Ajax Netwerk
zondag 21 december 2014 - 05:03                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Technische staf en bestuur » Frank de Boer [deel 7]

HR

Deze topic is gesloten en bestaat uit 215 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 215 »

HR

Massimo
Vedette

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 20 januari 2010

quote:HR
Schip ahoy schreef:

(...)
Nee, dus ik zie ook niet waarom zoiets steeds als stok om mee te slaan erbij wordt gehaald.

Van Janssen heeft de Boer gezegd dat hij vaststelde dat hij te weinig druk zette op die positie. Kennelijk is Frank gewoon blijven hameren op een juiste uitvoering van die taken. Die aanpak zie je ook bij Blind, waar het vertrouwen zich wel heeft uitbetaald. Janssen is pas beter gaan spelen in volledige vrijheid als linker aanvallende middenvelder (wilde dit eerst afkorten, maar zeker bij Theo is dat wat beladen...), wat de Boer ook altijd erkend heeft.

Het idee om een passer neer te zetten op die plek is niet gek en is ook nooit gek geweest. Pas als het niet werkt bij een individuele speler, komen de wijsheden naar voren dat zoiets ook nooit zou hebben gekund. Bij Ajax is zo'n constructie ook helemaal niet nieuw. Al vanaf de tijd van Molby en later Koeman heb je zulke, wat traag ogende, gezette spelers op die positie het spel en ritme lopen bepalen van Ajax elftallen. Later heb je passers als Jonk en onder van Gaal zelfs een keer Witschge (na zijn terugkeer) gehad. Zie een Pirlo nu bij Juve. Zoals ik al heb aangegeven was van Hanegem ook voorstander van het zakken van een linie naar achteren van Janssen. Maar dat blijkt de beste jongen niet op te willen pikken.

Een type Anita is helemaal geen blauwdruk van een ideale CVM. Dat was voor iedereen een verrassing dat hij dat zo goed uitvoerde in het eerste kampioensjaar. Waar de BOER hem voor het eerst uitprobeerde.

Dat hij te weinig vertrouwen had in Anita op die plek ben ik met je eens. Maar dan vecht je je maar terug als speler. Wat Anita ook heeft gedaan, en wat heeft geleid tot een tweede titel - die nimmer zou zijn gewonnen zonder een fantastische Vertonghen - waarna de beste jongen ook had moeten blijven. Kous af.

Dat de Boer dit team niet of nauwelijks aan het spelen krijgt zien wij ook wel. Hij heeft inderdaad een reflex van behouden oplossingen. Dat ook een slecht jaar niet tot het afkappen van de Boer bij de enkels moet leiden, is kennelijk iets waar er twee kampen over bestaan.
HR
Een passer voor die plek is prima, maar behalve dat er meer bij komt kijken dan alleen passer zal je ook moeten kijken of zo iemand niet op een andere positie beter benut kan worden. Janssen speelde bij Twente ver naar voren, was daardoor vaak beslissend en was de beste speler van de eredivisie op het moment dat hij naar Ajax ging. Dan ga je op dat moment je beste speler op een positie neerzetten waardoor hij veel minder goed wordt. Terwijl je beste spelers op hun beste posities moeten spelen. Met de meespelers kan je veel makkelijker schuiven.

Andere voorbeelden die voor deze manier van spelen niet in het voordeel spreken is het neerzetten van Sneijden tijdens het WK 2006 op VM en het seizoen 2010-2011 bij PSV met Afellay. Die stond toen van het middenveld Toivonen-Engelaar-Afellay met Afellay als achterste middenvelder. Hij deed het daar niet slecht, maar de kwaliteiten van je beste speler werden niet optimaal benut. Toen Engelaar geschorst was tegen Roda thuis, die wedstrijd met Reis en Tyton, speelde Afellay op de plek van Engelaar en was Hutchinson de achterste middenvelder. Niet voor niets was dat de beste wedstrijd van PSV in de eerste seizoenshelft.

En dat Anita een toevalstreffer op VM was ben ik het niet met je eens. Want in november 2009 heeft Anita met Jong Oranje tegen Jong Spanje als VM gespeeld en daar was hij zo goed dat ik overtuigd was dat dit zijn beste positie zou zijn.
HR
HR

Mijn Mokums Paradijs
Icoon

Uit: Amsterdam
Vak: 422
Droomaankoop: Melvin Platje
Reg.: 9 september 2002

Epic fail voor mij... ik verbaasde me een beetje over jullie discussie over een 'passer'...

