Ajax Netwerk
donderdag 2 oktober 2014 - 14:27                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Spelers, opstellingen en verkoopbeleid » Kolbeinn Sigþórsson [deel 2]

HR

Deze topic is open en bestaat uit 303 pagina's: 1 2 3 4 5 6 ... 303 »

HR

0634
Moderator

Vak: -
Droomaankoop: -
Reg.: 2 januari 2006

forumillustratie

Laatste posts deel 1:

quote:HR
liam schreef:

Ik ben het met Rodrigo eens. Sigthorsson is gewoon een goeie spits maar moet F I T zijn. Als deze jongen F I T is dan is hij van grote meerwaarde, daar ben ik zeker van. Het ontbreekt hem aan wat ritme en ik betwijfel of hij al topfit is.

Siem de Jong als spits heeft als meerwaarde dat Ajax beter druk kan zetten. Dat zag je bijvoorbeeld tegen PSV toen ook nog eens Vurnon en Enoh als beesten tekeer gingen. Alleen is Siem geen killer, kan totaal niet aanvallend koppen. Geen echte spits gewoon, kun je hem niet kwalijk nemen.
Kolbeinn, mooie naam overigens, heeft dat wel allemaal. Gewoon een goeie aankoop van Ajax, wat Rodrigo ook zegt: het maximale wat je kunt halen als Ajax, maar hij moet wel echt F I T worden. Dan komt het allemaal vanzelf goed. Dan zul je ook zien dat hij zich ontwikkeld, nog vaster aan de bal wordt, nog wendbaarder etc. Koppen kan hij, bij de eerste paal binnentikken/glijden, hij is beresterk, heeft een verwoestend schot, is vals snel voor iemand met zo'n lijf.
Hij komt soms te hoog in de bal, dat moet hij afleren. Aan die minpuntjes kan geschaafd worden. Voorwaarde is, kan het niet genoeg herhalen, dat hij echt fit wordt en blijft.
HR

bolle2 schreef:

(plaatje)

Goed luisteren Kolbeinn. Van deze kanjer kan je veel leren.
HR

piero schreef:

Geef hem gewoon de tijd. Hij heeft vorig jaar vanaf september niet meer gevoetbald tot april/mei. Ik vind hem als spits redelijk compleet. Goed schot zowel links als rechts, krachtig, kopsterk. Hij moet alleen nog leren de bal bij zich te houden zodat middenvelders kunnen aansluiten. Nog teveel schieten de ballen van zijn voeten wanneer hij met de rug naar het doel staat.
HR
HR
HR

SAMBAL
Bankzitter

Uit: Zuid-Holland
Reg.: 7 augustus 2003

Aangezien het erop lijkt dat er geen centrumspits bijkomt kan het toch niet anders dat Frank de Boer en Ajax een grenzeloos vertrouwen hebben in Kollbein als spits en dus ook in zijn fitheid. Als vervanger gaan we middenvelders of vleugelsspelers gebruiken in de spits. Dat zegt toch wel weer wat. Zelf twijfel ik niet over Kolbeinn zijn kwaliteiten maar ik mag toch hopen dat hij heel en fit blijft dit seizoen. Maargoed ik heb Frank heel hoog zitten dus vertrouw volledig op zijn kennis en mening.
HR
HR

Burzlew
Legende

Uit: Lissabon / Amsterdam
Vak: 410
Droomaankoop: Rafael van der Vaart
Reg.: 3 augustus 2002

Nou, vanavond weer een kans. Het zal een stuk beter moeten dan de laatste paar weken (al was het de laatste pot niet heel slecht).
HR
HR

ElSalvador74 Rode kaart: waarschuwing
Legende

Uit: Amsterdam
Droomaankoop: Klaas-Jan Huntelaar
Reg.: 7 augustus 2004

SAMBAL schreef:

Aangezien het erop lijkt dat er geen centrumspits bijkomt kan het toch niet anders dat Frank de Boer en Ajax een grenzeloos vertrouwen hebben in Kollbein als spits en dus ook in zijn fitheid. Als vervanger gaan we middenvelders of vleugelsspelers gebruiken in de spits. Dat zegt toch wel weer wat. Zelf twijfel ik niet over Kolbeinn zijn kwaliteiten maar ik mag toch hopen dat hij heel en fit blijft dit seizoen. Maargoed ik heb Frank heel hoog zitten dus vertrouw volledig op zijn kennis en mening.
HR
mits fit, is Ziggy naast Guidetti 1 van de weinige spitsen in Nederland waar je als verdediger niet graag tegen speelt denk ik. zo veel dynamiek...
mist alleen een passeeractie op techniek.
hopen op een goeie rechtsbuiten erbij, en dan kan het wel eens het seizoen van Ziggy gaan worden! (mits de Jong dan weer lekker gaat banken)
HR
HR

SAMBAL
Bankzitter

ElSalvador74 schreef:

