Ajax Netwerk
vrijdag 19 maart 2010 - 01:21                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Overige Ajax-onderwerpen » Ajax: Foto's & Verhalen uit de oude doos

HR

Deze topic is verplaatst naar Historie en bestaat uit 15 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 15 »

HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Uit: Cybertron
Vak: -
Reg.: 28 maart 2003

Amstelcup finale 1998 AJAX-PSV 5-0(!!)

forumillustratie

Een schitterende dag in de Kuip. Lekker in het zonnetje met blote bast kijken naar wat een voor ons prachtige finale zou worden. Wat een feest! 1998 bleek sowieso een mooi jaar, want de dubbel winnen is altijd lekker! De finale moest worden gespeeld tegen het toch sterke PSV. Tijdens de wedstrijd bleek daar helemaal niks van en Ajax rolde de Eindhovenaren ogenschijnlijk gemakkelijk op! Het werd een zeer overtuigende 5-0 voor ons! De goals werden gescoord door Tijani Babangida (zie foto), Shota Arveladze en drie keer Jari Litmanen. Het mooist vond ik misschien nog wel het feestje wat na de wedstrijd werd gevierd met de spelers. Een mooie dag!!! Was alleen wel verbrand…
HR
HR

j00die
Talent

Uit: Purmerend
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 1 december 2001

quote:HR
Starscream schreef:

Een kop in de Telegraaf boven het wedstrijdverlag luidde als volgt:

"AJAX zet Real Madrid als een kind in de hoek"HR
K heb nog geen plaatjes, maar weet nog wel een hele mooie krantekop te herinneren.....

Uit de spaanse kranten: Real Koninklijke, Ajax Keizerlijke

:ja :ja
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Ode aan Patrick Kluivert

Aangezien ikzelf altijd een grote fan van Kluivert ben geweest en natuurlijk nog steeds ben het volgende stuk.

forumillustratie

Patrick Steven Kluivert werd geboren op 1 juli 1976 in Amsterdam. Een toekomstig Ajax spits was geboren en was nog Amsterdammer ook. In de Ajax jeugd werd zijn talent al snel gezien, al had hij nog wel eens moeite met de discipline. Desalnietemin doorliep hij de Ajax jeugd vrij soepel en een debuut in Ajax 1 was slechts een kwestie van tijd.

forumillustratie

Zijn debuut was in 1994 in de gewonnen wedstrijd voor de Nederlandse Supercup, tijdens de met 4-0 gewonnen wedstrijd tegen Feyenoord. Zoals veel Ajax debutanten scoorde Kluivert ook in zijn allereerste wedstrijd. Hij prikte met de punt van zijn schoen de bal in de verste hoek. Het debuut van Kluivert was stiekem ook te danken aan PSV die de slag om Ronaldo had gewonnen van Ajax. Zodoende werd Kluivert vanuit de jeugd doorgeschoven en met Kanu nog achter de hand bleek dit een gouden greep. De mooiste lange neus die Ajax trok naar PSV was in hetzelfde seizoen: Patrick Kluivert maakte het winnende doelpunt in een verregende wedstrijd in het Olympisch Stadion tegen PSV. Ronaldo kwam er niet aan te pas. Het publiek smulde ervan, hoe nat we ook waren. Mooi dat ik daar bij ben geweest.

De techniek van Kluivert stelt hem in staat regelmatig voor oogstrelende balaannames te zorgen en kan vanuit het niets ploegmakkers in scoringsposities zetten. Toch krijgt Patrick mede daarom wel eens de kritiek geen echte goalgetter te zijn. Maar de techniek is die van een echte Ajacied. Kijk maar naar zijn voorgangers en de nieuwe lichting jeugdig Ajax talent.

Hij was de grote belofte van Nederland. Hij past naadloos in het Ajax rijtje: Cruijff, Van Basten, en dan Kluivert. Hij heeft al meer prijzen gewonnen waar de meeste voetbalspelers alleen maar van dromen en toch is hij nog relatief jong.

forumillustratie

In 1997 verliet hij Ajax om bij AC Milan te gaan spelen, waar zijn ‘maatjes’ Davids, Bogarde en Reiziger al eerder naartoe waren vertrokken. Kluivert vertrok van het succesvolle jaren 90 team relatief laat en bleef Ajax nog even trouw. Immers; Finidi, Kanu, Davids, Bogarde, Reiziger en Seedorf waren reeds vertrokken. Door blessures kwam hij bij AC Milan niet veel aan spelen toe. De Serie A club kocht nieuwe spitsen en Kluivert begreep dat hij overbodig was.