Ik dacht aan:
forumillustratie

:I

[Dit bericht is veranderd door Mijn Mokums Paradijs (op 24 november 2012 10:52:09).]
HR
HR

Sindelar
Vedette

Reg.: 26 januari 2008

Het punt van Janssen/Anita zal altijd terugkomen zolang de cruciale rol van Anita in het team niet erkent dan wel gebagatelliseerd wordt, ook door de Boer zelf. Persoonlijk denk ik dat de eendimensionale,krampachtige verdeging van de Boer door enkelen hier slechts avererechts werkt, menssen laten zich niet voor de gek houden.

Aan het beleid hoeft niet getwijfelt te worden, de Boer is niet het beleid, maar uitvoerder van het beleid. Daar mag best kritisch naar gekeken worden. Een middenveld opstellen met als doel om achter hun tegenstander aan te laten rennen, is de verkeerde weg. Zodra dat duidelijk gesteld zou dat beter zijn, dan een excuus cultuur te creeeren, waarin de Boer zonder enig rekenschap te houden uit te leven met zijn priveprojecten te ten koste van Ajax.

DeBoer was vorig jaar de ideale trainer, in de toen heersende omstandigheden en met de toen voorhanden zijnde selectie. Met zijn rustige WYSIWYG presentatie heeft hij het team door roerige tij gelaveerd. En de oplossing voor de speltechinsiche problemen zaten toen al in de selectie. Dat die toen deels door toeval naar boven kwam doet daar niets aan af, de beste uitvindingen werden vaak na een toeval gedaan. Grote uitvinders doen daar ook niet moeilijk over, het gaat nl. Om het herkennen wat goed is, wat werkt. Dat is visie. Nu Ajax in een volgende fase is beland, doordat de organisatie nu op poten staat, vraagt dat van de Boer ook nu andere vaardigheden, kwaliteiten. Daar zal de Boer stappen moeten maken, door te leren van zijn fouten en visie te tonen die de filosofie van Ajax tot wasdom laat komen.

Die ontwikkeling van de Boer mag, wat zeg ik moet kritisch gevolgd alleen zo komen we ergens.
HR
HR

DarkChild
Moderator

Droomaankoop: Johnny Heitinga
Reg.: 27 juni 2002

Schip ahoy schreef:

(...)
Nee, dus ik zie ook niet waarom zoiets steeds als stok om mee te slaan erbij wordt gehaald.

Van Janssen heeft de Boer gezegd dat hij vaststelde dat hij te weinig druk zette op die positie. Kennelijk is Frank gewoon blijven hameren op een juiste uitvoering van die taken. Die aanpak zie je ook bij Blind, waar het vertrouwen zich wel heeft uitbetaald. Janssen is pas beter gaan spelen in volledige vrijheid als linker aanvallende middenvelder (wilde dit eerst afkorten, maar zeker bij Theo is dat wat beladen...), wat de Boer ook altijd erkend heeft.
HR
Dus hij onderschrijft dat en zet dan op die plaats precies hetzelfde type neer (in de zin: geen druk/voetbal naar voren)
Niet vreemd dat mensen daar over vallen.

Overigens heb ik in latere interviews met De Boer nooit een 100% gewogen en te licht bevonden conclusie gehoord over Janssen als VM.
Ik heb het altijd het idee gehad dat De Boer het minder als een afgesloten boek zag dan wij hoopten of verwachtten.

Maar goed, dat is een idee, Poulsen is de realiteit.

EDIT: offtopic: die afkortingsgrap is weer wel sterk, nice :B

[Dit bericht is veranderd door DarkChild (op 24 november 2012 12:32:44).]
HR
HR

Wheermolen FC
Vedette

Uit: Purmerend
Vak: 411
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 17 april 2007

Sindelar schreef:

Het punt van Janssen/Anita zal altijd terugkomen zolang de cruciale rol van Anita in het team niet erkent dan wel gebagatelliseerd wordt, ook door de Boer zelf. Persoonlijk denk ik dat de eendimensionale,krampachtige verdeging van de Boer door enkelen hier slechts avererechts werkt, menssen laten zich niet voor de gek houden.

