nieuwe spelers afschrijft over de duur van het contract was het ook gewoonweg onmogelijk om geen belasting te betalen dit jaar. Zelfs al hadden we voor €40 mln nieuwe spelers gehaald met 4-jarige contracten, dan nog hadden we 25% * (40 - 40/4) = €7.5 mln belasting moeten betalen.
HR
HR

AFC_Orange
Icoon

Droomaankoop: Sam Larsson
Reg.: 20 april 2006

Legion of Boom schreef:

(...)

Zo simpel werkt het natuurlijk niet. Ajax heeft een belastingdruk van 25% en had afgelopen halfjaar een resultaat voor belastingen van afgerond €40 mln. Er is dus uiteindelijk inderdaad 25% * €40 mln = €10 mln aan belasting betaald.

Uiteraard is dat zonde, maar als je geen belasting had willen betalen had je dus ook maar liefst €40 mln extra uitgaven moeten doen. Dat is nog een veel slechter idee dan €10 mln belasting betalen, want met zulk gedrag ben je op den duur niet meer financieel gezond.

HR
Oneens.

Ajax heeft al zoveel winst gemaakt de afgelopen jaren dat het eigen vermogen groot genoeg is gegroeid om tien jaar lang verlies te draaien. Elke club wisselt verliesjaren af met winstjaren. Je moet het afwisselen. Als je alleen maar winst blijft optellen betekent het dat je niet zoveel investeert als je had kunnen doen en dus groeimogelijkheden verloren hebt laten gaan. Dat is ook verlies. Net als de belasting die je over de winst betaald.

Ik zeg niet om verlies te draaien, maar als je zo dichtbij mogelijk de 0 komt, kleine winsten boekt en daardoor maar een klein beetje winstbelasting betaald, door bijvoorbeeld 30 van die 40 miljoen die je noemt te investeren, dan had je nog steeds winst geboekt plus meer kwaliteit op het veld hebben staan.

Eigenlijk moet ik mezelf corrigeren: We moeten juist verlies draaien! Het klinkt gek, maar je spaart elk jaar zoveel eigen vermogen op voor niks. Voor wat? Om dividend te betalen? Belastingen over winst te betalen? Buffers/Reserves onrealistisch extreem hoog op te voeren? Wat ik ga zeggen klinkt gek en zeg ik normaal gesproken nooit maar: Godsamme draai nou eens een keer verlies! Durf!

Door het geld te houden zegt Ajax in principe dat ze geen flauw idee hebben welke speler ze moeten halen. Dat de scouting op dit moment radeloos en onkundig is en alleen eens in de 2 jaar weet welke speler handig is om te halen. Volgens mij zou je als goede scoutingsysteem gewoon altijd een paar namen op de shortlist moeten hebben? Ik neem aan dat ze gewoon 40 uur in de week hun werk doen?

Er moet NU nog een kaliber Neres of Sanchez worden gehaald. Of iemand die al iets verder is zoals Ziyech. Liefst een nog betere dan deze 3 namen. Als daar weer 15 miljoen voor nodig is, gewoon doen. We hebben financieel BIJ LANGE NA niets te vrezen en lijden nog gewoon aan schijtende angst uit het Sulejmani trauma, dat dateert uit een financieel tijdperk dat VOLLEDIG anders eruit zag voor Ajax dan deze jaren. Een tijdperk waarin we dat nog geen 1 keer konden veroorloven en tóch deden, terwijl we dat nu tot wel 5x of meer kunnen veroorloven.
HR
HR

CDS
Lid 2de elftal

Reg.: 4 oktober 2007

AFC_Orange schreef:

(...)

Oneens.

Ajax heeft al zoveel winst gemaakt de afgelopen jaren dat het eigen vermogen groot genoeg is gegroeid om tien jaar lang verlies te draaien. Elke club wisselt verliesjaren af met winstjaren. Je moet het afwisselen. Als je alleen maar winst blijft optellen betekent het dat je niet zoveel investeert als je had kunnen doen en dus groeimogelijkheden verloren hebt laten gaan. Dat is ook verlies. Net als de belasting die je over de winst betaald.

Ik zeg niet om verlies te draaien, maar als je zo dichtbij mogelijk de 0 komt, kleine winsten boekt en daardoor maar een klein beetje winstbelasting betaald, door bijvoorbeeld 30 van die 40 miljoen die je noemt te investeren, dan had je nog steeds winst geboekt plus meer kwaliteit op het veld hebben staan.

