Ajax Netwerk
dinsdag 2 september 2014 - 01:28                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Technische staf en bestuur » Frank de Boer [deel 7]

HR

Deze topic is gesloten en bestaat uit 215 pagina's: « 1 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 215 »

HR

fluwelen linker
Moderator

Uit: Antwerpen-Deurne
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Kevin De Bruyne
Reg.: 1 september 2004

quote:HR
Jopie C. uit B. te A. schreef:
Edit nog ff een puntje Fluwelen: Ik weet niet of je het interview kent met Van Basten waar ie de handelswijze van Cruijff toen ie zn trainer was mbt Midden-Noord in Den Haag en nog wat andere voorbeelden gebruikte?
HR
Nee, of ik kan het me in ieder geval niet meer herinneren.

En nu ik erover nadenk moeten we natuurlijk die pot tegen Sneek niet vergeten waar ook Dijks, Ligeon, Lukoki, Ebecilio (geloof ik ook) etc speelden. Ik denk gewoon dat er op een gegeven moment overleg is geweest en dat het TH met ruggespraak van JC heeft besloten ns een veelvoud van spelers een kans te geven (waaronder dus spelers die er al een tijdje tegenaan hikten om wat jojo werk in werking te laten treden). Nogmaals kan goed zijn en je moet ook roeien met de riemen die je hebt, immers vele van genoemde spelers zullen ook geen toppers worden, maar ik zie dat echt los van de situatie Fischer van half augustus. Maar goed de toekomst gaat uitwijzen of we dit op een gegeven moment echt "technisch beleid" kunnen gaan noemen.
HR
Ik denk ook dat er regelmatig overleg is met Cruijff.
Ik denk dat de situatie Fisher een soort van standaardsituatie gaat worden m.b.t. de betere talenten in de opleiding. Af en toe eens proeven van Ajax 1, van het niveau waar naartoe moet worden gewerkt om daarna structureel te bewijzen dat je de beste bent op het niveau dat je de beste hoort te zijn.
Ajax moet ook leren van de situaties Vertonghen en Eriksen. Misschien hebben die te weinig leren de beste te zijn in de A1 of Jong Ajax. Je zag bij Vertonghen en nu bij Eriksen dat het blijkbaar lastig is om belangrijk te zijn in de wedstrijden waarvan verwacht wordt dat ze de beste zijn. De wedstrijden in de eredivisie tegen de mindere clubs. Dáár liggen vaak hun pijnpunten, daar laten ze het wat makkelijk lopen.
Fisher heeft nu geleerd om te bewijzen de beste te zijn op een niveau waar hij de beste móest zijn (A1). Dat kan hem later in zijn carrière bij Ajax 1 misschien helpen om sneller en vaker de beste te zijn in dat soort wedstrijden waar Vertonghen en Eriksen het lange tijd moeilijk mee hadden.
Als dat lukt, slaagt Cruijff in zijn opzet om talenten sneller op een hoger en constanter niveau te krijgen waardoor Ajax iets langer plezier heeft van die talenten.
Een stapje terug om er nadien 2 of 3 vooruit te zetten. Een beetje geduld met ze structureel te brengen, maar als ze er eenmaal klaar voor zijn, kunnen ze meteen belangrijk zijn voor het team en niet pas na een seizoen of 2 wisselvalligheid.

[Dit bericht is veranderd door fluwelen linker (op 5 december 2012 21:03:09).]
HR
HR

ibramovic
Idool

Uit: Wenen
Droomaankoop: Adam Maher
Reg.: 20 augustus 2003

Uitgaande van een fitte selectie na de winter ben ik toch wel heel erg benieuwd wat de Boer dan gaat doen als de ontwikkeling van Hoesen en Fischer zich voortzet. Babel, Sigthorsson & Serero zullen dan terugkomen en met de Jong erbij zullen die 6 om 3 posities gaan strijden.

Naar mijn mening móet Serero naast Eriksen komen te staan en komt de Jong alleen nog in aanmerking voor de spitspositie. Fischer zou ik op links laten staan en Babel (of heel misschien Sigthorsson?) zou ik op rechts zetten. Mogen Sigthorsson, de Jong en Hoesen het uitvechten in de spits.

Wanneer deze jongens fit zijn (en dan met name Serero) zal blijken in hoeverre de Boer echt wil voetballen.
HR
HR

spelbos
Legende

Uit: Amsterdam
Droomaankoop: -
Reg.: 1 juli 2006

ibramovic schreef:

Uitgaande van een fitte selectie na de winter ben ik toch wel heel erg benieuwd wat de Boer dan gaat doen als de ontwikkeling van Hoesen en Fischer zich voortzet. Babel, Sigthorsson & Serero zullen dan terugkomen en met de Jong erbij zullen die 6 om 3 posities gaan strijden.

Naar mijn mening móet Serero naast Eriksen komen te staan en komt de Jong alleen nog in aanmerking voor de spitspositie. Fischer zou ik op links laten staan en Babel (of heel misschien Sigthorsson?) zou ik op rechts zetten. Mogen Sigthorsson, de Jong en Hoesen het uitvechten in de spits.

Wanneer deze jongens fit zijn (en dan met name Serero) zal blijken in hoeverre de Boer echt wil voetballen.
HR
Zolang deze elf goede resultaten blijven halen, dan zou ik als trainer niets veranderen en ze gewoon laten staan.
Volgens de Boer komen dankzij Hoesen de middenvelders beter tot hun recht.
HR
HR

DarkChild
Moderator

Droomaankoop: Johnny Heitinga
Reg.: 27 juni 2002

spelbos schreef:

(...)

Zolang deze elf goede resultaten blijven halen, dan zou ik als trainer niets veranderen en ze gewoon laten staan.
Volgens de Boer komen dankzij Hoesen de middenvelders beter tot hun recht.
HR
Dat is wel een wankele basis met een nederlaag tegen Madrid, een goede pot tegen PSV en pas winst tegen Roda ná (maar niet door) dat Hoesen werd vervangen.
HR
HR

spelbos
Legende

Reg.: 1 juli 2006

DarkChild schreef:

(...)

Dat is wel een wankele basis met een nederlaag tegen Madrid, een goede pot tegen PSV en pas winst tegen Roda ná (maar niet door) dat Hoesen werd vervangen.
HR
In de 2e helft tegen Real vond ik ze toch bij vlagen goed spelen.
Je merkt gewoon dat het elftal steeds beter op elkaar ingespeeld raakt en de overwinningen op Roda en PSV geven het vertrouwen toch een boost.
HR
HR

DarkChild
Moderator

spelbos schreef:

(...)

In de 2e helft tegen Real vond ik ze toch bij vlagen goed spelen.
Je merkt gewoon dat het elftal steeds beter op elkaar ingespeeld raakt en de overwinningen op Roda en PSV geven het vertrouwen toch een boost.
HR
Tja, ik ben er nog niet uit of dat de verdienste van Ajax was of de instelling van Madrid (of eigenlijk ben ik er dan wel uit ;))
Overigens vind ik een team al snel beter functioneren met een gedegen veldbezetting en een goede spits.

Je hebt gelijk, never change a winning team, we moeten nog zien of er uberhaupt sprake is van een dergelijk team als de blessuregevallen terugkeren.
HR
HR

BaddahBing
Regelmatige invaller

Uit: anzee
Vak: -
Reg.: 30 november 2011

Heb jij een linkje van de precieze bewoordingen van JC en context?
HR
Uit de Telegraaf...

