Ajax Netwerk
zaterdag 20 maart 2010 - 13:25                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Overige Ajax-onderwerpen » Ajax: Foto's & Verhalen uit de oude doos

HR

Deze topic is verplaatst naar Historie en bestaat uit 15 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »

HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Uit: Cybertron
Vak: -
Reg.: 28 maart 2003

Aargh, die laatste wedstrijd thuis tegen Panathinaikos was ik bij... Dat was ff schrikken! 0-1 door Krzysztof Warzycha, dat verwachte op dat moment niemand. Goal viel ook compleet uit de lucht. Die Grieken in het Olympisch Stadion gingen COMPLEET uit hun plaat!! Gelukkig maakte we die wedstrijd uit in Griekenland goed, mede door een uitmuntende Jari Litmanen. Van Gaal maakte toen ook voor die terugwedstrijd een kalme indruk en liet weten dat Ajax nog altijd goede kansen had door te gaan. Hetgeen dus ook gebeurde. De openingsgoal van Jari was lekker!

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 14 oktober 2003 09:34:01).]
HR
HR

Jerr
Vedette

Uit: Amsterdam
Vak: 102
Reg.: 29 juli 2001

quote:HR
Starscream schreef:

Aargh, die laatste wedstrijd thuis tegen Panathinaikos was ik bij... Dat was ff schrikken! 0-1 door Krzysztof Warzycha, dat verwachte op dat moment niemand. Goal viel ook compleet uit de lucht. Die Grieken in het Olympisch Stadion gingen COMPLEET uit hun plaat!! Gelukkig maakte we die wedstrijd uit in Griekenland goed, mede door een uitmuntende Jari Litmanen. Van Gaal maakte toen ook voor die terugwedstrijd een kalme indruk en liet weten dat Ajax nog altijd goede kansen had door te gaan. Hetgeen dus ook gebeurde. De openingsgoal van Jari was lekker!HR
Ja, memorabele en historische wedstrijd daar in Athene. Prachtige herinneringen en ik denk de beste wedstrijd van Jari Litmanen ooit...
HR
HR

Tscheu La-Ling
Geselecteerd voor Oranje

Vak: 129
Reg.: 29 september 2003

Starscream : Zou ik als ik het lief vraag, een stukje willen zien over Tscheu La-Ling, de geboren pingelaar? Heb de andere stukken ook van jou gelezen..COMPLIMENTEN!
HR
HR

Lijn9
Talent

Vak: 128
Reg.: 5 juli 2003

Jerr schreef:

(...)

Ja, memorabele en historische wedstrijd daar in Athene. Prachtige herinneringen en ik denk de beste wedstrijd van Jari Litmanen ooit...HR
Dat was zelfs een van de beste wedstrijden van Ajax rond die periode. Halve finale in het Spiros Louis stadion, 0-3 werd het toen met twee keer Litmanen en een keer Wooter.
Met een Bogarde die linksbuiten speelden!
Ondanks de 1-0 thuisnederlaag had je toen weer dat gevoel dat Ajax gewoon ging winnen in Athene.
We zaten daar met een mannetje of 500 (gate 31) voor de rest
stijf uitverkocht met 60.000 Grieken. Met Grieken uit Amerika en Australie die speciaal voor deze wedstrijd waren overgevlogen.
HR
HR

de laatste man Rode kaart: waarschuwing
Ballenjongen

Uit: franeker
Vak: 419
Reg.: 30 september 2003

he gaste

hoe kome jullie aan al die foto's als ik vragen mag
als je het weet wil je dan ff een berichie naar me sturen

bedankt namens :ajax :OUD oftewel delaatste man
HR
HR

The Pride Of MokuM
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 30 maart 2002

Allemaal zelf genomen, ik zit al jaren met m'n eigen camera overal langs het veld, ik mis geen wedstrijd, nooit.

Wat dacht jij dan?

