Ajax Netwerk
zaterdag 4 juli 2009 - 06:44                      favorieten | nieuwsbrief | RSS RSS
Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Ajax Forums » Overige Ajax-onderwerpen » Ajax: Foto's & Verhalen uit de oude doos

HR

Deze topic is verplaatst naar Historie en bestaat uit 15 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 15 »

HR

ROOIE Rode kaart: waarschuwing
Bankzitter

Uit: Westland
Vak: -
Reg.: 22 augustus 2000

Deze posting is niet nieuw sinds je vorige bezoek Gepost op 19 mei 2003 om 13:25:20.  Profiel  Stuur een email  Stuur een privébericht  Bezoek de homepage  ICQ 101600587  MSN: rooiejood@hotmail.com
HR

quote:HR
sonny silooy in de basis schreef:

hier een prachtige ode aan onze zeeuwse held....

Danny Blind

Een wedstrijd kon hij lezen, dat heeft hij vaak bewezen
Een voorzet kon hij geven, dat liet hij ons beleven
Een goal die kon hij maken, dat waren mooie zaken
Hij was haast niet te stuiten, een mening kon hij uiten
Bewaker op het achterveld, voorin waar hij zich steeds weer meldt
De middenstip daar stond hij als een boom, een speler uit een voetbaldroom
Elk veld dat hij betrad, was een eer voor die mat
Een vechter, een winnaar, een wereldvent, een speler van Ajax die iedereen kent
Altijd tijd voor alle mensen, altijd tijd voor vele wensen
Een leider met rust en zelfrespect, een leider met flair die lekker bekt
Ajax de club waar hij van houdt, daar was hij jaren mee getrouwd
Zoveel gegeven, zoveel gewonnen, zoveel clubs die boden tonnen
Maar hij bleef hier zoals het hoort, geen club die deze speler poort
Die speler met die speciale band, krijgt van ons de gouden hand
Een speler waar een ieder zich in vindt,
dat kan er maar één zijn en die heet Danny BlindHR
Heeft iemand een link waar deze op MP3 te downloaden is? Hij werd toen toch voorgelezen door Joark in een volle Arena..
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Uit: Cybertron
Reg.: 28 maart 2003

Ik miste nog een andere speler in deze topic: Simon Tahamata.

Hij debuteerde, volgens mijn pa althans, als 20 jarige jongen tegen Utrecht in de hoofdmacht van Ajax. De wedstrijd werd met maar liefst 7-0 gewonnen. Betere wedstrijd om je debuut te maken kun je je haast niet indenken. In 1979 maakte Simon Tahamata zijn debuut voor Oranje tegen Argentinie. Na vier seizoenen Ajax vertrok hij naar Belgie om zijn loopbaan voort te zetten. In 1984 kwam hij weer terug om te gaan spelen voor Feyenoord. Gevoelig. Na drie seizoenen vertrok Tahamata wederom naar Belgie om daar zijn loopbaan af te sluiten.

forumillustratie
HR
HR

contract of the century
Moderator
Chat Operator

Uit: Amsterdam
Vak: 411
Reg.: 17 maart 2003

heel leuk, jammer, ik heb die foto van rijkaard en kluivert samen ook ergens gezien maar kan hem nu niet meer terugvinden, erg jammer...
HR
HR

TotallyAJAX
Talent

Uit: Surhuisterveen
Reg.: 31 oktober 2000

Ik heb hier nog 2 plakboeken liggen, met veel foto's uit het seizoen 94-95. Zowel van de competitie als van de Champions League en van de Wereldbeker. Zitten echt een paar hele mooie foto's tussen, ik zal ze wel eens inscannen wanneer onze scanner er weer zin in heeft.
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Edwin van der Sar blij in bad na de Amstelcup winst tegen Fortuna Sittard. Het was overigens een ballenwedstrijd, maar goed, we wonnen de beker wel door twee bevliegingen van Jesper Gronkjaer (met 2 keer een assist van Richard Witschge dacht ik.)

forumillustratie

Samen met Jari de cup omhoog houden…

forumillustratie

Jesper Gronkjaer deed Ajax met 2-0 winnen in een allerbelabberste wedstrijd. Maar het was wel een prijs waar ik persoonlijk erg blij mee was!!

forumillustratie

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 20 mei 2003 16:40:01).]
HR
HR

Slotervaarter
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 31 augustus 2002

Och god ja, de Amstelcupfinale van 1999...een heel klein pleistertje op een grote wond want Ajax eindigde op een beschamende zesde plaats dat jaar...