"In de aanloop naar deze wedstrijd hebben nogal wat jonge spelers hun kans gekregen, met de bedoeling dat ze de komende weken in Jong Ajax iets extra´s gaan brengen", schrijft Cruijff.

"Het zijn de eerste stappen om het mentale aspect binnen de club op te schroeven. Onder het mom: meedoen met het eerste is leuk, daarna volgt in het tweede het echte examen.Want voetballen doe je met je hoofd en daar gebruik je je benen bij. "
HR
even ter info aanvulling
De volledige columns van Johan vind je hier

De volledige tekst over dit onderwerp in de column was :

Dan Ajax-Borussia Dortmund. Weer zo’n wedstrijd, waarvan je weet dat de tegenstander heel goed is en dat het een klus wordt om die eronder te krijgen. In de aanloop naar deze wedstrijd hebben nogal wat jonge spelers hun kans gekregen, met de bedoeling dat ze de komende weken in Jong Ajax iets extra’s gaan brengen. Het zijn de eerste stappen om het mentale aspect binnen de club op te schroeven. Onder het mom: meedoen met het eerste is leuk, daarna volgt in het tweede het echte examen.

Want voetballen doe je met je hoofd en daar gebruik je je benen bij. Dat besef is cruciaal tijdens de opleiding.
Het is zelfs beslissend of iemand er uiteindelijk wel of niet komt.
Dit seizoen heeft tot nu toe duidelijk gemaakt, dat zodra Borussia Dortmund en Manchester City het tempo opvoeren Ajax aardig kan volgen.
Maar als de ploeg zelf het tempo moet dicteren, zoals in de eredivisie, dan ontstaan er problemen.
In dat opzicht kan er nog veel vooruitgang worden geboekt.

Dus meegaan kan je; dicteren is een ander verhaal.
Daarom is een elftal hoger spelen in de meeste gevallen bedoeld om terug in je eigen team iets extra’s te brengen.
Dus eerst mag je mee voetballen, daarna ben je verplicht om het verschil te maken.
HR
HR
HR

Schip ahoy
Idool

Reg.: 1 november 2008

DarkChild schreef:

(...)

Tja, ik ben er nog niet uit of dat de verdienste van Ajax was of de instelling van Madrid (of eigenlijk ben ik er dan wel uit ;))
Overigens vind ik een team al snel beter functioneren met een gedegen veldbezetting en een goede spits.

Je hebt gelijk, never change a winning team, we moeten nog zien of er uberhaupt sprake is van een dergelijk team als de blessuregevallen terugkeren.
HR
Ik wil het zelfs omdraaien. Real was alleen maar zo oppermachtig, omdat Ajax dat toeliet. Een overdreven, bijna misselijkmakend respect waardoor ze achteruit liepen, sommige spelers zelfs überhaupt niet oppakten. Zie de goal van Kaka.

Ik kan het niet plaatsen, behalve dat dat mentaal is. Pas toen mensen hun benen niet gingen terugtrekken en agressief de duels ingingen, vooruit gingen spelen ipv achteruit, toen kwam er een stukje overwicht. Pas met de entree van Enoh en zijn onderschepte pass die het ritme en schwung brak van die periode, was dat weer grotendeels over.

Wat de Boer's rol is of kan zijn hierin weet ik niet.
HR
HR

Schepijs422
Talent

Vak: 422
Reg.: 10 februari 2007

Als reactie op een paar posts hierboven: ik ben ook erg benieuwd hoe De Boer het na de winterstop met een fitte selectie gaat doen.

Ben nooit zo fan van Siem geweest, maar zie ook wel dat hij af en toe zijn waarde heeft. Zeker tactisch gezien was liep het tegen PSV gewoon erg goed. En ook nog op de manier waarop ik Ajax graag zie spelen, met vroeg druk zetten.

Zie het niet snel gebeuren dat Serero, die vorig jaar nog erg moest wennen maar in de eerste wedstrijden dit jaar liet zien van toegevoegde waarde te kunnen zijn, de plek van Siem gaat innemen.

Zou hem dan ook eigenlijk wel eens op rechtsbuiten willen zien. Is nu met Boerrigter een zwakke plek (vraag maar aan onze A1-spelers ;) ) en als Poulsen op VMC blijft staan kan het volgens mij ook. Poulsen wordt bij balbezit de derde verdediger, waardoor Blind en Van Rhijn verder naar voren kunnen. Fischer en bijvoorbeeld Serero hoeven dan niet aan de lijn te blijven plakken, maar kunnen zich meer in het korte combinatiespel rond de 16 mengen - iets wat Serero goed moet kunnen.

Zou het zo wel eens willen zien. Jullie?
HR
HR

RvE
Veelbelovend talent

Vak: 425
Reg.: 16 juni 2009

Siem de Jong er heeft er nooit gespeeld maar op de een of andere manier lijkt hij mij wel geschikt voor de CvM positie. Misschien een keer proberen.
HR
HR

Burzlew
Legende

Uit: Lissabon / Amsterdam
Vak: 410
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 3 augustus 2002

RvE schreef:

Siem de Jong er heeft er nooit gespeeld maar op de een of andere manier lijkt hij mij wel geschikt voor de CvM positie. Misschien een keer proberen.
HR
Vaak genoeg geprobeerd. Nooit echt een succes.
HR
HR

Raul
Regelmatige invaller

Reg.: 21 oktober 2002

Schip ahoy schreef:

(...)

Ik wil het zelfs omdraaien. Real was alleen maar zo oppermachtig, omdat Ajax dat toeliet. Een overdreven, bijna misselijkmakend respect waardoor ze achteruit liepen, sommige spelers zelfs überhaupt niet oppakten. Zie de goal van Kaka.

Ik kan het niet plaatsen, behalve dat dat mentaal is. Pas toen mensen hun benen niet gingen terugtrekken en agressief de duels ingingen, vooruit gingen spelen ipv achteruit, toen kwam er een stukje overwicht. Pas met de entree van Enoh en zijn onderschepte pass die het ritme en schwung brak van die periode, was dat weer grotendeels over.

HR
Helemaal mee eens... Ik was echt aan het vloeken hoe tam en vol "respect" er werd gevoetbald de eerste helft. Vreselijk frustrerend om te zien. Na de 3-0 van Kaka was er een wereld van verschil en moet je eigenlijk 3-2 maken.

Maar waarom die angst en "respect" ? Het is mij nog steeds een raadsel. Dit even los van het voetbaltechnische aspect.
HR
HR

Ares
Administrator
Opper Chat Operator

Reg.: 14 maart 2002

Schip ahoy schreef:

Wat de Boer's rol is of kan zijn hierin weet ik niet. HR
Waar Anita de aanjager van het elftal was en bij balverlies samen met Eriksen veel druk zette op de tegenstander, gaf Poulsen de tegenstander meer ruimte om te voetballen. Ik gaf het eerder al aan, maar bij de eerste goal is er balverlies bij Ajax, waarna Modric de bal krijgt. Die krijgt ruim de tijd om de bal goed te leggen, zonder dat Poulsen druk zet op de bal. Enoh doet dit wel. Daarom snap ik wat dat betreft de neiging om Enoh in te brengen ook. Het is alleen zonde dat hij verder niet kan voetballen.