ON TOPIC: Die uitwedstrijd was inderdaad schitterend. 0-1 thuis, en dan naar 'de hel van Athene'. Ajax zou het zo moeilijk krijgen, volgens de Grieken had Ajax eigenlijk al geen kans meer. Panathinaikos zou het grote Ajax gaan uitschakelen!
Jari kreeg echter al binnen vijf minuten een kans, en jari zou Jari niet zijn als hij die metee zou verzilveren. Zeker aangezien het een grote wesdtrijd was, want dan mist hij geen kans! Direct 0-1 voor Ajax, en de wedstrijd stond weer helemaal gelijk. Dat hadden de Grieken niet verwacht! Sterker nog, bij nog één goal van AJax zouden de Grieken er óók twee moeten maken!
Lang blijft het 1-0, en als mijn herinneringen mij niet bedriegen komt Ajax nooit echt onder druk te staan. Uiteindelijk is het opnieuw Jari die het vonnis voor de Grieken voltrekt. Een kwartier voor tijd scoort hij zijn tweede van de avond, en kan het bijna niet meer fout gaan voor Ajax. Invaller Wooter vergroot vijf minuten voor tijd de uitslag nog tot 3-0. Ajax staat voor het tweede jaar op rij in de finale van de Champions League! Op weg naar een nieuwe trilogie?

Het antwoord weten we natuurlijk al, dus daar zal ik het verder niet meer over hebben

[Dit bericht is veranderd door The Pride Of MokuM (op 15 oktober 2003 11:09:14).]
HR
HR

Cronos
Bankzitter

Vak: 125
Reg.: 3 juni 2003

Jaaahh die wedstrijd heb ik toen in Antwerpen bekeken, na afloop hard zingend door de stad: Litmanen, woohooh!!!

Alle spoorwegbeambtes bij het station helemaal gek: "Doede astemblieft ruustig" en de NS conducteur "nu morgen feyenooit nog" want die konden ook tegen Rapid Wien de finale van de UEFA cup halen ofzo en toen de vraag "feyenoord, wat is dat?"

Mooie tijden, mooie herinnering, moesten we nog maar eens doen....
HR
HR

Slotervaarter
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 31 augustus 2002

The Pride Of MokuM schreef:

(...) Ajax staat voor het tweede jaar op rij in de finale van de Champions League! Op weg naar een nieuwe trilogie?

Het antwoord weten we natuurlijk al, dus daar zal ik het verder niet meer over hebbenHR
En toch...als we een klein beetje meer geluk tegen Juventus hadden gehad, in Rome, waar Frank de Boer totaal mis zat bij de goal van Ravanelli, en als we een jaar later in de halve finale tegen datzelfde Juventus niet zoveel blessures en pech hadden gehad.....want het Dortmund uit 1997 was absoluut te verslaan...Het was echt mogelijk geweest!

Cliché maar waar, "als..." telt niet in de voetballerij...
HR
HR

Cronos
Bankzitter

Reg.: 3 juni 2003

En als ze allemaal hun plasje hadden moeten inleveren van Juve in 1996 en 1997, het zijn maar geruchten, maar toch....
HR
HR

The Pride Of MokuM
Geselecteerd voor Oranje

Die finale van '96 hadden we best kunnen winnen ja, daar was ik ceht goed ziek van. De halve finale van '97 hadden we idd wat pech met blessures, maar die hadden we denk ik nooit kunnen winnen. 2-1 en 4-1, dat waren behoorlijke afstraffingen hoor... Nog steeds onvoorstelbaar dat Juve die finale van Dortmund verloor, Juve was toen écht goed (de geruchten over dopegebruik wil ik eigenlijk niet eens over nadenken, want doen wordt het behoorlijk zuur ja :C ). Aja en Juve domineerden op dat moment het voetbal in Europa. Beiden hadden het potentieel om de trilogie te kunnen pakken. Juve zat Ajax echter in de weg, maar verloor vervolgens wel twee keer in de finale...
HR
HR

Slotervaarter
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 31 augustus 2002

Okee, dat is waar, het waren inderdaad forse nederlagen. Ik meen me te herinneren dat we thuis compleet werden weggespeeld, met slechts twee tegendoelpunten. Uit stond het elftal een stuk beter en zekerder, maar scoorden zij wel vier keer…

Maar toch mogen we niet vergeten dat Ajax beide wedstrijden niet in de sterkste opstelling speelde. Eigenlijk gold dat vanwege aanhoudend blessureleed en schorsingen voor het hele seizoen 1996/'97...Als je me vraagt wat de sterkste opstelling van het eerste Arena-seizoen was, dan zou ik dat niet één-twee-drie weten. En ja, sowieso was Ajax op zijn retour...