Helemaal pijnlijk was de huldiging...voor slechts 4000 (vierduizend) man in de Arena...Ik dacht nog, doe dan geen huldiging (en nee, ik was er ook niet bij)
HR
HR

Jerr
Vedette

Vak: 102
Reg.: 29 juli 2001

Heeft iemand een foto van een vol Leidseplein na een huldiging van een kampioenschap??
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Dé goal van Dani tegen Atletico Madrid

19 maart 1997… de return wedstrijd in de kwartfinale Champions League tegen Atletico Madrid… Thuis hadden we met 1-1 gelijk gespeeld. Na een 0-1 achterstand maakte Kluivert de verdiende en verlossende 1-1. Echter, Kluivert zou ook geschorst zijn voor de return…

De return: Ronald de Boer moest bij afwezigheid van Kluivert weer eens opdraven in de spits. Dat deed hij dit seizoen wel vaker. Hoewel bij Ajax voornamelijk rechtshalf, is de positie hem niet vreemd. In de jeugd en bij Twente was dit immers heel gewoon.

Hoe was de opstelling verder?
Van der Sar / Melchiot, Blind, Witschge, F.de Boer / Scholten, Litmanen, Musampa / Babangida, R. de Boer, Overmars

Later zouden Veldman, Dani en Wooter nog in de ploeg komen.

De wedstrijd begon niet goed… We kwamen achter met 1-0 door een goal van Kiko. Ronald de Boer liet echter zien dat hij als spits goed uit de voeten kan door de 1-1 aan te tekenen in de 49e minuut. Deze stand bleef zo tot het eindsignaal. Weer 1-1. Verlenging was het logische gevolg. En wat voor een verlenging…

In de 100e minuut werd één van Ajax’ mooiste goals ooit gemaakt… Ver, ver, ver buiten het strafschopgebied krijgt invaller Dani een balletje aangespeeld van een andere invaller, Nordin Wooter. De Portugees neemt de bal niet aan, maar besluit de bal in een keer op doel te schieten. De bal zeilt lang door de lucht, hij daalt net op tijd en PATS: 1-2!!! Alles wat Ajax was, thuis of op de tribune ging geheel door het lint!!!

forumillustratie
Dani wordt besprongen door Babangida en Ronald de Boer na zijn schitterende goal!

Ajax stond in de halve finale!!! Het werd echter nog benauwend… 5 minuten later stond het in de verlenging alweer 2-2 door een penalty genomen door Milinko… Altetico ging op jacht naar een derde treffer en was daar ook dichtbij…

Maar het was uiteindelijk de nu afgegleden Nigeriaan Tijani Babangida die na handig omspelen van de keeper de beslissende 2-3 op het bord zou zetten. Mooi beeld daarna was de run die de kleine Babangida richting trainer Van Gaal maakte. Een dikke knuffel was het gevolg. Het schijnt dat deze twee heren een speciale band met elkaar hadden.

De halve finale was gehaald, mede dus door de schitterende goal van Dani die ik af en toe nog wel eens terug kijk. Puur genieten. De halve finale tegen Juventus waarin we kansloos ten onder gingen doet daar niks aan af.

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 4 juni 2003 16:13:04).]
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

forumillustratie

5 april 1972, Ajax-Benfica, 1-0

Dit stukje kwam ik op internet tegen, erg lollig!

Sjaak Swart loopt na een vrije trap van Piet Keizer op het juiste moment in en kopt schitterend raak: 1-0.
Zijn commentaar achteraf: “ik moest toch toevallig die kant op.”
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

De productiefste Ajacied aller tijden

Een leuke wetenswaardigheid. Deze topic gaat immers over de oude doos, dus we gaan even heel ver terug:

Piet van Rheenen is de productiefste Ajacied aller tijden.

Van 1929 tot 1942 scoorde hij 272 doelpunten in 235 competitiewedstrijden. Hij is tevens topscorer van Ajax in een enkele wedstrijd. In de kampioensstrijd bij Veendam op 3 april 1932 scoorde hij liefst zeven maal.

