Ajax Netwerk
donderdag 23 oktober 2014 - 02:38                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Technische staf en bestuur » Frank de Boer [deel 7]

HR

Deze topic is gesloten en bestaat uit 215 pagina's: « 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 215 »

HR

raptor1979
Internationale topspeler

Uit: den haag
Vak: Geen Seizoen Club Card
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 2 augustus 2010

quote:HR
BassieAdam schreef:

(...)

Weet niet of het doelpunt hem aan te rekenen was, eerder Blind vond ik, maar goed, dat is 1 fout eruit halen.

Wat vind je van wat ik hierboven zei, dat als je kiest voor de tactiek met opkomende backs het tegen een ploeg die zover terugzakt als Roda doet misschien te druk wordt om ook Schone nog daar neer te zetten?

Nogmaals even de disclaimer: ik zie liever Poulsen ook niet spelen, maar zou het wel snappen als dat de overweging was. Dan is het niet zo heel vreemd.
HR
Was ook een fout van blind maar Poulsen staat er dan om het te corrigeren ipv meelopen wat ie nu deed.

wat drukte in het midden betreft heb je opzich gelijk in maar ik ben dan ook geen groot fan van opkomende backs als ze zo traag zijn als Blind en niet echt een goede voorzet hebben of van Rhijn die er gewoon een stuk minder van lijkt te houden dan van der Wiel wat betreft opkomen. Je ziet hem vaak al een voorzet geven terwijl die eigenlijk nog een stuk verder moet opkomen.

[Dit bericht is veranderd door raptor1979 (op 25 november 2012 15:06:21).]
HR
HR

DarkChild
Moderator

Droomaankoop: Johnny Heitinga
Reg.: 27 juni 2002

raptor1979 schreef:

(...)

Was ook een fout van blind maar Poulsen staat er dan om het te corrigeren ipv meelopen wat ie nu deed.

wat drukte in het midden betreft heb je opzich gelijk in maar ik ben dan ook geen groot fan van opkomende backs als ze zo traag zijn als Blind en niet echt een goede voorzet hebben of van Rhijn die er gewoon een stuk minder van lijkt te houden dan van der Wiel wat betreft opkomen. Je ziet hem vaak al een voorzet geven terwijl die eigenlijk nog een stuk verder moet opkomen.
HR
Exact, omdat de rest van het elftal niet goed staat (of simpelweg niet goed genoeg is) moet er aanvallend veel te veel komen van de backs. En dat zijn aardige voetballers aan de bal, met name Blind, maar geen Roberto Carlos 2.0 varianten met een extra zuurstoffles op de rug.
Iedere tegenstander met een beetje snelheid op de flank focust zich op de ruimte achter Van Rhijn en met name Blind.
HR
HR

nogzonidioot
Geselecteerd voor Oranje

Droomaankoop: Lionel Messi
Reg.: 7 mei 2009

Wanneer neemt de Boer eens een harde beslissing of drie, wanneer stopt hij eens met spelers eindeloos de hand boven het hoofd te houden?

Is hij bezig om de aankopen van hem en het TH te beschermen zodat hij niet afgaat tegenover de directie? Of houd hij ze erbij zodat hij ze kan rechtvaardigen tegenover de rest van het TH, die misschien wel twijfels hadden bij de aankoop?

Het wordt zo langzamerhand echt tijd om afscheid te nemen, afscheid te nemen van Poulsen, Boerrigter en doe Sigthorsson er ook nog maar bij. Gewoon in een packagedeal naar Heerenveen ofzo, al moeten we waarschijnlijk bijbetalen.
HR
HR

champy95
Legende

Uit: Brussel
Reg.: 26 oktober 2002

nogzonidioot schreef:

Wanneer neemt de Boer eens een harde beslissing of drie, wanneer stopt hij eens met spelers eindeloos de hand boven het hoofd te houden?

Is hij bezig om de aankopen van hem en het TH te beschermen zodat hij niet afgaat tegenover de directie? Of houd hij ze erbij zodat hij ze kan rechtvaardigen tegenover de rest van het TH, die misschien wel twijfels hadden bij de aankoop?

Het wordt zo langzamerhand echt tijd om afscheid te nemen, afscheid te nemen van Poulsen, Boerrigter en doe Sigthorsson er ook nog maar bij. Gewoon in een packagedeal naar Heerenveen ofzo, al moeten we waarschijnlijk bijbetalen.
HR
Misschien een weddenschap afgesloten met Ronald. Wedden dat we ook kampioen worden met spelers als Boerrigter en Poulsen.