09-04-1997 Halve Finale CL
Ajax - Juventus 1 - 2

Opstelling Ajax: Van der Sar; Melchiot, Blind, F. de Boer, Musampa (Bogarde 27'); Scholten (Wooter 77'), Litmanen, Witschge (Dani 71'); Babangida, R. de Boer, Overmars

Scoreverloop: Amoruso 0-1 (14'), Vieri 0-2 (41')' Litmanen 1-2 (66')

23-04-1997 Halve Finale CL (return)
Juventus - Ajax 4 - 1

Opstelling Ajax: Van der Sar; Melchiot, Blind, F. de Boer, Bogarde; Scholten (Musampa 57'), Litmanen, Witschge (Juan 84'); Babangida, R. de Boer, Van den Bergh

Scoreverloop: Lombardo 1-0 (34'), Vieri 2-0 (36'), Melchiot 2-1 (78')Amoruso 3-1 (79'), Zidane 4-1 (81')

Genoeg oude wonden opengereten voor vandaag...:bang

[Dit bericht is veranderd door Slotervaarter (op 15 oktober 2003 12:35:31).]
HR
HR

rechtsbuiten
Veelbelovend talent

Uit: leiderdorp
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 10 juni 2003

wat een prachtige topic mensen
HR
HR

Jopiler
Moderator

Uit: Hulst
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 19 maart 2001

Die 4-1 tegen Juventus, verschrikkelijk.
Dat 'doping'team van Juve was ijzersterk.
HRHR
HR

Sharkey
Talent

Uit: Den Haag
Reg.: 1 september 2003

Ajax - Milan, de allereerste CL-wedstrijd van Ajax. Het staat me nog zo goed bij. In het Olympisch Stadion, het was pokkeweer, maar het zat stampvol, bij opkomst van de spelers lichtte het stadion prachtig rood op door de vele Bengaalse fakkels die werden afgestoken en door de regen gaf dit een prachtig apart effect.
Milan was de titelverdediger en favoriet, en was weliswaar niet op volle sterkte naar Amsterdam gekomen, maar desondanks stond er toch geen slecht elftal op het veld. De bij Milan teruggekeerde Amsterdammer Ruud Gullit werd bij elk balcontact onthaald met een striemend fluitconcert, het was nog pas geleden dat hij plotsklaps vlak voor het WK van 1994 in de USA niet meer voor Oranje wilde uitkomen.
Misschien mede daardoor raakte hij geen bal, al had dat ook te maken met een youngster Michael Reiziger die Gullit compleet uit de wedstrijd speelde onder begeleiding van mentor en idool Frank Rijkaard. Gullit speelde de wedstrijd dan ook niet uit. Hieronder een mooie foto die de duels goed weergeeft: Gullit in de tang bij Reiziger en Rijkaard. Prachtige foto.
forumillustratie
De wedstrijd eindigde in 2-0 voor Ajax door prachtige goals van Ronald de Boer en Jari Litmanen.
Persoonlijk vond ik dit de mooiste wedstrijd van de drie die Ajax dat seizoen tegen Milan zou spelen, mooier dan de finale zelfs, puur om het feit dat na deze eerste wedstrijd bewezen werd dat Ajax er weer Europees stond en met veel jonge spelers de titelverdediger met vlagen van de mat kon spelen. Toen groeide ook het besef dat Ajax wel een hele mooie dingen kon gaan doen in de CL en aldus geschiedde. :OUD

[Dit bericht is veranderd door Sharkey (op 16 oktober 2003 19:31:29).]
HR
HR

Jerr
Vedette

Vak: 102
Reg.: 29 juli 2001

Sharkey schreef:

Ajax - Milan, de allereerste CL-wedstrijd van Ajax. Het staat me nog zo goed bij. In het Olympisch Stadion, het was pokkeweer, maar het zat stampvol, bij opkomst van de spelers lichtte het stadion prachtig rood op door de vele Bengaalse fakkels die werden afgestoken en door de regen gaf dit een prachtig apart effect.
Milan was de titelverdediger en favoriet, en was weliswaar niet op volle sterkte naar Amsterdam gekomen, maar desondanks stond er toch geen slecht elftal op het veld. De bij Milan teruggekeerde Amsterdammer Ruud Gullit werd bij elk balcontact onthaald met een striemend fluitconcert, het was nog pas geleden dat hij plotsklaps vlak voor het WK van 1994 in de USA niet meer voor Oranje wilde uitkomen.
Misschien mede daardoor raakte hij geen bal, al had dat ook te maken met een youngster Michael Reiziger die Gullit compleet uit de wedstrijd speelde onder begeleiding van mentor en idool Frank Rijkaard. Gullit speelde de wedstrijd dan ook niet uit. Hieronder een mooie foto die de duels goed weergeeft: Gullit in de tang bij Reiziger en Rijkaard. Prachtige foto.
(plaatje)
De wedstrijd eindigde in 2-0 voor Ajax door prachtige goals van Ronald de Boer en Jari Litmanen.
Persoonlijk vond ik dit de mooiste wedstrijd van de drie die Ajax dat seizoen tegen Milan zou spelen, mooier dan de finale zelfs, puur om het feit dat na deze eerste wedstrijd bewezen werd dat Ajax er weer Europees stond en met veel jonge spelers de titelverdediger met vlagen van de mat kon spelen. Toen groeide ook het besef dat Ajax wel een hele mooie dingen kon gaan doen in de CL en aldus geschiedde. :OUDHR
Was idd. een zeer bijzondere wedstrijd. Milan was al een tijd ongeslagen. Ajax heeft die wedstrijd geen moment onder druk gestaan en heeft heel geduldig gespeeld. De beloning kwam vlak na rust via een treffer van oude spits R. de Boer op aangeven van de nieuwe spits Patrick Kluivert.
HR
HR