Eigenlijk moet ik mezelf corrigeren: We moeten juist verlies draaien! Het klinkt gek, maar je spaart elk jaar zoveel eigen vermogen op voor niks. Voor wat? Om dividend te betalen? Belastingen over winst te betalen? Buffers/Reserves onrealistisch extreem hoog op te voeren? Wat ik ga zeggen klinkt gek en zeg ik normaal gesproken nooit maar: Godsamme draai nou eens een keer verlies! Durf!

Door het geld te houden zegt Ajax in principe dat ze geen flauw idee hebben welke speler ze moeten halen. Dat de scouting op dit moment radeloos en onkundig is en alleen eens in de 2 jaar weet welke speler handig is om te halen. Volgens mij zou je als goede scoutingsysteem gewoon altijd een paar namen op de shortlist moeten hebben? Ik neem aan dat ze gewoon 40 uur in de week hun werk doen?

Er moet NU nog een kaliber Neres of Sanchez worden gehaald. Of iemand die al iets verder is zoals Ziyech. Liefst een nog betere dan deze 3 namen. Als daar weer 15 miljoen voor nodig is, gewoon doen. We hebben financieel BIJ LANGE NA niets te vrezen en lijden nog gewoon aan schijtende angst uit het Sulejmani trauma, dat dateert uit een financieel tijdperk dat VOLLEDIG anders eruit zag voor Ajax dan deze jaren. Een tijdperk waarin we dat nog geen 1 keer konden veroorloven en tóch deden, terwijl we dat nu tot wel 5x of meer kunnen veroorloven.
HR
En hoe zit het dan met financial fair play? Drie jaar een fors verlies en je mag niet meer meedoen.
HR
HR

rollermanskunk
Idool

Reg.: 7 januari 2010

Ttkp schreef:

Winst komt bij je eigen vermogen, niet perse bij je liquide middelen. Dat ligt maar net een beetje hoe je gelstromen gaan.

Als je naar de kasstroom kijkt in de halfjaarrekening zie je dat Ajax terecht komt na alle mutaties op 71.356 euro aan besteed baar geld (kas/bank) - de 25.102 euro die besteed is aan effecten kom je precies op 46.254.

edit: x1000 natuurlijk :)
HR

De nieuwe post Effecten betreft een beleggingsportefeuille die wordt aangehouden door een bankHR
Wat gaat ze doen met die 25 miljoen? Alsnog een meerderheidsbelang in de Amsterdam ArenA nemen?
HR
HR

Ttkp
Geselecteerd voor Oranje

Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 8 oktober 2007

Geen idee, ik naam aan wat meer rendement realiseren dan dat het op een brankrekening staat waar je een hoge rente over betaald.
HR
HR

JejeAjax
Basisspeler

Vak: 418
Droomaankoop: Wesley Sneijder
Reg.: 5 oktober 2013

Cijfers zien er prima uit, maar die 25 miljoen aan obligaties heb ik toch wel mn vraagtekens bij. Ben geen financieel expert maar rendement is toch minimaal te noemen. En dat geld staat nu wel voor x jaar vast.

En daarnaast, ruim 30 miljoen winst maar liquide middelen blijven ( na die -25 miljoen effecten) gelijk. Hoe kan dat?
HR
HR

davytjuh
International

Droomaankoop: Leon Bailey
Reg.: 17 juni 2007

JejeAjax schreef:

Cijfers zien er prima uit, maar die 25 miljoen aan obligaties heb ik toch wel mn vraagtekens bij. Ben geen financieel expert maar rendement is toch minimaal te noemen. En dat geld staat nu wel voor x jaar vast.

En daarnaast, ruim 30 miljoen winst maar liquide middelen blijven ( na die -25 miljoen effecten) gelijk. Hoe kan dat?
HR
Zou kunnen omdat niet alles binnen is? Debiteuren?
HR
HR

JejeAjax
Basisspeler

davytjuh schreef:

(...)
HR
Dat zou dan betekenen dat vrijwel niks binnen is gekomen. Lijkt mij onwaarschijnlijk.
HR
HR

LeonGarciaGonzalez
Idool

Reg.: 8 januari 2011

JejeAjax schreef:

HR
Valt wel mee hoor. Ik werk ook voor een bedrijf waar we nog 3% rente over een looptijd van 2 jaar geven ;-)
HR
HR

Morfe0
Idool

JejeAjax schreef:

(...)

Dat zou dan betekenen dat vrijwel niks binnen is gekomen. Lijkt mij onwaarschijnlijk.
HR
Klopt wel , ik heb dus alles bekeken , er is 10 miljoen naar de belasting gegaan , en 20 miljoen extra aan debiteuren (die nog te vorderen zijn ) zijn erbij gekomen..