forumillustratie

Ex-Ajax, maar op dat moment Barcelona coach Louis van Gaal haalde zijn pupil Kluivert naar Spanje en de spits werd uit zijn lijden verlost. In het begin had hij wat problemen met scoren, maar later werd hij een waardevolle speler voor Barcelona. Kluivert dwong met z’n goede spel Sonny Anderson naar de bank. Van Gaal werd ontslagen en het publiek keerde zich tegen de Nederlanders. Alleen Kluivert en in mindere mate Cocu hadden krediet opgebouwd bij de socio’s. Louis van Gaal werd na zijn mislukte missie wereldkampioen te worden met Oranje wederom de coach van Barcelona nadat hij eerder ontslag nam na teleurstellende resultaten. Van Gaal en Kluivert werden weer verenigd.

forumillustratie

Zijn debuut in Oranje was op 16-11-1994 tegen Tsjechië (0-0). Hij speelde voor het Nederlands Elftal tijdens de EK’96, WK’98 en EK'00. Tijdens EK’96 mocht hij invallen (had nog geen basisplaats in Oranje) tijdens de schandalige vertoning tegen Engeland. Patrick viel samen met Cocu in en scoorde een beslissend doelpunt. De 1-4. Door deze eretreffer eindigde we wel boven Schotland en gingen we door doelsaldo toch door naar de volgende ronde. We haalden dit toernooi uberhaubt met de hakken over de sloot. Er was een beslissingswedstrijd tegen Ierland voor nodig. Oranje won met 0-2 door twee doelpunten van Kluivert. Zijn naam was weer iets meer gevestigd. Tijdens het WK in Frankrijk liet hij z’n talenten zien aan de wereld. Door zijn goals tegen Argentinië en Brazilië belandde het Nederlands Elftal op de vierde plaats.

EURO 2000 werd een toernooi van gemengde gevoelens. Hij werd met 5 goals gedeeld topscorer van het toernooi. In de halve finale tegen Italië miste hij een penalty, net nadat Frank de Boer er ook één had gemist. Na de verlenging ging Nederland weer de boot in na penalty's. Na EURO '92 '96 en WK'98 verloor het Nederlands Elftal weer na penalty's. Kluivert werd door 'de kenners' in het 'het team van het toernooi' opgenomen. Bovendien heeft Patrick Kluivert een ander vizier in het zicht: topscorer aller tijden van Oranje. Hij staat nu met 37 doelpunt gelijk met een andere Ajacied: Bergkamp. Patrick Kluivert heeft echter nog zat tijd om zijn doelpuntenaantal op te schroeven in Oranje. Voorlopig vormt daarin niemand nog een bedreiging.

In 1994,’95 en ’96 werd hij landskampioen met Ajax. Hij won ook de Champions League waar hij met zijn puntertje de winnende treffer scoorde tegen AC Milan. Ook de Wereldbeker sleepte hij met Ajax binnen, na penalty’s werd Gremio verslagen. In 1996 bereikte Ajax en Kluivert weer de finale van de Champions League, maar nu werden ze verslagen door Juventus na penalty’s. Kwam al het succes en roem niet wat te vroeg? Hij bleek een supertalent dat het gewicht van zijn nieuwe status moeilijk kon dragen. Incidenten buiten het veld brachten hem in opspraak, zijn overgang naar Milan kwam te vroeg. Uiteindelijk heeft zijn pure talent Kluivert erdoorheen gesleept. Hij is fysiek sterk en beheerst alle facetten van het spel.

Bij Milan ging het dus niet fantastisch en hij won daar dan ook geen enkele prijs. Met Barcelona sleepte hij al wel eens de dubbel binnen. De laatste jaren wil het niet zo vlotten met het Nederlands Elftal en Barcelona. Kluivert scoorde aanvankelijk wel redelijk veel maar de resultaten zijn niet om over naar huis te schrijven. Na teleurstellende jaren onder Serra Ferrer en Charly Rexach waar Barcelona twee keer vierde werd, zwaaide Louis van Gaal weer eventjes de scepter bij Barcelona. Na het ontslag van Van Gaal werd Radomir Antic aangesteld. Ook hij kon het tij niet keren, Barcelona werd in de kwartfinale van de CL uitgeschakeld door Juventus en heeft nog steeds geen uitzicht op een CL-plaats.

De prijzen die Kluivert heeft gewonnen liegen er niet om. Toch valt duidelijk op dat na zijn Ajaxtijd er weinig meer gewonnen is.

SEIZOEN PRIJS/TITEL TEAM
1994/'95 Europa Cup I Ajax
1994/'95 Nederlands landskampioen Ajax
1994/'95 Nederlandse supercup Ajax
1995 wereldbeker clubteams Ajax
1995/'96 Europese supercup Ajax
1995/'96 Nederlands landskampioen Ajax
1995/'96 Nederlandse supercup Ajax
1998/'99 Spaans landskampioen Barcelona

Kluivert zijn toekomst bij Barcelona is onduidelijk, Barça heeft veel geld nodig en Kluivert kon weleens als cash-cow gebruikt worden. Ooit, zo zei Kluivert, zou hij terugkeren daar waar het allemaal begon: AJAX. Of dat nog eens zal gebeuren moeten we afwachten.

