Ajax Netwerk
vrijdag 18 april 2014 - 02:11                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Technische staf en bestuur » Frank de Boer [deel 7]

HR

Deze topic is gesloten en bestaat uit 215 pagina's: « 1 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 215 »

HR

Van de film
Legende

Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: -
Reg.: 30 november 2003

quote:HR
Quattroporte schreef:

Op tijd brengen hangt van zoveel factoren af, hoe kan iemand dat hier uitleggen, in zijn algemeenheid?
HR
Ik zal een poging wagen. Een speler moet er ten eerste mentaal klaar voor zijn. Dat wil zeggen, hij is de beste speler in jong ajax en neemt verantwoordelijkheid voor dat team. Hij neemt trainingen en wedstrijden serieus omdat hij weet dat hij dicht tegen het 1e aan zit.
Daarbij heb je het mentale aspect van de totaal andere druk die bij een wedstrijd in ajax 1 komt kijken. Aan de begeleidingsstaf om in te schatten of hij daar tegen bestand is en niet gaat verzuipen, forceren of juist bang gaat worden om een bal te krijgen.
Dan heb je het fysieke aspect, misschien is hij er technisch wel klaar voor maar wordt hij door elke tegenstander van de bal gezet? Is de bravoure er en is hij overtuigd van zijn kwaliteiten?
Voelt hij zich lekker in de rol die hij heeft bij ajax en kan hij alle taken blindelings uitvoeren? (met name belangrijk voor talenten die van buitenaf komen) Hoe is de voeling met de groep? Wordt hij geaccepteerd?
Zo wat zaken uit de losse pols waar je rekening mee moet houden denk ik.
HR
HR

Schip ahoy
Idool

Droomaankoop: Adam Maher
Reg.: 1 november 2008

AFCANieuwmarkt schreef:

(...)

Het verschil tussen de azijnzeikerds en de rest is, is dat de azijnzeikders het blijkbaar vanaf begin 0 al goed zagen, en de andere stil op de achtegrond hangen en nu uit hun kast komen gekropen, zie je wel dat het goed gaat (kritiekloze meelopers)?
Het het vanaf dag 1 moeten goed gaan, niet nu, maar beter laat dan nooit.
HR
:D Nu draai je het simpelweg om...De 'azijnzeikerds' - generaliseren is een zwaktebod, ik denk dat Darkchild bijvoorbeeld wel een stuk inhoudelijker post dan de gemiddelde zuurstraal - vonden dat de Boer er niets van snapte, op moest stappen, dat hij geen Ajax voetbal nastreefde, dat een middenveld met Poulsen en de Jong elk soort Ajax voetbal onmogelijk zou maken etc. De pro de Boer posters dat de Boer tijd nodig had, dat er opnieuw gewerkt moest worden aan een balans, dat de Boer moet roeien met de riemen etc, dat er ook aardige wedstrijden tussen zaten zoals Dortmund uit, City etc etc. Hoe lang had de Boer immers al aangegeven dat Hoesen eraan kwam? Dacht je dat jij die primeur kon claimen? Of dat jij Fischer had ontdekt voordat de scouts hem in de smiezen hadden?

'Gelijk hebben' is een erg ondankbare discussie. En aangezien beide kampen - ik mag het althans hopen - hebben gekregen wat ze wilden, namelijk een hele goeie pot Ajax voetbal met huilende lampies her en der die de dag daarna nog steeds niet begrijpen wat er is gebeurd, lijkt me dat we daar voorlopig genoegen mee moeten nemen.
HR
HR

geDaante
International

Reg.: 17 november 2005

Schip ahoy schreef:

(...)

Bizar staaltje onlogica. Ze laten het zien tegen de beste tegenstander uit de eredivisie en ook nog wanneer die op dreef was en barstte van het vertrouwen.

Daarnaast laat Ajax dat vaker zien. Ook tegen City bijvoorbeeld. Roda was ook prima. Er zit gewoon een lijn omhoog in, zoals sommigen na Dortmund uit ook al dachten te zien. Dat er genoeg draken tussen zaten: mee eens. Eigenlijk kun je zeggen dat zowel de Boer als de spelers zichzelf nu van elk excuus hebben beroofd om dit niet vaker te laten zien in de eredivisie. Blessures - even afkloppen - en andere calamiteiten daargelaten.

Maar met Serero en Babel die er weer aankomen, en op termijn Siggie, Boilesen en hopelijk Boccara, ziet het er niet slecht uit. Ik had zelf niet gedacht dat Ajax hier (nu al) toe in staat was als je ziet wie er weg zijn gegaan.
HR
Jouw mening, en die van velen inderdaad, maar onterecht. Ze zijn misschien het beste in de omschakeling, maar dat is slechts één wapen. Maak dat wapen onschadelijk, door druk te zetten op de passers op het middenveld en de ruimte achter je verdediging niet te groot te maken (Ajax speelde wel met druk, maar niet zo heel compact), en het stelt niet meer zo veel voor. Simpelweg omdat ze geen goede voetballers op het middenveld hebben. Het zijn wel goede spelers, maar alleen maar passers/lopers (Wijnaldum voegt niet zoveel toe als '10'. Geen technisch vernuft en creativiteit. Hun voorhoedespelers zijn vooral snel, maar in de kleine ruimte niet zo best, enigszins afgezien van Mertens. In de wedstrijdvoorbeschouwing gaf ik al aan dat ik helemaal niet onder de indruk ben van het team van PSV. Twente is voetballend verder, Vitesse ook. Die kunnen zich beter uit druk voetballen, zijn completer. Maar ook een team als Heracles. Ja, klinkt ongeloofwaardig, maar daar zit veel meer voetbal in. Zijn alleen niet zo effectief als het reactievoetbal dat PSV speelt, en nemen ook veel meer risico natuurlijk, met meer aanvallend ingestelde spelers, en een aanvallende speelwijze. Dat zijn allemaal zaken die je mee moet nemen in je oordeel over de kracht van een team.
City mag je ook niet echt aanhalen; het is bekend dat het totaal niet draait bij die gasten, en dat het los zand is.