45 miljoen die nog openstaan, 46 miljoen Liquide middelen en 25 miljoen euro aan Aandelen.
HR
HR

who the fck is...
Veelbelovend talent

Uit: weesp
Vak: 404
Reg.: 8 september 2003

JejeAjax schreef:

HR
Normale obligaties kennen een hoge liquiditeit en kun je op elk moment dat je wilt weer verkopen. Wel eens over het lage rendement, ken wel betere mogelijkheden die ook liquide genoeg zijn.
HR
HR

Morfe0
Idool

who the fck is... schreef:

(...)

Normale obligaties kennen een hoge liquiditeit en kun je op elk moment dat je wilt weer verkopen. Wel eens over het lage rendement, ken wel betere mogelijkheden die ook liquide genoeg zijn.
HR
Nouja alles beter dan de bank, kan je geld bijleggen.
HR
HR

FelixGasselich
Geselecteerd voor Oranje

Uit: Bagdad
Droomaankoop: Karol Linetty
Reg.: 19 mei 2015

AFC Orange heeft gelijk. Ons jankbeleid zorgt ervoor dat ze bij de belastingdienst de polonaise lopen en dat onze vrienden uit Rotterdam en E'hoven er met de titel vandoor gaan.

Onze bestuurders maken de club te schande. Ik had ze er al lang uitgedonderd. Allemaal.
HR
HR

JejeAjax
Basisspeler

Morfe0 schreef:

(...)

Klopt wel , ik heb dus alles bekeken , er is 10 miljoen naar de belasting gegaan , en 20 miljoen extra aan debiteuren (die nog te vorderen zijn ) zijn erbij gekomen..

45 miljoen die nog openstaan, 46 miljoen Liquide middelen en 25 miljoen euro aan Aandelen.
HR
Ah oke, had zelf nog niet de tijd om het document te openen maar dat verklaart het dan wel. Of het een goede ontwikkeling is, is een 2e :P
HR
HR

AFC_Orange
Icoon

Droomaankoop: Sam Larsson
Reg.: 20 april 2006

CDS schreef:

(...)
En hoe zit het dan met financial fair play? Drie jaar een fors verlies en je mag niet meer meedoen.
HR
Dan maar af en toe 1 jaar een meer dan matige verlies draaien. No problemo.

davytjuh schreef:

(...)
HR
Dat is ook wel ernstig eigenlijk. Zoveel debiteuren is echt niet normaal en moet je actie voor ondernemen. Ik kan het weten als Bedrijfseconomie student. ;) Je verliest ook de tijdswaarde van geld hiermee.

Ik vraag me af waar die debiteuren op dit moment grotendeels uit bestaan. Maar voor de meeste inkomsten moet je gewoon strakke betalingstermijnen van 14 of 30 dagen kunnen hanteren en je aanmanings/incasso-procedures goed inrichten.
HR
HR

SJON.
Idool

Vak: -
Reg.: 17 januari 2003

Grote post debiteuren zijn gewoon delen van transfersommen die in termijnen betaald worden. Met bankgaranties. Tijdswaarde van geld is er nauwelijks met lage rentes nu. Tenzij in aandelen wat ze nu ook doen.

Beter opletten in je colleges;)
HR
HR
Ik neem aan dat Ajax ook niet alles ineens betaald B)
HR
HR

Klaas de Jager
Internationale topspeler

Vak: 126
Reg.: 11 februari 2008

KAPITALISTEN

Ajax nv heeft het halfjaarverslag over het boekjaar 2016/2017 gepubliceerd. Daaruit blijkt onder meer dat mede omdat de Napolitaanse maffia kennelijk nog wat wit had te wassen en dat met 32 miljoen voor Milik een prima idee vond, er 29 miljoen op het eigen vermogen mag worden bijgeschreven.

Ondanks de onlangs met veel a plomb uitgegeven 15 miljoen voor een mogelijk talentvolle Braziliaanse jeugdspeler, bulkt Ajax dus van het geld. Das mooi. Bij een voetbalbedrijf verwacht je dan dat dat kapitaal vooral op het veld staat. Dat het stadion er op en top en overeenstemmend met de historische heroïsche clubcultuur uitziet. Je mag ook verwachten dat vooral in de jeugdopleiding op de Toekomst, de levensader van roemrucht Ajax, nog zwaarder geinvesteerd wordt. En last but not least zou je mogen verwachten dat de inmiddels ronduit zielige aandeelhouders eindelijk eens beloond worden voor hun blinde NV liefde, door hen verantwoord doch stevig dividend uit te keren.