(...)mits fit, is Ziggy naast Guidetti 1 van de weinige spitsen in Nederland waar je als verdediger niet graag tegen speelt denk ik. zo veel dynamiek...
mist alleen een passeeractie op techniek.
hopen op een goeie rechtsbuiten erbij, en dan kan het wel eens het seizoen van Ziggy gaan worden! (mits de Jong dan weer lekker gaat banken)
HR
Een goede echte rechtsbuiten is bijna een must. Liefst type Narsingh maar dan ook 1 die in de kleine ruimte goed is. Kolbeinn is zo gigantisch kopsterk daar moet gebruik gemaakt van worden.
Nu ook nog Derk fit krijgen en houden dit seizoen en je kan veel goals verwachten. Dat hij geen passeeractie heeft dat neem ik voor lief, genoeg andere kwaliteiten, laat dat passeren maar aan anderen over. Ik twijfel alleen nog over hun fitheid (ook van Derk), dat verhaal over schroeven in de enkels etc lijkt me toch geen goed teken. Benieuwd naar vanavond.
HR
HR

ZionXXX
Idool

Uit: Het schone Huizen
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 14 maart 2006

SAMBAL schreef:

(...)

Een goede echte rechtsbuiten is bijna een must. Liefst type Narsingh maar dan ook 1 die in de kleine ruimte goed is. Kolbeinn is zo gigantisch kopsterk daar moet gebruik gemaakt van worden.
Nu ook nog Derk fit krijgen en houden dit seizoen en je kan veel goals verwachten. Dat hij geen passeeractie heeft dat neem ik voor lief, genoeg andere kwaliteiten, laat dat passeren maar aan anderen over. Ik twijfel alleen nog over hun fitheid (ook van Derk), dat verhaal over schroeven in de enkels etc lijkt me toch geen goed teken. Benieuwd naar vanavond.
HR
Precies lekker bal voor de pot gooien, grote sterke voetballers en techniek is niet nodig, backs hoeven ook niet op te komen, die lopen alleen maar raspaardje Boerrigter in de weg. Leve het 4-4-2

------Sigthorsson---De Jong

Boerrigter----------------Rechtsbuiten

-------Eriksen---Anita

Boilesen-Blind-Alderweireld-Van Rhijn

----------Vermeer

En als we zeggen dat 4-3-3 spelen

Boerrigter---Sigthorsson--rechtsbuiten

---------------------De Jong

-------Eriksen
--------------Anita
Boilesen------------------Van Rhijn
---------Blind-Alderweireld

----------Vermeer

Dan ziet vast niemand het verschil

:I
HR
HR

SAMBAL
Bankzitter

ZionXXX schreef:

(...)

Precies lekker bal voor de pot gooien, grote sterke voetballers en techniek is niet nodig, backs hoeven ook niet op te komen, die lopen alleen maar raspaardje Boerrigter in de weg. Leve het 4-4-2

------Sigthorsson---De Jong

Boerrigter----------------Rechtsbuiten

-------Eriksen---Anita

Boilesen-Blind-Alderweireld-Van Rhijn

----------Vermeer

En als we zeggen dat 4-3-3 spelen

Boerrigter---Sigthorsson--rechtsbuiten

---------------------De Jong

-------Eriksen
--------------Anita
Boilesen------------------Van Rhijn
---------Blind-Alderweireld

----------Vermeer

Dan ziet vast niemand het verschil

:I
HR
Jij leest niet goed man. Het is geen bulykin ofzo. Het is ook weer niet zo dat Kolbeinn een houten klaas is. Nee laten we buitenspelers kopen die alleen maar binnendoor gaan en een kleine wendbare spits😣. We willen toch weer vleugels die voorzetten kunnen geven. Als hij fit blijft zal die je nog gaan verbazen dit seizoen die Kolbeinn, zeker met een goede rechtsbuiten erbij.
HR
HR

Ares
Administrator
Opper Chat Operator

Reg.: 14 maart 2002

SAMBAL schreef:
Jij leest niet goed man. Het is geen bulykin ofzo. Het is ook weer niet zo dat Kolbeinn een houten klaas is. Nee laten we buitenspelers kopen die alleen maar binnendoor gaan en een kleine wendbare spits😣. We willen toch weer vleugels die voorzetten kunnen geven. Als hij fit blijft zal die je nog gaan verbazen dit seizoen die Kolbeinn, zeker met een goede rechtsbuiten erbij.HR
Dat wil ik helemaal niet per se.

De discussie over Sigthorsson heeft in mijn ogen niet zo veel met de kwaliteiten van Sigthorsson te maken, maar meer met een verschil in voetbalvisie. Daarmee bedoel ik dan vooral hoe mensen naar de rol van de spits en de vleugelspelers kijken. Mensen die pleiten voor de ouderwetse buitenspelers die aan de zijlijn staan en van daar (of van de achterlijn) de voorzet moeten geven, pleiten voor Sigthorsson. Tevens zijn dat over het algemeen vinden dat backs verdedigend sterk moet zijn, een punt naar voren op het middenveld willen en pleiten voor een inschuivende centrale man.

Daar tegenover staan over het algemeen de mensen die voor de punt naar achteren kiezen, die de hoge voorzet van de flanken minder belangrijk vinden en die het niet zo relevant vinden wie de doelpunten er in pist. Die groep geeft over het algemeen de voorkeur aan De Jong in de spits, of pleiten voor andere spelers (Klaassen, Özbiliz, Fischer en dergelijke).