Maar wil de prestatie van Ajax van gisteren niet kleiner praten dan ie was, want het was prima, maar de criticasters hier zouden gewoon graag zien dat er al toegewerkt zou worden naar een team met jonge spelers die de kwaliteiten wel hebben om het beoogde spelletje straks uit te kunnen voeren (Fischer stond er naar hun tevredenheid dan ook wel in). Het spel van gisteren had duidelijke trekken van de Ajaxfilosofie, maar wel half-half. Voor Ajax-begrippen (in betere tijden), was het veld nog wel erg groot, ook in balbezit, en stond de achterste linie niet zo heel ver naar voren. Logisch ook met dit spelersmateriaal. Wil je nog dwingender spelen op de helft van de tegenstander, dan kom je niet weg met types als Poulsen en De Jong.
En ook niet met BoerRigter, die dan ook minder ruimte krijgt.
Maar dan komen we terug op de discussie hoe te overbruggen. Speelwijze iets aanpassen met wat matigere ervaring, en voor dat kampioenschap gaan, of die jonkies in het diepe gooien en des Ajax spelen met desnoods meer puntenverlies en gaan voor opbouw?

Ik ben altijd geneigd naar opbouw, naar de lange termijn, om later maar sneller echt mooie vruchten te plukken. Maar ik vind het nu allemaal best op het moment, heb geen verwachtingen.

[Dit bericht is veranderd door geDaante (op 2 december 2012 21:48:10).]
HR
HR

AFCANieuwmarkt
Idool

Reg.: 5 november 2006

Schip ahoy schreef:

(...)
:D Nu draai je het simpelweg om...De 'azijnzeikerds' - generaliseren is een zwaktebod, ik denk dat Darkchild bijvoorbeeld wel een stuk inhoudelijker post dan de gemiddelde zuurstraal - vonden dat de Boer er niets van snapte, op moest stappen, dat hij geen Ajax voetbal nastreefde, dat een middenveld met Poulsen en de Jong elk soort Ajax voetbal onmogelijk zou maken etc. De pro de Boer posters dat de Boer tijd nodig had, dat er opnieuw gewerkt moest worden aan een balans, dat de Boer moet roeien met de riemen etc, dat er ook aardige wedstrijden tussen zaten zoals Dortmund uit, City etc etc. Hoe lang had de Boer immers al aangegeven dat Hoesen eraan kwam? Dacht je dat jij die primeur kon claimen? Of dat jij Fischer had ontdekt voordat de scouts hem in de smiezen hadden?
HR
Sorry ik vind voor de 2e jaar op rij, met een achterstand beginnen omdat jij als coach zijnde een ander voetbal probeert te creeren dan dat er gespeeld "dient" te worden, en hieraan jezelf blijft vasthouden reden om je kop eraf te laten gaan ja. Niks mis met leren, maar dit sloeg/slaat nergens op, tis niet zo dat hij voor 3000 bruto per week ze brood staat te verdienen.

En het klopt dat bepaalde posters dingen wat beter kunnen verwoorden (Gedaante kan dit voor mij erg goed :B), ik ben niet erg goed met woorden, maar me hart zit wel op de juiste plek wat betreft Ajax en voetbal.

En ik blijf erbij, Poulsen de Jong en Boerrigter deden leuk mee voor het teamspel, maar voetballend voegde ze bar weinig toe, die hele rechterkant was niet om aan te gluren en er kwam nauwelijks dreiging vanaf, ik ben blij met de winst van gisteren, maar als Ajax had verloren gisteren hadden die 3 er echt van langs gekregen van me :B

[Dit bericht is veranderd door AFCANieuwmarkt (op 2 december 2012 21:52:57).]
HR
HR

xavi Rode kaart: waarschuwing
Internationale topspeler

Uit: amsterdam
Reg.: 3 september 2010

Van de film schreef:

(...)

Ik zal een poging wagen. Een speler moet er ten eerste mentaal klaar voor zijn. Dat wil zeggen, hij is de beste speler in jong ajax en neemt verantwoordelijkheid voor dat team. Hij neemt trainingen en wedstrijden serieus omdat hij weet dat hij dicht tegen het 1e aan zit.
Daarbij heb je het mentale aspect van de totaal andere druk die bij een wedstrijd in ajax 1 komt kijken. Aan de begeleidingsstaf om in te schatten of hij daar tegen bestand is en niet gaat verzuipen, forceren of juist bang gaat worden om een bal te krijgen.
Dan heb je het fysieke aspect, misschien is hij er technisch wel klaar voor maar wordt hij door elke tegenstander van de bal gezet? Is de bravoure er en is hij overtuigd van zijn kwaliteiten?
Voelt hij zich lekker in de rol die hij heeft bij ajax en kan hij alle taken blindelings uitvoeren? (met name belangrijk voor talenten die van buitenaf komen) Hoe is de voeling met de groep? Wordt hij geaccepteerd?
Zo wat zaken uit de losse pols waar je rekening mee moet houden denk ik.
HR
Filmpie , ik moet je de credits geven voor de durf die je hebt om het "klaar zijn" of "op tijd brengen" te proberen uit te leggen ...
maar ik begrijp er geen snars van... :B
HR
HR

Schip ahoy
Idool

AFCANieuwmarkt schreef:

En het klopt dat bepaalde posters dingen wat beter kunnen verwoorden (Gedaante kan dit voor mij erg goed :B), ik ben niet erg goed met woorden, maar me hart zit wel op de juiste plek wat betreft Ajax en voetbal.
HR
Dat laatste trek ik niet in twijfel. Alleen omvat voor sommigen het hart ook loyaliteit naar de Boer toe - terecht of onterecht - en dat houdt partijen uit elkaar.
HR
HR

BassieAdam
Moderator

Reg.: 8 juli 2003

Het grappige is dat de criticasters lijken te denken dat de anderen een ander type spel willen zien, dat is helemaal niet zo. Iedereen wil aanvallend voetbal. Waar met name de grote verschillen in zitten is de weg er naar toe. Voor de criticasters lijkt dat te zijn: stel de jongeren zo snel mogelijk op en laat ze leren in het veld.