Nou kun je bij Ajax een heleboel verwachten. Maar logische zaken niet. Dat stopte meteen nadat de grootaandeelhouder en voorzitter Hennie Henrichs via het ontslag van Jonk ook Johan Cruijf de club uit heeft gejaagd. Wat je wel kunt verwachten is het volgende.

In het halfjaarverslag staat een nieuwe post vermeld : effecten. Dat betekent zoveel als dat Ajax een deel van het vermogen heeft belegd. Pakweg 25 miljoen is niet meer beschikbaar voor investeringen in voetbal. Maar wordt gebruikt om met geld meer geld te maken. Beursactiviteiten. Meer en meer de core business van Ajax. Onder andere spelersbeleid is allang niet meer afgestemd op sportief succes, maar op geld verdienen.

En dat is kwalijk, omdat de directie met zware bonussen beloond wordt en dus continue in de verleiding is om voor eigen gewin beslissingen te nemen die in tegenspraak zijn met succesvol voetbalbeleid. Gezien het aan en verkoopbeleid van Marc Spaarlaaf Overmars is niet uit te sluiten dat die overwegingen gemaakt worden en niet zelden in het voordeel van de hoogte der bonussen uitvalt.

Maar goed. Heel vreemd is het niet dat het sinds december 2015 steeds harder die kant op gaat. En met de aanstelling vorig jaar van twee commissarissen Mensing en Meijaard die tot hun nek in het beleggings en speculatiewereldje zitten, heeft dat een nog grotere vlucht genomen.

Want met de achtergrond van met name Meijaard is het niet vreemd dat Ajax een flink deel van haar kapitaal in fondsen belegt. Meijaard is als directielid van BlackRock benelux gepokt en gemazeld in winst maken van andermans ellende. Het zal onder zijn aansturing zijn dat dat uitbreidende deel van Ajax kapitaal vooral niet voor het voetbal gebruikt zal worden. Overigens mogen we hopen dat dat geld door de met die taak belaste bank niet toevallig in BlackRock fondsen wordt belegd, zodat Meijaard niet al binnen een jaar de schijn van belangenverstrengeling tegen heeft. Jimmy weet uit eigen ervaring hoe dom met name de grootaandeelhouder kan zijn. Maar zo dom, dat zal toch niet ?

Aangezien wel de post effecten in het halfjaarverslag opdoemt, maar inhoudelijk verder niets wordt vermeld, blijven er mooie vragen over voor de aandeelhouders op de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering ; Bij welke bank is dat kapitaal ter belegging ondergebracht en in welke fondsen heeft die bank het belegd ?

Ajax en de Cruijff visie, maar dan zoals Hennie de Leugenaar het ziet. Ergens in Barcelona draait een voetbalziel zich om in zijn graf.

aka Jimmy Hill
HR
HR

Legion of Boom
Regelmatige invaller

Uit: Amsterdam
Vak: 403
Reg.: 15 januari 2006

AFC_Orange schreef:
HR
Deels heb je gelijk, maar grotendeels ook ongelijk. Je benadert het veel te veel vanuit de simpele bedrijfseconomische theorie. Uiteraard vind ik ook dat Ajax ernaar moet streven om de winst altijd zo dicht mogelijk rond de 0 te krijgen. Ajax heeft namelijk geen winstoogmerk, kan er op die manier voor zorgen dat er weinig tot geen belasting wordt betaald en dat het een zo sterk mogelijk selectie op het veld heeft staan.

In de praktijk is dit echter veel lastiger, want het saldo vergoedingssommen is namelijk niet te voorspellen. Waren er dit jaar bijvoorbeeld geen spelers verkocht geweest, dan had Ajax een resultaat-voor-belastingen gehad van ongeveer €10mln negatief en had Ajax dus €2.5 mln terug gekregen van de belasting. In realiteit stonden er echter ineens paar clubs met een paar grote zakken geld op de stoep voor een aantal van onze spelers, waardoor we dus plotseling naar een €40 mln positief resultaat-voor-belastingen gingen. Hierdoor moest Ajax dus ineens €10mln belasting betalen ipv €2.5mln terug krijgen.

Volgend jaar kan het allemaal weer anders zijn. Misschien vertrekken er komende zomer wel geen bepalende spelers en kopen we zelf wel een paar nieuwe spelers. Dan krijgen we dus ineens weer miljoenen terug van de belastingdienst.