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 10 juni 2003 13:41:19).]
HR
HR

Soepkippuhh
Jeugdspeler

Uit: Velsen
Vak: 412
Reg.: 5 mei 2003

Mooi stukje hoor, erg leuk om te lezen!
HR
HR

ROOIE Rode kaart: waarschuwing
Bankzitter

Uit: Westland
Reg.: 22 augustus 2000

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 6 juni 2003 om 21:14:31.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  ICQ 101600587  MSN: rooiejood@hotmail.com
HR
Starscream, kan je wat maken over "De beenbreuk van Martijn Reuser" ? Iedereen weet het nog wel, ik heb er geen foto's van en ook geen tekst..je hoorde het been gewoon kraken uit de boksen van je TV...
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Oefff..., ja, dat weet ik nog. Vooral die schreeuw, Van Gaal z'n blik in z'n ogen vergeet ik nooit meer.

Komende week probeer ik wel even een stukje te maken, alleen moeilijk om er plaatjes van te vinden denk ik. Hulp welkom ;)
HR
HR

Bankzitter

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 7 juni 2003 om 09:09:31.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  ICQ 101600587  MSN: rooiejood@hotmail.com
HR
Niet iets over ze beenbreuk, maar gewoon Martijn Reuser als voetballer..

Over clubliefde gesproken. Het voetbalbloed dat door de aderen van Martijn Reuser stroomt is zeker niet Ajax. Zijn club is Rood-Wit uit Amsterdam-Noord. Ajax is voor hem vooral de snelle weg omhoog.

"Voor mij is Ajax zeker niet de club van mijn dromen. Ajax is gewoon de club waar ik nu bij ben.. Ik ben ook niet iemand als Ronald en Frank de Boer die er nu al voor kiezen om hier jaren te blijven. Ajax is een geweldige club maar ik zou er niet mijn hele leven aan willen wijden"...

Het succes is bij Martijn Reuser niet aan komen waaien. Hij heeft nooit het etiket 'talent' gehad die spelers als Roy, Seedorf of Kluivert wel hadden. Spelers met zo'n etiket worden van jongs af aan beschermd. Reuser niet. Hij heeft altijd moeten vechten en knokken om zich te bewijzen. Wat zijn leeftijd betreft, valt hij net tussen wal en schip. De grote namen waren of jonger of ouder. Hij is de enige die doorgebroken is van zijn leeftijdscategorie. Vooral zijn grote mond heeft een doorbraak bemoeilijkt.

forumillustratie

"Gezeik en geklier zit in mijn karakter. Alle Reusers hebben het, ik dus ook. Ik was echt een type dat van zichzelf altijd vond dat ik alles goed deed, en de anderen alles fout..Ik ben pas laat gaan beseffen dat voetballen bij Ajax niet alleen een spelletje is, maar ook een opleiding"...

Reuser die zichzelf beschouwt als een multifunctionele speler hoopt dit jaar de strijd aan te gaan met de Litmanen, Ronald de Boer en Davids. Als het hem niet lukt een basisplaats te veroveren dan wil ie net als Tarik Oulida en Clarence Seedorf weg bij Ajax. Dat is ook de reden waarom Reuser niet echt ontevreden is met zijn jeugdcontract.

"Ergens moet ik er natuurlijk rekening mee houden dat ik bij Ajax niet doorbreek, en dat ik volgend jaar beter kan opkrassen. Dan is het prettig om niet aan een grote transfersom vast te zitten, hou je er zelf meer aan over. Zo ging het met Seedorf ook. En financieel heb ik het nu ook niet slecht hoor. Die premies van de Champions League, dat tikt ook aardig aan"... HR
[Dit bericht is veranderd door ROOIE (op 7 juni 2003 09:11:06).]
HR
HR

Caboro
Ballenjongen

Uit: Peoples Republic of Teesside
Vak: 116
Reg.: 4 juni 2003

schitterende foto van de Meer HRT echt kippvel, heb je er nog meer?

Ik heb ook leuke foto's maar snap echt niet hoe ik die hier krijg. Sorry ik ben geen wizkid en wel blond.....
HR
HR

Jari_J
Bankzitter

Reg.: 31 juli 2002

Moet je de FAQ ff lezen, staat alles in. :ja
HR
HR

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 7 januari 2003

Eerst de 'eigenschappen van een foto selecteren (als het een foto van je computer is moet je de foto eerst uploaden, in het computerforum is een topic hierover te vinden).

dan copypaste je de link en ze je daarvoor [img] daarachter zet je dan weer img, met vierhoekige haakjes en met / voor img.
HR
HR

Tarik Oulida
Bankzitter

Uit: Amsterdam (Watergraafsmeer)
Vak: 410
Reg.: 7 augustus 2002

Weet iemand waar een foto van de karatetrap van Van Gaal te vinden is?