De durf opbrengen om druk te zetten op de bal is iets mentaals. De kracht opbrengen om met het hele team druk te zetten op de bal is ook iets mentaals. Schone doet dit sneller dan Poulsen, voor mij was het dan ook geen toeval dat Ajax een opleving kreeg toen Schone op die positie ging spelen.

De Boer gaf na de overwinning tegen PSV ook al aan dat het mentale vlak de reden is dat Ajax niet vaker zo'n wedstrijd als tegen PSV op de mat legt. Dat is iets waar Ajax al jarenlang last van heeft, dat is onder alle afgelopen coaches zo geweest. Mijns inziens ligt het daarom ook niet aan de trainer, maar aan de mentaliteit van de spelers. Aangezien we een elftal hebben met grotendeels jeugdspelers (en dat al die jaren gehad hebben) gooi ik het op een fout in de jeugdopleiding. Ik verwijt De Boer op dit vlak dan ook niet veel.
HRHR
HR

wat zeg je nu?
Legende

Reg.: 19 april 2006

Schip ahoy schreef:

(...)

HR
Ik durf wel een kleine gok te wagen.

De Boer is een harde trainer, een trainer die keihard vertelt wat hij van je vindt. Recht door zee en misschien zelfs wel een beetje koppig.

Combineer dat met het defensieve karakter van de Boer en je komt een heel eind. Was de wedstrijd thuis tegen Dortmund eerst niet zo best, later lag het aan fouten in de verdediging (individuen), ook tegen Madrid gaf hij aan dat 9 spelers (en hij noemde de namen wie niet) slecht waren.

Dat kan het in een ploeg sluipen dat je vooral niet de beslissende fout moet maken, je kunt "op slot" komen te zitten. Terwijl je ook een andere trainervariant hebt, namelijk de trainer die zichzelf de schuld geeft en juist de ploeg en de individuen verdedigt.

Zo zie ik ook een beetje het Fischer verhaal. Ik krijg de indruk dat Fischer straf heeft gekregen omdat de JC schaal (extreem belangrijk) niet zijn beste wedstrijd was, terwijl ik uit de woorden van Fischer zelf opmaak dat het dat eerder niet duidelijk is gemaakt. Dan kan ik me voorstellen dat Fischer er niks van begrijpt, en ik ook niet. Want juist die jonge spelers moeten zonder druk spelen en fouten kunnen maken.

Ik lees vrij hardnekkig dat het de Cruijff methode is om spelers een wedstrijd mee te laten spelen om ze daarna rucksichtloss terug te zetten omdat ze dan daar moeten uitblinken. Dan ben ik Cruijff in deze volledig kwijt.
HR
HR

DarkChild
Moderator

Ares schreef:

(...)
Waar Anita de aanjager van het elftal was en bij balverlies samen met Eriksen veel druk zette op de tegenstander, gaf Poulsen de tegenstander meer ruimte om te voetballen. Ik gaf het eerder al aan, maar bij de eerste goal is er balverlies bij Ajax, waarna Modric de bal krijgt. Die krijgt ruim de tijd om de bal goed te leggen, zonder dat Poulsen druk zet op de bal. Enoh doet dit wel. Daarom snap ik wat dat betreft de neiging om Enoh in te brengen ook. Het is alleen zonde dat hij verder niet kan voetballen.

De durf opbrengen om druk te zetten op de bal is iets mentaals. De kracht opbrengen om met het hele team druk te zetten op de bal is ook iets mentaals. Schone doet dit sneller dan Poulsen, voor mij was het dan ook geen toeval dat Ajax een opleving kreeg toen Schone op die positie ging spelen.

De Boer gaf na de overwinning tegen PSV ook al aan dat het mentale vlak de reden is dat Ajax niet vaker zo'n wedstrijd als tegen PSV op de mat legt. Dat is iets waar Ajax al jarenlang last van heeft, dat is onder alle afgelopen coaches zo geweest. Mijns inziens ligt het daarom ook niet aan de trainer, maar aan de mentaliteit van de spelers. Aangezien we een elftal hebben met grotendeels jeugdspelers (en dat al die jaren gehad hebben) gooi ik het op een fout in de jeugdopleiding. Ik verwijt De Boer op dit vlak dan ook niet veel.
HR
het is voor mij de reden om dan maar Enoh te verkiezen boven Poulsen. Deze heeft nu 1 wedstrijd naar voren verdedigd maar verviel gisteren weer in zijn vertrouwde rol. Nu is die ene wedstrijd al 100% meer dan ik gezien zijn loopbaan had verwacht, maar tenzij hij me weer gaat verbazen is zijn komst een kolossale inschattingsfout en bijna een hernieuwde minachting voor de positie van vm. Maar ervaren is hij gelukkig wel ;)
HR
HR

wat zeg je nu?
Legende

Reg.: 19 april 2006

Ares schreef:

(...)

HR
Die eerste goal was echt genant, Poulsen doet daar werkelijk alles fout. Die zit mentaal (omdat hij niet kan voetballen) helemaal verkeerd in elkaar. Die kijkt alleen maar of er toevallig niet een mannetje vrij staat die hij kan dekken, hij heeft geen moment de intentie om naar Modric toe te stappen. Omdat iedereen in de buurt gedekt staat en Poulsen niet durft te stappen zwemt Poulsen naar achteren zonder enige bijdrage.

Enoh klapt er inderdaad vol op (gele kaart) maar bij hem geldt inderdaad dat dit ook wel het enige is wat hij kan.

Het mentale aspect is ook iets waar een trainer verantwoordelijk voor is. Louis van Gaal en Mourinho zijn hier weer heel goed in, ook dat aspect moet je niet onderschattten.
HR
HR

Ares
Administrator
Opper Chat Operator

DarkChild schreef:
het is voor mij de reden om dan maar Enoh te verkiezen boven Poulsen. Deze heeft nu 1 wedstrijd naar voren verdedigd maar verviel gisteren weer in zijn vertrouwde rol. Nu is die ene wedstrijd al 100% meer dan ik gezien zijn loopbaan had verwacht, maar tenzij hij me weer gaat verbazen is zijn komst een kolossale inschattingsfout en bijna een hernieuwde minachting voor de positie van vm. Maar ervaren is hij gelukkig wel ;)HR
Poulsens passing is beter, maar Enoh dekt beter door. Beiden zijn in de duels (met name doorkomende middenvelders) weer beter dan Schone op die positie. Met een keuze tussen die drie middenvelders is het lastig kiezen tussen die drie spelers. Ik ben niet zo'n Schone fan, maar van mij zou hij toch de voorkeur mogen krijgen. Hoewel ik het ergens ook wel snap dat De Boer daar niet voor kiest. Tegen Den Haag ga je er met Schone al af en kom je eigenlijk niet in je spel, in Bernabeu kan je wellicht helemaal niet in je spel komen. Maar je kan het wel proberen. Hier kom ik later op terug. Omdat Poulsen best goed speelde tegen PSV snap ik de keuze voor Poulsen in de wedstrijd tegen Madrid wel. Niet omdat hij ervaren is of om dergelijke onzinnige 'kwaliteiten'. Gelukkig heb je er een knipoog achter staan, want ik moet toch zeggen dat ik aardig wat jeuk krijg van trainers die een speler als eerste prijzen om diens ervaring. Dat doet mij toch denken aan de column van Dijkshoorn in VI vorige week, over Spelers Die Je Er Graag Bij Hebt of iets dergelijks.