Ik zie eigenlijk geen andere logische verklaring.
HR
HR

BassieAdam
Moderator

Droomaankoop: -
Reg.: 8 juli 2003

raptor1979 schreef:

(...)

HR
(ook voor Darkchild dit)

Eens, maar dat heeft verder weinig met Poulsen te maken als wel een discussie over hoe je je backs gebruikt. Het gevolg van deze keuze is overigens wel dat Poulsen beter te 'hebben' is met zo'n speelstijl, kies je voor de 'drukkende' VM is wellicht weer een andere tactiek nodig, en moet je dus eigenlijk ook naar hele andere buitenspelers, want niet alleen Boerrigter is geen 'klassieke' buitenspeler van buitenom (vanaf rechts dan), Fischer is dat ook niet.

Misschien hebben we gewoon de spelers (nog) niet voor dat soort spel.

Denk dat we het redelijk eens zijn overigens :). Maar wil maar zeggen dat het niet heel erg onlogisch was dat ie Poulsen niet wisselde, wat door sommigen hier als onbegrijpelijk werd bestempeld. Denk dat dat nog wel meevalt, is wel te begrijpen, maar de keus draait dan om meer dan alleen Poulsen denk ik.
HR
HR

Van de film
Legende

Reg.: 30 november 2003

BassieAdam schreef:

Eens, maar dat heeft verder weinig met Poulsen te maken als wel een discussie over hoe je je backs gebruikt. Het gevolg van deze keuze is overigens wel dat Poulsen beter te 'hebben' is met zo'n speelstijl, kies je voor de 'drukkende' VM is wellicht weer een andere tactiek nodig, en moet je dus eigenlijk ook naar hele andere buitenspelers, want niet alleen Boerrigter is geen 'klassieke' buitenspeler van buitenom (vanaf rechts dan), Fischer is dat ook niet.

HR
Dit snap ik niet. Hoezo hebben we een andere tactiek nodig als we met een 'drukkende' VM spelen?
HR
HR

DarkChild
Moderator

BassieAdam schreef:

(...)

(ook voor Darkchild dit)

Misschien hebben we gewoon de spelers (nog) niet voor dat soort spel.

Denk dat we het redelijk eens zijn overigens :). Maar wil maar zeggen dat het niet heel erg onlogisch was dat ie Poulsen niet wisselde, wat door sommigen hier als onbegrijpelijk werd bestempeld. Denk dat dat nog wel meevalt, is wel te begrijpen, maar de keus draait dan om meer dan alleen Poulsen denk ik.
HR
Als aanvulling op de vraag van Film, let maar op straks tegen PSV (ervanuitgaande dat De Boer niets verandert)

Die laten Narsingh en Mertens diep staan om vanuit Blind en Van Rhijn te opereren, 'slot op de deur' Poulsen corrigeert namelijk niets.

De ruimtes op het (midden)veld zullen weer enorm worden, met het verschil dat ik PSV wél instaat zie het uit te spelen.

Maar ik mag hopen dat mijn tussenzinnetje niet klopt en De Boer de veldbezetting wel degelijk verandert.
HR
HR

BassieAdam
Moderator

Van de film schreef:

(...)

Dit snap ik niet. Hoezo hebben we een andere tactiek nodig als we met een 'drukkende' VM spelen?
HR
Niet andere tactiek, maar andere nuance verschillen, de buitenspelers hebben meer actie nodig. Fischer kan dat wel, maar doet de actie naar binnen. In ieder geval moet de tactiek dan minder gefocust zijn op de opkomende backs, want die zorgen ervoor dat de VM ook meer terughoudend gaat spelen (naast dat Poulsen dit automatisch doet overigens).

Ik denk dat als je met een drukkende VM speelt de backs veel minder 'diep' zullen moeten gaan. Maar dat is nou net weer wel de reden dat Blind het beter doet dit jaar.

@Darkchild: denk dat je gelijk hebt, tegen PSV zou ik een Schone op VM logischer vinden dan tegen Roda gek genoeg.
HR
HR

Quido
International

Vak: -
Reg.: 10 juli 2003

DarkChild schreef:

(...)

Als aanvulling op de vraag van Film, let maar op straks tegen PSV (ervanuitgaande dat De Boer niets verandert)

Die laten Narsingh en Mertens diep staan om vanuit Blind en Van Rhijn te opereren, 'slot op de deur' Poulsen corrigeert namelijk niets.