Daarnaast schreef ik het ook al eerder:
Voor Ajax was het niet mogelijk om dit jaar de winst naar 0 te krijgen door nieuwe spelers te halen. Dit komt omdat je nieuwe spelers afschrijft over de duur van het contract. Zelfs al hadden we voor €40 mln nieuwe spelers gehaald met 4-jarige contracten, dan nog was er maar 1/4*40 = €10mln van de aankoopsommen (als afschrijving) in de winst/verlies rekening terecht gekomen. We hadden dan alsnog 25% * (40 - 10) = €7.5 mln belasting moeten betalen. Met andere woorden, je bespaart dan dit jaar slechts €2.5 mln aan belasting door €40 mln aan spelers te kopen.

AFC_Orange schreef:
Ajax heeft al zoveel winst gemaakt de afgelopen jaren dat het eigen vermogen groot genoeg is gegroeid om tien jaar lang verlies te draaien. Elke club wisselt verliesjaren af met winstjaren. Je moet het afwisselen. Als je alleen maar winst blijft optellen betekent het dat je niet zoveel investeert als je had kunnen doen en dus groeimogelijkheden verloren hebt laten gaan. Dat is ook verlies.
HR
Hier ben ik het wel met je eens. Ik schreef het ook al eerder. Er zijn twee zaken die voor mij relevant zijn: (1) Operationeel Resultaat >0 en (2) Gemiddelde Kasstroom = 0. Zolang aan die twee voorwaarden wordt voldaan is en blijft Ajax financieel gezond. Alle andere zaken in de cijfers zullen me dan worst wezen.

Operationeel Resultaat >0 geeft aan dat je operationeel gezond bent en niet afhankelijk bent van transferverkopen om rond te komen. Dat is nu gelukkig ook zo bij Ajax. Daarnaast mag de kasstroom zo nu en dan best negatief zijn. Hij zal namelijk ook af en toe positief zijn, omdat je niet kunt voorspellen wat je inkomsten/uitgaven aan transfersommen zullen zijn. Zolang de kasstroom gemiddeld over een langere periode (zeg 5 jaar) altijd maar gewoon rond de 0 is, is het wat mij betreft voldoende. Dit alles betekent dan ook automatisch dat je precies genoeg investeert in je selectie dat het nog financieel gezond is en dus ook dat je ten alle tijden een zo sterk mogelijke selectie op het veld hebt staan.

AFC_Orange schreef:

Dat is ook wel ernstig eigenlijk. Zoveel debiteuren is echt niet normaal en moet je actie voor ondernemen. Ik kan het weten als Bedrijfseconomie student. ;) Je verliest ook de tijdswaarde van geld hiermee.

Ik vraag me af waar die debiteuren op dit moment grotendeels uit bestaan. Maar voor de meeste inkomsten moet je gewoon strakke betalingstermijnen van 14 of 30 dagen kunnen hanteren en je aanmanings/incasso-procedures goed inrichten.
HR
Hier ga je weer veel te veel uit van de algemene bedrijfseconomische theorie. Ajax is geen simpele MKB'er die factuurtjes stuurt naar z'n klanten met een betaaltermijn van 14 dagen of een incasso. Deels zullen ze dit natuurlijk wel doen, denk aan de betaling van skyboxen, seizoenkaarten en dergelijke, maar verreweg het grootste deel van de debiteuren bestaat uit de nog te ontvangen transfersommen. Als je zoveel spelers verkoopt als Ajax het afgelopen halfjaar gedaan heeft, dan is het dus volkomen logisch en volstrekt normaal dat de post debiteuren nu zo hoog is. In de voetballerij wordt er tegenwoordig namelijk zelden direct betaald (Bazoer was een uitzondering wat dat betreft). Tijdswaarde van geld wordt daarnaast in het bedrijfsleven ook altijd gewoon verrekend in de verkoopprijs (zie ook hier weer Wolfsburg dat korting kreeg van Ajax door direct te betalen bij Bazoer).

Gelukkig is Ajax verstandig genoeg om altijd een bankgarantie te eisen bij de uitgaande transfers. Je kunt er dus gewoon vanuit gaan dat al het geld dat momenteel open staat aan debiteuren ook gewoon binnen gaat komen. Gelukkig maar :)

[Dit bericht is veranderd door Legion of Boom (op 1 maart 2017 09:41:38).]
HR
HR
Kunnen de termijnen die Ajax zelf nog moet betalen worden verrekend met nog inkomende termijnen? Want dan verandert het verhaal namelijk. Vandaar de vraag.
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 100 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » A - Ajax » Technische staf en bestuur » [Centraal] Het financiële topic (deel 2)

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Ajax heeft Schalke 04 geloot. Haalt Ajax de halve finale?

Ja
Nee
Weet niet

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 6,5% dat Bulgarije wint van Nederland. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van Ajax-Feyenoord:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!