De kritiek op De Boer was niet te overzien geweest wanneer hij Enoh vanaf het beginsignaal had laten spelen. Of wanneer Poulsen had gespeeld en dat verkeerd uit had gepakt. Hij kan het niet goed doen. Niet sinds Ajax heeft besloten om de eerste optie (voor velen, waaronder mij) in de zomer te verkopen aan een lelijke industriestad in noord Engeland. De kritiek op de invulling van deze positie is een wederkerend punt. Ik denk dat alle opties voor die positie een vlekje hebben, waardoor ik denk dat er over de invulling van deze positie nooit een bevredigend compromis zal komen. Niet tot er ofwel een aankoop ofwel een jeugdspeler bij komt. Iedere optie heeft zijn nadelen en het is de keuze van De Boer. Daar kleven dus automatisch nadelen aan. Zoals de andere opties die ook hebben.

wat zeg je nu? schreef:
Die eerste goal was echt genant, Poulsen doet daar werkelijk alles fout. Die zit mentaal (omdat hij niet kan voetballen) helemaal verkeerd in elkaar. Die kijkt alleen maar of er toevallig niet een mannetje vrij staat die hij kan dekken, hij heeft geen moment de intentie om naar Modric toe te stappen. Omdat iedereen in de buurt gedekt staat en Poulsen niet durft te stappen zwemt Poulsen naar achteren zonder enige bijdrage.

Enoh klapt er inderdaad vol op (gele kaart) maar bij hem geldt inderdaad dat dit ook wel het enige is wat hij kan.

Het mentale aspect is ook iets waar een trainer verantwoordelijk voor is. Louis van Gaal en Mourinho zijn hier weer heel goed in, ook dat aspect moet je niet onderschattten.HR
Ik weet niet of het bij Poulsen niet goed zit omdat hij niet kan voetballen, of omdat hij geen (blind) vertrouwen heeft in de mensen achter hem. Het viel me op dat Poulsen meerdere keren achterom keek terwijl Modric de bal goed aan het neerleggen was. Mijn verklaring is dat hij niet door durfde te dekken uit vrees dat het positioneel (Ajax stond niet goed omdat ze op een slecht moment de bal verloren) niet goed stond. Dat Poulsen daarom besloot Modric nog voor zich te houden, terwijl hij diens rechtervoet af dekte. Zo dacht hij z'n verdediging meer tijd te kunnen verschaffen.
Of hij had geen vertrouwen dat er vanuit de verdediging doorgedekt zou worden wanneer hij uitgespeeld zou worden. Dat is een angst die volgens mij niet eens onterecht is, want na het balverlies bleven onze verdedigers ook niet bepaald op een lijn staan. Die zochten ook een plekje dicht bij Vermeer uit. Het gat tussen het middenveld en de verdediging was erg groot daar. Zoals dat wel vaker is.

Het probleem is dat dit een proces van de verdedigers in combinatie met het middenveld is. Vorig jaar was Eriksen de grote aanjager op het middenveld. Hij was de man die druk ging zetten op de laatste man, waarna Anita doorschoof naar linkshalf en Vertonghen voor z'n verdediging ging voetballen. Iedereen dekte door, daardoor kon er goed druk worden gezetten en konden de linies dicht op elkaar voetballen. Twee van die drie schakels zijn deze zomer verkocht. Eriksen jaagde in het begin van het seizoen nog regelmatig diep door, maar dat zie ik hem de laatste tijd stukken minder doen. Waarom?
Ik ben er niet precies over uit waar de grootste fout ligt, maar het is duidelijk dat de tandem Eriksen-Poulsen-Moisander/Alderweireld niet zo goed loopt als de tandem Eriksen-Anita-Vertonghen. Of het probleem bij Poulsen ligt die niet doordekt op het middenveld, of het grootste probleem bij de verdedigers ligt weet ik niet. De huidige tandem zit in een negatieve tendens die doorbroken moet worden. Dat is puur iets mentaals. Poulsen moet blind op Eriksen vertrouwen als die door jaagt. Hij moet blind door kunnen stappen, wetende dat er achter hem ook doorgestapt gaat worden.

Mijn vraag is: stapt Poulsen niet door omdat hij de verdedigers niet vertrouwt, of stappen de verdedigers niet door omdat Poulsen dit niet doet? Waar ligt het grootste probleem? Dat is het grootste mentale probleem dat Ajax heeft in het massaal drukzetten naar voren toe. Met Schone er bij lukt het soms, maar soms ook niet. Soms worden we afgebluft omdat we de linies te groot houden. De verdedigers hollen te vlug naar achteren bij balverlies, waardoor er niet goed doorgedekt kan worden. Het heeft allemaal met vertrouwen te maken. Vertrouwen in eigen kunnen en vertrouwen in teamgenoten. En dan kom ik terug op een punt van hierboven. Je kan er voor kiezen om Schone op die verdedigende middenvelder-positie op te stellen, maar dan loop je het risico op een enorme afstraffing. Een verliespartij is niet erg. Wat wel erg is, is dat je een centrale driehoek hebt die niet genoeg vertrouwt op en in elkaar. Dat vertrouwen wordt aan duigen geschoten wanneer je er met een dikke verliespartij af gaat. Dat vertrouwen moet over een serie succesvolle wedstrijden opgebouwd worden. Dat kan echter in één wedstrijd voor een groot deel afgebroken worden.

Daarom snap ik De Boer ook dat hij zijn ploeg wil behoeden voor een enorme oorwassing. Deze ploeg heeft vertrouwen nodig om goede wedstrijden te spelen en heeft goede wedstrijden nodig om vertrouwen te winnen. Dan heb je tijdens Europese wedstrijden de keus om te gokken op een goede afloop met mogelijk enorme negatieve consequenties, of je past je spel een beetje aan met als doel de negatieve consequenties te verminderen. Het doel is dat Ajax een reeks wedstrijden neerzet en de negatieve spiraal doorbroken wordt. De achterste driehoek moet er blind op kunnen vertrouwen vooruit te kunnen verdedigen, ze moeten blind op elkaar af kunnen. Het Barcelona van Rijkaard speelde middenmoot tot ze een speler hadden die ze dit duidelijk maakte: Davids. Met Davids in het elftal (een elftal wat regelmatig met centrale verdedigers in de punt naar achteren speelde) durfden ze wél door te jagen. Ze zagen dat het nut had. Dat was een mentale knop die de spelers daar om moesten zetten. Een ontwikkeling waar ze nu nog steeds profijt van hebben.
HR
HR

Van de film
Legende

Reg.: 30 november 2003

Poulsen stapt enerzijds niet door omdat hij in 30 jaar tijd nooit zo gespeeld heeft, en ten tweede omdat wanneer hij het wel doet hij binnen 2 wedstrijd een spierblessure heeft.
HR
HR

Schip ahoy
Idool

Reg.: 1 november 2008

Ares schreef:

(...)

HR
Van Basten doelde volgens mij ook vooral op dat aspect - het mentale - met zijn opmerking dat er iets rot was in de opleiding (doet me nu heel erg aan Shakespeare denken... B) ).