De eerste groep ziet het enorm zitten in Boerrigter en Narsingh op de flanken, de tweede groep wat minder. In de aanval is het erg lastig om een compromis te kiezen, hoewel Boerrigter met z'n doelpunten z'n zwakke punten nog wel eens weet te maskeren.
Dat is een beetje de tendens die hier in de topics plaats vindt. Persoonlijk hoor ik bij de tweede groep, bij de mensen die liever De Jong in de spits ziet. Een keuze voor de spelopvatting met Sigthorsson is voor mij een stap achteruit, ongeacht het aantal doelpunten dat hij gaat maken. Ik heb die jongen in de eerste seizoenshelft gezien en ik vond hem voetballend dermate zwak dat ik hem als middenvelder zijnde liever niet in zou spelen. Het is een jongen die niet in de bal zou mogen komen, hij moet vooral als diepe spits acteren. Ik denk dat dit Ajax nog niet ver genoeg is om zonder aanspeelpunt voorin te voetballen. Dus ik zou altijd voor De Jong kiezen.
HR
HR

SAMBAL
Bankzitter

Ares schreef:

(...)

De discussie over Sigthorsson heeft in mijn ogen niet zo veel met de kwaliteiten van Sigthorsson te maken, maar meer met een verschil in voetbalvisie. Daarmee bedoel ik dan vooral hoe mensen naar de rol van de spits en de vleugelspelers kijken. Mensen die pleiten voor de ouderwetse buitenspelers die aan de zijlijn staan en van daar (of van de achterlijn) de voorzet moeten geven, pleiten voor Sigthorsson. Tevens zijn dat over het algemeen vinden dat backs verdedigend sterk moet zijn, een punt naar voren op het middenveld willen en pleiten voor een inschuivende centrale man.

Daar tegenover staan over het algemeen de mensen die voor de punt naar achteren kiezen, die de hoge voorzet van de flanken minder belangrijk vinden en die het niet zo relevant vinden wie de doelpunten er in pist. Die groep geeft over het algemeen de voorkeur aan De Jong in de spits, of pleiten voor andere spelers (Klaassen, Özbiliz, Fischer en dergelijke).

De eerste groep ziet het enorm zitten in Boerrigter en Narsingh op de flanken, de tweede groep wat minder. In de aanval is het erg lastig om een compromis te kiezen, hoewel Boerrigter met z'n doelpunten z'n zwakke punten nog wel eens weet te maskeren.
Dat is een beetje de tendens die hier in de topics plaats vindt. Persoonlijk hoor ik bij de tweede groep, bij de mensen die liever De Jong in de spits ziet. Een keuze voor de spelopvatting met Sigthorsson is voor mij een stap achteruit, ongeacht het aantal doelpunten dat hij gaat maken. Ik heb die jongen in de eerste seizoenshelft gezien en ik vond hem voetballend dermate zwak dat ik hem als middenvelder zijnde liever niet in zou spelen. Het is een jongen die niet in de bal zou mogen komen, hij moet vooral als diepe spits acteren. Ik denk dat dit Ajax nog niet ver genoeg is om zonder aanspeelpunt voorin te voetballen. Dus ik zou altijd voor De Jong kiezen.
HR
Duidelijk Ares, ik behoor inderdaad tot de 1e groep, misschien niet realistisch maar beetje van de oude stempel (beetje wat de Boer in gedachten heeft). De Jong in de spits vind ik ook niet geheel slecht hoor, inderdaad beter voor de middenvelders en het resulteerde natuurlijk wel in 2 kampioenschappen. Toch denk ik dat we met Kolbeinn ook zo kunnen spelen, ik heb het idee dat het er nog niet is uitgekomen, ook vanwege zijn fitheid. Ik denk zelfs dat we hem onderschatten, ik weet de meeste vinden hem overschat. Waar zeg maar de 2e groep naar toe wil is het barca spelletje, zelf denk ik dat dat met onze middelen maar heel miniem mogelijk is al is het fantastisch om te zien. Ik denk zelf dat een combinatie van deze 2 speelstijlen perfect zou zijn maar nu weet ik eigenlijk nog niet waar Ajax aan toe is zeker nu Vertongen weg is en er nog weinig versterkingen zijn. Waar zou de Boer naar toe willen qua type spel? Hij heeft wel een ongekend vertrouwen in Kolbeinn (ook in de Jong en Eriksen). Zeer benieuwd naar welke basis het gaat worden komende weken.
HR
HR

JohnDylan
Idool

Uit: Leiden
Reg.: 13 mei 2007

Juist wanneer Ajax met klassieke buitenspelers speelt horen er twee aanvallende middenvelders opgesteld te staan. Doordat de buitenspelers het veld breed houden ontstaat er namelijk ruimte voor de aanvallende middenvelders om in diep te gaan. Daarbij is het ook niet zo dat met klassieke buitenspelers de backs een verdedigendere rol horen te hebben. De backs moeten nog steeds veelvuldig over de buitenspelers heen komen maar de buitenspeler moeten dan de positie van back innemen, zoals hoort in het totaalvoetbal.