Sharkey
Talent

Jerr schreef:
De beloning kwam vlak na rust via een treffer van oude spits R. de Boer op aangeven van de nieuwe spits Patrick Kluivert.HR
Goeie combinatie,ja :D. Baresi werd even gek gespeeld. En prachtig afgenaakt met het buitenkantje van de wreef.

Nog een mooi plaatje:
Wie herinnert zich niet de weergaloze slalom door de tevergeefs naar de benen schoppende verdediging van Feijenoord + goal van Jesper 'de vlo' Olsen in de Kuip? :cool
forumillustratie
HR
HR

FoodForThought
Vedette

Reg.: 11 augustus 2003

Ja die herrinner ik me wel. Tegen de *********jes was Olsen altijd op zijn best :B . Dit was wel een hele mooie : een *********je of 4 probeerden hem te raken op knie heup en borst-hoogte, maar natuurlijk lukte dat van geen kant.

Ze zijn allemaal mooi maar dit is 1 van de allermooiste goals van een Ajacied in de kuip gescoord.

Een van mijn eerste europacup-ervaringen in het stadion, was de halve finale wedstrijd om de europa-cup 1, tegen Nottingham Forrest in het Olympisch.

Wat me daarvan nog steeds het meeste bijstaat is dat overvolle vak Engelsen dat 90 minuten lang een keihard gezang aanhield...indrukwekkend, ik heb dat nooit meer meegemaakt. Ook niet in Glasgow 2 jaar terug, terwijl de Celtic-aanhang toch bekend staat als 'verry supporting'. Maar zij begonnen pas met zingen toen plaatsing ze niet meer kon ontgaan, terijl de fans van Forrest gewoon de gehele wedstrijd tekeer gingen.

Verder talloze hoogte- maar ook dieptepunten. '94-'95 als 1 groot hoogtepunt (Triest, waar Ajax nog veel beter voetbalde als in de thuiswedstrijd tegen Milan, en later in '95 de wedstrijd tegen Madrid, die de boeken in kan als beste wedstrijd ooit door Ajax gespeeld.) De vernederingen thuis tegen Tottenham, Porto, Sporting Lissabon, Spartak Moskou en Juventus. De volkomen onverdiende plaatsing voor de volgende ronde in Udine. Het zoet der overwinning in Athene. De mistroostigheid van Zagreb. De heerlijke herhaalde tripjes naar Auxerre en Gent. De heerlijke chaos in Hamburg en Bochum. De glorieuse avonden in Marseille en Zaragosa. De deceptie in Straatsburg. Zomaar een greep uit veel mooie en wat minder mooie ervaringen.

Maar toch, het allermooiste seizoen vindt ik nog steeds '91-'92. Na de verbanning 3 maal in Dusseldorf, 3 maal feest natuurlijk. En meteen die europacup pakken...typisch Ajax. Met Bergkamp die magische staaltjes voetbal liet zien. Met Menzo, de meest populaire Ajax-keeper aller tijden. Met Petterson, een persoonlijke 'all-time favorite'.Met Jonk als fluwelen vormgever. Met Winter in zijn topdagen. Met v. Gaal die toen echt heel veel indruk maakte en Ajax weer daar bracht waar het hoort. In die tijd was Ajax echt "Art".