Anderen, waaronder ik, zien liever een geleidelijkere weg. Iedereen wil een Fischer en een Hoesen zien, maar de manier waarop ze gebracht worden is anders. Ik vind het dan wel bijzonder dat er hier nu naar aanleiding van gisteren 'geclaimd' wordt dat mensen het bij het rechte eind hadden omdat Fischer en Hoesen goed speelden en je 'dus' meer voetbal zag. Er is namelijk net zo veel te zeggen voor de andere kant van het verhaal: juist omdat ze niet te snel gebracht zijn hebben ze tijd gehad om op niveau te komen. Hierbij is het erg flauw te wijzen naar de A1 en dat die het niet goed doet. Ten eerste moeten resultaten in de jeugd helemaal niets zeggen, ten tweede hebben deze spelers ook een individueel programma gevolgd.

Fischer is niet dezelfde Fischer als in de Johan Cruijff schaal. Niet omdat het hele team toen slechter speelde, maar Fischer was veel lichter, veel minder sterk en veel minder 'slim'. Je ziet duidelijk dat hij gegroeid is. Het tegenovergestelde beweren kan ik met mijn hoofd niet bij.

Er is ook meerdere keren uitgelegd wat een traject naar het eerste inhoudt, en toch wordt die vraag telkens weer opnieuw gesteld, en ter discussie gesteld. Bijzonder.

Nu roepen dat De Boer het eindelijk ziet zoals de criticasters is volgens mij dan ook volledige onzin. De Boer is niet veranderd, doet al het hele seizoen hetzelfde, stelt jeugdspelers op waar dat moet en kan en heeft samen met het TH oog voor de ontwikkeling van talenten en wat ze nodig hebben. Het is TE makkelijk om te roepen dat een Fischer dit 6 weken geleden ook had gekund, valt niet te bewijzen. Andersom kan je dan zeggen: het is niet te bewijzen dat ie het toen niet goed had gedaan. Dat klopt, maar dat weet je dus niet en wat je wel weet is dat een Fischer (pak hem steeds maar even als voorbeeld, maar het is exemplarisch voor hoe ze met talenten omgaan) het op deze manier dus wel goed doet, nu gaat de ontwikkeling wel goed, dus je kan in ieder geval zeggen dat het niet de verkeerde route is.

Volgens mij komt het er op neer dat criticasters minder geduld hebben en de grote lijnen niet of anders zien, maar wat blijft staan: roepen dat De Boer nu 'eindelijk doet wat de criticasters altijd gezegd hebben' is werkelijk onzin.

xavi schreef:

(...)

Filmpie , ik moet je de credits geven voor de durf die je hebt om het "klaar zijn" of "op tijd brengen" te proberen uit te leggen ...
maar ik begrijp er geen snars van... :B
HR
ik wel, dus waar zit dan het probleem..?

Edit:

Oh ja: en hoe komen mensen (Gedaante?) er in hemelsnaam bij dat er NIET gewerkt wordt "naar een team met jonge spelers die de kwaliteiten wel hebben om het beoogde spelletje straks uit te kunnen voeren"...?

Dat wordt er juist WEL. Dat is nou precies waar ze mee bezig zijn door talenten op deze manier te brengen.

[Dit bericht is veranderd door BassieAdam (op 2 december 2012 22:08:12).]
HR
HR

Schip ahoy
Idool

geDaante schreef:

(...)

Jouw mening, en die van velen inderdaad, maar onterecht. Ze zijn misschien het beste in de omschakeling, maar dat is slechts één wapen. Maak dat wapen onschadelijk, door druk te zetten op de passers op het middenveld en de ruimte achter je verdediging niet te groot te maken (Ajax speelde wel met druk, maar niet zo heel compact), en het stelt niet meer zo veel voor. Simpelweg omdat ze geen goede voetballers op het middenveld hebben. Het zijn wel goede spelers, maar alleen maar passers/lopers (Wijnaldum voegt niet zoveel toe als '10'. Geen technisch vernuft en creativiteit. Hun voorhoedespelers zijn vooral snel, maar in de kleine ruimte niet zo best, enigszins afgezien van Mertens. In de wedstrijdvoorbeschouwing gaf ik al aan dat ik helemaal niet onder de indruk ben van het team van PSV. Twente is voetballend verder, Vitesse ook. Die kunnen zich beter uit druk voetballen, zijn completer. Maar ook een team als Heracles. Ja, klinkt ongeloofwaardig, maar daar zit veel meer voetbal in. Zijn alleen niet zo effectief als het reactievoetbal dat PSV speelt, en nemen ook veel meer risico natuurlijk, met meer aanvallend ingestelde spelers, en een aanvallende speelwijze. Dat zijn allemaal zaken die je mee moet nemen in je oordeel over de kracht van een team.
City mag je ook niet echt aanhalen; het is bekend dat het totaal niet draait bij die gasten, en dat het los zand is.