Sigthorsson is veel meer dan een simpele goalgetter (zoals Huntelaar was) en is doordat hij fysiek sterk is en goed kan kaatsen een prima aanspeelpunt. Ajax heeft sinds Kluivert niet meer een spits gehad die zo goed in het Ajax spelletje past als Sigthorsson en als hij dit seizoen fit blijft zal hij kunnen uitgroeien tot een publiekslieveling.
HR
HR

Mijn club AFC Ajax
Administrator

Uit: Ergens op de wereld
Reg.: 29 december 2005

JohnDylan schreef:

Juist wanneer Ajax met klassieke buitenspelers speelt horen er twee aanvallende middenvelders opgesteld te staan. Doordat de buitenspelers het veld breed houden ontstaat er namelijk ruimte voor de aanvallende middenvelders om in diep te gaan. Daarbij is het ook niet zo dat met klassieke buitenspelers de backs een verdedigendere rol horen te hebben. De backs moeten nog steeds veelvuldig over de buitenspelers heen komen maar de buitenspeler moeten dan de positie van back innemen, zoals hoort in het totaalvoetbal.

Sigthorsson is veel meer dan een simpele goalgetter (zoals Huntelaar was) en is doordat hij fysiek sterk is en goed kan kaatsen een prima aanspeelpunt. Ajax heeft sinds Kluivert niet meer een spits gehad die zo goed in het Ajax spelletje past als Sigthorsson en als hij dit seizoen fit blijft zal hij kunnen uitgroeien tot een publiekslieveling.
HR
Met klassieke buitenspeler moet je inderdaad hebben dat de middenvelders bij sluiten bij de spits. Maar het betekend tegelijkertijd dat het middenveld bij balverlies niet meer goed staat. Ik zie liever dat de diepte komt van de buitenspelers en de back en ook nog de spits ipv de middenvelders. De middenvelders moeten in mijn ogen diepte zoeken dmv hun passes, niet door het diep gaan dmv een loopactie.
HR
HR

Ares
Administrator
Opper Chat Operator

Reg.: 14 maart 2002

SAMBAL schreef:
Duidelijk Ares, ik behoor inderdaad tot de 1e groep, misschien niet realistisch maar beetje van de oude stempel (beetje wat de Boer in gedachten heeft). De Jong in de spits vind ik ook niet geheel slecht hoor, inderdaad beter voor de middenvelders en het resulteerde natuurlijk wel in 2 kampioenschappen. Toch denk ik dat we met Kolbeinn ook zo kunnen spelen, ik heb het idee dat het er nog niet is uitgekomen, ook vanwege zijn fitheid. Ik denk zelfs dat we hem onderschatten, ik weet de meeste vinden hem overschat. Waar zeg maar de 2e groep naar toe wil is het barca spelletje, zelf denk ik dat dat met onze middelen maar heel miniem mogelijk is al is het fantastisch om te zien. Ik denk zelf dat een combinatie van deze 2 speelstijlen perfect zou zijn maar nu weet ik eigenlijk nog niet waar Ajax aan toe is zeker nu Vertongen weg is en er nog weinig versterkingen zijn. Waar zou de Boer naar toe willen qua type spel? Hij heeft wel een ongekend vertrouwen in Kolbeinn (ook in de Jong en Eriksen). Zeer benieuwd naar welke basis het gaat worden komende weken. HR
De Boer lijkt inderdaad veel vertrouwen te hebben in Sigthorsson. Persoonlijk denk ik ook dat De Boer bij de eerste groep hoort, zoals ik die hierboven heb beschreven. Bij hem is Boerrigter eerste keus en hij zag ook graag Narsingh komen. Lang zag het er (voor mij) naar uit dat onze voorhoede zou bestaan uit die drie spelers.
Daar achter heeft hij inderdaad veel vertrouwen in Eriksen en De Jong. Daarvan verwacht ik dat De Jong de diepgaande middenvelder is, dat hij diep gaat tot een paar meter achter de ruimte waar hij als spits in de bal komt lopen. Dan kan Sigthorsson diep blijven staan. Wanneer Sigthorsson in de bal komt gelopen kan De Jong besluiten over Sigthorsson heen te duiken, of achter Sigthorsson te blijven zodat die de bal op hem in kan kaatsen. In beide gevallen zal Eriksen de bal in moeten spelen, dat zal de spelverdeler worden van Ajax. Iets wat hij afgelopen seizoen ook al was.

Ik twijfel over de kaatscapaciteiten van Sigthorsson. Hij komt veel te druistig in de bal. Hij lijkt niet snel genoeg op de eerste meters om op tijd in te kunnen houden wanneer hij de bal aangespeeld krijgt. Doordat hij op volle snelheid door blijft gaan knalt de bal te ver van z'n voet af, waardoor hij veel te vaak een persoonlijk duel aan moet gaan. Die jongen zou met zijn fysiek daar veel beter mee om moeten gaan. Het is te trainen, dan zal z'n balaanname ook een stuk beter zijn. Maar dan nog twijfel ik of hij de technische capaciteiten heeft om de bal in één keer goed te hebben liggen.
Daar twijfel ik namelijk aan wanneer ik hem een bal zie kaatsen. Ik ben niet echt onder de indruk van z'n kaats, zoals gezegd. Ook wanneer hij niet in de bal hoeft te komen, wanneer hij wel enigszins druk heeft. Of dat met z'n fitheid te maken heeft betwijfel ik, hoewel het natuurlijk niet uit te sluiten is. We gaan het zien dit seizoen.