Ik kwam het tegen op Internet. Ik wist dit zelf niet eens! Leuk om te weten!

forumillustratie

Piet van Rheenen
HR
HR

Jerr
Vedette

Vak: 102
Reg.: 29 juli 2001

forumillustratie forumillustratie forumillustratie forumillustratie forumillustratie forumillustratie forumillustratie forumillustratie forumillustratie forumillustratie forumillustratie forumillustratie

O.a. zijn goal tegen Panathinaikos, zijn wissel met Bergkamp, Jari's tranen bij zijn afscheid, zijn goals tegen Milan (2x), Jari met Pettersson, Jari met Rijkaard, In actie tegen Volendam.
én...
Zijn goal in 1996 tegen Feyenoord. Van Gaal had hem voor die wedstrijd een week vrijaf gegeven om even rust te houden in Finland, wegens een vormcrisis. Toen hij terug kwam speelde hij 'op 3' tegen Feyenoord en scoorde meteen en gaf een assist. Na dat weekje vrij is hij veel beter gaan presteren, vooral die wedstrijd bij Panathinaikos was écht één van de beste wedstrijden van Jari ooit!

[Dit bericht is veranderd door Jerr (op 24 mei 2003 12:06:35).]
HR
HR

Junkie Doodle
Veelbelovend talent

Reg.: 3 november 2001

bump!

Schitterend topic. Graag nog veel meer tijdens de overzomering.
HR
HR

markakalitmanen
Talent

Uit: Zaandam
Vak: Geen Seizoen Club Card
Reg.: 19 mei 2003

Prachtige fotos van mijn favoriete ajacied ooit JAri Litmane is en blijft :ajax
HRHR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Aaah, ik zie dat mijn topic weer nieuw leven is ingeblazen.

De volgende foto is wederom van Dani.

forumillustratie
Dani scoort zijn allereerste goal voor Ajax tegen Glasgow Rangers en zijn naam was direct gevestigd in Amsterdam

Het was op 16 oktober 1996. De thuiswedstrijd in de Champions League tegen Glasgow Rangers stond op het programma.

Het team dat aantrad: Edwin vd Sar / Marcio Santos, John Veldman, Frank de Boer, Winston Bogarde / Ronald de Boer, DANI, Arnold Scholten / Tijani Babangida, Martijn Reuser, Marc Overmars.

We wonnen met liefst 4-1 door twee goals van Dani. Maar wie in hemelsnaam was dat??? Wie was deze Portugees die zomaar in de basis stond en binnen notime op voorzetten van Overmars Ajax naar 2-0 gekopt had? Op zijn rug stond toen nog “Carvalho”, wat al snel werd gewijzigd in “Dani”. Zo wilde de Portugees dat graag! De overige Ajax doelpunten werden gemaakt door Banbangida en invaller Wooter.

forumillustratie
Dani (op zijn rug nog 'carvalho') wordt bejubeld na zijn openingsgoal door Overmars en Reuser

Later zou Dani in deze CL editie nog een schitterend doelpunt scoren uit tegen Altetico Madrid, al eerder besproken in deze topic.

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 4 juni 2003 16:03:04).]
HR
HR

Slotervaarter
Geselecteerd voor Oranje

Jaaa de wedstrijd met de snelle rode kaart van Paul Gascoigne...

Ik heb ooit een anekdote over deze wedstrijd gehoord, maar weet niet of die waar is..."Gazza" zou na het verlaten van het veld vanwege die rode kaart in de catacomben van de Arena het kantoortje van Van Gaal zijn binnengegaan om vandaaruit rustig met zijn vrouw te bellen...En daar trof Van Gaal hem een kwartiertje later, het was rust, aan, pontificaal met zijn poten languit op het bureau en een ingeschonken drankje uit Louis z'n privé-koelkast in zijn handen, wat tot grote hilariteit leidde...
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Slotervaarter schreef:

Jaaa de wedstrijd met de snelle rode kaart van Paul Gascoigne...