De ruimtes op het (midden)veld zullen weer enorm worden, met het verschil dat ik PSV wél instaat zie het uit te spelen.

Maar ik mag hopen dat mijn tussenzinnetje niet klopt en De Boer de veldbezetting wel degelijk verandert.
HR
Exact. Niet voor niks dat we na de wedstrijd tegen NAC-thuis ontzettend kwetsbaar zijn (en moeilijk kunnen voetballen). Heeft veel, zo niet alles, te maken met de tactische variant die toen steeds meer de hoek om kwam kijken.

[Dit bericht is veranderd door Quido (op 25 november 2012 15:58:44).]
HR
HR

BassieAdam
Moderator

Hoesen dus gewisseld omdat ie overbelast geraakt was dus trouwens
HR
HR

DarkChild
Moderator

BassieAdam schreef:

(...)

Niet andere tactiek, maar andere nuance verschillen, de buitenspelers hebben meer actie nodig. Fischer kan dat wel, maar doet de actie naar binnen. In ieder geval moet de tactiek dan minder gefocust zijn op de opkomende backs, want die zorgen ervoor dat de VM ook meer terughoudend gaat spelen (naast dat Poulsen dit automatisch doet overigens).

Ik denk dat als je met een drukkende VM speelt de backs veel minder 'diep' zullen moeten gaan. Maar dat is nou net weer wel de reden dat Blind het beter doet dit jaar.

@Darkchild: denk dat je gelijk hebt, tegen PSV zou ik een Schone op VM logischer vinden dan tegen Roda gek genoeg.
HR
Ik ook, zelfs Enoh vind ik beter (maar dat is puur omdat ik zoals gezegd geen enkele kwaliteit in Poulsen zie die Ajax beter maakt, of de tegenstander nu voor het doel blijft liggen of Ajax onder druk zet)

Maar Poulsen speelt, daar hoeven we niet aan te twijfelen.
Als Ajax dan op dezelfde manier opereert als vandaag wordt het geslacht in de omschakeling, daar ben ik van overtuigd.
Een andere mogelijkheid is een gezapig tactisch schaakspel waarin beide ploegen zullen wachten op degene die de eerste 'move' maakt.
HR
HR

Van de film
Legende

BassieAdam schreef:

HR
Ben ik niet met je eens. Met anita konden we ook prima met aanvallende backs spelen. Een drukkende VM en aanvallende backs kan prima. Dan heb je juist ook fischer nodig als buitenspeler. Ja, dan speel je wel aanvallender, maar ik zie ik veel liever een aanvallender ajax, want ik vind de boer nogal aan de verdedigende kant denken.
HR
HR

raptor1979
Internationale topspeler

Uit: den haag
Reg.: 2 augustus 2010

Ik zei het al in het PSV topic maar ik vrees dat de Boer gaat hopen volgende week op de counter tegen PSV en Boerrigter en misschien ook Lukoki de Ibarra/Reis rol wil laten spelen.
HRHR
HR

BassieAdam
Moderator

Van de film schreef:

(...)

Ben ik niet met je eens. Met anita konden we ook prima met aanvallende backs spelen. Een drukkende VM en aanvallende backs kan prima. Dan heb je juist ook fischer nodig als buitenspeler. Ja, dan speel je wel aanvallender, maar ik zie ik veel liever een aanvallender ajax, want ik vind de boer nogal aan de verdedigende kant denken.
HR
Ik denk dat het wel kan wat je zegt, alleen niet met deze spelers...
HR
HR

Van de film
Legende

BassieAdam schreef:

Ik denk dat het wel kan wat je zegt, alleen niet met deze spelers...
HR
Denk ik wel. Sterker nog, we hebben het aan het begin van dit seizoen gedaan, met schone op die plek.
HR
HR

Lederen Knikker
Legende

Uit: Amsterdam
Reg.: 28 juni 2005

Van de film schreef:

want ik vind de boer nogal aan de verdedigende kant denken.
HR
Lijkt me niet onlogisch gezien zijn vroegere positie en dat zijn voetbalvader van Marwijk is.

Maar Frank moet even het laatste stapje nemen. Hij moet een voetballer daar waar Poulsen speelt neerzetten, eentje die durft om door te dekken. Geen Schone overigens. Maar Frankie moet gewoon door de zure appel heenbijten.

Maar dat zal wel niet gebeuren.
HR
HR

DarkChild
Moderator

Van de film schreef:

(...)