Maar wil de prestatie van Ajax van gisteren niet kleiner praten dan ie was, want het was prima, maar de criticasters hier zouden gewoon graag zien dat er al toegewerkt zou worden naar een team met jonge spelers die de kwaliteiten wel hebben om het beoogde spelletje straks uit te kunnen voeren (Fischer stond er naar hun tevredenheid dan ook wel in). Het spel van gisteren had duidelijke trekken van de Ajaxfilosofie, maar wel half-half. Voor Ajax-begrippen (in betere tijden), was het veld nog wel erg groot, ook in balbezit, en stond de achterste linie niet zo heel ver naar voren. Logisch ook met dit spelersmateriaal. Wil je nog dwingender spelen op de helft van de tegenstander, dan kom je niet weg met types als Poulsen en De Jong.
En ook niet met BoerRigter, die dan ook minder ruimte krijgt.
Maar dan komen we terug op de discussie hoe te overbruggen. Speelwijze iets aanpassen met wat matigere ervaring, en voor dat kampioenschap gaan, of die jonkies in het diepe gooien en des Ajax spelen met desnoods meer puntenverlies en gaan voor opbouw?

Ik ben altijd geneigd naar opbouw, naar de lange termijn, om later maar sneller echt mooie vruchten te plukken. Maar ik vind het nu allemaal best op het moment, heb geen verwachtingen.
HR
Ik vind het niet zo'n sterk verhaal, met alle respect. Je doet vrij badinerend over een middenveld met slechts passers/lopers. Maar dat is anders het perfecte recept voor een uitgebalanceerd team als je beiden hebt. Niet voor niets wil Cruijff een passer en een loper samen. Dus wat is het nou?

Dat PSV sterk is in de omschakeling betekent niet dat dat hun enigste wapen is. Ze kunnen zelf ook vrij aardig pressing spelen - mag ook wel met Strootman en Bommel - alleen maken ze het spel niet al te makkelijk. Maar dat lukt Ajax ook niet altijd.

En Wijnaldum voegt volgens jou niet veel toe. Maar heb je zijn voorganger vorig jaar dan gezien? Was dat dan zoveel beter? En wie heb je wel gezien gisteravond? Volgens mij speelde Bommel ook aan de bal erg sterk in de voorgaande wedstrijden. Bepaalt het ritme, creëert openingen, is fysiek en communicatief zeer aanwezig. Waar was hij? Zag je hem totdat die gele kaart zijn positie verried? Strootman? Mertens? Die zag je enkel toen hij die semi schwalbe liet zien. Lens en Narsingh zijn vrijwel niet 100% te stoppen bij counters, maar waren op een briljante goal na nauwelijks zichtbaar.

Dat komt omdat PSV enkel kan counteren en verder niets voorstelt? Dan heb je wel erg weinig realiteitszin. Je kunt niets laten zien, als je de bal niet hebt. En dat deed Ajax echt uitstekend. Zoveel dominante Ajax-PSV's zijn er ook in de goede tijd niet geweest hoor. Ik weet nog dat die wedstrijden onder van Gaal helemaal niet altijd resulteerden in een overwinning. Veel draws. En vrijwel altijd een competitief PSV. Onder Rutten vond ik PSV in de Arena vaak zelfs dominanter, ook bij Ajax winst.

Onder de Boer worden ze nu al twee jaar op rij met hetzelfde recept weggepoetst. En aan vertrouwen ontbrak het ze niet dit keer. Aan een gepimpte selectie ook niet: Bommel erbij, Narsingh erbij. En wij Poulsen en Moisander...

Je geeft je eigen club echt veel te weinig credits. Kennelijk om een punt te maken over de Boer, maar welke dat is ontgaat me volledig.
HR
HR

Albinho
Legende

Uit: Amsterdam
Vak: -
Droomaankoop: Kevin De Bruyne
Reg.: 11 mei 2003

Quattroporte schreef:

(...)

Hij maakte een onderscheid, volgens mij, tussen hoe de azijnzeikerds Ajax willen zien en de anderen hier. Daar ga ik op in. Genoeg daarover.
HR
Dat maakte ik helemaal niet, ik bedoelde 'wij' gewoon in het algemeen. Daarom zei ik ook dat je er niet te veel achter moest zoeken.

@ Schip: ik zeg dat ze dynamisch moeten zijn de halfspelers, niet klonen. Dynamisch in de zin dat beiden in de bal kunnen komen en de diepte kunnen bespelen. Niet dat 1 altijd in de bal komt en dat de ander altijd diep gaat. Altijd kan je beter lezen als de meeste keren trouwens.
HR
HR

AFCANieuwmarkt
Idool

BassieAdam schreef:
...
HR
Sorry mijn geduld met ervaren spelers en non voetballers als Poulsen en Siem de Jong en Boerrigter zijn opgeraakt, ook gisteren waren deze 3 niet verantwoordelijk voor het goeie voetbal gisteren gelukkig wel voor het behouden van de balbezit ( balbezit staat niet altijd gelijk aan goed voetbal spelen, zie bijv Dortmund thuis)

Ik ben ook reuze benieuwd wat er zometeen gebeurd als Serero weer terug is. Hoesen uit de spits halen voor Siem? Belachelijk. Siem op het middenveld laten staan Serero op de bank? Belachelijk.

[Dit bericht is veranderd door AFCANieuwmarkt (op 2 december 2012 22:12:29).]
HR
HR

BassieAdam
Moderator

AFCANieuwmarkt schreef:

(...)

Sorry mijn geduld met ervaren spelers en non voetballers als Poulsen en Siem de Jong en Boerrigter zijn opgeraakt, ook gisteren waren deze 3 niet verantwoordelijk voor het goeie voetbal gisteren gelukkig wel voor het behouden van de balbezit ( balbezit staat niet altijd gelijk aan goed voetbal spelen, zie bijv Dortmund thuis)

Ik ben ook reuze benieuwd wat er zometeen gebeurd als Serero weer terug is. Hoesen uit de spits halen voor Siem? Belachelijk. Siem op het middenveld laten staan Serero op de bank? Belachelijk.
HR
Kijk, dit is typerend voor hoe je dus naar Ajax kijkt. Ik vind dat korte termijn kijken, want je hebt het erover dat je geduld met spelers opraakt: jammer dan. Als je er van overtuigd bent dat het brengen van spelers op deze manier moet, dan moet je dus dat geduld hebben. Als je dat niet hebt kijk je niet naar de lange termijn.