Het is een uitstekende spits. De keuze tussen Matavz en Sigthorsson is voor mij ook een hele makkelijke. Sigthorsson is een stuk beter, in heel erg veel aspecten. Daar is voor mij geen twijfel over mogelijk. Alleen zijn er voor het type spelletje dat ik graag zie (en zelf ook graag speel) wel bepaalde eisen. Eén daarvan is dat iedere speler een goede basistechniek heeft. En met diens balaanname zal het voor Sigthorsson bij mij lastig worden.

De keuze tussen de twee verschillende soorten buitenspelers heeft ook invloed op de keuze voor de backs die je kiest. Buitenspelers die aan de zijlijn blijven staan lopen opkomende backs in de weg. Die zullen daarmee op dezelfde positie lopen, wat niet goed is voor je positiespel. Daarmee wordt het lastig om een combinatie tussen de twee speelstijlen te kiezen, in ieder geval per flank. Het kan dat je op links een naar binnen trekkende linksbuiten zet wanneer de opkomende Boilesen daar staat en Boerrigter op stelt wanneer de wat teruggetrokken Dijks speelt. Met Van Rhijn lijkt Ajax voor een wat teruggetrokken rechtsback te kiezen, waar het met Van der Wiel voor een meer naar voren rechtsback kiest. Dat zal je allemaal op elkaar moeten afstellen.
Goed positiespel spelen heeft in mijn ogen dan ook niet zo veel te maken met het Barcelona spelletje. Ik denk dat het meer met een bepaald streven te maken heeft, een streven om zelf ook goed positiespel te spelen. Dat Barcelona dat op dit moment tot in de puntjes heeft verzorgd (hoewel ik het vorig seizoen minder vond dan het jaar er voor) is natuurlijk schitterend. Maar los van Barcelona ben ik een aanhanger van deze filosofie en denkgedachte. Maar daar zijn bepaalde minimumeisen per speler voor nodig. Dat is misschien een onrealistisch droombeeld, misschien is het een ambitieuze gedachte. Ik denk dat Ajax goed moet kijken en gericht moet trainen op bepaalde zaken en vooral geen toezeggingen moet doen op aspecten van die filosofie. Zoals hierboven aangegeven heeft de keuze voor een type speler op rechtsback dan al direct invloed op de keuze voor het type speler op rechtsbuiten. Zo heeft het allemaal met elkaar te maken.

De keuze voor Sigthorsson (hey, als admin moet ik het enigszins on-topic houden :B) zal daarmee ook direct de keuze zijn tussen twee filosofieën. Wanneer ze goed worden uitgevoerd zijn ze allebei mooi om naar te kijken. Persoonlijk vind ik 'mijn' filosofie dan nog een stuk mooier en ik denk dat het ook meer kans op succes heeft. Het gaat namelijk meer van eigen kracht uit. Op balbezit spelen is machtig, het laat de tegenstanders kansloos. Wel heb je daarmee ook goede middenvelders nodig, die een goede inspeelpass hebben. We zijn er dus nog lang niet.
Of De Boer de man is die ons daar heen brengt betwijfel ik. Zoals gezegd denk ik dat hij eerder voor de klassieke buitenspelers kiest met een doelpuntenmaker in het midden. Gezien z'n keuze voor Janssen lijkt hij het veldspel tot de 16 ook niet zo belangrijk te vinden. Z'n keuze voor Enoh geeft ook aan dat hij het voetballende gedeelte in de opbouw niet zo belangrijk vindt. Daarom zal het me ook niet verbazen dat hij het minder interessant vindt dat Sigthorsson voetballend wat zwakker is dan De Jong. Hij lijkt me dan ook onbetwiste eerste keus voor De Boer.
HR
HR

TD-AFCA
Veelbelovend talent

Vak: 414
Reg.: 28 augustus 2011

Ares schreef:

(...)
De Boer lijkt inderdaad veel vertrouwen te hebben in Sigthorsson. Persoonlijk denk ik ook dat De Boer bij de eerste groep hoort, zoals ik die hierboven heb beschreven. Bij hem is Boerrigter eerste keus en hij zag ook graag Narsingh komen. Lang zag het er (voor mij) naar uit dat onze voorhoede zou bestaan uit die drie spelers.
Daar achter heeft hij inderdaad veel vertrouwen in Eriksen en De Jong. Daarvan verwacht ik dat De Jong de diepgaande middenvelder is, dat hij diep gaat tot een paar meter achter de ruimte waar hij als spits in de bal komt lopen. Dan kan Sigthorsson diep blijven staan. Wanneer Sigthorsson in de bal komt gelopen kan De Jong besluiten over Sigthorsson heen te duiken, of achter Sigthorsson te blijven zodat die de bal op hem in kan kaatsen. In beide gevallen zal Eriksen de bal in moeten spelen, dat zal de spelverdeler worden van Ajax. Iets wat hij afgelopen seizoen ook al was.