Denk ik wel. Sterker nog, we hebben het aan het begin van dit seizoen gedaan, met schone op die plek.
HR
Dat denk ik ook, het is bovenal een kwestie van durf en overtuiging. Ik deel je mening zeker dat de reflex van De Boer verdedigend en 'aanpassend' is.

Maar het vergt ook harde keuzes en juist dat zie ik hem niet doen. Boerrigter en met name Poulsen zie ik hem niet slachtofferen. En dan mag je met de huidige speelwijze blij zijn met een puntje en hopen op een toevalligheid tegen onze Eindhovense vrienden.
HR
HR

Lederen Knikker
Legende

DarkChild schreef:

(...)

Dat denk ik ook, het is bovenal een kwestie van durf en overtuiging. Ik deel je mening zeker dat de reflex van De Boer verdedigend en 'aanpassend' is.

Maar het vergt ook harde keuzes en juist dat zie ik hem niet doen.
HR
Hij wil het beste van twee werelden en dat gaat meestal niet.
HR
HR

Van de film
Legende

Lederen Knikker schreef:

Lijkt me niet onlogisch gezien zijn vroegere positie en dat zijn voetbalvader van Marwijk is.

Maar Frank moet even het laatste stapje nemen. Hij moet een voetballer daar waar Poulsen speelt neerzetten, eentje die durft om door te dekken. Geen Schone overigens. Maar Frankie moet gewoon door de zure appel heenbijten.

Maar dat zal wel niet gebeuren.
HR
Vooral dat laatste natuurlijk. Verdediger zijn hoeft niet te betekenen dat je dan een verdedigende coach bent, zie guardiola.
Schone is degene die dit op dit moment het beste kan, dus dan moet je die er neer zetten.
HR
HR

DarkChild
Moderator

Lederen Knikker schreef:

(...)
Hij wil het beste van twee werelden en dat gaat meestal niet.
HR
Dat klopt, dat is al het probleem vanaf het begin van dit seizoen, maar eigenlijk ook het begin van het vorige.

Hij wil verzorgd, compact én opportunistisch en gericht op de omschakeling.

(Vorm gegeven in zijn interpretatie van passer/loper/controleur, wat ik hier neutraal/omschrijvend bedoel.)
Dát is De Boers visie en los van wat ik daar inhoudelijk van vind, denk ik dat het voor deze spelers te hoog gegrepen is om dit soort totaal voetbal plus te spelen.
HR
HR

JC-14
Internationale topspeler

Droomaankoop: Lionel Messi
Reg.: 25 september 2009

Van de film schreef:

(...)

HR
We spelen toch helemaal niet met een tactiek? Volgens mij doen we maar wat. En is de opstelling of speelstijl van de tegenstander. Of de kwaliteiten van onze spelers totaal niet relevant voor onze manier van spelen.
HR
HR

Lederen Knikker
Legende

Van de film schreef:

(...)

Vooral dat laatste natuurlijk. Verdediger zijn hoeft niet te betekenen dat je dan een verdedigende coach bent, zie guardiola.

HR
Als je Messi, Iniesta en Xavi in je elftal hebt hoef je je ook niet zoveel zorgen te maken hoe je ploeg staat bij balverlies...want de kans daarop is vrij klein.

Maar je ziet het ook aan Koeman. Heeft hij eindelijk een leuke middenveld met Clasie en Vilehna, blijft hij toch vasthouden aan houthakker Immers.

Tis toch het verdedigende denken wat overheerst.
HR
HR

Derk Johanssen
Icoon

Uit: Enschede
Reg.: 3 mei 2004

BassieAdam schreef:

(...)

Boerrigter eens, Poulsen, tja, speelde hij zo slecht dan? Ben geen fan van m maar vond m vandaag niet slecht. Alternatief zou Schone zijn die gelijk meer vooruit gaat staan, wat het drukker maakt in het centrum. Dat kan tegen zo'n terugzakkende ploeg ook negatief werken, nu speelde je in principe met 3 verdedigers (Moisander, Poulsen, Veltman) waarbij Blind en Van Rhijn doorschoven.

Omdat ook Boerrigter en Fischer veelvuldig naar binnen gaan (oa om ruimte te maken voor Blind/ Van Rhijn) wordt het dan wel heel druk in het centrum.