Jij wilt de taart uit de oven halen voor hij gaar is, dan zijn de eerste hapjes lekker, maar als je verder eet niet.

Het zal simpel zijn met Serrero: hij begint op de bank en moet laten zien dat ie beter is dan wat er staat. Daarbij zal Hoesen ook met een terugval te maken krijgen dus zullen we Siem nog wel degelijk een aantal keren in de spits zien.

[Dit bericht is veranderd door BassieAdam (op 2 december 2012 22:17:52).]
HR
HR

doleva
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 19 november 2004

AFCANieuwmarkt schreef:

HR
De Jong naar de bank verwijzen zodra Serero fit is,dat zou pas belachelijk zijn.
HR
HR

Internationale topspeler

BassieAdam schreef:

Anderen, waaronder ik, zien liever een geleidelijkere weg. Iedereen wil een Fischer en een Hoesen zien, maar de manier waarop ze gebracht worden is anders. Ik vind het dan wel bijzonder dat er hier nu naar aanleiding van gisteren 'geclaimd' wordt dat mensen het bij het rechte eind hadden omdat Fischer en Hoesen goed speelden en je 'dus' meer voetbal zag. Er is namelijk net zo veel te zeggen voor de andere kant van het verhaal: juist omdat ze niet te snel gebracht zijn hebben ze tijd gehad om op niveau te komen. Hierbij is het erg flauw te wijzen naar de A1 en dat die het niet goed doet. Ten eerste moeten resultaten in de jeugd helemaal niets zeggen, ten tweede hebben deze spelers ook een individueel programma gevolgd.HR
Weer een mooie term erbij..."op niveau komen".., leg nou eens uit wat je hiermee bedoelt..
Dus jij vind dat je een potentiele topspeler na 1 wedstrijdje op het hoogste niveau naar de A1 terug moet plaatsen om te leren en om op niveau te komen..? welke niveau...??
Als je weet wat voor elftal de A1 is , dan weet je dat je een potentiele toptalent niet 4 tot 6 weken in dit elftal moet laten aanmodderen..
Heb jij een idee wat er gebeurt als je een topspeler bij een groep speler laat trainen en spelen die veel minder zijn..? en dit voor de duur van 4 tot 6 weken , dit wil zeggen 6 weken = 30 trainingen + 4 wedstrijden...en dit noem jij "op niveau brengen"

Fischer is niet dezelfde Fischer als in de Johan Cruijff schaal. Niet omdat het hele team toen slechter speelde, maar Fischer was veel lichter, veel minder sterk en veel minder 'slim'. Je ziet duidelijk dat hij gegroeid is. Het tegenovergestelde beweren kan ik met mijn hoofd niet bij. HR

Heb jij Fischer Laten wegen op een weegschaal..? :B
Dat jij in 1 wedstrijd kan zien dat hij ineens slimmer is geworden... :denk

Het duidelijk zien dat hij gegroeid is ook zo n begrip...je moet wel een goede oog voor progressie hebben dat jij heel snel kan zien dat Fischer gegroeid is maar niet goed kan aangeven waar dat groei nou uit bestaat..

Er is ook meerdere keren uitgelegd wat een traject naar het eerste inhoudt, en toch wordt die vraag telkens weer opnieuw gesteld, en ter discussie gesteld. Bijzonder.HR
Weet je wat bijzonder is...dat er hier veel schapen rondlopen die elkaar na blaaten zonder te weten wat het traject inhoud en hoe er zogenaamd spelers gebracht worden..als er gevraagd word om uitleg dan word er aangegeven dat het veelomvattend is en van vele factoren afhangt...
Dit is wel een goedkoop trucje om de discussie te smoren..

Nu roepen dat De Boer het eindelijk ziet zoals de criticasters is volgens mij dan ook volledige onzin. De Boer is niet veranderd, doet al het hele seizoen hetzelfde, stelt jeugdspelers op waar dat moet en kan en heeft samen met het TH oog voor de ontwikkeling van talenten en wat ze nodig hebben. Het is TE makkelijk om te roepen dat een Fischer dit 6 weken geleden ook had gekund, valt niet te bewijzen. Andersom kan je dan zeggen: het is niet te bewijzen dat ie het toen niet goed had gedaan. Dat klopt, maar dat weet je dus niet en wat je wel weet is dat een Fischer (pak hem steeds maar even als voorbeeld, maar het is exemplarisch voor hoe ze met talenten omgaan) het op deze manier dus wel goed doet, nu gaat de ontwikkeling wel goed, dus je kan in ieder geval zeggen dat het niet de verkeerde route is.HR
Je kan hierboven wel heel veel woorden willen gebruiken maar het is naar mijn inziens simpel...kijk naar de akties van Fischer tegen PSV en kijk naar de akties van Fischer in zijn wedstrijden vorig jaar met de A1 in de competitie en Baby CL....je ziet bijna identieke akties terugkomen waarin hij met de bal aan de voet spelers passeert en mooie goals maakt en of assisteert..

Dus bij deze ...

[Dit bericht is veranderd door xavi (op 2 december 2012 22:51:40).]
HRHR
HR

BassieAdam
Moderator

xavi schreef:

(...)