Ik heb ooit een anekdote over deze wedstrijd gehoord, maar weet niet of die waar is..."Gazza" zou na het verlaten van het veld vanwege die rode kaart in de catacomben van de Arena het kantoortje van Van Gaal zijn binnengegaan om vandaaruit rustig met zijn vrouw te bellen...En daar trof Van Gaal hem een kwartiertje later, het was rust, aan, pontificaal met zijn poten languit op het bureau en een ingeschonken drankje uit Louis z'n privé-koelkast in zijn handen, wat tot grote hilariteit leidde...HR
hehehehe, Gazza was (is) er gek genoeg voor. Als je die verhalen van Aron Winter hoorde (speelden samen bij Lazio) was die gozer zo gek als een deur.

Werd hij er niet uitgestuurd omdat hij natrapte op Winston Bogarde?
HR
HR

ajax_870621345
Regelmatige invaller

Uit: 038
Vak: 409
Reg.: 5 augustus 2001

Hoe komt het dat ik niks lees over de schandalige (:kwaad) ovetreding van esnaider op wischge, dat was toch tijdens ajax-atletico of atletico-ajax in 1997??

:ajax is Toekomst, :OUD is historie

[Dit bericht is veranderd door ajax_870621345 (op 4 juni 2003 21:48:07).]
HR
HR

Ja-Rudy1983
Basisspeler

Vak: 420
Reg.: 14 juli 2002

was dat niet op Winston Bogarde die overtreding?? ik zal eens nakijken

:ajax
:OUD
HR
HR

The Pride Of MokuM
Geselecteerd voor Oranje

Reg.: 30 maart 2002

ajax_870621345 schreef:

Hoe komt het dat ik niks lees over de schandalige (:kwaad) ovetreding van esnaider op wischge, dat was toch tijdens ajax-atletico of atletico-ajax in 1997??

:ajax is Toekomst, :OUD is historieHR
omdat niemand het nog gepost heeft :denk

wat let je... :slaap
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

ajax_870621345 schreef:

HR
Ja, dat was zeker schandalig... Op de achterlijn van eigen doel werd Witschge van achteren met 2 benen doorgezaagd door Esnaider. Deze slager kreeg daar geneens een gele kaart voor... Zouden daar plaatjes van te vinden zijn?
HR
HR

dmartijn
Talent

Vak: 127
Reg.: 5 november 2002

Ik kan me nog een hele mooie foto herinneren. Johan Cruiff als trainer staat aan de zijlijn en gaat wisselen. Marco van Basten verlaat het vel voor een jeugdige Dennis Bergkamp. Heeft iemand die foto? Seizoen 86-87 denk ik.
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Nog een mooie foto van de ‘hoe krijg je Santiago Bernabeu stil’ wedstrijd: Hier Danny Blind in duel met Ivan Zamorano. Marcio Santos kijkt toe.
forumillustratie
Dit vond ik overigens een van de mooiste uittenues die we hebben gehad.
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Geschiedenis Ajax Nederlandse supercup/Johan Cruijffschaal
forumillustratie
Ajax in 93 met de Nederlandse Supercup na de 0-4 winst op Feyenoord. Op de foto o.a. Frank Rijkaard, Michel Kreek, een piepjonge Seedorf, Oulida, Silooy, Frank en Ronald, Van den Brom, Jari, Overmars, Vd Sar, Finidi. Kortom: mooi plaatje!

Ajax speelde voor het eerst voor de Nederlandse supercup in 1993, tegen kampioen Feyenoord. Het werd 0-4 in Rotterdam. Litmanen maakte in de eerste helft de eerste goal met een kopbal en in de tweede helft maakte hij de 0-4. In 1994 speelde Ajax weer tegen Feyenoord, omdat Ajax kampioen was geworden. Na 10 minuten maakte Litmanen de 1-0 met een vrije trap in de kruising. In die wedstrijd debuteerde Patrick Kluivert, die een jaar later de winnende goal maakte in de Champions League finale. Hij maakte ook in
deze wedstrijd een belangrijke goal. Op de voorzet van Finidi tikte hij de 2-0 binnen. Ajax won met 3-0. In 1995 speelde Ajax weer tegen Feyenoord. Ajax kwam voor door Ronald de Boer, maar twee minuten daarna was het weer gelijk. Kluivert maakte in de verlenging de golden goal uit een penalty en Ajax won voor de derde keer op rij de Nederlandse Supercup. Vanaf 1996 heet het de Johan Cruijff Schaal. En die prijs heeft Ajax nog nooit gewonnen,
ze deden vier keer mee, maar ze verloren elke keer. Drie keer won PSV van Ajax en in 2000 verloor Ajax van Feyenoord. Feyenoord kwam met 2-0 voor, maar door Knopper en Gronkjaer werd het 2-2. Vlak voor tijd scoorde Paauwe uit een vrije trap en dus lukte het Ajax weer niet om de Johan Cruijf schaal te winnen. Afgelopen jaar won Ajax echter in de Arena ogenschijnlijk eenvoudig van PSV, zodat de schaal weer bij de juiste eigenaar terecht kwam. In mijn ogen is dit geen grote prijs, maar wel zeker een prijs. De tendens is een beetje zo dat het pas een prijs blijkt wanneer je hem wint. Wanneer een team deze schaal niet wint, is het plotseling ook geen echte prijs.