Ik twijfel over de kaatscapaciteiten van Sigthorsson. Hij komt veel te druistig in de bal. Hij lijkt niet snel genoeg op de eerste meters om op tijd in te kunnen houden wanneer hij de bal aangespeeld krijgt. Doordat hij op volle snelheid door blijft gaan knalt de bal te ver van z'n voet af, waardoor hij veel te vaak een persoonlijk duel aan moet gaan. Die jongen zou met zijn fysiek daar veel beter mee om moeten gaan. Het is te trainen, dan zal z'n balaanname ook een stuk beter zijn. Maar dan nog twijfel ik of hij de technische capaciteiten heeft om de bal in één keer goed te hebben liggen.
Daar twijfel ik namelijk aan wanneer ik hem een bal zie kaatsen. Ik ben niet echt onder de indruk van z'n kaats, zoals gezegd. Ook wanneer hij niet in de bal hoeft te komen, wanneer hij wel enigszins druk heeft. Of dat met z'n fitheid te maken heeft betwijfel ik, hoewel het natuurlijk niet uit te sluiten is. We gaan het zien dit seizoen.

Het is een uitstekende spits. De keuze tussen Matavz en Sigthorsson is voor mij ook een hele makkelijke. Sigthorsson is een stuk beter, in heel erg veel aspecten. Daar is voor mij geen twijfel over mogelijk. Alleen zijn er voor het type spelletje dat ik graag zie (en zelf ook graag speel) wel bepaalde eisen. Eén daarvan is dat iedere speler een goede basistechniek heeft. En met diens balaanname zal het voor Sigthorsson bij mij lastig worden.

De keuze tussen de twee verschillende soorten buitenspelers heeft ook invloed op de keuze voor de backs die je kiest. Buitenspelers die aan de zijlijn blijven staan lopen opkomende backs in de weg. Die zullen daarmee op dezelfde positie lopen, wat niet goed is voor je positiespel. Daarmee wordt het lastig om een combinatie tussen de twee speelstijlen te kiezen, in ieder geval per flank. Het kan dat je op links een naar binnen trekkende linksbuiten zet wanneer de opkomende Boilesen daar staat en Boerrigter op stelt wanneer de wat teruggetrokken Dijks speelt. Met Van Rhijn lijkt Ajax voor een wat teruggetrokken rechtsback te kiezen, waar het met Van der Wiel voor een meer naar voren rechtsback kiest. Dat zal je allemaal op elkaar moeten afstellen.
Goed positiespel spelen heeft in mijn ogen dan ook niet zo veel te maken met het Barcelona spelletje. Ik denk dat het meer met een bepaald streven te maken heeft, een streven om zelf ook goed positiespel te spelen. Dat Barcelona dat op dit moment tot in de puntjes heeft verzorgd (hoewel ik het vorig seizoen minder vond dan het jaar er voor) is natuurlijk schitterend. Maar los van Barcelona ben ik een aanhanger van deze filosofie en denkgedachte. Maar daar zijn bepaalde minimumeisen per speler voor nodig. Dat is misschien een onrealistisch droombeeld, misschien is het een ambitieuze gedachte. Ik denk dat Ajax goed moet kijken en gericht moet trainen op bepaalde zaken en vooral geen toezeggingen moet doen op aspecten van die filosofie. Zoals hierboven aangegeven heeft de keuze voor een type speler op rechtsback dan al direct invloed op de keuze voor het type speler op rechtsbuiten. Zo heeft het allemaal met elkaar te maken.

De keuze voor Sigthorsson (hey, als admin moet ik het enigszins on-topic houden :B) zal daarmee ook direct de keuze zijn tussen twee filosofieën. Wanneer ze goed worden uitgevoerd zijn ze allebei mooi om naar te kijken. Persoonlijk vind ik 'mijn' filosofie dan nog een stuk mooier en ik denk dat het ook meer kans op succes heeft. Het gaat namelijk meer van eigen kracht uit. Op balbezit spelen is machtig, het laat de tegenstanders kansloos. Wel heb je daarmee ook goede middenvelders nodig, die een goede inspeelpass hebben. We zijn er dus nog lang niet.
Of De Boer de man is die ons daar heen brengt betwijfel ik. Zoals gezegd denk ik dat hij eerder voor de klassieke buitenspelers kiest met een doelpuntenmaker in het midden. Gezien z'n keuze voor Janssen lijkt hij het veldspel tot de 16 ook niet zo belangrijk te vinden. Z'n keuze voor Enoh geeft ook aan dat hij het voetballende gedeelte in de opbouw niet zo belangrijk vindt. Daarom zal het me ook niet verbazen dat hij het minder interessant vindt dat Sigthorsson voetballend wat zwakker is dan De Jong. Hij lijkt me dan ook onbetwiste eerste keus voor De Boer.
HR
Ares ik ben het in grote lijn met jou analyse eens. Maar vooral in je laatste alinea mis je het grote plaatje. In een selectie moet je ook verschillende types voetballers hebben. Zo ben ik ook geen fan van de voetballer Enoh, maar als balafpakker is hij zeer nuttig. Ook met Janssen wat een passende speler is, zou ik niet beginnen op het middenveld, maar je kan wel van type spel veranderen tijdens wedstrijden.