Aan het beleid hoeft niet getwijfelt te worden, de Boer is niet het beleid, maar uitvoerder van het beleid. Daar mag best kritisch naar gekeken worden. Een middenveld opstellen met als doel om achter hun tegenstander aan te laten rennen, is de verkeerde weg. Zodra dat duidelijk gesteld zou dat beter zijn, dan een excuus cultuur te creeeren, waarin de Boer zonder enig rekenschap te houden uit te leven met zijn priveprojecten te ten koste van Ajax.

DeBoer was vorig jaar de ideale trainer, in de toen heersende omstandigheden en met de toen voorhanden zijnde selectie. Met zijn rustige WYSIWYG presentatie heeft hij het team door roerige tij gelaveerd. En de oplossing voor de speltechinsiche problemen zaten toen al in de selectie. Dat die toen deels door toeval naar boven kwam doet daar niets aan af, de beste uitvindingen werden vaak na een toeval gedaan. Grote uitvinders doen daar ook niet moeilijk over, het gaat nl. Om het herkennen wat goed is, wat werkt. Dat is visie. Nu Ajax in een volgende fase is beland, doordat de organisatie nu op poten staat, vraagt dat van de Boer ook nu andere vaardigheden, kwaliteiten. Daar zal de Boer stappen moeten maken, door te leren van zijn fouten en visie te tonen die de filosofie van Ajax tot wasdom laat komen.

Die ontwikkeling van de Boer mag, wat zeg ik moet kritisch gevolgd alleen zo komen we ergens.
HR
Mee eens en uiterst verhelderend tov de meeste reacties hier :)
HR
HR

Drie Kruizen
Legende

Vak: -
Reg.: 28 november 2004

Schip ahoy schreef:

Een type Anita is helemaal geen blauwdruk van een ideale CVM. Dat was voor iedereen een verrassing dat hij dat zo goed uitvoerde in het eerste kampioensjaar. Waar de BOER hem voor het eerst uitprobeerde.HR
Ja, daag. Er werd allang om Anita op het middenveld geroepen, zeker nadat hij dat onder Van Basten al goed had uitgevoerd.
HR
HR

nednil
Lid 2de elftal

Reg.: 12 augustus 2011

Sindelar schreef:

HR
Kun je eens duidelijk maken wat je met dit abracadabra bedoelt?
HR
HR

Sheik Yerbouti
Internationale topspeler

Uit: Groningen
Reg.: 16 augustus 2007

Drie Kruizen schreef:

(...)

Ja, daag. Er werd allang om Anita op het middenveld geroepen, zeker nadat hij dat onder Van Basten al goed had uitgevoerd.
HR
Klopt, de laatste wedstrijden onder Van Basten speelde Ajax al met het volgende middenveld:

Aissati--------------------------Enoh

----------------Anita----------------

Na de nederlagen tegen PSV en Sparta hield hij het echter voor gezien. Ook speelde hij met De Jong (Groningen-uit en werd volledig afgeschoten) en Sulejmani als "valse" spits. Zette Vertonghen (een tijdje) centraal, Van der Wiel back.
Sommige dingen had hij goed gezien.

[Dit bericht is veranderd door Sheik Yerbouti (op 24 november 2012 13:27:11).]
HR
HR

adeb
Bankzitter

Reg.: 12 augustus 2012

Het is te hopen dat Enoh, Poulsen en Boerrigter nu voor eeuwig hebben afgedaan.
HR
HR

DarkChild
Moderator

adeb schreef:

Het is te hopen dat Enoh, Poulsen en Boerrigter nu voor eeuwig hebben afgedaan.
HR
Gek genoeg zie ik dat niet gebeuren ;)
HR
HR

wat zeg je nu?
Legende

Reg.: 19 april 2006

Quido schreef:

Frank: "We mogen nu geen punten verspelen."

Dat mocht de afgelopen maanden wel gewoon?

Begin het steeds vervelender te vinden dat je wederom en totaal onnodig een flinke inhaalrace moet starten. En dat het, doordat er voor een rare (verkeerde) tactiek gekozen wordt, weer zo lang duurt voordat er eindelijk weer voetbal in Ajax zit (als dat dit seizoen nog komt). Tot en met Nac-thuis werd er gewoon volgens het systeem gespeeld waarmee de tweede seizoenshelft van vorig seizoen het ene succes na het andere werd geboekt, maar met de komst van Babel en Poulsen moest er plotseling een andere variant komen zodat zij ingepast konden worden. Met alle gevolgen van dien (= alleen nog maar barslechte wedstrijden).
HR
"We mogen geen punten verspelen"

Dat klinkt alsof het weer een vreselijk belangrijke wedstrijd is, een finale om het maar weer eens te beschrijven. Alles is geoorloofd, we mogen geen punten verspelen.