EDIT: laat maar ik heb hem al gevonden op pagina 2.

[Dit bericht is veranderd door Tarik Oulida (op 8 juni 2003 12:49:14).]
HR
HR

Braintjuh
Ballenjongen

Uit: Schiedam
Reg.: 25 mei 2003

heY
even een vraag

zijn er mensen die foto;s hebben van Knopper dat die de prijs kreeg van talant van het jaar.

was in het jaar dat litmanen en blind ook afscheid namen van ajax...
HR
HR

The Red Guy
Veelbelovend talent

Uit: Ermelo
Vak: 428
Reg.: 22 juni 2001

Starscream schreef:

Op de foto kun je Dave vd Bergh en Andrey Demtjenko zien zitten die toen nog voor Ajax uitkwamen. De jongen rechts bovenin... Is dat Denny Landzaat van Willem II??? Ik weet het niet zeker, iemand anders?HR
En wat dacht je van de man links van Demtsjenko? Jawel, het is the one and only big bad muthaf*ckin' Robert Gehring! Heeft het geloof ik tot twee wedstrijden in Ajax 1 geschopt. Dacht dat-ie ook nog mocht invallen thuis tegen Real Madrid, een wedstrijd waarin Jari op 4 speelde en Overmars het standbeeld Buyo in de korte hoek versloeg.

[Dit bericht is veranderd door The Red Guy (op 8 juni 2003 19:27:20).]
HRHR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Op verzoek een stuk over Martijn Reuser met daarin zijn beenbreuk verwerkt.

Martijn Reuser, een Amsterdams bluffertje

Martijn Franciscus Reuser werd geboren op 1 februari 1975 in Amsterdam. Als jongeling voetbalde hij voor Rood/wit alvorens hij voor het Rood/wit van Ajax uit zou komen. Martijn Reuser maakte zijn debuut al in het seizoen 1993/’94 op 19 jarige leeftijd. Hij debuteerde in de thuis wedstrijd tegen Besiktas JK op 20 oktober 1993.

forumillustratie

Martijn Reuser is een man voor de ‘10’ positie en heeft de grote pech dat Jari Litmanen die positie bezet. Kansen krijgt hij in zijn eerste twee seizoenen bij Ajax nauwelijks. In twee jaar tijd speelt hij slechts vier wedstrijden. De jonge Reuser maakt wel alles mee van alle successen in de jaren 90. Hij maakt immers deel uit van de selectie die de Champions League, Europese supercup en de wereldbeker wint. Louis van Gaal ziet het wél zitten in Reuser, maar nogmaals; hij heeft de pech dat de basis elf verdomd goed is.

Het seizoen 1995/’96 breekt aan en is voor Reuser cruciaal. Nog een jaar bankzitten zal funest zijn en zijn ontwikkeling doen stokken. Een geluk bij een ongeluk is de blessure die Marc Overmars oploopt tegen De Graafschap. Louis van Gaal geeft Reuser de kans. Hij is elke week de vervanger van Overmars en verdomd; dat doet hij erg goed. In Amsterdam heeft Reuser ‘maar’ zes keer doel getroffen, maar daar zaten dan ook mooie goals tussen.

Reuser laat zien dat Van Gaal een juiste keuze heeft gemaakt. De jonge Amsterdammer blijkt een prima vervanger van Overmars en je kunt al een beetje spreken over een ‘doorbraak’. Iedereen is blij met Reuser en hij begint ook nog eens te scoren. En dan gebeurt het. Hét noodlot. Hij heeft de voorgaande wedstrijden al twee keer gescoord en wil dat in de thuiswedstrijd tegen NEC ook erg graag doen.

24-12-1995 Ajax – NEC

Ajax speelt deze dag thuis tegen de club uit Nijmegen en Reuser is weer overijverig. Hij wil nog meer laten zien dat hij in de basis hoort en in al zijn ijver gaat het fout. De bal wordt tussen de keeper en Reuser ingespeeld. Reuser kan de bal eigenlijk niet meer halen, maar steekt toch zijn been uit. De keeper (Wilfried Brookhuis) gaat ook voor de bal en duikt er bovenop. Het been van Reuser zit er echter onder…

Een harde schreeuw… Heel hard. Van Gaal in beeld, angstig kijkend. Reuser ligt op de grond met zijn hand in de lucht. Hij kijkt op en ziet zijn been. Er zit een hele rare knik in. Hij gaat weer languit liggen en schreeuwt verder.