Ik denk dat de Boer gewoon een uitgebalanceerde selectie wil hebben. Niet qua leeftijd, want hierbij lijkt hij op van Gaal, maar qua type voetballers.

Keepers - allen niet boven de 1,90 maar meevoetballende keepers

RB - van Rhijn solide back, Ligeon aanvallende back.

RCV - Alderweireld redelijke opbouwer en mandekker, Veltman in de Ooijer rol.

LCV - aankoop? leider achterin, Blind voetballende verdediger, Denswil voetballende verdediger en mandekker.

LB - Boilesen aanvallende back, Koppers solide back, Dijks aanvallende back.

CVM - Anita voetballende VM voor de defensie, Enoh balafpakker.

RCM - Siem de Jong diepgaande middenvelder, Klaassen zie de Jong, Schone spelmaker tussen de linies.

LCM - Eriksen spelmaker tussen de linies, Janssen passende speler, Serero snelle combinatiespel.

RS - Sulejmani binnendoor en combinatiespel, Ozbiliz zie Sulejmani, Lukoki buitenom - diepte.

SP - Sigthorsson afmaker, aankoop?

LS - Boerrigter buitenom diepte, Ebecillio (EXIT), Fischer binnendoor combinatiespel.

Zo kan je met deze jeugdige selectie variëren van type spel tijdens wedstrijden. Wel vind ik dat Blind en Ebecillio moeten worden doorgeselecteerd en 1 vervanger voor Vertonghen gehaald moet worden + back up spits. Rechtsbuiten is geen overbodige luxe, maar dan moet er wel afscheid worden genomen van 1 van de 3 die er nu lopen!
HRHR
HR

AFC_Orange
Icoon

Droomaankoop: Virgil Van Dijk
Reg.: 20 april 2006

Sinds wanneer is Boilesen een aanvallende back. Hij kan zich daar prima positioneren en de bal in het team houden maar hij kan toch vooral verdedigen.
HR
HR

Viktor Fischer
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 13 oktober 2009

Ares schreef:

(...)

HR
Hoezo hoort de spelopvatting betreft het spelen met de punt naar achter zomaar bij De Jong? Ik ben niet perse een voorstander van buitenspelers met krijt onder de schoenen die alleen maar de achterlijn halen, maar ik zou ten alle tijden Sigthorsson in de spits zetten, no matter hoe je speelt.

De grote denkfout die hier mijn inziens vaak wordt gemaakt is omdat De Jong voetballend iets beter is dan Sigthorsson, dat dan meteen ook maar betekent dat hij een voetballende spits is. Daar mist hij namelijk een heel hoop voor. Explosiviteit en handelingssnelheid om er maar eens twee te noemen. We hebben toch allemaal met onze eigen ogen kunnen zien dat de laatste seizoenhelft Ajax vaak voetballend beter was (dankzij Anita en een in megavorm verkerende Vertonghen), maar moeite had om gevaarlijk te worden. Ajax had een zeldzame opleving van Ebecilio nodig thuis tegen Roda om te kunnen winnen, een mislukte voorzet van Aissati tegen PSV thuis om eindelijk op voorsprong te komen, een van richting veranderd schot thuis tegen Groningen zodat Boerrigter er op slag van rust pas de 1-0 kon inprikken, ondanks meer dan 70% balbezit. Ajax heeft 14 keer op rij gewonnen, maar we moeten hier niet vervallen in scorebordjournalistiek. In heel veel van die wedstrijden zat het Ajax beslist niet tegen en werden er echt niet zo heel veel 100% kansen gecreëerd vanuit langdurig balbezit en combinaties.

Alsof Ajax niet in staat is om met de punt naar achter te spelen met Sigthorsson in de spits. Drie fatsoenlijke middenvelders zijn daarvoor veel belangrijker. De Jong of Sigthorsson maakt niet zo heel veel uit. En gezien dat niet heel veel uitmaakt, moet de 'strijd' tussen De Jong en Sigthorsson op andere punten beslist worden en daarin is Sigthorsson in bijna alles de betere. Hij is sneller, sterker, doelgerichter en hij kan beter afmaken.
HR
HR

Schip ahoy Gele kaart: waarschuwing
Icoon

Droomaankoop: Adam Maher
Reg.: 1 november 2008

Viktor Fischer schreef:

(...)

Hoezo hoort de spelopvatting betreft het spelen met de punt naar achter zomaar bij De Jong? Ik ben niet perse een voorstander van buitenspelers met krijt onder de schoenen die alleen maar de achterlijn halen, maar ik zou ten alle tijden Sigthorsson in de spits zetten, no matter hoe je speelt.