Ajax spelers zijn te groen, bleu, te veel brave volgzame jochies etc. Dat zijn natuurlijk gechargeerde kwalificaties en er zijn altijd uitzonderingen, maar het TH heeft dat ook al geconstateerd. Die proberen er juist in te krijgen dat spelers zelfstandiger worden, mondig, nadenken over tactische zaken en niet enkel lijdzaam de speech van de trainer afwachten maar zelf in de groep verantwoordelijkheid nemen. Kan dus een soort culturele erfenis van de opleiding JOR stijl zijn.

wat zeg je nu? schreef:

(...)

Ik durf wel een kleine gok te wagen.

De Boer is een harde trainer, een trainer die keihard vertelt wat hij van je vindt. Recht door zee en misschien zelfs wel een beetje koppig.

Combineer dat met het defensieve karakter van de Boer en je komt een heel eind. Was de wedstrijd thuis tegen Dortmund eerst niet zo best, later lag het aan fouten in de verdediging (individuen), ook tegen Madrid gaf hij aan dat 9 spelers (en hij noemde de namen wie niet) slecht waren.

Dat kan het in een ploeg sluipen dat je vooral niet de beslissende fout moet maken, je kunt "op slot" komen te zitten. Terwijl je ook een andere trainervariant hebt, namelijk de trainer die zichzelf de schuld geeft en juist de ploeg en de individuen verdedigt.

Zo zie ik ook een beetje het Fischer verhaal. Ik krijg de indruk dat Fischer straf heeft gekregen omdat de JC schaal (extreem belangrijk) niet zijn beste wedstrijd was, terwijl ik uit de woorden van Fischer zelf opmaak dat het dat eerder niet duidelijk is gemaakt. Dan kan ik me voorstellen dat Fischer er niks van begrijpt, en ik ook niet. Want juist die jonge spelers moeten zonder druk spelen en fouten kunnen maken.

Ik lees vrij hardnekkig dat het de Cruijff methode is om spelers een wedstrijd mee te laten spelen om ze daarna rucksichtloss terug te zetten omdat ze dan daar moeten uitblinken. Dan ben ik Cruijff in deze volledig kwijt.
HR
Kan zijn dat de Boer bepaalde zaken zo inprent dat er een extra stuk voorzichtigheid insluipt en spelers onbewust geen risico durven nemen. Maar waarom zie je hem dan zo uit zijn pan gaan langs de kant als er op deze manier wordt gespeeld? De Boer zou dan eerder verdedigen of toejuichen dat er zo weinig risico wordt genomen. En waarom zou een verdedigend ingestelde coach wedstrijden als Milan uit, United uit, PSV thuis spelen?

Uiteindelijk is het aan de Boer om zijn team mentaal te prepareren, wat bij PSV thuis dus ultiem geslaagd is en bij Real uit dramatisch mislukt is.

Laat ik iig zeggen dat ik blij ben dat er nu eerder een discussie/prikkel ontstaat bij de Boer en het TH om te werken aan lef en een goede spelopvatting ook in dit soort wedstrijden, dan dat ik commentaren hoor van Jol en vdBoog 2 jaar terug na die schrobbering dat ze met bewondering hebben gekeken naar de fysieke afmetingen en het atletisch vermogen van de Real spelers. En dat Ajax ook plannen ontwikkelt om op dat vlak stappen te zetten in de eigen opleiding.

Alleen die stap vooruit ziet de media niet. Die zien enkel identiek, kansloos verloren wedstrijden tegen Real.

[Dit bericht is veranderd door Schip ahoy (op 6 december 2012 09:10:58).]
HR
HR

Sindelar
Vedette

Reg.: 26 januari 2008

Bij bepaalde competitie wedstrijden is dat inderdaad wel gelukt, maar europees nu toch al vaak niet, zie ook de reactie van de Boer na die wedstrijden.

Als het iets mentaals is dan moet je professionals inhuren, anders blijft het amateurpsychologie, waarbij ik even deskundig ben als de Boer.
Ik heb zoiets vorig jaar al gepost, op andere vlakken gebeurd dat ook. Kijk naar de olympische kampioenen allen zijn ze de daar op een of andere manier mee bezig geweest. Ook leuk is bijv de documentaire "Goud" van de hockeymeiden (ja, die durf ik als voorbeeld te stellen, wat betreft topsportcultuur). Daarin onder andder een scene met een tactische bespreking, waarbij de dames compleet met pen, blocknote en leesbril in soort klaslokaal opzet bepaalde wedstrijdsituatie doornemen en ook zelf met oplossingen komen.

Maar bij voetbal hoeft dat allemaal niet, in het voet gaat het meest geld in om, dus voetbal is de meest professionele sport. Dan hoef je niet te kijken hoe ze dat bij andere sporten doen, zeker niet beoefend door vrouwen.
HR
HR

Sfinx
Lid 2de elftal

Reg.: 27 oktober 2011

Het is een mentale kwestie,dat veel voorkomt in onze vaderlandse competitie.
Bij Ajax heb je geen leider die een elftal op sleeptouw neemt, het is allemaal te braaf.
Tegen Real Madrid komt het gewoonweg weer boven drijven,wij hebben geen spelers die dat wel kunnen.
In mijn ogen vond ik Hoesen het wel goed doen, de rest waren toeschouwers i.p.v. spelers.
Als Ajax die mentale kwestie eruit kan halen, dan doe je gewoon mee met de top.
Want voetballen kunnen ze wel.
Johan heeft die mentale kwestie al zo vaak benoemd, dus wat hij zegt over de jeugd is waar.
Zo kweek je mentale weerbaarheid, en zo komen de echte toppers boven drijven.
Voetbal is meer dan goed te kunnen voetballen.
Overigens geld dat voor alle sporten, als je bij de top wilt gaan horen.
Verliezen tegen Real is geen schande,alleen de manier waarop het gebeurd wel.
HR
HR

Jopie C. uit B. te A.
Idool

Droomaankoop: Vurnon Anita
Reg.: 9 december 2005

fluwelen linker schreef:

(...)

Ik denk ook dat er regelmatig overleg is met Cruijff.
Ik denk dat de situatie Fisher een soort van standaardsituatie gaat worden m.b.t. de betere talenten in de opleiding. Af en toe eens proeven van Ajax 1, van het niveau waar naartoe moet worden gewerkt om daarna structureel te bewijzen dat je de beste bent op het niveau dat je de beste hoort te zijn.
Ajax moet ook leren van de situaties Vertonghen en Eriksen. Misschien hebben die te weinig leren de beste te zijn in de A1 of Jong Ajax. Je zag bij Vertonghen en nu bij Eriksen dat het blijkbaar lastig is om belangrijk te zijn in de wedstrijden waarvan verwacht wordt dat ze de beste zijn. De wedstrijden in de eredivisie tegen de mindere clubs. Dáár liggen vaak hun pijnpunten, daar laten ze het wat makkelijk lopen. Fisher heeft nu geleerd om te bewijzen de beste te zijn op een niveau waar hij de beste móest zijn (A1). Dat kan hem later in zijn carrière bij Ajax 1 misschien helpen om sneller en vaker de beste te zijn in dat soort wedstrijden waar Vertonghen en Eriksen het lange tijd moeilijk mee hadden. Als dat lukt, slaagt Cruijff in zijn opzet om talenten sneller op een hoger en constanter niveau te krijgen waardoor Ajax iets langer plezier heeft van die talenten. Een stapje terug om er nadien 2 of 3 vooruit te zetten. Een beetje geduld met ze structureel te brengen, maar als ze er eenmaal klaar voor zijn, kunnen ze meteen belangrijk zijn voor het team en niet pas na een seizoen of 2 wisselvalligheid.HR
Wellicht is Fischer wel de aanleiding geweest tot deze stap terwijl ze al langer zagen dat mentale weerbaarheid kennelijk geen aandacht had onder JOR. We gaan het zien. Achter de gedachtegang lijkt me iig geen speld tussen te krijgen. En de soep zal in de praktijk ook niet zo heet gegeten worden als ie wordt opgediend. Mocht er ooit in een spannende eindfase van de competitie een 17 jarige "Messi" zich aandienen, dan denk ik dat Boerrigter en Sana ff heel snel het bankje gaan warmhouden voor de laatste potten van dat seizoen.