Thuis zou ik later op tv de herhaling nog een aantal keer voorbij zien komen. Het kuitbeen van Reuser maakt een onmogelijke hoek van 90 graden en ik word bijkans misselijk als ik ernaar kijk. De opkomst van de jonge Reuser was bruut een halt toegeroepen. Het is ook nooit meer echt goed gekomen.

De beenbreuk van Martijn Reuser had tot gevolg dat Ajax per direct Peter Hoekstra overnam van PSV. Hoekstra speelde de rest van het seizoen 95/96, zeker in competitieverband heel aardig. Toch is ook Hoekstra nooit geworden wat men vroeger wel gehoopt had.

Zelf denk ik, terugdenkende aan de toen goed spelende Reuser, dat hij nu misschien een topper was geweest als dat toen niet gebeurd was. Weten zullen we het nooit. Reuser is nooit meer de oude geworden en een topper al helemaal niet.

Toen Morten Olsen kwam viel het doek voor Reuser helemaal. Onder Van Gaal speelde hij zeer veel, maar door Olsen werd Reuser volledig genegeerd. Een vlucht naar Vitesse was het gevolg. Hij kwam samen met Machlas nog even terug, maar kansen kreeg Reuser niet meer. En dat terwijl hij in de voorbereiding op het seizoen 97/98 topscoorder was… Het mocht niet baten. Het verhaal Reuser bij Ajax was ten einde.

1993/'94 Ajax (Ned1) 2 0
1994/'95 Ajax (Ned1) 2 0
1995/'96 Ajax (Ned1) 18 3
1996/'97 Ajax (Ned1) 19 3

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 10 juni 2003 11:45:54).]
HR
HR

Maxwell02
Ballenjongen

Reg.: 10 juni 2003

Starscream schreef:

Op verzoek een stuk over Martijn Reuser met daarin zijn beenbreuk verwerkt.

Martijn Reuser, een Amsterdams bluffertje

Martijn Franciscus Reuser werd geboren op 1 februari 1975 in Amsterdam. Als jongeling voetbalde hij voor Rood/wit alvorens hij voor het Rood/wit van Ajax uit zou komen. Martijn Reuser maakte zijn debuut al in het seizoen 1993/’94 op 19 jarige leeftijd. Hij debuteerde in de thuis wedstrijd tegen Besiktas JK op 20 oktober 1993.

forumillustratie

Martijn Reuser is een man voor de ‘10’ positie en heeft de grote pech dat Jari Litmanen die positie bezet. Kansen krijgt hij in zijn eerste twee seizoenen bij Ajax nauwelijks. In twee jaar tijd speelt hij slechts vier wedstrijden. De jonge Reuser maakt wel alles mee van alle successen in de jaren 90. Hij maakt immers deel uit van de selectie die de Champions League, Europese supercup en de wereldbeker wint. Louis van Gaal ziet het wél zitten in Reuser, maar nogmaals; hij heeft de pech dat de basis elf verdomd goed is.

Het seizoen 1995/’96 breekt aan en is voor Reuser cruciaal. Nog een jaar bankzitten zal funest zijn en zijn ontwikkeling doen stokken. Een geluk bij een ongeluk is de blessure die Marc Overmars oploopt tegen De Graafschap. Louis van Gaal geeft Reuser de kans. Hij is elke week de vervanger van Overmars en verdomd; dat doet hij erg goed. In Amsterdam heeft Reuser ‘maar’ zes keer doel getroffen, maar daar zaten dan ook mooie goals tussen.

Reuser laat zien dat Van Gaal een juiste keuze heeft gemaakt. De jonge Amsterdammer blijkt een prima vervanger van Overmars en je kunt al een beetje spreken over een ‘doorbraak’. Iedereen is blij met Reuser en hij begint ook nog eens te scoren. En dan gebeurt het. Hét noodlot. Hij heeft de voorgaande wedstrijden al twee keer gescoord en wil dat in de thuiswedstrijd tegen NEC ook erg graag doen.

24-12-1995 Ajax – NEC

Ajax speelt deze dag thuis tegen de club uit Nijmegen en Reuser is weer overijverig. Hij wil nog meer laten zien dat hij in de basis hoort en in al zijn ijver gaat het fout. De bal wordt tussen de keeper en Reuser ingespeeld. Reuser kan de bal eigenlijk niet meer halen, maar steekt toch zijn been uit. De keeper (Wilfried Brookhuis) gaat ook voor de bal en duikt er bovenop. Het been van Reuser zit er echter onder…

Een harde schreeuw… Heel hard. Van Gaal in beeld, angstig kijkend. Reuser ligt op de grond met zijn hand in de lucht. Hij kijkt op en ziet zijn been. Er zit een hele rare knik in. Hij gaat weer languit liggen en schreeuwt verder.