Weer een mooie term erbij..."op niveau komen".., leg nou eens uit wat je hiermee bedoelt..
Dus jij vind dat je een potentiele topspeler na 1 wedstrijdje op het hoogste niveau naar de A1 terug moet plaatsen om te leren en om op niveau te komen..? welke niveau...??
Als je weet wat voor elftal de A1 is , dan weet je dat je een potentiele toptalent niet 4 tot 6 weken in dit elftal moet laten aanmodderen..
Heb jij een idee wat er gebeurt als je een topspeler bij een groep speler laat trainen en spelen die veel minder zijn..? en dit voor de duur van 4 tot 6 weken , dit wil zeggen 6 weken = 30 trainingen + 4 wedstrijden...en dit noem jij "op niveau brengen"
HR
Het is al meerdere keren in meerdere vormen uitgelegd, maar prima. Neem even Hoesen als voorbeeld, daar is het laatst zelfs naar buiten gebracht hoe dat gelopen is: daar zijn de specifieke kwaliteiten waar het nog aan schortte, onder andere kracht, in een speciaal programma aangepakt.

Dat heeft dan weinig te maken met 'alleen' trainen bij de A1, dat heeft ook en misschien wel juist met individuele trainingen te maken. Dat is 'op niveau brengen' ja.

Heb jij Fischer Laten wegen op een weegschaal..???
Minder sterk..,hoe meet jij sterkte...?
Minder slim..., nogmaals , hoe meet jij slim..?
Het duidelijk zien is ook zo n begrip...wat zie jij wat Fischer hiervoor niet had of deed..?HR
Dank voor het goed begrijpend lezen... Als je dat gedaan had, had je wellicht ook gelezen dat ik notabene in een zin er EXTRA bij zet:

(pak hem steeds maar even als voorbeeld, maar het is exemplarisch voor hoe ze met talenten omgaan)HR
Hij wordt dus als voorbeeld genomen.

Daarbij: nee, ik heb hem niet op een weegschaal gezet, want 'lichter' heeft niets met gewicht te maken, maar met volwassenheid. Nogmaals, begrijpend lezen.

En volgens mij ben jij degene die altijd roept 'dat kan je toch zien'. Je kan zien dat Fischer sterker is geworden omdat ie zich minder snel weg laat zetten. Je kan zien dat hij slimmer is omdat ie minder vaak de fuik in loopt en zich beter positioneert. Dat zijn dingen die je gewoon kan zien hoor.

Weet je wat bijzonder is...dat er hier veel schapen rondlopen die elkaar na blaaten zonder te weten wat het traject inhoud en hoe er zogenaamd spelers gebracht worden..als er gevraagd word om uitleg dan word er aangegeven dat het veelomvattend is en van vele factoren afhangt...
Dit is wel een goedkoop trucje om de discussie te smoren..HR
Wie blaat ik na? Ik heb dat traject al meerdere keren beschreven. Kijk maar terug.

Maar goed, je weet het blijkbaar zo goed. En je bent zo goed in steeds maar vragen stellen. Vertel ons dan eens, alwetende Xavi, wat volgens jou het traject inhoudt? Hoe een speler gebracht wordt?

Je kan hierboven wel heel veel woorden willen gebruiken maar het is naar mijn inziens simpel...kijk naar de akties van Fischer tegen PSV en kijk naar de akties van Fischer in zijn wedstrijden vorig jaar met de A1 in de competitie en Baby CL....je ziet bijna identieke akties terugkomen waarin hij met de bal aan de voet spelers passeert en mooie goals maakt en of assisteert..
HR
Ja, acties zijn hetzelfde, dat maakt Fischer Fischer. Maar daar gaat het dus niet alleen om zoals hierboven uitgelegd.

Dus bij deze mijn laatste respons op jou...HR
Volgens mij heb je dat vaker gezegd. Maar prima. Je komt dus even wat ongefundeerde gal spuwen en je bent weer weg. Nee, dat is echt top discussieren. Heel knap.
HR
HR

AFCANieuwmarkt
Idool

BassieAdam schreef:

(...)
Kijk, dit is typerend voor hoe je dus naar Ajax kijkt. Ik vind dat korte termijn kijken, want je hebt het erover dat je geduld met spelers opraakt: jammer dan. Als je er van overtuigd bent dat het brengen van spelers op deze manier moet, dan moet je dus dat geduld hebben. Als je dat niet hebt kijk je niet naar de lange termijn.
HR
Ah kom op Bassie, ik heb het hier niet over 20 jarige spelers die net een jaar komen kijken bij Ajax / het voetbal

Siem de Jong staat al jaren ter discussie, trage handeling snelheid gewoon niet goed genoeg, betere spits dan middenvelder, maar Sigthorsson en Hoessen zijn betere spitsen.
Boerrigter staat al vanaf het begin ter discussie, snel hard schot voetballend zeer matig.
Poulsen komop hey daar hoef ik toch geen voorbeelden voor te noemen?

Doorselecteren met deze jongens voor JEUGD is juist lange termijn denken.
Siem is te belangerijk gemaakt in dit team (ook weer zo'n discussie punt omtrent Frank.)

[Dit bericht is veranderd door AFCANieuwmarkt (op 2 december 2012 23:17:16).]
HR
HR

Skywalker
Icoon

Uit: Dagobah
Droomaankoop: Daniel Jarl
Reg.: 27 juli 2000

Wie wil er trouwens De Boer nog ontslaan? Dat werd onlangs toch geroepen? Of gaan we hem toch niet ontslaan? Het was sowiezo al een rare discussie, de reacties op de wedstrijd van gisteren bewijzen dat.
HR
HR

Internationale topspeler

BassieAdam schreef:

Het is al meerdere keren in meerdere vormen uitgelegd, maar prima. Neem even Hoesen als voorbeeld, daar is het laatst zelfs naar buiten gebracht hoe dat gelopen is: daar zijn de specifieke kwaliteiten waar het nog aan schortte, onder andere kracht, in een speciaal programma aangepakt.