[Dit bericht is veranderd door Jopie C. uit B. te A. (op 6 december 2012 17:31:27).]
HR
HR

Jopie C. uit B. te A.
Idool

Droomaankoop: Vurnon Anita
Reg.: 9 december 2005

Ares schreef:

De kritiek op De Boer was niet te overzien geweest wanneer hij Enoh vanaf het beginsignaal had laten spelen.HR
Dat lijkt me niet. Veel van de critici hebben het niet zo op Poulsen dus dan is het iig al goed dat ie wat anders probeert.

Of wanneer Poulsen had gespeeld en dat verkeerd uit had gepakt.HR
Maar dat een lid die zich al maanden zit op te vreten over Poulsen, en nooit in dit topic komt, daarin een aanleiding ziet om hier zn gal te komen spugen kan je natuurlijk nooit tegenhouden, en ze ook niet kwalijk nemen vind ik. Verder heb je wel ns frustratie als Poulsen er een potje van maakt dus dat blijf je toch houden.

Hij kan het niet goed doen.HR
Jawel, ik vond Poulsen (rekening houdende met zijn kwaliteiten) goed tegen de lampjes dus de trainer had altijd gelijk en never change a winning team. ;) De discussie Poulsen, Enoh of Schone is imo ook niet zo heftig als Anita of Janssen omdat in dat laatste geval de trainer pas echt een bord voor zn kop had (imho).

Wat vond jij er trouwens van dat ie Enoh en Poulsen op het middenveld posteerde?

Niet sinds Ajax heeft besloten om de eerste optie (voor velen, waaronder mij) in de zomer te verkopen aan een lelijke industriestad in noord Engeland. De kritiek op de invulling van deze positie is een wederkerend punt. Ik denk dat alle opties voor die positie een vlekje hebben, waardoor ik denk dat er over de invulling van deze positie nooit een bevredigend compromis zal komen. Niet tot er ofwel een aankoop ofwel een jeugdspeler bij komt. Iedere optie heeft zijn nadelen en het is de keuze van De Boer. Daar kleven dus automatisch nadelen aan. Zoals de andere opties die ook hebben.HR
Dit moet je los zien van elkaar.

Als ik dan ff voor mezelf mag spreken heb ik kritiek gehad op FdB omdat hij Anita niet genoeg op waarde heeft weten in te schatten in woord (niet vaak positief gehoord over Anita, niet tijdig aangeven dat ie zsm een contractverlenging dient te krijgen, niet echt positieve signalen van Anita richting FdB gehoord) en daad (jojo'en door het elftal, eerst Janssen, daarna FFS ook nog ns Enoh!).

Nu hij met de gebakken peren zit komen we bij het volgende kritiekpuntje. Waarom heeft ie niet Aisatti behouden vorige zomer. Geeft hem meer opties, ook mbt de vleugels én de cvm waar ie wel ns heeft gespeeld. Moisander is natuurlijk ook een forse stap achteruit vgl met Jan, maar dat begreep ik voor de goede orde natuurlijk wel dat ie niet te houden was.

Verder kan ik me niet voorstellen dat Poulsen goed geanticipeerd is. FdB zal natuurlijk zeker hebben gezien dat Anita van meerwaarde is maar tevens gezien de prijs en dat er niemand uit de jeugd is opgestaan is die transfer imo sowieso onscherp geweest omdat het geen enigzins adequate vervanger heeft opgeleverd (tot nog toe). Bovendien vind ik ook het transferbedrag aan de lage kant. Indirect dus ook een kritiekpuntje.

Maar al deze ook los van elkaar staande kritieken hoeven niet te betekenen dat er ook nog een mening gegeven kan worden over de vraag: moet de trainer Enoh, Poulsen, Schone of misschien wel Blind daar opstellen. Ik was eerder gaan rouleren en als FdB blijft vasthouden aan Poulsen en het blijft niet goed gaan dan heb je eigenlijk nog weer een kritiekpunt. Ik begrijp dat FdB met een dilemma zit en ik makkelijk mn kritieken kan spuien van achter de compu, maar vorig jaar vond ik dat met Janssen ook (te lang laten staan op cvm). Zoals reeds gepost zal ik FdB zeker de credits gaan geven mocht hij Poulsen laten staan en dat ie ook steeds wordt.

Ik ben het trouwens voor de rest met veel eens wat je schrijft. Het collectieve druk zetten waarbij iedereen precies weet welk mannetje voor hem is, levert bij Barca zo vaak balbezit op, terwijl die gasten individueel echt nog niet eens zo goed zijn in verdedigen. Met een half oog naar Puyol gekeken de eerste helft gisteravond, die stond er met al die jonkies om hem heen als het ware plots ook maar bij als een kip zonder kop (zal vast weer aan het terugkomen zijn van een blessure dus hij is een beetje geexcuseerd). Bij Ajax zie ik idd ook momenten van goed drukzetten maar tis nog allemaal te karig. Toch denk ik dat dit steeds beter gaat worden, met of zonder Poulsen.

Ik ga ver mee in het mentale aspect wat invloed kan hebben op het collectief drukzetten maar ik geloof ook zeer in het trainen daarop en het als aandachtspunt te zien als het gaat om het analyseren van wedstrijden, waaruit dan weer lering kan worden getrokken. Als je een goeddraaiend team hebt waarin iedereen zijn taken kent, blinkt elk talent plots uit. Kiki Musampa vulde moeiteloos de lh positie in terwijl Davids lcv werd, niets aan het handje. Het gaat om het team en kennelijk lukt het FdB nog onvoldoende om het team goed druk te laten zetten, oa omdat het bij Poulsen kennelijk zo moeilijk is om de knop eens om te zetten en als ie dan als ervaren kracht is gehaald reken ik dit FdB als verantwoordelijke toch ook voor een gedeelte aan.
HR
HR

Ares
Administrator
Opper Chat Operator

Schip ahoy schreef:
Van Basten doelde volgens mij ook vooral op dat aspect - het mentale - met zijn opmerking dat er iets rot was in de opleiding (doet me nu heel erg aan Shakespeare denken... B) ).

Ajax spelers zijn te groen, bleu, te veel brave volgzame jochies etc. Dat zijn natuurlijk gechargeerde kwalificaties en er zijn altijd uitzonderingen, maar het TH heeft dat ook al geconstateerd. Die proberen er juist in te krijgen dat spelers zelfstandiger worden, mondig, nadenken over tactische zaken en niet enkel lijdzaam de speech van de trainer afwachten maar zelf in de groep verantwoordelijkheid nemen. Kan dus een soort culturele erfenis van de opleiding JOR stijl zijn. HR
Op welke opmerking van Van Basten doel je precies? Hoe heeft hij dat precies gezegd?