Ik gok op een versterk middenveld en Poulsen als libero.
HR
HR

nednil
Lid 2de elftal

Quattroporte schreef:

(...)

Ik snap je niet. Ik heb toch nooit gezegd dat hij zeer talentvol is. Dat was iemand anders. Maar ik vind uit de twee kampioenschappen, zijn briljant spelende A1 indertijd en zijn omgang met jeugd dus wel dat hij talent heeft als trainer.

Het merendeel der voetbalcompetitie kenners is m.i. van mening dat die 2 kampioenschappen meer met geluk/toeval dan met talent te maken hadden.

Trainen van de jeugd vergelijk je toch niet met het trainen van een selectie voor wedstrijden in de CL, hoop ik?HR
HR
HR

adeb
Bankzitter

Geen wijzingen in de selectie dus voor Roda uit, waar ik al bang voor was.

Hij zal wel heel erg tevreden zijn geweest over Enoh, Poulsen en Boerrigter.
HRHR
HR

DarkChild
Moderator

adeb schreef:

Geen wijzingen in de selectie dus voor Roda uit, waar ik al bang voor was.

Hij zal wel heel erg tevreden zijn geweest over Enoh, Poulsen en Boerrigter.
HR
Natuurlijk, ze passen ook prima in zijn visie.
Boerrigter heeft snelheid, kracht en uithoudingsvermogen.
Poulsen ervaring
En Enoh kan je inbrengen bij een voorsprong.
HR
HR

AFCANieuwmarkt
Idool

Reg.: 5 november 2006

Boccara geblesseerd, Andersen vol aan de slag bij Denemarken U19.
Vraag me trouwens wel af wat er met Sportsklede gebeurd is, na zijn eigen goal is die echt van het podium af getreden.
HR
HR

Quido
International

Reg.: 10 juli 2003

AFCANieuwmarkt schreef:

Vraag me trouwens wel af wat er met Sportsklede gebeurd is, na zijn eigen goal is die echt van het podium af getreden.
HR
Sporkslede lijkt me sowieso niet van een niveau dat we na moeten streven. Neemt niet weg dat Frank vaak op een rare manier omspringt met 'onze talenten' (maar dat is hier ook al vaker als kritiekpunt aangehaald).
HR
HR

adeb
Bankzitter

Sporkslede brengt meer voetbal dan Enoh en Poulsen bij elkaar. Raar dat ze hem blind laten liggen. Altijd voor de voetballende oplossing gaan.

Maar Frank is bang voor Malki.
HR
HR

Albinho
Legende

Droomaankoop: Kevin De Bruyne
Reg.: 11 mei 2003

Ik denk dat jullie Sporkslede nogal overschatten, ik kan er best in komen dat er niet voor hem wordt gekozen op dit moment. Andere keuzes kan ik, zoals bekend, minder in komen.
HR
HR

nednil
Lid 2de elftal

Quido schreef:

(...) Sporkslede lijkt me sowieso niet van een niveau dat we na moeten streven. Neemt niet weg dat Frank vaak op een rare manier omspringt met 'onze talenten' (maar dat is hier ook al vaker als kritiekpunt aangehaald).
HR
En juist mede door de manier waarop Frank met de jeugd omgaat, vindt Quattroporte hem een trainerstalent.
HR
HR

adeb
Bankzitter

Je kan je vraagtekens zetten bij Sporkslede, feit is wel dat hij meer voetbal toevoegt dan een Enoh en Poulsen. Ook weet hij hoe de vm in het Ajax systeem ingevuld moet worden. Ik snap niet dat er geen keuze voor het voetbal wordt gemaakt.
HR
HR

Notlupus
Vedette

Reg.: 26 februari 2010

nednil schreef:

(...)