Het voetbal is in andere tijden zelfs beter geweest, maar de uitstraling van heel Ajax, dus inclusief supporters, was nooit zo indrukwekkend geweest als in die dagen en ik vraag me af of die mate van klasse, bluf en flair, welke er toen vanaf dropen, ooit nog eens bereikt zal gaan worden.
HR
HR

de_Timmerman
Ballenjongen

Uit: Diemen
Vak: 428
Reg.: 5 oktober 2003

weinig foto's te vinden van mijn favoriet Tscheu la Ling. Ben nog op zoek naar een advertentie van Puma waarin hij zeer stijlvol stond afgebeeld. Ik heb daar destijds een poster van gehad (1,50 m hoog) en ben die helaas kwijtgeraakt.
forumillustratie
forumillustratie

[Dit bericht is veranderd door de_Timmerman (op 17 oktober 2003 14:28:09).]
HR
HR

AJAX1973
Ballenjongen

Uit: Rotterdam
Reg.: 3 oktober 2003

j00die schreef:

(...)

K heb nog geen plaatjes, maar weet nog wel een hele mooie krantekop te herinneren.....

Uit de spaanse kranten: Real Koninklijke, Ajax Keizerlijke

:ja :jaHR
Geweldige wedtsrijd was dat! (als we het over dezelfde hebben)
Het was in het Bernabeau stadion en die Madrilenen werden helemaal weggespeeld. We hadden niet met grote cijfers gewonnen, maar had makkelijk gekund. Na afloop kreeg AJAX een staande ovatie van het publiek. Die wedstrijd werd ook wel de "ufo-wedstrijd" genoemd. AJAX was buitenaards goed bezig... :B
HR
HR

Sharkey
Talent

de_Timmerman schreef:

weinig foto's te vinden van mijn favoriet Tscheu la Ling. HR
Ik vond deze nog. Aparte foto, samen met René van der Gijp. :I
forumillustratie

En ik vond nog een leuke potretje van onze huidige trainer :D
forumillustratie

[Dit bericht is veranderd door Sharkey (op 17 oktober 2003 10:36:24).]
HR
HR

Tscheu La-Ling
Geselecteerd voor Oranje

Vak: 129
Reg.: 29 september 2003

forumillustratie

Tscheu La Ling is de laatste artistieke voetballer die het huidige topvoetbal rijk is. Een even sierlijke als onberekenbare balkunstenaar.
HR
HR

Sharkey
Talent

forumillustratie
Hier stapt Ajax winnend van het veld (lees:modderbad) van Fenerbahçe af, een EC1 wedstrijd uit 1968. Alles werd door de Turken aangegrepen om Ajax het voetballen onmogelijk te maken, maar tevergeefs, het werd 0-2.
Dit soort sfeerfoto's vind ik ook prachtig.
HR
HR

The Pride Of MokuM
Geselecteerd voor Oranje

Zeker prachtige foto! Heerlijk die legendarische beelden, die zie je niet zo vaak. Keep the good work up!
HR
HR

Sharkey
Talent

contract of the century schreef:

heel leuk, jammer, ik heb die foto van rijkaard en kluivert samen ook ergens gezien maar kan hem nu niet meer terugvinden, erg jammer...HR
Hij stond in het openingsnummer van het Ajax magazine van dit jaar en ik heb 'm maar even ingescand voor dit mooie topic.
forumillustratie
HR
HR

Sharkey
Talent

ernie09 schreef:
en de mistwedstrijd op 7 december 1966 (Ajax - Liverpool 5-1)
(plaatje)HR
Legendarische wedstrijd waar altijd nog vaak over wordt gesproken. Minstens zo knap was de return in Liverpool waar het 2-2 werd en Ajax tot 4 minuten voor tijd nog op 1-2 voorsprong had gestaan.
Wat misschien ook weinig mensen herinneren is dat het in Liverpool ook mistig was. Jammer genoeg heb ik van dat duel nooit bewegende beelden gezien. We moeten het doen met foto's; maar dat is ook mooi.

Danny Muller aan de bal in een sfeervol mistig Anfield
forumillustratie

[Dit bericht is veranderd door Sharkey (op 18 oktober 2003 16:25:34).]
HRHR

Deze topic is verplaatst naar Historie en bestaat uit 15 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Omdat de topic niet open is, kan je niet reageren.

Ajax Forums » A - Ajax » Overige Ajax-onderwerpen » Ajax: Foto's & Verhalen uit de oude doos

clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Battle tegen deze posters

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Op dit moment zitten er 4 bezoekers in de chatbox. Het onderwerp is "Zondag 1230 uur RKC Waalwijk - AFC Ajax".

HR

Ajax Poll

Wordt Ajax nog kampioen?

Ja
Nee
Weet niet
Geen mening

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 87,1% dat Feyenoord wint van Vitesse. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor RKC Waalwijk-Ajax.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!