Van Basten had wel geconstateerd dat er iets mis wat met het mentale bij Ajax. Hij wilde er echt voor de lange termijn instappen; hij wilde het eerste jaar gebruiken om weinig te coachen om te kijken welke spelers zouden verzuipen (die zouden worden doorgeselecteerd) en welke spelers het wel goed op zouden pakken. Dat hij met een uitspraak op een mentaal probleem heeft gedoeld sluit ik dan ook helemaal niet uit.

Dat lijkt me niet. Veel van de critici hebben het niet zo op Poulsen dus dan is het iig al goed dat ie wat anders probeert.HR
Met het risico in een eerdere discussie te vervallen, maar het feit of een meerderheid het ergens niet op heeft maakt het niet automatisch waar natuurlijk. ;) Voor de hoeveelheid kritiek zegt dat wel iets. Wellicht. Ik heb niet het idee dat veel van de Poulsen critici tevreden zouden zijn met Enoh als vervanger.

Maar dat een lid die zich al maanden zit op te vreten over Poulsen, en nooit in dit topic komt, daarin een aanleiding ziet om hier zn gal te komen spugen kan je natuurlijk nooit tegenhouden, en ze ook niet kwalijk nemen vind ik. Verder heb je wel ns frustratie als Poulsen er een potje van maakt dus dat blijf je toch houden.HR
Je kan het ook niet tegenhouden. Ben je het eens met mijn constatering dat we eigenlijk voornamelijk spelers hebben met een vlekje, waardoor die positie eigenlijk niet (hoewel ik niet graag dingen uit sluit) geweldig ingevuld kan worden? Waardoor er eigenlijk altijd, is het niet vooraf is het wel achteraf, kritiek geleverd kan worden op de keuze voor speler X op die positie?

Dat maakt de kritiek, elke wedstrijd maar weer, op keuzes voor die positie in mijn ogen een beetje makkelijk. Dat wil niet zeggen dat ik mijn ogen graag sluit voor makkelijke kritiek, ik denk alleen dat het probleem dieper zit. Namelijk in de samenstelling van de spelersgroep. Frustraties dat Poulsen er dan al dan geen potje van maakt is voor diens rekening. De Boer moet roeien met de riemen die hij heeft. Elke week de kritiek dat hij met een roeispaan met een gat probeert te roeien begint vervelend te worden, voor mij persoonlijk. Het wordt telkens een herhaling van zetten waar we toch niet uit gaan komen. Dan kijk ik graag verder, zonder telkens gedram dat er verkeerde keuzes worden gemaakt. Ik betwijfel of er goede keuzes gemaakt kúnnen worden. Als dat niet kan, vind ik de kritiek op verkeerde keuzes wat makkelijk.

Jawel, ik vond Poulsen (rekening houdende met zijn kwaliteiten) goed tegen de lampjes dus de trainer had altijd gelijk en never change a winning team. ;) De discussie Poulsen, Enoh of Schone is imo ook niet zo heftig als Anita of Janssen omdat in dat laatste geval de trainer pas echt een bord voor zn kop had (imho).

Wat vond jij er trouwens van dat ie Enoh en Poulsen op het middenveld posteerde?HR
Ik krijg een beetje de indruk dat het punt over Poulsen hier wat buiten proporties geblazen wordt. De discussie is in mijn ogen namelijk ook niet zo heftig, omdat er voor elke optie wel een plus- en een minpunt te bedenken is. Anita was een speler die stukken beter in het spel paste, daar was ik persoonlijk ook een enorme fan van. Daardoor snapte ik elke vorm van discussie over deze kleine oud-held ook niet :B.

De keuze voor Enoh en Poulen op het middenveld was er één die ik niet gemaakt zou hebben. Voor de middenveldsposities heb je betere opties (hoewel ik dat kwalitatief ook niet mee vind vallen). Ik probeer De Boers gedachtegang echter te doorgronden, zonder deze direct goed te willen praten. Ik heb het idee dat hij met Enoh voor meer druk naar voren wilde kiezen. Enoh kan niet best voetballen, maar is wel iemand die druk naar voren kan zetten. Dat hij zich niet onder druk uit kan voetballen en zelfs zonder druk de raarste dingen doet is enorm vervelend. Maar ik vermoed dat hij met Enoh voor meer druk naar voren koos.
Ik zou altijd voor maximaal één van die twee kiezen. Het liefst kies ik voor meer voetbal op het middenveld, maar een redenatie (over het vertrouwen) zoals ik die in de post hierboven heb staan kan ik goed volgen.

Dit moet je los zien van elkaar.

Als ik dan ff voor mezelf mag spreken heb ik kritiek gehad op FdB omdat hij Anita niet genoeg op waarde heeft weten in te schatten in woord (niet vaak positief gehoord over Anita, niet tijdig aangeven dat ie zsm een contractverlenging dient te krijgen, niet echt positieve signalen van Anita richting FdB gehoord) en daad (jojo'en door het elftal, eerst Janssen, daarna FFS ook nog ns Enoh!).

Nu hij met de gebakken peren zit komen we bij het volgende kritiekpuntje. Waarom heeft ie niet Aisatti behouden vorige zomer. Geeft hem meer opties, ook mbt de vleugels én de cvm waar ie wel ns heeft gespeeld. Moisander is natuurlijk ook een forse stap achteruit vgl met Jan, maar dat begreep ik voor de goede orde natuurlijk wel dat ie niet te houden was.

Verder kan ik me niet voorstellen dat Poulsen goed geanticipeerd is. FdB zal natuurlijk zeker hebben gezien dat Anita van meerwaarde is maar tevens gezien de prijs en dat er niemand uit de jeugd is opgestaan is die transfer imo sowieso onscherp geweest omdat het geen enigzins adequate vervanger heeft opgeleverd (tot nog toe). Bovendien vind ik ook het transferbedrag aan de lage kant. Indirect dus ook een kritiekpuntje.

Maar al deze ook los van elkaar staande kritieken hoeven niet te betekenen dat er ook nog een mening gegeven kan worden over de vraag: moet de trainer Enoh, Poulsen, Schone of misschien wel Blind daar opstellen. Ik was eerder gaan rouleren en als FdB blijft vasthouden aan Poulsen en het blijft niet goed gaan dan heb je eigenlijk nog weer een kritiekpunt. Ik begrijp dat FdB met een dilemma zit en ik makkelijk mn kritieken kan spuien van achter de compu, maar vorig jaar vond ik dat met Janssen ook (te lang laten staan op cvm). Zoals reeds gepost zal ik FdB zeker de credits gaan geven mocht hij Poulsen laten staan en dat ie ook steeds wordt.

Ik ben het trouwens voor de rest met veel eens wat je schrijft. Het collectieve druk zetten waarbij iedereen precies weet welk mannetje voor hem is, levert bij Barca zo vaak balbezit op, terwijl die gasten individueel echt nog niet eens zo goed zijn in verdedigen. Met een half oog naar Puyol gekeken de eerste helft gisteravond, die stond er met al die jonkies om hem heen als het ware plots ook maar bij als een kip zonder kop (zal vast weer aan het terugkomen zijn van een blessure dus hij is een beetje geexcuseerd). Bij Ajax zie ik idd ook momenten van goed drukzetten maar tis nog allemaal te karig. Toch denk ik dat dit steeds beter gaat worden, met of zonder Poulsen.