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 6 juni 2003 09:32:39).]
HR
HR

Slotervaarter
Geselecteerd voor Oranje

Zo, ik was alweer bijna vergeten hoe lomp die Super Cup wel niet was...wát een megalomane beker zeg...

In de categorie grappige voetnoten en toch ook onvergetelijk: Winston Bogarde, die na de 2-1 zege op Feyenoord in 1995 in de camera loopt te bleren: "Dit is de eerste! En er volgen er nog meer! Dit is de eerste!" ...Later in Tokyo zou hij verder gaan: "Dit is de tweede!"...waarom en wat het precies was weet ik niet, maar hij had een kleine persoonlijke vete met enkele Feyenoord-spelers als ik me niet vergis...en dit was zijn manier om een lange neus te trekken.
HR
HR

Starscream
Geselecteerd voor Oranje

Slotervaarter schreef:

Zo, ik was alweer bijna vergeten hoe lomp die Super Cup wel niet was...wát een megalomane beker zeg...HR
Tja... was ik ook even vergeten... Het is tenminste wel een opvallende beker!

In de categorie grappige voetnoten en toch ook onvergetelijk: Winston Bogarde, die na de 2-1 zege op Feyenoord in 1995 in de camera loopt te bleren: "Dit is de eerste! En er volgen er nog meer! Dit is de eerste!" ...Later in Tokyo zou hij verder gaan: "Dit is de tweede!"...waarom en wat het precies was weet ik niet, maar hij had een kleine persoonlijke vete met enkele Feyenoord-spelers als ik me niet vergis...en dit was zijn manier om een lange neus te trekken.HR
Behalve die vete had hij nog andere oorlogjes uit te vechten. Jij herinnert je vast ook nog wel dat hij zijn jasje uit trok om op de vuist te gaan met Sparta supporters na de wedstrijd met Ajax op het kasteel... Schitterend!

Toch zonde dat Bogarde zo is afgegleden en zijn dagen slijt bij Chelsea. Hij was op een bepaald punt in zijn carriere de beste linksback voor het Nederlands elftal. Na zijn blessure tijdens de training van hetzelfde Oranje op een groot toernooi is het nooit meer goedgekomen met Winston. Het lijkt ook wel of hij er niet meer voor wil vechten en dat vind ik toch jammer om te zien. Dacht juist dat hij wat meer trots had.

[Dit bericht is veranderd door Starscream (op 6 juni 2003 10:19:08).]
HRHR

Deze topic is verplaatst naar Historie en bestaat uit 15 pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »

Ga naar de vorige topic Ga naar de volgende topic

Omdat de topic niet open is, kan je niet reageren.

Ajax Forums » A - Ajax » Overige Ajax-onderwerpen » Ajax: Foto's & Verhalen uit de oude doos

clubgevoel
HR
HR

Gratis lid worden

HR

Battle tegen deze posters

HR

Pool-klassement pagina

HR

VoVo-klassement pagina

HR

Favoriete opstellingen

HR

Ajax Chatbox

Op dit moment zitten er 5 bezoekers in de chatbox. Het onderwerp is "Oefenduel Vanmiddag 1600 uur AFC Ajax - Ajax Cape Town".

HR

Ajax Poll

Ga jij het nieuwe Ajax-thuisshirt kopen?

Ja
Nee
Weet ik nog niet

HR

VoVo

HR

Ideeënbus

We zijn op zoek naar jouw ideeën om Ajax Netwerk nog beter te maken.