En juist mede door de manier waarop Frank met de jeugd omgaat, vindt Quattroporte hem een trainerstalent.
HR
Ik ook, gister zag ik een interview met Hoessen op Ajax TV en die gaf wel wat insight in hoe het TH met talenten omgaat. Vier keer per week krijgt hij leningheid en stabiliteit, en éénmaal per week kracht en explosiviteit. Verder zit hij ook op een dieet om meer aan te komen. Hij zei dat hij het moeilijk vond om er niet bij te zitten, maar dat zijn hele carrierepad binnen Ajax perfect is uitgelegd en uitgestippeld. Hij zei dat hij voelde alsof hij een stap achteruit deed, maar met de wetenschap mdat hij dat deed om er dan drie vooruit te zetten,

Lijkt me dat Fischer, Andersen, Boccara en overige talenten evengoed begeleid worden en uitleg krijgen over wat het plan met hun is. Klinkt in mijn oren allemaal goed.
HR
HR

Albinho
Legende

adeb schreef:

Je kan je vraagtekens zetten bij Sporkslede, feit is wel dat hij meer voetbal toevoegt dan een Enoh en Poulsen. Ook weet hij hoe de vm in het Ajax systeem ingevuld moet worden. Ik snap niet dat er geen keuze voor het voetbal wordt gemaakt.
HR
Nou dat Sporkslede voor meer voetbal zorgt vind ik niet echt een feit en het is ook niet ieamand die uitgesproken voor voetbal zorgt. Dan zou ik nog voor Schone kiezen, wat ik dan ook zou doen morgen.
HR
HR

BassieAdam
Moderator

Reg.: 8 juli 2003

Notlupus schreef:

(...)

Ik ook, gister zag ik een interview met Hoessen op Ajax TV en die gaf wel wat insight in hoe het TH met talenten omgaat. Vier keer per week krijgt hij leningheid en stabiliteit, en éénmaal per week kracht en explosiviteit. Verder zit hij ook op een dieet om meer aan te komen. Hij zei dat hij het moeilijk vond om er niet bij te zitten, maar dat zijn hele carrierepad binnen Ajax perfect is uitgelegd en uitgestippeld. Hij zei dat hij voelde alsof hij een stap achteruit deed, maar met de wetenschap mdat hij dat deed om er dan drie vooruit te zetten,

Lijkt me dat Fischer, Andersen, Boccara en overige talenten evengoed begeleid worden en uitleg krijgen over wat het plan met hun is. Klinkt in mijn oren allemaal goed.
HR
Helaas zijn dit soort posts vaak aan dovemansoren gericht. Is het voorbeeld wat ik ook eerder heb aangegeven.
HR
HR

Albinho
Legende

BassieAdam schreef:

(...)

Helaas zijn dit soort posts vaak aan dovemansoren gericht. Is het voorbeeld wat ik ook eerder heb aangegeven.
HR
Ik geloof best dat er uitgekiende en gedetailleerde plannen zijn voor individuele spelers én talenten, tevens ook dat deze technische staf in staat is om ze daarin te begeleiden. Het zijn geen totale nono's, absoluut niet.

Het gaat om individuele gevallen waarin Boerrigter continu faalt en blijft spelen. Dan kan je wel zeggen het is beter om Fischer strikt aan zijn plan te houden, maar weegt dat dan op tegen de immer falende Boerrigter?
HR
HR

Morgenzon
International

Reg.: 19 februari 2008

Albinho schreef:

(...)

Ik geloof best dat er uitgekiende en gedetailleerde plannen zijn voor individuele spelers én talenten, tevens ook dat deze technische staf in staat is om ze daarin te begeleiden. Het zijn geen totale nono's, absoluut niet.

Het gaat om individuele gevallen waarin Boerrigter continu faalt en blijft spelen. Dan kan je wel zeggen het is beter om Fischer strikt aan zijn plan te houden, maar weegt dat dan op tegen de immer falende Boerrigter?
HR
Ik ben een FdB fan, maar in deze heb je gelijk. FdB kan moeilijk afstand nemen van zijn zekerheidjes. Vorig seizoen was Derk zon zekerheidje en dit seizoen is hij dat totaal niet, maar voordat Frank hem dan durft te passeren ben je weer een paar maanden verder. Was ook zo met Ebecilio. Maar het is wel zo als FdB eenmaal afscheid van een 1ste elftal speler neemt hij ook meteen naar JA gaat vaak.
HRHR

Deze topic is gesloten en bestaat uit 215 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Omdat de topic niet open is, kan je niet reageren.

Ajax Forums » A - Ajax » Technische staf en bestuur » Frank de Boer [deel 7]

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Moet Ajax in de winter versterking halen?

Nee
Ja voor de verdediging
Ja voor het middenveld
Ja voor de aanval

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 0,0% dat ADO Den Haag wint van SC Cambuur Leeuwarden. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van Excelsior-Ajax:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!