Thuis zou ik later op tv de herhaling nog een aantal keer voorbij zien komen. Het kuitbeen van Reuser maakt een onmogelijke hoek van 90 graden en ik word bijkans misselijk als ik ernaar kijk. De opkomst van de jonge Reuser was bruut een halt toegeroepen. Het is ook nooit meer echt goed gekomen.

De beenbreuk van Martijn Reuser had tot gevolg dat Ajax per direct Peter Hoekstra overnam van PSV. Hoekstra speelde de rest van het seizoen 95/96, zeker in competitieverband heel aardig. Toch is ook Hoekstra nooit geworden wat men vroeger wel gehoopt had.

Zelf denk ik, terugdenkende aan de toen goed spelende Reuser, dat hij nu misschien een topper was geweest als dat toen niet gebeurd was. Weten zullen we het nooit. Reuser is nooit meer de oude geworden en een topper al helemaal niet.

Toen Morten Olsen kwam viel het doek voor Reuser helemaal. Onder Van Gaal speelde hij zeer veel, maar door Olsen werd Reuser volledig genegeerd. Een vlucht naar Vitesse was het gevolg. Hij kwam samen met Machlas nog even terug, maar kansen kreeg Reuser niet meer. En dat terwijl hij in de voorbereiding op het seizoen 97/98 topscoorder was… Het mocht niet baten. Het verhaal Reuser bij Ajax was ten einde.

1993/'94 Ajax (Ned1) 2 0
1994/'95 Ajax (Ned1) 2 0
1996/'97 Ajax (Ned1) 19 3HR
Waar speelt ie nu eigenljk?
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Maxwell02 schreef:

(...)

Waar speelt ie nu eigenljk?HR
Ipswich Town.

Volledige loopbaan tot nu toe:

1993/'94 Ajax (Ned1) 2 0

1994/'95 Ajax (Ned1) 2 0

1996/'97 Ajax (Ned1) 19 3

1997/'98 Ajax (Ned1) 1 0

1997/'98 Vitesse (Ned1) 24 6

1998/'99 Vitesse (Ned1) 32 7

1999/2000 Ajax (Ned1) 3 0

1999/2000 Ipswich Town (Eng2) 10 3

2000/2001 Ipswich Town (Eng1) 26 6

2001/2002 Ipswich Town (Eng1) 24 1

2002/2003 Ipswich Town (Eng2)

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 10 juni 2003 12:18:54).]
HR
HR

Rheinfire Rode kaart: waarschuwing
International

Reg.: 8 juni 2003

Dit moment kan ook niet ontbreken...

forumillustratie
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Marc miep miep Overmars

Marc Overmars werd geboren op 29 maart 1973 in Emst. Go Ahead Eagles plukte de jonge Overmars weg bij SV Epe en in het seizoen 1990/’91 maakte Overmars zijn debuut in het betaalde voetbal. Willem II had al snel door dat Overmars een versterking voor de gelederen zou kunnen betekenen en na slechts 1 jaar en 11 wedstrijden Go Ahead contracteerde Willem II de snelle buitenspeler. Overmars maakte indruk bij de Tilburgers en zijn ster steeg snel, want wederom had Overmars maar 1 jaar nodig om te overtuigen. Ajax kocht hem namelijk voor 500.000 gulden van Willem II.

forumillustratie
Overmars in het roodwit van ajax

Overmars maakte zijn debuut voor Ajax in het seizoen 1992/’93 en stond gelijk in de basis. 34 wedstrijden speelde hij en ondanks die korte beentjes bleek hij loeisnel. De bijnamen ‘le TGV’ en ‘Speedy Gonzalez’ waren dan ook snel verzonnen. Bij Ajax heeft Overmars een belangrijk deel uitgemaakt van de succesvolle jaren 90 met als absolute bekroningen de CL winst in 95 met daaropvolgend de wereldcup. Dit heeft hij bij geen enkele andere club ooit nog geëvenaard.

In 1995/’96 was Marc Overmars met zijn mogelijk beste seizoen bij Ajax bezig. In slechts 15 wedstrijden wist hij maar liefst 11 doelpunten te scoren en dat is voor een buitenspeler erg veel. Het noodlot sloeg echter toe in de wedstrijd tegen De Graafschap. Een duel bij de achterlijn leek onschuldig, maar was het niet. Overmars ging neer na een schouderduwtje. Hij staat wel weer op dacht iedereen. Dit bleek niet zo en een zeer, zeer, zeer langdurige revalidatie was het gevolg. Reuser bleek een ideale stand-in, maar brak zijn been al vrij snel. Hoekstra kwam over van PSV.