Ik ga ver mee in het mentale aspect wat invloed kan hebben op het collectief drukzetten maar ik geloof ook zeer in het trainen daarop en het als aandachtspunt te zien als het gaat om het analyseren van wedstrijden, waaruit dan weer lering kan worden getrokken. Als je een goeddraaiend team hebt waarin iedereen zijn taken kent, blinkt elk talent plots uit. Kiki Musampa vulde moeiteloos de lh positie in terwijl Davids lcv werd, niets aan het handje. Het gaat om het team en kennelijk lukt het FdB nog onvoldoende om het team goed druk te laten zetten, oa omdat het bij Poulsen kennelijk zo moeilijk is om de knop eens om te zetten en als ie dan als ervaren kracht is gehaald reken ik dit FdB als verantwoordelijke toch ook voor een gedeelte aan. HR
Ik ben het grotendeels eens met je tekst. Met de kanttekening dat ik vind dat wij niet precies weten in hoeverre De Boer vertrouwen heeft geschonken aan Anita. Aangezien niet alle communicatie tussen Ajax en spelers via de pers plaats vindt, neem ik het beeld dat we uit de media halen niet 1 op 1. Ajax heeft Anita een verhoogde aanbieding gedaan, ik geloof zijn vierde contract in zijn periode bij Ajax. Dat De Boer niet vaak genoeg positief is geweest over Anita in de media vind ik eigenlijk niet relevant. Ik was wel enorm teleurgesteld dat De Boer deed alsof Newcastle United een grote club was, bijna alsof het een stap omhoog was ten opzichte van Ajax. Zo praatte hij ook al over Tottenham Hotspur. Bijna alsof hij de spelers weg wilde praten. Maar omdat hij dat bij allebei de clubs doet zoek ik daar niks achter. Hoogstens een gebrek aan ambitie met Ajax. Niet een idee om Anita weg te praten of iets dergelijks.

Voor wat betreft Aissati ben ik het met je eens. Maar ook met de kanttekening dat -en dat is mijn beeld, gecreëerd door de media- ik het idee heb dat De Boer Aissati wel graag wilde houden. Maar dat Ajax er voor gekozen heeft om geen blanco cheque uit te schrijven. Aissati lijkt mij vooral om de dinero te zijn vertrokken. Erg zonde, ik mis die speler.

In Moisander zie ik het ook niet erg zitten. Ik had hem nooit gehaald, ik vind het een lachwekkende verdediger. Maar wanneer onze Spaanse Barcelona B verdediger z'n kruisband niet later had afgescheurd had die nu op kosten van Ajax mogen revalideren en had Moisander waarschijnlijk nog in Alkmaar onder contract gestaan.

Geld is altijd een kwestie bij Ajax. Zeker afgelopen zomer. Daardoor kan je niet altijd je ideale kandidaat naar Amsterdam halen. Spelen de ideale kandidaten op dit moment in Amsterdam, of denkt De Boer dat de vlekjes van de gekozen opties het kleinst zijn, rekening houdend met alle omstandigheden? Dat is altijd de vraag. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat De Boer een groot fan is van Moisander; ik zie het niet. Misschien heeft De Boer niet zo'n goede kijk op spelers van buitenaf. Maar op dit moment zie ik geen spelers op het veld actief die duidelijk betere opties op de bank houden.

Overigens zitten er ook zo z'n nadelen aan het rouleren. Rouleren gaat ten koste van vastigheid en vastigheid is erg belangrijk voor het vertrouwen van ons moeilijke spelletje. De afgelopen weken zien we pas dat een elftal wat langer achter elkaar op dezelfde positie speelt, daarvoor was De Boer ook nog aan het zoeken. Dus of rouleren de oplossing is?

Zoals iemand ooit zei: elk voordeel heeft z'n nadeel. De Boer kan overal een oplossing voor verzinnen, maar met die oplossing komt een nieuw probleem. Dat maakt het erg lastig voor hem om het goed te doen. Ik heb een gedachtegang die De Boer gehad zou kunnen hebben hierboven omschreven, maar daar is op aan te merken dat het niet per se des Ajax' is. Dat kan een valide punt zijn, maar het alternatief is (kan zijn) er met dikke cijfers af te gaan waardoor alle progressie van de competitie ongedaan gemaakt kan worden.

Ik wil dan ook niemand de mond snoeren in een discussie, wanneer die persoon zich aan de regels houdt althans. Maar ik roep alleen op: kijk naar het nadeel aan je suggestie. Wik en weeg wat af, denk wat langer na voor je een suggestie oppert. De Boer doet dit ook en komt dan tot een beslissing. Elke optie heeft zijn voor- en nadelen. Wil je een optie geven? Onderbouw waarom de voor- de nadelen verslaan. Voer discussies op inhoud, dat is iets wat De Boer ook met zijn assistenten doet. Het gaat veel verder dan 'vriendjes' of andere kritieken die ik hier lees. Ik zie graag discussies puur op inhoud en niet op vorm, persoonlijke aanvallen of korte frustraties.
Goed, dat wilde ik even kwijt.

Zoals ik eerder al zei ben ik het in grote lijnen eens met jouw tekst. Ik probeerde met mijn uitleg samen naar de oorzaak te zoeken waar het precieze probleem zit met het druk zetten. Of dat bij Poulsen of bij het duo Alderweireld-Moisander ligt. Wat de rol van De Boer daarin is. Wat de rol van Moisander daarin is, wie er tekort schiet in het doordekken: is dat Moisander of Poulsen?
Het feit dat zowel Moisander als Alderweireld op de doellijn staat te wachten tot Ronaldo de 1-0 binnen schiet zegt mij genoeg over hun neiging naar achteren te hollen bij balverlies. Niemand die door stapt op de aanvaller. Is dit een fout van De Boer? Of is dit een mentaal proces dat die spelers door moeten gaan, iets wat tijd vergt?
HR
HR

Sfinx
Lid 2de elftal

Reg.: 27 oktober 2011

Het feit dat zowel Moisander als Alderweireld op de doellijn staat te wachten tot Ronaldo de 1-0 binnen schiet zegt mij genoeg over hun neiging naar achteren te hollen bij balverlies. Niemand die door stapt op de aanvaller. Is dit een fout van De Boer? Of is dit een mentaal proces dat die spelers door moeten gaan, iets wat tijd vergt?
Het is kwaliteit dat er ontbreekt, maar niet alleen deze 2 verdedigers.
Van Rhijn en Blind bezitten ook niet die kwaliteit.
Zijn vaak hun tegenstander kwijt.
Wat verontrustender is dat deze spelers er niks van leren.
Vooral Moisander en Aldeweireld die eigenlijk de ervarenste zijn, maken elke x dezelfde fouten.
Hier moet een kwaliteit injectie komen.
HRHR

Deze topic is gesloten en bestaat uit 215 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Omdat de topic niet open is, kan je niet reageren.

Ajax Forums » A - Ajax » Technische staf en bestuur » Frank de Boer [deel 7]

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Had Ajax Vermeer naar Feyenoord moeten laten gaan?

Ja, hij verdient een transfer naar zijn keuze
Nee, allesbehalve Feyenoord
Geen mening

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 68,8% dat Athletic de Bilbao wint van Shakhtar Donetsk. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor Ajax-Heracles Almelo.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!