Dat heeft dan weinig te maken met 'alleen' trainen bij de A1, dat heeft ook en misschien wel juist met individuele trainingen te maken. Dat is 'op niveau brengen' ja.HR
Dus in jou optiek is "het op tijd brengen" het individueel trainen ..?
Als er hier gesuggereerd word dat het spel van Fischer een wereld van verschil laat zien komt dit dus door het stukje krachttraining die Fischer individueel heeft ondergaan...?

Daarbij: nee, ik heb hem niet op een weegschaal gezet, want 'lichter' heeft niets met gewicht te maken, maar met volwassenheid. Nogmaals, begrijpend lezen.

En volgens mij ben jij degene die altijd roept 'dat kan je toch zien'. Je kan zien dat Fischer sterker is geworden omdat ie zich minder snel weg laat zetten. Je kan zien dat hij slimmer is omdat ie minder vaak de fuik in loopt en zich beter positioneert. Dat zijn dingen die je gewoon kan zien hoor HR
Ik probeer je echt te begrijpen ..maar kun jij mij een aktie of een situatie laten zien waarin Fischer zich heel volwassen gedroeg...
Probeer het eens te laten zien met beelden...laat een situatie zien waarin Fischer zich slim manoeuvreert en of een situaties kan laten zien waarin hij zich fysiek niet laat wegzetten...
Ik wil ze wel zien hoor..

Maar goed, je weet het blijkbaar zo goed. En je bent zo goed in steeds maar vragen stellen. Vertel ons dan eens, alwetende Xavi, wat volgens jou het traject inhoudt? Hoe een speler gebracht wordt?HR
Je moet het spelletje simpel proberen te houden , maak het niet onnodig ingewikkeld...
Als een speler in potentie laat zien dat hij er aan toe is dan laat je deze speler volledig mee trainen met het eerste.
Zodra je kunt zien op trainingen dat hij kan mee komen is dit ook een teken dat hij tegen vele eredivisieclubs dit ook kan laten zien..
Dan begin je met 20 minuten , zie je dat de speler na een paar wedstrijden niet verzaakt en het niveau aankan dan zou je kunnen besluiten om keer te beginnen met een basisplaats...dus stap voor stap...
En niet 1 stap en dan 2 stappen terug , 2 maanden later weer een grote stap...en dan maar kijken of hij aanhaakt , dit vind ik geen visie maar op goed geluk...
HR
HR

BassieAdam
Moderator

AFCANieuwmarkt schreef:

(...)

Ah kom op Bassie, ik heb het hier niet over 20 jarige spelers die net een jaar komen kijken bij Ajax / het voetbal

Siem de Jong staat al jaren ter discussie, trage handeling snelheid gewoon niet goed genoeg.
Boerrigter staat al vanaf het begin ter discussie, snel hard schot voetballend zeer matig.
Poulsen komop hey daar hoef ik toch geen voorbeelden voor te noemen?

Doorselecteren met deze jongens voor JEUGD is juist lange termijn denken.
Siem is te belangerijk gemaakt in dit team (ook weer zo'n discussie punt omtrent Frank.)
HR
Je hebt het er steeds maar over dat het opstellen van de jeugd lange termijn denken is. Maar wat ik bedoel is dus niet kijken vanuit de De Jongs en Poulsens, maar vanuit de jeugdspelers. Als die tijd nodig hebben om tot een bepaald niveau te komen waardoor ze langer op een hoger niveau kunnen spelen, is DAT het lange termijn kijken. Je hebt dan geduld dat die spelers er wel gaan komen. En dus neem je in de tussentijd 'genoegen' met andere spelers.

Ik heb het hier NIET over Siem, maar over de jeugspelers en wat die nodig hebben. Snap je wat ik bedoel?
HR
HR

Diego78
Idool

Reg.: 2 december 2008

Fischer was slecht in de Johan Cruijff Schaal omdat hij simpelweg geen bal gehad heeft, voornamelijk door het drama middenveld achter zich. Had weinig te maken met licht zijn etc. Het is nu eenmaal een speler die balbezit nodig heeft om in de wedstrijd te kunnen komen, net als maatje Eriksen (die toen nog niet mee deed).

Hij is daarna langdurig terug geworpen, wellicht volgens de doctrine van "na debuut extra bewijzen in het lagere elftal". Maar het blijft voor mij recht overeind staan dat de aanleiding voor dat terug zetten (JCS) niet was gebaseerd op een faire analyse.

Het is heel goed dat ie nu (eindelijk) z'n basisplaats te pakken heeft, maar de credits gaan naar die jongen zelf. Hij doet nu niets anders als vorig jaar in de Next Gen en de seizoensvoorbereiding, er is geen sprake van een verrassing of fundamentele verandering in z'n spel.

Ik durf zelfs te beweren dat we waarschijnlijk minder puntverlies hadden gehad als Fischer vanaf seizoensronde 1 gewoon was blijven staan cq. veel meer minuten had gekregen. Dit is geen jongen om te brengen met de fluwelen handschoen. Dit is een character, die kon en kan prima voor de leeuwen.
HR
HR

BassieAdam
Moderator

xavi schreef:

(...)

Dus in jou optiek is "het op tijd brengen" het individueel trainen ..?
Als er hier gesuggereerd word dat het spel van Fischer een wereld van verschil laat zien komt dit dus door het stukje krachttraining die Fischer individueel heeft ondergaan...?
HR
Het is lastig met je discussiëren omdat je steeds dingen net anders stelt en alleen maar vragen terugstelt gekoppeld aan een zelfbedachte conclusie. ik weet niet of dat je discussietechniek is, of dat je het niet door hebt, maar het is wel verdomd vermoeiend.

Waar haal je ineens 'het op tijd brengen' vandaan?

Wat ik zeg is dat er aan aspecten van spelers ALS Fischer en ALS Hoesen individueel gewerkt is. Dat kan dus meer kracht zijn, dat kan techniek training zijn, afhankelijk van wat er nodig is.