Typische Overmars goals bij Ajax en later bij Arsenal en Barca zijn de dribbels waarbij hij naar binnen kapt, dreigt en met een korte voetbeweging de bal bij de korte paal binnen prikt. Het zijn lelijke goals om te zien, maar effectief des te meer. Eén van de mooiste goals van Overmars vond ik de goal met Ajax tegen Bayern München in het Olympisch stadion tijdens de Europese zegetocht van Ajax die ons de Champions League winst opleverden.

1996/’97 was het laatste jaar van Overmars bij Ajax. Hij heeft zijn oude niveau na zijn blessure nooit meer gehaald. Niet bij Ajax tenminste. Net op het moment dat ‘het gevoel’ en het ‘ritme’ terug kwamen ging hij naar Engeland. Michael van Praag heeft wel eens toegegeven dit niet chique gevonden te hebben van Overmars. Als dank voor het geduld dat Ajax met hem had vond Van Praag dat Overmars een jaartje langer had moeten blijven. Ondanks Van Praag vertrok Marc toch.

Het afscheid van Ajax viel Overmars zwaar. Om de doodeenvoudige reden dat hij nooit een waardig afscheid heeft kunnen krijgen. Op het moment dat Van Gaal, Bogarde en Kluivert afscheid namen van het publiek had Overmars het moeilijk. Hij zou waarschijnlijk ook gaan, maar het was nog niet zeker. Het gebeurde toch, want hij ging Bergkamp vergezellen in Engeland bij Arsenal. Ajax ontving rond de 15.000.000 gulden voor hem. Een mooi afscheid met Bengaals vuur in een vol stadion is hem bij Ajax niet gegund. Hij heeft de supporters nog wel via brief bedankt in een van onze supportersbladen. Ik weet even niet meer welke.

forumillustratie
Overmars in het shirt van Arsenal. Roodwit bleef belangrijk!

Bij Arsenal wist Overmars zijn oude vorm weer terug te krijgen en op de prachtige velden van Engeland werd hij een publiekslieveling bij de Arsenal fans. Vooral zijn eerste jaar bij Arsenal was een topjaar. Daar waar hij bij Ajax het ritme na de ernstige blessure volledig kwijt was hervond hij dat bij Arsenal. In het seizoen 1997/’98 had hij met 12 treffers een groot aandeel in de doelpuntenproductie bij de club uit Londen.

Nu speelt Overmars, zoals bekend, bij Barcelona. In 2000 vertrok hij naar de Catalaanse club die maar liefst 88.000.000 gulden overmaakte naar de bankrekening van Arsenal. Hij lijkt wat aan snelheid te hebben ingeboet, maar de venijnigheid is er nog steeds. Tegen Wit Rusland liet hij met Oranje nog maar eens zien dat zijn acties nog steeds rendement kunnen opleveren.

Marc Overmars is voor mij een van de iconen van het spelsysteem zoals Van Gaal dat toepaste begin en midden jaren ’90 en ik heb vaak met open mond zitten kijken hoe hij weer een tegenstander aftroefde alsof hij er niet stond. Bij Ajax stond hij voornamelijk linksbuiten, maar rechts kan hij ook uit de voeten, evenals op ‘10’. Dat laatste vind hij voornamelijk zelf…

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 10 juni 2003 15:31:20).]
HR
HR

Bankzitter

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 10 juni 2003 om 17:48:49.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  ICQ 101600587  MSN: rooiejood@hotmail.com
HR
Prachtige stukken van jou Starscream..

Hoe zit het eigenlijk met Sunday Oliseh ?
HR
HR

Juan Rode kaart: waarschuwing
International

Uit: Sterksel
Reg.: 20 april 2000

speelt bij fc. kohl in Duitsland zover ik weet

MY LOVE TO :ajax IS DANNY BLIND
HR
HR

Skywalker
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 7 januari 2003

Daar speelde hij toch voordat hij naar Ajax kwam? Ronde cirkel: Koln / Ajax / Juventus / Borussia / Koln...

[Dit bericht is veranderd door Skywalker (op 10 juni 2003 20:02:25).]
HR
HR

Jimmy86
International

Vak: 129
Reg.: 24 juli 2002

Hij is laatst toch pas naar een andere Duitse club gegaan, omdat ie bij Dortmund geen speeltijd kreeg? Dus Sunday Oliseh heeft ook nog bij Borussia Dortmond gespeeld. Maar ik dacht dat ie naar Wolfsburg ging en niet naar Koln?
HR
HR

Bankzitter

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 10 juni 2003 om 20:20:58.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  ICQ 101600587  MSN: rooiejood@hotmail.com
HR
Mischien leuk idee voor Starscream om iets over hem te verzinnen..ik heb nog wel een spelerskaart + handtekening van hem..

weet er alleen bijna niets meer van, alleen van ze kanonsharde schoten en gekke actie's na een doelpunt!
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Jullie hebben het allemaal fout :)

Sunday Oliseh speelt bij VfL Bochum op dit moment.