De grote denkfout die hier mijn inziens vaak wordt gemaakt is omdat De Jong voetballend iets beter is dan Sigthorsson, dat dan meteen ook maar betekent dat hij een voetballende spits is. Daar mist hij namelijk een heel hoop voor. Explosiviteit en handelingssnelheid om er maar eens twee te noemen. We hebben toch allemaal met onze eigen ogen kunnen zien dat de laatste seizoenhelft Ajax vaak voetballend beter was (dankzij Anita en een in megavorm verkerende Vertonghen), maar moeite had om gevaarlijk te worden. Ajax had een zeldzame opleving van Ebecilio nodig thuis tegen Roda om te kunnen winnen, een mislukte voorzet van Aissati tegen PSV thuis om eindelijk op voorsprong te komen, een van richting veranderd schot thuis tegen Groningen zodat Boerrigter er op slag van rust pas de 1-0 kon inprikken, ondanks meer dan 70% balbezit. Ajax heeft 14 keer op rij gewonnen, maar we moeten hier niet vervallen in scorebordjournalistiek. In heel veel van die wedstrijden zat het Ajax beslist niet tegen en werden er echt niet zo heel veel 100% kansen gecreëerd vanuit langdurig balbezit en combinaties.

Alsof Ajax niet in staat is om met de punt naar achter te spelen met Sigthorsson in de spits. Drie fatsoenlijke middenvelders zijn daarvoor veel belangrijker. De Jong of Sigthorsson maakt niet zo heel veel uit. En gezien dat niet heel veel uitmaakt, moet de 'strijd' tussen De Jong en Sigthorsson op andere punten beslist worden en daarin is Sigthorsson in bijna alles de betere. Hij is sneller, sterker, doelgerichter en hij kan beter afmaken.
HR
Eens.
HR
HR

Vermeers
Vedette

Reg.: 2 februari 2008

Viktor Fischer schreef:

(...)

HR
Precies. Goed verwoord.
HR
HR

Eeuwige liefde
Geselecteerd voor Oranje

Uit: Zaandam
Vak: 428
Reg.: 21 september 2005

Er springen veel ballen te ver van zijn voet af, waardoor hij veel balverlies lijdt..

staat nu wel op de goede plek om binnen te tikken.
HR
HR

Vermeers
Vedette

Reg.: 2 februari 2008

Eeuwige liefde schreef:

Er springen veel ballen te ver van zijn voet af, waardoor hij veel balverlies lijdt..

staat nu wel op de goede plek om binnen te tikken.
HR
Die aanname is echt nog wel aan te leren. Alle overige facetten zoals Victor Fisher hierboven al noemt zijn gewoon ruim voldoende. Blijft hij dit seizoen 'gewoon' fit, dan maakt hij minimaal 20 doelpunten in de competitie. En ook andere spelers zullen dan gewoon goals maken.
HR
HR

Suavimani
Icoon

Uit: Nijmegen
Vak: 408
Reg.: 24 november 2003

Wint veel duels op basis van zijn fysiek, ook niet geheel onbelangrijk. Die aanname moet inderdaad alleen nog stukken beter. Voor de rest doet hij het prima.
HR
HR

Drie Kruizen
Legende

Reg.: 28 november 2004

Suavimani schreef:

Wint veel duels op basis van zijn fysiek, ook niet geheel onbelangrijk. Die aanname moet inderdaad alleen nog stukken beter. Voor de rest doet hij het prima.
HR
Nouja, die aanname wordt natuurlijk niet zomaar stukken beter. Je doet alsof dat wel eventjes aangeleerd kan worden in een paar maanden, maar dat heeft toch ook met balgevoel en talent te maken.
HR
HR

Vanilla ice
Idool

Reg.: 9 september 2007

Ik vind hem uitstekend spelen. Snap de kritiek op z'n eerste aanname niet, want die is gewoon goed.
HR
HR

Mijn club AFC Ajax
Administrator

Uit: Ergens op de wereld
Reg.: 29 december 2005

Vanilla ice schreef:

Ik vind hem uitstekend spelen. Snap de kritiek op z'n eerste aanname niet, want die is gewoon goed.
HR
Hij is nu minder druistig en rent nu niet als een gek naar de bal toe. Inderdaad het valt me echt best mee.
HR
HR

Le Berry
Icoon

Reg.: 3 januari 2009

Vanilla ice schreef:

HR
Helemaal eens. Gewoon een uitstekende spits
HR
HR

knetterspetter
Bankzitter

Reg.: 18 februari 2012

''het valt best mee''

Nou naar mijn inziens valt het allemaal behoorlijk tegen, en niet alleen vandaag :\(
HRHR

Deze topic is open en bestaat uit 303 pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 »

HR
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » A - Ajax » Spelers, opstellingen en verkoopbeleid » Kolbeinn Sigþórsson [deel 2]

HR

Bookmark and Share

HR
clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Ga nu naar de chatbox om met andere fans van gedachten te wisselen over de club!

HR

Ajax Poll

Had Ajax Vermeer naar Feyenoord moeten laten gaan?

Ja, hij verdient een transfer naar zijn keuze
Nee, allesbehalve Feyenoord
Geen mening

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 54,5% dat Heracles Almelo wint van NAC. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina verwachten van Ajax-PEC Zwolle:

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!