De groei van Fischer heeft mede daarmee te maken ja. En met het team, en met nog wel andere zaken, maar het werken aan dit soort dingen helpt een jonge speler in zijn ontwikkeling.

Wat is daar zo lastig aan om te begrijpen?

Ik probeer je echt te begrijpen ..maar kun jij mij een aktie of een situatie laten zien waarin Fischer zich heel volwassen gedroeg...
Probeer het eens te laten zien met beelden...laat een situatie zien waarin Fischer zich slim manoeuvreert en of een situaties kan laten zien waarin hij zich fysiek niet laat wegzetten...
Ik wil ze wel zien hoor..HR
Ja hoor, tegenover Hutchinson had ie een paar keer dat ie in het duel zich niet liet wegzetten, waar dat in de JC schaal nog wel gebeurde. Je ziet ook dat hij soms nog wel die fuik opzoekt, hij liep gisteren ook weer een keer te ver door naar over de achterlijn. Alleen deed ie dat vroeger meer en heeft ie nu sneller zijn medespelers gevonden. Om maar wat te noemen.

Je moet het spelletje simpel proberen te houden , maak het niet onnodig ingewikkeld...
Als een speler in potentie laat zien dat hij er aan toe is dan laat je deze speler volledig mee trainen met het eerste.
Zodra je kunt zien op trainingen dat hij kan mee komen is dit ook een teken dat hij tegen vele eredivisieclubs dit ook kan laten zien..
Dan begin je met 20 minuten , zie je dat de speler na een paar wedstrijden niet verzaakt en het niveau aankan dan zou je kunnen besluiten om keer te beginnen met een basisplaats...dus stap voor stap...
En niet 1 stap en dan 2 stappen terug , 2 maanden later weer een grote stap...en dan maar kijken of hij aanhaakt , dit vind ik geen visie maar op goed geluk...HR
Ok, dit is JOUW manier, ik vroeg of je weet hoe het nu GAAT. Dat weet je dus wellicht niet?
HR
HR

AFCANieuwmarkt
Idool

BassieAdam schreef:

(...)
Ik heb het hier NIET over Siem, maar over de jeugspelers en wat die nodig hebben. Snap je wat ik bedoel?
HR
Ik snap wat je bedoeld alleen ik denk dat je er te zwaar aan tilt, maar daar over gaan we het nooit eens worden denk ik.
We gaan het straks zien als Serero terug is, of Frank dan voor het voetbal kiest (Serero) of voor zijn oogappeltje, ik weet het antwoord al, dan antwoord is mede mogelijk gemaakt door de aanvoerdersband.

Beste zou zijn als Siem verkocht word in de winter, is Andersen (zoals jij het zegt) er "klaar" voor, heb je Eriksen, Serero, Andersen en Schone voor het middenveld (jammie).
Alleen bekruipt me zo'n angstig gevoel dat niet Siem maar Eriksen in de winterstop weggaat.
HR
HR

bolle2
Icoon
Winnaar Ajax Quiz 2003/2004

Uit: Baggerdorp
Vak: 119
Reg.: 15 mei 2002

Feit is dat Ajax dit seizoen, en ook vorig seizoen, heel erg wisselvallig speelt. We moeten dan ook niet raar opkijken als er zaterdag weer een zaadpartij tegen FC Groningen wordt gespeeld. Het is aan Frank de Boer om de uitschieters, hele goede wedstrijden tegenover hele slechte wedstrijden, van lieverlee eruit te krijgen.
Die grote uitschieters is inherent aan een jong team.
Maar of FdB de tijd daarvoor krijgt valt nog te bezien.
Als bijv. een Eriksen verstandig is, verlengd hij zijn contract voor pak 'em beet 3 jaar en blijft hij nog 2 jaar bij Ajax.
Maar ik vrees dat de wens de vader van de gedachte is.

[Dit bericht is veranderd door bolle2 (op 2 december 2012 23:31:14).]
HR
HR

BassieAdam
Moderator

AFCANieuwmarkt schreef:

(...)

Ik snap wat je bedoeld alleen ik denk dat je er te zwaar aan tilt, maar daar over gaan we het nooit eens worden denk ik.
We gaan het straks zien als Serero terug is, of Frank dan voor het voetbal kiest (Serero) of voor zijn oogappeltje, ik weet het antwoord al, dan antwoord is mede mogelijk gemaakt door de aanvoerdersband.

Beste zou zijn als Siem verkocht word in de winter, is Andersen (zoals jij het zegt) er "klaar" voor, heb je Eriksen, Serero, Andersen en Schone voor het middenveld (jammie).
Alleen bekruipt me zo'n angstig gevoel dat niet Siem maar Eriksen in de winterstop weggaat.
HR
Dat ik er te zwaar aan til...? huh... waaraan?

Volgens mij til jij juist te zwaar aan dat jeugdspelers niet snel genoeg spelers als Poulsen en De Jong komen vervangen. Beetje geduld is toch niet erg.
HR
HR

doleva
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 19 november 2004

AFCANieuwmarkt schreef:

HR
Welke financiële noodzaak is er om Eriksen in de winterstop te verkopen?
HR
HR

AFCANieuwmarkt
Idool

doleva schreef:

(...)

Welke financiële noodzaak is er om Eriksen in de winterstop te verkopen?
HR
Niet aan onze kant, maar denk dat er wel wat clubs in de rij zullen staan, en natuurlijk of Chris bijtekent.
HRHR

Deze topic is gesloten en bestaat uit 215 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Omdat de topic niet open is, kan je niet reageren.

Ajax Forums » A - Ajax » Technische staf en bestuur » Frank de Boer [deel 7]

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Moet Ajax Hakim Ziyech kopen?

Ja
Nee
Alleen als er een speler vertrekt
geen idee...

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 32,7% dat ADO Den Haag wint van AZ. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor PEC Zwolle-Ajax.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!