Sunday Oliseh (olé olé)

Deze ex-ajacied werd geboren op 14-9-1974. 16 jaar later zou hij al zijn debuut maken in het betaalde voetbal bij FC Luik in België, waar hij vier seizoenen zou spelen voordat hij verkaste naar Italië. Hij speelde daar één seizoen voor Reggiana. Toen kwam pas FC Köln. Daar speelde hij twee jaar, waarvan eentje onder Morten Olsen. Juist ja; onze latere trainer. In het seizoen 1997/’98 haalde Morten Olsen de speler met wie hij dus al in Duitsland had gewerkt naar Amsterdam. Oliseh was Ajacied en ik vond het een imposante gestalte in de verdediging. Dat jaar werden we overtuigend kampioen en wonnen we bovendien de Amstelcup door een 5-0 overwinning in de finale op PSV. De dansjes na afloop zijn bekend. Vooral Benni, Babangida en dus ook Oliseh weten hoe je een feestje moet vieren. De Amstelcup won hij overigens twee keer met Ajax. De andere finale was tegen Fortuna Sittard met 2-0 gewonnen door Ajax.

forumillustratie
forumillustratie

Oliseh was populair in Amsterdam. Er stond dan ook wel wat. Maar toch; in zijn tweede jaar vooral bleek Oliseh toch niet de sterke verdediger die ik dacht dat het was. Oliseh was een bikkel met uitstraling, maar opbouwend was het geen wonder en vooral Europees zakte hij een aantal keer door het ijs door persoonlijke fouten. Desalniettemin werd hij ingelijfd door Juventus. Dat was een behoorlijke stap! Het draaide voor de Nigeriaan echter uit op een grote teleurstelling, omdat hij maar 8 wedstrijden mocht aantreden in de serie A. Wederom na één seizoen veranderde hij van club. Borrussia Dortmund werd zijn nieuwe werkgever, waar hij ‘maar liefst’ 2,5 jaar bleef onder coach en oud Borrussia speler Matthias Sammer. Het laatste half jaar speelde hij voor Bochum. Bij die club heeft hij nu 11 wedstrijden achter zijn naam staan in de Bundesliga.

forumillustratie

Als international speelde hij een belangrijke rol voor Nigeria tijdens het WK 98… Hij maakte daar een schitterende goal die overal in elk land in de ‘top 3’ van mooie doelpunten zou komen te staan. Een dropshot van buiten het strafschopgebied ging hard tegen de touwen. Een schitterende goal. Verdomme… ik weet alleen niet meer wie de tegenstander was… Iemand?

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 11 juni 2003 09:45:15).]
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

(het gevraagde sunday oliseh stukje staat op pagina 6)

Het eerste ABN Amro uitshirt

forumillustratie

In diverse shirt topics is dit uitshirt van Ajax meerdere malen besproken. Nooit zag ik er een plaatje bij, maar nu kwam ik er (eindelijk) eentje tegen. Wim Jonk hier in duel met Robbie Witschge (Feyenoord – Ajax 1992).

Het gele vlak op de schouder (logo ABN?) vond ik erg lelijk. De rest viel me reuze mee. Toch heb ik het shirt nooit willen kopen. Want het jaar erna was er een ander uitshirt, donkergroen/donkerblauw gestreept met gele ‘abn amro’ opdruk. Die vond ik wél erg mooi.

forumillustratie
Bergkamp aan de bal met links Jonk en rechts Robbie Alflen

forumillustratie
Het 2e uitshirt van ABN Amro was al een stuk mooier. Deze vond ik zelfs erg mooi, hoewel veel mensen dit niet met mij eens zijn…)

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 11 juni 2003 11:40:28).]
HRHR

Deze topic is verplaatst naar Historie en bestaat uit 15 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Omdat de topic niet open is, kan je niet reageren.

Ajax Forums » A - Ajax » Overige Ajax-onderwerpen » Ajax: Foto's & Verhalen uit de oude doos

clubgevoel
HR
HR

Man van de Wedstrijd

Kies de Man van de Wedstrijd

HR

Battle tegen deze posters

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Op dit moment zitten er 5 bezoekers in de chatbox. Het onderwerp is "Zondag 1230 uur RKC Waalwijk - AFC Ajax ANC feliciteert Ajax en Jeroen met hun verjaardagen".

HR

Ajax Poll

Wordt Ajax nog kampioen?

Ja
Nee
Weet niet
Geen mening

HR

VoVo

Van de Ajax-fans denkt 0,0% dat Go Ahead Eagles wint van Ajax. Wat denk jij?

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.

HR

Pool

De posters op deze pagina hebben nog geen voorspellingen ingestuurd voor RKC Waalwijk-Ajax.

HR

Oranje Netwerk

Ga nu kijken wat er op Oranje Netwerk te doen is!