Denk ik dus.
HR
Poulsen verliest 2x de bal en blijft staan. Poulsen zet niet eens druk op ballen die 'er tussen' vallen. Hij liet weer een paar keer zijn man lopen. Als ik die fouten zie, dan denk ik: zet daan die Boccara of Sporkslede daar neer (of Blind?) en laat die maaar die fouten maken, die leren er nog van.
HR
HR

DarkChild
Moderator

Lederen Knikker schreef:

(...)
Als je Messi, Iniesta en Xavi in je elftal hebt hoef je je ook niet zoveel zorgen te maken hoe je ploeg staat bij balverlies...want de kans daarop is vrij klein.

Maar je ziet het ook aan Koeman. Heeft hij eindelijk een leuke middenveld met Clasie en Vilehna, blijft hij toch vasthouden aan houthakker Immers.

Tis toch het verdedigende denken wat overheerst.
HR
Hoewel we nu afdrijven van De Boer (behoorlijk zelfs) kan ik het in het geval Feyenoord, met een balvast aanspeelpunt als Pelle, wel begrijpen dat Timmers daar als schaduwspits opereert.
Hij heeft diepgang/oog voor de ruimte, komt als enige middenvelder niet ín de bal en redelijk scorend vermogen.
Als ze hem zouden vervangen door een Vormer, dán is het verdedigend gedacht, nu vind ik het een logische keuze

Derk Johanssen schreef:

(...)

Poulsen verliest 2x de bal en blijft staan. Poulsen zet niet eens druk op ballen die 'er tussen' vallen. Hij liet weer een paar keer zijn man lopen. Als ik die fouten zie, dan denk ik: zet daan die Boccara of Sporkslede daar neer (of Blind?) en laat die maaar die fouten maken, die leren er nog van.
HR
Ik snap werkelijk niets van zijn komst. Iedere wedstrijd weer maakt hij het veld lang bij balverlies (uit angst, gewoonte of onkunde)
Als je spreekt in termen van 'slot op de deur' is hij zeg maar het extra knipje. In zijn eentje niet afdoende om de boze dieven buiten de deur te houden, maar in combinatie met een hangslot wellicht net afschrikwekkend genoeg.
Zo heeft hij (veelal in afwachtende 4-4-2 formaties in een 'kommetje') ook zijn hele loopbaan gespeeld.
Maar nu moet hij het alleen doen en blijft er bar weinig over.

[Dit bericht is veranderd door DarkChild (op 25 november 2012 16:39:04).]
HR
HR

Lederen Knikker
Legende

DarkChild schreef:
Hoewel we nu afdrijven van De Boer (behoorlijk zelfs) kan ik het in het geval Feyenoord, met een balvast aanspeelpunt als Pelle, wel begrijpen dat Timmers daar als schaduwspits opereert.
Hij heeft diepgang/oog voor de ruimte, komt als enige middenvelder niet ín de bal en redelijk scorend vermogen.
Als ze hem zouden vervangen door een Vormer, dán is het verdedigend gedacht, nu vind ik het een logische keuze
HR
Ik niet, want Immers is totaal geen passende speler noch goed in de kaats. Heeft vooral loopvermogen en diepgang maar that's it.

Maar we wijken af.

DarkChild schreef:

(...)

Dat klopt, dat is al het probleem vanaf het begin van dit seizoen, maar eigenlijk ook het begin van het vorige.

Hij wil verzorgd, compact én opportunistisch en gericht op de omschakeling.

(Vorm gegeven in zijn interpretatie van passer/loper/controleur, wat ik hier neutraal/omschrijvend bedoel.)
Dát is De Boers visie en los van wat ik daar inhoudelijk van vind, denk ik dat het voor deze spelers te hoog gegrepen is om dit soort totaal voetbal plus te spelen.
HR
De Boer wil inderdaad iets wat bijna onmogelijk is met de huidige spelers. Gezien de verdedigende kwaliteiten (kuch) van de selectie zou ik het vol op de aanval gooien en zoveel en zo diep mogelijk drukken op de helft van de tegenpartij, met het oog om via doelpunten het verschil te maken.

Je loopt dan wel kans tegen een zepert aan te lopen bij counterende ploegen met kwaliteit als Vitesse en PSV, maar dat heb je nu ook door vast te houden aan Poulsen.
HRHR

Deze topic is gesloten en bestaat uit 215 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Omdat de topic niet open is, kan je niet reageren.

Ajax Forums » A - Ajax » Technische staf en bestuur » Frank de Boer [deel 7]

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Pool-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Wie moet er in de spits?

Sigthorsson
Milik
Klaassen
Kishna
Zivkovic
Een ander

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 18,8% dat Fortuna Sittard wint van NAC. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor Ajax-Go Ahead Eagles.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!